Miksi autolla hidastelija alkaa jarrutella jo kauan ennen punaisia valoja, vaikka kaikki takana joutuvat myös köpöttelemään?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Moottorijarrutuksella ladataan akkuja.
Joo, ja hidastelemalla ja jonoja taakse keräämällä lisätään ruuhkia, joka lisää päästöjä teille ja muillekin ruuhkissa jonottavissa. Urpot jää pahasti miinukselle tällä "säästävällä" moottorijarrutuksella. Puhumattakaan turhaan jonottamiseen käytetystä ajasta, jonka voisi käyttää johonkin järkevämpään kuin autossa istumiseen. Ootte vaan tyhmiä :(
 
vierailija
Se säästää bensaa. Vastaavasti muiden bensakulutus lisääntyy, kun joutuvat pysähtymään odottamaan koska pääsee vaihtamaan kaistaa. Ja siis kukaanhan ei saa vaihdettua kaistoja, kun liruttelija tukkii tien eikä tilaa ole edessä eikä takana tarpeeksi ja koko ajan hän kuitenkin liikkuu vaihtelevalla vauhdilla. Kun ei saa ajoissa vaihdettua kaistaa, niin joutuu ajamaan oikean risteyksen ohi ja kiertämään korttelin ympäri tai koko kaupungin. Tai sitten joutuu tukkimaan liikenteen vihreillä ja kuolemaa halveksuen vaihtamaan kaistaa keskellä niitä heti matkanopeuteen kiihdyttäviä autoja. Idiootteja ovat liruttelijat.

Siitä matkanopeuteen kiihdyttämisestä, että heikkotehoinen moottori vain ei kiihdy nopeaan, vaikka miten painaisi kaasua. Siksi minut aina ohitettiin motarin alussa roimaa ylinopeutta vesiliirtokelilläkin (ja roiskaistiin kaistalle ohi mennessä vedet lätäköstä tuulilasiin niin että näkyvyys katosi). Onneksi jäin henkiin enkä joudu enää ajamaan siellä. Toki ajoin rajoituksen mukaan yleensä, kunhan sain auton kiihtymään, mikä vei useita sekunteja.
 
vierailija
Jarruttaa ne yleensä joutuu lopulta kuitenkin. Ei tämä nyt tarkoita että normaalia ajoa risteykseen ajava mitään äkkijarrutusta tekee vaan normijarrutuksen ilman että satoja tai ainakin monia kymmeniä metrejä jarruttelee koko letkaa. Usein vielä valoristeyksiä on siellä taaempanakin ja se seuraavaan risteykseen köpöttelyjarruttava hidastaa myös edellisistä valoista pääsevien määrää huomattavasti, eli hidastaa ruuhkaliikennettä melkoisesti
Teilläpäin taitaa punaiset valot palaa tosi pitkään
 
Moottorijarrutus on ekologista, mut ei se tietenkään sais mennä egolokiseksi. Eli tietyn matkan saa moottorijarrutella, mut jos vaikka niitä kääntyviä kaistoja, niin sit täytyy käyttää jarrua kaverina.
Mut mulla olikin valistuneempi ajokoulun opettaja niinä aikoina, kun moottoriteitä vasta Suomeen rakenneltiin.
Eiks uusi laki höpise jostain muiden tiellä liikkujien huomioon ottamisesta, mitenköhän lähtee..
 
vierailija
Kun ei saa ajoissa vaihdettua kaistaa, niin joutuu ajamaan oikean risteyksen ohi ja kiertämään korttelin ympäri tai koko kaupungin. Tai sitten joutuu tukkimaan liikenteen vihreillä ja kuolemaa halveksuen vaihtamaan kaistaa keskellä niitä heti matkanopeuteen kiihdyttäviä autoja.
Eihän tässä kuvauksessa ole mitään järkeä. Miksi ei muka saa vaihdettua kaistaa? Ainut tilanne, jossa noin voi käydä on juurikin ison tien kuten moottoritien liittymiskaista, jolta ei voi koukata muiden eteen suuren nopeuseron takia, jos on rullailijan takana jumissa. Tosin näihin tilanteisiin ohje on se, että anna välimatkan kasvaa siihen hitaasti ajavaan niin, että voit itse hyödyntää kiihdytyskaistaa ja nostaa nopeuden oikeaksi ennen kaistan vaihtoa. Mutta kun puhut risteyksestä, niin silloin ei taida kyse olla kiihdytyskaistasta. En tajua miksi silloin ei ryhmittyminen risteykseen onnistuisi. Tuskin siellä kukaan koko aikaa niin hiljaa ajaa, että nopeuserot olisivat sellaisia ettei kiihdyttäminen auttaisi.
 
vierailija
Eihän tässä kuvauksessa ole mitään järkeä. Miksi ei muka saa vaihdettua kaistaa? Ainut tilanne, jossa noin voi käydä on juurikin ison tien kuten moottoritien liittymiskaista, jolta ei voi koukata muiden eteen suuren nopeuseron takia, jos on rullailijan takana jumissa. Tosin näihin tilanteisiin ohje on se, että anna välimatkan kasvaa siihen hitaasti ajavaan niin, että voit itse hyödyntää kiihdytyskaistaa ja nostaa nopeuden oikeaksi ennen kaistan vaihtoa. Mutta kun puhut risteyksestä, niin silloin ei taida kyse olla kiihdytyskaistasta. En tajua miksi silloin ei ryhmittyminen risteykseen onnistuisi. Tuskin siellä kukaan koko aikaa niin hiljaa ajaa, että nopeuserot olisivat sellaisia ettei kiihdyttäminen auttaisi.
Minä ja viis muuta emme saa vaihdettua kaistaa, kun joku ajaa kävelyvauhtia kohti punaisia valoja, perässään jono, joka myös joutuu ajamaan kävelyvauhtia, ja se toiminta tukkii koko risteyksen. (Myöskään ei kukaan pääse erilliselle kääntyvien kaistalle siellä missä sellainen on, vaikka siellä olisi vihreä valo.)
 
vierailija
En vain ymmärrä sitä, että miksi et vaihda kaistaa ennen kuin nopeus muuttuu kävelyvauhtiseksi. Jos se johtuu siitä, että se kaista, jolle olet vaihtamassa, ei ole vielä alkanut, niin ongelmaahan ei ole. Voit vaihtaa sille sitten kun se alkaa.
 
En vain ymmärrä sitä, että miksi et vaihda kaistaa ennen kuin nopeus muuttuu kävelyvauhtiseksi. Jos se johtuu siitä, että se kaista, jolle olet vaihtamassa, ei ole vielä alkanut, niin ongelmaahan ei ole. Voit vaihtaa sille sitten kun se alkaa.
Niin siis jos sen hidastelevan auton takana on kaks-kolme muuta autoa, niin letka on jo niin pitkä, et vihreet oikeelle tai vasemmalle ehtii vaihtua, ennenkuin ehdit siihen alueelle, jossa sen kaistan voi vaihtaa.
 
Tässä ketjussa vihreät tuntuu palavan 5 sekuntia ja punaiset kolme ja puoli minuuttia
Ajotilanteessa kyllä joo.. Kun nuolivalot palaa eri aikaan, kuin suoraan menevien valot. Eli sille suoraan menevälle, joka jarruttaa, palaa se punainen silloin, kun kääntyvälle siellä takana palaa vihreä. Ja kun se kääntyvä vihdoin pääsee sinne omalle kaistalleen, on jo liian myöhäistä.
 
vierailija
Ajotilanteessa kyllä joo.. Kun nuolivalot palaa eri aikaan, kuin suoraan menevien valot. Eli sille suoraan menevälle, joka jarruttaa, palaa se punainen silloin, kun kääntyvälle siellä takana palaa vihreä. Ja kun se kääntyvä vihdoin pääsee sinne omalle kaistalleen, on jo liian myöhäistä.
Aivan näin. Liikenteen ymmärtämisen lisäksi monilla näyttää olevan myös luetun ymmärtämisessä vikaa. Aloittaja ei esim. puhunut kaahaamisesta risteykseen ja äkkijarrutuksesta kuten osa omasta päästään keksi.
 
vierailija
Minä ja viis muuta emme saa vaihdettua kaistaa, kun joku ajaa kävelyvauhtia kohti punaisia valoja, perässään jono, joka myös joutuu ajamaan kävelyvauhtia, ja se toiminta tukkii koko risteyksen. (Myöskään ei kukaan pääse erilliselle kääntyvien kaistalle siellä missä sellainen on, vaikka siellä olisi vihreä valo.)
Aivan näin. En ymmärrä miten tässäkin ketjussa vänkäävien kognitiivisilla taidoilla saa edes ajokortin pitää, kun ymmärryksessä on aivan selvästi pahaa klappia :(
 
vierailija
Teilläpäin taitaa punaiset valot palaa tosi pitkään
Suuremmissa kaupungeissa ruuhkissa jonot ei etene kun näitä hidastelijoita jotka risteysjonoon lähestyessä aloittavat hyvissä ajoin sen hidastelun edellä oleviin kymmenien metrien välin matelemalla pitäen. Mikäli ajaisi sinne edessä olevan taakse niin kääntyvät pääsisivät ryhmittäytymään paljon aikaisemmin kääntyvien kaistoille ja risteys ei ruuhkautuisi näiden uunojen takia yhtä pahoin.
Usein vielä valoristeyksiä on monta peräkkäin, ja joka risteyksessä samat liikenteen jarrut hidastavat liikenteen sujuvaa menoa.
Päätellen tämän keskustelun viesteistä iso osa ei tajua edes neuvojen jälkeen uunoa toimintaansa. Pyöriikä siellä päässä muuta kuin minä-itse?
 

Yhteistyössä