Joo, ja hidastelemalla ja jonoja taakse keräämällä lisätään ruuhkia, joka lisää päästöjä teille ja muillekin ruuhkissa jonottavissa. Urpot jää pahasti miinukselle tällä "säästävällä" moottorijarrutuksella. Puhumattakaan turhaan jonottamiseen käytetystä ajasta, jonka voisi käyttää johonkin järkevämpään kuin autossa istumiseen. Ootte vaan tyhmiäMoottorijarrutuksella ladataan akkuja.
Pientä liioittelua..... Kun ei saa ajoissa vaihdettua kaistaa, niin joutuu ajamaan oikean risteyksen ohi ja kiertämään korttelin ympäri tai koko kaupungin.
Jos käännyn vasemmalle kolmikaistaiselle yksisuuntaiselle kadulle ja seuraavasta oikealle, niin mitenhän ennakoin tämän? Nykyään kyllä saa kääntyä suoraan oikealle kaistalle, mutta tämä käytännössä onnistuu vain hiljaisena aikana ja jos risteyksessä ei ole liruttelijaa.Pientä liioittelua....
Miten ois ennakointi...?
Teilläpäin taitaa punaiset valot palaa tosi pitkäänJarruttaa ne yleensä joutuu lopulta kuitenkin. Ei tämä nyt tarkoita että normaalia ajoa risteykseen ajava mitään äkkijarrutusta tekee vaan normijarrutuksen ilman että satoja tai ainakin monia kymmeniä metrejä jarruttelee koko letkaa. Usein vielä valoristeyksiä on siellä taaempanakin ja se seuraavaan risteykseen köpöttelyjarruttava hidastaa myös edellisistä valoista pääsevien määrää huomattavasti, eli hidastaa ruuhkaliikennettä melkoisesti
Eihän tässä kuvauksessa ole mitään järkeä. Miksi ei muka saa vaihdettua kaistaa? Ainut tilanne, jossa noin voi käydä on juurikin ison tien kuten moottoritien liittymiskaista, jolta ei voi koukata muiden eteen suuren nopeuseron takia, jos on rullailijan takana jumissa. Tosin näihin tilanteisiin ohje on se, että anna välimatkan kasvaa siihen hitaasti ajavaan niin, että voit itse hyödyntää kiihdytyskaistaa ja nostaa nopeuden oikeaksi ennen kaistan vaihtoa. Mutta kun puhut risteyksestä, niin silloin ei taida kyse olla kiihdytyskaistasta. En tajua miksi silloin ei ryhmittyminen risteykseen onnistuisi. Tuskin siellä kukaan koko aikaa niin hiljaa ajaa, että nopeuserot olisivat sellaisia ettei kiihdyttäminen auttaisi.Kun ei saa ajoissa vaihdettua kaistaa, niin joutuu ajamaan oikean risteyksen ohi ja kiertämään korttelin ympäri tai koko kaupungin. Tai sitten joutuu tukkimaan liikenteen vihreillä ja kuolemaa halveksuen vaihtamaan kaistaa keskellä niitä heti matkanopeuteen kiihdyttäviä autoja.
Täyssähköautoissa moottorijarrutus eli kineettisen energian talteenotto on niin voimakasta, ettei sellainen rullailu ole edes mahdollista. Jos meinaat ottaa jalan kaasulta 50 metriä ennen valoja, auto on seis jo 35 metriä ennen valoja.Moottorijarrutuksella ladataan akkuja.
Minä ja viis muuta emme saa vaihdettua kaistaa, kun joku ajaa kävelyvauhtia kohti punaisia valoja, perässään jono, joka myös joutuu ajamaan kävelyvauhtia, ja se toiminta tukkii koko risteyksen. (Myöskään ei kukaan pääse erilliselle kääntyvien kaistalle siellä missä sellainen on, vaikka siellä olisi vihreä valo.)Eihän tässä kuvauksessa ole mitään järkeä. Miksi ei muka saa vaihdettua kaistaa? Ainut tilanne, jossa noin voi käydä on juurikin ison tien kuten moottoritien liittymiskaista, jolta ei voi koukata muiden eteen suuren nopeuseron takia, jos on rullailijan takana jumissa. Tosin näihin tilanteisiin ohje on se, että anna välimatkan kasvaa siihen hitaasti ajavaan niin, että voit itse hyödyntää kiihdytyskaistaa ja nostaa nopeuden oikeaksi ennen kaistan vaihtoa. Mutta kun puhut risteyksestä, niin silloin ei taida kyse olla kiihdytyskaistasta. En tajua miksi silloin ei ryhmittyminen risteykseen onnistuisi. Tuskin siellä kukaan koko aikaa niin hiljaa ajaa, että nopeuserot olisivat sellaisia ettei kiihdyttäminen auttaisi.
Niin siis jos sen hidastelevan auton takana on kaks-kolme muuta autoa, niin letka on jo niin pitkä, et vihreet oikeelle tai vasemmalle ehtii vaihtua, ennenkuin ehdit siihen alueelle, jossa sen kaistan voi vaihtaa.En vain ymmärrä sitä, että miksi et vaihda kaistaa ennen kuin nopeus muuttuu kävelyvauhtiseksi. Jos se johtuu siitä, että se kaista, jolle olet vaihtamassa, ei ole vielä alkanut, niin ongelmaahan ei ole. Voit vaihtaa sille sitten kun se alkaa.
Tässä ketjussa vihreät tuntuu palavan 5 sekuntia ja punaiset kolme ja puoli minuuttiaNiin siis jos sen hidastelevan auton takana on kaks-kolme muuta autoa, niin letka on jo niin pitkä, et vihreet oikeelle tai vasemmalle ehtii vaihtua, ennenkuin ehdit siihen alueelle, jossa sen kaistan voi vaihtaa.
Ajotilanteessa kyllä joo.. Kun nuolivalot palaa eri aikaan, kuin suoraan menevien valot. Eli sille suoraan menevälle, joka jarruttaa, palaa se punainen silloin, kun kääntyvälle siellä takana palaa vihreä. Ja kun se kääntyvä vihdoin pääsee sinne omalle kaistalleen, on jo liian myöhäistä.Tässä ketjussa vihreät tuntuu palavan 5 sekuntia ja punaiset kolme ja puoli minuuttia
Eikä niissäkään osata ajaa. Yli puolet ei osaa vilkuttaa ympyrästä poistuessaan ja osa vilkuttaa sinne mennessään.Vähän kade kun meidän kaupungissa ei ole ainoatakaan liikennevaloa on vain liikenneympyröitä.
Mä vilkutan ikkunastaEikä niissäkään osata ajaa. Yli puolet ei osaa vilkuttaa ympyrästä poistuessaan ja osa vilkuttaa sinne mennessään.
Aivan näin. Liikenteen ymmärtämisen lisäksi monilla näyttää olevan myös luetun ymmärtämisessä vikaa. Aloittaja ei esim. puhunut kaahaamisesta risteykseen ja äkkijarrutuksesta kuten osa omasta päästään keksi.Ajotilanteessa kyllä joo.. Kun nuolivalot palaa eri aikaan, kuin suoraan menevien valot. Eli sille suoraan menevälle, joka jarruttaa, palaa se punainen silloin, kun kääntyvälle siellä takana palaa vihreä. Ja kun se kääntyvä vihdoin pääsee sinne omalle kaistalleen, on jo liian myöhäistä.
Aivan näin. En ymmärrä miten tässäkin ketjussa vänkäävien kognitiivisilla taidoilla saa edes ajokortin pitää, kun ymmärryksessä on aivan selvästi pahaa klappiaMinä ja viis muuta emme saa vaihdettua kaistaa, kun joku ajaa kävelyvauhtia kohti punaisia valoja, perässään jono, joka myös joutuu ajamaan kävelyvauhtia, ja se toiminta tukkii koko risteyksen. (Myöskään ei kukaan pääse erilliselle kääntyvien kaistalle siellä missä sellainen on, vaikka siellä olisi vihreä valo.)
Aloittaja ei puhunut kaahaamisesta ja äkkijarrutuksesta, vain sinä kun ymmärsit taas väärin. Ei ihmetytä jos hidastelu risteysalueella on mitä on kun kerran luetun ymmärtäminenkin on.Lämä pohjassa liikennevaloihin ja sitten seisomaan jarrulle. Kun lähdet niin urku auki niin että renkaat vinkuu. Me suomalaiset kun olemme rallikansaa.
Suuremmissa kaupungeissa ruuhkissa jonot ei etene kun näitä hidastelijoita jotka risteysjonoon lähestyessä aloittavat hyvissä ajoin sen hidastelun edellä oleviin kymmenien metrien välin matelemalla pitäen. Mikäli ajaisi sinne edessä olevan taakse niin kääntyvät pääsisivät ryhmittäytymään paljon aikaisemmin kääntyvien kaistoille ja risteys ei ruuhkautuisi näiden uunojen takia yhtä pahoin.Teilläpäin taitaa punaiset valot palaa tosi pitkään
Kannatas käydä kouluja niin ei joutus paskaduuneihin...Ammattiautoilija ei voi valita juurikaan ajoaikojaan.
Hmmm. Ammattiautoilu ja yriittäjyys susta paskaduunia. Kertooko duunista vai susta enemmänKannatas käydä kouluja niin ei joutus paskaduuneihin...