Miksi autolla hidastelija alkaa jarrutella jo kauan ennen punaisia valoja, vaikka kaikki takana joutuvat myös köpöttelemään?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miksi autolla hidastelija alkaa jarrutella jo kauan ennen punaisia valoja, vaikka kaikki takana joutuvat myös köpöttelemään?

Esim. valoristeyksessä kääntyville kaistoille pyrkivät joutuvat odottamaan seuraavia vihreitä kun punaisiin valoihin päin kulkeva autoilija alkaa köpöttelyn jo satoja metrejä ennen valoihin pysähtymistä. Kaikki takana tulevat joutuvat hidastelemaan vaikka normaalivauhdilla risteyksiin ajavien takana pääsisivät ryhmittymään kääntyville kaistoille ja ainakin yhdet vihreät nopeammin pois risteyksistä. Hidastelijajarruttelijat ns. risteysennakoijat ajattelevat ainoastaan itseään ja aiheuttavat ruuhkautumista valoristeyksiin sekä kaikkinaista liikenteen puuroutumista. Kompetenssi ei riitä kuin oman ajamisen käsittelyyn.
 
Autokoulussa opetettiin, että punaisiin valoihin tullaan 2-vaihteella lirutellen, koska ne valot usein vaihtuu pian jo keltasiks ja vihreiks.

Ja syy:ettei tartte pysähtyä. Eli liikenteen sujuvuuden takia.
 
vierailija
Autokoulussa opetettiin, että punaisiin valoihin tullaan 2-vaihteella lirutellen, koska ne valot usein vaihtuu pian jo keltasiks ja vihreiks.

Ja syy:ettei tartte pysähtyä. Eli liikenteen sujuvuuden takia.
Suurin osa näistä köpöttelijöostä joutuu joka tapauksessa pysähtymään risteykseen, joten se köpöttely hidastaa vain muiden takaa tulevien pääsemistä risteykseen ja ryhmittäytymistä muille kaistoille joissa mm. kääntyvillä pääsee nopeammin ilman hidastelijan takana köpöttämistä. Mielestäni kyse on pelkästä kompetenssin alhaisuudesta, ei osata ottaa kuin minä-itse huomioon.
 
Suurin osa näistä köpöttelijöostä joutuu joka tapauksessa pysähtymään risteykseen, joten se köpöttely hidastaa vain muiden takaa tulevien pääsemistä risteykseen ja ryhmittäytymistä muille kaistoille joissa mm. kääntyvillä pääsee nopeammin ilman hidastelijan takana köpöttämistä. Mielestäni kyse on pelkästä kompetenssin alhaisuudesta, ei osata ottaa kuin minä-itse huomioon.
No näin on mua ihan ohjeistettu, joten itsekkyydestä ei ole kyse, vaan juuri liikenteen sujuvuudesta.

Sitäpaitsi: oikealle ja vasemmalle kääntyvienkin tulee hidastaa, kun tullaan risteysalueelle.

Eri asia jos mennään jotain 10 km/h...
 
vierailija
Autokoulussa opetettiin, että punaisiin valoihin tullaan 2-vaihteella lirutellen, koska ne valot usein vaihtuu pian jo keltasiks ja vihreiks.

Ja syy:ettei tartte pysähtyä. Eli liikenteen sujuvuuden takia.
Jarruttaa ne yleensä joutuu lopulta kuitenkin. Ei tämä nyt tarkoita että normaalia ajoa risteykseen ajava mitään äkkijarrutusta tekee vaan normijarrutuksen ilman että satoja tai ainakin monia kymmeniä metrejä jarruttelee koko letkaa. Usein vielä valoristeyksiä on siellä taaempanakin ja se seuraavaan risteykseen köpöttelyjarruttava hidastaa myös edellisistä valoista pääsevien määrää huomattavasti, eli hidastaa ruuhkaliikennettä melkoisesti
 
vierailija
Liikennevaloista lähteminen se vasta vaikeaa on.
Vaikka valot näkyvät jonossa taaempanakin olijoille, aletaan lähtöä valmistelemaan vasta kun edessäoleva on jo liikkeellä.
Kytkintä pohjaan ja hamuilemaan vaihdekeppiä kun väli on jo viisi autonmittaa. Näin viivyttämällä ehtii vain pari kolme autoa mennä risteyksestä ennen valojen vaihtumista kun sujuvammin liikkuen menisi moninkertainen määrä.
Vaarallisinta on kuitenkin osaamaton ajaminen vasempaan kaartuvissa mutkissa.
Keskiviivalla roikkuminen ja usein sen väärälle puolellekin eksyminen "varmuuden vuoksi" kun tien huonommin näkyvä oikea reuna pelottaa.
Ja näitä autonsa ulottuvuuksia ymmärtämättömiä kuskeja näyttää olevan yhä enemmän.
Se olisi otettava erityiseksi harjoitteluksi autokouluissa ja kerrattavaksi tarvittaessa.
 
vierailija
Liikennevaloista lähteminen se vasta vaikeaa on.
Vaikka valot näkyvät jonossa taaempanakin olijoille, aletaan lähtöä valmistelemaan vasta kun edessäoleva on jo liikkeellä.
Kytkintä pohjaan ja hamuilemaan vaihdekeppiä kun väli on jo viisi autonmittaa. Näin viivyttämällä ehtii vain pari kolme autoa mennä risteyksestä ennen valojen vaihtumista kun sujuvammin liikkuen menisi moninkertainen määrä.
Vaarallisinta on kuitenkin osaamaton ajaminen vasempaan kaartuvissa mutkissa.
Keskiviivalla roikkuminen ja usein sen väärälle puolellekin eksyminen "varmuuden vuoksi" kun tien huonommin näkyvä oikea reuna pelottaa.
Ja näitä autonsa ulottuvuuksia ymmärtämättömiä kuskeja näyttää olevan yhä enemmän.
Se olisi otettava erityiseksi harjoitteluksi autokouluissa ja kerrattavaksi tarvittaessa.
Tämäkin on huomattu, liikkeelle lähtöä ja vaihteen vaihtoa aletaan ilmeisesti miettiä vasta useita sekunteja valon vihreäksi vaihtumisen jälkeen, koska huomiokyky ja reaktiokyky ei ajokykyisellä voi olla niin hidas kuin se näyttää suurella osalla autoilijoista olevan. Vihreillä ehtii keskimäärin 1/2-2/3 autoja risteyksestä siitä mitä pitäisi omantasoisella normaalilla huomio- ja reaktiokyvyllä päästä.
 
vierailija
Ammattiajossa jatkuvassa kiireessä tuo iisuttaa, kun sitä tapahtuu kesät-talvet. Sunnuntaiajelut voisi jättää viikonloppuun kun liikenne on vähäisempää, mikäli ajaminen ja ennakointi on noin hankalaa.
 
vierailija
Liikennevaloista lähteminen se vasta vaikeaa on.
Vaikka valot näkyvät jonossa taaempanakin olijoille, aletaan lähtöä valmistelemaan vasta kun edessäoleva on jo liikkeellä.
Kytkintä pohjaan ja hamuilemaan vaihdekeppiä kun väli on jo viisi autonmittaa.
Tämä johtuu puhtaasti siitä, että liikennevaloissa ajetaan liian lähelle edellä olevan perää. Silloin on mahdotonta tai ei ainakaan ole turvallista lähteä tasatahtisesti liikkeelle. Oma autokoulunopettajani aikanaan opasti, että jätät sellaisen välin, että pääset helposti ohittamaan edessä olevan, jos sen auto hajoaakin valoihin. Siis käytännössä ainakin reilu metri puskureiden välillä. Tätä olen noudattanut ja yleensä pidän pidemmänkin välin, jos ei olla keskustan ruuhkaliikenteessä, ja pystyn lähtemään liikkeelle valojen mukaan sen kummemmin edellä olevan reaktioita seuraamatta. Ehdin hyvin vielä jarruttaa, jos joku ongelma ilmaantuu.

Mitä tuohon valoihin lirutteluun tulee, niin sehän on aika tilannekohtainen juttu. Jos valojen väli on pitkä eikä ole niitä blokattavia kääntyviä kaistoja, ennakoiva ajo on koko letkan etu. Jos valojen väli on lyhyt (keskusta) tai liruttelija tosiaan blokkaa tyhjiä kaistametrejä eli risteyksessä alkavia uusia kaistoja muilta, on liruttelu kokonaisuuden kannalta haitallista. Tässä pitäisi olla ymmärrystä ja pelisilmää, että tunnistaa tilanteet ja toimii optimaalisella tavalla.

Ja sitten vielä yksi asia kaikille tiedoksi. Kaikkein taloudellisinta ja ympäristöystävällisintä on kiihdyttää nopeasti matkanopeuteen. Moni ei tätä tiedä ja luulee päin vastoin, että tasaisen rauhallinen ja pitkä kiihdytys on taloudellisinta. He sitten lähtevät valoista rauhallisesti ja hinaavat noupeuttansa kohti sitä nopeusrajoitusta rauhalliseen tahtiin. Tällainen toiminta nostaa kuitenkin polttoaineenkulutusta ja aiheuttaa enemmän päästöjä kuin moottorin käyttäminen tehokkaasti. Ei nyt tarvitse renkaita vinguttaa, mutta kaasua painetaan kunnolla, että saadaan auto kiihdytettyä ja sen jälkeen siirrytään matka-ajoon turhia vitkastelematta. Luonto kiittää ja liikenne sujuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Autokoulussa opetettiin, että punaisiin valoihin tullaan 2-vaihteella lirutellen, koska ne valot usein vaihtuu pian jo keltasiks ja vihreiks.

Ja syy:ettei tartte pysähtyä. Eli liikenteen sujuvuuden takia.

Mut silloin, ku me oltiin autokoulussa, ei ollut motareitakaan suomessa kuin kaksi pätkää. Ei kiertoliittymiä eikä kaksikaistaista suurempia risteyksiä.


Ei se toimi enää. Oikeasti veemäistä, jos olisit ite kääntymässä vasemmalle tai oikealle ja sulle palaa vihreä valo mutta edessäoleva himmailee koska suoraan meneville palaa punainen. JA autokoulussa opetettiin myös katselemaan peruutuspeiliin viiden sekunnin välein. Jos näin tekee, hoksaa että takana tulee muita ja jos kaistoja on enemmän kuin yksi niin pitää huomioida muut.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mut silloin, ku me oltiin autokoulussa, ei ollut motareitakaan suomessa kuin kaksi pätkää. Ei kiertoliittymiä eikä kaksikaistaista suurempia risteyksiä.


Ei se toimi enää. Oikeasti veemäistä, jos olisit ite kääntymässä vasemmalle tai oikealle ja sulle palaa vihreä valo mutta edessäoleva himmailee koska suoraan meneville palaa punainen. JA autokoulussa opetettiin myös katselemaan peruutuspeiliin viiden sekunnin välein. Jos näin tekee, hoksaa että takana tulee muita ja jos kaistoja on enemmän kuin yksi niin pitää huomioida muut.
Juu...mut miten tuo liittyy motareihin? Eihän siellä ole valoristeyksiä.
 
vierailija
Jos autolla ajaminen aiheuttaa noin paljon harmia ja verenpaineen nousua, niin kannattaa varmaan vähentää sitä? Tai ainakin lähteä itse hyvissä ajoin liikenteeseen, kun ei kestä muita autoilijoita. Mieluusti jo eilen.

Eihän tuossa kuitenkaan ajallisesti voita juuri mitään, muutamasta sekunnista vain kyse.
 
vierailija
Mun työmatkalla on 14 liikennevalot, ap:n tyylillä olisin hermoraunio ennen kuin töihin pääsisi. Lähdetään sieltä kotoa vähän aikaisemmin niin ei tartte kenenkään hermostua.
 
vierailija
Sama ilmiö kuin markettien köpöttelijät, jotka kulkevat keskellä kaupan käytäviä ja aiheuttavat tungosta ja jonoja sekä turhaa ajankäyttöä. Siinä missä näillä on yleensä fyysisen toimintakyvyn lisäksi myös kognitiivisia toimintaongelmia, köpöttelevien autoilijoiden pitäisi olla sentään kognitiivisesti ajokuntoisia, ja auton ajossa tarvitaan pääasiassa köpöttelyn estämiseksi ainoastaan kevyttä polkimen painallusta.
 
vierailija
Sama ilmiö kuin markettien köpöttelijät, jotka kulkevat keskellä kaupan käytäviä ja aiheuttavat tungosta ja jonoja sekä turhaa ajankäyttöä. Siinä missä näillä on yleensä fyysisen toimintakyvyn lisäksi myös kognitiivisia toimintaongelmia, köpöttelevien autoilijoiden pitäisi olla sentään kognitiivisesti ajokuntoisia, ja auton ajossa tarvitaan pääasiassa köpöttelyn estämiseksi ainoastaan kevyttä polkimen painallusta.
ylivoimainen älyllinen ja fyysinen ponnistus.
 
vierailija
Liikennevaloista lähteminen se vasta vaikeaa on.
Etenkin niillä vasemmalle kääntyjillä, joilla ei ole omaa kääntyjien valoa. Eivät osaa ajaa risteyksen puolelle valojen vaihduttua, niillä vasemmalta tulevilla kolmella kaistalla palaa silloin punainen valo. Jos jää viivan taakse odottelemaan kaikkia vastaantulijoita, niin täytyy olla tosi hiljainen aika, että ylipäätään pääsee valoista sinne vasemmalle tuolla taktiikalla. Tyhmin lähti risteyksen puolelle varmaan vasta kolmansilla vihreillä, kun takana alkoi olla aikamoinen tööttäyskonsertti. Useinmiten ainoastaan jonon ensimmäinen pääsee menemään, kun ajaa metrin risteyksen puolelle, vaikka siellä on tilaa parillekin, kun menee vaan sinne risteykseen. Ne vastaantulijat ajaa kyllä aika röyhkeästi päin punaisia, mutta ei ne sieltä vasemmalta päälle aja, kun seisoo risteyksessä.
 

Yhteistyössä