Miksi aloitatte kiinteät niin aikaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä ja ylpeä siitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
I

imettäjä ja ylpeä siitä

Vieras

Tuntuu hurjalta, että jotkut aloittavat kiinteät vauvalle jo tämän ollessa 2½kk! Jos suositus on, että aikaisintaan 4kk iässä aloitettais varovasti, niin miksi se on niin vaikea noudattaa? Lapsen suolisto ei kertakaikkiaan kestä aikaisin aloitettua kiinteää ruokaa, suolinukka on vajavaista. Ja viljatuotteita ei saisi antaa alle 6kk ollenkaan asiantuntijoiden mukaan. Ei ne lapset yhtään sen äkimpään kasva ja kehity, eivätkä nuku paremmin. Voi käydä jopa päinvastoin.

No, näinhän minä mäkkärillä erään 7kk vanhankin syövän ranskalaisia....

olen aloittanut esikoiselle kiinteät hänen ollessa 3,5kk, kun korviketta meni reilusti päälle litra päivässä. Keskimmäinen oli samanikäinen ja kiinteät eloitettiin, koska imetysvälit olivat 1-2 tuntia, ja tätä oli jatkunut jo kuukauen, joten ei ollut pelkkä tiheä imu. Kuopus oli 5,5kk, kun rupesi maistelemaan kiinteitä, ei ollut mitään syytä antaa aikaisemmin. Mutta nämä on mun mielestä sellaisia asioita, jotka jokainen ratkaisee itse.

ehkäpä joidenkin lapset ei kasva pelkällä rinnalla? oletko ajatellut tätä?

Mulla loppu alle 3 kk ikäseltä täys imetys. Imetän mitä pystyn ja annan korviketta. 3kk neuvolas sanottiin että suositus on 4kk ( ei siis että se ainakin pitää olla ikää) mutta jokainen ajattelee itse omilla aivoillaan koska ne ei ole määräyksiä vaan suosituksia. En vieläkään anna soseita (vajaa 4kk ikänen neiti)
maitoo juo koko ajan joten meissivelliä annetaan.

Eli jokaisen äidin tulisi tuntea oma lapsi ja ajatella itse toki ottaen huomioon suositukset jottei synnärillä liha ateriaa anna.

Mutta luulisi sinunkin tajuavan että jokainen lapsi on erilainen ja tarve ravintoon erilainen eri ikäisenä. Missää ei siis lue että on pakko odottaa jokaisen lapsen kohdalla se 4 kk

joskus ehkä sinäkin kasvat ja opit ettei maailma ole niin mustavalkoinen

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä ja ylpeä siitä:
Tuntuu hurjalta, että jotkut aloittavat kiinteät vauvalle jo tämän ollessa 2½kk! Jos suositus on, että aikaisintaan 4kk iässä aloitettais varovasti, niin miksi se on niin vaikea noudattaa? Lapsen suolisto ei kertakaikkiaan kestä aikaisin aloitettua kiinteää ruokaa, suolinukka on vajavaista. Ja viljatuotteita ei saisi antaa alle 6kk ollenkaan asiantuntijoiden mukaan. Ei ne lapset yhtään sen äkimpään kasva ja kehity, eivätkä nuku paremmin. Voi käydä jopa päinvastoin.

No, näinhän minä mäkkärillä erään 7kk vanhankin syövän ranskalaisia....

Onko tuo viljatuotteiden suositus muuttunut? Kaksi vuotta sitten se oli niin, että sai antaa 5 kuukaudesta eteenpäin.

Mäkin imetän mun tyttöö vieläkin,onhan hän JO kohta 7kk... :D
Hedelmäsoseita maisteltiin ekan kerran vähä ennen neljää kuukautta,muita makuja varovasti sen jälkeen. nyt typy syö noin kolme kertaa päiväs kiinteitä (illalla puuroa),imetän kuiteski aina kun tytsy haluaa ja ruokien päälle,ei nääs nokkamukit tai hörppyytykset suju
kunnolla.

Aiheesta on keskustelua esim. http://keskustelu.kaksplus.fi/t854691 . Mitä imettämiseen tulee, kaikilta nyt ei vaan tule sitä maitoa niin paljon kuin olis tarpeen tai vauva ei suostu tissille, ja vauvalle ei ole kuulemma kovin terveellistä antaa hirveitä määriä korviketta päivässä. Munuaiset ei tykkää. Ei meilläkään aloitettu "huvin vuoksi" vellejä tms. Ei tullut mitään oireita tähän mennessä ja maissivelli ja mangosose maistuu. Peruna-porkkanavelliä on syöty tähän mennessä 2x 10ml. Mun ei ainakaan tarvinnut kauaa miettiä huudatanko mieluummin vauvaa nälässä vai mitä teen.. Poika on kohta 3,5kk ja tasaisesti ja reippaasti on kasvanut koko pienen ikänsä.

Meillä tyttö on 3kk ja vetää korviketta 1,5 litraa päivässä.. Ei kovin kauaa maito nälkää pidä ja neuvolassa kun juttelin niin olivat sitä mieltä että vois ruveta antaan jo muutakin. Ja se millon sen teen, ei kuulu kenellekään muulle. Ihan mun oma päätös enkä sillä vauvaani pahoinpitele, päinvastoin, helpottaahan se itelläkin elämää jossei tartte kokoajan nälkää tuntea.

meillä aloitettiin vellit pojan ollessa 1,5kk, kunnon kiinteät 3kk iässä. velli aloitettiin kun maito ei enää palkästään nälkää pitänyt, samoin kunnon soseet ja ihan neuvolan suosituksesta. mites ap kun ennen nuo kiinteät on aloitettu jo 2kk iästä? ja taitaapi nuokin ihmiset ihan hengissä olla..

Mun kummatkin muksut oli korvikkeella alusta asti. Yksi syy oli se ettei mulla yksinkertaisesti maito riittänyt vaikka kaikki konstit kokeiltiin synnytysosastosta lähtien. Toinen syy oli se ettei kummatkaan lapset oppineet sitä imemistekiniikka vaikka sitäkin kokeilta rintakumeja myöten.

Ja lapset vaan alkoi yksinkertaisesti juomaan korviketta älyttömiä määriä ja sekään ei ole tervellistä.

Kiinteät siis aloitettiin joskus 3kk iässä.

Mä täysimetin kuopusta 6½ kk ja jatkoin osittaisimetystä 1 v 8½kk ikään saakka - aukeneeko sillä taivaspaikka mulle? :saint:
Mutta esikoista en täysimettänyt lainkaan, osittaisimetin hieman alle 3 kk, ja hänelle aloitettiin velli 3 kk iässä ja soseet hieman myöhemmin. Maitoa meni hirveitä määriä, mutta lapsen paino ei noussut.
Ihan yhtä terveitä nuo kumpainenkin on, ei allergiaa tai vatsavaivaa kummallakaan :whistle:.

minä oon alottanu kiintiät jokaiselta heti 2kk jälkeen.lapset ovat itkeneet NÄLKÄÄ kun ovat saaneet rintaa ja vielä lisäksi pullosta korviketta mutta pelkkä maito ei vaan ole meijän lapsille riittäny :/ toisille riittää rintamaito pitempään kuin toisille;)

Tää on taas just niin tätä...
Suomalaiset suosituksethan on todella varovaisia ja tarkkoja. Mitenköhän esim. Italiassa vauvat selviää hengissä kun saavat ekaks kiinteäksi ruoaksi parmesaania?

Niin ja ap varmaan imettää sen kaksi vuotta, joka on WHO:n suositus, eiks vaan? (globaali suositus, kaikkialla ei ole puhdasta vettä/ruokaa..)

Kyllä se niin on että kaikki jotka alottaa soseen annon alle 4kk tai ei imetä vähintään vuotta, niin ne äidit on todella itsekkäitä, kauheita, suorastaan hirviöit jotka satuttaa lasta tahallaan. Näistä lapsista tulee yhteiskunnan hylkiöitä, heistä ei koskaan kasva normaaleja aikuisia. He vahingoittavat muita koska heitä on vahingoitettu!

Mutta onneksi on teitä äitejä jotka imetätätte ja annatte soseet vasta 4kk ikäisenä aikasintaan. Kasvaa silloin yhteiskuntakelpoistväkeä ja maailma ei olekkaan niin pahapaikka

Uskomatonta! Siis mielummin pitäs itkettää ap:n mielestä vauvaa nälän takia kun antaa sapuskaa mikä pitää nassikan tyytyväisenä! Hohhoijaa kaikenlaisia immeisiä sitä on... On toki hyvä jos pelkkä maito riittää pitkälle, mutta jos se ei riitä ni sit "tuhdimpaa" sapuskaa naamaan, on mun mielipide!

Olen sitä mieltä että jos vauva tyytyy maitoon niin ei niitä soseita kannata turhan aikaisin suotta antaa.

Mulla esikoinen oli 4430g ja kasvoi niin lujaa et tarvi kasvuun enempi polttoainetta kuin maito. Sai tisua ja korviketta(imetys ei onnannu niiku toivoin) ja huusi nälkää silti. Neuvolassa suositeltiin 3kk:sta lähtien soseita. Ohjeiden mukaan alotin perunalla.

Nyt tuossa nukkuu melkein 4kk tyttö joka syntyi 4115g painoisena ja kasvaa myös lujaa mutta imetys onnistunut paremmin ja muuteskin tyytyväisempi tapaus kaikkineen. Tähän asti pärjänny maidolla(syö tisua 2h välein) ja nyt neuvolasta sanottiin et kannattaa katsoa vielä viikko et jos edelleen syö niin tiuhaan, niin voipi olla soseen tarve. Kyllä mä jaksan vielä imettää tiuhaan :) enkä haluais soseita vielä antaa jos ei ole pakko.
Mutta tosiaan, suosituksia ja neuvolaa kannattaa seurata eikä antaa ihan turhaan tai pienellä syyllä soseita jos maidollakin pärjäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja paholainensoseenantajaalle4kk:
Kyllä se niin on että kaikki jotka alottaa soseen annon alle 4kk tai ei imetä vähintään vuotta, niin ne äidit on todella itsekkäitä, kauheita, suorastaan hirviöit jotka satuttaa lasta tahallaan. Näistä lapsista tulee yhteiskunnan hylkiöitä, heistä ei koskaan kasva normaaleja aikuisia. He vahingoittavat muita koska heitä on vahingoitettu!

Mutta onneksi on teitä äitejä jotka imetätätte ja annatte soseet vasta 4kk ikäisenä aikasintaan. Kasvaa silloin yhteiskuntakelpoistväkeä ja maailma ei olekkaan niin pahapaikka

No ohhoh :o :laugh:

meillä poika paino 4980g ja pottusosetta aloin antamaan 3kk ikäisenä. vaikka maitoa minulta tulee hyvin, se ei riittänyt tälle isolle kaverille. neuvolassa kans sanoivat, et anna vaan kiinteää, kun sitä kerta tarvii.. ite asiassa olin jo antanut maistiaisia. kyllä sitä äiti hoksaa milloin lapsi tarvii muutakin kuin maitoa. taitaa ap:llä olla pätemisen tarvetta!!!

Meillä esikoiselle annettiin pottua 2kuisesta LÄÄKÄRIN määräyksestä, sillä poika kiskas aina 300ml kerralla ja kolmen tunnin välein ja suositus on ettei lapsen vatsalaukku veny 2desiä enempää.. Niin siitä kun sitte lasket et paljoko sitä meni vuorokaudessa ja onko se terveellistä. Vellejä meille ei olla koskaan suositeltu ku kuulemma muuten samaa ku korvike mutta enemmän rasvaa joten lihottaa.. Neukka sano et laihoille vauvoille velliä ja hyvin kasvavat voivat alottaa potun... Tosin meillä ei esikoinen osannu lusikkaa ottaa suuhun joten pottu meni vasta 3kuisena kunnolla... ja kuopuksesta sama, 3kuisena alettiin maisteleen ja 4kuisena jo syötiin kunnolla...
Joten turhaa on tulla sanomaa mikä on oikein ja mikä ei koska neuvoja on yhtämonta ku neuvonantajia ja kukanenki käyttää suositukset kuten haluaa... YHTÄ JA OIKEAA TAPAA EI OLE OLEMASSA!

että mitäköhän hemmettiä se sinun peppuasi kaivaa vaikka joku antaisi lapselleen kiinteitä jo synnärillä? Tämä oli nyt "vähän" karrikoitua, tuskin kukaan niin tekee, mutta älä sinä nää siitä vaivaa.

Joiltakin ei tule maitoa, jotkut vauvat ovat niin nälkäisiä ja isoruokaisia, että tarvitsevat sen kiinteän maidon lisäksi!

Eivätkä ne lapset siitä pilalle mene, maailmassa on TODELLA MONTA TODISTETTA siitä!

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä