Miksi alkoholisteja säälitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Chala, hyviä pointteja. Kuitenkin olen sitä mieltä, että valistus on tullut tiensä päähän tässä maassa. Sivistys on sitä tasoa, että jokainen, joka on alkoholin, tupakan tai huumeiden suurkuluttaja/väärinkäyttäjä tietää, että se on pahasta. Sitä on turhaa enää kampanjoida. Ennaltaehkäisy on myös varteenotettavaa, mutta kuitenkin yksilönvapauden vuoksi hampaatonta: Voidaan kertoa, neuvoa, ohjata, mutta mihinkään ei velvoiteta.

Kustannusvastuun siirtäminen on hankalaa, koska päihderiippuvaisille kasaantuvat muutkin ongelmat. He ovat yleensä tukien varassa eläviä, ja hoito, josta he olisivat kustanusvastuussa, tulisi kuitenkin yhteiskunnan maksettavaksi heidän varattomuutensa takia.

Ehkä käytännön tasolla ainoa mahdollisuus olisi priorisointi ja rajaaminen. Vaikka siten, että ekalla kerralla kun putki tarvitsee terveydenhuollon katkoapua, maksetaan ja tarjotaan jatkohoitoa. Jos kuvio toistuu, ei enää hoidetakaan kuin pekollinen puoli, eli esim. tarjotaan makuusija yöksi ja paikataan kuhmu otsasta. Mutta ei enää maksusitoumuksia hoitoihin, ei pestä vaatteita, ei oteta vuodeosastolle lepäämään lääkityksen turvin (siis välttämään vieroitusoireet) jne.

Ja kun ihmisellä on merkintä, että hän on käyttänyt jo kattavan palvelupaketin alkoholismin hoitoon mutta ei ole ollut kiinnostunut tarttumaan tarjottuihin porkkanoihin, hä selviytyköön valitsemallaan tiellä.

Niin, ei taida olla aukoton tämäkään teoria. Tullaan etiikkaan ja Hippokrateen valat paukkuvat: ei ketään saa hoitamattakaan jättää.

Vaikeaa, vaikeaa :/

No sinänsähän ollaan menossa "parempaan" suuntaan, että näillä kustannuksilla ja vähenevillä veronmaksajilla systeemi tulee väistämättä kaatumaan tai kokemaan ainakin huomattavia supistuksia tulevaisuudessa, silloin on pakko miettiä mistä karsitaan. Jenkkimallin suuntaan menossa, maksa itse tai kärsi ja kuole pois. Kuulostaa todella kamalalta ja onkin, mutta sitähän se siellä on. Ellei ole varaa pitää sairausvakuutusta, et saa hoitoa. Tai tietty voi yrittää jostain ilmaisklinikoilta joita varmasti täälläkin sitten olisi, mutta ruuhkat varmaan aika mielenkiintoiset ja kalliit hoidot aikasta kiven alla.

Yksilön vastuu, se on unohtunut johonkin ihan täydellisesti. Suomessa tosiaan hyysätään ja paapotaan ihan viimeiseen saakka, ja sitä maksansa tappanutta verisuonitautista kasikymppistä alkoholistiakin pidetään vielä viimeiseen saakka kaikin keinoin hengissä vaikka ihminen on jo ihan mennyttä, kenen hyväksi sitäkään sitten tehdään : /

Suomessa on niin paljon ongelmia että ei sitä ihan heti keksi mistä lähtisi ratkomaan tätäkään asiaa. Ikävä fakta kuitenkin on että resursseja ei ole hoitaa tämänkään hetkisiä ongelmia, saati sitten kasvavia sellaisia tulevaisuudessa kun todennäköisesti resurssit ja henkilökunta on vielä tiukemmilla.

[QUOTE="Anna";23279856]Mielenterveysongelmat aiheuttaa alkoholismia, alkoholi aiheuttaa mielenterveysongelmia.

Ei pidä paikkaansa. Ei ole ehdotonta kausaalisuhdetta siihen suuntaan, että mielenterveysongelmat aiheuttaisivat alkoholismia. Riippuvuus johtuu aivojen dopamiiniaineenvaihdunnasta, ja on olemassa hyvin paljon mielenterveysongelmaisia, joilla ei ole päihderiippuvuutta. Toki monet mielenterveysongelmat, niihin liittyvä sosiaalinen kuormitus ja muut reunaehdot altistavat päihteiden väärinkäytölle. Mutta mielenterveysongelmia ja riippuvuuksia ei voi mielestäni niputtaa, enkä puhunut mielenterveysongelmaisten hoidosta tai käypähoitosuosituksista.

Entäpä sinä itse? Jos nyt sairastut, joudat pois koska nää et ole yhteiskunnalle tuottava yksilö vaan moniongelmainen?

Moniongelmaisten määrä kasvaa, ja sosioekonomiset terveyserot kasvavat yhtä kovasti. Eli Suomeksi sanottuna yhä useampi sairas on myös köyhä, päihderiippuvainen ja työkyvytön, mieleltään järkkynyt, sosiaalisesti syrjäytynyt sekä kyvytön huolehtimaan itsestään. Ongelmat kasaantuvat, ja kuilu kasvaa. Moniongelmaisten hoito ja auttaminen tapahtuu erityisesti sosiaalipolitiikan keinoin, mahdollisuuksia ja tukiverkostoja luomalla. Mutta edelleen pitäisin keskustelun alkoholismissa. vaikkapa perheenisässä, joka vuosikymmenen saatossa alkoholisoituu. On työ, asunto, vaimo, lapset, ammatti, terveys. Kunnes ei enää olekaan. Alkoholisteilla ajatellaan helposti ns. rantojen miehiä, joilla on kuset housussa ja jotka nukkuu puistonpenkeillä. Suurin osa alkoholisteista on ihan muualla.

Entäpä kaikki ylipainoiset? Diabetes ja verenpainetauti, oikeat Suomen vitsaukset. Uusi holokausti?

Tähän on pakko ottaa kantaa, koska itse aiheutettujen sairauksien kansantaloudellinen kuorma on niin valtava. Epidemiologisten tutkimusten mukaan kakkostyypin deabetes (metabolinen oireyhtymä), tuki- ja liikuntaelinsairaudet, alkoholi ja mielenterveysongelmat kuormittavat verovaroin ylläpidettävää terveydenhuoltojärjestelmää kohtuuttomasti. Pian ollaan pisteessä, että verovarat eivät enää riitä, ja palveluista tulee maksullisia. Tämä puolestaan lisää eriarvoisuutta, koska osalla väestöstä ei ole mahdollisuutta maksullisiin palveluihin. Ihan esimerkkinä tuohon verenpaineasiaan, että arviolta 400 000 verenpainelääkettä syövää henilöä voisi luopua lääkityksestään, mikäli pudottaisivat 5% painostaan. Tämä on kuitenkin likaa vaadittu, ja KELA, jota verorahoin ylläpidetään, korvaa lääkkeistä tähtitieteellisiä summia. Yksilön vastuuta omasta terveydestään on pakko lisätä, ja siirtää elintapasairauksien kohdalla painopistettä ennaltaehkäisyyn, seurantaan ja neuvontaan.

Kun olisikin niin helppoa, että sääliä ei tipu ja alkoholisti käyttää yhteiskunnan aikaa, varoja ja pahimillaan terveyttäkin. Mutta entäpä ne kaikki muut?

No, yritin vastata sinulle tuossa edellä tähän.

Jokainenhan on vastuussa itsestään, tietenkin. Mutta helppoa se ei moniongelmaiselle(jotapa alkoholistit melkein poikkeuksetta on ) ole. Ethän mene lihavallekkaan sanomaan että älä syö, problem solved?

Ja tähän myös.

Työssäni näin paljon alkoholin väärin käyttäjiä, kuulin monia kohtaloita ja yllättävän moni haluaa kuiville muttei pysty.

Tiedän ongelman. Asia onkin niin, että tämänhetkinen järjestelmä mahdollistaa holtittoman ryyppäämisen, eikä vastuuta yksilöä ottamaan mitään kansaa omaan tilanteeseensa. Siitä on kyse, yhteiskunnan hampaattomasta toiminnasta. En itsekään halua syyllistää alkoholisteja, mutta sääliin ei myöskään ole aihetta.

[/QUOTE]

Tässä vain muutamia ajatuksia.

Viimeksi muokattu:
Tuota. Olen sitä mieltä että sivistynyt keskustelu vaatii molemmilta jotain. Jos ap tyrmää heti alkuunsa että keskusteluun ei saa osallistua tuomalla esiin omakohtaisia kokemuksia, niin mitä muuta se on kuin kontrollointia. ja sellainen nyt ei ole ihan hyvän käytöksen mukaista nettikeskusteluissa.

Varmaan joku on sitä mieltä että omaa isäänikin on hyysätty kun hoidettiin valtion rahoilla eikä viskattu hankeen kuolemaan. Minä en näe siinä mitään hyysäämistä, että sairaita ihmisiä hoidetaan, mutta se ei kai sitten ollut sallittu kanta tässä keskustelussa.

Ja kiitos kysymästä, ei ole muuten minkäänlaisia vaikeuksia lukea pitkiä ja vaikeita tekstejä, jos niissä on joku tolkku. Eikä käydä asiallista keskustelua.

Mutta aivan sama, jatkakaa te, jotka olette sitä mieltä että kaikki alkoholistit pitäisi viskata hankeen eikä hyysätä. Huoh sentään. Toivotaan, että te ette koskaan itse koe alkoholistin kohtaloa.

Sä otat valmiiksi 'mulla on herne nenässä ja haluan lytätä ap:n' asenteen ja peräänkuulutat asiallista keskustelua? :) Ymmärrän että sulla on henkilökohtaisesti asia niin läheinen että se tuntuu pahalta ja olet eri mieltä aloittajan kanssa, mutta niin on monella muullakin, esim. itselläni, jonka isä on ryypännyt itsensä hengiltä ja jota on paikattu ja vieroitettu verovaroin lukuisia kertoja, mutta joka kyllä itsekin tienasi sen verran että maksoi ainakin osan hoidostaan sitä kautta.

Silti, ja oikeastaan siitä syystä, olen sitä mieltä että loputtomiin ymmärtäminen ja auttaminen vain huonontaa ongelmaisen tilannetta. Ellei ihmistä itseään laiteta vastuuseen omasta olemisestaan, ei hänellä ole tarvetta muuttaa mitään.

Sulla on varmasti keskusteluun jotain asiallistakin annettavaa, joten osallistu ihmeessä. En todellakaan usko että ap tarkoitti mitään muuta "sivuuttamisellasi" kuin sitä että jos hoet miten teksti on ihan puppua, ei sitä kannata sitten lukea.

Mitä sun mielestäsi pitäisi alkoholisteille Suomessa tehdä? Miten heitä pitäisi auttaa ja miten ongelmaa ennaltaehkäistä? Systeemi ei tällaisenaan toimi, ongelmat eivät poistu yhtään mihinkään, joten mikä eteen?

Tai jos ei ihan kaikkea itse, niin ainakin huomattavan summan.

Luin ap.n tekstin ja pidin sen sisällöstä. Viime aikoina taas tämä aihe on kuitenkin niin pinnalla omassa elämässä (alkoholisti adoptioäiti) että kommentoin usein todella kärkkäästi. Ja en pysty ajattelemaan muuta kuin että alkoholistit muiden elämien pilaajat vaan autiolle saarelle ja pommi perään :ashamed:

Mutta se on minusta outoa, että Suomessa kun on hyvinkin yleinen ongelma, alkoholismi, siihen suhtaudutaan kuitenkin todella hillitysti ja hyssytellen. Mistä se johtuu? Jos otettaisiin kovempi asenne kaikkeen päihdeongelmiin ja rikollisiinkin, muuttuisiko asiat, ja mihin suuntaan? Tietysti aina löytyy niitä marttyyreja jotka syyttävät ihan kaikeasta yhteiskuntaa, ja tietysti varhainen puuttuminen mielenterveysongelmiin ja muihin ongelmiin, pitäisi olla tärkeysjärjestyksessä paljon korkeammalla kuin nyt.

Suomessa ei puhuta asioista, ennen kuin on myöhäistä. Nytkin puhutaan pahoinvoivasta, syrjääntyvästä nuorison osasta, mutta kukaan ei mieti että mitä olisi kannattanut tehdä aikaisemmin.

Jälkiviisaus on parasta viisautta, ja vaikka joistain ongelmista puhutaan nyt, ei niille siltikään tunnuta tekevän yhtään mitään. Nuorten mielenterveysongelmat nousi raketin lailla otsikoihin kouluampumisten myötä, niitäkin tarvittiin kaksi isoa tragediaa ennenkuin kukaan otti tilannetta tosissaan eikä siltikään mitään ole alkanut tapahtua.

Yksityisellä sektorilla pyörii projekteja jatkuvasti, mutta mitä valtiotasolla tehdään? En ole vielä törmännyt julkisuudessa edes kattavampiin tutkimuksiin siitä mistä pitäisi lähteä ongelmia setvimään, saati sitten että niille tehtäisiin jotain. Tuntuu niin nurinkuriselta että vatvotaan kyllä maahanmuuttaja-asioita ja kiljutaan miten eläintenrääkkääjät saavat liian pieniä tuomioita, mutta sitten iso osa Suomen tulevaisuudesta voi ihan järkyttävän huonosti ja ongelmat vain kasvavat, ilman että kukaan kiinnittää mitään huomiota. Tarvitaanko taas joku massamurha ennenkuin ihmiset herää? Kamalaa.. Ja samaa joka asiassa. Ongelmia ei ole kun niistä ei puhuta. Ilmeisesti?

Chala.

Tuntuu, että kukaan ei tahdo ottaa vastuuta. Nykyään korostetaan niin paljon yksilön omaa valinnanvapautta, ja annetaan minusta samalla liian nuorille liian vapaat kädet elämässään. Kouluvelvollisuus loppuu, kun peruskoulu on käyty. Ketään ei kiinnosta, pääsikö se peruskoulussa alisuorittanut Antti jatkokoulutukseen vai ei. Ja jos Antin vanhemmilta puuttuu kiinnostus tai taito elämänhallintaan, jää Antti ihan puille paljaille.

Aika monta asiaa liittyy toisiinsa, kun alkaa miettiä missä voi mennä pieleen. Ja jokainen näistä asioista on tavalla tai toisella ulkoistettu niin, ettei oikein kellään ole vastuuta. Opettajat ei ole enää auktoriteettejä, eikä heillä ole oikeus puuttua. Kouluissa pompotellaan vastuupalloa vanhemmilta terveydenhuollon kautta oppilashuoltoon, mutta kukaan ei tee päätöksiä. Samalla kun ihmisiä pompotellaan, heille annetaan hyvinkin kattava perusturva ilman vastikkeita ja vastuuntuntoa. Ja kaiken tämän lisäksi syytöksiä heitellään sinne tänne.

Se Suomessa kyllä osataan. "Kuka on syyllinen kouluampumisiin?" No hitto se yksi yksittäinen poliisi, joka ei ollutkaan ajatustenlukija.

Kuka on syyllinen Sellon ampumisiin? No hitto suomalainen rasistinen yhteiskunta tietysti.

Kuka on syyllinen nuorten pahoinvointiin? No yksinään vanhemmat. Mutta kuka sitten onkaan syyllinen vanhempien ongelmiin?

Minä en ainakaan sääli yhtään. En alkoholisteja, en narkkeja tai muitakaan "käyttäjiä". Mun puolestani ne vois heivata jonnekkin hevon kuusen.
Suku täynnä juoppohulluja... :kieh:

Phoebsi: Tuo syyllisyyden haku, se on jotenkin aina niin surullista. Mitä väliä sillä pitäisi olla kuka on "syyllinen" mihinkin, pääasianhan pitäisi olla siinä että reagoidaan tilanteeseen ja yritetään ennaltaehkäistä samankaltaista tapahtumasta uudestaan. Koko yhteiskunta on jotenkin ihan kieroutunut keskittymään aivan vääriin asiohin. Etsitään syyllisiä, etsitään syntipukkeja, etsitään jotain ottamaan vastuuta kun ei haluta nähdä, ei suostuta myöntämään, mistä ne ongelmat oikeasti johtuvat.

Vanhempien vastuu on kyllä yksi sellainen mitä ei koskaan saa ääneen sanoa. Jos vanhemmat kasvattavat lapsensa siihen ettei aikuinen valvo eikä välitä, ei anna rajoja eikä rakkautta, mutta rahaa kyllä sitäkin enemmän tehdä ja toteuttaa itseään ja teiniunelmia, antaa aikaa istua tietokoneella ja ryypätä kavereiden kanssa (jos sellaisia on), ei se ole millään tapaa vanhemmista kiinni jos lapsi joutuu huonoille teille. Tottakai hyvistäkin olosuhteista ponnistava nuori voi joutua väärälle tielle, mutta jos todellakin taustalla on selkeä "heitteillejättö", on ihan naurettavaa kääntää vastuu esim. koululle ettei siellä pidetty huolta että lapsella on kaikki ok.

On tosi pelottavaa miten nuoret ovatkin niin hunningolla monesti, koulussa ei tosiaan voida ottaa kunnollista kasvatusvastuuta koska aina pitää kohdella silkkihanskoin, ei saa rangaista eikä saa vastuuttaa lasta teoistaan ellei vanhemmille sovi (ja heillehän ei sovi koska lapsi ei ole koskaan tehnyt mitään väärää) ja vastuu sysätään koululle koska sitä ei haluta kotonakaan ottaa. Noidankehä. Tuntuu että nämä tapaukset vain lisääntyy vuosittain..

No nyt on kyllä mennyt niin sivuraiteille alkuperäisestä aiheesta että hopsista hoi. Mutta voin vetää tähän loppukaneetin että kyllä nämä nuoret päihdeongelmatkin handlaa, se meni jo lähemmäs aihetta :D

mä olen eri mieltä aloittajan ja monen muun kanssa. Jos kerran lähdetään tohon linjaan ettei itse aiheutettuja sairauksia ei hoidettaisi yhteiskunnan taholta vaan lähetettäisiin johonkin saareen elämään kipuineen niin mihin raja vedettäisiin?
lähetettäisiinkö sinne myös kaikki ylipainoiset jotka ovat uudelleen menneet lihomaan ja kakkos tyypin diapeetikot jotka eivät omilla elämän tavoillaan pitäneetkään sokereita kurissa?
me ei synnytä tänne samaan ydinperheeseen kaikki.Ja vaikka synnyttäisiin (kuvitellaan) meillä ei ole kaikilla samoja henkisiä valmiuksia.Se mikä loukkaaa jotakin toista ei merkitse toiselle mitään ja kolmatta vahvistaa.
Alkoholi tuhoaa perheitä se on totta.itsekkin olen alkoholistien lapsi.Alkoholistitkin on joidenkin lapsia.Joidenkin meidän lapsista tulee alkoholisteja.Paapominen pitäisi lopettaa ja hyssyttely, siinä olen samaa mieltä,mutta ei sairasta saa hylätä, ei vaikka se olisi itsensä sairaaksi juonut.

[QUOTE="Neith";23278922]mie en ainakaan sääli ja olen sitä mieltä että joku raja tuohon pitäisi saada
ihminen jota ei kiinnosta itse oman elämänsä parantaminen ei voi olla yhteiskunnan vastuulla
mä en käsitä että syydetään rahaa, aikaa ja tilaisuuksia kerta toisensa jälkeen, täysin turhaan
sama juttu narkkien kanssa..
tuollainen saari kuullostais hyvältä, tai ainakin paremmalta kuin 20 kertaa katkolle meno, asunto, terveydenhoito ja käyttörahat yhteiskunnan piikkiin[/QUOTE]

mutta miten ne ahvenanmaalaiset saadaan muualle?

[QUOTE="hippa";23280295]mä olen eri mieltä aloittajan ja monen muun kanssa. Jos kerran lähdetään tohon linjaan ettei itse aiheutettuja sairauksia ei hoidettaisi yhteiskunnan taholta vaan lähetettäisiin johonkin saareen elämään kipuineen niin mihin raja vedettäisiin?
lähetettäisiinkö sinne myös kaikki ylipainoiset jotka ovat uudelleen menneet lihomaan ja kakkos tyypin diapeetikot jotka eivät omilla elämän tavoillaan pitäneetkään sokereita kurissa?
me ei synnytä tänne samaan ydinperheeseen kaikki.Ja vaikka synnyttäisiin (kuvitellaan) meillä ei ole kaikilla samoja henkisiä valmiuksia.Se mikä loukkaaa jotakin toista ei merkitse toiselle mitään ja kolmatta vahvistaa.
Alkoholi tuhoaa perheitä se on totta.itsekkin olen alkoholistien lapsi.Alkoholistitkin on joidenkin lapsia.Joidenkin meidän lapsista tulee alkoholisteja.Paapominen pitäisi lopettaa ja hyssyttely, siinä olen samaa mieltä,mutta ei sairasta saa hylätä, ei vaikka se olisi itsensä sairaaksi juonut.[/QUOTE]

Mutta kuka sen oikeasti pidemmän päälle maksaa kun menot kasvaa koko ajan ja tulot pienenee. Itseaiheutetut sairaudet on suurin menoerä, elämäntavoilla pystyisi vaikuttamaan moneen asiaan todella paljon mutta harva viitsii, koska ei ole pakko, siihen ei oikeastaan edes kannusteta. Alkoholismi yhtenä muiden joukossa, myös mainitsemasi diabetes ja ylipainon aiheuttamat ongelmat.

Yhteistyössä