dippi
Turhat hiilarit pois kaikilta ruuilta. Leipä, pastat, riisit jne. Ei ihme, että lapsi paisuu tuolla ruokavaliolla. Lisää liikuntaa jokaiseen päivään!
Ohhoh, siis nuoko ovat SEN asian takana????????????????????????????????????Olen kyllä kuullut, että moni aspartaamia lapsilla välttää, itse kuitenkin uskallan lapselle kohtuudella aspartaamipitoisia juomia antaa, koska virallislääketiede ei ole todennut niistä olevan haittaa:
[ laajin koskaan tehty turvallisuusarvio valmistui | Terve.fi[/url]
Tulee mieleen ohjelma Spotlight, jakson nimi Väärällä tavalla terve. Oletko katsonut?Syntyiko tyttö keskosena? Laihduttiko äiti raskausaikana? Nämä molemmat lisäävät myöhemmän ylipainon riskiä.
Tällä annetuista ohjeista suurin osa on aivan liian hiilaripanotteisia ja turhaan rasvaa välttävää - kasvava lapsi tarvitsee terveellisiä rasvoja. Ja ohje sokerittomasta mehusta (makeutusaineilla makeutettu) on suorastaan älytön - makeutusaineet edistävät lihomista vaikka eivät sisälläkään kaloreita. Makeutusaineiden käyttö voi lihottaa | Terveys | yle.fi
KIITOS!
Kannattaa käydä siellä lääkärissä, mutta käytännössä ihminen ei liho, jos ei syö kaloreita enemmän kun kuluttaa.Itse en jotenkin usko syynä olevan kalorit, syöminen ja liikunnan vähyys. Tyttö liikkuu kuitenkin. Ja syö vähän.
Syynä voi ehkä olla joku muu... mutta mikä? Se kilppari voisi olla ehkä yksi vaihtoehto, on nimittäin niitä muitakin oireita.
Vai niin?Onko lapsella hoitamaton diabetes?
Mahalaukku venyy kun lapsi syö liikaa. Kylläisuuden tunteen eteen täytyy syöda aina enemmän ja kierre on valmis. Annoskokojen pienentäminen on ainoa keino pelastaa lasta.Annnoskoot on siis se ongelma. Syö enemmäk ku mä. 4 lihapullaa ei oo todellakaan ongelma, lisää pyytää ja tähän päälle iso kasa salaattia. Mut voiko lapselle ny sanoo et sori , nälkä on mut lisää et saa? Ollaan opeteltu kuuntelemaan nälkää ja miettimään onks todella nälkä vai mitä. Muy kuulemma on ja itkuksi menee.
Mistäs minä sen voisin tietää?Onko lapsella hoitamaton diabetes?
Kannattaa käydä siellä lääkärissä, mutta käytännössä ihminen ei liho, jos ei syö kaloreita enemmän kun kuluttaa.
Koitampa nyt vielä vääntää rautalangasta....
Aamupala:
Kaurapuuro (VETEEN 2 dl) + lasi maitoa (0 %) + voisilmä
Lounas: Kinkkukiusaus (150-200 g) + lasi maitoa (0 %) + näkkäri ja keijua (1 kpl)
Välipala: Kiisseli (2 dl) ja lasi 0% maitoa
Päivällinen: Liha-makaronilaatikko (150-200 g) + lasi maitoa (0 %) + 1-2 ruokalusikkallista ketsuppia
Iltapala: Kaurapuuro (VETEEN 2 dl) + lasi maitoa (0 %)
Toteutunut kalorimäärä ??? kcal
Ei syö karkkipusseja tai muita isoja määriä herkkuja. Kuten jo kerroin niin alle 100 g karkkia, yleensä vain tikkari tai joku karkkirasia.
Korjasin annosmäärät ja ainekset oikeiksi! Veteen tehdään puuro ja maito on rasvatonta. Miltäs kuulostaa nyt?
Osa neuvoista on ihan puuta heinää, en ymmärrä lainkaan. Ei lapselta voi hiilareita (leipä, pasta ym.) kokonaan jättää pois. Jätän ne "neuvot" siis kokonaan omaan arvoonsa.Nyt kun ap olet paikalla niin mitä olet mieltä saamistasi neuvoista?
Ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin ja vaatia verikokeita mutta jos niistä ei mitään selkeää löydy joudutte kyllä kääntämään katseen sinne ruokailu- ja liikuntatottumuksiin. Minuakin tuo päivällisen ja iltapalan syönti vain reilun tunnin välillä toisistaan ihmetyttää Varsinkin kun kerroit että päivällisellä lapsi syö pari lautasellista niin miten voi tunnin päästä jo syödä lautasellisen puuroa, se on ihan liikaa ja kaloreita pitäisi saada jotenkin siirrettyä sinne päivälle jo eikä iltaan noin paljon. Tasaisempi ateriarytmi ja vähemmän iltapainotteinen olisi parempi.
Miten syö 150 grammaa kun santsaa kolmekin kertaa? Kolme 50 gramman annosta?Korjasin annosmäärät ja ainekset oikeiksi! Veteen tehdään puuro ja maito on rasvatonta. Miltäs kuulostaa nyt?