Miksi 6-vuotias tyttö on ylipainoinen, vaikka syö vain normaalia kotiruokaa ja karkkipäivä on kerran viikossa?

  • Viestiketjun aloittaja äiti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
ap.
[QUOTE="hmm";30434651]Älä ap hermostu ! Tottakai se ärsyttää kun täällä väännetääm asiat miten sattuu mutta koita kestää. :)

Eli ap.n lapsi _SÖISI 3 ANNOSTA_ jos annettaisiin mutta _EI_ anneta. Korkeintaan 2 jos on oikeasti nälkäinem tai mieluisaa ruokaa.
Ap.n lapsi _EI_ saa herkkuja kuin kerran viikossa ja silloinkin se on vain tikkari tai pieni karkkirasia. Joskus on myös sokeroimaton saunamehu (oletan että noin 2dl)

Noniin, nyt kjn faktat on selvillä niin voidaan todeta että
A) Kyseessä on sairaus
B) Lapsi syö salaa esim leipää tms
C) Lapsen annoskoot ovat kuitenkin pielessä

Faktahan on se että kasvava lapsi tarvitsee myös rasvoja jotta kasvaa ja nälkä pysyy poissa. En osaa grammamääräisesti sanoa mikä on hyvä määrä ruokaa lapselle mutta ainakin 2-3dl kasviksia ja siihen päälle ehkä 1.5dl ruokaa, no vaikka sitä laatikkoa ja näkkäri levitteellä on hyvä. Kaveriksi maitoa. Itse antaisin varmaan 1% maitoa...

Tuo iltapala juttu on myös turha. Lapselle on tullut tapa siitä iltapalasta ja siksi on muka nälkä jos sitä ei saa. Ei se yksi leipäpala oikeasti noin paljon vaikuta.

Olen useamman kerran sanonut tämän palstalla ettei ruskea kastike on hyvää ruokaa mun mielestä. Venhäjauhoa ja rasvaa... Ehei... Kermakin kannattaa vaihtaa ruokakermaan ellei nyt ole jo.

Jos lapsi mieluusti söisi 3 annosta ruokaa niin kuulostaa kyllä siltä että hän on tunnesyöjä. Onko elämässänne tapahtunut jotain mikä vaikuttaisi lapseen tai kiusataanko lasta ? Itse en lähtisi sosiaalistentilanteiden herkkuja kieltämääm koska se herättää ihmetystä lapsissa.

Musta tuo liikuntamäärä kuulostaa ihan hyvältä oikeesti. Siis 3km kävelyä päivässä ja vielä riehumista eskarissa. Ihan riittävä arkiliikunnan määrä jos vklp on sitten enemmän.

Haluaisitko ap laittaa teidän esim eilisen ruokalistan ihan todellisuudessa ? Mitään kainostelematta. Täällä moni tuntuu syyttävän ap.ta lapsen lihavuudesta. Joo vanhemmat määrää ruoan määrän ja laadun mutta syyttely ei ketään auta. Vanhemmat tekee virheitä ja ap haluaa omansa nyt korjata jos niitä oikeasti on.

mitä noihin sairauksiin tulee niin on kyllä hyvä sulkea ne pois...[/QUOTE]

Leipää ei syödä ruuan kanssa!

Ruskeakastike ei ole ruoka, vain pieni lisäke kuiville perunoille tai makaronille. Ei sitä desilitroittain syödä, ehkä puoli desiä maksimissaan ruualla.

Eilen: aamiaiseksi klo 8 paahtoleipäsiivu margariinilla ja lasi maitoa, lounas jäi väliin kun oltiin hoplopissa (pitkästä aikaa), hoplopissa joi vettä ja sai tikkarin, riehui posket punaisena. Päivällinen klo 15 syötiin ravintolassa, jossa lapsi söi nakki-lihapullavartaan (2 prinssinakkia + 2 lihapullaa) ja ehkä desin muusia, ei tykännyt kastikkeesta sekä 2 kurkkupalaa ja 2 minitomaattia, joi maitoa lasillisen. Iltapalana oli klo 19 kaurapuuroa, jota söi ehkä 1-2 dl maidon ja flora-margariinin kera.
 
Vi er as
Niin että samaa ruokaa syödään koko viikko, joo ei kiitos, yöks!

Ja en minä kykene samaan aikaan tekemään läksyjäni ja työjuttuja kun teen ruokaa. Ei se vaan onnistu. Pyykki pestään alakerran pesulassa, siellä menee aikaa.

Alkaa loppua kommentointi multa, kun kukaan ei edes yritä ymmärtää, vain vittuilee.
Eli sä opiskelet ja käyt töissä?

Eikä ole tarkoitus syödä samaa ruokaa koko viikkoa :D mutta jos saisit jo vaikka viikolla kahdelle illalla samasta satsista, auttaisi se paljon.

Mä kun opiskelin lasten ollessa pieniä, tein omat läksyni illalla lasten mentyä nukkumaan. Näin oli aikaa lasten kanssa ulkoilla.

Ja jos käytätte talon pesulaa, et varmaan joka ilta siellä pyykkää?

Ei ole tarkoitus vittuilla, mutta mietityttää ajankäyttö, jos illalla ei muka mitään ylimääräistä ehdi tekemään.

Mitenkäs lasten isä? Asuuko teidän kanssa? Hänhän voisi lasten kanssa ulkoilla jos sä et ehdi.
 
ap.
Eli sä opiskelet ja käyt töissä?

Eikä ole tarkoitus syödä samaa ruokaa koko viikkoa :D mutta jos saisit jo vaikka viikolla kahdelle illalla samasta satsista, auttaisi se paljon.

Mä kun opiskelin lasten ollessa pieniä, tein omat läksyni illalla lasten mentyä nukkumaan. Näin oli aikaa lasten kanssa ulkoilla.

Ja jos käytätte talon pesulaa, et varmaan joka ilta siellä pyykkää?

Ei ole tarkoitus vittuilla, mutta mietityttää ajankäyttö, jos illalla ei muka mitään ylimääräistä ehdi tekemään.

Mitenkäs lasten isä? Asuuko teidän kanssa? Hänhän voisi lasten kanssa ulkoilla jos sä et ehdi.
Kyllä, minulla on yritys ja opiskelen myös.

Itsekin menen nukkumaan samaan aikaan lasten kanssa, ei muuten jaksa.

Lasten isä asuu kanssamme, hänelläkin on yritys ja tekee iltaisin töitä kotona.

Pesulassa käymme 3-4 iltana viikossa, kun pyykkiä tulee koko ajan.
 
lkjdlaksjdlksjlkdj
Ei hyväjumala... mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että LAPSI EI SYÖ KOLMEA ANNOSTA!
Pakko vielä jankuttaa. Ota se vaaka esiin ja punnitse oikeasti ne lapsen annokset. En väitä, että valehtelet, mutta minä syön rankalla dieetillä 50 grammaa pastaa ja se käytännössä se on noin 8 kpl täysjyvärusettipastaa (reilusti alle kauhallinen). Ei meidät lapset ainakaan niin vähää edes suostu ottamaan lautaselle.

AP lue alla oleva....

Miksi jaksan tästä jankuttaa niin noi sun kirjoitukset kuulostaa niin tutulta. Voisin itse olla tuo teidän lapsi. Oon ollut lapsena ja osan aikuisiästä pahasti ylipainoinen. Mun vanhemmilla oli sellainen kuvitelma, että terveellinen kotiruoka ei lihota. Koska tykkäsin syödä herkkuja niin heidän mielestään syy oli pelkästään herkuissa. Kun minun painoa yritettiin saada laskemaan niin vanhemmat syöttivät minulle enemmän terveellistä kotiruokaa, etten täyttäisi vatsaani herkuilla. Käytännössä siis opin syömään liikaa ruokaa ja oon aikuisiällä opetellut vasta syömään oikean annoskoon mukaan sekä oppinut pitämään säännölliset ruoka-ajat.

Se lapsen ruokailu lähtee teistä vanhemmista. Jos te ette osaa annostella sopivaa määrää ruokaa lautaselle niin harjoitelkaa. Aina voi oppia uutta.
 
Osa neuvoista räpistelee ihan lillukan varsissa. Kun kerran ruokailut ovat äidin mielestä kunnossa, mut paino nousee tuota tahtia, on mentävä lääkäriin ja tarkastettava tilanne. Voi kertoa lääkärissä, että huoli on nopeasti nousevasta painokäyrästä, ei tarvitse lapsen kuullen todellakaan käyttää sanaa lihava.

Kommentoin ketjun alussa ja kerroin oman esikoiseni tilanteesta. Mulla oli yhdessä vaiheessa kaksi lähetettä ravitsemusterapeutille: esikolle siksi, että oli liian iso ja kakkoselle siksi, kun ei kasvanut tarpeeksi. Ja täsmälleen samoilla ruuilla mentiin. Yksilöitäkin ovat, aineenvaihdunta ja muu. Minustakin oli hirveää sanoa tyttärelle, että et saa enää lisää, mut onneksi kasvikset yms. auttoivat. Kannattaa ennen ruokaa tarjota jo vaikka porkkanatikkuja tai tuore kurkkua tms. niin vie suurinta nälkää jo pois. Päikkärin jälkeen on jo kova nälkä ja sit tulee syötyä paljon. Ja kyllä sitä liikuntaa kannattaa mahduttaa iltoihin/viikonloppuihin. Mut ennenkaikkea säilyttäkää kotona positiivinen ja iloinen tsemppi. Hyvällä mielellä asiat onnistuu paremmin.
 
ap.
Osan mielestä tyttö liikkuu sopivasti, osan mielestä pitäisi liikuntaa lisätä... kumpi lie totta? Itsekin olen sitä mieltä, että toki liikkua voisi enemmän, itsekin, mutta ei ole arkisin aikaa.
 
V.ieras
Kyllä, minulla on yritys ja opiskelen myös.

Itsekin menen nukkumaan samaan aikaan lasten kanssa, ei muuten jaksa.

Lasten isä asuu kanssamme, hänelläkin on yritys ja tekee iltaisin töitä kotona.

Pesulassa käymme 3-4 iltana viikossa, kun pyykkiä tulee koko ajan.
Eli sä menet nukkumaan klo 20?

Musta tuntuu, että te ootte ahnehtineet ihan liikaa hommia itsellenne. Miehellä ei vapaata lainkaan jos iltaisinkin tekee töitä?

Miten te arkena ehditte edes huomioimaan lapsianne, jos on työt ja läksyt ja ruoanlaitot..

Ja säännölliset ruoka-ajat myös viikonloppuisin! Nyt lauantain syömiset on olleet todella energia-ja ravintoköyhiä.
Viisi ateriaa päivässä!
 
ap.
Eli sä menet nukkumaan klo 20?

Musta tuntuu, että te ootte ahnehtineet ihan liikaa hommia itsellenne. Miehellä ei vapaata lainkaan jos iltaisinkin tekee töitä?

Miten te arkena ehditte edes huomioimaan lapsianne, jos on työt ja läksyt ja ruoanlaitot..

Ja säännölliset ruoka-ajat myös viikonloppuisin! Nyt lauantain syömiset on olleet todella energia-ja ravintoköyhiä.
Viisi ateriaa päivässä!
Menen nukkumaan heti kun olen omat iltapuuhat tehnyt, klo 21 mennessä.

Ja yrittäjiä kun ollaan, minä vielä opiskelijakin, niin töitä riittää, jos meinaa ruuassa pysyä. Lapset huomioidaan pienin elein, luetaan kirja jossain välissä tms.

Eilinen oli kiireinen touhupäivä, kun oltiin hoplopissa ym. asioilla.

Itse kun yritän sen viisi ateriaa antaa, niin täältä saa jatkuvaa palautetta, että
 
ap.
Eli sä menet nukkumaan klo 20?

Musta tuntuu, että te ootte ahnehtineet ihan liikaa hommia itsellenne. Miehellä ei vapaata lainkaan jos iltaisinkin tekee töitä?

Miten te arkena ehditte edes huomioimaan lapsianne, jos on työt ja läksyt ja ruoanlaitot..

Ja säännölliset ruoka-ajat myös viikonloppuisin! Nyt lauantain syömiset on olleet todella energia-ja ravintoköyhiä.
Viisi ateriaa päivässä!
Menen nukkumaan heti kun olen omat iltapesut ym. tehnyt, klo 21 mennessä.

Ja yrittäjiä kun ollaan, minä vielä opiskelijakin, niin töitä riittää, jos meinaa ruuassa pysyä. Lapset huomioidaan pienin elein, luetaan kirja jossain välissä tms.

Eilinen oli kiireinen touhupäivä, kun oltiin hoplopissa ym. asioilla.

Itse kun yritän sen viisi ateriaa antaa, niin täältä saa jatkuvaa palautetta, että ei iltapalaa jne.
 
laklsklsklk
Leipää ei syödä ruuan kanssa!

Ruskeakastike ei ole ruoka, vain pieni lisäke kuiville perunoille tai makaronille. Ei sitä desilitroittain syödä, ehkä puoli desiä maksimissaan ruualla.

Eilen: aamiaiseksi klo 8 paahtoleipäsiivu margariinilla ja lasi maitoa, lounas jäi väliin kun oltiin hoplopissa (pitkästä aikaa), hoplopissa joi vettä ja sai tikkarin, riehui posket punaisena. Päivällinen klo 15 syötiin ravintolassa, jossa lapsi söi nakki-lihapullavartaan (2 prinssinakkia + 2 lihapullaa) ja ehkä desin muusia, ei tykännyt kastikkeesta sekä 2 kurkkupalaa ja 2 minitomaattia, joi maitoa lasillisen. Iltapalana oli klo 19 kaurapuuroa, jota söi ehkä 1-2 dl maidon ja flora-margariinin kera.
Tässä vielä kalorit. Paahtoleivästä saa ihan älyttömästi kaloreita. Alla olevat on laskettu sen perusteella, et olis keskikokoinen viipale. Jos on iso niin nousee noin 900 kaloriin.

Aamupala: 8 viipaletta paahtoleipää + margariiniä (keiju) + lasi maitoa 771 kcal

Lounas: Tikkari 83 kcal

Välipala: Kaksi lihapullaa + kaksi prissinakkia + perunamuusia (1,5 dl) + lasi maitoa 437 kcal

Päivällinen + iltapala: Kaurapuuro + maitoa + flora 200 kcal
 
V.ieras
Tässä vielä kalorit. Paahtoleivästä saa ihan älyttömästi kaloreita. Alla olevat on laskettu sen perusteella, et olis keskikokoinen viipale. Jos on iso niin nousee noin 900 kaloriin.

Aamupala: 8 viipaletta paahtoleipää + margariiniä (keiju) + lasi maitoa 771 kcal

Lounas: Tikkari 83 kcal

Välipala: Kaksi lihapullaa + kaksi prissinakkia + perunamuusia (1,5 dl) + lasi maitoa 437 kcal

Päivällinen + iltapala: Kaurapuuro + maitoa + flora 200 kcal
Se oli klo 8 viipale paahtoleipää, ei 8 viipaletta paahtoleipää :D
 
  • Tykkää
Reactions: Jmia
Vieras..
Nyt alkaa tuntua siltä, että aloitukseni on menettänyt pointtinsa. Kiusaamista ja vittuilua saan vain osakseni, en niinkään auttavia ja viisaita neuvoja. Tyttö liikkuu tarpeeksi, jopa esikouluopen mielestä ja syö normaalisti, kaikkien mielestä! Ei syö herkkuja. Liikuntaa voisi lisätä, jos olisi aikaa. Elämme kiireistä elämää. Kasviksia syömme, mutta niitä voisi myös lisätä, ei kuitenkaan vain kasvisruokavalioon asti. Ja hiilareita syömme vähän ja kokonaan en todellakaan jätä pois! Minun mielestäni ongelma on kenties jossain muualla, lääkäriin varaan aikaa ensi viikolla. Katsotaan sitten mitä siellä sanotaan. Täältä ei ainakaan enää saa yhtään uutta ja hyvää neuvoa, vain haukkumista. Kiitos auttaneille.
Vastasin jo sivulla kolme, että syömisrytmi ja liikkuminen kuulostaa ihan samanlaiselta kuin meidän tytöllä. Annokset on ehkä hieman pienempiä, mutta tuntuu ihmeellistä noin huima painonnousu noinkin lyhyessä ajassa. Kuulostaa siltä, että jokin fyysinen vaiva olisi taustalla.

Jotkut neuvot ovat aivan käsittämättömiä! Tuokin, jossa sanottiin, että ap:n lapsi nukkuu liian pitkät yöunet. Huhheijaa, eskarilainen tarvitsee vielä unta paljon, etenkin jos ei nuku enää päiväunia. Tsemppiä ap, toivottavasti löytyy jokin selittävä tekijä!
 
Ent. Ksantippa S.
Meinasin jo heti aluksi vastata, että mitä teetkin, älä kuuntele palstaa. Tulet saamaan täysin kahjoja ravitsemusneuvoja ja todennäköisesti saat kuulla tekeväsi kaiken päin honkia sekä räpyttäväsi silmiäsi väärin lapsen seurassa.

No nyt kuusi sivua myöhemmin neuvoni on sama. Kuuntele asiantuntijoita, älä palstaa.
 
ap.
Tässä vielä kalorit. Paahtoleivästä saa ihan älyttömästi kaloreita. Alla olevat on laskettu sen perusteella, et olis keskikokoinen viipale. Jos on iso niin nousee noin 900 kaloriin.

Aamupala: 8 viipaletta paahtoleipää + margariiniä (keiju) + lasi maitoa 771 kcal

Lounas: Tikkari 83 kcal

Välipala: Kaksi lihapullaa + kaksi prissinakkia + perunamuusia (1,5 dl) + lasi maitoa 437 kcal

Päivällinen + iltapala: Kaurapuuro + maitoa + flora 200 kcal
TÄH? Kahdeksan viipaletta paahtoleipää? :D Joo, ei, vaan yksi viipale.
 
"jenni"
Tässä vielä kalorit. Paahtoleivästä saa ihan älyttömästi kaloreita. Alla olevat on laskettu sen perusteella, et olis keskikokoinen viipale. Jos on iso niin nousee noin 900 kaloriin.

Aamupala: 8 viipaletta paahtoleipää + margariiniä (keiju) + lasi maitoa 771 kcal

Lounas: Tikkari 83 kcal

Välipala: Kaksi lihapullaa + kaksi prissinakkia + perunamuusia (1,5 dl) + lasi maitoa 437 kcal

Päivällinen + iltapala: Kaurapuuro + maitoa + flora 200 kcal
No ei se tainnu olla 8paahtoleipää!!? Klo 8oli yksi paahtoleipä. Mut kuitenkin, paahtoleipä ei pidä nälkää, täyttä höttöö eli se pois. Minä tahtoisin tietää enemmän ruoanvalmistustavoista. Mitä tarkoitat kermalla, tai mitä jauhelihaa käytät? Onko lihat marinoitu vai ei. Tällaisia asioita lähden yleensä asiakkaitteni kanssa puimaan, jos selvää lihomisen syytä ei löydy. Mielestäni teillä on turhan kiireinen arki. Se voi lasta stressata, ja stressi lihottaa lastakin ja lohtusyömistä tapahtuu huomaamatta. Oletko kokeillut antaa ennen ruokaa pari lasia vettä? Sillä täyttää mahaa kevyesti alkuun, niin ei tule syötyä liikaa. Ja vielä tuo hoploppiviikonloppu. Se ei tainnut olla järkevin esimerkki loppeineen, tarvis tietää enempi normiviikonlopun ruokailua että osais kommentoida. Ainakin tuo esimerkkiviikonloppu oli epäterveellinen ja ruokavälit liian pitkiä. Mutta kuten sanoin, otan huomioon että oli hoploppiviikonloppu.
 
Ap, hyvä että olet alkanut pohtia ratkaisuja ongelmaan. Käykää ihmeessä lääkärin puheilla ja tässä vinkkejä jatkoa varten jos lääkkeellisesti hoidettavaa ei löydy:

Käy www.fineli.fi sivuilla katsomassa konkreettisesti kuinka paljon kaloreita mikäkin ruoka-aine sisältää. Pääsääntöisesti kasviksia ja tiettyjä hedelmiä voi syödä tosi paljon lihomatta, koska niissä on niin vähän kaloteita: esim. Mandariini, Omena, Porkkana. Sen sijaan esim. Avokadossa on hyvien rasvojen ansiosta myös paljon kaloreita.

Keksi keinoja ujuttaa ruokiin entistä enemmän kasviksia. Esim. Lasagnesta saa terveellistä kun teet tomaattimurskasta kastikkeen ja korvaat lihan kesäkurpitsan ja munakoiso siivuilla. Juuston sijasta väliin voi ripotella raejuustoa.

Osta keittiövaaka. Sillä on superhelppo punnita ruokia. Itse en olisi ikinä uskonut ilman vaakaa miten kaksi-kolme ruokalusikallista turkkilaista jogurttia painaa 100g ja miten vähän mysliä voi laittaa jotta annos on yhteensä 200 kcal.

Älä pidä tyttöä nälässä, sillä silloin tulee ahmittua kaikkea mahdollista. Pidä huoli, että lautasella on vähintään puolet kasviksia tai salaattia ja jos santsaa pääruokaa niin santsaa pienen nokareen ja ottaa enemmän salaattia. Älä päästä ruokailun väliä yli 3h ja voit kokeilla antaa tytön syödä pääruokaa odotellessa esim. Omenan ja porkkanan jos mahaan mahtuisi sitten vähemmän kaloripitoista evästä.

Salli herkuttelu silloin tällöin. Vain sillä on väliä mitä päivittäin syö, ei satunnaisilla synttäriherkuilla.

Ylipäätänsä kuulostaa kyllä ettei kaikki ole ok. Normaalisti kasvavat lapset syövät usein paljon lihomatta, koska liikkuvat niin paljon. Meidän 1,5 veetkin syövät isoja annoksia, mutta kuluttavat kaiken kun eivät ole sekuntiakaan paikoillaan :)
 
"hmm"
Tässä vielä kalorit. Paahtoleivästä saa ihan älyttömästi kaloreita. Alla olevat on laskettu sen perusteella, et olis keskikokoinen viipale. Jos on iso niin nousee noin 900 kaloriin.

Aamupala: 8 viipaletta paahtoleipää + margariiniä (keiju) + lasi maitoa 771 kcal

Lounas: Tikkari 83 kcal

Välipala: Kaksi lihapullaa + kaksi prissinakkia + perunamuusia (1,5 dl) + lasi maitoa 437 kcal

Päivällinen + iltapala: Kaurapuuro + maitoa + flora 200 kcal
Ehkä kannattaa lukea ennen kommentointia... klo 8 paahtoleipäsiivu !!! Ei 8 siivua vaan klo 8 1 siivu
 
ap.
Kaiken kaikkiaan, en tiedä mitä tehdä ruokavalion suhteen, kun en voi täysin jättää kaikkea poiskaan. Ei lasta voi hiilarittomalle dieetille laittaa, vaikka suhteellisen vähän muutenkin leipää jne. syö.

Liikunnan suhteen "jankutan" samaa kuin aiemminkin, että lisätä voisi jos aikaa olisi.

Lääkärissä käytän ja katson mitä siellä sanotaan.
 
"hmm"
Kaiken kaikkiaan, en tiedä mitä tehdä ruokavalion suhteen, kun en voi täysin jättää kaikkea poiskaan. Ei lasta voi hiilarittomalle dieetille laittaa, vaikka suhteellisen vähän muutenkin leipää jne. syö.

Liikunnan suhteen "jankutan" samaa kuin aiemminkin, että lisätä voisi jos aikaa olisi.

Lääkärissä käytän ja katson mitä siellä sanotaan.
No oisko tämmönen ruokalista ok ?

Aamupala: 2dl puuroa veteen keitettynä, päälle 1 dl marjoja, lasi maitoa

Lounas: 0.5-1dl tummaa riisiä, kananrintafilee ja loput lautasesta salaattia lasi maitoa

Välipala: Omenalohkoja, lasi vettä

Päivällinen: 3dl kasvissokeittoa, ruisleipä + margariini, lasi maitoa

Iltapala: 2 Näkkäriä + margariini, kinkkusiivu, kurkku, lasi vettä
 
"hmm"
[QUOTE="hmm";30434797]No oisko tämmönen ruokalista ok ?

Aamupala: 2dl puuroa veteen keitettynä, päälle 1 dl marjoja, lasi maitoa

Lounas: 0.5-1dl tummaa riisiä, kananrintafilee ja loput lautasesta salaattia lasi maitoa

Välipala: Omenalohkoja, lasi vettä

Päivällinen: 3dl kasvissokeittoa, ruisleipä + margariini, lasi maitoa

Iltapala: 2 Näkkäriä + margariini, kinkkusiivu, kurkku, lasi vettä[/QUOTE]

Lisään vielä että vettä toki saa antaa lisääkin :D
 
liikunnasta
Meillä 6v ja 9v lapset.

Maanantai , keskiviikko ja torstai on meillä tällaisia: ollaan kotona n. klo 17. Viikonloppuna tehtyä ruokaa lämmitetään ma, keskiviikona syödään samaa kuin tiistaina (ehdin silloin kokata kun ei ole harrastuksia) torstaina joku pikaruoka, esim. grillibroileria ja salaattia kaupan valmistiskistä. Lapset syövät n. klo 17.15 - 17.35. Sitten harkkoihin, jotka alkavat klo 18/ 18.15. Äiti tekee töitä sillä aikaa hallilla koneella. Tai jos isä vie, äiti tekee kotitöitä. Kotona klo 19.15. Läksyt, rauhoittumista, iltapala n. klo 20. Nukkumaan klo 20.30 - 21.

Viikonloppuna harjoituksia myös sunnuntaisin. Silloin äiti lenkkeilee harkkojen ajan.

Väitän, että ehtisitte tekin....
 
V.ieras
[QUOTE="hmm";30434797]No oisko tämmönen ruokalista ok ?

Aamupala: 2dl puuroa veteen keitettynä, päälle 1 dl marjoja, lasi maitoa

Lounas: 0.5-1dl tummaa riisiä, kananrintafilee ja loput lautasesta salaattia lasi maitoa

Välipala: Omenalohkoja, lasi vettä

Päivällinen: 3dl kasvissokeittoa, ruisleipä + margariini, lasi maitoa

Iltapala: 2 Näkkäriä + margariini, kinkkusiivu, kurkku, lasi vettä[/QUOTE]

Missä rasva? Kasvava lapsi tarvitsee myös rasvaa.
Ja ap ei lounaisiin isommin pysty vaikuttamaan, hoidossa syödään sitä mitä on tarjolla. Viikonloppuisin tosin pystyy panostamaan.
 
Kaiken kaikkiaan, en tiedä mitä tehdä ruokavalion suhteen, kun en voi täysin jättää kaikkea poiskaan. Ei lasta voi hiilarittomalle dieetille laittaa, vaikka suhteellisen vähän muutenkin leipää jne. syö.

Liikunnan suhteen "jankutan" samaa kuin aiemminkin, että lisätä voisi jos aikaa olisi.

Lääkärissä käytän ja katson mitä siellä sanotaan.
Mun mielestä annoskoot eivät ole järjettömän isoja, omat miinuskäyrillä painossa menevät lapseni syövät helposti saman verran. Etenkin tuo ekaluokkalainen poika.

Ateriarytmi sen sijaan on teillä pielessä kuten jo sanottu. Ehdottaisin kuten muutkin on sanoneet että hoidosta kotiin tullessa välipala ja päivällinen siinä 19.30 aikaan.

Toinen asia että ruoassanne tuntuu olevan kovin vähän proteiinia. Anna aamulla edes joku kalkkunasiivu, raejuustoa, kananmunaa tms siihen leivän oheen.
Kastikkeisiin voi lisätä esim papuja tai kasviksia. Tai jos lapsi syö mieluummin ne raakoina niin anna syödä. Huolehdi vain että niitä on aina tarjolla. Kasvikset täyttävät mahaa, ovat edullisia, terveellisiä eikä niissä ole isoja määriä energiaa. Valmistamiseenkaan ei kulu sen enempää aikaa kuin muun ruuan. Ja niitä voi ostaa pakastealtaasta valmiiksi pilkottunakin.
 
"hmm"
Missä rasva? Kasvava lapsi tarvitsee myös rasvaa.
Ja ap ei lounaisiin isommin pysty vaikuttamaan, hoidossa syödään sitä mitä on tarjolla. Viikonloppuisin tosin pystyy panostamaan.
Maidosta saa rasvaa, kanasta saa rasvaa, margariini on rasvaa... Useimmat käyttää kanan valmistukseen rasvaa... Ja tuo oli yhden päivän esimerkki. Muina päivinä voi olla sitten enemmän rasvaa esim välipalalla pähkinöitä tms. Ja salaattiin voi laittaa oliiviöljypohjaista kastiketta.
 
"tyllerö"
Tämä on ehkä hölmö ehdotus mutta jos ei ole iltaisin aikaa harrastuksille, miten olisi joku nindento wii, playstation move tai joku muu peli jolla saa tytön liikkumaan? Itse ainakin saa hyvin hien pintaan kun tennistä mätkii nindento wiillä ja siinä hurahtaa helposti parikin tuntinen.
 

Yhteistyössä