Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

-
Sopisiko sitten kaikille että noissa uskontoon tutustumisissa harjoitettaisiin kyseistä uskontoa? Veikkaan että uskovaiset olisivat syvästi tätä vastaan.
Olet oikeassa tietysti, uskontoihin tutustuminen on aivan eri asia kuin uskonnon harjoittamisen tuputtaminen. Mutta veikkaanpa, että tässä ap:n vauhkoamassa päiväkodin joulupolussa oli kuitenkin kyse tuosta ensimmäisestä... eli siinä leikinomaisesti kerrottiin Jeesuksen tarinaa joulupolun kautta. Ei kai siinä oikeasti ollut kyse uskonnon harjoittamisesta? Minusta juuri tuollaisen uskontoon tutustumisen kieltäminen lapselta menee jo liian pitkälle. Se on aivan eri asia kuin se, osallistuuko lapsi srk:n pk:ssa järjestämiin aivopesutuokioihin (mulle on ollut järkytys tässä ketjussa oppia, että sellaisia todella on!).
 
"..."
Mietitääs hetki sitä, mistä olen tässä ketjussa puhunut.

Meillä jutellaan kotona eri uskonnoista.

Koululaiseni oli tänään helluntaisrk:n jouluvaelluksella, ja saa osallistua joulukirkkoon koska itse sinne haluaa mennä.

Olen toivonut päiväkotiin sitä, että pk:ssa esiintyvistä eri elämänkatsomuksista juteltaisiin lasten kanssa.

Joten mitäs luulisit? Antaisinkohan osallistua sellaiselle viikolle, missä tutustutaan eri uskontoihin? Onko periaatteeni ja ohjenuorani se, että lapseni eivät saa kuulla sanaakaan uskonnoista? :xmas:
Mä tykkään Anatolia susta, sä sentäs arvostat lapsesi mielipidettä ja kysyt asiasta, etkä ole heti jäkättämästä asiasta eteenpäin kun mikäkin "joka tarhantädin painajaismutsi", (sen kuvan ap:sta saa)

itse olen päiväkodissa töissä ja maailmassa on eri uskontoja,joista ei tartu ruttoa vaikka sattuu näkemään/kuulemaan, jopa kokemaan vieraan uskonnon asioita. Kaikkein tiukkapipoisimpia tässä maailmassa tuntuvat olevan ns. vapaa-ajattelijat. Ja nämä "suojellut" tynnyrissä kasvatetut lapset ovat oikeasti niitä kaikkein vaikeimpia käsiteltäviä, säestettynä vanhemmillaan. Mielestäni on oikeus ja kohtuus lasten saada osallistua just esim. sun mainitsemille jutuille tai tonttupolulle, ei se heitä terapiaan kuitenkaan vie.

"Mä syön kasvisruokaa, NIIN SYÖ LAPSENIKIN. PISTE" "Mä en usko jumalaan, EI USKO LAPSENIKAAN" "Mä karppaan, NIIN KARPPAA LAPSENIKIN"


:$
 
"..."
Olet oikeassa tietysti, uskontoihin tutustuminen on aivan eri asia kuin uskonnon harjoittamisen tuputtaminen. Mutta veikkaanpa, että tässä ap:n vauhkoamassa päiväkodin joulupolussa oli kuitenkin kyse tuosta ensimmäisestä... eli siinä leikinomaisesti kerrottiin Jeesuksen tarinaa joulupolun kautta. Ei kai siinä oikeasti ollut kyse uskonnon harjoittamisesta? Minusta juuri tuollaisen uskontoon tutustumisen kieltäminen lapselta menee jo liian pitkälle. Se on aivan eri asia kuin se, osallistuuko lapsi srk:n pk:ssa järjestämiin aivopesutuokioihin (mulle on ollut järkytys tässä ketjussa oppia, että sellaisia todella on!).
Meidän päiväkodissa EI OLE. Eikä ole muissakaan päiväkodeissa ollut, missä olen ollut töissä tai harjoittelijana. Alalla kuitenkin 8v.
 
"huoh"
Olet oikeassa tietysti, uskontoihin tutustuminen on aivan eri asia kuin uskonnon harjoittamisen tuputtaminen. Mutta veikkaanpa, että tässä ap:n vauhkoamassa päiväkodin joulupolussa oli kuitenkin kyse tuosta ensimmäisestä... eli siinä leikinomaisesti kerrottiin Jeesuksen tarinaa joulupolun kautta. Ei kai siinä oikeasti ollut kyse uskonnon harjoittamisesta? Minusta juuri tuollaisen uskontoon tutustumisen kieltäminen lapselta menee jo liian pitkälle. Se on aivan eri asia kuin se, osallistuuko lapsi srk:n pk:ssa järjestämiin aivopesutuokioihin (mulle on ollut järkytys tässä ketjussa oppia, että sellaisia todella on!).
Miksi muka leikin kautta tapahtuva uskonnonopetus ei ole mahdollista? Sitähän se juurikin on lapsille. Ja kun seurakunnasta tulee lapsille joku pitämään hartausta, kyllä hän sen kertoo totena, eikä satuna. Vaikka onkin lapsille sopivaa rekvisiittaa mukana. Ja helluntailaisten joulupolut ovat uskonnollisia, ja siksi tarkotettukin
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
iiiiiiiiii
[QUOTE="jenn";25182137]Voi miten surullista, että eristät lapsesi muista näin. Ja jos olet oman vakaumuksesi valinnut, niin miksi et anna lapsen valita omaansa?

Jos lapsesi nyt menehtyisi, eikö olisi lohdullista, että hän olisi saanut uskoa Jeesukseen ja enkeleihin, jos niin on halunnut?

Toi on sulta lapsellista käytöstä, ihan tosi. Miten lapsi vaurioituu uskonnollisista perinteistä? Vai ärsyttääkö sua vain itseäs, varsinkin kun sua ei totella..[/QUOTE]


Samaa mielta. Anna lapsen itse paattaa meneeko vai ei :)
 
"vieras"
[QUOTE="äippä80";25186879]En ihan ymmärrä että mitä se tännekin kirjoittelevia uskovaisia häiritsee, jos joku ei jaa samaa maailmankatsomusta? Jokainen tietenkin kasvattaa lapsensa omien arvojensa mukaisesti. Tähän kuuluu se, että ateistien lapset pääsääntöisesti eivät osallistu uskonnollisiin rituaaleihin eivätkä uskontokuntaan kuuluvat jonkun toisen uskontokunnnan uskonmenoihin. Asiallista tietoa aiheesta sen sijaan on syytä opettaa kaikille.[/QUOTE]

Sen asiallisen tiedon kerkee oppia koulussa, ja kotona
 
Oih
[QUOTE="...";25187104]Mä tykkään Anatolia susta, sä sentäs arvostat lapsesi mielipidettä ja kysyt asiasta, etkä ole heti jäkättämästä asiasta eteenpäin kun mikäkin "joka tarhantädin painajaismutsi", (sen kuvan ap:sta saa)

itse olen päiväkodissa töissä ja maailmassa on eri uskontoja,joista ei tartu ruttoa vaikka sattuu näkemään/kuulemaan, jopa kokemaan vieraan uskonnon asioita. Kaikkein tiukkapipoisimpia tässä maailmassa tuntuvat olevan ns. vapaa-ajattelijat. Ja nämä "suojellut" tynnyrissä kasvatetut lapset ovat oikeasti niitä kaikkein vaikeimpia käsiteltäviä, säestettynä vanhemmillaan. Mielestäni on oikeus ja kohtuus lasten saada osallistua just esim. sun mainitsemille jutuille tai tonttupolulle, ei se heitä terapiaan kuitenkaan vie.

"Mä syön kasvisruokaa, NIIN SYÖ LAPSENIKIN. PISTE" "Mä en usko jumalaan, EI USKO LAPSENIKAAN" "Mä karppaan, NIIN KARPPAA LAPSENIKIN"


:$[/QUOTE]

Juuri näin, samaa mieltä. Anna laspen kokea eri asioita niin näkee erilaisia uskontoja ja näkökantoja
 
"äippä80"
[QUOTE="...";25187104]

"Mä syön kasvisruokaa, NIIN SYÖ LAPSENIKIN. PISTE" "Mä en usko jumalaan, EI USKO LAPSENIKAAN" "Mä karppaan, NIIN KARPPAA LAPSENIKIN"


:$[/QUOTE]


Hmm.... tuo toimii toiseenkin suuntaan. Eli "ahdan nassuuni makkaraa, joten lapsenikin ahtaa" jne jne. Ei se valtavirta ole välttämättä se hyvä ja neutraali vaihtoehto joka asiaan. Välillä asioiden pidemmälle ajattelussa on oikeesti puolensa...

Ja kyllä, ateistina kasvissyöjänä ei kävisi mielessänikään valita päiväkodissa lapselle ns. normiruokaa ja suostua uskonnonopetukseen. Miksi ihmeessä niin tekisin? En mä usko kummankaan olevan lapsen parhaaksi.
 
[QUOTE="...";25187104]Mä tykkään Anatolia susta, sä sentäs arvostat lapsesi mielipidettä ja kysyt asiasta, etkä ole heti jäkättämästä asiasta eteenpäin kun mikäkin "joka tarhantädin painajaismutsi", (sen kuvan ap:sta saa)

itse olen päiväkodissa töissä ja maailmassa on eri uskontoja,joista ei tartu ruttoa vaikka sattuu näkemään/kuulemaan, jopa kokemaan vieraan uskonnon asioita. Kaikkein tiukkapipoisimpia tässä maailmassa tuntuvat olevan ns. vapaa-ajattelijat. Ja nämä "suojellut" tynnyrissä kasvatetut lapset ovat oikeasti niitä kaikkein vaikeimpia käsiteltäviä, säestettynä vanhemmillaan. Mielestäni on oikeus ja kohtuus lasten saada osallistua just esim. sun mainitsemille jutuille tai tonttupolulle, ei se heitä terapiaan kuitenkaan vie.

"Mä syön kasvisruokaa, NIIN SYÖ LAPSENIKIN. PISTE" "Mä en usko jumalaan, EI USKO LAPSENIKAAN" "Mä karppaan, NIIN KARPPAA LAPSENIKIN"


:$[/QUOTE]
En mä tuolta pk-ikäiseltä juurikaan kysy, mutta koululaiselta kyllä :)

Pk:n on tosi vaikea tietää, mikä on niinsanotusti liian uskonnollista ja mikä ei. Siksi ollaan sovittu että kysyvät multa aina erikseen, ja minä vastaan. Eiväthän he voi osata vetää rajaa puolestani - ja se raja on häilyvä, koska kuten jo todettua, uskonto ja kulttuuri sekoittuvat usein suloisesti. Minua ei haittaa jos poikani laulaa Jumalan kämmenellä tai Joulupuu on rakennettu-laulun Jeesus-säkeistön osana laulutuntia tai joulujuhlaa, mutta esim. hartaushetkeen hän ei osallistu, eikä osallistunut pyhäkouluun. Mua ei haittaa se, että asiasta kysytään pari kolme kertaa vuodessa. Päinvastoin, se on osoitus siitä että he kunnioittavat mun vakaumustani. Mun mielestä päiväkoti ja minä pelataan hyvin yhteen.

Sen verran on kyllä päiväkotilaisellakin päätösvaltaa, että kun pk:sta kysyttiin saako poika olla jossain roolissa joulukuvaelmassa, niin sanoin että saa jos haluaa. Halusi hän. Oli paimen.

Koululainen saa päättää jo enemmän. Menee sinne joulukirkkoonkin, koska haluaa. Minun puolestani voisi olla menemättäkin, mutta mikä minä olen kieltämään, kun kyseessä ei ole lasta vahingoittava asia, ja kyseessä on kouluikäinen lapsi jolla on jo riittävästi ymmärrystä?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"..."
[QUOTE="äippä80";25187169]Hmm.... tuo toimii toiseenkin suuntaan. Eli "ahdan nassuuni makkaraa, joten lapsenikin ahtaa" jne jne. Ei se valtavirta ole välttämättä se hyvä ja neutraali vaihtoehto joka asiaan. Välillä asioiden pidemmälle ajattelussa on oikeesti puolensa...

Ja kyllä, ateistina kasvissyöjänä ei kävisi mielessänikään valita päiväkodissa lapselle ns. normiruokaa ja suostua uskonnonopetukseen. Miksi ihmeessä niin tekisin? En mä usko kummankaan olevan lapsen parhaaksi.[/QUOTE]

Mutta et kuitenkaan kunnioita lapsen halua syödä just sitä pottumuussia ja uunimakkaraa, mikä on meillä ainakin ihan hitti. Ei, ei meidän lapsetkaan syö kotona joka päivä makkaraa tai ei paasata jeesuksesta. Mielestäni silloin on sen aina päättää, HALUAAKO lapsi karpata, haluaako lapsi syödä PELKKÄÄ kasvisruokaa, HALUAAKO lapsi osallistua joulukirkkoon tai TONTTUPOLULLE!

Se on kuitenkin lapsen oman kasvun ja kehityksen tukemista, että saa kokea eri asioita. Ja omasta halustaan. Mielestäni silloin on VÄÄRIN (kuten joku kirjoitti) että lapsi sai osallistua omasta halustaan ensin purnattuaan vanhemmille, kun retkeilevät ja saavat jäätelöt. Lapsi HALUSI kokea sen.
 
[QUOTE="äippä80";25187169]
Ja kyllä, ateistina kasvissyöjänä ei kävisi mielessänikään valita päiväkodissa lapselle ns. normiruokaa ja suostua uskonnonopetukseen. Miksi ihmeessä niin tekisin? En mä usko kummankaan olevan lapsen parhaaksi.[/QUOTE]
Ollaan mekin sen verran diktaattoreita miehen kanssa, että lapset eivät syö sianlihaa (isäkään ei syö uskonnollisista syistä, ja sianlihattomuus on isän toivomus) koulussa tai pk:ssa (eivätkä toki muuallakaan :) ), ja koululainen ei ole uskontotunneilla koska kukaan perheestä ei kuulu ev.lut. kirkkoon.
 
ateisti
Te ateistit voisitte todistaa vakaumuksenne ihan kunnolla ja jättää myös iloiset kristilliset juhlat väliin.
Mikä on iloinen kristillinen juhla?

Huvittavaa että uskis paasaa siitä että älkää eläkö menneisyydessä, maailma muuttuu.

Ja pakko hiukan asiaan liittyen: mistä lähtee se törkeä kommentti että ateistien pitäisi sitten luopua kaikista pyhistä jos ei uskonnollisuudet kiinnosta? Vapaapäivilläkö uskikset värvää porukkaa? Harva juhlapvä on oikeasti uskonnollinen, -vaikka propaganda-essestä toisin luinkin- ja muitakin vapaapäiviä on. Aivan naurettava väite.
 
"..."
En mä tuolta pk-ikäiseltä juurikaan kysy, mutta koululaiselta kyllä :)

Pk:n on tosi vaikea tietää, mikä on niinsanotusti liian uskonnollista ja mikä ei. Siksi ollaan sovittu että kysyvät multa aina erikseen, ja minä vastaan. Eiväthän he voi osata vetää rajaa puolestani - ja se raja on häilyvä, koska kuten jo todettua, uskonto ja kulttuuri sekoittuvat usein suloisesti. Minua ei haittaa jos poikani laulaa Jumalan kämmenellä tai Joulupuu on rakennettu-laulun Jeesus-säkeistön osana laulutuntia tai joulujuhlaa, mutta esim. hartaushetkeen hän ei osallistu, eikä osallistunut pyhäkouluun. Mua ei haittaa se, että asiasta kysytään pari kolme kertaa vuodessa. Päinvastoin, se on osoitus siitä että he kunnioittavat mun vakaumustani. Mun mielestä päiväkoti ja minä pelataan hyvin yhteen.

Sen verran on kyllä päiväkotilaisellakin päätösvaltaa, että kun pk:sta kysyttiin saako poika olla jossain roolissa joulukuvaelmassa, niin sanoin että saa jos haluaa. Halusi hän. Oli paimen.

Koululainen saa päättää jo enemmän. Menee sinne joulukirkkoonkin, koska haluaa. Minun puolestani voisi olla menemättäkin, mutta mikä minä olen kieltämään, kun kyseessä ei ole lasta vahingoittava asia, ja kyseessä on kouluikäinen lapsi jolla on jo riittävästi ymmärrystä?
Aivan. naulan kantaan! "Halusi hän. Oli paimen." <- onkohan AP edes mahtanut tuollaista kysyä; tuskimpa vaan, hänen kantansa on EHDOTON ja JYRKKÄ ei!
 
"äippä80"
[QUOTE="...";25187215]Mutta et kuitenkaan kunnioita lapsen halua syödä just sitä pottumuussia ja uunimakkaraa, mikä on meillä ainakin ihan hitti. Ei, ei meidän lapsetkaan syö kotona joka päivä makkaraa tai ei paasata jeesuksesta. Mielestäni silloin on sen aina päättää, HALUAAKO lapsi karpata, haluaako lapsi syödä PELKKÄÄ kasvisruokaa, HALUAAKO lapsi osallistua joulukirkkoon tai TONTTUPOLULLE!

Se on kuitenkin lapsen oman kasvun ja kehityksen tukemista, että saa kokea eri asioita. Ja omasta halustaan. Mielestäni silloin on VÄÄRIN (kuten joku kirjoitti) että lapsi sai osallistua omasta halustaan ensin purnattuaan vanhemmille, kun retkeilevät ja saavat jäätelöt. Lapsi HALUSI kokea sen.[/QUOTE]

Kaikki vanhemmat tekevät kasvatuksellisia valintoja. Ja valintoja lapsensa puolesta. Niin minäkin ja niin sinäkin. Ja minun valintani ovat aivan hyviä:)

Mun lapseni on 2v eikä ole koskaan kuullutkaan makkarasta. Jos hän haluaa sitä joskus vanhempana syödä niin minä en voi enkä aio estää. Meidän kodissamme ei kuitenkaan kyseistä ruokalajia tarjoilla, ellei se sitten ole soijasta tehtyä:)

Pöhköä muuten olettaa lapsen automaattisesti haluavan moista. Itse olet tuollaisen tavan hänelle opettanut. Meidän tyttö tykkää esim pestopastasta!:)
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"..."
Ollaan mekin sen verran diktaattoreita miehen kanssa, että lapset eivät syö sianlihaa (isäkään ei syö uskonnollisista syistä, ja sianlihattomuus on isän toivomus) koulussa tai pk:ssa (eivätkä toki muuallakaan :) ), ja koululainen ei ole uskontotunneilla koska kukaan perheestä ei kuulu ev.lut. kirkkoon.
Voi rakas se on ihan eriasia kun hysteerinen lasten karppaus tai kasvisruokailu pelkästään vanhempien OMIEN mieltymysten mukaan. Tuon sianlihan ymmärrän, eipä teillä paljon muita (muistaakseni) rajoitteita ole, verilätyt tais olla myös? :)

MUTTA, islamiako(?) miehesi edustaa?
 
ateisti
Juuri näin, samaa mieltä. Anna laspen kokea eri asioita niin näkee erilaisia uskontoja ja näkökantoja
Tunnen monia uskiksia ja tapauskiksia(uskontotunnit ja ripart yms aikoinaan käyty) ja yksikään heistä ei tunne muita uskontoja oikeastaan lainkaan ja omaakin lopulta aika vähän. Sen sijaan moni et-tunnit käynyt ystävä tuntee kaikista uskonnoista enemmän, usein myös näiden uskisten omista uskonnoistaan.

Se, ettei päästä lapseaan aivopesupolulle EI ole tynnyrissä kasvattamista. Outo väite.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"..."
[QUOTE="äippä80";25187262]

Pöhköä muuten olettaa lapsen automaattisesti haluavan moista. Itse olet tuollaisen tavan hänelle opettanut. Meidän tyttö tykkää esim pestopastasta!:)[/QUOTE]

Sori, päiväkodissa on HITTI! :D Missä olen töissä. silloin ei juuri ruokaa mene hukkaan. Eikä kyllä kouluissakaan ;)
 
ateisti
[QUOTE="...";25187268]Voi rakas se on ihan eriasia kun hysteerinen lasten karppaus tai kasvisruokailu pelkästään vanhempien OMIEN mieltymysten mukaan. Tuon sianlihan ymmärrän, eipä teillä paljon muita (muistaakseni) rajoitteita ole, verilätyt tais olla myös? :)

MUTTA, islamiako(?) miehesi edustaa?[/QUOTE]

Sianlihan ymmärrät, mutta viljaa ja sokeria et? Mikä ero?

Ja fanaatikkoja on kaikkialla ja kaikissa ryhmissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"äippä80"
[QUOTE="...";25187279]Sori, päiväkodissa on HITTI! :D Missä olen töissä. silloin ei juuri ruokaa mene hukkaan. Eikä kyllä kouluissakaan ;)[/QUOTE]

OK:) Ruokana tuo on kyllä musta ala-arvoista, sääli... mutta sen ne pienet budjetit tekevät.
 
[QUOTE="...";25187268]Voi rakas se on ihan eriasia kun hysteerinen lasten karppaus tai kasvisruokailu pelkästään vanhempien OMIEN mieltymysten mukaan. Tuon sianlihan ymmärrän, eipä teillä paljon muita (muistaakseni) rajoitteita ole, verilätyt tais olla myös? :)

MUTTA, islamiako(?) miehesi edustaa?[/QUOTE]
Mies on muslimi, juu.

Sianliha ja verituotteet on kiellettyjen listalla. Muuta ei sitten olekaan.
 
"..."
Sianlihan ymmärrät, mutta viljaa ja sokeria et? Mikä ero?

Ja fanaatikkoja on kaikkialla ja kaikissa ryhmissä.
Joo, kyllä. Ymmärrän miksei uskontonsa vuoksi voi syödä kyseisiä aineita, sianlihan voi korvata naudalla yms...

No, antaa olla, 5.00 herätys ja päiväkotiin avaamaan, mutta antakaa lapsienkin tehdä niitöä omia valintoja. Kyselkää, jutelkaa, kuten Anatoliakin sanoi; lapsensa saavat molemmat oman tahtonsa mukaan osallistua noihin juttuihin, mikä on mielestäni tervepäisen äidin ajattelutapa. Kaikkeen ei tarvii olla ehdoton ei.
 
"vieras"
[QUOTE="...";25187237]Aivan. naulan kantaan! "Halusi hän. Oli paimen." <- onkohan AP edes mahtanut tuollaista kysyä; tuskimpa vaan, hänen kantansa on EHDOTON ja JYRKKÄ ei![/QUOTE]

Eikö Anatolia puhunut koululaisesta ja esikouluikäisestä, ei päiväkotilaisesta kuten ap? Vanhemman ei tosiaankaan tarvitse kysellä ihan pienen lapsen mielipidettä joka asiaan, etenkään näinkin tärkeään ja tunteita puolin ja toisin herättävään.
 

Yhteistyössä