Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

uskova
Teille, jotka sanovat, että joulu ei ole uskonnollinen juhla: HÖPÖNLÖPÖN! Se on Jeesuksen syntymäjuhla ja erittäinkin uskonnollinen. Nykyaikana siis. Ettehän te elä muutenkaan enää kuten silloin ennen, eli maailma muuttuu ja aika sen mukana, kaikki muuko saisi muuttua, mutta joulun tulee pysyä sellaisena, kuten se alunperin on ollut? Eli kilipukki vaan pelottelemaan lapsia ja kaikki synkäksi ja pelottavaksi? Onhan se joulu muuttunut muutenkin, nyt se on myös saanut syvemmän merkityksen ja todellakin on Jeesuksen syntymäjuhla.

Te ateistit voisitte todistaa vakaumuksenne ihan kunnolla ja jättää myös iloiset kristilliset juhlat väliin.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
[QUOTE="vieras";25186623]Miks ei voi osallistua uskontotunneille jos samat asiat puhutaan kotona? Meillä pääs uskonnonkokeesta läpi teoriatiedolla,ei sielun puhtaudella.[/QUOTE]
Ei meillä kotona mitään opetussuunnitelmaa noudateta.

Ja meillä kotona jutellaan asioista ilman uskonnollisia laseja silmillä - koulun uskonnonopetus on edelleen tunnustuksellista (vaikka mitä väitettäisiin). ET-opetus on mielestäni paljon parempaa ja monipuolisempaa.

Kun yksikään perheestämme ei evankelis-luterilaisen kirkon jäsen ole, niin lapset eivät myöskään evankelis-luterilaisen uskonnon opetukseen koulussa osallistu.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Meillä lapset saa pikkuhiljaa päätösvaltaa. Mitä isommaksi kasvavat, sitä enemmän. Pian 8 v tyttö kysyi tänään että osallistuuko hän joulukirkkoon. Kysyin että haluaisitko. Vastasi, että kyllä, koska heidän luokka saa kantaa siellä kynttilöitä. Annoin luvan.

Olisikohan eskarin keväällä kun ekoja kertoja sai itse päättää. Pikkuisena päiväkotilaisena ei todellakaan saanut, kun ei vielä kyennyt käsittelemään saamaansa tietoa (ja pk:ssa kävi tosiaan usein pappi ja seurakunnan pyhäkouluakin siellä pidettiin). Nyt alkaa olla jo sen ikäinen että nämä asiat menee jakeluun, ja ymmärtää että eri ihmisillä on erilaiset näkemykset ja hän saa vapaasti muodostaa omansa.

Pienempi, poika melkein 6 v, sai elokuussa Turkin lomalla yrittää paastota päivän kun oli Ramadan. Halusi kokeilla, ja annoin luvan, vaikka selitinkin että lapset eivät yleensä paastoa, jne.

Valinnan vapautta pienissä asioissa, ikätasolle sopivasti. Siinä samassa tulee kätevästi juteltua näitä uskonasioitakin lasten kanssa. Ei se valinnanvapaus meillä mitään tyhjää sananhelinää ole, kuten aika usein jotkut (uskovaiset?) luulevat.
Eli sun lapsi olisi saanut osallistua tuolle joulupolulle? Me taidetaan puhua eri asioista,koska mä puhun tuosta aloituksen aiheesta jossa lapselta ei taidettu valinnanvapauden nimissä edes kysyä mitä hän itse olisi halunnut.
 
Ei ymmärrä
Aiheuttaako lapselle jotain haittaa osallistua uskonnollisiin tapahtumiin? Huomauttaisin että joulu on ollut alunperin pakanallinen juhla, mutta aikaisemmin pakanoilla on tarkoitettu EI JUUTALAISIA, kuten me kristityt emme ole juutalaisia. Mutta sen Jeesuksen takia sitä joulua ihan tosi kyllä vietetään, ei se ole mikään ihan hatusta vedetty juttu. Muuten en sitten tiedä onko tää Jeesuksen tarina tosi (en siis itsekään mikään kovin uskonnollinen ole :) ), mutta onko siitä lapselle haittaa jos tuntee eri uskontoja? Vai ettekö halua että tietää mitään islaminuskosta, jehovista tai muistakaan? Tuntemalla uskontoja annatte kuitenkin mahdollisuuden myös sivistykseen, kristinukosta tietämällä tuntee valtaväestön uskon jne. Saisi sitten lapsi itse päättää mihin uskoo vai onko uskomatta, mutta ei tuokaan ihan reilua ole täytyy olla ateisti vaan kun vanhemmat on. Terv. meillä saa jouluna, pääsiäisenä jne. osallistua toimintaan, vaikkei missään kirkossa käydäkkään.
 
Te ateistit voisitte todistaa vakaumuksenne ihan kunnolla ja jättää myös iloiset kristilliset juhlat väliin.
Ei meidän tarvitse :). Tai mun elämänkatsomukseni ei ainakaan estä mua viettämästä joulua tai koristelemasta kotia pääsiäisenä - ja olen huomannut, että sekös joitain uskovaisia ketuttaa :D. Multa puuttuu jumalusko, se on ainoa vakaumukseni.

Ei mulla ole mitään ohjekirjaa jonka mukaan pitäisi elää. Ei ole oppi-isää jonka opetuksia pitäisi noudattaa, vaan saan itse valita tieni. Se tässä upeaa onkin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186606]Kaikki paasaa valinnanvapaudesta,mutta ei se lapsi saa koskaan itse valita meneekö se kavereiden kanssa joulupolulle vai jääkö se yksin leikkaamaan lumihiutaleita. Vai oliko siinä valinnanvapaudessa joku ikäraja?[/QUOTE]

Lue Anatolian kommentti. Valinnanvapaus lisääntyy kun lapsi ja ymmärrys kasvavat. Et kai sinäkään anna 2-vuotiaan valita joka päivä mitä hän syö päivän aterioilla?
 
"vieras"
Ei meillä kotona mitään opetussuunnitelmaa noudateta.

Ja meillä kotona jutellaan asioista ilman uskonnollisia laseja silmillä - koulun uskonnonopetus on edelleen tunnustuksellista (vaikka mitä väitettäisiin). ET-opetus on mielestäni paljon parempaa ja monipuolisempaa.

Kun yksikään perheestämme ei evankelis-luterilaisen kirkon jäsen ole, niin lapset eivät myöskään evankelis-luterilaisen uskonnon opetukseen koulussa osallistu.
Näköjään nämäkin asiat voi mieltää niin monella eri tavalla. Mä osallistuin uskonnonopetukseen,mutta en kyllä pidä itseäni sen uskovaisempana kuin niitä viittäsataa muuta samaa koulua käyviä. Tai sit mä oon vaan tyhmä kun en huomannut siinä mitään katalaa käännytysyritystä tai puolueellisuutta. Luin asiat asioina,kuten muissakin aineissa.
 
[QUOTE="vieras";25186685]Eli sun lapsi olisi saanut osallistua tuolle joulupolulle? Me taidetaan puhua eri asioista,koska mä puhun tuosta aloituksen aiheesta jossa lapselta ei taidettu valinnanvapauden nimissä edes kysyä mitä hän itse olisi halunnut.[/QUOTE]
Mun päiväkoti-ikäiseni ei varmaan olisi saanut osallistua joulupolulle, jossa on vahvasti uskonnollinen sanoma (en osaa tarkkaan sanoa, pitäisi tietää yksityiskohtaisemmin millainen juttu on kyseessä). Mutta mun koululainen sai. Ikä, päätösvalta, ja sitä rataa.
 
[QUOTE="vieras";25186702]Lue Anatolian kommentti. Valinnanvapaus lisääntyy kun lapsi ja ymmärrys kasvavat. Et kai sinäkään anna 2-vuotiaan valita joka päivä mitä hän syö päivän aterioilla?[/QUOTE]

Tai esimerkiksi pelata spiritismiä. Omieni kouluikäisten antaisin kyllä pelata.
 
uskova
Ei meidän tarvitse :). Tai mun elämänkatsomukseni ei ainakaan estä mua viettämästä joulua tai koristelemasta kotia pääsiäisenä - ja olen huomannut, että sekös joitain uskovaisia ketuttaa :D. Multa puuttuu jumalusko, se on ainoa vakaumukseni.

Ei mulla ole mitään ohjekirjaa jonka mukaan pitäisi elää. Ei ole oppi-isää jonka opetuksia pitäisi noudattaa, vaan saan itse valita tieni. Se tässä upeaa onkin.
Aika tyhjä elämä mielestäni, jos millään asialla ei ole syvempää merkitystä, kuin koristelu ja ruoka ja mahdolliset lahjat. Sääliksi käy, enkä pidä tuollaista elämäntapaa millään lailla upeana. Materiaahan saa aina hankittua, mutta sitä henkistä pääomaa ei tyhjästä nyhjästä...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;25186688:
Aiheuttaako lapselle jotain haittaa osallistua uskonnollisiin tapahtumiin? Huomauttaisin että joulu on ollut alunperin pakanallinen juhla, mutta aikaisemmin pakanoilla on tarkoitettu EI JUUTALAISIA, kuten me kristityt emme ole juutalaisia. Mutta sen Jeesuksen takia sitä joulua ihan tosi kyllä vietetään, ei se ole mikään ihan hatusta vedetty juttu. Muuten en sitten tiedä onko tää Jeesuksen tarina tosi (en siis itsekään mikään kovin uskonnollinen ole :) ), mutta onko siitä lapselle haittaa jos tuntee eri uskontoja? Vai ettekö halua että tietää mitään islaminuskosta, jehovista tai muistakaan? Tuntemalla uskontoja annatte kuitenkin mahdollisuuden myös sivistykseen, kristinukosta tietämällä tuntee valtaväestön uskon jne. Saisi sitten lapsi itse päättää mihin uskoo vai onko uskomatta, mutta ei tuokaan ihan reilua ole täytyy olla ateisti vaan kun vanhemmat on. Terv. meillä saa jouluna, pääsiäisenä jne. osallistua toimintaan, vaikkei missään kirkossa käydäkkään.
Aiheuttaako lapselle jotain haittaa olla osallistumatta uskonnollisiin tapahtumiin?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186702]Lue Anatolian kommentti. Valinnanvapaus lisääntyy kun lapsi ja ymmärrys kasvavat. Et kai sinäkään anna 2-vuotiaan valita joka päivä mitä hän syö päivän aterioilla?[/QUOTE]

No en anna,koska ravinto on suoraan yhteydessä terveyteen ja hyvinvointiin. Sen sijaan joku päiväkodin joulupolku ei mun mielestä paini ihan samassa sarjassa. Mut voihan joku kehittää tämmösestä(kin) asiasta ihan ongelman. Mitä seuraavaks..anoppi oli antanut lapselle perunaa JAMUTKUMUNPERTTUEISYÖHIILAREITAAAAA!!!!!!!
 
Aika tyhjä elämä mielestäni, jos millään asialla ei ole syvempää merkitystä, kuin koristelu ja ruoka ja mahdolliset lahjat. Sääliksi käy, enkä pidä tuollaista elämäntapaa millään lailla upeana. Materiaahan saa aina hankittua, mutta sitä henkistä pääomaa ei tyhjästä nyhjästä...
Henkinen pääoma voi olla muutakin kuin Jeesus ja Jumala.

Ei mun elämäni ole tyhjää edes henkisesti :). Uskon lähimmäisenrakkauteen, oikeudenmukaisuuteen, kiitollisuuteen, siihen että hyvä kiertää, ja sitä rataa. Joulussa lahjojen ja hyvän ruuan lisäksi hienoa on se, että ollaan kaikki rakkaat yhdessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Data ja Millenia
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186731]Aiheuttaako lapselle jotain haittaa olla osallistumatta uskonnollisiin tapahtumiin?[/QUOTE]

No ei varmaan. Muuta kuin joskus erikoisjärjestelyt,mutta nehän on henkilökunnan ongelma.
 
"vieras"
Aika tyhjä elämä mielestäni, jos millään asialla ei ole syvempää merkitystä, kuin koristelu ja ruoka ja mahdolliset lahjat. Sääliksi käy, enkä pidä tuollaista elämäntapaa millään lailla upeana. Materiaahan saa aina hankittua, mutta sitä henkistä pääomaa ei tyhjästä nyhjästä...
Tuo on tosiaan uskovaisen mielipide. Mikään paitsi Jeesus ja Jumala ei voi tuoda elämään merkitysta ja täytettä! Sääliksi käy.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186742]No en anna,koska ravinto on suoraan yhteydessä terveyteen ja hyvinvointiin. Sen sijaan joku päiväkodin joulupolku ei mun mielestä paini ihan samassa sarjassa. Mut voihan joku kehittää tämmösestä(kin) asiasta ihan ongelman. Mitä seuraavaks..anoppi oli antanut lapselle perunaa JAMUTKUMUNPERTTUEISYÖHIILAREITAAAAA!!!!!!![/QUOTE]

Uskonnollisuus (tai tässä tapauksessa sen puute) on suoraan yhteydessä lapseni henkiseen terveyteen ja hyvinvointiin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186775]Uskonnollisuus (tai tässä tapauksessa sen puute) on suoraan yhteydessä lapseni henkiseen terveyteen ja hyvinvointiin.[/QUOTE]

Siis lapsesi näkisi ihan hillittömiä painajaisia nyt tästä joulupolku-järjestelystä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186771]No jos 2-v tulee luokse ja kertoo haluavansa pelata spiritismiä,niin eiku vaan. Mitä haittaa siitä ois,kun ne peikothan on satua.[/QUOTE]

...Sä et vissiin tiedä mitä spiritismi on?
 
[QUOTE="vieras";25186578]Sit varmaan kannattaa antaa jo henkilökohtaista palautetta. Aatteen levittäminen tai uskontoon käännyttäminen ei todellakaan kuulu päiväkodin henkilökunnan toimenkuvaan ja sitähän tuo on jos noita asioita totena kerrotaan,se päiväkodin kristinuskoon pohjaava toiminta on kyllä ihan jotain muuta. Samalla tavalla valittaisin koulussa opettajasta,joka aivopesee lapsia uskomaan historian tunnilla että oikeastaan Hitler oli ihan hyvä jätkä. Sille opettajalle kun ei muu kuulu kuin siirtää kertomusta eteenpäin ihan sivistyksen merkeissä.[/QUOTE] täällä todellakin seurakunta huolehtii niistä sessioista eikä päiväkodin henkilökunta. Tietysti seurakunnalle voisi antaa palautetta, mutta kaikista helpoin tapa on jättää tämä ohjelma väliin. Siellä todellakin väitetään että enkeleitä on olemassa.
 
[QUOTE="vieras";25186771]No jos 2-v tulee luokse ja kertoo haluavansa pelata spiritismiä,niin eiku vaan. Mitä haittaa siitä ois,kun ne peikothan on satua.[/QUOTE]

Riippuu miten pelaa, rinnastan sen kummitustarinoihin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186785]...Sä et vissiin tiedä mitä spiritismi on?[/QUOTE]

No tiedän,mutta siitä mä nyt en ota oikein selvää että uskotko vai etkö kuitenkaan usko? Kun jeesus ja jumala ja enkelit on höpölöpöä,niin silloinhan se vastapuolikin on? Eli mitä haittaa heilutella jotain lasia laudan päällä,kun mitään ei ole olemassa? Voihan siihen piirtää vaikka Röllin kuvan ja manata sitä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186783]Siis lapsesi näkisi ihan hillittömiä painajaisia nyt tästä joulupolku-järjestelystä?[/QUOTE]

Lapseni henkiseen hyvinvointiin liittyy se, että häntä ei kehdosta asti opeteta uskomaan kristinuskon oppeihin, että hän oppii pitämään kaikkia uskontoja tai niiden puutetta yhtä varteenotettavina vaihtoehtoina, että hänellä on vähän vanhempana vapaus valita mihin uskoo jos mihinkään. Päiväkotilainen ei joulupolkuun osallistuisi, jos se on selvästi tunnustuksellinen ("ja kuten kaikki tiedämme, Jeesus todellakin syntyi Betlehemissä..."). Koululainen saisi itse päättää.
 

Yhteistyössä