"vieras"
No tottakai saa Miksei saisi? Ei ollut halunnut lähteä luistelemaan muiden mukana,niin jäi sit päiväkodille tekemään joulukoristeita. Ei ongelmaaMeillä saa valita. Saako sinun lapsesi valita?
No tottakai saa Miksei saisi? Ei ollut halunnut lähteä luistelemaan muiden mukana,niin jäi sit päiväkodille tekemään joulukoristeita. Ei ongelmaaMeillä saa valita. Saako sinun lapsesi valita?
Eli sun lapsi olisi saanut osallistua tuolle joulupolulle? Me taidetaan puhua eri asioista,koska mä puhun tuosta aloituksen aiheesta jossa lapselta ei taidettu valinnanvapauden nimissä edes kysyä mitä hän itse olisi halunnut.Meillä lapset saa pikkuhiljaa päätösvaltaa. Mitä isommaksi kasvavat, sitä enemmän. Pian 8 v tyttö kysyi tänään että osallistuuko hän joulukirkkoon. Kysyin että haluaisitko. Vastasi, että kyllä, koska heidän luokka saa kantaa siellä kynttilöitä. Annoin luvan.
Olisikohan eskarin keväällä kun ekoja kertoja sai itse päättää. Pikkuisena päiväkotilaisena ei todellakaan saanut, kun ei vielä kyennyt käsittelemään saamaansa tietoa (ja pk:ssa kävi tosiaan usein pappi ja seurakunnan pyhäkouluakin siellä pidettiin). Nyt alkaa olla jo sen ikäinen että nämä asiat menee jakeluun, ja ymmärtää että eri ihmisillä on erilaiset näkemykset ja hän saa vapaasti muodostaa omansa.
Pienempi, poika melkein 6 v, sai elokuussa Turkin lomalla yrittää paastota päivän kun oli Ramadan. Halusi kokeilla, ja annoin luvan, vaikka selitinkin että lapset eivät yleensä paastoa, jne.
Valinnan vapautta pienissä asioissa, ikätasolle sopivasti. Siinä samassa tulee kätevästi juteltua näitä uskonasioitakin lasten kanssa. Ei se valinnanvapaus meillä mitään tyhjää sananhelinää ole, kuten aika usein jotkut (uskovaiset?) luulevat.
Tiedän että et tarkoittanut tätä minulle, mutta minä noudatan rusinat pullasta -periaatetta.Te ateistit voisitte todistaa vakaumuksenne ihan kunnolla ja jättää myös iloiset kristilliset juhlat väliin.
Ei meidän tarvitse . Tai mun elämänkatsomukseni ei ainakaan estä mua viettämästä joulua tai koristelemasta kotia pääsiäisenä - ja olen huomannut, että sekös joitain uskovaisia ketuttaa . Multa puuttuu jumalusko, se on ainoa vakaumukseni.Te ateistit voisitte todistaa vakaumuksenne ihan kunnolla ja jättää myös iloiset kristilliset juhlat väliin.
Näköjään nämäkin asiat voi mieltää niin monella eri tavalla. Mä osallistuin uskonnonopetukseen,mutta en kyllä pidä itseäni sen uskovaisempana kuin niitä viittäsataa muuta samaa koulua käyviä. Tai sit mä oon vaan tyhmä kun en huomannut siinä mitään katalaa käännytysyritystä tai puolueellisuutta. Luin asiat asioina,kuten muissakin aineissa.Ei meillä kotona mitään opetussuunnitelmaa noudateta.
Ja meillä kotona jutellaan asioista ilman uskonnollisia laseja silmillä - koulun uskonnonopetus on edelleen tunnustuksellista (vaikka mitä väitettäisiin). ET-opetus on mielestäni paljon parempaa ja monipuolisempaa.
Kun yksikään perheestämme ei evankelis-luterilaisen kirkon jäsen ole, niin lapset eivät myöskään evankelis-luterilaisen uskonnon opetukseen koulussa osallistu.
Aika tyhjä elämä mielestäni, jos millään asialla ei ole syvempää merkitystä, kuin koristelu ja ruoka ja mahdolliset lahjat. Sääliksi käy, enkä pidä tuollaista elämäntapaa millään lailla upeana. Materiaahan saa aina hankittua, mutta sitä henkistä pääomaa ei tyhjästä nyhjästä...Ei meidän tarvitse . Tai mun elämänkatsomukseni ei ainakaan estä mua viettämästä joulua tai koristelemasta kotia pääsiäisenä - ja olen huomannut, että sekös joitain uskovaisia ketuttaa . Multa puuttuu jumalusko, se on ainoa vakaumukseni.
Ei mulla ole mitään ohjekirjaa jonka mukaan pitäisi elää. Ei ole oppi-isää jonka opetuksia pitäisi noudattaa, vaan saan itse valita tieni. Se tässä upeaa onkin.
Aiheuttaako lapselle jotain haittaa olla osallistumatta uskonnollisiin tapahtumiin?Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä;25186688:Aiheuttaako lapselle jotain haittaa osallistua uskonnollisiin tapahtumiin? Huomauttaisin että joulu on ollut alunperin pakanallinen juhla, mutta aikaisemmin pakanoilla on tarkoitettu EI JUUTALAISIA, kuten me kristityt emme ole juutalaisia. Mutta sen Jeesuksen takia sitä joulua ihan tosi kyllä vietetään, ei se ole mikään ihan hatusta vedetty juttu. Muuten en sitten tiedä onko tää Jeesuksen tarina tosi (en siis itsekään mikään kovin uskonnollinen ole ), mutta onko siitä lapselle haittaa jos tuntee eri uskontoja? Vai ettekö halua että tietää mitään islaminuskosta, jehovista tai muistakaan? Tuntemalla uskontoja annatte kuitenkin mahdollisuuden myös sivistykseen, kristinukosta tietämällä tuntee valtaväestön uskon jne. Saisi sitten lapsi itse päättää mihin uskoo vai onko uskomatta, mutta ei tuokaan ihan reilua ole täytyy olla ateisti vaan kun vanhemmat on. Terv. meillä saa jouluna, pääsiäisenä jne. osallistua toimintaan, vaikkei missään kirkossa käydäkkään.
Henkinen pääoma voi olla muutakin kuin Jeesus ja Jumala.Aika tyhjä elämä mielestäni, jos millään asialla ei ole syvempää merkitystä, kuin koristelu ja ruoka ja mahdolliset lahjat. Sääliksi käy, enkä pidä tuollaista elämäntapaa millään lailla upeana. Materiaahan saa aina hankittua, mutta sitä henkistä pääomaa ei tyhjästä nyhjästä...
Tuo on tosiaan uskovaisen mielipide. Mikään paitsi Jeesus ja Jumala ei voi tuoda elämään merkitysta ja täytettä! Sääliksi käy.Aika tyhjä elämä mielestäni, jos millään asialla ei ole syvempää merkitystä, kuin koristelu ja ruoka ja mahdolliset lahjat. Sääliksi käy, enkä pidä tuollaista elämäntapaa millään lailla upeana. Materiaahan saa aina hankittua, mutta sitä henkistä pääomaa ei tyhjästä nyhjästä...
No jos 2-v tulee luokse ja kertoo haluavansa pelata spiritismiä,niin eiku vaan. Mitä haittaa siitä ois,kun ne peikothan on satua.Tai esimerkiksi pelata spiritismiä. Omieni kouluikäisten antaisin kyllä pelata.