Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

Ajattelepa sitä etä meid
nkin lasten koulussa puhutaan jumalasta ja jopa MAAHANMUUUTTAJAT osallistuvat joulu ym juhliin, vaiklka heidän uskontonsa olisi islam.
Tähän asiaan haluaisin sanoa sen verran, että muslimihan uskoo Jumalaan, ja tunnustaa Jeesuksen tärkeyden - ei tosin pidä häntä Jumalan poikana, vaan profeettana, mutta yhtä lailla Jeesus on islaminuskoiselle tärkeä henkilö.

Näinollen ei ole mitenkään outoa, jos muslimiperheen lapset osallistuvat juhliin, joissa puhutaan Jumalasta ja Jeesuksesta.

Poissulkien toki fanaattisimmat tyypit.
 
uskova
Henkinen pääoma voi olla muutakin kuin Jeesus ja Jumala.

Ei mun elämäni ole tyhjää edes henkisesti :). Uskon lähimmäisenrakkauteen, oikeudenmukaisuuteen, kiitollisuuteen, siihen että hyvä kiertää, ja sitä rataa. Joulussa lahjojen ja hyvän ruuan lisäksi hienoa on se, että ollaan kaikki rakkaat yhdessä.
Eli aika lailla Raamatun opit on sullekin päähän iskostuneet. Niin se vain on, että vaikkei halua uskoa suurimpaan rakkauteen, kyllä siihen jokainen väistämättä jotenkin uskoo...
 
monia valintoja
[QUOTE="vieras";25186668]No tottakai saa :) Miksei saisi? Ei ollut halunnut lähteä luistelemaan muiden mukana,niin jäi sit päiväkodille tekemään joulukoristeita. Ei ongelmaa :)[/QUOTE]

Meilläkin saa valita että laittaako sateella kumisaappaat, vai lenkkarit
Leikkiikö kaikkien kanssa,vai eikö halua
Syökö kaikkea päiväkodissa, vai haluaako jättää syömättä
Meneekö päiväunille, vai jääkö lukemaan kirjaa jne
 
[QUOTE="vieras";25186828]No pitää sanoa että ei kummituksia ole olemassa. Vai opettaako joku lapsilleen että on?[/QUOTE]
Kyllä ne voivat lapsia silti pelottaa. Varsinkin kun annan heidän uskoa mihin haluavat, niin elämä on hauskempaa. Tyttö uskoo vielä keijuihin ja joulupukkiin.
 
Eli aika lailla Raamatun opit on sullekin päähän iskostuneet. Niin se vain on, että vaikkei halua uskoa suurimpaan rakkauteen, kyllä siihen jokainen väistämättä jotenkin uskoo...
Eivät nuo ole kristittyjen ja Raamatun yksinoikeuksia. Usko pois, lähimmäisenrakkautta, oikeudenmukaisuutta ja kiitollisuutta löytyy muistakin kuin kristillisistä piireistä.

Kristityt vaan tykkää omia nekin asiat itselleen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186814]Lapseni henkiseen hyvinvointiin liittyy se, että häntä ei kehdosta asti opeteta uskomaan kristinuskon oppeihin, että hän oppii pitämään kaikkia uskontoja tai niiden puutetta yhtä varteenotettavina vaihtoehtoina, että hänellä on vähän vanhempana vapaus valita mihin uskoo jos mihinkään. Päiväkotilainen ei joulupolkuun osallistuisi, jos se on selvästi tunnustuksellinen ("ja kuten kaikki tiedämme, Jeesus todellakin syntyi Betlehemissä..."). Koululainen saisi itse päättää.[/QUOTE]

Mä ymmärtäisin tämän,jos kyse olisi todellakin päivittäisestä aivopesusta ja uskonnollissävytteisestä opetuksesta noin yleensä. Ei vaan mene mun jakeluun että miten yksi tämmöinen kerta voi niin pahasti murskata lapsen hauraan mielen joka tuskin enää korjaantuu. Mä jotenkin veikkaan että tää lapsi joka tapauksessa aikuisena osais itse päättää uskooko mihinkään vai ei,vaikka olisikin käynyt kiertämässä ne helkkarin jeesus-rastit :D
 
"vieras"
Tähän asiaan haluaisin sanoa sen verran, että muslimihan uskoo Jumalaan, ja tunnustaa Jeesuksen tärkeyden - ei tosin pidä häntä Jumalan poikana, vaan profeettana, mutta yhtä lailla Jeesus on islaminuskoiselle tärkeä henkilö.

Näinollen ei ole mitenkään outoa, jos muslimiperheen lapset osallistuvat juhliin, joissa puhutaan Jumalasta ja Jeesuksesta.

Poissulkien toki fanaattisimmat tyypit.
Bahait pitävät Jeesusta profeettana. Sekin usko on islamilähtöinen, ja koraani on heidän kirjansa. Puhun siis suomalaisistakin Bahaista
 
"äippä80"
En ihan ymmärrä että mitä se tännekin kirjoittelevia uskovaisia häiritsee, jos joku ei jaa samaa maailmankatsomusta? Jokainen tietenkin kasvattaa lapsensa omien arvojensa mukaisesti. Tähän kuuluu se, että ateistien lapset pääsääntöisesti eivät osallistu uskonnollisiin rituaaleihin eivätkä uskontokuntaan kuuluvat jonkun toisen uskontokunnnan uskonmenoihin. Asiallista tietoa aiheesta sen sijaan on syytä opettaa kaikille.
 
"vieras"
Eli aika lailla Raamatun opit on sullekin päähän iskostuneet. Niin se vain on, että vaikkei halua uskoa suurimpaan rakkauteen, kyllä siihen jokainen väistämättä jotenkin uskoo...
Meinaatko, että ihmiset alkoivat "harrastaa" lähimmäisenrakautta, kiitollisuutta ja oikeudenmukaisuutta (jne) vasta 2000 vuotta sitten, ja että ne sitten levisivät tuolta Välimeren alueelta koko maailmaan? Muinaiset kiinalaiset ja intiaanit olivat sadistisia sosiopaatteja, jotka eivät välittäneet kenestäkään muusta kuin itsestään ja naapurin keihästämisestä?
 
"vieras"
[QUOTE="äippä80";25186879]En ihan ymmärrä että mitä se tännekin kirjoittelevia uskovaisia häiritsee, jos joku ei jaa samaa maailmankatsomusta? Jokainen tietenkin kasvattaa lapsensa omien arvojensa mukaisesti. Tähän kuuluu se, että ateistien lapset pääsääntöisesti eivät osallistu uskonnollisiin rituaaleihin eivätkä uskontokuntaan kuuluvat jonkun toisen uskontokunnnan uskonmenoihin. Asiallista tietoa aiheesta sen sijaan on syytä opettaa kaikille.[/QUOTE]

Totta. Mutta jos mun lasten päiväkodissa olisi vaikka muslimipäivä,niin en kieltäisi heitä menemästä sinne vahingoittumisen pelossa.
 
uskova
On se silti niin ihmeellistä, että ateistit on niin raivona uskonnosta (kristinuskosta varsinkin) ja sen harjoittamisesta. Mikä teitä siinä pelottaa? Mulla ei tulis mieleenkään lähteä riehumaan ET-tunteja vastaan ja huutamaan islamisteille/muille eriuskontokuntalaisille. Kuitenkin ateistit on ensimmäisenä teilaamassa mun mielipiteet jonain helvetillisenä vääryytenä ihmiskuntaa kohtaan. Vaan teilatkaa vaan, se vaan vahvistaa mun uskoa. Ja sekös se teitä mahtaa kismittää... ;) Hyvää joulua kanssasisaret ja -veljet, viettäkäämme ihana Jeesuksen syntymäjuhla ja nauttikaamme Jumalan meille antamasta lahjasta, elämän lahjasta :)
 
On se silti niin ihmeellistä, että ateistit on niin raivona uskonnosta (kristinuskosta varsinkin) ja sen harjoittamisesta. Mikä teitä siinä pelottaa? Mulla ei tulis mieleenkään lähteä riehumaan ET-tunteja vastaan ja huutamaan islamisteille/muille eriuskontokuntalaisille. Kuitenkin ateistit on ensimmäisenä teilaamassa mun mielipiteet jonain helvetillisenä vääryytenä ihmiskuntaa kohtaan. Vaan teilatkaa vaan, se vaan vahvistaa mun uskoa. Ja sekös se teitä mahtaa kismittää... ;) Hyvää joulua kanssasisaret ja -veljet, viettäkäämme ihana Jeesuksen syntymäjuhla ja nauttikaamme Jumalan meille antamasta lahjasta, elämän lahjasta :)
Älä yleistä.

Mä ainakin kunnioitan sun uskoa, ja kenen tahansa uskoa. En vaan usko itse, enkä halua että lapsilleni tuputetaan (mitään) uskontoa ns. luvatta. Ja kaltaisiani ateisteja on monta.

Minäkään en ymmärrä kovin uskontovastaisia ihmisiä. Ei se multa ainakaan mitenkään ole pois, jos joku uskoo ja uskontoaan harjoittaa. Kunhan mun ja lasteni ei tarvitse.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Älä yleistä.

Mä ainakin kunnioitan sun uskoa, ja kenen tahansa uskoa. En vaan usko itse, enkä halua että lapsilleni tuputetaan (mitään) uskontoa ns. luvatta. Ja kaltaisiani ateisteja on monta.

Minäkään en ymmärrä kovin uskontovastaisia ihmisiä. Ei se multa ainakaan mitenkään ole pois, jos joku uskoo ja uskontoaan harjoittaa. Kunhan mun ja lasteni ei tarvitse.
Jos koulussa olis vaikka joku viikko että tutustutaan eri uskontoihin jne.,niin pitäisitkö lapset kotona? Ihan vaan siks että ei tartteis kuulla sanaakaan uskonnoista?
 
"äippä80"
[QUOTE="vieras";25186898]Totta. Mutta jos mun lasten päiväkodissa olisi vaikka muslimipäivä,niin en kieltäisi heitä menemästä sinne vahingoittumisen pelossa.[/QUOTE]

En minäkään kieltäisi. Enkä kieltäisi osallistumista päivään, jossa esitellään kristinuskoa yhtenä maailman uskonnoista. Mutta tunnustuksellinen opetus on eri asia ja sitä lapselleni en halua. Itse aikoinani kyllä välillä siihen osallistuinkin, välillä taas en. Eikä se musta uskovaa tehnyt. Sainpas aina sanoa opettajalle, että "mun ei tarvi laulaa virsiä kun en kuulu kirkkoon!":) Mutta jotenkin kiusallista se opetus oli enkä samaa omalle lapselleni toivo. ET on järkevämpi vaihtoehto.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Dongxi
"äippä80"
[QUOTE="vieras";25186941]Jos koulussa olis vaikka joku viikko että tutustutaan eri uskontoihin jne.,niin pitäisitkö lapset kotona? Ihan vaan siks että ei tartteis kuulla sanaakaan uskonnoista?[/QUOTE]

Siis juuri tämä eri uskontoihin tutustuminenhan oli kannatettava juttu. Se tunnustuksellinen pakkosyöttö ei. Miten täällä nyt ei ymmärretä näiden kahden eroa?
 
  • Tykkää
Reactions: Kiiruna ja Millenia
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186941]Jos koulussa olis vaikka joku viikko että tutustutaan eri uskontoihin jne.,niin pitäisitkö lapset kotona? Ihan vaan siks että ei tartteis kuulla sanaakaan uskonnoista?[/QUOTE]

Miksi uskovaiset kuvittelevat, että ateistit kasvattavat lapsensa tynnyrissä?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Dongxi
[QUOTE="äippä80";25186956]Siis juuri tämä eri uskontoihin tutustuminenhan oli kannatettava juttu. Se tunnustuksellinen pakkosyöttö ei. Miten täällä nyt ei ymmärretä näiden kahden eroa?[/QUOTE]

Sopisiko sitten kaikille että noissa uskontoon tutustumisissa harjoitettaisiin kyseistä uskontoa? Veikkaan että uskovaiset olisivat syvästi tätä vastaan.
 
[QUOTE="vieras";25186941]Jos koulussa olis vaikka joku viikko että tutustutaan eri uskontoihin jne.,niin pitäisitkö lapset kotona? Ihan vaan siks että ei tartteis kuulla sanaakaan uskonnoista?[/QUOTE]
Mietitääs hetki sitä, mistä olen tässä ketjussa puhunut.

Meillä jutellaan kotona eri uskonnoista.

Koululaiseni oli tänään helluntaisrk:n jouluvaelluksella, ja saa osallistua joulukirkkoon koska itse sinne haluaa mennä.

Olen toivonut päiväkotiin sitä, että pk:ssa esiintyvistä eri elämänkatsomuksista juteltaisiin lasten kanssa.

Joten mitäs luulisit? Antaisinkohan osallistua sellaiselle viikolle, missä tutustutaan eri uskontoihin? Onko periaatteeni ja ohjenuorani se, että lapseni eivät saa kuulla sanaakaan uskonnoista? :xmas:
 
En lukenut koko ketjua loppuun, mutta miksi ajattelette että tontut eivät liity uskontoon? Pakanuushan - tai vanha suomalainen uskomusperinne - on myös uskontoa siinä missä kristinuskokin. Tontut eivät vain liity KRISTINuskoon.
Meidän lapsille kerrotaan myös joulupukin ja tonttujen yms. olevan satua. Vaikka olisinkin uskossa niin mää en jostain syystä haluais olla kertomatta lapselle vaikka joulupukki onkin mukava juttu...: /
 

Yhteistyössä