Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

"vieras"
[QUOTE="vieras";25186181]Kerron tietenkin. On satuja ja on todellisuus, ja minä kasvatan lapseni elämään jälkimmäisessä.[/QUOTE]

Onko saduissa jotain pahaa jos puhutaan leikki-ikäisestä lapsesta? Vai onko satumaailma jotenkin nyt out,pitääkö eskarilaistenkin handlata sujuvasti Euroopan talouskriisi ja naapurin perheen kolmiodraamat? Missä se raja menee? Onhan jokapäiväinen väkivalta,murhat,eläinrääkkäys ja perheen rikkoutumiset nykyajan realismia,tuleeko lapsen siis olla tietoinen kaikesta ympärillään tapahtuvasta pahasta?
 
"Mörri"
[QUOTE="vieras";25186203]Ookoo :O No mä en ihan viisivuotiaalle näitä asioita puhu,koska ei sen ikäisellä ole vielä välineitä käsitellä noin kamalia asioita. Toivottavasti edes suurinosa ihmisistä ymmärtää suodattaa informaatiota lapsen iän ja kehitystason mukaisesti. Jos päiväkoti-ikäinen ei vielä ole perillä kaikista suurista elämän ristiriidoista,niin ei se kyllä hänestä yhtään tyhmempää tee saati sulje pois sitä mahdollisuutta että hän olisi koulussa hyvä ja menestyvä oppilas. Mutta jos sä tykkäät ahdistaa lapses syntymästä asti asioilla jotka kuuluvat aikuisten maailmaan,niin eikun vaan.[/QUOTE]

Sanoinhan että lapsen ymmärryksen mukaan. Esim viisivuotiaalle voi ihan hyvin jo selittää että maailma on täynnä tavaraa ja muovia emmekä sen takia voi jokapäivä ostaa lisää leluja. Omat lapset ovat jo kouluikäisiä enkä missään puhunut viisivuotiaasta. Lapset eivät ole tyhmiä,ja nykyisin he kuulevat uutisia kouluampujista jne vaikka missä joten heidän kanssa on keskusteltava muusta kun muumeista jo aikaisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186203]Ookoo :O No mä en ihan viisivuotiaalle näitä asioita puhu,koska ei sen ikäisellä ole vielä välineitä käsitellä noin kamalia asioita. Toivottavasti edes suurinosa ihmisistä ymmärtää suodattaa informaatiota lapsen iän ja kehitystason mukaisesti. Jos päiväkoti-ikäinen ei vielä ole perillä kaikista suurista elämän ristiriidoista,niin ei se kyllä hänestä yhtään tyhmempää tee saati sulje pois sitä mahdollisuutta että hän olisi koulussa hyvä ja menestyvä oppilas. Mutta jos sä tykkäät ahdistaa lapses syntymästä asti asioilla jotka kuuluvat aikuisten maailmaan,niin eikun vaan.[/QUOTE]

Lapsi ymmärtää ja uskoo, että Joulupukki ei ole oikea. Toinen lapsi ymmärtää ja uskoo, että Jeesus kuoli ristillä ihmiskunnan puolesta. Kumpihan noista on se brutaalimpi asia, jolta lasta olisi hyvä suojella? Kummasti vaan jeesustelijat saa kertoa lapsilleen ristiinnaulitsemisesta, mutta auta armias jos ateisti kertoo ettei Jumalaa ja Joulupukkia ole, se aiheuttaa heti traumoja ja vie lapsuuden viattomuuden!

Lapsille voi kertoa asioista heidän ymmärrystasonsa mukaan. Pikku-Millalle ei tarvi sanoa, että ei saa vilautella Hello Kitty-pöksyjä kun joku pervo voi runkata puskassa. Pikku-Millalle voi sen sijaan sanoa, että pöksyjä ei saa vilautella koska niin ei vain tehdä julkisella paikalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
---
[QUOTE="Mörri";25186156] Lapseni saavat lähes vain kymppejä koulussa,ovat fiksuja ja ottavat itse asioista selvää.[/QUOTE]

Sitten he eivät varmaankaan mene pilalle uskonnollissävytteisessä juhlassa. Osaavat itse käsitellä onko asia totta vai ei...
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186228]Onko saduissa jotain pahaa jos puhutaan leikki-ikäisestä lapsesta? Vai onko satumaailma jotenkin nyt out,pitääkö eskarilaistenkin handlata sujuvasti Euroopan talouskriisi ja naapurin perheen kolmiodraamat? Missä se raja menee? Onhan jokapäiväinen väkivalta,murhat,eläinrääkkäys ja perheen rikkoutumiset nykyajan realismia,tuleeko lapsen siis olla tietoinen kaikesta ympärillään tapahtuvasta pahasta?[/QUOTE]

Ei tietenkään niin kauan kun lapsi ymmärtää, että sadut ovat satuja. Miksi nämä uskontokeskustelut aina menevät tähän saduista inttämiseen? Toistan, saduissa ei ole mitään pahaa niin kauan kuin lapselle tehdään selväksi, että ne ovat satuja. Pikkulapselle ei tarvitse kertoa murhista ja raiskauksista ennen kuin hän on tarpeeksi vanha ymmärtämään mitä ne tarkoittavat. Sen sijaan voi kertoa, että maailmassa tapahtuu pahoja asioita eikä mikään hemmetin Helinä-keiju lennä pelastamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="Mörri";25186235]Sanoinhan että lapsen ymmärryksen mukaan. Esim viisivuotiaalle voi ihan hyvin jo selittää että maailma on täynnä tavaraa ja muovia emmekä sen takia voi jokapäivä ostaa lisää leluja. Omat lapset ovat jo kouluikäisiä enkä missään puhunut viisivuotiaasta. Lapset eivät ole tyhmiä,ja nykyisin he kuulevat uutisia kouluampujista jne vaikka missä joten heidän kanssa on keskusteltava muusta kun muumeista jo aikaisin.[/QUOTE]

Aloituksessa puhutaan päiväkoti-ikäisestä,oletan siis että kyseessä on korkeintaan viisivuotias lapsi. Joo,lapset eivät todellakaan ole tyhmiä,mutta silti on varottava ettei vaan kuulu pihaustakaan kristinuskoon liittyvistä hahmoista ja perinteistä,kun lapset voivat heti ottaa ne todesta ja hurahtaa uskoon? Mä oon sit varmaan onnistunut kasvattamaan omat lapseni pumpulissa,kun ei 3- ja 5-vuotiaat ole kuulleet halaistua sanaakaan mistään Utöasta tai Pekka-Erik Auvisesta.

Jos kaiken on perustuttava järkeen ja oltava mahdollisimman realistista,niin eikö uskontoja voisi käsitellä sit yleissivistävältä kannalta? Ei kai mikään tieto ole turhaa? Voi vaikka selittää uskonnon pääpiirteet ja kristittyjen perusarvot ym,ihan teoreettisesti. Samaan hengenvetoon voi kertoa muslimeista,idän uskonnoista ym.

En käsitä sitä että on ok puhua pienelle lapselle maapallon tuhoutumisesta ja ihmisten pahuudesta,mut joulun tarina on niin saatanasta että alkaa korvat vuotaa verta :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186252]Lapsi ymmärtää ja uskoo, että Joulupukki ei ole oikea. Toinen lapsi ymmärtää ja uskoo, että Jeesus kuoli ristillä ihmiskunnan puolesta. Kumpihan noista on se brutaalimpi asia, jolta lasta olisi hyvä suojella? Kummasti vaan jeesustelijat saa kertoa lapsilleen ristiinnaulitsemisesta, mutta auta armias jos ateisti kertoo ettei Jumalaa ja Joulupukkia ole, se aiheuttaa heti traumoja ja vie lapsuuden viattomuuden!

Lapsille voi kertoa asioista heidän ymmärrystasonsa mukaan. Pikku-Millalle ei tarvi sanoa, että ei saa vilautella Hello Kitty-pöksyjä kun joku pervo voi runkata puskassa. Pikku-Millalle voi sen sijaan sanoa, että pöksyjä ei saa vilautella koska niin ei vain tehdä julkisella paikalla.[/QUOTE]

No eikö tässä nyt sit vähän ympäri mennä ja yhteen tulla? Joku tuolla valitti että ei siitä kristinuskosta nyt vaan niitä kermoja kuorita päältä,pitää joulunvieton lisäksi muistaa mainita ihmiskauppa ja naisten alistaminen. Ihan sama asiahan se on kertoa Millalle vähän kaunisteltu versio,että miksi ei pyllyä näytellä pihamaalla. Ja tähän väliin kysymys että monessako päiväkodissa on pääsiäistipujen askartelun sijaan kerrottu miten jeesus roikkui ristillä veret valuen ja keppi keuhkoissa?
 
Rollolainen
ota se hernenpalko pois nenästä.
ei sen nuy noin kamalaa ole. Ajattelepa sitä etä meid
nkin lasten koulussa puhutaan jumalasta ja jopa MAAHANMUUUTTAJAT osallistuvat joulu ym juhliin, vaiklka heidän uskontonsa olisi islam. tää on ollut ihan niiden lasten vanhempien toive, haluavat opia myös suomalaista kulttuuria,ei se sitä trkoita että he uskoivat meifän jumalaan vaikka niihin juhliin osallisutvatkin
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186277]Ei tietenkään niin kauan kun lapsi ymmärtää, että sadut ovat satuja. Miksi nämä uskontokeskustelut aina menevät tähän saduista inttämiseen? Toistan, saduissa ei ole mitään pahaa niin kauan kuin lapselle tehdään selväksi, että ne ovat satuja. Pikkulapselle ei tarvitse kertoa murhista ja raiskauksista ennen kuin hän on tarpeeksi vanha ymmärtämään mitä ne tarkoittavat. Sen sijaan voi kertoa, että maailmassa tapahtuu pahoja asioita eikä mikään hemmetin Helinä-keiju lennä pelastamaan.[/QUOTE]

Mun käsittääkseni päiväkodit eivät opeta näitä asioita kiistämättöminä totuuksina eivätkä aivopese lapsia uskoon. Kukaan kasvatusalan ammattilainen ei ole oikeutettu sanomaan että kuoleman jälkeen on elämää tai että enkeleitä on olemassa. Näitä asioita käsitellään varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti,ihan vaan siksi että kristinuskon tavat ja perinteet ovat vahvasti osana suomalaista yhteiskuntaa. Ymmärrän täysin että joku ei halua viedä lastaan seurakunnan kerhoihin tms.,koska siellä uskontoa lähestytään täysin eri kantilta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186306]No eikö tässä nyt sit vähän ympäri mennä ja yhteen tulla? Joku tuolla valitti että ei siitä kristinuskosta nyt vaan niitä kermoja kuorita päältä,pitää joulunvieton lisäksi muistaa mainita ihmiskauppa ja naisten alistaminen. Ihan sama asiahan se on kertoa Millalle vähän kaunisteltu versio,että miksi ei pyllyä näytellä pihamaalla. Ja tähän väliin kysymys että monessako päiväkodissa on pääsiäistipujen askartelun sijaan kerrottu miten jeesus roikkui ristillä veret valuen ja keppi keuhkoissa?[/QUOTE]

En nyt ymmärrä mistä saisin sellaista rautalankaa, josta vääntämällä asia tulisi selväksi.

Olen ateisti. En usko jeesushömppään sen enempää kuin jälleensyntymäänkään. En halua, että lapselleni esitetään kristinusko ainoana ja oikeaa totuutena. Hän saa varttuessaan itse valita mihin uskoo jos mihinkään. Voin kertoa lapselleni eri uskonnoista: "osa ihmisista on kristittyjä ja uskoo yhteen jumalaan, ja toiset taas hinduja jotka uskovat moneen jumalaan. äiti ei itse usko mihinkään.". Sen sijaan en halua, että hän osallistuu automaattisesti päiväkotien ja koulujen kristillissävytteisiin pippaloihin joissa kristinusko esitetään täytenä totena ja ainoana tien autuuteen. Tuo Joulupolku ylittäisi ehdottomasti rajan, jonka asetan uskontoon liittyvään kasvatukseen. Voisin harkita sallivani sen jos päiväkoti järjestäisi myös esimerkiksi Pyhiinvaellus Mekkaan-polun ja Lehtimajajuhlapolun, ja kaikki esiteltäisiin täsmälleen samanarvoisina juhlina.

Tipujen askartelu ei ole sama asia kuin joku Joulupolku, jossa käydään läpi Jeesuksen syntymä. Tipujen askartelua voisi sen sijaan verrata tonttujen väkertämiseen ja molemmat olisivat ok minulle. Ja välikysymys, monessako päiväkodissa tai koulussa lapset viedään kirkkoon, jossa seinän koristeeksi on ripustettu joku ristillä roikkuva tyyppi? Ja kun lapset kysyy kuka tuo on, mitä siihen vastataan?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25186372]Mun käsittääkseni päiväkodit eivät opeta näitä asioita kiistämättöminä totuuksina eivätkä aivopese lapsia uskoon. Kukaan kasvatusalan ammattilainen ei ole oikeutettu sanomaan että kuoleman jälkeen on elämää tai että enkeleitä on olemassa. Näitä asioita käsitellään varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti,ihan vaan siksi että kristinuskon tavat ja perinteet ovat vahvasti osana suomalaista yhteiskuntaa. Ymmärrän täysin että joku ei halua viedä lastaan seurakunnan kerhoihin tms.,koska siellä uskontoa lähestytään täysin eri kantilta.[/QUOTE]

Kyllä se on juuri seurakunnan "täti", joka siellä päiväkodissa paasaa aiheinaan jeesus, jumala, enkelit, jne. Etukäteisohjelma ei ollut meillä mitenkään verrattavissa kohtuu neutraaliin koulun uskonnonopetukseen vaan tiukkaan pyhäkouluun...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186471]En nyt ymmärrä mistä saisin sellaista rautalankaa, josta vääntämällä asia tulisi selväksi.

Olen ateisti. En usko jeesushömppään sen enempää kuin jälleensyntymäänkään. En halua, että lapselleni esitetään kristinusko ainoana ja oikeaa totuutena. Hän saa varttuessaan itse valita mihin uskoo jos mihinkään. Voin kertoa lapselleni eri uskonnoista: "osa ihmisista on kristittyjä ja uskoo yhteen jumalaan, ja toiset taas hinduja jotka uskovat moneen jumalaan. äiti ei itse usko mihinkään.". Sen sijaan en halua, että hän osallistuu automaattisesti päiväkotien ja koulujen kristillissävytteisiin pippaloihin joissa kristinusko esitetään täytenä totena ja ainoana tien autuuteen. Tuo Joulupolku ylittäisi ehdottomasti rajan, jonka asetan uskontoon liittyvään kasvatukseen. Voisin harkita sallivani sen jos päiväkoti järjestäisi myös esimerkiksi Pyhiinvaellus Mekkaan-polun ja Lehtimajajuhlapolun, ja kaikki esiteltäisiin täsmälleen samanarvoisina juhlina.

Tipujen askartelu ei ole sama asia kuin joku Joulupolku, jossa käydään läpi Jeesuksen syntymä. Tipujen askartelua voisi sen sijaan verrata tonttujen väkertämiseen ja molemmat olisivat ok minulle. Ja välikysymys, monessako päiväkodissa tai koulussa lapset viedään kirkkoon, jossa seinän koristeeksi on ripustettu joku ristillä roikkuva tyyppi? Ja kun lapset kysyy kuka tuo on, mitä siihen vastataan?[/QUOTE]

Sanotaanko siellä päiväkodissa että kristinusko on ainoa oikea totuus ja muut uskonnot ovat satua? Missä ihmeen päiväkodissa sun lapset oikein on? Mun pojan ryhmässä on pari muslimia,kolme ortodoksia,en tiedä onko vielä joidenkin muiden uskontojen edustajia. Ikinä ei oo poika tullut kotiin kysellen mitään jeesuksesta tai jumalasta,saati että eläisi siinä uskossa että kristinusko on totta. Varmaan tuohon kysymykseen vastataan realistisesti,ihan kuten kysymyksiin murhista ja sodistakin,vai miten se meni. Luulen että jokainen järkevä aikuinen osaa sanoa että siinä on kuva jeesuksesta ja piste. Sehän se on,vaikka ei uskoiskaan. Ei se sateenkaartakaan esitä.
 
[QUOTE="...";25184107]Totta, mutta jos kaikki Suomen ei evankelisluterilaiset lähtisivät liikkeelle vaatimaan, että saisivat kirkollisina juhla(arki)pyhinä tehdä töitä normaalipalkalla, niin eiköhän tuo järjestyisi, ainakin useimmissa paikoissa. Ja ne, jotka nykyisinkin tekevät töitä myös pyhinä, poliisit, palomiehet, sairaaloiden henkilökunnat, päivystyksen työntekijät ja mitä niitä nyt onkaan, voisivat hyvin vaatia sen normaalipalkan, ilman pyhäkorvauksia, sii ei evankelisluterilaiset. mutta luuletkos että suostuisivat? Edes pyytämään. Sillä ihan varmasti saisivat tehdä töitä normipalkalla...

Ja tuo vimonen lause, todistaa, että ainakin osa, kuten sinä, olette niin kaksinaismoralistisia.....kornia, todella kornia! :([/QUOTE]
Mun vakaumukseni ei rajoita mua millään lailla. Se siinä niin upeaa onkin :). Voin ihan vapaasti olla kaksinaismoralisti ja poimia rusinat pullasta, elää kuten haluan.

Ei mun ateismini sitä tarkoita, ettenkö voisi esim. käydä kirkossa kauneimpia joululauluja laulamassa. Se tarkoittaa vain sitä, etten usko Jumalaan enkä kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan. Ei se uskontovastaisuutta suinkaan ole.
 
"vieras"
Kyllä se on juuri seurakunnan "täti", joka siellä päiväkodissa paasaa aiheinaan jeesus, jumala, enkelit, jne. Etukäteisohjelma ei ollut meillä mitenkään verrattavissa kohtuu neutraaliin koulun uskonnonopetukseen vaan tiukkaan pyhäkouluun...
Sit varmaan kannattaa antaa jo henkilökohtaista palautetta. Aatteen levittäminen tai uskontoon käännyttäminen ei todellakaan kuulu päiväkodin henkilökunnan toimenkuvaan ja sitähän tuo on jos noita asioita totena kerrotaan,se päiväkodin kristinuskoon pohjaava toiminta on kyllä ihan jotain muuta. Samalla tavalla valittaisin koulussa opettajasta,joka aivopesee lapsia uskomaan historian tunnilla että oikeastaan Hitler oli ihan hyvä jätkä. Sille opettajalle kun ei muu kuulu kuin siirtää kertomusta eteenpäin ihan sivistyksen merkeissä.
 
Mä ihmettelen yleensä ateistien suusta tulevia kommentteja että meidän lasta ei sitten laiteta uskonnon tunneille jne. No te varmaan opetatte nämä myös yleissivistävät asiat sitten kotona vai? Miksi ei annettaisi rehellisesti lapsen päättää eli tarjotaan hänelle mahdollisuus kuullua monenlaisista asioista maailmassa ja muodostaa sitten oma päätelmänsä niistä.
Tottakai opetamme. Kuten kerromme myös esim. islamista, juutalaisuudesta, buddhalaisuudesta jne, sitä mukaa kun näitä asioita eteen tulee. Ja niitähän tulee, kun suvussa ja ystäväpiirissä on edustettuna sen seitsemää sorttia erilaisia elämänkatsomuksia.

Lisäksi lapset oppivat näistä jutuista ET-tunneilla. Ja koska noukimme rusinat pullasta, niin meidän tyttö oppi tänään joulun tarinaa helluntaiseurakunnan jouluvaelluksella.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Kaikki paasaa valinnanvapaudesta,mutta ei se lapsi saa koskaan itse valita meneekö se kavereiden kanssa joulupolulle vai jääkö se yksin leikkaamaan lumihiutaleita. Vai oliko siinä valinnanvapaudessa joku ikäraja?
 
"vieras"
Tottakai opetamme. Kuten kerromme myös esim. islamista, juutalaisuudesta, buddhalaisuudesta jne, sitä mukaa kun näitä asioita eteen tulee. Ja niitähän tulee, kun suvussa ja ystäväpiirissä on edustettuna sen seitsemää sorttia erilaisia elämänkatsomuksia.

Lisäksi lapset oppivat näistä jutuista ET-tunneilla. Ja koska noukimme rusinat pullasta, niin meidän tyttö oppi tänään joulun tarinaa helluntaiseurakunnan jouluvaelluksella.
Miks ei voi osallistua uskontotunneille jos samat asiat puhutaan kotona? Meillä pääs uskonnonkokeesta läpi teoriatiedolla,ei sielun puhtaudella.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186606]Kaikki paasaa valinnanvapaudesta,mutta ei se lapsi saa koskaan itse valita meneekö se kavereiden kanssa joulupolulle vai jääkö se yksin leikkaamaan lumihiutaleita. Vai oliko siinä valinnanvapaudessa joku ikäraja?[/QUOTE]

Sellastahan se on. Jotkut vanhemmat haluaa että heidän lapset ei saa syödä karkkia päiväkodissa, ja kun joku lapsi tuo synttärinamuja, ei yhdelle anneta jne. Toiveita on monenlaisia, ja mahdollisuuksien mukaan niitä noudatetaan. Jos eivät ihan mahdottomia ole
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25186623]Miks ei voi osallistua uskontotunneille jos samat asiat puhutaan kotona? Meillä pääs uskonnonkokeesta läpi teoriatiedolla,ei sielun puhtaudella.[/QUOTE]

ET-tunneilla on parempi opetus. Harmi että kirkkoon kuuluvat eivät voi valita ET-tunteja lapsilleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25186606]Kaikki paasaa valinnanvapaudesta,mutta ei se lapsi saa koskaan itse valita meneekö se kavereiden kanssa joulupolulle vai jääkö se yksin leikkaamaan lumihiutaleita. Vai oliko siinä valinnanvapaudessa joku ikäraja?[/QUOTE]

Meillä saa valita. Saako sinun lapsesi valita?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Otappas tarkemmin asioista selvää! Traditiot kyllä juontaa joulussa, pääsiäisessä ja juhannuksessa pakana-ajoilta, ja sekaan on otettu vaan uskonnolliset jutut. Joulu ei ole milläänlailla alunperin ollut uskonnollinen juhla - pääsiäisessä ja jussissa on omat pakanaperinteet
En ole tuo, jolle tämä vastaus on kohdennettu, mutta sen verran on pakko puuttua ja tarkentaa, että pakanoiden Yule oli/on kyllä uskonnollinen juhla mitä suurimmassa määrin, kuten juhannukset ja muut. Pakanoitahan ovat ns. pakanauskontojen harrastajat. (Ateistit sen sijaan eivät ole pakanoita) Ja nimenomaan uskonnollisia, joskaan ei kristillisiä, riittejä pakanoiden juhliin liittyi/liittyy. Sen sijaan kaupallisuutta ei ainakaan ennenmuinoin :)
Kalevalakin on uskonnollinen teos. (seassa myöhemmin mukaan tulleita kristillisiäkin vaikutteita)
 
[QUOTE="vieras";25186606]Kaikki paasaa valinnanvapaudesta,mutta ei se lapsi saa koskaan itse valita meneekö se kavereiden kanssa joulupolulle vai jääkö se yksin leikkaamaan lumihiutaleita. Vai oliko siinä valinnanvapaudessa joku ikäraja?[/QUOTE]

Meillä lapset saa pikkuhiljaa päätösvaltaa. Mitä isommaksi kasvavat, sitä enemmän. Pian 8 v tyttö kysyi tänään että osallistuuko hän joulukirkkoon. Kysyin että haluaisitko. Vastasi, että kyllä, koska heidän luokka saa kantaa siellä kynttilöitä. Annoin luvan.

Olisikohan eskarin keväällä kun ekoja kertoja sai itse päättää. Pikkuisena päiväkotilaisena ei todellakaan saanut, kun ei vielä kyennyt käsittelemään saamaansa tietoa (ja pk:ssa kävi tosiaan usein pappi ja seurakunnan pyhäkouluakin siellä pidettiin). Nyt alkaa olla jo sen ikäinen että nämä asiat menee jakeluun, ja ymmärtää että eri ihmisillä on erilaiset näkemykset ja hän saa vapaasti muodostaa omansa.

Pienempi, poika melkein 6 v, sai elokuussa Turkin lomalla yrittää paastota päivän kun oli Ramadan. Halusi kokeilla, ja annoin luvan, vaikka selitinkin että lapset eivät yleensä paastoa, jne.

Valinnan vapautta pienissä asioissa, ikätasolle sopivasti. Siinä samassa tulee kätevästi juteltua näitä uskonasioitakin lasten kanssa. Ei se valinnanvapaus meillä mitään tyhjää sananhelinää ole, kuten aika usein jotkut (uskovaiset?) luulevat.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="vieras";25186623]Miks ei voi osallistua uskontotunneille jos samat asiat puhutaan kotona? Meillä pääs uskonnonkokeesta läpi teoriatiedolla,ei sielun puhtaudella.[/QUOTE]

Miksei uskovaisetkin voi osallistua et-tunneille kun Jeesuksesta saarnataan kuitenkin kotona? Saisi sitä todellista yleissivistystä eikä kapeaa yhden uskonnon näkökantaa, jota tosiaan saa kotoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä