Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

[QUOTE="vieras";25187519]Nytkö se on jo AIVOPESUPOLKU :LOL: uskooko joidenkin lapset kaiken mitä telkkarissa sanotaan tai kaikki mitä tarhassa leikitään? Meillä poika kävi kesällä merirosvoretkellä missä etsittiin aarretta,eikä kyllä kuvitellut sen jälkeen että ne merirosvot ois ollu oikeita :xmas: Lapsi ottaa asiat leikin kannalta ja kevyesti,vanhemmat sen hysterian vetävät asioihin mukaan. Tosin jos kyse on pelottavista asioista,niin ne jäävät helposti mieleen kummittelemaan. Sellaiseksi en kuitenkaan miellä vauvaa seimessä.[/QUOTE]

Minusta tässä on suuri ero, että sinä sitten kerrot samalla lapselle että homma on satua. Kyllä minäkin voin mennä lapseni kanssa kirkkoon tai synagoogaan ja kerron sitten asioista hänelle.

Meillä taas lapsi tuli päiväkodista tohkeissaan selittäessään että Jumala on mun isä, tms. Siinä sitten kysellään, että mistäs nämä jutut tulee ja kuka niitä puhuu. Selvisi tietysti että seurakunnan hetkihän siellä oli ollut. Musta on suuri ristiriita, että pienen lapsen pitäisi uskoa, mitä aikuiset sanovat, mutta sitten siellä päiväkodissa vierailee joku aikuinen, jonka juttuihin pitäisikin suhtautua hieman eri tasolla. Hän kun kertoo nämä asiat ihann totena. Kun syksyllä näin hyvin paatumuksellisen suunnitelman, mitä kaikkea tällä kaudella tilaisuuksiin kuuluu, mulle tuli stoppi. Niissä ei ollut kyse mistään yleismaailmallisista "rakasta lähimmäistä", tms. jutuista kyse. Vaan selkeästi pyhäkoulusta. Se voi olla henkilökysymys, mutta ainakin tämä ihminen ottaa homman ihan liian tosissaan.

Eivätkö teidän lapset usko siihen mitä te heille kerrotte? Kyllä minun ainakin auktoriteettejä uskoo (vanhemmat, isovanhemmat, hoitajat, jne). Joten mä en tykkää siitä, että joudun arvailemaan mitä siellä on kerrottu ja sitten oikomaan kotona käsityksiä. Kyllä sinunkin lapsesi on varmasti moneen asiaan uskonut ennenkuin olet ne hänelle toisin kertonut. Jännä ajatusmaailma, että lapsi tietäisi tuosta vain, että aikuiset kertovat satuja. Kyllä monessa asiassa meillä 5vee vielä varmistaa, kusetetaanko häntä silmään vai ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
uskonnonopettaja
Pakko vastata tähän ihan kulttuurin ja oman maan historian tuntemisen kannalat. asun Norjassa, jossa kouluissa ei ole oman uskonnonopetusta enää ollenkaan vaan kaikille yhteinen tunnustukseton oppiaine jossa elämänkatsomusta ja uskontoja opetetaan rinnakkain. Tulos on ollut aika hurja. lapset tuntevat hindulaisuuden paremmin kuin oman kulttuurillisen taustansa. Kristinusko on jäämässä kovasti jalkoihin ja siitä seuraa tietämättömyyttä ja kyvyttömyyttä hahmottaa suurempaa kulttuurillista kontekstia.

Minä ihan jo kulttuurin ja historian tuntemuksen vuoksi antaisin lapsen osallistua pk:n joulupolulle tai ainakin kertoisin kristillisestä joulusta. En ihan vakavasti usko, että tuollaiset kokemukset käännyttävät lapsen. Suurin osa meistä aikuisista on kaÿnyt joulukirkossa pk:ssa tai koulussa ja silti olemme itse valinneet mihin uskomme.
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa ja mamacita_
"äippä 80"
Mun mielestä on ihan selvä että ihmisten ja perheiden vakaumuksia kunnioitetaan, olivat ne minkälaisia tahansa. Itselläni ei kävisi mielessäkään kyseenalaistaa vaikka muslimiperheen valintoja tai kristittyjen sen enempää. Itse olin muuten kasvanut monikulttuurisessa perheessä: äitini on tapakristitty, isäpuoleni maallistunut muslimi ja itse olen ateisti, kuten käsittääkseni myös sisarukseni.

Täytyykin muistaa puhua tästä uskontoasiasta päiväkodissa. Olen kyllä siitä jo puhunut mutta henkilöstö on vaihtunut enkä tiedä miten hyvin ovat enää ajan tasalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25186052]......

MIKSI kaikesta pitäa vääntää jotain helvetin sairasta ja pahaa,eikö päinvastoin pitäisi yrittää säilyttää ne kauniit ja hyvät asiat lapsen elämässä mahdollisimman pitkään,ennen kuin aikuisten realiteetit iskee päälle.[/QUOTE]

Juuh sitten vanhempanakaan nämä ihmiset eivät ole kykeneviä näkemään ristiriitoja koskien pyhiä kirjoituksia.

Olen samaa mieltä että lapsen pitäisi saada olla lapsi mahdollisimman pitkään.
Uskonnon opettaminen jo päiväkodissa on sairasta, siinä pedataan jo seuraava uhria uskonnolle eikä se pikku raukka edes tiedä mikä häneen iski, sairasta.

Täti vain hymyilee lapselle samaan aikaan kun raiskaa häntä henkisesti. Äidit hymyilee myös kuten muslimi äidit tyttärensä klitoriksen leikkaamisen (silpomisen) jälkeen.
 
"vieras"
Minusta tässä on suuri ero, että sinä sitten kerrot samalla lapselle että homma on satua. Kyllä minäkin voin mennä lapseni kanssa kirkkoon tai synagoogaan ja kerron sitten asioista hänelle.

Meillä taas lapsi tuli päiväkodista tohkeissaan selittäessään että Jumala on mun isä, tms. Siinä sitten kysellään, että mistäs nämä jutut tulee ja kuka niitä puhuu. Selvisi tietysti että seurakunnan hetkihän siellä oli ollut. Musta on suuri ristiriita, että pienen lapsen pitäisi uskoa, mitä aikuiset sanovat, mutta sitten siellä päiväkodissa vierailee joku aikuinen, jonka juttuihin pitäisikin suhtautua hieman eri tasolla. Hän kun kertoo nämä asiat ihann totena. Kun syksyllä näin hyvin paatumuksellisen suunnitelman, mitä kaikkea tällä kaudella tilaisuuksiin kuuluu, mulle tuli stoppi. Niissä ei ollut kyse mistään yleismaailmallisista "rakasta lähimmäistä", tms. jutuista kyse. Vaan selkeästi pyhäkoulusta. Se voi olla henkilökysymys, mutta ainakin tämä ihminen ottaa homman ihan liian tosissaan.

Eivätkö teidän lapset usko siihen mitä te heille kerrotte? Kyllä minun ainakin auktoriteettejä uskoo (vanhemmat, isovanhemmat, hoitajat, jne). Joten mä en tykkää siitä, että joudun arvailemaan mitä siellä on kerrottu ja sitten oikomaan kotona käsityksiä. Kyllä sinunkin lapsesi on varmasti moneen asiaan uskonut ennenkuin olet ne hänelle toisin kertonut. Jännä ajatusmaailma, että lapsi tietäisi tuosta vain, että aikuiset kertovat satuja. Kyllä monessa asiassa meillä 5vee vielä varmistaa, kusetetaanko häntä silmään vai ei.
No jos teidän kylällä pyörii joku yks päästään tärähtänyt seurakunnan työntekijä,niin älä anna sen pilata koko päiväkodin toiminnan mainetta. Jotenkin tuossa on aika ristiriitaista se,että lapsesi kuitenkin kyseenalaistaa kuulemansa varmistamalla sinulta onko juttu totta vai ei,mutta samalla kuitenkin uskoo kaiken ihan ehdoitta mitä hänelle syötetään. Eli kummin se nyt oli?

Ja mikä tuossa lapsen sanomisessa nyt niin pahaa oli? Sä varmaan oikaisit asian kuten kuuluu? Meillä lapsi tuli päiväkodista sanoen että pihalla kävi ihan oikea tonttu joka oli jättänyt kaikille lapsille piparit,tässä tapauksessa en viitsinyt sanoa että eikun talkkari se oli.

Sun lapselles tolla isä-jutulla ei ole sen kummempaa painoarvoa kuin mun lapselleni tuolla tonttujutulla. Halutessaan ne asiat voi selittää ja oikaista,kuten kaiken haluamansa tässä loputtoman informaation virrassa mitä lapset päivittäin kohtaavat. Sä itse vain henkilökohtaisesti aloit nähdä punaista kun kyse oli uskontoon liittyvästä asiasta,joka taitaa olla sulle jotenkin arka ja ylitsepääsemätön asia. Et kai olisi vetänyt tuollaisia herneitä jos lapsi olisi kertonut olevansa prinsessa Ruusunen? Todennäköisesti olisin itse saattanut hymähtää ja sanoa että kyllä sun isi on ihan tuolla olkkarissa ja sen jälkeen selittää että miksi jotkut puhuu taivaan isästä. Mutta...sä ilmeisesti valitsit sen naama punaisena rääkymisen päiväkodin henkilökunnalle.
 
Kaupoissakin soi välillä joululaulut ja aivan varmasti osa niistä liittyy jollain tavalla uskontoon. Lauletaan enkeleistä ym. Eikö ateistit käy kaupassa joulun aikoihin?
Käy, ja soitan joululauluja. En kuitenkaan kerro lapselleni, että Jumala onkin hänen isänsä. Miksi maailman sinusta pitäisi olla mustavalkoinen, jossain se vaan raja menee ja se vaihtelee eri ihmisillä.

Mutta en kävisi kaupassa, jossa joku paasaisi raamatunsanoja.
 
"vieras"
Juuh sitten vanhempanakaan nämä ihmiset eivät ole kykeneviä näkemään ristiriitoja koskien pyhiä kirjoituksia.

Olen samaa mieltä että lapsen pitäisi saada olla lapsi mahdollisimman pitkään.
Uskonnon opettaminen jo päiväkodissa on sairasta, siinä pedataan jo seuraava uhria uskonnolle eikä se pikku raukka edes tiedä mikä häneen iski, sairasta.

Täti vain hymyilee lapselle samaan aikaan kun raiskaa häntä henkisesti. Äidit hymyilee myös kuten muslimi äidit tyttärensä klitoriksen leikkaamisen (silpomisen) jälkeen.
Mun käy sääliks sua ja muita ihmisia jotka uskonto on traumatisoinut näin pahasti. Onneksi pystyn elämään normaalia elämää ja keskittymään ihan muihin asioihin vaikka joskus vahingossa nään tai kuulen puhuttavan jotain uskonnosta.
 
[QUOTE="hoitaja";25189469]aloittajalle, en ymmärrä sinua ollenkaan. Onneksi täällä maalla ei ole moisia ongelmia hoitopaikoissa.
Lapset osallistuvat kaikkeen tai sit vanhemmat hakevat lapset silloin KOTIIN.[/QUOTE]
Siellä taidetaan polkea oikeuksia aika rajusti...se on joko pakkouskontoa tai lapsella ei ole lakisääteistä oikeutta hoitopaikkaan :O
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
....
[QUOTE="vieras";25189465]Mun käy sääliks sua ja muita ihmisia jotka uskonto on traumatisoinut näin pahasti. Onneksi pystyn elämään normaalia elämää ja keskittymään ihan muihin asioihin vaikka joskus vahingossa nään tai kuulen puhuttavan jotain uskonnosta.[/QUOTE]

Tätä minäkin ihmettelen. Että mitä näiden kiihko-pakanoiden lapsuudessa oikein on tapahtunut kun pitää omia lapsia vahtia tuolla tavalla. Ja on tyyliin maailmanloppu jos lapsi pääsee (ei vissiin pakotettu kuitenkaan?) jollekin hiton joulupolulle kavereidensa kanssa.

OK, lapsi sai kuulla että jouluna vietetään "Jeesuksen syntymäpäivää", voi ei!! Ensinnäkään tämä ei varmasti tullut lapselle yllätyksenä, ja vaikka ois tullutkin, niin millä tavalla tämä tieto sitten on tehnyt hallaa?
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
Käy, ja soitan joululauluja. En kuitenkaan kerro lapselleni, että Jumala onkin hänen isänsä. Miksi maailman sinusta pitäisi olla mustavalkoinen, jossain se vaan raja menee ja se vaihtelee eri ihmisillä.

Mutta en kävisi kaupassa, jossa joku paasaisi raamatunsanoja.
Jos päiväkodin joulupolulla on enkeleitä tai seimi tai joulujuhlassa lauletaan virsikirjasta löytyviä lauluja niin miten se eroaa tästä? En vielä ole itse nähny sellaista joulujuhlaa jossa luettaisiin raamatunsanoja tai pakotettaisiin kaikki uskoon. Aika harva päiväkodin hoitaja tai koulun opettajakaan nykyään varmaan on niin uskovainen että tulisi edes mieleen järjestää sellaista.
 
"vieras"
Käy, ja soitan joululauluja. En kuitenkaan kerro lapselleni, että Jumala onkin hänen isänsä. Miksi maailman sinusta pitäisi olla mustavalkoinen, jossain se vaan raja menee ja se vaihtelee eri ihmisillä.

Mutta en kävisi kaupassa, jossa joku paasaisi raamatunsanoja.
Nehän vois vaikka syöpyä aivoihin ja aiheuttaa epileptisen kohtauksen keskellä juustotiskiä. Mielummin sit ostaa oman lehmän ja kirnuu voin ja juuston kun käväsee Prismassa. Siellä kun paasataan raamattua.
 
[QUOTE="vieras";25189441]No jos teidän kylällä pyörii joku yks päästään tärähtänyt seurakunnan työntekijä,niin älä anna sen pilata koko päiväkodin toiminnan mainetta. Jotenkin tuossa on aika ristiriitaista se,että lapsesi kuitenkin kyseenalaistaa kuulemansa varmistamalla sinulta onko juttu totta vai ei,mutta samalla kuitenkin uskoo kaiken ihan ehdoitta mitä hänelle syötetään. Eli kummin se nyt oli?

Ja mikä tuossa lapsen sanomisessa nyt niin pahaa oli? Sä varmaan oikaisit asian kuten kuuluu? Meillä lapsi tuli päiväkodista sanoen että pihalla kävi ihan oikea tonttu joka oli jättänyt kaikille lapsille piparit,tässä tapauksessa en viitsinyt sanoa että eikun talkkari se oli.

Sun lapselles tolla isä-jutulla ei ole sen kummempaa painoarvoa kuin mun lapselleni tuolla tonttujutulla. Halutessaan ne asiat voi selittää ja oikaista,kuten kaiken haluamansa tässä loputtoman informaation virrassa mitä lapset päivittäin kohtaavat. Sä itse vain henkilökohtaisesti aloit nähdä punaista kun kyse oli uskontoon liittyvästä asiasta,joka taitaa olla sulle jotenkin arka ja ylitsepääsemätön asia. Et kai olisi vetänyt tuollaisia herneitä jos lapsi olisi kertonut olevansa prinsessa Ruusunen? Todennäköisesti olisin itse saattanut hymähtää ja sanoa että kyllä sun isi on ihan tuolla olkkarissa ja sen jälkeen selittää että miksi jotkut puhuu taivaan isästä. Mutta...sä ilmeisesti valitsit sen naama punaisena rääkymisen päiväkodin henkilökunnalle.[/QUOTE]

Ei, mun ei tartte rääkyä :) Meillä päiväkodin henkilökunta on ymmärtäväistä ja kohteliasta ja heidän kanssaan on helppo keskustella.

Mutta miksi minä näkisin vaivaa siitä, että saan selittää asiat moneen kertaan, kun joku kiihko selittää asioita päiväkodissa, kun yksinkertaisesti voimme sopia että meillä jätetään jutut väliin? Miksi se on teistä niin kamalaa? Meillä keskustellaan monista asioista kotona, joten en näe vaaraa vaikka 5vee ei osaa kristillisen yhteiskunnan peruspilareita ulkoa ja jättää enkelihöpinät nyt väliin. Tosin tällä palstalla kyllä enemmän vähätellään prosenttilaskun osaamisen tärkeyttä elämälle kuin näemmä uskontotietoutta.

Mua haittaisi jos päiväkodin henkilökunta väittäisi että Prinsessa Ruusunen olisi oikea ihminen ja mun pitäisi näitä väärinkäsityksiä oikoa. Elämänkatsomustiede päiväkodissa olisi jees, kristillisyys kulttuurina myös, mutta ei pyhäkoulu. Ja meilläpäin on helppo uskoa että jeesuspolut ovat sitä itteään.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Siellä taidetaan polkea oikeuksia aika rajusti...se on joko pakkouskontoa tai lapsella ei ole lakisääteistä oikeutta hoitopaikkaan :O
Ihan samalla tavalla ne lapsiparat pakotetaan askartelemaan kaikki samanlaisia juttuja ja kuuntelemaan jotain vanhempien mielestä tosi paskaa kirjaa. Uloskin on ihan pakko mennä :O Kyllä on ihan kaamee pakkotyöleiri koko päiväkoti,pakkoa pakon perään.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"vieras"
Ei, mun ei tartte rääkyä :) Meillä päiväkodin henkilökunta on ymmärtäväistä ja kohteliasta ja heidän kanssaan on helppo keskustella.

Mutta miksi minä näkisin vaivaa siitä, että saan selittää asiat moneen kertaan, kun joku kiihko selittää asioita päiväkodissa, kun yksinkertaisesti voimme sopia että meillä jätetään jutut väliin? Miksi se on teistä niin kamalaa? Meillä keskustellaan monista asioista kotona, joten en näe vaaraa vaikka 5vee ei osaa kristillisen yhteiskunnan peruspilareita ulkoa ja jättää enkelihöpinät nyt väliin. Tosin tällä palstalla kyllä enemmän vähätellään prosenttilaskun osaamisen tärkeyttä elämälle kuin näemmä uskontotietoutta.

Mua haittaisi jos päiväkodin henkilökunta väittäisi että Prinsessa Ruusunen olisi oikea ihminen ja mun pitäisi näitä väärinkäsityksiä oikoa. Elämänkatsomustiede päiväkodissa olisi jees, kristillisyys kulttuurina myös, mutta ei pyhäkoulu. Ja meilläpäin on helppo uskoa että jeesuspolut ovat sitä itteään.
No sit mä ymmärrän paremmin jos asut jossain lestadiolaisalueella. Meillä taas ei oikeestaan ketään kiinnosta niin paljoa että viittis tehdä tämmösestä asiasta numeroa. Mut sit tietysti jos lapsi joutuu elämään uskonnollisten hihhuleiden ympäröimänä noin muutenkin, niin ymmärrän jos joutuu pitämään omista käsityksistään kiinni vähän tiukemmin.
 
[QUOTE="vieras";25189554]Ihan samalla tavalla ne lapsiparat pakotetaan askartelemaan kaikki samanlaisia juttuja ja kuuntelemaan jotain vanhempien mielestä tosi paskaa kirjaa. Uloskin on ihan pakko mennä :O Kyllä on ihan kaamee pakkotyöleiri koko päiväkoti,pakkoa pakon perään.[/QUOTE]
Uskonnonvapaus ja oikeus päivähoitoon on ihan lakisääteisiä oikeuksia.

Laki ei sen sijaan varmastikaan tunne oikeutta askarrella vain niitä juttuja joista tykkää. En tosin usko, että yksikään päiväkoti olisi niin idioottimainen, että pakottaisi lapsen askartelemaan jos hän ei halua - paitsi ehkä tuo paska maalaispäiväkoti missä ei uskonnonvapaus eikä päivähoito-oikeuskaan toteudu...
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"hoitaja"
Siellä taidetaan polkea oikeuksia aika rajusti...se on joko pakkouskontoa tai lapsella ei ole lakisääteistä oikeutta hoitopaikkaan :O
EI poljeta, saa olla tai saa poistua. Valitse niistä.
Täällä kaikki ulkomaalaiset osallistuvat kaikkeen edustivat mitä uskontoa hyvänsä.
He haluavat että lapsensa saa olla kaikessa mukana. Maassa maan tavalla. Hyvä niin. Ateistit antavat lapsensa olla myös paikalla. Asiasta ei ole tehty ongelmaa.
Näin toimitaan kehä kolmosen ulkopuolella.
 
Jos päiväkodin joulupolulla on enkeleitä tai seimi tai joulujuhlassa lauletaan virsikirjasta löytyviä lauluja niin miten se eroaa tästä? En vielä ole itse nähny sellaista joulujuhlaa jossa luettaisiin raamatunsanoja tai pakotettaisiin kaikki uskoon. Aika harva päiväkodin hoitaja tai koulun opettajakaan nykyään varmaan on niin uskovainen että tulisi edes mieleen järjestää sellaista.
Niinkuin sanoin, meillä päiväkodin henkilökunta ei järjestä tätä vaan se on seurakunnan tehtävänä. Jotenkin uskon, että tähän tehtävään on hakeutunut joku muu kuin ateisti tai muslimi :) varsinkin kun näin syksyn ohjelman. Sen perusteella kirkolla järjestettävä polku tuskin on mitenkään kevyt sisällöltään. Taitaa olla heillä joku lobbaus meneillään, "nuorena on se vitsa väännettävä". Luojan kiitos etten asu pohjanmaalla.

Omat kokemukseni kyllä ns hengellisistä piireistä (riparit, isosena toimiminen, kansainvälinen kristillinen nuorisotoiminta) on kyllä saanut huomaamaan, miten rajoittunutta moni oikeasti uskova on. Niissä piireissä kyllä selvästi minulle (suoraan) sanottiin, että tänne ei tarvitse tulla jos ei hommaan todella usko. Ei edes mahdollisuutta rakentavaan keskusteluun. Vähän samoin kuin tämä ketju - vanhemmilla ei olisi oikeutta pyytää ettei lapsi osallistu pyhäkouluun jos sellainen nyt sattuu olemaan kunnallisen päivähoidon aikana. Missä on suvaitsevaisuus?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Dongxi
naurettavaa!
Siis voi ei! Tuohan on ihan karseeta. Ajatteletko yhtään lastasi vaiko vain itseäsi? Onko kiva, kun muut lähtevät joulupolulle ja poika jää kököttämään yksin ja kaverit häipyvät? Luuletko, että lapsellasi on hyvä mieli? Tuskinpa hän ymmärtää, että 'kun mutsi on ateisti, niin mäkin oon...'.

Uskomatonta itsekkyyttä ja typeryyttä. Jos sinä et usko mihinkään, niin ei se tarkoita sitä, että lapsen pitäisi elää tietämättömänä maailman menosta. Käsittämätöntä!!
 
"vieras"
Uskonnonvapaus ja oikeus päivähoitoon on ihan lakisääteisiä oikeuksia.

Laki ei sen sijaan varmastikaan tunne oikeutta askarrella vain niitä juttuja joista tykkää. En tosin usko, että yksikään päiväkoti olisi niin idioottimainen, että pakottaisi lapsen askartelemaan jos hän ei halua - paitsi ehkä tuo paska maalaispäiväkoti missä ei uskonnonvapaus eikä päivähoito-oikeuskaan toteudu...
Paska maalaispäiväkoti :LOL: Näin sanoo turkulainen jonka lapset saavat itse valita,paitsi sianlihaa ei saa syödä. Muuten ihan vapaasti. Ai joo ja ei varmaan niille uskontotunneillekaan oo menemistä. Mut muuten. Ihan vapaasti.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
maalaisop
siis voi ei! Tuohan on ihan karseeta. Ajatteletko yhtään lastasi vaiko vain itseäsi? Onko kiva, kun muut lähtevät joulupolulle ja poika jää kököttämään yksin ja kaverit häipyvät? Luuletko, että lapsellasi on hyvä mieli? Tuskinpa hän ymmärtää, että 'kun mutsi on ateisti, niin mäkin oon...'.

Uskomatonta itsekkyyttä ja typeryyttä. Jos sinä et usko mihinkään, niin ei se tarkoita sitä, että lapsen pitäisi elää tietämättömänä maailman menosta. Käsittämätöntä!!
hyvin sanottu!
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
"vieras"
Niinkuin sanoin, meillä päiväkodin henkilökunta ei järjestä tätä vaan se on seurakunnan tehtävänä. Jotenkin uskon, että tähän tehtävään on hakeutunut joku muu kuin ateisti tai muslimi :) varsinkin kun näin syksyn ohjelman. Sen perusteella kirkolla järjestettävä polku tuskin on mitenkään kevyt sisällöltään. Taitaa olla heillä joku lobbaus meneillään, "nuorena on se vitsa väännettävä". Luojan kiitos etten asu pohjanmaalla.

Omat kokemukseni kyllä ns hengellisistä piireistä (riparit, isosena toimiminen, kansainvälinen kristillinen nuorisotoiminta) on kyllä saanut huomaamaan, miten rajoittunutta moni oikeasti uskova on. Niissä piireissä kyllä selvästi minulle (suoraan) sanottiin, että tänne ei tarvitse tulla jos ei hommaan todella usko. Ei edes mahdollisuutta rakentavaan keskusteluun. Vähän samoin kuin tämä ketju - vanhemmilla ei olisi oikeutta pyytää ettei lapsi osallistu pyhäkouluun jos sellainen nyt sattuu olemaan kunnallisen päivähoidon aikana. Missä on suvaitsevaisuus?
Meneekö sulla nyt puurot ja vellit vähän sekaisin? Tässä on kyse jostain yksittäisestä jouluun liittyvästä päiväkodin ohjelmasta ja sä alat paasata uskovaisten rajoittuneisuudesta ja piireistä? Ja edelleen,kun asia painaa niin voisko tuosta työntekijästä tehdä valituksen? En oo seurakunnan päiväkerhossakaan kuullut vastaavaa käännytysyritystä kuin mitä kerroit tuolla päiväkodissa harjoitettavan. Eli kyllä se vika on ihan siinä yhdessä ihmisessä jolla ei oikein oo tilannetajua.
 
Siis voi ei! Tuohan on ihan karseeta. Ajatteletko yhtään lastasi vaiko vain itseäsi? Onko kiva, kun muut lähtevät joulupolulle ja poika jää kököttämään yksin ja kaverit häipyvät? Luuletko, että lapsellasi on hyvä mieli? Tuskinpa hän ymmärtää, että 'kun mutsi on ateisti, niin mäkin oon...'.

Uskomatonta itsekkyyttä ja typeryyttä. Jos sinä et usko mihinkään, niin ei se tarkoita sitä, että lapsen pitäisi elää tietämättömänä maailman menosta. Käsittämätöntä!!
Mä muuten hain lapseni kerran aikaisin päiväkodista ja silloin oli salissa tämä seurakunnan sessio. Lapseni leikki onnellisena toisessa huoneessa, en nähnyt mitään katkeruutta. Päiväkodilta on pyydetty että selitämme itse miksi hän ei osallistu johonkin. Apua, olenko onnistunut kasvattamaan lapsen, jonka ei tartte saada kaikkea ja maailma ei mene pirstaleeksi vaikka ei saa a) lelua kaupasta, b) leikkiä toisen lapsen leluilla automaattisesti hiekkalaatikolla ja c) missaa jonkun tapahtuman hoidossa.

Päiväkodissa on paljonkin tapahtumia, mihin kaikki eivät osallistu.
 

Yhteistyössä