Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

"vieras"
[QUOTE="poikia3";25189741]Kuinka moni teistä ap:n kanssa eri mieltä olleista, olisi valmis laittamaan lapsensa tunnustukselliseen Islamin uskoiseen vaikkapa pyhiinvaellus-polkuun? Ja jos ette, niin miksi ette? Eihän nyt yksi polku lapsianne mitenkään vahingoita? Sehän on vain satua ja kiva retki? Sääli lasta, kun ei saa osallistua ja kaikki muut saavat!

Mun mielestäni oleellista tässä asiassa on tunnustuksellisuus! Monet ateistit sallivat lapsensa tutustua kristilliseen kulttuuriin ja uskontoon kunhan toiminta ei ole tunnustuksellista. Tunnustuksellista ei esim. ole tutustuminen kirkkoon, sen sijaan hartaushetki on sitä. Enkelin askarteleminen ei ole tunnustuksellista - mutta jouluhartaus on.[/QUOTE]

Nimenomaan. Ja tuohon pyhiinvaelluspolkuun lisäten, koska uskovaisilla näyttää menevän pointti ohi: entä jos teidän lapsillenne opetettaisiin päiväkodissa, että Allah on oikea Jumala ja islam tie pelastukseen? Joko suoraan sanomalla niin kuin tuossa aiemmin olleessa "seurakunta pitää sessioitaan päiväkodissa" tai ihan vaan koko ajan antamalla ymmärtää, että islam on Se Oikea Uskonto. Eli pyhiinvaelluspolku olisi vain osa sitä, eikä missään vaiheessa sanottaisi lapselle, että by the way, tämä on vain yksi vaihtoehto. Pikku-Matti tulee kotiin tohkeissaan, että Allah on kaiken luonut ja meidän pitää kumartaa Mekkaan päin. Olisiko ok?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Niin, asioilla on monta puolta. Historiallinen henkilö nimeltä Jeesus on todennäköisesti ollut olemassa. Mitkä osat tarinasta sitten ovat totta ja mitkä tarua, sitä ei kai kukaan voi tietää. Tiesitkö muuten, että moni selviää elämän menetyksistä ja tragedioista juurikin uskon voimin? Siinä mielessä usko voi siis olla myös voimaannuttava ja tervehdyttävä asia.
Historiallisesti on erittäin epätodennäköistä, että Jeesusta olisi ollut olemassa. Tosin muita anarkistisia lähimmäisen rakkautta julistavia häiriköitä oli siihen(kin) aikaan :D .
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25190246]Jaa enpä usko, että päiväkoti-ikäisille kauheasti noissa seurakunnan järjestämissä tilaisuuksissa hehkutetaan ikäviä deltaljeja, jotka eivät ole mitenkään olennaisia asian kannalta.[/QUOTE]

Uskovaisillahan on tosiaan tapana valita rusinat pullasta, vaikka pulla on muka heidän elämänsä tärkein ruoka.
 
[QUOTE="vieras";25190428]Historiallisesti on erittäin epätodennäköistä, että Jeesusta olisi ollut olemassa. Tosin muita anarkistisia lähimmäisen rakkautta julistavia häiriköitä oli siihen(kin) aikaan :D .[/QUOTE]

Mihin perustat tämän todennäköisyyslaskelmasi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25188602]Eiks niitä vois rinnastaa mitenkään,vai kumoaako päiväkodissa osallistuminen sen mahdollisuuden keskustella asioista monipuolisemmin? Että nyt jos lähtee kavereiden kanssa joulupolulle,niin on täysin poissuljettua enää sen jälkeen puhua kotona hanukasta ja ramadasta?[/QUOTE]

Entä jos jättää joulupolun väliin ja kotona sitten puhutaan sekä kristinuskosta että muista maailman uskonnoista nostamatta yhtä kaikista tärkeimmäksi?
 
"äippä 80"
Mä en vieläkään hiffannut miksi tässä ketjussa osa vetää herneen nenään siksi, että muut eivät jaa heidän maailmankatsomustaan eivätkä siksi halua omien lastensa osallistuvan uskonnollisiin rituaaleihin? Minua ei lainkaan haittaa jos kristittyjen lapset niihin osallistuvat. Sehän on osa heidän kulttuuriaan. Mutta ei meidän:)
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
....
[QUOTE="äippä 80";25190617]Mä en vieläkään hiffannut miksi tässä ketjussa osa vetää herneen nenään siksi, että muut eivät jaa heidän maailmankatsomustaan eivätkä siksi halua omien lastensa osallistuvan uskonnollisiin rituaaleihin? Minua ei lainkaan haittaa jos kristittyjen lapset niihin osallistuvat. Sehän on osa heidän kulttuuriaan. Mutta ei meidän:)[/QUOTE]

Minä olen ehkä sinusta yksi niistä herneenvetäjistä?
En kuulu kirkkoon enkä usko Jumalaan enkä Jeesukseen. Silti minusta on hassua että joidenkin mielestä lapset saavat kuulla tarinaa Hannusta ja Kertusta, mutta ei jotain tuikitavallista joulutarinoita joita kaikki suomalaiset lapset ovat kuulleet niin monta kertaa että ne pursuaa korvista ulos.

En vain pysty uskomaan että joku Jeesus-tarina oikeasti voi pilata kenenkään elämää.
 
Minä saan kyllä kritisoida tai olla eri mieltä asioista ihan ilman sinun lupaasi. :)
Sitä kyllä olet ahkerasti tehnyt pitkin ketjua. Tykännytkin ainoana joistain tosi häröistä mielipiteistä. Ajatuskin, että joku sinun kaltaisesi ihminen pääsisi käsiksi lastemme herkkään mieleen... toivottavasti puistatukset lakkaavat iltaan mennessä.
 
"äippä 80"
Minä olen ehkä sinusta yksi niistä herneenvetäjistä?
En kuulu kirkkoon enkä usko Jumalaan enkä Jeesukseen. Silti minusta on hassua että joidenkin mielestä lapset saavat kuulla tarinaa Hannusta ja Kertusta, mutta ei jotain tuikitavallista joulutarinoita joita kaikki suomalaiset lapset ovat kuulleet niin monta kertaa että ne pursuaa korvista ulos.

En vain pysty uskomaan että joku Jeesus-tarina oikeasti voi pilata kenenkään elämää.
Mun puolesta kyllä lapsi saa kuulla noita tarinoita, muodossa "kristityt uskovat näin" ja "muslimit taas uskovat näin". Mutta ei totena eli ei tunnustuksellisesti. Ei varmaan lapsi vahingoitukaan mutta musta se tunnustuksellinen opetus on ateistin lapselle tarpeetonta ja hölmöä.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Sitä kyllä olet ahkerasti tehnyt pitkin ketjua. Tykännytkin ainoana joistain tosi häröistä mielipiteistä. Ajatuskin, että joku sinun kaltaisesi ihminen pääsisi käsiksi lastemme herkkään mieleen... toivottavasti puistatukset lakkaavat iltaan mennessä.
Niin olen ja aion pitää mielipiteeni vaikka kuinka yrittäisit niitä muuttaa. :)
Mullakin on niihin oikeus vaikka kuulun kirkkoon.
 
Silti minusta on hassua että joidenkin mielestä lapset saavat kuulla tarinaa Hannusta ja Kertusta, mutta ei jotain tuikitavallista joulutarinoita joita kaikki suomalaiset lapset ovat kuulleet niin monta kertaa että ne pursuaa korvista ulos.

En vain pysty uskomaan että joku Jeesus-tarina oikeasti voi pilata kenenkään elämää.
Tässä ketjun pointti joka tuntuu monelta menevän ohi. Jos uskontoasiaa käsitellään, niin jonkun tulisi kertoa että tämä on sellaista johon kristityt uskovat, muttei välttämättä totta. Ja vaikka kysyä lapselta että mitä mieltä sinä olet.

Jos Jeesuksen syntymä kerrotaan satuna niin silloin se on satu kuten muutkin sadut. Jos tarina kerrotaan totena niin se ei oo sama asia kuin joulusadut.
 
  • Tykkää
Reactions: Kiiruna ja Millenia
Tässä ketjun pointti joka tuntuu monelta menevän ohi. Jos uskontoasiaa käsitellään, niin jonkun tulisi kertoa että tämä on sellaista johon kristityt uskovat, muttei välttämättä totta. Ja vaikka kysyä lapselta että mitä mieltä sinä olet.
Riittää että vanhemmat kertovat tämän riittävän selkeästi kotona, sen jälken lapsi on pitkälti immuuni uskonnoille eikä muutu hihhuliksi vaikka menee muiden kanssa joulukirkkoon.
 
[QUOTE="vieras";25190732]Joo, mutta sun oikeutesi kasvattaa lapsesi kristinuskoon ei ole tärkeämpi kuin muiden oikeus kasvattaa lapsensa toiseen tai ei mihinkään uskontoon.[/QUOTE]

En mä ole missään kohdassa niin väittänytkään.
Kuitenkin ateistit tuntuu olevan sitä mieltä että kaikki kristinuskoon viittaava pitäisi poistaa joka paikasta missä siihen voi törmätä vaikka kyse olisi vanhoista perinteistä ja suomalaisesta kulttuurista.
Miksi kaikki mikä on ollut olemassa jo satoja vuosia pitäisi muuttaa sen takia että nykyajan hipit haluavat olla erilaisia?
 
[QUOTE="vieras";25190748]Sun mielestäsi Jeesus-vauvaa seimessä ja ihmisiä yleensä vartioi enkelien lisäksi myös joulutontut? Enpä ole ennen kuullut kristinuskon lahkosta, joka tuollaista opettaa.[/QUOTE]

Ei mutta joku täällä puhui niistä askarteluista niin mun mielestä nuo enkeleistä kertovat joululaulut on silloin ihan sama asia?
 
....
Jos Jeesuksen syntymä kerrotaan satuna niin silloin se on satu kuten muutkin sadut. Jos tarina kerrotaan totena niin se ei oo sama asia kuin joulusadut.
Onko joku joulupolku sitten leikkiä ja satua, vai onko joku pappi kokoajan hönkimässä lasten niskaan ja toistamassa tämä on sitten tositarina, TOSITARINA! Tämä on totta eikä mikään mitä joku muu väittää, etenkään teidän vanhemmat!!

Minä jotenkin kuvittelisin että se joulupolku oli tehty vain lasten iloksi, leikkiä ja satuja ja sen semmoista.
 
En mä ole missään kohdassa niin väittänytkään.
Kuitenkin ateistit tuntuu olevan sitä mieltä että kaikki kristinuskoon viittaava pitäisi poistaa joka paikasta missä siihen voi törmätä vaikka kyse olisi vanhoista perinteistä ja suomalaisesta kulttuurista.
Miksi kaikki mikä on ollut olemassa jo satoja vuosia pitäisi muuttaa sen takia että nykyajan hipit haluavat olla erilaisia?
Kohta joku palstaileva suomalaisten muinaisuskontojen harjoittaja tulee oikaisemaan sinua.
 
"vieras"
En mä ole missään kohdassa niin väittänytkään.
Kuitenkin ateistit tuntuu olevan sitä mieltä että kaikki kristinuskoon viittaava pitäisi poistaa joka paikasta missä siihen voi törmätä vaikka kyse olisi vanhoista perinteistä ja suomalaisesta kulttuurista.
Miksi kaikki mikä on ollut olemassa jo satoja vuosia pitäisi muuttaa sen takia että nykyajan hipit haluavat olla erilaisia?
Missä ketjun kohdassa ateistit näin ovat väittäneet? Jos vaikka lukisit nekin kommentit joista et aina ole tykkäämässä. Moneen kertaan on sanottu, että ateistit (ja muiden uskontojen edustajat myös) eivät halua lastensa osallistuvan tunnustukselliseen toimintaan. Joulujuhla, jossa tonttujuttujen seassa on pari enkelilaulua, ok. Joulujuhla joka on oikeasti jouluhartaus, ei ok.
 
"äippä 80"
En mä ole missään kohdassa niin väittänytkään.
Kuitenkin ateistit tuntuu olevan sitä mieltä että kaikki kristinuskoon viittaava pitäisi poistaa joka paikasta missä siihen voi törmätä vaikka kyse olisi vanhoista perinteistä ja suomalaisesta kulttuurista.
Miksi kaikki mikä on ollut olemassa jo satoja vuosia pitäisi muuttaa sen takia että nykyajan hipit haluavat olla erilaisia?
Ei tietenkään tarvi poistaa joka paikasta. Kristilliset perinteet saavat rauhassa olla olemassa siinä missä muutkin. Mutta jos päiväkodissa tai koulussa alkaa olla jo iso osa uskonnottomia tai erilaisten uskontokuntien edustajia, voi tietty miettiä miten mielekästä on suurella volyymilla myllyttää vain yhtä näkökulmaa asioihin. Niille kun on oma aikansa ja paikkansa. Ajat myös muuttuvat. Varmaan myös Suomessa jossain kohtaa ollaan tilanteessa, jossa uskontokasvatus kuuluu perheille, ei koululle ja päviäkodille.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä