Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

"Neith"
[QUOTE="vieras";25190379]Nimenomaan. Ja tuohon pyhiinvaelluspolkuun lisäten, koska uskovaisilla näyttää menevän pointti ohi: entä jos teidän lapsillenne opetettaisiin päiväkodissa, että Allah on oikea Jumala ja islam tie pelastukseen? Joko suoraan sanomalla niin kuin tuossa aiemmin olleessa "seurakunta pitää sessioitaan päiväkodissa" tai ihan vaan koko ajan antamalla ymmärtää, että islam on Se Oikea Uskonto. Eli pyhiinvaelluspolku olisi vain osa sitä, eikä missään vaiheessa sanottaisi lapselle, että by the way, tämä on vain yksi vaihtoehto. Pikku-Matti tulee kotiin tohkeissaan, että Allah on kaiken luonut ja meidän pitää kumartaa Mekkaan päin. Olisiko ok?[/QUOTE]

mua ei haittaa se että lapsi osallistuu eri uskontojen juhliin ja tapahtumiin
olen tarhaan tehnyt selväksi sen että lapseni saa osallistua, mutta minkään uskonnon juttuja ei saa opettaa totena.
eli saisi osallistua myös pyhiinvaelluspolkuun, kunhan siitä lapselle kerrottaisiin että kyseessä on satu ja että jotkut ihmiset uskovat siihen.
 
Kolmas korppi harmaana
En mä ole missään kohdassa niin väittänytkään.
Kuitenkin ateistit tuntuu olevan sitä mieltä että kaikki kristinuskoon viittaava pitäisi poistaa joka paikasta missä siihen voi törmätä vaikka kyse olisi vanhoista perinteistä ja suomalaisesta kulttuurista.
Miksi kaikki mikä on ollut olemassa jo satoja vuosia pitäisi muuttaa sen takia että nykyajan hipit haluavat olla erilaisia?
Korjaus: sinä väität väittäneen.

Vielä kerran rautalangasta: suomalainen kulttuuri on paljon muutakin kuin tunnustuksellinen kristinusko. Ilkeily ja nimittely ei muuta asiaa miksikään.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Jos päiväkodin joulupolulla on enkeleitä tai seimi tai joulujuhlassa lauletaan virsikirjasta löytyviä lauluja niin miten se eroaa tästä? En vielä ole itse nähny sellaista joulujuhlaa jossa luettaisiin raamatunsanoja tai pakotettaisiin kaikki uskoon. Aika harva päiväkodin hoitaja tai koulun opettajakaan nykyään varmaan on niin uskovainen että tulisi edes mieleen järjestää sellaista.
Et selvästikään käynyt samaa koulua kuin minä. Jokaiseen joulujuhlaan kuului ehdottomasti jouluevankeliumin lukeminen.
 
Jos lapsi ei saa osallistua joulujuhlaan koska joukossa on virsiä tai jos kevätjuhlassa ei voida laulaa Suvivirttä kun kaikki eivät kuulu kirkkoon niin sitähän se juuri on.
Ja kyllä, olen lukenut myös viestejä joista en tykkää.
Enkä todellakaan usko että päiväkodin joulupolkua voisi verrata jouluhartauteen vaikka siellä olisikin sitten seimi tai enkeli mukana.
Ja siinähän tulevat oikaisemaan. Pidän mielipiteeni niin kuin jo sanoin.
 
"vieras"
[QUOTE="Neith";25190839]mua ei haittaa se että lapsi osallistuu eri uskontojen juhliin ja tapahtumiin
olen tarhaan tehnyt selväksi sen että lapseni saa osallistua, mutta minkään uskonnon juttuja ei saa opettaa totena.
eli saisi osallistua myös pyhiinvaelluspolkuun, kunhan siitä lapselle kerrottaisiin että kyseessä on satu ja että jotkut ihmiset uskovat siihen.[/QUOTE]

Tätähän tässä on koko ajan jankattu. Myöskään kristinuskoa ei saisi opettaa totena, mutta tuota tapahtuu jatkuvasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
näinhän se menee
Minun kokemukseni mukaan suomalaisessa koulussa elämänkatsomustietoa opiskelleet tietävät keskimäärin enemmän uskonnoista kuin uskonnontunneilla istuneet. Niin ikään minun havaintojeni mukaan elämänkatsomustietoa opiskelleet tuntevat erityisesti kristinuskon syvällisemmin kuin keskivertotapakristityt, sillä he osaavat suhteuttaa uskonnon moraalikäsitykset juuri siihen kulttuurihistorialliseen kontekstiin l. suhtauvat uskontoihin tieteellis-rationaalisesti, jota henkilökohtaisen uskonnollisen vakaumuksenkaan ei olisi mikään pakko sulkea pois.
No mun kokemuksen mukaan taas et-tunnilla olevat oppilaat oli keskivertoa huonompia koulussa, eivät menneet aikoinaan lukioon vaan amikseen ja ovat tällä hetkellä duunareita/työttömiä. Miten sen selität? Uskontotunnilla istuvista (minä ja muut) taas suurin osa jatkoi lukioon, siitä vielä yliopistoon ja ovat hyvissä ammateissa nyt. Tämä pohjoisen pikkukoulun oppilaan näkökulmasta. Anatoliasta varmaankin aika paska pohjoisen pikkukoulu :D

Olis varmaan kannattanut vanhempien antaa lastensa osallistua uskonnon tunneille...
 
[QUOTE="vieras";25190818]Missään historiallisessa lähteessä ei mainita Jeesusta (Raamattu ei ole historiallinen teos).

Tutustupa muinais-egyptiläiseen Horukseen. Tarinat saattavat kuulostaa tutuilta.[/QUOTE]

Mutta jos nostamme Raamatun sijaan auktoriteetiksi Wikipedian, havaitsemme, että joitakin, joskin varsin epämääräisiä, viittauksia saattaa olla. Historicity of Jesus - Wikipedia, the free encyclopedia Tosin pääasiassa alkukristittyihin. Itse olen tosin taipuvainen uskomaan, että Jeesus-myyttiin on liittynyt joitakin todellisiakin tapahtumia (ja luultavasti Jeesus-henkilö), koska kristinusko on niin sekalainen soppa. Jos joku olisi halunnut perustaa oman uskonnon vailla minkäänlaista kimmoketta reaalimaailmasta, hän olisi luultavasti tehnyt Muhammedit ja väittänyt valo-olennon ilmestyneen itselleen.
 
[QUOTE="vieras";25190850]Et selvästikään käynyt samaa koulua kuin minä. Jokaiseen joulujuhlaan kuului ehdottomasti jouluevankeliumin lukeminen.[/QUOTE]

Päiväkodeissa ei varmasti lueta. Ja kun se on nyt jo joissain kouluissakin jouduttu kieltämään juuri siksi kun siellä on näitä muslimeja ja maahanmuuttajia. Ei mua häiritsis jos siellä luettaisiin sen jälkeen joku muslimien juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näinhän se menee;25190861:
No mun kokemuksen mukaan taas et-tunnilla olevat oppilaat oli keskivertoa huonompia koulussa, eivät menneet aikoinaan lukioon vaan amikseen ja ovat tällä hetkellä duunareita/työttömiä. Miten sen selität? Uskontotunnilla istuvista (minä ja muut) taas suurin osa jatkoi lukioon, siitä vielä yliopistoon ja ovat hyvissä ammateissa nyt. Tämä pohjoisen pikkukoulun oppilaan näkökulmasta. Anatoliasta varmaankin aika paska pohjoisen pikkukoulu :D

Olis varmaan kannattanut vanhempien antaa lastensa osallistua uskonnon tunneille...
Minä olin lapsena et:ssä, ja se kumoaa sinun teoriasi ;)
 
"vieras"
Jos lapsi ei saa osallistua joulujuhlaan koska joukossa on virsiä tai jos kevätjuhlassa ei voida laulaa Suvivirttä kun kaikki eivät kuulu kirkkoon niin sitähän se juuri on.
Ja kyllä, olen lukenut myös viestejä joista en tykkää.
Enkä todellakaan usko että päiväkodin joulupolkua voisi verrata jouluhartauteen vaikka siellä olisikin sitten seimi tai enkeli mukana.
Ja siinähän tulevat oikaisemaan. Pidän mielipiteeni niin kuin jo sanoin.
Mitähän se on? Jos vaikka lainaisit kommenttia johon vastaat niin olisi vähän helpompi ymmärtää mitä yrität sanoa.
 
"äippä 80"
Alkuperäinen kirjoittaja näinhän se menee;25190861:
No mun kokemuksen mukaan taas et-tunnilla olevat oppilaat oli keskivertoa huonompia koulussa, eivät menneet aikoinaan lukioon vaan amikseen ja ovat tällä hetkellä duunareita/työttömiä. Miten sen selität? Uskontotunnilla istuvista (minä ja muut) taas suurin osa jatkoi lukioon, siitä vielä yliopistoon ja ovat hyvissä ammateissa nyt. Tämä pohjoisen pikkukoulun oppilaan näkökulmasta. Anatoliasta varmaankin aika paska pohjoisen pikkukoulu :D

Olis varmaan kannattanut vanhempien antaa lastensa osallistua uskonnon tunneille...
Joo, varmaan selkeä kausaliteetti tässä...;)
 
[QUOTE="vieras";25190818]Missään historiallisessa lähteessä ei mainita Jeesusta (Raamattu ei ole historiallinen teos).

Tutustupa muinais-egyptiläiseen Horukseen. Tarinat saattavat kuulostaa tutuilta.[/QUOTE]

Raamattu on historiallinen teos. Se on myös historiallinen lähde. Paikoitellen toki epäluotettava mutta kertoo omasta ajastaan ja sen uskomuksista.

Jeesus on kyllä mainittu historiallisissa lähteissä. Onko sulla nyt mennyt sekaisin jotenkin tämä sana historiallinen teos?
 
"Neith"
[QUOTE="vieras";25190860]Tätähän tässä on koko ajan jankattu. Myöskään kristinuskoa ei saisi opettaa totena, mutta tuota tapahtuu jatkuvasti.[/QUOTE]

mä en ole vielä siihen törmännyt, siis että päiväkodin hoitajat opettaisivat raamattua totena.. eli vaikka kävisivät seurakunnan tiloissa kuuntelemassa raamattua niin se sanotaan että käyvät kuuntelemassa satuja.
se että lapsi näkee millainen on joulukirkko, pääsiäiskirkko, hartaushetki tai sitten muiden uskontojen erilaisia tilaisuuksia/tapoja on vain maailmaa avartavaa
mä en kuulu kirkkoon, en ole ikinä kuulunut, mun lapsi saa valita sitten kun on tarpeeksi iso.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
Tää on jo tällasta tekopyhää paskaa!! Lopeta jo, kun ei sulle mee jakeluun., niin ei. Teet itsestäsi vaan naurettavan!
Ja mua pitäisi sitten oikeasti kiinnostaa jos olen sun tai kenen tahansa muun kaksplussailijan silmissä naurettava? :) Ei. Ei mun tarvitse muuttaa mielipiteitä tai olla hiljaa sen takia.
Ja ei mulle ei mee jakeluun, ei mene ei mene..
 
Kolmas korppi harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja näinhän se menee;25190861:
No mun kokemuksen mukaan taas et-tunnilla olevat oppilaat oli keskivertoa huonompia koulussa, eivät menneet aikoinaan lukioon vaan amikseen ja ovat tällä hetkellä duunareita/työttömiä. Miten sen selität? Uskontotunnilla istuvista (minä ja muut) taas suurin osa jatkoi lukioon, siitä vielä yliopistoon ja ovat hyvissä ammateissa nyt. Tämä pohjoisen pikkukoulun oppilaan näkökulmasta. Anatoliasta varmaankin aika paska pohjoisen pikkukoulu :D

Olis varmaan kannattanut vanhempien antaa lastensa osallistua uskonnon tunneille...
Kuten alkuperäisen viestini kokonaan lukemalla selviää, minä en ottanut minkäänlaista kantaa elämänkatsomustiedon vaikutuksista ammatinvalintaan tai sosio-ekonomiseen asemaan vaan esitin näkemykseni tunnustuksellisen uskonnonopetuksen ja tieteellis-rationaalisen katsomusopetuksen eroista.

Jos haluat keskustella, ole ystävällinen äläkä vääristele.
 
Et näe metsää puilta. Sun totuus on vaan ainoa oikea. Sun tapasi on vaan ainoa oikea. Huoh!
En ole edelleenkään sanonut että mun tapa on ainoa oikea. Mua vaan vituttaa se että ateistit ajattelee juuri näin että heidän tapansa on ainoa oikea.
Mä en itse liitä vaikkapa enkeliä millään tavalla uskontoon jos sellaisen joulukoristeen näen enkä todellakaan pysty ymmärtämään mitä uskontoon pakottamista tai tuputtamista se on jos lapsi saa valita päiväkodissa haluaako askarrella tontun vai enkelin.
 
"willa"
[QUOTE="vieras";25189862]sää et nyt ymmärrä. Täällä kyseinen asia ei ole ONGELMA kenellekään.
Lapset on onnellisia saadessaan olla mukana ja toimia.[/QUOTE]

Sä et nyt ymmärrä, että maalla on niin kireä ja sisäänpäinlämmennyt uskonnollinen yhteisö ja pakko, ettei kukaan voi olla muuta mieltä, ellei halua juoruja ja paheksuntaa ja v****ilua osakseen. Osa on myös jo lapsesta asti niin aivopesty uskoon, ettei osaa kuvitella mitään muuta vaihtoehtoa.

Kokemuksella kerron, monta uskonnon uhria maalta kohdanneena.
 
"vieras"
En ole edelleenkään sanonut että mun tapa on ainoa oikea. Mua vaan vituttaa se että ateistit ajattelee juuri näin että heidän tapansa on ainoa oikea.
Mä en itse liitä vaikkapa enkeliä millään tavalla uskontoon jos sellaisen joulukoristeen näen enkä todellakaan pysty ymmärtämään mitä uskontoon pakottamista tai tuputtamista se on jos lapsi saa valita päiväkodissa haluaako askarrella tontun vai enkelin.
Näytä viesti, jossa joku on niin sanonut.

No mihin se enkeli liittyy jos ei kristinuskoon?
 
lpktk
Tekisi niin mieleni lukea koko ketju läpi, mutta ei vaan ole aikaa. Sen sijaan minulla on varmasti aikaa 25 tuntia vuorokaudessa ja 8 päivää viikossa käydä läpi meidän lapsemme päiväkodin kanssa mihin meidän lapsemme osallistuu ja mihin ei. Ateisteja olemme mekin. Miksi meidän ateistien vakaumusta ei tarvitse kunnioittaa lainkaan?

Kysymys ei ole siitä, että saako lapsi tehdä kivoja ja erilaisia juttuja muiden lasten kanssa, vaan siitä että lapselle kerrotaan TOSIASIOINA uskontotarinoita. Sitä en aio sallia ikipäivänä lapselleni.
 

Yhteistyössä