Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

"vieras"
Mä muuten hain lapseni kerran aikaisin päiväkodista ja silloin oli salissa tämä seurakunnan sessio. Lapseni leikki onnellisena toisessa huoneessa, en nähnyt mitään katkeruutta. Päiväkodilta on pyydetty että selitämme itse miksi hän ei osallistu johonkin. Apua, olenko onnistunut kasvattamaan lapsen, jonka ei tartte saada kaikkea ja maailma ei mene pirstaleeksi vaikka ei saa a) lelua kaupasta, b) leikkiä toisen lapsen leluilla automaattisesti hiekkalaatikolla ja c) missaa jonkun tapahtuman hoidossa.

Päiväkodissa on paljonkin tapahtumia, mihin kaikki eivät osallistu.
Mutta jos joskus kertaluontoisesti kävisi niin että päiväkodin henkilökunta tietämättömänä tilaisuuden todellisesta luonteesta veisi lapsesi muiden mukana,niin tulisitko sä tänne ja tekisit aiheesta 20-sivuisen ketjun? Vai oisko se ihan vaan asia jolle ei voi mitään ja jonka jälkeen elämä jatkuu? Joo ja mun lapset saa kaupan kaikki lelut ja karkit,ihan vaan siks että osallistuvat normaalisti päiväkodin ohjelmaan.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
ihan tarkentava kysymys.
[QUOTE="vieras";25189722]Mutta jos joskus kertaluontoisesti kävisi niin että päiväkodin henkilökunta tietämättömänä tilaisuuden todellisesta luonteesta veisi lapsesi muiden mukana,niin tulisitko sä tänne ja tekisit aiheesta 20-sivuisen ketjun? Vai oisko se ihan vaan asia jolle ei voi mitään ja jonka jälkeen elämä jatkuu? Joo ja mun lapset saa kaupan kaikki lelut ja karkit,ihan vaan siks että osallistuvat normaalisti päiväkodin ohjelmaan.[/QUOTE]

Ap:ko se on 20 sivuisen tekstin tehnyt vai lähinnä aloituksen, joihin on alkusivuilla enemmän vastannut ja joka elää omaa länkyttävää elämäänsä.
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
"poikia3"
Kuinka moni teistä ap:n kanssa eri mieltä olleista, olisi valmis laittamaan lapsensa tunnustukselliseen Islamin uskoiseen vaikkapa pyhiinvaellus-polkuun? Ja jos ette, niin miksi ette? Eihän nyt yksi polku lapsianne mitenkään vahingoita? Sehän on vain satua ja kiva retki? Sääli lasta, kun ei saa osallistua ja kaikki muut saavat!

Mun mielestäni oleellista tässä asiassa on tunnustuksellisuus! Monet ateistit sallivat lapsensa tutustua kristilliseen kulttuuriin ja uskontoon kunhan toiminta ei ole tunnustuksellista. Tunnustuksellista ei esim. ole tutustuminen kirkkoon, sen sijaan hartaushetki on sitä. Enkelin askarteleminen ei ole tunnustuksellista - mutta jouluhartaus on.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Neydan
....
[QUOTE="poikia3";25189741]Kuinka moni teistä ap:n kanssa eri mieltä olleista, olisi valmis laittamaan lapsensa tunnustukselliseen Islamin uskoiseen vaikkapa pyhiinvaellus-polkuun? Ja jos ette, niin miksi ette? Eihän nyt yksi polku lapsianne mitenkään vahingoita? Sehän on vain satua ja kiva retki? Sääli lasta, kun ei saa osallistua ja kaikki muut saavat![/QUOTE]

Minusta tällainen kysymys oli jo pari sivua sitten.
Ja en käsitä mitä kamalaa siellä islaminuskoisella polulla sitten tapahtuu?
Okei, joku keksi että lapset voivat oppia tyhmän leikin jossa "palvotaan Allahia" olkkarin matolla. No oho, kuinka kamalaa, eikö totta??
 
[QUOTE="hoitaja";25189609]EI poljeta, saa olla tai saa poistua. Valitse niistä.
Täällä kaikki ulkomaalaiset osallistuvat kaikkeen edustivat mitä uskontoa hyvänsä.
He haluavat että lapsensa saa olla kaikessa mukana. Maassa maan tavalla. Hyvä niin. Ateistit antavat lapsensa olla myös paikalla. Asiasta ei ole tehty ongelmaa.
Näin toimitaan kehä kolmosen ulkopuolella.[/QUOTE]
Onhan se oikeuksien polkemista, jos päiväkodissa lapsen pitää osallistua uskontojuttuihin, tai sitten lapsi pitää hakea pois.

Enpä minäkään kehä kolmosen sisäpuolella asu.

Jos maahanmuuttajat ja ateistit haluavat että lapset osallistuvat, niin se on ihan eri asia kuin se mitä sinä esitit: että joko osallistuu tai sitten ei ole paikalla laisinkaan.
 
Slobo Horo
Minä olen ilmoittanut joka ikinen syksy, että jos toiminta tai tapahtuma on ihan pelkästään ja vain ja ainoastaan uskonnollinen, niin silloin ei osallistu.
Siis "vain ja ainoastaan uskonnollinen". Eli jos ne askartelee enkeleitä JA tonttuja, poikas saa askarrella, mutta jos askarrellaan vaan enkeleitä niin ei saa askarrella???

Jos joulujuhlassa puhutaan VAIN Jeesuksesta, poikas ei saa osallistua, mutta jos puhutaan sekä Jeesuksesta että tontuista niin saa osallistua???

Joo en mäkään ymmärtäis....
 
[QUOTE="vieras";25189722]Mutta jos joskus kertaluontoisesti kävisi niin että päiväkodin henkilökunta tietämättömänä tilaisuuden todellisesta luonteesta veisi lapsesi muiden mukana,niin tulisitko sä tänne ja tekisit aiheesta 20-sivuisen ketjun? Vai oisko se ihan vaan asia jolle ei voi mitään ja jonka jälkeen elämä jatkuu? Joo ja mun lapset saa kaupan kaikki lelut ja karkit,ihan vaan siks että osallistuvat normaalisti päiväkodin ohjelmaan.[/QUOTE]

No ei menisi nallekarkit väärään kurkkuun paitsi jos asia toistuisi jatkuvasti.

Mutta tässä ketjussa on kyllä perusteltu asioita mielenkiintoisilla tavoilla. Lapsen pitää osallistua ehdottomasti johonkin, ettei tule paha mieli. Lapsi ei voi mitenkään muuten kuulla kristillisyydestä kuin osallistumalla näihin sessioihin.
 
"vieras"
Onhan se oikeuksien polkemista, jos päiväkodissa lapsen pitää osallistua uskontojuttuihin, tai sitten lapsi pitää hakea pois.

Enpä minäkään kehä kolmosen sisäpuolella asu.

Jos maahanmuuttajat ja ateistit haluavat että lapset osallistuvat, niin se on ihan eri asia kuin se mitä sinä esitit: että joko osallistuu tai sitten ei ole paikalla laisinkaan.
sää et nyt ymmärrä. Täällä kyseinen asia ei ole ONGELMA kenellekään.
Lapset on onnellisia saadessaan olla mukana ja toimia.
 
Mäkään en halua että mun lapsi joutuu opiskelemaan ruotsia kun me ei olla ruotsalaisia. Tai oikeastaan vaan siksi kun haluan että mulla on vapaus valita ja se on PAKKOruotsia. Ilmotan siis kouluun jo nyt että sitten kun mun lapsi on joskus yläasteella niin ei osallistu ruotsintunneille. En mä toisaalta halua että se osallistuu myöskään historian tunneille kun siellä opiskellaan asioita joihin voi liittyä joku muu uskonto kun tää meidän luterilaisuus.
 
"vieras"
Kyllä mä voisin laittaa lapseni ns. pyhiinvaelluspolulle, jos lapsi sinne itse haluaisi mennä. Voisi olla ihan kehittävääkin kuulla myös muista uskonnoista, enkä todellakaan usko että tuollaisella polulla mitään kamalaa tapahtuisi. Lapsi näkisi ja kuulisi islamista - no mitä sitten? Islam on osa tämän päivän maailmaa, ja uskontojen tunteminen avartaa kummasti maailmankuvaa ja auttaa ymmärtämään monia asioita.
 
Khimaira
Mä olen antanut lasteni osallistua koulun ja päiväkodin uskonnollisiin tapahtumiin, mutta vain koska ovat itse halunneet. Toki se on yleissivistävääkin tietää uskonnoista.
Ellei lapsen haluta menevän uskonnollisiin tapahtumiin, odottaisin että sitä myös noudatetaan, eikä lasta siloin viedä sinne.
 
"vieras"
Mä en halua, että päiväkoti-ikäiselleni kerrotaan niin ikävä tarina kuin Jeesuksen syntymään liittyy: kukaan ei huoli raskaanaolevaa naista kotiinsa; vauvan syntymä tallissa oli onnenpotku, koska kuningas määräsi kaikki vastasyntyneet tapettavaksi! Ja ylipäätänsä jumalan poika juttu on pienlle aika hämmentävä: mikä Joosef sitten oli? Enkä mä lähtisi korostamaan lapselle (tai muillekaan!) miten hienoa on, että ei harrasta seksiä!
 
Slobo Horo
[QUOTE="vieras";25189973]Mä en halua, että päiväkoti-ikäiselleni kerrotaan niin ikävä tarina kuin Jeesuksen syntymään liittyy: kukaan ei huoli raskaanaolevaa naista kotiinsa; vauvan syntymä tallissa oli onnenpotku, koska kuningas määräsi kaikki vastasyntyneet tapettavaksi! Ja ylipäätänsä jumalan poika juttu on pienlle aika hämmentävä: mikä Joosef sitten oli? Enkä mä lähtisi korostamaan lapselle (tai muillekaan!) miten hienoa on, että ei harrasta seksiä![/QUOTE]

Joo, mutta lapset saa katsoa salattuja elämiä, pelata tappopelejä ja niiden nähden voi vetää röökiä ja olla humalassa joten....
 
[QUOTE="poikia3";25189741]Kuinka moni teistä ap:n kanssa eri mieltä olleista, olisi valmis laittamaan lapsensa tunnustukselliseen Islamin uskoiseen vaikkapa pyhiinvaellus-polkuun? Ja jos ette, niin miksi ette? Eihän nyt yksi polku lapsianne mitenkään vahingoita? Sehän on vain satua ja kiva retki? Sääli lasta, kun ei saa osallistua ja kaikki muut saavat!

Mun mielestäni oleellista tässä asiassa on tunnustuksellisuus! Monet ateistit sallivat lapsensa tutustua kristilliseen kulttuuriin ja uskontoon kunhan toiminta ei ole tunnustuksellista. Tunnustuksellista ei esim. ole tutustuminen kirkkoon, sen sijaan hartaushetki on sitä. Enkelin askarteleminen ei ole tunnustuksellista - mutta jouluhartaus on.[/QUOTE]

Kyllä mä voisin antaa lapsen käydä pyhiinvaelluspolulla, sillä ehdolla, että hän sinne itse haluaisi mennä. En näe mitään syytä kieltää/estää menemästä, päinvastoin voisi olla hyväkin, että menisi. Oppisi vähän lisää ympäröivästä maailmasta ja sen uskonnoista, mikä ei varmaankaan olisi yhtään pahitteeksi. Olipa tilaisuus sitten tunnustuksellinen tai ei. :)

Kuitenkin olen sitä mieltä (ja sen jo monta sivua aiemminkin sanoin, mutta sanon nyt uudestaan) että ap:n oikeuksia on kyllä loukattu, ja että hänen pitäisi päiväkodin henkilökunnan kanssa jutella. Vaikkei joku pieni tilaisuus varmasti lasta vahingoitakaan (no, ainakaan itse en usko, että vahingoittaa) tulee meillä jokaisella olla vapaus valita näistä asioista. Jos ap on päättänyt, että heiltä ei näihin pelkästään uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistuta, niin ap:n pitäisi sitten saada myös pysyä päätöksessään ilman, että muut (eli tässä tapauksessa päiväkodin henkilökunta) tekevät päätökset hänen puolestaan.
 
outoilija
[QUOTE="vieras";25189973]kukaan ei huoli raskaanaolevaa naista kotiinsa; vauvan syntymä tallissa oli onnenpotku[/QUOTE]

Eiköhän tallissa synnyttäminen ollut aika normaalia tuohon aikaan. Nasaretissa ei ehkä ollut saunoja, niinkuin Suomessa. Ennen vanhaan (ei 2000 vuotta sitten, vaan paljon lähempänä nykyaikaa) naiset synnytti ihan omituisissa paikoissa myös täällä Suomessa. Oma isäni on syntynyt kuulemma navetassa. Aika omituista, mutta sellasta se vain oli ennen vanhaan.
 
"vieras"
Joo, mutta lapset saa katsoa salattuja elämiä, pelata tappopelejä ja niiden nähden voi vetää röökiä ja olla humalassa joten....
Aika harvan päiväkotilaisen elämään kuuluu tollaiset asiat.

Sen vielä sanoisin, että monta kertaa, jos satu on liian pelottava, raaka ja/tai julma, niin ainakin omalle lapselleni on helpotus kuulla, että se ei ole oikeasti totta vaan satua. Tietääkö kukaan kirkon työntekijää, joka sanoisi tollaista?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="vieras";25189973]Mä en halua, että päiväkoti-ikäiselleni kerrotaan niin ikävä tarina kuin Jeesuksen syntymään liittyy: kukaan ei huoli raskaanaolevaa naista kotiinsa; vauvan syntymä tallissa oli onnenpotku, koska kuningas määräsi kaikki vastasyntyneet tapettavaksi! Ja ylipäätänsä jumalan poika juttu on pienlle aika hämmentävä: mikä Joosef sitten oli? Enkä mä lähtisi korostamaan lapselle (tai muillekaan!) miten hienoa on, että ei harrasta seksiä![/QUOTE]

Parasta sitten, ettei lapsellesi kerrota paljon mitään muutakaan - historiaa, biologiaa. Eikä varsinkaan kotitaloutta, apua lapsihan näkisi, että eläinparka on tapettu lihaksi.
 
"vieras"
Eiköhän tallissa synnyttäminen ollut aika normaalia tuohon aikaan. Nasaretissa ei ehkä ollut saunoja, niinkuin Suomessa. Ennen vanhaan (ei 2000 vuotta sitten, vaan paljon lähempänä nykyaikaa) naiset synnytti ihan omituisissa paikoissa myös täällä Suomessa. Oma isäni on syntynyt kuulemma navetassa. Aika omituista, mutta sellasta se vain oli ennen vanhaan.
Noi omituiset synnytyspaikat johtuvat siitä, että alemmissa yhteiskuntaluokissa ei voinut keskeyttää pakollista työntekoa ennen kuin oli ihan pakko (aka. ponnistusvaihe). Onhan lapsia Suomessakin syntynyt tehtaassa, äiti on käärinyt vastasyntyneen pakettiin ja mennyt tekemään työvuoron loppuun. Illalla sitten vauva kotiin, jossa se sai ruokaakin.

Ja tommoisista tarinoista huolimatta jotkut valittavat miten kamalaa on, kun Suomessa saa ilmaista rahaa!
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";25190176]Parasta sitten, ettei lapsellesi kerrota paljon mitään muutakaan - historiaa, biologiaa. Eikä varsinkaan kotitaloutta, apua lapsihan näkisi, että eläinparka on tapettu lihaksi.[/QUOTE]

satu ja todellisuus on hyvä erottaa toisistaan. Historia on ihan eri asia, sieltä löytyy kamalampaakin kuin tapettavaksi määrätyt vastasyntyneet, vaan onko siitä kaikesta kerrottava päiväkoti- ikäiselle?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
satu ja todellisuus on hyvä erottaa toisistaan. Historia on ihan eri asia, sieltä löytyy kamalampaakin kuin tapettavaksi määrätyt vastasyntyneet, vaan onko siitä kaikesta kerrottava päiväkoti- ikäiselle?
Jaa enpä usko, että päiväkoti-ikäisille kauheasti noissa seurakunnan järjestämissä tilaisuuksissa hehkutetaan ikäviä deltaljeja, jotka eivät ole mitenkään olennaisia asian kannalta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25190176]Parasta sitten, ettei lapsellesi kerrota paljon mitään muutakaan - historiaa, biologiaa. Eikä varsinkaan kotitaloutta, apua lapsihan näkisi, että eläinparka on tapettu lihaksi.[/QUOTE]

Aika vähän ja valikoidusti kerron 5-vuotiaalleni historiaa. Ja vaikka häntä kiinnostaakin biologia ja kerron siitä paljon, niin yritän olla korostamatta luonnon raadollisuutta ilman, että joudun valehtelemaan.

Ja kyllä, meillä syödään yleensä nautaa, broileria, jauhelihaa, kyljyksiä yms. eikä lehmää, kanaa ja possua. Ihan vain siksi, että lapsi ei kieltäytyisi ruoasta siksi ett.ei tappaisi eläimiä
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25190246]Jaa enpä usko, että päiväkoti-ikäisille kauheasti noissa seurakunnan järjestämissä tilaisuuksissa hehkutetaan ikäviä deltaljeja, jotka eivät ole mitenkään olennaisia asian kannalta.[/QUOTE]

Mikä sitten on olennaista niissä? Tai sen puoleen Jeesuksen kuolema -tarinassa pääsiäisen aikaan?
 
Kolmas korppi harmaana
Pakko vastata tähän ihan kulttuurin ja oman maan historian tuntemisen kannalat. asun Norjassa, jossa kouluissa ei ole oman uskonnonopetusta enää ollenkaan vaan kaikille yhteinen tunnustukseton oppiaine jossa elämänkatsomusta ja uskontoja opetetaan rinnakkain. Tulos on ollut aika hurja. lapset tuntevat hindulaisuuden paremmin kuin oman kulttuurillisen taustansa. Kristinusko on jäämässä kovasti jalkoihin ja siitä seuraa tietämättömyyttä ja kyvyttömyyttä hahmottaa suurempaa kulttuurillista kontekstia.

Minä ihan jo kulttuurin ja historian tuntemuksen vuoksi antaisin lapsen osallistua pk:n joulupolulle tai ainakin kertoisin kristillisestä joulusta. En ihan vakavasti usko, että tuollaiset kokemukset käännyttävät lapsen. Suurin osa meistä aikuisista on kaÿnyt joulukirkossa pk:ssa tai koulussa ja silti olemme itse valinneet mihin uskomme.
Kulttuurihistorian omaksuminen ei todellakaan vaadi tunnustuksellista uskonnonopetusta. Elämänkatsomustiedossa tmv. tunnustuksettomassa oppiaineessa kristinusko on vain yksi uskonto muiden joukossa; näin ollen norjalaislapsukaisten tietämys hindulaisuudesta on täysin samanarvoista kuin heidän tietämyksensä kristinuskosta, vaikka tilanne epäilemättä vakaumuksellisesta uskontonsa valta-asemaan tottuneesta kristitystä voi tuntua huolestuttavalta.

Mikäli haluamme aidosti opettaa lapsille kulttuurihistoriaa, sitä ei voida tehdä yhden kirkon tai uskonnon dogmaattisesta näkökulmasta. Kulttuuriset käytänteet kun ovat monimutkaisia ilmiöitä ja niihin sisältyy aina diskursiivista valtaa, myös evlut-"kansankirkon" mukahumaaneihin näkemyksiin kirkosta köyhien, naisten ja varmaan valaidenkin pelastajana.

Minun kokemukseni mukaan suomalaisessa koulussa elämänkatsomustietoa opiskelleet tietävät keskimäärin enemmän uskonnoista kuin uskonnontunneilla istuneet. Niin ikään minun havaintojeni mukaan elämänkatsomustietoa opiskelleet tuntevat erityisesti kristinuskon syvällisemmin kuin keskivertotapakristityt, sillä he osaavat suhteuttaa uskonnon moraalikäsitykset juuri siihen kulttuurihistorialliseen kontekstiin l. suhtauvat uskontoihin tieteellis-rationaalisesti, jota henkilökohtaisen uskonnollisen vakaumuksenkaan ei olisi mikään pakko sulkea pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä