Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

"vieras"
Oikeasti, mä nyt vaan en jaksa ymmärtää sunlaisia "turhasta" valittajia. Miksi ihmeessä lapselle ei saisi kertoa että joillekkin ihmisille on olemassa jeesus, joillekkin jehova ja joillekkin allah tai mikä ikinä. Kyllä sä voit kotona painottaa sitten että mitään jumalia ei ole olemassa, jos kerta haluat ettei lapsesi mihinkään uskontoon usko. Ihan samanlaista aivopesua, jumalista kertominen ja kertomatta jättäminen. Parempi kumminkin olisi antaa lapselle kaikki tieto josta hän voi sitten itse valita mitä uskoo.
 
näinhän se menee
Kuten alkuperäisen viestini kokonaan lukemalla selviää, minä en ottanut minkäänlaista kantaa elämänkatsomustiedon vaikutuksista ammatinvalintaan tai sosio-ekonomiseen asemaan vaan esitin näkemykseni tunnustuksellisen uskonnonopetuksen ja tieteellis-rationaalisen katsomusopetuksen eroista.

Jos haluat keskustella, ole ystävällinen äläkä vääristele.
No halusin vain esittää samaa luokkaa olevan kommentin, kuin nämä fanaatikot uskonnonkieltäjät täällä esittää. Kukaan ei ole tutkitusti vahingoittunut mitenkään uskonnonopetuksesta saatika päiväkodin joulujuhlista, jos niihin on liittynyt jotain uskontoon liittyvää. Miksi siis tehdä aiheesta ongelmaa? Jos ette halua lastenne kuulevan mitään joulun sanomasta, niin ottakaa AJOISSA selvää päiväkotienne joulujuhlista ja joulukuun tapahtumista, älkääkä jälkikäteen nostako mekkalaa keskustelupalstoilla! Jos ei sen vertaa kiinnosta se, miten lapsenne päivät viettävät päiväkodissa niin katsokaa peiliin. Minä ainakin otan aina selvää, mitä päiväkodissa tuleman pitää ja kysyn, jos jokin asia jää askarruttamaan. Ihme-idiootteja vanhempia täällä koko ketju täys....
 
lpktk
[QUOTE="vieras";25191016]Oikeasti, mä nyt vaan en jaksa ymmärtää sunlaisia "turhasta" valittajia. Miksi ihmeessä lapselle ei saisi kertoa että joillekkin ihmisille on olemassa jeesus, joillekkin jehova ja joillekkin allah tai mikä ikinä. Kyllä sä voit kotona painottaa sitten että mitään jumalia ei ole olemassa, jos kerta haluat ettei lapsesi mihinkään uskontoon usko. Ihan samanlaista aivopesua, jumalista kertominen ja kertomatta jättäminen. Parempi kumminkin olisi antaa lapselle kaikki tieto josta hän voi sitten itse valita mitä uskoo.[/QUOTE]

Ymmärrät meidät väärin. Voi kertoa, kun minä olen läsnä ja aion kertoa itsekin. En aio kertoa 100% faktana ettei jumalia ole olemassa. Itsekään en ole Dawkinsin asteikolla lähelläkään seitsemää. Mutta päiväkodissa ja koulussa ei kerrota meidän lapsellemme Jeesus-polun tapaan yhden uskonnon tarinoita historiallisena totuutena.

Anna sinä toki oman lapsesi kulkea Muhammad-polkua, Odin-polkua ja Joseph Smith jr.-polkua.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25191016]Oikeasti, mä nyt vaan en jaksa ymmärtää sunlaisia "turhasta" valittajia. Miksi ihmeessä lapselle ei saisi kertoa että joillekkin ihmisille on olemassa jeesus, joillekkin jehova ja joillekkin allah tai mikä ikinä. Kyllä sä voit kotona painottaa sitten että mitään jumalia ei ole olemassa, jos kerta haluat ettei lapsesi mihinkään uskontoon usko. Ihan samanlaista aivopesua, jumalista kertominen ja kertomatta jättäminen. Parempi kumminkin olisi antaa lapselle kaikki tieto josta hän voi sitten itse valita mitä uskoo.[/QUOTE]

Kyllä saa kertoa, mutta ei muista parempana totuutena eikä muut uskonnot unohtaen. Sitä tässä on yritetty jeesustelijoille selittää viimeiset 23 sivua.
 
Kolmas korppi harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja näinhän se menee;25191065:
No halusin vain esittää samaa luokkaa olevan kommentin, kuin nämä fanaatikot uskonnonkieltäjät täällä esittää. Kukaan ei ole tutkitusti vahingoittunut mitenkään uskonnonopetuksesta saatika päiväkodin joulujuhlista, jos niihin on liittynyt jotain uskontoon liittyvää. Miksi siis tehdä aiheesta ongelmaa? Jos ette halua lastenne kuulevan mitään joulun sanomasta, niin ottakaa AJOISSA selvää päiväkotienne joulujuhlista ja joulukuun tapahtumista, älkääkä jälkikäteen nostako mekkalaa keskustelupalstoilla! Jos ei sen vertaa kiinnosta se, miten lapsenne päivät viettävät päiväkodissa niin katsokaa peiliin. Minä ainakin otan aina selvää, mitä päiväkodissa tuleman pitää ja kysyn, jos jokin asia jää askarruttamaan. Ihme-idiootteja vanhempia täällä koko ketju täys....
Jaaha...Älä kuitenkaan sotke minun viestejäni "nokkelaan" missioosi.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Ymmärrät meidät väärin. Voi kertoa, kun minä olen läsnä ja aion kertoa itsekin. En aio kertoa 100% faktana ettei jumalia ole olemassa. Itsekään en ole Dawkinsin asteikolla lähelläkään seitsemää. Mutta päiväkodissa ja koulussa ei kerrota meidän lapsellemme Jeesus-polun tapaan yhden uskonnon tarinoita historiallisena totuutena.

Anna sinä toki oman lapsesi kulkea Muhammad-polkua, Odin-polkua ja Joseph Smith jr.-polkua.
En ymmärrä. Kun ymmärrän täysin että te haluatte itse aivopestä lapsenne uskomaan sitä mitä itse uskotte. Ei sen kummempaa.

Mun lapseni saavat kyllä osallistua niin jeesuspolkuihin, muhammadpolkuihin kuin ateistipolkuun. Lapset tietää että eri uskontoja on olemassa ja ihmiset uskoo eri asioihin. Noi päiväkodin uskontojututhan on melko kevyttä kamaa sitäpaitsi, ei todellakaan mitään paasausta.
 
lpktk
[QUOTE="vieras";25191132]En ymmärrä. Kun ymmärrän täysin että te haluatte itse aivopestä lapsenne uskomaan sitä mitä itse uskotte. Ei sen kummempaa.

Mun lapseni saavat kyllä osallistua niin jeesuspolkuihin, muhammadpolkuihin kuin ateistipolkuun. Lapset tietää että eri uskontoja on olemassa ja ihmiset uskoo eri asioihin. Noi päiväkodin uskontojututhan on melko kevyttä kamaa sitäpaitsi, ei todellakaan mitään paasausta.[/QUOTE]

Minä en kannata aivopesua, mutta anna sinä toki muiden hoitaa lapsesi aivopesu, kun se päiväkoti-ikäisen lapsen kohdalla vielä jotenkin onnistuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Siis voi ei! Tuohan on ihan karseeta. Ajatteletko yhtään lastasi vaiko vain itseäsi? Onko kiva, kun muut lähtevät joulupolulle ja poika jää kököttämään yksin ja kaverit häipyvät? Luuletko, että lapsellasi on hyvä mieli? Tuskinpa hän ymmärtää, että 'kun mutsi on ateisti, niin mäkin oon...'.

Uskomatonta itsekkyyttä ja typeryyttä. Jos sinä et usko mihinkään, niin ei se tarkoita sitä, että lapsen pitäisi elää tietämättömänä maailman menosta. Käsittämätöntä!!
Oletko lukenut ketjua ollenkaan? Lapseni ei jää yksin kököttämään jos muut lähtevät Joulupolulle tai osallistuvat pyhäkouluun tai menevät kirkkoon. Sieltä jää useampikin lapsi pois ja heidän kanssan jää sitten yksi tai useampi hoitaja tekemään jotain muuta mielekästä. Ja lapseni ei elä tietämättömänä maailman menosta. Johan myös kerroin aiemmin, että lapsen kanssa jutellaan kotona eri uskonnoista ym. mutta miusta ei ole tarhan asia opettaa siellä pelkästään kristinuskoa yhtenä ja ainoana oikeana uskontona. Lapsi tietää muistakin uskonnoista ja on vapaa itse valitsemaan isompana kun sellaisen valinnan kykenee tekemään, että haluaako uskoa johonkin jumalaan vai ei ja jos haluaa, niin mihin jumalaan...
 
lpktk
Tottakai päiväkodin uskontojutut ovat "kevyttä kamaa". Kerrotaan iloisia tarinoita TOSIASIOINA mukavan yhdessäolon siivittämänä. Iloinen mieli ja kiva puuhastelu auttaa TOSIASIOIDEN juurtumista pieneen mieleen. Senhän kaikki uskonnot tietävät. Raamatusta löytyy tietenkin raskastakin kamaa, mutta niitä juttujahan ei lueta edes aikuisille nykypäivänä. Ja jos me ateistit joskus lainaamme Raamatusta näitä kohtia sanasta sanaan, mikä poru siitä syntyykään.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Minä en kannata aivopesua, mutta anna sinä toki muiden hoitaa lapsesi aivopesu, kun se päiväkoti-ikäisen lapsen kohdalla vielä jotenkin onnistuu.
En pidä sitä aivopesuna että päiväkodissa tutustutaan muihin uskontoihin. Ja se että annan myös päiväkodin kertoa uskonnoista lapselleni, ei tarkoita ettemmekö puhuisi niistä asioista myös kotona. Se on ennemminkin toisiaan täydentävää kasvatusta. Mutta siis mun mielestä on typerää paasata että koulussa ei saa "aivopestä" uskonnosta kertomalla, vaikka vanhemmat harrastaa sitä ihan samaa kotona jo pienestä saakka, koskien heidän omaa vakaumustaan.
 
näinhän se menee
Oletko lukenut ketjua ollenkaan? Lapseni ei jää yksin kököttämään jos muut lähtevät Joulupolulle tai osallistuvat pyhäkouluun tai menevät kirkkoon. Sieltä jää useampikin lapsi pois ja heidän kanssan jää sitten yksi tai useampi hoitaja tekemään jotain muuta mielekästä. Ja lapseni ei elä tietämättömänä maailman menosta. Johan myös kerroin aiemmin, että lapsen kanssa jutellaan kotona eri uskonnoista ym. mutta miusta ei ole tarhan asia opettaa siellä pelkästään kristinuskoa yhtenä ja ainoana oikeana uskontona. Lapsi tietää muistakin uskonnoista ja on vapaa itse valitsemaan isompana kun sellaisen valinnan kykenee tekemään, että haluaako uskoa johonkin jumalaan vai ei ja jos haluaa, niin mihin jumalaan...
Mikset ole tietoinen siitä, minkälaisia juhlia/tapahtumia päiväkoti järjestää lapsellenne? Oma syys on koko joulupolulle osallistuminen, kato peiliin äläkä syyttele päiväkotia ihan turhasta.
 
"vieras"
Tottakai päiväkodin uskontojutut ovat "kevyttä kamaa". Kerrotaan iloisia tarinoita TOSIASIOINA mukavan yhdessäolon siivittämänä. Iloinen mieli ja kiva puuhastelu auttaa TOSIASIOIDEN juurtumista pieneen mieleen. Senhän kaikki uskonnot tietävät. Raamatusta löytyy tietenkin raskastakin kamaa, mutta niitä juttujahan ei lueta edes aikuisille nykypäivänä. Ja jos me ateistit joskus lainaamme Raamatusta näitä kohtia sanasta sanaan, mikä poru siitä syntyykään.
Voivoi, etkö sä osaa sitten keskustella asiasta lapsen kanssa ja sanoa että kaikki ihmiset ei usko siihen mitä siellä kerrottiin, eikä sinunkaan tarvitse jos et halua? Toisaalta, jos mietitään näitä seurakunnan tuokioita pk:ssa niin niissä voidaan ehkä sanalla mainita jumala ja jeesus, mutta lähinnä se painottuu asioihin kuten toisen huomioiminen, lähimmäisen rakastaminen jne. Mitäköhän pahaa siinä sitten on? se että _jeesus_ käski rakastaa lähimmäistä? Olisko elefantti parempi?
 
ateisti
[QUOTE="vieras";25191198]En pidä sitä aivopesuna että päiväkodissa tutustutaan muihin uskontoihin. Ja se että annan myös päiväkodin kertoa uskonnoista lapselleni, ei tarkoita ettemmekö puhuisi niistä asioista myös kotona. Se on ennemminkin toisiaan täydentävää kasvatusta. Mutta siis mun mielestä on typerää paasata että koulussa ei saa "aivopestä" uskonnosta kertomalla, vaikka vanhemmat harrastaa sitä ihan samaa kotona jo pienestä saakka, koskien heidän omaa vakaumustaan.[/QUOTE]

Miten tää on nyt niin vaikeeta?
Ateismi ei ole uskonto.
Aivopesun estäminen ei ole aivopesua.
Jos päiväkodissa puhutaan Jeesuksesta ja muista uskontojutuista, eikä niitä kerrota satuina, ne ovat tunnustuksellisia.
Useamman vaihtoehdon kertominen neutraalisti ei ole sama asia kuin yhden asian kertominen vakaumuksellisesti/totuutena/jopa omista vakaumuksista lähtöisin.

Miksi monelle on vaikea tajuta, että moni uskonnoton/ateisti tms antaa ihan oikeasti vapauden valita?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Miten tää on nyt niin vaikeeta?
Ateismi ei ole uskonto.
Aivopesun estäminen ei ole aivopesua.
Jos päiväkodissa puhutaan Jeesuksesta ja muista uskontojutuista, eikä niitä kerrota satuina, ne ovat tunnustuksellisia.
Useamman vaihtoehdon kertominen neutraalisti ei ole sama asia kuin yhden asian kertominen vakaumuksellisesti/totuutena/jopa omista vakaumuksista lähtöisin.

Miksi monelle on vaikea tajuta, että moni uskonnoton/ateisti tms antaa ihan oikeasti vapauden valita?
No jos uskonnoista kertomista voi pitää aivopesuna, niin ihan samanlaista aivopesua on pedata lapsi uskomaan että kaikki jumalajutut on satua. :) ethän sä sitä totuutta tiedä.

Mistä sä tiedät miten ne päiväkodissa kerrotaan? Vaikka se olisi seurakunnan juttu, voidaan lapsille ryhmässä kertoa että kaikki ei usko tähän mitä täti kertoi, ja joidenkin mielestä se on satua. Mutta täytyy myös kertoa että kaikille se ei ole satua vaan totisinta totta.
 
"vieras"
Miten tää on nyt niin vaikeeta?
Ateismi ei ole uskonto.
Aivopesun estäminen ei ole aivopesua.
Jos päiväkodissa puhutaan Jeesuksesta ja muista uskontojutuista, eikä niitä kerrota satuina, ne ovat tunnustuksellisia.
Useamman vaihtoehdon kertominen neutraalisti ei ole sama asia kuin yhden asian kertominen vakaumuksellisesti/totuutena/jopa omista vakaumuksista lähtöisin.

Miksi monelle on vaikea tajuta, että moni uskonnoton/ateisti tms antaa ihan oikeasti vapauden valita?
Varmaan siksi, että jeesustelijat eivät ymmärrä miten jotkut voivat valita jotakin muuta kuin kristinuskon. Heillä ei ole valinnanvapautta, koska heille kristinusko on yksi ja ainoa totuus; muut uskonnot/uskonnottomuus eivät ole edes vaihtoehtoja.
 
näinhän se menee
Miten tää on nyt niin vaikeeta?
Ateismi ei ole uskonto.
Aivopesun estäminen ei ole aivopesua.
Jos päiväkodissa puhutaan Jeesuksesta ja muista uskontojutuista, eikä niitä kerrota satuina, ne ovat tunnustuksellisia.
Useamman vaihtoehdon kertominen neutraalisti ei ole sama asia kuin yhden asian kertominen vakaumuksellisesti/totuutena/jopa omista vakaumuksista lähtöisin.

Miksi monelle on vaikea tajuta, että moni uskonnoton/ateisti tms antaa ihan oikeasti vapauden valita?
Miksi taas monelle ateistille ei mene kaaliin, että missään ei anneta tunnustuksellista uskonnonopetusta, jos vanhemmat ei sitä halua. Tässähän on vaan kyse siitä, että aloittaja ei tiennyt päiväkodin joulupolun sisällöstä, kun ei itse vaivautunut ottamaan siitä selvää. Sitten syytetään uskonnon tuputtamisesta päiväkoteja/kouluja yms., jos vanhemmat ei sen vertaa näe vaivaaa, että ottaisivat etukäteen selvää paikkojen joulutapahtumista. Ei kai voi tulla tänä päivänä suurena yllätyksenä, että jouluun liittyviin tapahtumiin SUOMESSA liittyy kyllä usein uskonto, koska Suomi on kristitty valtio ja kulttuuriimme kuuluu joulun juhliminen uskonnollisena juhlana.
 
et-opetus
Hei!

Yksi hyvä sivusto, missä on käsitelty paljon uskontokuntiin kuulumattomien oikeuksia erityisesti koulussa, on http://www.et-opetus.fi -sivusto. Sieltä löytyy myös paljon tietoa lainsäädännöstä, ja on siellä myös joitain päiväkotiinkin liittyviä juttuja ainakin kohdassa "usein kysyttyä".

Myös uskonnonvapaus-sivustolla on päiväkoti-asiaa:

http://www.uskonnonvapaus.fi/hakusanat/paivahoito.html
 
uskova
[QUOTE="vieras";25191282]Varmaan siksi, että jeesustelijat eivät ymmärrä miten jotkut voivat valita jotakin muuta kuin kristinuskon. Heillä ei ole valinnanvapautta, koska heille kristinusko on yksi ja ainoa totuus; muut uskonnot/uskonnottomuus eivät ole edes vaihtoehtoja.[/QUOTE]

heehhehehehhheeeeeeee :D päivän paras! provo siis...
 
Alkuperäinen kirjoittaja näinhän se menee;25191199:
Mikset ole tietoinen siitä, minkälaisia juhlia/tapahtumia päiväkoti järjestää lapsellenne? Oma syys on koko joulupolulle osallistuminen, kato peiliin äläkä syyttele päiväkotia ihan turhasta.
Olen tietoinen millaisia järkätään, mutta enhän voi tietää että joku joulupolku on seurakunnan järjestämä jos sitä ei minulle kerrota eikä missään siitä lue lapsen oman ryhmän seinällä. Hoitajat kyllä kertovat normaalisti jos joku on uskonnollinen, mutta nyt ei siitä mitään kerrottu vaan sain tietää jälkikäteen. Joulupolku kun voi olla millainen tahansa...

Päiväkodin kanssa asiasta on nyt keskusteltu ja pahoittelivat asiaa ja totesivat, että kyllähän heidän olisi pitänyt lapsi sieltä pois jättää kun jäivät muutkin uskonnottomat ja muihin uskontokuntiin kuuluvat varsinkin kun juuri asiasta oltiin juteltu.
 
ateisti
[QUOTE="vieras";25191256]No jos uskonnoista kertomista voi pitää aivopesuna, niin ihan samanlaista aivopesua on pedata lapsi uskomaan että kaikki jumalajutut on satua. :) ethän sä sitä totuutta tiedä.

Mistä sä tiedät miten ne päiväkodissa kerrotaan? Vaikka se olisi seurakunnan juttu, voidaan lapsille ryhmässä kertoa että kaikki ei usko tähän mitä täti kertoi, ja joidenkin mielestä se on satua. Mutta täytyy myös kertoa että kaikille se ei ole satua vaan totisinta totta.[/QUOTE]

Uskonnoista kertominen ei ole aivopesua.
Tunnustuksellinen kertominen on.
Sillä, mitä minä uskon tai en usko, ei ole merkitystä. Lapsi saa itse muodostaa käsityksen kerrotun perusteella. Se ei ole mitään petausta mihinkään, vaan faktojen esittämistä.
Kaikki vanhemmat peilaavat omia arvojaan ja maailmankatsomustaan ja moraalikäsityksiään lapsiinsa. Miksi ateistin vastaavat joutuvat kritiikin kohteeksi?

Ja tiedän, miten useassakin päiväkodissa asioita kerrotaan. Moni ei asiaa ajattele, moni toimii oman (kristillisen) vakaumuksensa turvin. Se, että päiväkodissa on uskonnollinen tapahtuma, lienee jo itsessään viittaus siihen, että kyseessä on todella uskonnollinen- tunnustuksellinen- asia, kukaan ei kerro että tää on vain satu. Minusta siis ajatus siitä joulupolusta tunnustuksellisena on vastenmielinen.
Ja oletko nyt ihan tosissasi, että seurakunnan päiväkodissa joku sanoisi, että tää Jeesus on satua, tai vain jotkut uskovat näin?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Made by God
Jännä, kun minä koen sen niin, että on etuoikeus jos saa kuulla Jumalasta ja Jeesuksen rakkaudesta. Ja jos oppii että Jumala rakastaa ja Hänen puoleensa voi kääntyä.
Niin tärkeä ja hyvä asia, mutta niin monet eivät sitä ymmärrä... :(
 
"vieras"
heehhehehehhheeeeeeee :D päivän paras! provo siis...
No selitä sitten uskovaisen näkökulmasta miksi kaikki eivät ole kristittyjä kun se on sun mielestäsi kuitenkin se ainoa oikea tie pelastukseen? Miksi jotkut valitsevat toisen tien ihan aikuisina tutustuttuaan objektiivisesti moniin uskontoihin? Tai miksi kristityt eivät valitse jotain toista uskontoa jos kerran on provoa sanoa, että he voivat valita jonkun toisenkin uskonnon kristinuskon ollessa yksi saman arvoinen vaihtoehto muiden joukossa?
 
näinhän se menee
Olen tietoinen millaisia järkätään, mutta enhän voi tietää että joku joulupolku on seurakunnan järjestämä jos sitä ei minulle kerrota eikä missään siitä lue lapsen oman ryhmän seinällä. Hoitajat kyllä kertovat normaalisti jos joku on uskonnollinen, mutta nyt ei siitä mitään kerrottu vaan sain tietää jälkikäteen. Joulupolku kun voi olla millainen tahansa...

Päiväkodin kanssa asiasta on nyt keskusteltu ja pahoittelivat asiaa ja totesivat, että kyllähän heidän olisi pitänyt lapsi sieltä pois jättää kun jäivät muutkin uskonnottomat ja muihin uskontokuntiin kuuluvat varsinkin kun juuri asiasta oltiin juteltu.
Eli inhimillinen erehdys on käynyt, päiväkoti pahoitellut ja luvannut, ettei tällainen karmea asia koskaan enää toistu. Ja sulla on sen jälkeen kuitenkin herne nenässä vielä niin paljon, että pitää purkaa asiaa kiihkoamalla siitä täällä? Mitä päiväkodin tätien olis pitänyt tehdä, jotta oisit ollut tyytyväinen? Huoh, mitä vanhempia... Onneks en ole töissä päiväkodissa/koulussa. Hattua nostan niille, jotka siellä työskentelevät ja kohtaavat näitä vajukkeja...
 
[QUOTE="vieras";25191256]No jos uskonnoista kertomista voi pitää aivopesuna, niin ihan samanlaista aivopesua on pedata lapsi uskomaan että kaikki jumalajutut on satua. :) ethän sä sitä totuutta tiedä.[/QUOTE]

Harvemmat opettaa suoraan että uskonnot on satuja, vaan lapselle kerrotaan että on paljon sellaista mitä ihminen ei tiedä. Ja että jumala on yksi tapa selittää näitä asioita.

Tämän seurauksena lapsi päättää itse että ei usko jumalaan, mutta ymmärtää ainakin jollain tasolla miksi uskontoja on olemassa ja toiset käy kirkossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä