Mikä on se ikä, jolloin viimestään heität lapsen pihalle?

Alkuperäinen kirjoittaja Normiäippä:
Ei heitetä, vaan lapset tietävät jo pienestä pitäen että kotoota lähdetään 18 vuotiaana...
Niin tietävät. Meidän tyttö 5-vuotiaana selitti:
"Sitten kun mä isona menen naimisiin ja joudun lähtemään pois kotoa niin mulle tulee teitä kova ikävä. Niinpä mä ajattelin että mä ostan mun miehen kanssa sellasen asuntoauton ja me asutaan tossa takapihalla niin voidaan nähdä joka päivä."


 
Voisin kyllä kuvitella eläväni aikuistuneiden lasteni ja heidän mahdollisten perheidensä kanssa kommuunissa, mikä tietenkin tarkoittaisi sitä että kaikki tekevät osansa ja tuovat pelimerkkejä yhteiseen kassaan. Esimerkiksi suvun voimin ylläpidetyllä maatilalla sellainen voisi toimia hyvinkin :)

Sellainen, että me vanhemmat elättäisimme yli 20-vuotiaita lapsiamme, ei tulisi kyseeseen ainakaan pysyvänä ratkaisuna. Jos työkykyä on, aikuinen ihminen rahoittaa elämisensä.
 
mam tripla
Meillä tyttö lähtenyt opiskeleen 17-vuotiaana muualle (tulee kotiin viikonlopuiks).
Poika lopetti opiskelut keväällä 20-vuotiaana ja nyt määräaikainen työsuhde joten asuu vielä toistaiseksi kotona (toivomuksestamme että saa hieman omaa kerättyä) EIKÄ maksa meille vuokraa tms. ihan meidän toivomuksesta :)
Kyllä nuo vielä ehtivät :D
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
En heitä missään iässä,mutta toivon että ymmärtävät lähteä siinä 20-25v viimeistään.
Kuin myös. Toivon, että lapsilla itsellään on sellainen terve halu itsenäistyä ja alkaa elämään omaa elämäänsä omassa taloudessaan. Toivon myös, että pystyn antamaan heille valmiuksia aloittaa oman elämänsä niin, että ei heti tule ongelmia maksujen ja erilaisten velvotteiden kanssa.
 
Itse olen muuttanut 16 vuotiaana pois kotoa. (toiselle paikkakunnalle kouluun) Ja ihan omasta vapaasta tahdosta. Enkä ole katunut päivääkään =)
Joten toivoisin, että omat lapseni "hoksaisivat" itse sen milloin on aika ottaa vastuuta elämästään ja kokeilla aikuisten saappaita jossain määrin.
Ja jos homma ei onnistu, niin AINA ovat tervetulleita kotiin takaisin. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No en oo ajatellu ketään heittää pihalle mutta kyllä mä nyt varmaan toivon et parikymppisinä hommaisivat omaa kotopesää.
Mutta mitäs sitten, jos lapsi ei osoitakkaan mitään kiinnostusta poistua vanhempien lihapatojen äärestä mihinkään. Olisivat vielä 26v kotona, ilman mitään järkevää syytä, kuinka silloin voisi nätisti sanoa, että :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No en oo ajatellu ketään heittää pihalle mutta kyllä mä nyt varmaan toivon et parikymppisinä hommaisivat omaa kotopesää.
Mutta mitäs sitten, jos lapsi ei osoitakkaan mitään kiinnostusta poistua vanhempien lihapatojen äärestä mihinkään. Olisivat vielä 26v kotona, ilman mitään järkevää syytä, kuinka silloin voisi nätisti sanoa, että :wave:
Niin, oma veli oli pitkään kotona vaikka omisti jo tyttöystävänkin ym. Eikä meillä vanhemmat sitä mihinkään ollu ajamas, jonkun nimellisen summan taisi "vuokrana" maksaa porukoille. Eikä veli nyt sentään NIIIIIIN vanha ollu, muistaakseni 23-24v. En osaa kuvitella, omat on vielä niin pieniä ja mä luulen että ne tahtoo aikanaan hyvin äkkiä täältä hullujenhuoneelta pois :LOL:
 
vieras
lasta armeija/sivariajan jälkeen suuntautumaan omaan osoitteeseensa, ehkä jo aiemmin jos rahkeita lapselle siihen on. Esim. soluasuminen opiskellessa on hyväksi monelle nuorelle.
Tällä hetkellä lapsi on suuntautumassa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle jossa asuminen on oppilaitoksessa (on 16v kun tämän aloittaa). Viikonloput kotona.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mutta mitäs sitten, jos lapsi ei osoitakkaan mitään kiinnostusta poistua vanhempien lihapatojen äärestä mihinkään. Olisivat vielä 26v kotona, ilman mitään järkevää syytä, kuinka silloin voisi nätisti sanoa, että :wave:
Meillä ei ole niin hyvä täyshoito, että tuollaista tarvitsisi pelätä :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mutta mitäs sitten, jos lapsi ei osoitakkaan mitään kiinnostusta poistua vanhempien lihapatojen äärestä mihinkään. Olisivat vielä 26v kotona, ilman mitään järkevää syytä, kuinka silloin voisi nätisti sanoa, että :wave:
Meillä ei ole niin hyvä täyshoito, että tuollaista tarvitsisi pelätä :D
:D :D :D Onkohan sitten toisissa paikoissa lapsilla liian hyvät/helpot oltavat, ettei kulumallakaan tahdota muuttaa? Ja mikä menee kasvatuksessa pieleen, jos lapsi ei osoita halua itsenäistyä? #KKK suurten kysymysten äärellä#
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
:D :D :D Onkohan sitten toisissa paikoissa lapsilla liian hyvät/helpot oltavat, ettei kulumallakaan tahdota muuttaa? Ja mikä menee kasvatuksessa pieleen, jos lapsi ei osoita halua itsenäistyä? #KKK suurten kysymysten äärellä#
Jos palvelu pelaa eikä mitään tarvitse maksaa, niin miksi hitossa haluaisi muuttaa pois? Mieluummin minäkin asuisin ilmaiseksi enkä tekisi kotitöitä B)

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mä olen myös toivonut, että lapseni eivät lähde omaan talouteen niin kauan, kun opiskelevat ja mun tuloni vaikuttavat heidän opintotukeensa. Yhden talouden maksaminen kun tulee mulle kuitenkin halvemmaksi kuin kahden talouden. Sitten vasta omilleen, kun pystyy asumisensa ja elämisensä itse maksamaan. Joko työllään, opintotuella tai muulla tavalla. Toki autan tilapäisesti tarvittaessa, mutta ei niin, että mun pitäisi varautua joka kuukausi maksamaan myös toisen huushollin menoja.

 

Yhteistyössä