Mikä ihme siinä on, kun maalaiset aina ihmettelevät pääkaupunkiseudun talven kolarisumia?!?!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25593066:
Minä en ainakaan tässä kohtaa yritä päteä, koska tiedän olevani surkea kuski. :D Ainoa missä olen tässä suhteessa hyvä, on vauhdin hiljentäminen ja ajamisen välttäminen.

No sama täällä. Ei se ole pätemistä, vaan yritys saada ihmiset ymmärtämään ettei hengellään kannata leikkiä. Joo, onhan tämä vähän turhaa tällä palstalla, mutta eilenkin uutisissa joku poliisiviranomainen yritti sanoa samaa, että jos ei ole pakko ajaa niin älkää lähtekö autoilemaan, muistakaa turvavälit ja tilannenopeus. Eipä tainnut paljoa auttaa.

Mun mielestä nuo vaan on sellasia asioita, jotka täytyis ottaa huomioon ja muistaa ihan joka paikassa, ei vaan pääkaupunkiseudulla. Siellä nyt vaan on suurempi todennäköisyys tällaisiin suuronnettomuuksiin ja juurikin siksi olisi tärkeää muuttaa asenteita siellä.

• Tykkää
Reactions: säpäle
Tää on tätä ikuista taistelua maalaiset vs. helsinkiläiset.
Ja kun suuressa kaupungissa (väkiluvultaan) tapahtuu kolari, (joka on miljoona kertaa todennäköisempää kuin siellä hiljaisemmassa kaupungissa) niin JES! Saatiin taas joku aihe jolla ollaan niin paljon parempia kuin helsinkiläiset!
Ja sitten alkaa nää "no me täällä maalla kyllä..." "Kyllä minä olisin tehnyt niin ja näin, katso kun täällä maalla osataan.." "Pk-seutu on vain täynnä itseään ja sattuu tälläistä...!"
Ja kuinka moni näistä kovaan ääneen puhuvista maalaisista on sitten itse ajanut Helsingissä...

Tämä ketju on ainakin minun mielestäni pysynyt aika hyvin pelkästään tässä autoiluteemassa, eikä tässä ole haukuttu pääkaupunkiseutulaisia (noh, pari harmaata kommenttia, mutta kuka niitä laskee :D). Eikö tässä puhuta nyt yleisesti turvaväleistä ja tilannenopeuksista? Miksi tuota asetelmaa nyt pitää jankuttaa ja ihmetellä?

Itse en ole ajanut Helsingissä ja olen surkea kuski, mutta kyllä minulle maalaisjärki sanoo, että tilannenopeus ja turvallisuusvälit ovat liikenneturvallisuuden perusta. Enkö saa näistä asioista siis keskustella, jos en ajele Helsingissä joka päivä. Onko siellä jotkut eri luonnonlait, joita maalainen ei voi ymmärtää?

[QUOTE="vieras";25593153]http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/T%C3%A4%C3%A4ll%C3%A4%20loukkaannutaan%20kolareissa%20-%20katso%2070%20paikkakunnan%20lista!/art-1288361939567.html[/QUOTE]

Maalaiset hallitsevat paremmin äidinkielen.

Sitäpaitsi tuo tilasto on tehty kaupungin väkimäärään suhtautettuna, ei autojen määrään suhtautettuna.

Ihan nopealla googlettelulla löytyi seuraavat eli sattuu sitä muuallakin:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/lahes-20-auton-ketjukolari-oulussa/art-1288350390933.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/kymmenia-loukkaantui-ketjukolarissa-kuopiossa/art-1288378019981.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ketjukolari-haittasi-liikennetta-ykkostiella-turun-lahella/art-1288421248533.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/yksi-kuoli-ja-viisi-loukkaantui-kolarissa-rovaniemella/art-1288334787565.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/viisi-loukkaantui-jouluaamun-kolarissa/art-1288437592839.html

Pääkaupunkiseudulla vaan on suurimmat ja näyttävimmät kolarit isommista automääristä johtuen. Jotenkin se vaan tuntuu olevan yleisesti hyväksyttyä parjata "hesalaisia" kuskeja ja heidän ajotaitoaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25593147:
tilannenopeus ja turvallisuusvälit ovat liikenneturvallisuuden perusta.

Samaa mieltä säpäleen kanssa: turvaväli ja tilannenopeus.

Jos tie on jäässä ja jään päällä vettä, niin kahdenkympin nopeudellakin päätyy autolla ojaan.

No eipä tässä tarvii olla maalainen eikä kaupunkilainenkaan, kun miettii tuota eilistä Helsinki- Lahti- väylän kolaria...turhan monta huonoa tilannetekijää yhdessä samassa lastissa, niin sattuuhan sitä. Tosin aika usein juuri tällaiset isommat kolarisumput kyllä löytävät perille sen suuren kaupungin kupeeseen, harvemmin parjatuilla maaseudun teillä...

Asenne suurelta osin vain keturallaan liikennekäyttäytymisen suhteen. Hurjan usein tahtoo vain eteläsuomalaiset sitten selitellä jokaista kolaria kiireellä tai muulla toisarvoisella diipadaalla - kyllä se syypää löytyy siitä, joka rattia ja polkimia käyttää. Liian paljon luotetaan auton nykyaikaisiin varusteisiin ja ennenkaikkea siihen huikean mahtavaan ajotapaan eikä välitetä kanssamatkustajista yhtään mitään.

Ajattelutavan pitää muuttua runsaasti ja se liikenteen lukeminen sekä olosuhteiden ymmärtäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25592357:
kyllä täällä on ihan yhtä liukkaat tiet kuin sielläkin ja varmasti monesti jopa huonommat keliolosuhteet. se van että pääkaupunkilaiset ei osaa suhteutaa nopeutta ja keliä yhteen ja sitten pamahtaa

Näin on. Tänäkin talvena on jouduttu ajamaan teitä, joissa lunta on niin paljon tiellä että tavallisen henkilöauton pohja tekee jäljen siihen lumeen.
Kun tulee nollakelit, täällä ei suolata teitä, hiekoitusautot lähtee liikkeelle kun lähtee, joudutaan ajamaan ihan jäätikällä, jossa ei välttämättä edes kävellen pysy pystyssä.
Mitäs me tehdään näillä keleillä? Soitetaan kotiin / työpaikalle / lapsen hoitopaikkaan että keli on niin mahdoton että nyt myöhästytään! Ja pudotetaan nopeutta!
Itse ajoin muutaman kerran pahimmilla keleillä n. 30-40km/h kotimatkan, jota normaalilla talvikelillä voi ajaa n. 100km/h.

Eli, tilannenopeus ja järki haloo!

[QUOTE="minä";25592778]Näinhän se on, mutta sitten käytetään julkisia tai varataan työmatkalle kaksin-, tai kolminkertainen aika. Turha noista kolarisumista on syyttää säätä, kun syy ei ole missään muualla kun ratin ja penkin välissä.[/QUOTE]

Ihan esimerkkinä, normaaliruuhkassa 20 minuutin työmatkani kesti eilen kolarisuman vuoksi 2h ja 40 minuuttia. Kaikkea kun ei voi ennakoida.

Toinen juttu mikä maalaisten on vaikea ymmärtää on se, että turvavälin pitäminen täällä kehäkolmosen sisäpuolella ei auta. Täällä kun on 80 % autoilijoista niitä, jotka kiilaavat siihen turvaväliin ohittaessaan. Jos hidastat tehdäksesi uuden turvavälin, sama jatkuu... Turvavälin pitäminen on ihan mahdotonta jos kaikki eivät tee niin. Sille ei yksittäinen autoilija voi yhtään mitään.

Yleistäminen on ihanaa.. Juu kaikki täällä etelässä ovat hulluja liikenteessä.. Itse asun maalla,20km helsingin keskustasta ja ärsyttää kun aina haukutaaan stadilaiseksi. Ja kyllä,meillä ainoa näky aamuisin on traktorit.

En jaksa lukea ketjua alkua pidemmälle, mutta vastaan silti. Mua ihmetyttää, että miksi pitää ajaa 100 km/h kun näkyvyys on olematon? Miksi ei voi hidastaa vauhtia tilanteen ja sään mukaiseksi? Jos joku kaupunkilainen voisi vastata tähän, kun tämä maalainen ei ymmärrä tätä asiaa? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25593147:
Tämä ketju on ainakin minun mielestäni pysynyt aika hyvin pelkästään tässä autoiluteemassa, eikä tässä ole haukuttu pääkaupunkiseutulaisia (noh, pari harmaata kommenttia, mutta kuka niitä laskee :D). Eikö tässä puhuta nyt yleisesti turvaväleistä ja tilannenopeuksista? Miksi tuota asetelmaa nyt pitää jankuttaa ja ihmetellä?

Itse en ole ajanut Helsingissä ja olen surkea kuski, mutta kyllä minulle maalaisjärki sanoo, että tilannenopeus ja turvallisuusvälit ovat liikenneturvallisuuden perusta. Enkö saa näistä asioista siis keskustella, jos en ajele Helsingissä joka päivä. Onko siellä jotkut eri luonnonlait, joita maalainen ei voi ymmärtää?

No siihenhän se aina menee, parjataan helsinkiläisiä kuskeja kun kolari sattuu. Tuossa joku linkitteli, kuinka kolareita on sattunut muissakin kaupungeissa. Silti harvemmin kuulee "on ne oululaiset sitten niin huonoja kuskeja!"
Jotenkin aina vaan niin käy, että kun suuressa kaupungissa (lue helsingissä) sattuu kolari niin alkaa pohjoisemmassa asuvat hyökkäämään päälle.
Oli se kolarin syy sitten mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;25593353:
En jaksa lukea ketjua alkua pidemmälle, mutta vastaan silti. Mua ihmetyttää, että miksi pitää ajaa 100 km/h kun näkyvyys on olematon? Miksi ei voi hidastaa vauhtia tilanteen ja sään mukaiseksi? Jos joku kaupunkilainen voisi vastata tähän, kun tämä maalainen ei ymmärrä tätä asiaa? ;)

Mä haluaisin kuulla jotain faktatietoa paljonko tuossakin kolarissa on ollut ajovauhti. Se ilta-sanomien otsikko silminnäkijän havainnosta 120km/h ei ole luotettava.

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;25593353:

En tiedä mistä nuo uutisihmiset on nuo juttunsa repineet, mutta eilen melkein joka väylää suhanneena nopeus oli lähes koko ajan alle 60 km/h, suurimman osan ajasta neljän- ja viidenkympin välissä. Ruumiitahan tuolla olisi tullut jos nuo kolarit olisivat sattuneet yli satasen nopeuksissa.

No siihenhän se aina menee, parjataan helsinkiläisiä kuskeja kun kolari sattuu. Tuossa joku linkitteli, kuinka kolareita on sattunut muissakin kaupungeissa. Silti harvemmin kuulee "on ne oululaiset sitten niin huonoja kuskeja!"
Jotenkin aina vaan niin käy, että kun suuressa kaupungissa (lue helsingissä) sattuu kolari niin alkaa pohjoisemmassa asuvat hyökkäämään päälle.

Tää on muuten totta. Ja nyt kun flunssaisilla aivoillani aloin miettimään, niin siellä ruuhkissa on varmasti valtaosa ympäristökuntien asukkaita. Hämeenlinnasta ja Riihimäeltäkin moni käy pääkaupunkiseudulla töissä. Yhtälailla voisi kummastella heidän ajotaitojaan. Kun kaikki työpaikat ovat pääkaupunkiseudulla niin tottahan se liikenne sinne keskittyy.

Mutta sitten taas toisaalta, tässäkin ketjussa on jo monesti tullut ilmi tämä asenne, joka ilmeisesti painottuu juuri sinne pk-seudulle. Moottoritiellä on ajettava lujaa, vaikka keli olisi mikä, töistä ei voi myöhästyä kelin takia, turvavälejä ei voi pitää koska joku kuitenkin tukkii siihen väliin, yli nopeusrajoituksen on ajettava koska se muu liikennemassa painaa päälle jne. Nämä ovat niitä asioita joita en tajua ja tässäkin ketjussa pk-seutulaiset ovat perustelleet eroja liikennekäyttäytymisessä juuri näiden seikkojen perusteella. Eli tavallaan itse perustellaan näitä onnettomuuksia tällä erilaisella liikennekulttuurilla, mutta ei voida myöntää, että juuri se liikennekulttuuri on se ongelma.

Viimeksi muokattu:
Mä haluaisin kuulla jotain faktatietoa paljonko tuossakin kolarissa on ollut ajovauhti. Se ilta-sanomien otsikko silminnäkijän havainnosta 120km/h ei ole luotettava.[/QUOTE

Niin ei varmaan tässä kolarissa ihan noin kovaa ajeltu. Tarkoitin niin kuin yleensä ottaen mitä olen tuota hämeenlinnan väylää ajellut, niin meno on välillä aika hurjaa huonollakin kelillä.

[QUOTE="vieras";25593339]Ihan esimerkkinä, normaaliruuhkassa 20 minuutin työmatkani kesti eilen kolarisuman vuoksi 2h ja 40 minuuttia. Kaikkea kun ei voi ennakoida.

Toinen juttu mikä maalaisten on vaikea ymmärtää on se, että turvavälin pitäminen täällä kehäkolmosen sisäpuolella ei auta. Täällä kun on 80 % autoilijoista niitä, jotka kiilaavat siihen turvaväliin ohittaessaan. Jos hidastat tehdäksesi uuden turvavälin, sama jatkuu... Turvavälin pitäminen on ihan mahdotonta jos kaikki eivät tee niin. Sille ei yksittäinen autoilija voi yhtään mitään.[/QUOTE]

Niin kun se ihmettelyn aihehan on juuri se, miksi se turvavälin pitäminen ei siellä auta. Eikö ne 80 % autoilijoista ole juuri niitä, joita tässä ihmetellään.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25593397:
Mutta sitten taas toisaalta, tässäkin ketjussa on jo monesti tullut ilmi tämä asenne, joka ilmeisesti painottuu juuri sinne pk-seudulle. Moottoritiellä on ajettava lujaa, vaikka keli olisi mikä, töistä ei voi myöhästyä kelin takia, turvavälejä ei voi pitää koska joku kuitenkin tukkii siihen väliin, alle nopeusrajoituksen on ajettava koska se muu liikennemassa painaa päälle jne. Nämä ovat niitä asioita joita en tajua ja tässäkin ketjussa pk-seutulaiset ovat perustelleet eroja liikennekäyttäytymisessä juuri näiden seikkojen perusteella. Eli tavallaan itse perustellaan näitä onnettomuuksia tällä erilaisella liikennekulttuurilla, mutta ei voida myöntää, että juuri se liikennekulttuuri on se ongelma.

No se on kyllä totuus, että kun helsingissä ajaa niin tosiaan se muu liikennemassa painaa päälle. 60km/h tiellä jos ajat 50km/h, niin siellä takana olevat tööttäilevät, vaihtavat kaistaa ohittaakseen ja kun se kaistanvaihto käy niin yllättäen muutenkin ruuhkaisella tiellä, väistämättä ajautuu jonkun auton eteen (turvaväliin) ja siinä taas on yksi auto sumppu valmiina. Jos yksi tai kaksi ajaa hiljempaa kuin muu massa, niin se muu massa tukkii toisen kaistan ja niin.

Täällä pohjoisen aavoilla alueilla eräskin päivä jouduttiin letkassa ajamaan keskellä tietä kun peltoaukeilta tuuli puhalsi lumet tielle, puoli kaistaa lunta oli parikymmentä senttiä, vastaantulevan auton lähestyessä kaikki palasi omalle kaistalleen, lumi hakkasi pohjaan ja polanne veti autoja ojaa kohti. Näkyvyyskin oli erittäin huono pöllyävän lumen vuoksi.

Eipä ajanu kukaan ojaan, eikä törmänny vastaantuleviin, eikä kenenkään perseeseen.

Tilannenopeus, keskittyminen ja turvavälit olivat kunnossa.

Sitten vielä tuohon uhritilastoon, jota joku linkkailee tänne. Pohjoisessa ajetaan paljon hirvikolareita, jossa monesti loukkaantuu ja kuolee ihmisiä. Samoin nämä kamikaze-tyypit jotka ajavat tahallaan rekan keulaan nostavat tilastoja.

Sitä en kiellä etteikö muuallakin tapahtuisi kolareita, mutta aina vaan ihmetyttää nämä etelän ketjukolarit, turvavälien puuttuminen ja tilannenopeus.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25593397:
Mutta sitten taas toisaalta, tässäkin ketjussa on jo monesti tullut ilmi tämä asenne, joka ilmeisesti painottuu juuri sinne pk-seudulle. Moottoritiellä on ajettava lujaa, vaikka keli olisi mikä, töistä ei voi myöhästyä kelin takia, turvavälejä ei voi pitää koska joku kuitenkin tukkii siihen väliin, alle nopeusrajoituksen on ajettava koska se muu liikennemassa painaa päälle jne. Nämä ovat niitä asioita joita en tajua ja tässäkin ketjussa pk-seutulaiset ovat perustelleet eroja liikennekäyttäytymisessä juuri näiden seikkojen perusteella. Eli tavallaan itse perustellaan näitä onnettomuuksia tällä erilaisella liikennekulttuurilla, mutta ei voida myöntää, että juuri se liikennekulttuuri on se ongelma.

Totta hitossa liikennekulttuuri on se ongelma, eihän siinä ole mitään epäselvää. Yksin sitä liikennekulttuuria on vaan aika saatanan hankala muuttaa. Tuo turvaväliasia on ihan fakta, sen pitäminen yksin on ihan täysin mahdotonta, asialle ei yksinkertaisesti noissa ruuhkissa voi mitään. Nuo neljän ruuhkat pk-seudulla kun on vähän eri asia kuin neljän ruuhka motarilla pohjoisemmassa. Liittymiä on sen satamiljoonaa ja kaikista puskee autoja. Ruuhka-aikaan siellä ei todellakaan edes ajeta ylinopeutta vaan roimaa alinopeutta, fillarillakin reippaasti sotkemalla pääsisi toisinaan kovempaa.

Liikennekulttuuri täällä on mitä on, se ei muutu ellei jokainen tienkäyttäjä halua sitä muuttaa, ja sitähän ei tule koskaan tapahtumaan.

No se on kyllä totuus, että kun helsingissä ajaa niin tosiaan se muu liikennemassa painaa päälle. 60km/h tiellä jos ajat 50km/h, niin siellä takana olevat tööttäilevät, vaihtavat kaistaa ohittaakseen ja kun se kaistanvaihto käy niin yllättäen muutenkin ruuhkaisella tiellä, väistämättä ajautuu jonkun auton eteen (turvaväliin) ja siinä taas on yksi auto sumppu valmiina. Jos yksi tai kaksi ajaa hiljempaa kuin muu massa, niin se muu massa tukkii toisen kaistan ja niin.

Mutta miksei se koko massa voi ajaa sitten sitä viittäkymppiä? Eikö se keli kuitenkin kaikille ole yhtä huono?

Totta hitossa liikennekulttuuri on se ongelma, eihän siinä ole mitään epäselvää. Yksin sitä liikennekulttuuria on vaan aika saatanan hankala muuttaa. Tuo turvaväliasia on ihan fakta, sen pitäminen yksin on ihan täysin mahdotonta, asialle ei yksinkertaisesti noissa ruuhkissa voi mitään. Nuo neljän ruuhkat pk-seudulla kun on vähän eri asia kuin neljän ruuhka motarilla pohjoisemmassa. Liittymiä on sen satamiljoonaa ja kaikista puskee autoja. Ruuhka-aikaan siellä ei todellakaan edes ajeta ylinopeutta vaan roimaa alinopeutta, fillarillakin reippaasti sotkemalla pääsisi toisinaan kovempaa.

Liikennekulttuuri täällä on mitä on, se ei muutu ellei jokainen tienkäyttäjä halua sitä muuttaa, ja sitähän ei tule koskaan tapahtumaan.

No miksi täällä sitten ihmetellään maalaisten ihmettelyä, kun olette itsekin samaa mieltä?

Ja onko se asenneongelma siinä, että suurin osa ajattelee oikeasti tyhmästi, vai siinä, että "ei se siitä kuitenkaan mihinkään muutu"..

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree

Yhteistyössä