Mikä ihme siinä on, kun maalaiset aina ihmettelevät pääkaupunkiseudun talven kolarisumia?!?!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esimerkiksi töihin menon voi perua? No katsellaan sitten kun se määrä ihmisiä alkavat perua töihin menoaan siksi että on huono keli... :whistle:

Ja voin vielä lisätä, onneksi vain ajokortin Helsingissä ajaneena, että enemmän vaaratilanteita aiheuttivat ne jotka yltiömäärin hidastivat vauhtia esim. moottoritielle liityttäessä, sekä epävarmat kuskit.

Maalaisälillä vois kuvitella että se työnantaja ottaa töihin mieluummin eläviä ja kunnossa olevia ihmisiä kuin kuolleita tahi loukaantuneita, jotka on saikulla pitkään??

Vois kuvitella...

Niin no tässä juuri nähdään se että niitä aivoja saa toki käyttää. Ei moottoritiellä OLE PAKKO ajaa lujaa jos keli on suoraan helvetin esikartanosta. Eikös niin? Kyllä lapissakin kovaa ajetaan, kuivalla kelillä. Pitkältä 20-40km/h yli rajoitusten. Mutta kun keli on huono, madellaan sitten vaikka 40km/h. Jotta pysytään tiellä.

Vaan siellä ihmisillä ei ole kiire, eli ei tartte olla jossain just ajallaan.

No ei tietenkään.
Mutta jos vertaa 50km/h rajoitukseen jossa ihmiset ajelevat kelin mukaisesti (vaikka 40km/h) ja tiellä on viisi autoa. No ei se ole ongelma eikä mikään.

Kun ollaan moottoritiellä, jossa on tuhat autoa ja joku ajaa sen 100km/h sijasta 70km/h ja ne 800 muuta menee sen 90km/h. Ja sitten on 200 muutakin jotka ajavat jotain muuta niin ongelma on valmis.

Aivoja saa tosiaan käyttää ja asioita suhteuttaa.

23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

Tuo löytyi tieliikennelaista, alinopeutta ei ole määritelty.
Mua sieppaa se, että keskusteluissa alinopeus määritellään 'jopa vaarallisemmaksi kuin lievä ylinopeus' :O
Miksi?

Jos se kukkahattutäti ajelee kovin hitaasti, niin ohittaa voi, silloin kun se on turvallista. Kukkahattutädin ohittamisen luulis äkkiseltään olevan ihan turvallista, kun suurta nopeutta ei tarvita. Toisaatla, siihen hetkittäiseen odotteluun ja himmaamiseen ei luulis menevän ihan tuhottomia aikoja, kenenkä henki ja elämä (tavallisesti, en puhu hälytysajoneuvoista) on kiinni edes vartista, kun ollaan auton ratissa?

Alkuperäinen kirjoittaja etelän asukki;25592348:
Ei me kaikki pääkaupunkiseutulaisetkaan ymmärretä noita kolareita. Saadaanko me ihmetellä?

Juuri näin!

Jaksan itse aina ihmetellä kuinka helvatun idiootteja lähes koko pääkaupunkiseutu on täynnä mitä tulee ajamiseen huonossa kelissä. Ei mitään käsitystä turvväleistä saatika sitten sään mukaan ajamisesta. Kehillä ajetaan 80 kymppiä säässä kun säässä ja poikkeuksetta turvaväli on noin kahden auton mitan verran. Ja siitä huolimatta, joku samperin torvi vaihtaa kaistaa ja tunkee oman autonsa siihen väliin !!!!! Itse yritän pitää yllä turvavälejä ja jalka saa olla vähän väliä jarrulla, kun jengiä tunkee solkenaan minun ja edessä ajavan auton väliin.

Tottakai pääkaupunkiseudulla on ruuhkia, mutta kyllä ne kolarit ovat niiden idioottikuskien vika jotka siellä autoilee.

Ja olen siis itse autoileva helsinkiläinen...

Mä olen miettinyt, että ne kehällä liikkuvat kolarisuman aiheuttajat taitavat olla autokoulun kertauksen tarpeessa, tai ainakin liukkaan ajo-kurssi on jäänyt monelta väliin... :/ Idioottien takia moni viaton saa kärsiä.

[QUOTE="niin";25592732]Maalaisälillä vois kuvitella että se työnantaja ottaa töihin mieluummin eläviä ja kunnossa olevia ihmisiä kuin kuolleita tahi loukaantuneita, jotka on saikulla pitkään??

Vois kuvitella...[/QUOTE]

Jos et ole Helsingistä kotoisin niin et todennäköisesti tajua mikä suoritusilmapiiri siellä hallitsee. Ja siellä kyllä löytyy aika haipakkaan korvaava työntekijä monelle alalle jos yksi alkaa "nössöilemään" ja jää kotiin huonon sään takia.

No ei tietenkään.
Mutta jos vertaa 50km/h rajoitukseen jossa ihmiset ajelevat kelin mukaisesti (vaikka 40km/h) ja tiellä on viisi autoa. No ei se ole ongelma eikä mikään.

Kun ollaan moottoritiellä, jossa on tuhat autoa ja joku ajaa sen 100km/h sijasta 70km/h ja ne 800 muuta menee sen 90km/h. Ja sitten on 200 muutakin jotka ajavat jotain muuta niin ongelma on valmis.

Tämäkään teksti ei sulje pois sitä tosiasiaa, että turvavälit ovat tapauksessa kun tapauksessa kaiken a ja o...

No ei tietenkään.

Niin eikös se vika ole silloin juuri noissa tienkäyttäjissä jotka ajavat kovempaa kuin keli sallisi? Ja missäs nää nyt tapahtuikaan?? Jos kaikki 200 on tolloja niin sitten he on. Ja tulos on tämä. Jos ei kerta haluta oppia niin ei sitten. Ajakoot ketjukolareita.

Äkkiö voisi kuvitella että kovin paljoa ei tartte ajatella kun ymmärtää että liikenteessä todellakin on se tuhat autoa... että silloin pitää huomioida muutkin. Mutta ei kun on kiire ties mihin kissaristijäisiin niin siinä ei paina kuin oma napa ja muut kuskit on törttöjä jotka hidastelee..

Jos et ole Helsingistä kotoisin niin et todennäköisesti tajua mikä suoritusilmapiiri siellä hallitsee. Ja siellä kyllä löytyy aika haipakkaan korvaava työntekijä monelle alalle jos yksi alkaa "nössöilemään" ja jää kotiin huonon sään takia.

Näinhän se on, mutta sitten käytetään julkisia tai varataan työmatkalle kaksin-, tai kolminkertainen aika. Turha noista kolarisumista on syyttää säätä, kun syy ei ole missään muualla kun ratin ja penkin välissä.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus

No johan pomppas. Jos jollekin työ on tärkeämpi kuin hengissä pysyminen ja ehjänä kotiin pääsy niin - voi jeesus. Menkää itteenne. Kuule sillä työnantajallakin luultavasti on perhe ja ymmärtää kai sen merkityksen.

Miks maailmalla oikeissa isoissa kaupungeissa on sopeuduttu ruuhkiin?? Ja suomessa ei? ASENNE VAMMA ei mistään muusta ole kyse. Ollaan niin täynä itseään ja luullan että ollaan korvaamattomia ja eletään ikuisesti. Tämä asenne kun siirretään autonrattiin niin tulokista voi lukea lehdissä

• Tykkää

Yhtään tappelematta- sen pitäis muuttua.
Aikaan ja paikkaan katsomatta, ihmiset ajetaan liian ahtaalle kiireen vuoksi, lapsetkin kärsivät jo stressistä.
Pitäis vain olla useammalla rohkeutta kieltäytyä.

Minä elän idealismin maailmassa ja jääräpäisesti pyrin myös toteuttamaan ajatuksiani.

Esimerkiksi töihin menon voi perua? No katsellaan sitten kun se määrä ihmisiä alkavat perua töihin menoaan siksi että on huono keli... :whistle:

Aikoinaan kun pohjoisessa asuin ja myrskyjen iskiessä työkaverien kesken paikattiin toisiamme. Ne, jotka olivat jo töissä, tekivät toisen vuoron putkeen. Kukaan ei niin idiootti ollut että olisi omaa ja muiden henkeä lähtenyt riskeeraamaan muutaman työtunnin vuoksi.

Itse olen päiväkodissa aikoinaan työskennellyt ja myös silloin oli olemassa talvimyrskyjä (ajatella, eivät ole uusi keksintö) ja olemme jääneet lasten kanssa päiväkotiin yöksi, kun tiet ovat tukkeutuneet eikä aura ehtinyt kuin aamulla käymään.

Kaikki me tässä maassa olemme VAIN ihmisiä ja sopimalla, kompromisseilla, ystävällisesti kysymällä ja pyytämällä voimme helpottaa omaa ja muiden elämää ilman, että siitä syntyy maata kaatava ongelma.

Näitä maalaisjärjellä ja sydämellä toimivia asioita kaipaan täällä etelässä. Ei pohjoisessakaan kaikki kaikkia tunne, mutta silti autettiin, jos joku apua tarvitsee. Ja aivan samanlaisia ihmisiä (useimmilla kaksi kättä, kaksi jalkaa, pää ja napa) ollaan kaikki, miksi siis etelässä ei voida toimia samoin?

[QUOTE="minä";25592778]Näinhän se on, mutta sitten käytetään julkisia tai varataan työmatkalle kaksin-, tai kolminkertainen aika. Turha noista kolarisumista on syyttää säätä, kun syy ei ole missään muualla kun ratin ja penkin välissä.[/QUOTE]

Vallankin kun puhutaan poikkeusolosuhteista, ei normista.

Asenteet jotka tässäkin ketjussa näkyvät ihmetyttävät. Ymmärrättevää tietenkin että vapaaehtoisesti vastuunottaminen ja peiliin katsominen on vaikeaa, syy on aina jossakin muualla kuin itsessä; keli, ne muut jotka eivät osaa ajaa, työnantaja joka vaatii kiirehtimään jne.

• Tykkää
Mä asun Helsingissä ja kyllä useinkin ihmettelen sitä turvavälien puutetta. Ei sitä pidetä hyvällä säällä eikä huonolla säällä. Ja autoilijat vaan pysäyttelee suojateiden päälle, tai ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohitse, tai vetää päin punaisia huoletta kun valo on jo kääntynyt keltaisesta punaiseksi. Ja tätä tekevät niin taksit, bussit kuin yksityisautoilijatkin. Summattuna, mun mielestä pääkaupunkiseudulla on karsea liikennekulttuuri! Mutta en osaa verrata muihin paikkoihin, kun ei ole tullut muualla asuttua.

He eivät ole koskaan nähneet millainen määrä autoja kulkee kerralla ja miten ihmiset eivät osaa pitää turvaväliä, vaan siellä ajetaan melkein puskurissa kiinni. Kun sitten joku törttöilee, niin äkkiä siinä rytisee ja paljon. Viime kesänäkin oli läheltä piti tilanne, kun joku idiootti tunki väkisen motarin rampista bussin eteen ja bussi väisti rinnalta melkein päälle sinne ulommmaiselle kaistalle. Se oli ihan senteistä kiinni, ettei rytissyt. Itse istuin vielä pelkääjän paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25592751:
23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

Tuo löytyi tieliikennelaista, alinopeutta ei ole määritelty.
Mua sieppaa se, että keskusteluissa alinopeus määritellään 'jopa vaarallisemmaksi kuin lievä ylinopeus' :O
Miksi?

Jos se kukkahattutäti ajelee kovin hitaasti, niin ohittaa voi, silloin kun se on turvallista. Kukkahattutädin ohittamisen luulis äkkiseltään olevan ihan turvallista, kun suurta nopeutta ei tarvita. Toisaatla, siihen hetkittäiseen odotteluun ja himmaamiseen ei luulis menevän ihan tuhottomia aikoja, kenenkä henki ja elämä (tavallisesti, en puhu hälytysajoneuvoista) on kiinni edes vartista, kun ollaan auton ratissa?

Ja taas peesi. Ja vielä lisäisin, että onko sekään niin kauheaa sitten, vaikka joutuisi sen kukkahattutädin perässä ajamaan koko matkan, jos hengenvaarallisella ohituksella säästää vaikka 20 minuuttia matka-ajassa. Jos ajattelee vaikka 20 kilometrin matkaa 60 kilometrin tuntivauhdilla sen 80 sijaan. Eipä siinä paljon enempää säästä ja tuon pituisella matkalla tuo 20 minuuttia on aika lyhyt aika myöhästyä töistä tai varata matka-aikaan lisää.

Ja sitten vielä nämä älypäät, jotka ohittavat ja sitten seuraavasta liittymästä ajavat toiseen suuntaan. :headwall:

[QUOTE="minä";25592778]Näinhän se on, mutta sitten käytetään julkisia tai varataan työmatkalle kaksin-, tai kolminkertainen aika. Turha noista kolarisumista on syyttää säätä, kun syy ei ole missään muualla kun ratin ja penkin välissä.[/QUOTE]

Ihanko näin? Ja esimerkiksi jos tekee autollaan työtä, sama pätee myös...?

Voin sanoa että mies, kokenut kuski ja tarvitsee tosiaan autoa työssään, sekä asutaan melkein 100 kilometrin päässä Helsingistä, työt alkaa klo. 7. Ajoi eilen tosiaan pk-seudulla ja sanoi että keli oli todella haastava, myös hänelle... Niin mitenkäs sitten jos keli on kokeneelle kuskillekin haasteellinen niin mitenkäs sitten samassa tilanteessa oleva ihminen jolla on vaikkapa ajokokemusta vasta vähän, ja/tai kuten tuoreilla kuskeilla usein vanhempi auto, juuri ja juuri vaatimukset täyttävät renkaat ym.? Ihan tosissaanko kukaan kehtaa väittää että syy on ainoastaan kuskissa/kuskeissa?

Entä ammattikuskit? Rekat, kuorma-autot, bussit, taksit? Joo, ne ei varmaan osaa ajaa ja vain siitä johtuu että näitä onnettomuuksia tapahtuu...

Asenteet jotka tässäkin ketjussa näkyvät ihmetyttävät. Ymmärrättevää tietenkin että vapaaehtoisesti vastuunottaminen ja peiliin katsominen on vaikeaa, syy on aina jossakin muualla kuin itsessä; keli, ne muut jotka eivät osaa ajaa, työnantaja joka vaatii kiirehtimään jne.

Mäkin aloitin tässä ketjussa (ja monissa muissa) siltä pohjalta että en yleistä, koska törttöjä riittää joka pitäjässä ja kaupungissa. Mutta mielipide alkaa toden totta muuttua......:kieh: liian monen asenne on tuo.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25592823:
Ja taas peesi. Ja vielä lisäisin, että onko sekään niin kauheaa sitten, vaikka joutuisi sen kukkahattutädin perässä ajamaan koko matkan, jos hengenvaarallisella ohituksella säästää vaikka 20 minuuttia matka-ajassa. Jos ajattelee vaikka 20 kilometrin matkaa 60 kilometrin tuntivauhdilla sen 80 sijaan. Eipä siinä paljon enempää säästä ja tuon pituisella matkalla tuo 20 minuuttia on aika lyhyt aika myöhästyä töistä tai varata matka-aikaan lisää.

Ja sitten vielä nämä älypäät, jotka ohittavat ja sitten seuraavasta liittymästä ajavat toiseen suuntaan. :headwall:

Jos sen kukkahattutädin perässä ajelee niin kohta se on sinun persiissäsi se joku..

Ihanko näin? Ja esimerkiksi jos tekee autollaan työtä, sama pätee myös...?

Voin sanoa että mies, kokenut kuski ja tarvitsee tosiaan autoa työssään, sekä asutaan melkein 100 kilometrin päässä Helsingistä, työt alkaa klo. 7. Ajoi eilen tosiaan pk-seudulla ja sanoi että keli oli todella haastava, myös hänelle... Niin mitenkäs sitten jos keli on kokeneelle kuskillekin haasteellinen niin mitenkäs sitten samassa tilanteessa oleva ihminen jolla on vaikkapa ajokokemusta vasta vähän, ja/tai kuten tuoreilla kuskeilla usein vanhempi auto, juuri ja juuri vaatimukset täyttävät renkaat ym.? Ihan tosissaanko kukaan kehtaa väittää että syy on ainoastaan kuskissa/kuskeissa?

Entä ammattikuskit? Rekat, kuorma-autot, bussit, taksit? Joo, ne ei varmaan osaa ajaa ja vain siitä johtuu että näitä onnettomuuksia tapahtuu...

Kyllä, keli vaikuttaa, mutta ihan hel**tisti vaikuttaa myös asenne.
Niin ammattilaisilla kuin amatööreillä.
Toiset osaa, toiset ei. Ei VOI syyttää vain keliä.

Ja mun täytyy vielä tähän väliin mainita että ´jos minä saisin päättää niin laskisin nopeutta kaikilla teillä. Minä en tykkää ajaa edes 80km/h. Mutta tosiaan tuolla pk-seudun liikenteen seassa ajaneena, voin sanoa että siellä on vain pakko pysyä liikenteen mukana tai vaaratilanne on valmis.

Minä en kannata edes "lieviä ylinopeuksia", kuten joku ehkä halusi kirjoituksestani ymmärtää :whistle:

Maalaisena voin sanoa että ajelen päivittäin pääkaupunkiseudulla ja melkein aina se auttamattomasti on itse pääkaupunkiseutulainen joka siellä penkassa on sillä uudenkarhealla audillaan minkkiturkki päällä.
Tilannenopeus on kova sana ;)
Näillä kun on periaate että minuahan et ohita ja tilannenopeudesta viis veisataan kunhan minun ohi ei kukaan mene, sitten ihmetellään että kuinkas tässä nyt näin kävi että penkkaan mentiin.
Itse olen monta kertaa ollut auttamassa tieltä pois ajaneita ja tähän asti ei niistä yksikään ole ollut "maalainen"

Jos sen kukkahattutädin perässä ajelee niin kohta se on sinun persiissäsi se joku..

Menköön ohi sitten.
Kyllä mä ensisijaisesti ajattelen itseäni ja omaa ja autossani matkaavien turvallisuutta, en sitä että joku ehkä ajattelee mun pelkäävän ajaa, kun ajelen jonkun toisen perässä.

Em kiellä, etteikö koskaan harmittaisi ajaa sen tädin perässä, tai vaikkapa sen amerikanmallin puimurin perässä (kapea ja mutkainen tie, käsittämättömän leveä puimuri, joka ei siis mahdu kulkemaan vain yhdellä kaistalla), mutta aina on yleensä ollut se tilanne, että MÄ olen lähtenyt matkaan liian myöhään ja on siksi jo valmiiksi kiire.

Seuraavaksi joku huutaa että ei voi töistä lähteä ennen vuoron loppua hakemaan lapsia että ehtis ajoissa 20 kilsan tuntivauhtia perille- no ei voi ei, tiedetään.

Tilanteet muuttuu ja aina ei toimi kuin sveitsiläinen kellokoneisto tämä maailma.

Niin juuri. Mutta eikös se ole sitten sen jonkun ongelma, joka taas itsekseen voi ajatella, kannattaako ohittaa vai ajaisiko kelin mukaista nopeutta. Ethän sinä voi päättää kuin omasta liikennekäyttäytymisestäsi. Ethän sinä voi tehdä tyhmiä ohituksia tai ajaa ylinopeutta vain siksi, että pian tulee joku muu, joka niin tekee.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree

Yhteistyössä