Mikä ihme siinä on, kun maalaiset aina ihmettelevät pääkaupunkiseudun talven kolarisumia?!?!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
just ite mietin että miten ihmeessä olis selvinny tuolla kuskina (ei oo korttia niin oon huono sanomaan).. mutta jos eteen ei nää paljon mitään ja tien laitaan pysähtymällä saa satavarmasti perässä tulevia autoja peräänsä kolaroimaan ja hidastamallakin sama riski.. ja jos edessä oleva kolaroi (tai hidastaa paljon edessään olevan kolarin takia) ja näkyvyys on surkea niin ei turvaväliäkään osaa arvioida kun ei nää edessä ajavaa autoa ollenkaan.

Mutta joo ei tämmösiä sumia vähemmän liikennöidyillä alueilla helposti tapahdu, vaikka ruuhkia onkin niin vauhti sentään pienempi ja käsittääkseni sää oli aika kamala pk-seudulla vrt muu Suomi samaan aikaan..

En mä oikeestaan kolarisumia ihmettele, vaan sitä, ettei niistä oteta opiksi.
"Kitkarenkaat on yhtä hyvät, ei täällä nastoja tarvi", on yksi esimerkki pääkaupunkiseudulta kuuluvista kommenteista- vuosi vuoden jälkeen.
Ei, en minä täällä susirajalla, missä tiet ovat liukkaita kuukausi tolkulla, uskaltaisi niihin luottaa. Kunnon nastarenkaat alla, niin kyllä jarrutusmatka lyhenee.

" Joka kerta saa lehdistä lukea "Talvi yllätti etelä suomen!" Mun mielestä säälittävää."

Nimenomaan LEHDISTÄ lukea. Kuka helsinkiläinen on sanonut, että se talvi taas tuli ja yllätti? Se on se media joka otsikot keksii. Taitaa se talvi yllättää toimittajat.

Ei siinä mitään, jos se tekee jollekin paremman olon niin siitä vaan (veikkaan ettei). Mua vaan kiinnostaisi nähdä samat vääräleuat ajelemassa joukolla samoissa olosuhteissa..

No eihän niitä nähdä. Se on niin hankalaa lähteä ajamaan keskustaan, kun on tottunut niihin hiljaisiin risteyksiin. Kyllä kädet tärisee jos helsingissä joutuu ajamaan, vaikka pk-seudulta itsekkin olen :D
Helppo se on vaan huudella "kyllä meillä täällä pohjosessa osataan ajaa!" Siellä vaan kun ei kolarisumia tapahdu, koska liikennettä ei ole niin paljoa kun etelässä.
Pohjoisessa jos kuski tekee vikaliikkeen, auto on ojassa eikä vahinkoa syntynyt. Helsingissä jos kuski tekee vikaliikkeen, auto on toisen kyljessä ja siihenhän perässä ajajat ajaa kiinni ja kolarisuman alku on valmis.

[QUOTE="luppis";25592570]Niin.. Lehdistä tosiaan, mutta eiköhän TAAS kerran eilinen kertonut puolestaan sen mistä se otsikko joka vuosi eksyy lehtiin!!?? Vai mitä luulet?[/QUOTE]

On se talvi täällä ollut jo reilu kuukauden lumineen kaikkineen, joten ei se yllättänyt varmastikkaan ketään kolaroinutta tai kolaroimatonta, vaikka lehti niin kirjoitti.

• Tykkää
Reactions: Blue cat
Tosta turvavälistä.
Tolla säällä se turvaväli oli kyllä mitä oli, autoa ei nähnyt edessä päin siltä sumulta ja kun se auto näkyikin, se olikin jo sitten taas liian lähellä.
Kun edessä olevaa autoa ei näkynyt, ei sitä voinut tietää mikä se turvaväli oikeesti oli. Sumuvalotkaan ei olleet erottunut.

Ja no suuri syy on tietty vauhti ja moottoritie. Tottakai moottoritiellä ajetaan kovempaa kuin maantiellä, koska nopeusrajoitus sen sallii. Ja moottoritiellä kun yksi auto tekee virheen, niin moni siihen tulee perään. Kyllähän nyt logiikkakin sen kertoo, miks sitä aletaan ihmettelemään.

Auton pitäis pysähtyä sillä matkalla mitä eteensä näkee, oli siinä auto tai ei. Tuo ei ole toteutunut tuossa. turha puhua yksistään mistään turvavälistä. Moottoritiellä pitää ajaa vaikka 40km/h jos keli ei salli suurempaa vauhtia. Ei voi tietenkään sanoa, että kaikki tuohon kolariin osalliset eivät tajuais sitä mutta joukossaon moni joilla ei näytä olevan mitään käsitystä talviajosta.

• Tykkää
Johtuskohan se osin siitäkin että pääkaupunkiseudulla on kaikilla aina kamala kiire - ties minne. Elämä on monella niin kellotettua että ei siinä mietitä ajokelejä tai olosuhteita. Pakko päästä perille.

Täällä syrjäkylillä vaan asioita on joskus siirrettävä vaikkapa lumipyryn vuoksi.l Jos tie on tukossa, se on tukossa. Ja silloin ei vaan lähdetä ennen kuin se on avattu. Asioita voi perua.

Yksi kanssa lienee egoismi. Okei, kaikki pääkaupunkilaiset ei kuulu tähän kastiin, ei edes puolet. Mutta sielät löytyy ne "Jupit" hienoilla autoillaan jotka luulevat olevansa mestarikuskeja kun rullaavat päivittäin kehäteillä. Ja siihen päälle luottavat isoon, hienoon kaaraansa. VÄÄRIN. Sinällään hauskaa kun meidänkin seuduille loma-aikoina näitä ilmestyy ja sitten niitä hinataan traktoreilla penkoista. Heillä ei ole mitään tajua että kaikkialla teidän kallistuskulmat mutkissa ei ole tehty tekemällä sellaisiksi että ei vietä penkkaan - puhumattakaan että tilannenopeudesta tiedetään mitään. Luetaan vaan nopeusrajoitus ja päälle lisätää 20km/h...ja sitten ollaan sivutiellä penkassa.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Pohjoisessa jos kuski tekee vikaliikkeen, auto on ojassa eikä vahinkoa syntynyt. Helsingissä jos kuski tekee vikaliikkeen, auto on toisen kyljessä ja siihenhän perässä ajajat ajaa kiinni ja kolarisuman alku on valmis.

Eikös perässä ajajien pitäisi kyetä pysähtymään? Siinä se pointti on. Mutta kun kaikkilla on niin julmettu kiire että kuvitellaan sen puskurissa hengittämisen auttavan ja nopeuttavan perille pääsyä..

Minä oikeasti ihmettelen, miten ihmiset eivät jätä turvavälejä ja hidasta vauhtia, jos on huono keli. Itse kun näin teen, niin heti paahdetaan ohi tai kinnataan takapuskurissa. Esim tällä palstalla tästä asiasta pauhataan ja lehdissä sun muissa paikossa jauhetaan, että jätä turvaväli jne, mutta silti näytän olevan selvästi vähemmistössä. Missä ihmeessä ne kaikki turvavälin pitäjät ajavat, kun minä en heitä koskaan näe? Vai luulevatko kaikki oikeasti pitävänsä sen turvavälin ja kuvittelevat pystyvänsä pysäyttämään auton 90 kilometrin tuntivauhdista muutaman metrin jarrutusmatkalla.

En syytä pääkaupunkiseutulaisia, vaan niitä kokeneita autoilijoita, jotka kiroilevat takapuskurissani, kun itse ajan 75:ttä 80:n alueella.

• Tykkää
Eikös perässä ajajien pitäisi kyetä pysähtymään? Siinä se pointti on. Mutta kun kaikkilla on niin julmettu kiire että kuvitellaan sen puskurissa hengittämisen auttavan ja nopeuttavan perille pääsyä..

No tuo moottoritie taitaa olla se tekijä tässä.
Nopeus on suurempi kuin tavallisella tiellä ajettaessa.
Ja sumua oli niin paljon, että siinä vaiheessa kun näki kolaroineen auton, oltiin jo liian lähellä.

Tuosta muistui mieleen montakin keskustelua, että nopeusrajoituksia tulee aina noudattaa.

Sehän on suurin sallittu nopeus, ei suinkaan ehdoton minimi.
Miten se alinopeus määriteltiinkään? Sellainenkin on, mutta esim 75 km 80 alueella ei vielä ole alinopeutta joka haittaisi liikennettä.....

Näihin keskusteluihin nopesurajoitusten alittamisesta tulee aina monta kommenttia että jos ei uskalla ajaa, on parempi jäädä kotiin.
Sitten käy näin? :whistle:

On olemassa nopeusrajoitus ja sitten on olemassa kelin mukainen nopeus.
Kumpaa kannattaa ensisijaisesti noudattaa?

[QUOTE="vieras";25592312]Mä en vain käsitä!!! Aina maalaiset sitä täällä ihmettelemässä. Selittäkää maalaiset, miksi ette ymmärrä, vaan jauhatte tästä aina.[/QUOTE]

mä en ymmärrä sen takia, jos ootto autokoulun käyny. ni mite on mahollista että lumisade yllättää aina? se ei vaan mahu mun piähän. onko kehä kolomosen sisäpuolella ennakointi vieras käsite?

No eihän niitä nähdä. Se on niin hankalaa lähteä ajamaan keskustaan, kun on tottunut niihin hiljaisiin risteyksiin. Kyllä kädet tärisee jos helsingissä joutuu ajamaan, vaikka pk-seudulta itsekkin olen :D
Helppo se on vaan huudella "kyllä meillä täällä pohjosessa osataan ajaa!" Siellä vaan kun ei kolarisumia tapahdu, koska liikennettä ei ole niin paljoa kun etelässä.

Tää vääräleuka on ajanut Lontoossa, New Yorkissa ja Saksan paanoilla ja kyllä vaan naurattaa tää meidän "big city" jossa saadaan muutamalla tuhannella autolla aikaiseksi aina kaaos.

Kyllä se vaan on pääkaupungin asenne jossa se vika on. Valitettavasti noissa oikeissa isoissa kaupungeissa ei ole niin itsekeskeisiä ajajia kuin täällä. Kun automäärät on oikeasti suuria, on opittu joustamaan ja antamaan tietä. Ja pitämään välejä& huomioimaan toisia autoilijoita ja heidän liikkeitään.

Ja sumua oli niin paljon, että siinä vaiheessa kun näki kolaroineen auton, oltiin jo liian lähellä.
:O Jos sumua on niin paljon, ettei eteensä näe, niin silloinhan se nopeus pitää suhteuttaa siihen näkyvyyteen, oli moottoritie tai ei. Eihän se moottoritie tarkoita sitä, että lujaa pitää/kannattaa/voi ajaa.

Niin no tässä juuri nähdään se että niitä aivoja saa toki käyttää. Ei moottoritiellä OLE PAKKO ajaa lujaa jos keli on suoraan helvetin esikartanosta. Eikös niin? Kyllä lapissakin kovaa ajetaan, kuivalla kelillä. Pitkältä 20-40km/h yli rajoitusten. Mutta kun keli on huono, madellaan sitten vaikka 40km/h. Jotta pysytään tiellä.

Vaan siellä ihmisillä ei ole kiire, eli ei tartte olla jossain just ajallaan.

Mä muistan aina kun autokoulun kakkosvaihetta suorittaessani autokoulun opettaja kysyi onko kellekään sattunut kolareita tms. ja myönsin, että auto oli lähtenyt kerran lapasesta. Selitin vielä, että oli todella liukasta ja polanteista, tie oli mutkainen, mutta ajoin ihan rajoitusten mukaan. Selitykseni kuunneltuani opettajani kysyi multa, et mistä penkkaan ajamiseni todella johtui. Eipä siihen muuta vastausta ollut kuin että tilannenopeus oli liian suuri. On ihan turha selittää tätäkään millään ruuhkilla ja huonolla ajokelillä. Syy on aina siellä ratin takana. Ottakaa nyt piru vie jo opiksenne!

Nykyään ajan siis aina kelin mukaan. Ei kiinnosta yhtään jos joku haluaa ottaa riskin ja ohittaa mut kun on olevinaan niin hemmetin kiire. Mä myös pidän turvavälin, hidastan sitten vaikka vauhtia lisää jos siihen väliin joku idiootti ajaa. Eikä mulla ole koskaan niin kiire minnekään, että viitsisin oman henkeni uhalla ajella.

• Tykkää
Reactions: Empuuu ja Blue cat
Johtuskohan se osin siitäkin että pääkaupunkiseudulla on kaikilla aina kamala kiire - ties minne. Elämä on monella niin kellotettua että ei siinä mietitä ajokelejä tai olosuhteita. Pakko päästä perille.

Täällä syrjäkylillä vaan asioita on joskus siirrettävä vaikkapa lumipyryn vuoksi.l Jos tie on tukossa, se on tukossa. Ja silloin ei vaan lähdetä ennen kuin se on avattu. Asioita voi perua.

Yksi kanssa lienee egoismi. Okei, kaikki pääkaupunkilaiset ei kuulu tähän kastiin, ei edes puolet. Mutta sielät löytyy ne "Jupit" hienoilla autoillaan jotka luulevat olevansa mestarikuskeja kun rullaavat päivittäin kehäteillä. Ja siihen päälle luottavat isoon, hienoon kaaraansa. VÄÄRIN. Sinällään hauskaa kun meidänkin seuduille loma-aikoina näitä ilmestyy ja sitten niitä hinataan traktoreilla penkoista. Heillä ei ole mitään tajua että kaikkialla teidän kallistuskulmat mutkissa ei ole tehty tekemällä sellaisiksi että ei vietä penkkaan - puhumattakaan että tilannenopeudesta tiedetään mitään. Luetaan vaan nopeusrajoitus ja päälle lisätää 20km/h...ja sitten ollaan sivutiellä penkassa.

Esimerkiksi töihin menon voi perua? No katsellaan sitten kun se määrä ihmisiä alkavat perua töihin menoaan siksi että on huono keli... :whistle:

Ja voin vielä lisätä, onneksi vain ajokortin Helsingissä ajaneena, että enemmän vaaratilanteita aiheuttivat ne jotka yltiömäärin hidastivat vauhtia esim. moottoritielle liityttäessä, sekä epävarmat kuskit.

Täytyy vielä lisätä lisää että ylläoleva kommentti ei sulje pois sitä että myös ylinopeudet vaarantavat liikennettä. Mutta ruuhkissa voi kyllä kertoa ettei pk-seudullakaan ajeta kyllä yli rajoitusten kun koko autoletka kulkee viidenkympin nopeutta.. Siinä ei ihan hirveästi ole muuta vaihtoehtoa kuin kulkea jonon mukana..

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25592676:
Tuosta muistui mieleen montakin keskustelua, että nopeusrajoituksia tulee aina noudattaa.

Sehän on suurin sallittu nopeus, ei suinkaan ehdoton minimi.
Miten se alinopeus määriteltiinkään? Sellainenkin on, mutta esim 75 km 80 alueella ei vielä ole alinopeutta joka haittaisi liikennettä.....

Näihin keskusteluihin nopesurajoitusten alittamisesta tulee aina monta kommenttia että jos ei uskalla ajaa, on parempi jäädä kotiin.
Sitten käy näin? :whistle:

On olemassa nopeusrajoitus ja sitten on olemassa kelin mukainen nopeus.
Kumpaa kannattaa ensisijaisesti noudattaa?

Niinpä! "Suurimpia vaaratilanteita liikenteessä aiheuttaa liian hiljaa ajavat". Ei mahdu minun kallooni.

[QUOTE="maatiainen";25592678]Tää vääräleuka on ajanut Lontoossa, New Yorkissa ja Saksan paanoilla ja kyllä vaan naurattaa tää meidän "big city" jossa saadaan muutamalla tuhannella autolla aikaiseksi aina kaaos.

Kyllä se vaan on pääkaupungin asenne jossa se vika on. Valitettavasti noissa oikeissa isoissa kaupungeissa ei ole niin itsekeskeisiä ajajia kuin täällä. Kun automäärät on oikeasti suuria, on opittu joustamaan ja antamaan tietä. Ja pitämään välejä& huomioimaan toisia autoilijoita ja heidän liikkeitään.[/QUOTE]

Juujuu. Ja sit on tää yleistäminen, että "aina" saadaan kaaos aikaseks ja niin pois päin.
Talvi joka vuosi yllättää ja aina on kaaosta ja ja ja. Koska media kirjottaa näin, niin onhan sen oltava näin =)

Sä vaan "parannat" pääkaupunkilaisten mainetta - juuri tässä se syy miksi teitä moititaan. Mootoritiellä ajettava aina lujaa oli keli mikä hyvänsä... Pystyt kai parempaankin ajatusketjuun?

Esimerkiksi töihin menon voi perua? No katsellaan sitten kun se määrä ihmisiä alkavat perua töihin menoaan siksi että on huono keli... :whistle:

Kyllä mun alalla voi sinne töihin vaikka soittaa, et anteeks mut tuun myöhässä. Tosin tällästä tilannetta mulle ei ihan helposti tulis, koska varaan reilusti aikaa työmatkaan. Ihan vaan sen takia, että keli saattaa olla huono tai jotain muuta yllättävää voi matkan aikana sattua. Kannattas varmaan joskus kokeilla siellä etelässäkin.

Mut mähän olenkin vaan tyhmä maalaistollukka joka ei tajuu mitään ruuhkista tai huonosta ajokelistä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä