Mikä ihme siinä on, kun maalaiset aina ihmettelevät pääkaupunkiseudun talven kolarisumia?!?!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maalaisena voin sanoa että ajelen päivittäin pääkaupunkiseudulla ja melkein aina se auttamattomasti on itse pääkaupunkiseutulainen joka siellä penkassa on sillä uudenkarhealla audillaan minkkiturkki päällä.
Tilannenopeus on kova sana ;)
Näillä kun on periaate että minuahan et ohita ja tilannenopeudesta viis veisataan kunhan minun ohi ei kukaan mene, sitten ihmetellään että kuinkas tässä nyt näin kävi että penkkaan mentiin.
Itse olen monta kertaa ollut auttamassa tieltä pois ajaneita ja tähän asti ei niistä yksikään ole ollut "maalainen"

No jos oot helsingissä ollu penkasta auttamassa kuskia, niin todennäköisesti hän silloin on helsinkiläinen.
Jos itse olisin vaikka varkaudessa auttamassa ojaan ajanutta henkilöä, olettiaisin hänen olevan varkautelainen.

Ja mun täytyy vielä tähän väliin mainita että ´jos minä saisin päättää niin laskisin nopeutta kaikilla teillä. Minä en tykkää ajaa edes 80km/h. Mutta tosiaan tuolla pk-seudun liikenteen seassa ajaneena, voin sanoa että siellä on vain pakko pysyä liikenteen mukana tai vaaratilanne on valmis.

Minä en kannata edes "lieviä ylinopeuksia", kuten joku ehkä halusi kirjoituksestani ymmärtää :whistle:

Eli kiteytän- pääkaupunkiseudun liikenne on vaaratilanne jo itsessään :D

Mä ymmärrän luultavasti mitä ajat takaa, mutta en suostu ajattelemaan siten, että kun muut toimii päättömästi, myös minun pitää.

• Tykkää
Reactions: säpäle
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25592870:
Menköön ohi sitten.
Kyllä mä ensisijaisesti ajattelen itseäni ja omaa ja autossani matkaavien turvallisuutta, en sitä että joku ehkä ajattelee mun pelkäävän ajaa, kun ajelen jonkun toisen perässä.

Em kiellä, etteikö koskaan harmittaisi ajaa sen tädin perässä, tai vaikkapa sen amerikanmallin puimurin perässä (kapea ja mutkainen tie, käsittämättömän leveä puimuri, joka ei siis mahdu kulkemaan vain yhdellä kaistalla), mutta aina on yleensä ollut se tilanne, että MÄ olen lähtenyt matkaan liian myöhään ja on siksi jo valmiiksi kiire.

Seuraavaksi joku huutaa että ei voi töistä lähteä ennen vuoron loppua hakemaan lapsia että ehtis ajoissa 20 kilsan tuntivauhtia perille- no ei voi ei, tiedetään.

Tilanteet muuttuu ja aina ei toimi kuin sveitsiläinen kellokoneisto tämä maailma.

Mä tarkoitin lähinnä että "kohta kolisee".. En niinkään pelkkää epämukavuusaspektia..

Ihanko näin? Ja esimerkiksi jos tekee autollaan työtä, sama pätee myös...?

Voin sanoa että mies, kokenut kuski ja tarvitsee tosiaan autoa työssään, sekä asutaan melkein 100 kilometrin päässä Helsingistä, työt alkaa klo. 7. Ajoi eilen tosiaan pk-seudulla ja sanoi että keli oli todella haastava, myös hänelle... Niin mitenkäs sitten jos keli on kokeneelle kuskillekin haasteellinen niin mitenkäs sitten samassa tilanteessa oleva ihminen jolla on vaikkapa ajokokemusta vasta vähän, ja/tai kuten tuoreilla kuskeilla usein vanhempi auto, juuri ja juuri vaatimukset täyttävät renkaat ym.? Ihan tosissaanko kukaan kehtaa väittää että syy on ainoastaan kuskissa/kuskeissa?

Entä ammattikuskit? Rekat, kuorma-autot, bussit, taksit? Joo, ne ei varmaan osaa ajaa ja vain siitä johtuu että näitä onnettomuuksia tapahtuu...

Minä ainakin tiedän, että olen huono kuski ja juuri siksi laskenkin nopeutta, jos vähänkään siltä tuntuu. Mutta mikä siinä sitten on, jos esim eilen ammattikuskitkin ovat sanoneet ajamista vaikeaksi, ei vauhtia ole voitu pudottaa huomattavasti? Jos tuntuu siltä, ettei pysty hallitsemaan autoa, niin nopeutta pudottamallahan se asia helpottuu. Mikä tässä yhtälössä sitten on vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25592906:
Minä ainakin tiedän, että olen huono kuski ja juuri siksi laskenkin nopeutta, jos vähänkään siltä tuntuu. Mutta mikä siinä sitten on, jos esim eilen ammattikuskitkin ovat sanoneet ajamista vaikeaksi, ei vauhtia ole voitu pudottaa huomattavasti? Jos tuntuu siltä, ettei pysty hallitsemaan autoa, niin nopeutta pudottamallahan se asia helpottuu. Mikä tässä yhtälössä sitten on vaikeaa?

Eipä eilen olisi auttanut oman nopeuden pudottaminen kun perään olisi tulla rytistänyt kymmeniä autoja. Eli teit niin tai näin saattoi käydä hullusti.

Ja ammattikuskit ovat aikataulujen armoilla ja kaiken lisäksi lähes aina talvettomista maista.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25592906:

Mä en ole kovastikaan seurannut että missä nopeuksissa noi onnettomuudet on nyt tapahtuneet, mutta kyllä ne nopeudet noilla teillä putoaa jo itsekseen huomattavasti ruuhka-aikoina... Ja, jos jätät kunnon turvavälin, joku muu työntyy siihen väliin, jne. jne.

Ihan tosissaanko kukaan kehtaa väittää että syy on ainoastaan kuskissa/kuskeissa?

Sääolosuhteet ei aiheuta kyllä yhtäkään kolaria jos ainuttakaan kuskia ei ole liikenteessä. Keli ei ota myöskään vastuuta vaikka sitä sille kuinka yrittäisi tyrkyttää. Totta että suuressa liikennen määrässä virhe kostautuu helposti ja aina syyllinen ei löydy oman auton penkin ja ratin välistä, mutta todennäköisesti silloinkin jonkun auton ratin takaa. Vastuunottaminen liikenteessä voi tilanteesta riippuen olla monenlaista; et lähde liikkeellä autolla ollenkaan jos keli ja omat ajotaitosi sitä eivät salli, otat toiset autoilijat huomioon jne.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Eipä eilen olisi auttanut oman nopeuden pudottaminen kun perään olisi tulla rytistänyt kymmeniä autoja. Eli teit niin tai näin saattoi käydä hullusti.

Ja ammattikuskit ovat aikataulujen armoilla ja kaiken lisäksi lähes aina talvettomista maista.

No olisihan se auttanut, jos kaikki toimisivat samalla tavalla. Sehän tässä on se pointti! Ei se pääkaupunkiseudun liikenne ole mikään mielivaltainen olio, jolle ei mahda mitään vaan se koostuu kaikista niistä autoilijoista. Tai ehkä se on juuri tämä mielivaltainen olio, josta näissä keskusteluissa puhutaankin ja jolle maalaiset naureskelee. Eli te kaikki fiksut pääkaupunkiseudun autoilijat ette kuulu tähän, tehän vain teette niin kuin tuo herra Pääkaupunkiseudun Liikenne on päättänyt.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Sääolosuhteet ei aiheuta kyllä yhtäkään kolaria jos ainuttakaan kuskia ei ole liikenteessä. Keli ei ota myöskään vastuuta vaikka sitä sille kuinka yrittäisi tyrkyttää. Totta että suuressa liikennen määrässä virhe kostautuu helposti ja aina syyllinen ei löydy oman auton penkin ja ratin välistä, mutta todennäköisesti silloinkin jonkun auton ratin takaa. Vastuunottaminen liikenteessä voi tilanteesta riippuen olla monenlaista; et lähde liikkeellä autolla ollenkaan jos keli ja omat ajotaitosi sitä eivät salli, otat toiset autoilijat huomioon jne.

Mutta, mä taas näin tuon kommentin johon kommentoin, yleistyksenä.

Onhan niitä hittosoikoon huonoja kuskeja ja taitojaan liian hyvinä pitäviä joka paikassa! Ainoastaan suuremmissa liikennesumissa voi oikeastaan vain sen yhdenkin virhe koitua kohtalokkaaksi myös muille.

Lisään, ja mun käsittääkseni kukaan ei ole syyttänyt pelkästään huonoa keliä. Mutta pelkkää kuskia kylläkin...

Hah haa:) Katoin juuri yhden videon nuista kolareista siellä. Onko siellä ihan pakko ajaa 120 vaikka ei näe muutamaa metriä eteenpäin? Niin moni ajo täysillä toisten perään. Ei oikeasta tilannenoepudesta tietoakaan ja turvaväleistä. Ihan oikeasti siellä ei ajettais nuin paljo kolareita jos otettais nuo huomioon omassa ajamisessa. Ei vaikka siellä ajais kuin tuhannen paljon autoja enemmän. Kiireestäkään se ei voi johtua että ajaa niin lujaa..Katos aikaisemminkin vois lähteä jos on huono keli:) ugh!

Mä en ole kovastikaan seurannut että missä nopeuksissa noi onnettomuudet on nyt tapahtuneet, mutta kyllä ne nopeudet noilla teillä putoaa jo itsekseen huomattavasti ruuhka-aikoina... Ja, jos jätät kunnon turvavälin, joku muu työntyy siihen väliin, jne. jne.

No huomattavasti ei sitten ilmeisesti kuitenkaan ole tarpeeksi, jos kuitenkin rytisee. Ja tuon turvaväliongelman tiedän itsekin, mutta en silti sen vuoksi jätä itse pitämättä sitä turvaväliä.

Ja tämä koskee siis muitakin kuin pääkaupunkiseutulaisia.

[QUOTE="vieras";25592985]Pk-seutu :D

kontatkaa tai kävelkää vaikka käsillänne, älkää ajako autolla enää metriäkään.[/QUOTE]

Ja oliko kaikki ajajat pk-seudulla sitten vain täkäläisiä? =)
Tottakai kun kolari on sattunut täällä, niin kaikki 200 on auttamattomasti helsingistä.
Täällä kun ei ulkopaikkakuntalaisia käy töissä...

Alkuperäinen kirjoittaja jjkaghö;25592972:
Hah haa:) Katoin juuri yhden videon nuista kolareista siellä. Onko siellä ihan pakko ajaa 120 vaikka ei näe muutamaa metriä eteenpäin? Niin moni ajo täysillä toisten perään. Ei oikeasta tilannenoepudesta tietoakaan ja turvaväleistä. Ihan oikeasti siellä ei ajettais nuin paljo kolareita jos otettais nuo huomioon omassa ajamisessa. Ei vaikka siellä ajais kuin tuhannen paljon autoja enemmän. Kiireestäkään se ei voi johtua että ajaa niin lujaa..Katos aikaisemminkin vois lähteä jos on huono keli:) ugh!

Videoissa ei kukaan aja 120 km/tunnissa. Se on näköharhaa.

Mä kyllä arvasin että täällä on niitä jotka eivät ole valmiita edes harkitsemaan asioiden katsomista myös eri näkökulmista...

Mutta onhan se niin että jos ei ole itse kokenut niin ei voi tietää.

Jatkakaa toki... Mä en jaksa mussuttaa tästä.

Pääasiahan mulla tässä oli se että mun mielestä on väärin heittää läppää kokonaisesta ryhmästä ihmisiä, ja etenkin mun mielestä on suhteellisen karua tehdä se silloin kun on tapahtunut suuri onnettomuus...

Mä kyllä arvasin että täällä on niitä jotka eivät ole valmiita edes harkitsemaan asioiden katsomista myös eri näkökulmista...

Mutta onhan se niin että jos ei ole itse kokenut niin ei voi tietää.

Jatkakaa toki... Mä en jaksa mussuttaa tästä.

Pääasiahan mulla tässä oli se että mun mielestä on väärin heittää läppää kokonaisesta ryhmästä ihmisiä, ja etenkin mun mielestä on suhteellisen karua tehdä se silloin kun on tapahtunut suuri onnettomuus...

No minä en ainakaan ole heittänyt läppää. Minä vain ihmettelen, miten se vauhdin hidastaminen on niin vaikeaa, jos oikeasti pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti on ihan fiksuja, kokeneita ja järkeviä autoilijoita. Siinä on mielestäni tässä keskustelussa ristiriita, että joku mieletön massa pakottaa ajamaan liian lujaa, mutta kuitenkin tämä sama massa on oikeasti ihan järkevä ja ajaa fiksusti.

Autoilijoita kaaoksesta pelastanut ammattikuski: "Ihmiset eivät osaa jarruttaa"

Kolarin helposti välttänyt kuorma-auto sai henkilöautoja peräänsä.

- Sain auton pysähtymään noin 25 metriä ennen edellä olevaa. Ensimmäinen törmäys perään siirsi autoani kymmenen, ja toinen viisitoista metriä eteenpäin, kuorma-auton kuljettaja Sami Lappalainen kuvailee.

Paikanpäältä videota kuvannut Lappalainen on ajanut kilpaakin, ja hän oli täysin ymmällään monien kuljettajien ajotaidoista.

- Kysyin vasempaan takakulmaani törmänneeltä kuljettajalta jarruttiko hän ollenkaan. Hän vastasi, että ei, käänsi vain vasemmalle, Lappalainen päivittelee.

Lappalaisen onni oli, että hän oli liikkeellä kevytkuorma-autolla, joka kesti pari osumaa suhteellisen hyvin. Hän keräsi kyytiinsä seitsemän autonsa jättämään joutunutta, ja vei heidät kaupunkiin, kun se oli mahdollista.

- Yksi palomies sanoi, että heti kun auto on ajokunnossa, voi lähteä ajamaan. Letkan loppupäässä moni auto oli kyllä aika huonossa kunnossa.

Petteri Hiltunen

Lähde: Iltasanomat

Ei se sää niitä kolareita ajanut. Syy on edelleen niissä kuskeissa, ei siinä auta mitkään selittelyt. Ja mä en todellakaan oo naureskellu tälle asialle, koska oikeasti noissa voi käydä tosi pahasti. Mutta en myöskään ymmärrä miksei koskaan oteta opikseen ja syytellään vaan huonoa keliä, itsessään kun ei mitään vikaa ole...

Ja ikävä kyllä usein ne ammattikuskit osaa olla sitä vastuutonta porukkaa kun luotetaan liikaa omiin taitoihinsa.

[QUOTE="vieras";25592312]Mä en vain käsitä!!! Aina maalaiset sitä täällä ihmettelemässä. Selittäkää maalaiset, miksi ette ymmärrä, vaan jauhatte tästä aina.[/QUOTE]

Heikon itsetunnon omaavien maalaisten pitää päästä pätemään edes yhdellä asialla, vaikka eivät itse pärjää Helsingin liikenteessä edes kesälomien hiljentämässä heinäkuisessa Stadissa.

[QUOTE="vieras";25593053]Heikon itsetunnon omaavien maalaisten pitää päästä pätemään edes yhdellä asialla, vaikka eivät itse pärjää Helsingin liikenteessä edes kesälomien hiljentämässä heinäkuisessa Stadissa.[/QUOTE]

Minä en ainakaan tässä kohtaa yritä päteä, koska tiedän olevani surkea kuski. :D Ainoa missä olen tässä suhteessa hyvä, on vauhdin hiljentäminen ja ajamisen välttäminen.

[QUOTE="vieras";25593053]Heikon itsetunnon omaavien maalaisten pitää päästä pätemään edes yhdellä asialla, vaikka eivät itse pärjää Helsingin liikenteessä edes kesälomien hiljentämässä heinäkuisessa Stadissa.[/QUOTE]

Tää on tätä ikuista taistelua maalaiset vs. helsinkiläiset.
Ja kun suuressa kaupungissa (väkiluvultaan) tapahtuu kolari, (joka on miljoona kertaa todennäköisempää kuin siellä hiljaisemmassa kaupungissa) niin JES! Saatiin taas joku aihe jolla ollaan niin paljon parempia kuin helsinkiläiset!
Ja sitten alkaa nää "no me täällä maalla kyllä..." "Kyllä minä olisin tehnyt niin ja näin, katso kun täällä maalla osataan.." "Pk-seutu on vain täynnä itseään ja sattuu tälläistä...!"
Ja kuinka moni näistä kovaan ääneen puhuvista maalaisista on sitten itse ajanut Helsingissä...

Yhteistyössä