MIHIN teidän mielestä sossut saa myöntää avustuksia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaa mulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Ai pitäiskös ihmisten sitten kuolla sun mielestäs nälkään jos ei rahat riitä laskujen jälkeen ruokaan? Aika tyypillistä ajattelua sulta (mm).

Tasan ei käy onnen lahjat.Jos ei saa elämäänsä hoidettua muulla kun kuoleman uhalla -olkoon se sitten kohtalona.Mutta ei sossua tulisi siltikkään olla.

sä oot sairas.

niin minä vai?

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Ainaka ei kukaan pääse sanoon että mä olen tyypillinen yksinhuoltajaäiti joka tehtailee kakaroita ja elättää ne sossun rahoilla.
Mä kävin töissä,se mun vikani ole jos siitä saatava palkka riittää nipin napin ruokaan.
Onneksi on ellostili,siihen saa velaksi ostaa lapsille vaatteet.Näin mennään,oppii kertaheitolla mitä on kun tekee mukuloita ja elämä ei menekkä niin kuin suunnitteli.Toisaalta,se töissäkäyminen kannatti,nyt ei ole helmikuun jälkeen tullu edes sitä rahaa,kun saa minimielarit ja lapsilisän ja siitä maksaa laskut ni kummasti sitä elää 320 kuukaudessa neljän mukulan ja lemmikeiden kanssa kun pakko on.Maksan siitä jopa lääkkeeni.Silmälaseja siitä ei kyllä enää osteta.

Niin että uudet vaatteet ellokselta on tärkämmät kuin ne silmälasit? Instru muuten myy osamaksulla niitäkin.
Jos ihminen on oikeesti idiootti kuten sinä niin turha sulle on mitään rautalangasta vääntää.

Meillä on nimittäin ennemmin ostettu ne silmälasit sillä osamaksulla velaksi,ja vaatteet sitten käytettyinä. Siksi tätä siis ihmettelin..... Käytetyillä vaatteilla pärjää,mutta ilman silmälaseja on ainakin omalla kohdallani turha yrittääkään. Jos siis aikoo mennä esimerkiksi ulos jne.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Ai pitäiskös ihmisten sitten kuolla sun mielestäs nälkään jos ei rahat riitä laskujen jälkeen ruokaan? Aika tyypillistä ajattelua sulta (mm).

Tasan ei käy onnen lahjat.Jos ei saa elämäänsä hoidettua muulla kun kuoleman uhalla -olkoon se sitten kohtalona.Mutta ei sossua tulisi siltikkään olla.

sä oot sairas.

niin minä vai?

no et sinä.. todellakaan :D

kiitti nöppönen, säikähdin aivan! On se vaan outoa kun joittenkin mielestä ei saisi hakea tukea mistään, tuntuu että kaikki noi asumistuet, elarit on joittenkin mielestä sellasia tukia mitä ei tarttis maksaa. Mutta milläs maksat asunnon jos et saa asumistukea, lennät pian pihalle ja joudut asumaan taivasalla ja siitäkös sossu riemastuisi, kyllä lähtis lapsi viivana huostaan mutta sitähän noi jotkut varmaan toivookin että kun köyhät yrittää sinnitellä aluksi omillaan mutta jos ei pärjää niin on pakko hakea tukea jostakin. Muakin köyhempiä on sen tiedän, mutta noita oikeita kerjääjiä en ymmärrä mitä suomeenkin on tullut nyt tuolta muualta euroopasta.

Jos saisin päättää en haluaisi maksaa veroja joista maksan muiden työttömyyspäivärahoja yms. Mieluiten jättäisin lapsilisätkin pois ja eläisin sillä mitä itse saan ansittua.Miksi minun työlläni pitäisi elätellä toisia?

Alkuperäinen kirjoittaja Aijaa:
Jos saisin päättää en haluaisi maksaa veroja joista maksan muiden työttömyyspäivärahoja yms. Mieluiten jättäisin lapsilisätkin pois ja eläisin sillä mitä itse saan ansittua.Miksi minun työlläni pitäisi elätellä toisia?

Rakentaisitko sitten ihan omilla rahoilla esimerkiksi tiet joilla katumaasturillasi ajelet?

Alkuperäinen kirjoittaja pöljä:

Rakentaisitko sitten ihan omilla rahoilla esimerkiksi tiet joilla katumaasturillasi ajelet?

Vaikka näin. Tai sitten me samanlailla ajattelevat yhdistyttäisi ja kustannettaisi tälläisiä "yhteishankkeita" yhdessä.

Mitäs sitten jos itse olisit yhtäkkiä vastaavassa tilanteessa? Sairastut vakavasti,tai menetät sen työpaikan tms?

Ja oikeasti ,jos on varaa ostaa uusia vaatteita tilille ja maksaa niitä pois sitten korkojen kanssa,niin on varaa hommata lapselle ne silmälasit eikä valittaa ettei ole rahaa lasten silmälaseihin. Tai vaikka ei valittaisikaan,niin toteaminenkin kuuluu sitten samaan kastiin....

Minä muuten sairastuin. Kukkauden lääkkeiden itselle jäävä osuus kelan korvauksen jälkeen on 700 euroa. Kuinka monella olisi tähän yhtäkkiä varaa,jos ei olisi mahdollista hakea sossusta mitään?

Eli kaikki tuet vaan veks niinhän nää ns. viisaat täällä sanoo ettei kukaan saisi mitään tukia, mutta niinkuin sanoin tuolla yhessä ketjussa että jos asumistuki poistettaisiin olisi todella paljon ihmisiä kadulla koska heillä ei olisi välttämättä varaa maksaa asuntoaan ilman asumistukea ja varsinkin lapsiperhelle se olisi kova isku, lapset vietäisiin huostaan yms. Sen jälkeen päästäisiin sanomaan että ihan oikein tekivät. Säälittävää eräiltä jotka ajattelee tukien poistamista.

Mitäs sitten jos itse olisit yhtäkkiä vastaavassa tilanteessa? Sairastut vakavasti,tai menetät sen työpaikan tms?

Ja oikeasti ,jos on varaa ostaa uusia vaatteita tilille ja maksaa niitä pois sitten korkojen kanssa,niin on varaa hommata lapselle ne silmälasit eikä valittaa ettei ole rahaa lasten silmälaseihin. Tai vaikka ei valittaisikaan,niin toteaminenkin kuuluu sitten samaan kastiin....

Minä muuten sairastuin. Kukkauden lääkkeiden itselle jäävä osuus kelan korvauksen jälkeen on 700 euroa. Kuinka monella olisi tähän yhtäkkiä varaa,jos ei olisi mahdollista hakea sossusta mitään?

En osaa vastata kysymykseen josta ei ole kokemusta. tähän asti olen selvinnyt kaikista (isoistakin )sairaalakuluista ihan omin varoin.Mutta en tiedä kuinka toimisin jos en omistaisi muhkeaa pankkitiliä.

Niin mä maksan lääkkeeni ihan itse.Ei maksa sossu myöskään mun lääkkeitäni.Lapset ei voi kulkea alasti,niillä on pakko olla vaatteet.Säästeliäästi kun tilaa tarjouksista niin mäkin sain esimerkiksi neljän lapsen vaatteet samaan hintaan kuin mitä ne olis kirpparilla maksaneet ja aivan uusia vaatteita.Mä en saa todellakaan osamaksulla silmälaseja koska mulla ei ole niin paljoo tuloja mitä se vaatii että osamaksulla vois ostaa.Mä en valittanut,mä totesin asian.
Tällä hetkellä saisin toimeentulotukea jonkun kolmesataa varmaan mutta sossu saa pitää euronsa.Aina on joku muu joka tarvii ne rahat kipeämmin kuin minä,vaikka naapuritalon mustalaiset jotka ajaa hienolla uudella mersulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Vastaus otsikon kysymykseen: tarpeeseen. En lähtisi erittelemään, mikä kunkin yksilön kohdalla on se tarve, sen voivat tehdä sosiaalityöntekijät.

Uskotko, että sosiaalityöntekijät tekevät aina oikean päätöksen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En. koska hekin ovat vain ihmisiä. Mutta esim tuo clivian kertomus niistä lasten silmälaseista... mun mielestä ne olisi voitu varsin hyvin myöntä tarveharkintaisena toimeentulotukena. Kuullostaa nimittäin vaan lähinnä ko sosiaalityäntekijän vi**lulta, ettei niihin tarveharkintaista myönnetty. Lääkärin määräämät silmälasit tulevat varmasti tarpeeseen. Mutta pääsääntöisesti heidän kyllä ainakin pitäisi osata se hakijan tarve arvioida ja uskon, että se asia kuuluu ihan heidän opintoihinsakin. Lieneekö sitten kunnissa niin huono tilanne sosiaalityöntekijöidenkin kohdalla, että osa työntekijöistä on epäpäteviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En. koska hekin ovat vain ihmisiä. Mutta esim tuo clivian kertomus niistä lasten silmälaseista... mun mielestä ne olisi voitu varsin hyvin myöntä tarveharkintaisena toimeentulotukena. Kuullostaa nimittäin vaan lähinnä ko sosiaalityäntekijän vi**lulta, ettei niihin tarveharkintaista myönnetty. Lääkärin määräämät silmälasit tulevat varmasti tarpeeseen. Mutta pääsääntöisesti heidän kyllä ainakin pitäisi osata se hakijan tarve arvioida ja uskon, että se asia kuuluu ihan heidän opintoihinsakin. Lieneekö sitten kunnissa niin huono tilanne sosiaalityöntekijöidenkin kohdalla, että osa työntekijöistä on epäpäteviä.

Ok. Oikeestaan sen sijaan, että ihmiset keskittyvät parjaamaan avuntarvitsijoita, pitäisi parjata systeemiä, joka ei mahdollista tasavertaista kohtelua tai pätevien sossujen palkkaamista. Minustakin tuo silmälasijuttu on suorastaan pöyristyttävä.

en nyt tiedä mihin ketjuun viitataan, mutta ymmärrän ihmisten närkästyksen uusista rattaista ja haalareista ym. lastentarvikkeista, kun monet työssäkäyvät asuntovelkaiset ostavat käytettyjä tavaroita, koska asuminen on työssäkäyvälle kallista ja nielee usein toisen palkan. Usein sitten täysin elätettävät asuvat isoissa vuokra-asunnoissa, ja kaiken maksaa asumistuki ja sosiaalitoimi. Ja toimeentulotuki menee kaljaan ja baariin ja harkinnanvaraisia lasten vaatteisiin.

Kun toimeentulotukea saa jo enemmän jos on lapsia, palkka sen sijaan ei nouse senttiäkään vaan palkka on sama sinkulle ja perheelliselle, sen sijaan toimeentulotuki on isompi, jos on lapsia. Sen pitäisi riittää, ei mielestäni ole oikein ostella uusia tarvikkeita, koska moni työssäkäyväkin joutuu ostaa käytettyä.

kiitti nöppönen, säikähdin aivan! On se vaan outoa kun joittenkin mielestä ei saisi hakea tukea mistään, tuntuu että kaikki noi asumistuet, elarit on joittenkin mielestä sellasia tukia mitä ei tarttis maksaa. Mutta milläs maksat asunnon jos et saa asumistukea, lennät pian pihalle ja joudut asumaan taivasalla ja siitäkös sossu riemastuisi, kyllä lähtis lapsi viivana huostaan mutta sitähän noi jotkut varmaan toivookin että kun köyhät yrittää sinnitellä aluksi omillaan mutta jos ei pärjää niin on pakko hakea tukea jostakin. Muakin köyhempiä on sen tiedän, mutta noita oikeita kerjääjiä en ymmärrä mitä suomeenkin on tullut nyt tuolta muualta euroopasta.

järkyttävää. miksi haukut toisia, jotka takuulla menisivät töihin. sinä taas kuulut niihin, jotka puhuvat lapsillensa "köyhistä " ja herroista, ja kaiken pitaa tulla ilmaiseksi muiden pussista sinun pussiin.

Miksi sinä et mene töihin ja elätä minua? Ei se ole kenenkään helppo käydä töissä ja elättää perhettä. Miksi minun pitää lisäksi elättää sinut ja sinun perhe? Miksi kehtaat valittaa kun sinulla isot tulot toisten maksamina?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

järkyttävää. miksi haukut toisia, jotka takuulla menisivät töihin. sinä taas kuulut niihin, jotka puhuvat lapsillensa "köyhistä " ja herroista, ja kaiken pitaa tulla ilmaiseksi muiden pussista sinun pussiin.

ketä tossuliini haukkui? jos ei sinulla ole tossuliinin tilanteesta mitään käsitystä niin kannattaa pitää se suu supussa, omien oletusten varassa ei kannata alkaa toisien tavoista puhumaan.

Kyllä toimeentulotuki on NIIN minimaalinen ja laskettu riittämään VAIN perustarpeisiin, ettei sillä makseta edes puhelinlaskuja. Ja pk-seudulla ainakin vaunut saa kuulemma jostain käytettynä lainaksi ja samoin pinnsangyn ja lasten sängyn saa jostain vankilasta sellaisen peruspuisen tms. Mutta siis toimeentulotuki on väliaikaista apua (pitäisi ainakin olla) ja sen tarkoitus on kattaa pakolliset asumiskustannukset (ei autopaikkoja, saunoja...), ruokakulut, sähkön, lääkket ja lääkärissäkäynnit. Ei käsittääkseni edes matkakuluja, harrastuksia, vatteita tms. Ne sisältyvät perusosaan.

Mutta välillä toki täällä Itä-Helsingissä ihmettelen, kuinka noilla ei-työssäkäyvillä somaleilla (esim) on varaa pukea teininsä Lacosten tennareihin, uusimpiin Dieselin farkkuihin ja itse työnnellä vauvaa uusimmissa Emmaljungan vaunuissa ja istua päivät pitkät muiden lihavien mammojen kanssa esim. Hesburgerissa....

Ok. Oikeestaan sen sijaan, että ihmiset keskittyvät parjaamaan avuntarvitsijoita, pitäisi parjata systeemiä, joka ei mahdollista tasavertaista kohtelua tai pätevien sossujen palkkaamista. Minustakin tuo silmälasijuttu on suorastaan pöyristyttävä.
Totta. Tasavertaisuus ei kuitenkaan harkinnanvaraisen toimeentulotuen kohdalla ole mahdollista kuin saman kunnan sisällä, sillä käsittääkseni harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen vaikuttaa kunnan sosiaalipuolelle tekemä vuotuinen budjetti. Toimeentulotuen perusosasta on taas erikseen säädetty.

Sosiaalityöntekijöitä on todella erilaisia, minulla on ollut kaksi. Toinen tarjosi harkinnanvaraista vaikka mihin vaikken sitä koskaan pyytänyt. Nykyiseltä pyysin pojalle kunnon talvipukuun, en saanut kun sitä vaaterahaa saa kuulemma 50 euroa joka toinen vuosi.

ketä tossuliini haukkui? jos ei sinulla ole tossuliinin tilanteesta mitään käsitystä niin kannattaa pitää se suu supussa, omien oletusten varassa ei kannata alkaa toisien tavoista puhumaan.

Niinpä, kaikki ei ajattele mustavalkosesti näitä asioita. Enkä mä sanonut ettenkö töihin voisi mennä vaikka eläkkeellä olenkin mutta kun ei niitä töitä ole, kysellyt olen monestakin paikasta ja aina vaan luvattiin mutta koskaan ei tullut sitä vastausta että tervetuloa töihin vaan vedottiin niihin vakuutusmaksuihin ym asioihin. En minä töissä käyviä hauku en missään nimessä koska mun ystävistäni on suurin osa töissä mutta ne ymmärtää myös mun tilanteen mikä se on eikä arvostele sen takia että olen eläkkeellä enkä töissä enkä mä sossusta mitään saa enkä hae, antakoon nekin rahat sitten mustalaisille ja juopoille täällä. Ensinnäkin mä en käy baareissa (viimeksi olen ollut viettämässä iltaa puoli vuotta sitten) joka viikko enkä edes joka kuukausi. En mä ketään täällä hauku, jokainen tekee työtä jos työpaikan on saanut niin olkoon kiitollinen, mun on vaan oltava kiitollinen tästä mitä mulla on.

Miksi sinä et mene töihin ja elätä minua? Ei se ole kenenkään helppo käydä töissä ja elättää perhettä. Miksi minun pitää lisäksi elättää sinut ja sinun perhe? Miksi kehtaat valittaa kun sinulla isot tulot toisten maksamina?

Väitätkös sä että mulla on isot tulot? Ei todellakaan ole: eläkkeet on 567 e/kk (kansaneläke ja työeläke yht), asumistuki on 345 e/kk, sitten noi lapsilisät ja elarit, ne tekee vajaa 1300 e/kk. Voin tässä väittää että kyllä sä tienaat kaks kertaa sen mitä minä. Enkä mä valita, mä vain totesin miten asia on kun ruvetaan väittää sellasta mistä ei oo hajuakaan. Ja vielä kerran se että sossusta en saa senttiäkään eli voit nukkua yösi rauhassa mun kohdalta jos se yhtään sua rauhottaa.

Yhteistyössä