MIHIN teidän mielestä sossut saa myöntää avustuksia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaa mulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pirjokettunen@luukku.com:
moikka... oletko yksinhuoltaja???

olen joo, seurustelen miehen kanssa mutta ei asuta yhdessä nyt eikä koskaan hänen alkoholinkäytön vuoksi mutta miksi sä kyselet tällasia, teetkö jotain tutkimusta vai mitä?

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta itse olen saanut vaunuihin soskusta, olisin saanut uusiin mutta sanoin että löysin käytetyt hyvät yhdistelmävaunut joista saan rattaat sitten myöhemmin. Sain niihin rahat sen mitä myyjä pyysi (vähemmän siis mitä oliisn saanut uusiin vaunuihin)
Vaunut kestivät kuukauden kunnes niistä napsahti poikki runko kun olimme nostamassa vaunuja linja-autoon, olin juuri soskuun menossa. Soskun täti kun näki ne niin sanoi että nuohan on nyt vaaralliset. Lähdimme yhdessä ostamaan uudet rattaat mitkä meni vaunuina alkuun kantokopan avulla. Täti sanoikin että mieluummin antavat uusiin rahaa heti ekalla kertaa kuin käytettyihin mistä ei tiedä miten ne kestää. eli meidän kokemus tuli soskulle kalliimmaksi. Toisaalta itsehän en kelpuuttanut ekalla kertaa kun ajattelin saavani hyvän pelin ja "säästäväni" soskun rahoja.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Täällä on terveitä noin 20-30 nuoria poikamiehiä ollee vuosia sossun asiakkaina kun työt ei kiinnosta.Ei saa edes kelan peruspäivärahaa mutta vittujako sen väliä kun sossusta saa saman rahan,maksetaan vielä lääkkeet,silmälasit ym.
Käteen jää makaamalla enempi kuin kelan peruspäivärahasta.Eikä tarvi täyttää edes työkkärilappua.
Ei niitä kukaan patista töihin,kursseille tai ylipäätään mihinkään.
Mutta oleppa monen mukulan yksinhuoltajaäiti ni johan on kurssia kurssin perään,paskoja palkkatukihommia joista ei tienaa mitään eikä ne vittujakaan mihinkään motivoi.
Vakityöhön ei pääse enää mihinkään kun valtio mahdollistaa työnantajille nää palkkatukilaiset eli ilmaisen työvoiman.
Tää on kyllä niin helvetistä.
Jos käy tuuri että löydät kokopäivätyön niin palkka menee just sen kympin yli sen rajan että asumistukesi tartkistetaan ja se pienenee samassa suhteessa mitä saat palkkaa käteen enempi kuin kelan päivärahaa.

kyllä se sosku vaatii että hakija on ilmoittautunut työnhakijaksi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Täällä on terveitä noin 20-30 nuoria poikamiehiä ollee vuosia sossun asiakkaina kun työt ei kiinnosta.Ei saa edes kelan peruspäivärahaa mutta vittujako sen väliä kun sossusta saa saman rahan,maksetaan vielä lääkkeet,silmälasit ym.
Käteen jää makaamalla enempi kuin kelan peruspäivärahasta.Eikä tarvi täyttää edes työkkärilappua.
Ei niitä kukaan patista töihin,kursseille tai ylipäätään mihinkään.
Mutta oleppa monen mukulan yksinhuoltajaäiti ni johan on kurssia kurssin perään,paskoja palkkatukihommia joista ei tienaa mitään eikä ne vittujakaan mihinkään motivoi.
Vakityöhön ei pääse enää mihinkään kun valtio mahdollistaa työnantajille nää palkkatukilaiset eli ilmaisen työvoiman.
Tää on kyllä niin helvetistä.
Jos käy tuuri että löydät kokopäivätyön niin palkka menee just sen kympin yli sen rajan että asumistukesi tartkistetaan ja se pienenee samassa suhteessa mitä saat palkkaa käteen enempi kuin kelan päivärahaa.

kyllä se sosku vaatii että hakija on ilmoittautunut työnhakijaksi :whistle:

niin vaatii. Ja jos olet esim. kieltäytynyt työvoimakoulkutuksesta tai työkkärin määräämästä työpaikasta vähennetän ttt:ta noi 20 prossaa.
Eli saatkin tosi vähän.

Mulla yks tuttu joka ei pystykäymään töissä tai kursseilla , oli saanut sossusta vain 60e elämiseen rahaa. kyllähän yksinäinen ihminne tuolla elää kuukauden.

En jaksa lukea viestejä; vastaan vain kyskymykseesi OMALLA MIELIPITEELLÄNI joka on minun omani johon muilla ei ole sanomista(kukin olkoon omalla mielipiteellään asiasta mitä miletä vain) Mutta vastaukseni; Sosiaalihuolto on järjestelmä joka ei toimi, siellä liikaa valtion rahoja hyväksikäyttäviä , uusavuttomia, alkoholisteja jne. Minusta koko systeemi tulisi lopettaa ja ihmisten olisi aika ottaa vastuu omasta elämästään vaikka se ajoittain olisikin ankeaa arjen taistelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Aijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja pöljä:
Jos saisin päättää en haluaisi maksaa veroja joista maksan muiden työttömyyspäivärahoja yms. Mieluiten jättäisin lapsilisätkin pois ja eläisin sillä mitä itse saan ansittua.Miksi minun työlläni pitäisi elätellä toisia?

Rakentaisitko sitten ihan omilla rahoilla esimerkiksi tiet joilla katumaasturillasi ajelet?

Vaikka näin. Tai sitten me samanlailla ajattelevat yhdistyttäisi ja kustannettaisi tälläisiä "yhteishankkeita" yhdessä.

hmm..
muiden samanlaisten yhteishankkeet myös vaativat tietyt summat.. tuskin koko suomea voitte verkostoida teidän palkoista joka pidemmän päälle tarvitsi myös ihmisä pelkästään käsittelemäännäitä teidän yhteishankkeita ja heille pitäisi maksaa palkkaa ja kuka sitten katsoo kuka näitä teitä pitkin ajelee.että onko maksanut tien rakentamisesta jne.. saako sit ne jotka ei ole maksaneet teidän yhteishankkeista niin käyttää rakentamianne teitä? entäs jos joku haluaa perustaa sairaalan yhteishankkeella ja sä et ole siitä maksanut niin et pääse sairaalaan kun puhkee silmä.. häh?toi idea on vaan valtio ja verotussysteemi pienoiskoossa..

mut ap:n kysymykseen vastaan et minusta on hyvä jos voidaan myöntää tukea yleiseen elämiseen eli vuokraan(pääkaupunkiseudulla esim törkeet vuokrat), terveydenhoitokuluihin ja sähkölaskuun. muut esim tv-luvat, matkakortit jne jo kuuluvat perusosaan joka on aikuiselta jotain reilu 300e. et ei ole paljoa kuitenkaan.
myös ne tilapäiset elämäntilannemuutokset eli apua vauvan tarvikkeisiin jne on kiva saada tukea. vaikka niin jos tosiaan haluaa jotain fancya niin ostaa itse ja sosku maksaa sen minkä katsoo kuuluvan. kuittia vastaan tietty. jokaiselle huonekalulle ja tavaralle on katsottu korvattava hinta valmiiksi. esim pinnasänky 60euroa.
helsingissä huonekalut,vaunut jne tulee työttömien työpajoilta. sinne saa maksusitoumuksen ja sitä näyttämällä saa työpajalta tavaran.

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
juu ei oo keltään pois ei.... mun mielestä se on pois myös multa ja mun lapsilta! se et jotkut hakee koko elantonsa ja telkkarit sun muut sossusta on todellakin veroilla maksettu ja ne rahat yhteiskunta vois käyttää vaikka kouluun, päivähoitoon, vanhustenhoitoon, terveydenhoitoon.

mohin sitten sossu SAA myöntää rahaa on mun mielestä vain tilapäinen apu kun on elämänkriisi. esim. monilapsisesta perheestä työssäkäyvä isä tai äiti sairastuu pysyvästi tai kuolee... yms...

juopoille ja narkkareille ei tarvi mun puolestani antaa latiakaan ja muutenki ihmiset vois vähäsen iteki tehä jotain elantonsa eteen.

Muuta amerikkaan, jos olet tuota mieltä :( Juopot ja narkkarit pitäisi ohjata pakkohoitoon, mutta kyllä heillekin pitää ruokaa ja asunto tarjota. Itse hyväksyn auton maksutkin, jos on pakollista töiden takia.

Opiskelevan yh:na on pakko hakea toimeentulotukea, että pärjää. Just tänään olin sossussa, vein kuitit bussikortin latauksesta ja lääkkeistä. Teen osa-aikaista työtä, se palkka totta kai pienentää toimeentulotukea.

Pesukoneen, telkkarin ja dvd-videoyhdistelmän olen maksanut itse.

Jos saisin päättää en haluaisi maksaa veroja joista maksan muiden työttömyyspäivärahoja yms. Mieluiten jättäisin lapsilisätkin pois ja eläisin sillä mitä itse saan ansittua.Miksi minun työlläni pitäisi elätellä toisia?

Maailmassa on yhteiskuntia jokaisen mieleen. Eikä tarvitse kuin opetella kyseisen maan kieli. Sinulle taitaisi sopia Yhdysvallat, kielikin olisi tuttu. Tai Australia.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkku:
En jaksa lukea viestejä; vastaan vain kyskymykseesi OMALLA MIELIPITEELLÄNI joka on minun omani johon muilla ei ole sanomista(kukin olkoon omalla mielipiteellään asiasta mitä miletä vain) Mutta vastaukseni; Sosiaalihuolto on järjestelmä joka ei toimi, siellä liikaa valtion rahoja hyväksikäyttäviä , uusavuttomia, alkoholisteja jne. Minusta koko systeemi tulisi lopettaa ja ihmisten olisi aika ottaa vastuu omasta elämästään vaikka se ajoittain olisikin ankeaa arjen taistelua.

Kerjäläisiä, katulapsia, kodittomia kujille ja siltojen alle, runsaasti katuväkivaltaa ja ryöstöjä, asuntomurtoja.....Sitäkö sinä oikeasti Suomeenkin haluat? Meinaan sitä se tulee olemaan jos sosiaaliturva poistuisi kokonaan.

yllättävän tai pelottavan moni haluais et siirryttäis tuohon että maassa olis kerjäläisiä, katulapsia, kodittomia kujilla. sitä että heikoilla hetkillä kuolis vaan nälkään ja sairauksiin.. pois niiden jaloista joilla kaikki on hyvin. hirveän surullista..

Joku sanoi että lapsen tarvikkeisiin pitäisi saada apua?
Miksi ihmeessä, kyllä ne kondomit on halvempia kun sitten soskusta ruinata rahaa lapsen "ylläpitoon"
Itse olen raskaana ollessa menny PYYTÄMÄÄN töitä että sain ostettu alkuun pääsyyn tavarat, amme, hoitoöljy, talkia, vaippoja yms. kaikkea mitä tarvitsin.
Minut työllistettiin 3KK:ksi ja sain tarvittavat rahat IHAN ITSE hankittua, ei tarvinnut mennä sossun luukulle kinumaan!!!!

Niinpä, ei voi ymmärtää joittenkin järjen juoksua kun tuollaisia tullaan tänne sanomaan että sossu ja muut tuet pitäisi poistaa kokonaan. Järkyttävää suorastaan!

vuokraan, ruokaan,terveysmenoihin, peruselämiseen kyllä mutta en voi ymmärtää UUSIA vaunuja,pyöriä,harrastusvälineitä,lehtitilauksia yms..silloin menee musta jo verorahat hukkaan |O ei monella töissä käyvilläkään ole varaa uutena kaikkiin niihin miksi siis toimeentulotuen piirissä olevilla pitäisi olla?

Alkuperäinen kirjoittaja miuku mauku:
Miksi ihmeessä, kyllä ne kondomit on halvempia kun sitten soskusta ruinata rahaa lapsen "ylläpitoon"
Itse olen raskaana ollessa menny PYYTÄMÄÄN töitä että sain ostettu alkuun pääsyyn tavarat, amme, hoitoöljy, talkia, vaippoja yms. kaikkea mitä tarvitsin.
Minut työllistettiin 3KK:ksi ja sain tarvittavat rahat IHAN ITSE hankittua, ei tarvinnut mennä sossun luukulle kinumaan!!!!

Sinäsinäsinä.
Sinä olit töissä, ja se on oikein kiva juttu. Kaikille se ei vain ole mahdollista. Kun vaikkapa oksentaa aamusta iltaan 9 kk niin työnteko ei ole ihan ekana mielessä raskausaikana. Minä oksensin, mutta mulla onneksi oli työpaikka eli palkka juoksi sairaslomasta huolimatta.
Jollain on kotona pieni esikoinen, tulee ehkä vahinkoraskaus ja sen myötä ero. Töihin aika harva vauvaikäisen äiti menee (vauvalle ei hoitopaikkaa saa kovin helposti) mutta tarvikkeita tarvitaan kuitenkin, kun pian perheessä on kaksi pikkuista.
Tilanteita on niin monenlaisia, ja ne odottajat jotka tietoisesti välttelevät töitä ja haluavat vaan kaiken ilmaiseksi sossusta ovat aika pieni osa sossun asiakkaista kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu harmailee:
Alkuperäinen kirjoittaja pöljä:

Rakentaisitko sitten ihan omilla rahoilla esimerkiksi tiet joilla katumaasturillasi ajelet?

Vaikka näin. Tai sitten me samanlailla ajattelevat yhdistyttäisi ja kustannettaisi tälläisiä "yhteishankkeita" yhdessä.

hmm..
muiden samanlaisten yhteishankkeet myös vaativat tietyt summat.. tuskin koko suomea voitte verkostoida teidän palkoista joka pidemmän päälle tarvitsi myös ihmisä pelkästään käsittelemäännäitä teidän yhteishankkeita ja heille pitäisi maksaa palkkaa ja kuka sitten katsoo kuka näitä teitä pitkin ajelee.että onko maksanut tien rakentamisesta jne.. saako sit ne jotka ei ole maksaneet teidän yhteishankkeista niin käyttää rakentamianne teitä? entäs jos joku haluaa perustaa sairaalan yhteishankkeella ja sä et ole siitä maksanut niin et pääse sairaalaan kun puhkee silmä.. häh?toi idea on vaan valtio ja verotussysteemi pienoiskoossa..

Lisäksi tarvitaan poliisit, sotilaat ja tuomarit. Tietenkin yksityiset, hieman feodaalijärjestelmän tapaan.

mä jäin kesälomalle kun olin noin 5kk ja 2kk kesäloman jälkeen jäin työttömäksi(oli määräaikainen työsopimus) siksi reiluksi kuukaudeksi ennen aikaistettua äitiyslomaa.mulle sanoi vaan työkkäristä et kukaan ei ota sua raskaana töihin.. et ei ihan toiminut meillä..

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Sinäsinäsinä.
Sinä olit töissä, ja se on oikein kiva juttu. Kaikille se ei vain ole mahdollista. Kun vaikkapa oksentaa aamusta iltaan 9 kk niin työnteko ei ole ihan ekana mielessä raskausaikana. Minä oksensin, mutta mulla onneksi oli työpaikka eli palkka juoksi sairaslomasta huolimatta.
Jollain on kotona pieni esikoinen, tulee ehkä vahinkoraskaus ja sen myötä ero. Töihin aika harva vauvaikäisen äiti menee (vauvalle ei hoitopaikkaa saa kovin helposti) mutta tarvikkeita tarvitaan kuitenkin, kun pian perheessä on kaksi pikkuista.
Tilanteita on niin monenlaisia, ja ne odottajat jotka tietoisesti välttelevät töitä ja haluavat vaan kaiken ilmaiseksi sossusta ovat aika pieni osa sossun asiakkaista kuitenkin.

Tarkoitinkin sitä; että jos ei rahat riitä niin miksi sitä hankkiudutaan raskaaksi? Ne kondomit on edelleen halvempi ratkaisu kuin se vauva!
Ja jos on vauva ennestään ettei VOI MENNÄ TÖIHIN niin yleensä on jo ne vaunutkin ja muut alkuun auttavat tavarat jo hommattuna, eikö????

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:

mä jäin kesälomalle kun olin noin 5kk ja 2kk kesäloman jälkeen jäin työttömäksi(oli määräaikainen työsopimus) siksi reiluksi kuukaudeksi ennen aikaistettua äitiyslomaa.mulle sanoi vaan työkkäristä et kukaan ei ota sua raskaana töihin.. et ei ihan toiminut meillä..

Luotit sitten siihen kun joku sulle näin sanoi? Ei varmaan olisi kannattanut luottaa vaan mennä ihan itse pyytämään töitä? Olisit voinut jopa yllättyä???
Ja uskon että sulla aikaisemmin olleen työpaikan takia oli varaa hommata ne tarvittavat tavarat.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Sinäsinäsinä.

Tarkoitinkin sitä; että jos ei rahat riitä niin miksi sitä hankkiudutaan raskaaksi? Ne kondomit on edelleen halvempi ratkaisu kuin se vauva!
Ja jos on vauva ennestään ettei VOI MENNÄ TÖIHIN niin yleensä on jo ne vaunutkin ja muut alkuun auttavat tavarat jo hommattuna, eikö????

mä olen ihan varma että siinä vauvantekotilanteessa ei paljoa matikkapäätä käytetä. ja onhan siinä hitsi 9kk aikaa raskaaksi tulemisenkin jälkeen et voi tapahtua vaikka mitä erikoisia elämänmuutoksia. ei elämä vaan ole noin musta-valkoista.

Vahinkoraskauksia tapahtuu. Ihan oikeasti. Kondomit pettää (omakohtainen kokemus löytyy: oikein käytetty, ehjä kondomi, siitä huolimatta tulin raskaaksi ja sain tuon ihanan kuopuksen), kierukka pettää, pillerit pettää vaikka ne on otettu joka päivä ajallaan....Ainahan voi toki tehdä abortin, mutta monelle lapsen tappaminen rahanpuutteen takia on asia, joka ei vain tule kysymykseenkään. Ehkä raskaus on suunniteltu, mutta mies (se työssäkäyvä osapuoli, joka halusi vauvan ja lupasi elättää perheensä ) toteaa kuukausi ennen laskettua aikaa että ei, isyys ei olekaan mun juttu, ja ottaa irtaimiston mukaansa muuttaessaan pois. Sitäkin tiedän tapahtuneen.
Kun perheessä on kaksi pientä lasta, tarvitaan tottakai kaksi pinnasänkyä (tai isommalle jatkettava sänky jotta vauva saa pinniksen), kaksostenrattaat, jne. Vauva saa ehkä isommalta vaatteet, mutta isommalle on hankittava sopivan kokoisia vaatteita tilalle. Ja jos kyseessä on vaikkapa miehensä jättämäksi tullut yh-äiti, niin miten hän menisi töihin yksivuotiaan ja pikkuvauvan äitinä? Ei mitenkään. Onneksi on sosiaaliturva, joka antaa köyhillekin mahdollisuuden elää ihmisarvoista elämää.
Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Jokainen meistä voi joskus olla se, joka tarvitsee sossun apua.

Yhteistyössä