MIHIN teidän mielestä sossut saa myöntää avustuksia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaa mulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Ruokakupongit on nöyryyttäviä mutta jonkinmoinen tili kauppaan ettei kaikille käy selväksi jonossa kuka on sossu asiakas. Ja tietenkään alkoholia, röökiä ... ei saisi ostaa.

Ruokatilin voi avata ihan että sen itse maksaa, eikä sossu.

Itsellä on s-marketissa sellainen varalta, jos tulee tosi tiukka kuukausi (joku iso yllättävä meno ym) niin sinne voi käydä ostamassa ja maksaa sit palkkapäivänä pois!

Alkuperäinen kirjoittaja Kertokaa mulle:
siksi Suomi onkin HYVINVOINTIVALTIO, kenenkään ei tarvitse kerjätä lapsien kanssa rahaa kadunkulmassa, kun on korkea verotus ja hyvät sosiaaliedut.

Onko teidän mielestä parempi, että kaikki sossulan määrärahat menee juoppojen ja narkkareiden hyysäämiseen??? Nuo ihmisretaleet ovat kuitenkin itse tilansa tahallaan aiheuttaneet ja valinneet.

Uskomatonta sakkia. :(

Minustakin on kiva että on korkea verotus, itse kun niitä veroja ihan reippaasti makselen. Hyvät sosiaaliedut taas ovat liiankin hyvät, tukia käytetään törkeästi hyväksi.

En koe olevani syypää kenenkään ongelmiin. Kyllä ne varattomat lapsiperheetkin ovat taitaneet ne lapsensa=ongelmansa(?) ihan itse tehdä ja tahallaan tilansa aiheuttaneet.

Kun on itse tehnyt töitä 13-vuotiaasta asti ja edennyt elämässään mukavasti, vaikka ne elämän alkueväät eivät häävit ole olleetkaan, ei jaksa kuunnella ihmisten vinkumista ja kerjäämistä. Opiskelkaa ja menkää töihin. Tehkää sitten vasta ipanat, jos on varaa ja viitsii omia rahojaan niihin tällätä...

Ei siinä mun mielipide eikä valitettavasti useimman muunkaan palstalaisen mielipide paina. Vaikka ei taitais olla huonompi systeemi jos toiset vähävaraiset määrittelisi ne oikeesti välttämättömät.

En mä kanssa ymmärrä sitä et ykskin kaveri vuokra-asuntoon sossun rahoilla hankitutti tiskikoneen, kun hänellä muka on niin paha allergia käsissä. Eipä ole, sen sijaan mulla on, siitä taisi keksiäkin tollaseen vedota. Samaan aikaan lapsella oli vaipat lopussa eikä rahaa uusiin, pääasia et itse pysyi tupakassa.

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Kertokaa mulle:
Kamalaa luettavaa nuo ihmisten mielipiteet tuossa ketjussa, jossa kaksosia odottava perhe saa sossulta avustusta rattaisiin. Siis se ihmisten yleinen mielipide, että sossula EI saa tukea lapsiperheitä. Miten toiset perheenäidit voi ajatella noin? Että jos toinen lapsiperhe on pulassa, ei sitä saa sossula auttaa? Eihän se ole keltään itseltä pois.

Totta, että verorahoilla välillisesti rahoitetaan näitä asioita, mutta siksi Suomi onkin HYVINVOINTIVALTIO, kenenkään ei tarvitse kerjätä lapsien kanssa rahaa kadunkulmassa, kun on korkea verotus ja hyvät sosiaaliedut.

Onko teidän mielestä parempi, että kaikki sossulan määrärahat menee juoppojen ja narkkareiden hyysäämiseen??? Nuo ihmisretaleet ovat kuitenkin itse tilansa tahallaan aiheuttaneet ja valinneet.

ja sulla ei asiasta kokemusta näköjään. että kannattasko olla vaikka hiljaa
Uskomatonta sakkia. :(

Samaa mieltä kanssasi. Mäkään en voi tajuta että miksi juopot saa täälläkin sossusta rahaa kun ite ovat kuitenkin tilansa aiheuttaneet, ei ymmärrä.

njaa... kyllä tollaseen olis kiva saada avustusta. Itse en tosin saanut, ostin vauvalle kirpparilta rähjäiset likaisen harmaat vaunut, kun ei muuhun ollut vara. ehkä olisin saanut uudet jos olis ollut kaks vaavia?

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
sellaisia kustannuksia joita perhe ei pysty itse maksamaan ja jotka ovat välttämättömiä perheen elämisen kannalta..
näitä ovat: maksusitoumukset ruokaan ( jos puoliso menettää työnsä ym) mutta ei joka kk...
avustukset vähävaraisille lasten tarvikkeisiin (jos on vahinko käynyt)
satunnaiset avustukset hädän hetkellä.

näihin ei:
-alkoholistien elättäminen
-narkkareiden elättäminen
-uusien vaunujen ja tarvikkeiden ostamiseen myönnetyt rahat
-huonekalujen ostamiseen uutena
-lomamatkoihin
-harrastuksiin
-työtävieroksuvien ihmisten täydellinen elättäminen

Miksei saa ostaa uutena, jos se niiden raha sattuu riittämään? Me saatiin vaunuihin avustusta 200? aikoinaan ja kyllä sillä uudet saatiin...

siis joo, muotoilin väärin: toki saa uutena ostaa jos rahat siihen riittävät, mutta se että vaaditaan upouusia emmaljungan tai brion vaunuja, stokken pinnasänkyä etc. ei niihin pitäisi rahaa saada..

saahan sitä vaatia, tuommoisiin ei taatusti sieltä rahaa saa. mut tää on tätä, joilla raha-asiat ja elämä on mallillaan ei halua apua muille, mun ystävä oli saanut haukut siitä että on saanut lapsettomuushoitoihin kelakorvausta.. kun ei hekään ole lapseen ylimääräistä saanut kelalta niin ei kukaan muukaan.

riippuu kunnasta ja siitä kuika hyvin osaa itkeä sille sossutädille..
kaksikin entistä kaveriani on saanut sossusta itkettyä itselleen: sohvan, sängyn, ruokapöydän.. toinen heistä oli samassa duunipaikassa töissä, tienasi 1600?kk käteen, asui yksin ja siltikin sai itkettyä maksusitoumuksia ruokaan.. huonekaluihin rahaa..
että kyllä niitä saa kun osaa... :(

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mun mielestä sossu olis voinu myöntää rahat mun lasten silmälaseihin kun kerran kävin töissä mutta palkka oli niin pieni että sillä ei silmälaseja ostella.Ei myöntäny,lapset on sitte ilman.

jouduitko maksamaan kokonaan lasit itse?
Meidän Timon lasit maksoivat 38e. LKS maksoi linssit kokonaan ja 75e asti kehykset. Karsastuksen hoidossa on aina näin.kymmenenvuotiaaksi asti kerran vuodessa, jos edelliset lasitovat rikki,liian pienet tai näkö on muuttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kun on itse tehnyt töitä 13-vuotiaasta asti ja edennyt elämässään mukavasti, vaikka ne elämän alkueväät eivät häävit ole olleetkaan, ei jaksa kuunnella ihmisten vinkumista ja kerjäämistä. Opiskelkaa ja menkää töihin. Tehkää sitten vasta ipanat, jos on varaa ja viitsii omia rahojaan niihin tällätä...

Entäs kun on opiskellut ja mennyt töihin, ja sitten tuleekin jotain yllättävää eteen, esim. avioero ja sairastuminen?

kaksikin entistä kaveriani on saanut sossusta itkettyä itselleen: sohvan, sängyn, ruokapöydän.. toinen heistä oli samassa duunipaikassa töissä, tienasi 1600?kk käteen, asui yksin ja siltikin sai itkettyä maksusitoumuksia ruokaan.. huonekaluihin rahaa..

sitten ei ole sossutädit oikein töidensä tasalla. täällä ainakin pitää olla tositteet aina mukana tuloista että laskevat ensin toimeentulotuen ja se vaikuttaa isolta osalta harkinnanvaraisten avustuksien saamiseen. mä olisin saanut rahaa ruokapöytään jne eron jälkeen, mut ne jäi osituksessa mulle joten en sitten niitä tarvinnut. jos täällä tarvitsisi tiskikoneen käsien allergian vuoksi niin lääkärin toditus on moisesta toimitettava. itse sain silmälasit harkinnanvaraisena ja sossutäti puhui optikon kanssa puhelimessa jopa lasieni pinnoitteesta ja hionnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Mun mielestä sossu olis voinu myöntää rahat mun lasten silmälaseihin kun kerran kävin töissä mutta palkka oli niin pieni että sillä ei silmälaseja ostella.Ei myöntäny,lapset on sitte ilman.

jouduitko maksamaan kokonaan lasit itse?
Meidän Timon lasit maksoivat 38e. LKS maksoi linssit kokonaan ja 75e asti kehykset. Karsastuksen hoidossa on aina näin.kymmenenvuotiaaksi asti kerran vuodessa, jos edelliset lasitovat rikki,liian pienet tai näkö on muuttunut.
Ei ole sellasia rahoja,lapsilla ei siis ole silmälaseja.

sitten ei ole sossutädit oikein töidensä tasalla. täällä ainakin pitää olla tositteet aina mukana tuloista että laskevat ensin toimeentulotuen ja se vaikuttaa isolta osalta harkinnanvaraisten avustuksien saamiseen. mä olisin saanut rahaa ruokapöytään jne eron jälkeen, mut ne jäi osituksessa mulle joten en sitten niitä tarvinnut. jos täällä tarvitsisi tiskikoneen käsien allergian vuoksi niin lääkärin toditus on moisesta toimitettava. itse sain silmälasit harkinnanvaraisena ja sossutäti puhui optikon kanssa puhelimessa jopa lasieni pinnoitteesta ja hionnasta.

niinhän sen pitäisi mennä että tarve todella pitäisi todistaa... mutta juurikin kaverini kaltasten elättien takia ihmisillä on hyvinkin ennakkoluuloinen asenne kaikkiin sossun asiakkaisiin.. ja kun noita väärinkäytöksiä riittää..

Joo, alkoholimsi on sairaus, mutta itse tahallisesti aiheutettu sellainen. Vai meinaatko, että Suomesta löytyy vielä joku ihminen, joka EI TIEDÄ jatkuvan viinan juonnin aiheuttavan riippuvuutta ja vievän työkyvyn ja terveyden?

Siis mun mielestähän sossu voi antaa esim 200 euroa vaikkapa lasten rattaisiin, mutta jos haluaa itse hankkia kalliimmat niin sitten itse hommaa sen loppusumman... Meille sossu maksoi puolet rattaista, oltiin jo ne hommattu, vietiin kuitti ja maksoivat puolet takaisin päin, mies maksoi toisen puolen. Oltiin jo asiasta etukäteen sovittu.

niinhän sen pitäisi mennä että tarve todella pitäisi todistaa... mutta juurikin kaverini kaltasten elättien takia ihmisillä on hyvinkin ennakkoluuloinen asenne kaikkiin sossun asiakkaisiin.. ja kun noita väärinkäytöksiä riittää..

aivan, minusta se on suoraansanottuna pyllystä. :| sitä paitsi jos joka paikassa olisi yhtenäiset toimintatavat ja tosiaan asiat tarkastettaisiin aina niin kusettajat vähenisi.

Menee hiukan ohi alkuperäisen kysymyksen. Olin töissä kaupan kassalla ja käsittelin melko usein näitä sossun maksusitoimuksia. Tietyt ihmiset teki niin että sossun lapulla ostettiin ruuat, vaipat jne. ja sitten heti perään löytyi lompakosta useampi 20e:n seteli kaljaan ja tupakkaan..

Joo ruhtinaallinen palkka oli 40 euroo enempi kuussa käteen kun kelan peruspäiväraha ja täällä ei sillä rahalla silmälaseja saa.Kympin plussan puolella toimeentulotukirajasta niin jos on yhtään ihmisellä älyä,se tajuaa ettei sellasista rahoista osteta silmälaseja.Tai ostetaan toki ja tingitään ruuasta,muusta ei enää voi tinkiä.
Nyt kun työt loppu,helmikuun jälkeen ei ole tullu sitäkään rahaa,sossusta en periaatteesta hae,ennen tapan itteni ja kakarani nälkään.

Tulipa muuten mieleeni ainoa kerta, kun olen ollut sossusta rahaa vailla: olin 19-vuotias opiskelija ja kesätyössä. Palkka oli niin pieni, että meni kokonaan vuokraan. Yritin saada sossusta rahaa ruokaan, niin eipä tullut. Käskettiin pyytää äitiltä ja isiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Ruokakupongit on nöyryyttäviä mutta jonkinmoinen tili kauppaan ettei kaikille käy selväksi jonossa kuka on sossu asiakas. Ja tietenkään alkoholia, röökiä ... ei saisi ostaa.

Miksei kaikille saa käydä selväksi että yhteiskunnan rahoilla tässä ruokaa ostetaan, kiitos vaan kassajonon veronmaksajille...

Uskomaton arvomaailma tälläkin kirjoittajalla. Raha menee kaiken inhimillisyyden edelle. Onko se jotekin sulta pois? Vai ootko muuten niin huono ihmisenä, että jostain pitäis päästä pätemään, kauppajonossa tuntea ylemmyyttä jos jollakin olis sossun ruokakuponki. Kaltaisesi mielipiteet kertovat mielestäni todellisesta köyhyydestä ja sitä köyhyyttä ei rahalla paranneta.

Minusta on tyhmää olla pyytämättä sossusta apua jos tarve on! Sitä vartenhan sossu on että autetaan ihmisiä. En ymmärrä näitä, olen tehnyt 5 vuotiaasta asti töitä ja opiskelu ajan söin kynsiä kun ei rahaa mihinkään ollut, nukuin vuokra-asunnon lattialla kun ei ollut varaa ostaa huonekaluja, olen erittäin huonopalkkaisessa osa-aika työssä ja rahaa ei ole mihinkään mutta sossuun en mene... Aaargh, raivostuttavaa!!

Joo ruhtinaallinen palkka oli 40 euroo enempi kuussa käteen kun kelan peruspäiväraha ja täällä ei sillä rahalla silmälaseja saa.Kympin plussan puolella toimeentulotukirajasta niin jos on yhtään ihmisellä älyä,se tajuaa ettei sellasista rahoista osteta silmälaseja.Tai ostetaan toki ja tingitään ruuasta,muusta ei enää voi tinkiä.
Nyt kun työt loppu,helmikuun jälkeen ei ole tullu sitäkään rahaa,sossusta en periaatteesta hae,ennen tapan itteni ja kakarani nälkään.

=(

Ei täälläkään saa edes harkinnanvaraista ilman että viet tiliotteet sossuun ja hyvä niin eikä saa varmasti huonekaluja, imuria ym. Yh:t taitaa pesukoneen saada mutta varmaan osa pitää ite siitäkin kustantaa, tuskin antavat koko summaa. Ite lainaan ukolta sitten rahat jos tiukka paikka tulee että pesukone hajoaa eikä ole sillä hetkellä laittaa iteltä sellasta summaa tai olen mä jo valmiiksi kysynyt kodinkoneliikkeestä että saisi erissä maksaa ja on vähän lupailtukin. Mä en sossusta hae mitään koska niitten mielestä mulla on tarpeeksi hyvät tulot selvitä ite ja oikeessahan siinä on vaikka välillä tuntuu kun laskuja makselee että mitenköhän pärjätään taas mutta mä en edes joka kerta ukolta edes kysy lainaa vaikka tiedän että antaa lainaksi rahaa kun olen sen aina sovitusti maksanut sille takasin viimeistä euroa ja senttiä myöten. Joka kolmas kuukausi on vähän kireempää kun tulee sähkölasku mutta muut kuukaudet sitten helpompia.

Todellakin alkoholismi on sairaus! Ja vaikka meitä muita kuinka ketuttaisi heidän rahan saantinsa,niin ihmisiähän hekin ovat :o Herranjumala,täällä suurinosa varmaan heittäisi nämä kadulle.
Mä uskon siihen ettei alkoholisoituneet ole miettineet että voisi jäädä viinaan kiinni.Se tapahtuu niin salakavalasti,ettei sitä edes huomaa. En ymmärrä miksi Suomessa on niin rasismista porukkaa,ja heti ollaan kateudesta vihreitä,jos joku saa tukia. :/

soskustahan ei nykyään saa mitään ennenkuin olet vienyt sinne 3kk tiliotteet ja pakolliset menot jotka hyväksyvät, siitä lasketaan keskiarvo ja sitten katsotaan tarvitsetko tässä kuussa sieltä mitään.

tämän verran mullakin on toimeentulotukirajan yli ja sain lasit.. tympeää et ei ole oikeasti mitään yhteistä linjaa näissä asioissa.

Yhteistyössä