Mietin pitäisikö vihdoinkin hankkia auto, kustannuksia/kokemuksia kyselen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autokuumeinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

autokuumeinen

Vieras
Olen jotenkuten pärjäillyt ilman ajokorttia tähän ikään asti (ikää löytyy 29). Vuoden verran olen enemmän pyöritellyt ajatusta josko menisi autokouluun. Varsinkin nyt edellinen puolivuotta on ollut aika sumplimista koska olen joutunut enemmän käymään lääkärissä ja hoidoissa, siis useita kertoja viikossa. Meiltä matkaa keskustaan jossa olen joutunut ramppaamaan säännöllisesti 4 kertaa viikossa 6 kilometriä/suunta, kesällähän tuo menee pyörällä helposti, mutta jos on jotain muuta menoa samalle illalle niin hankalaksi menee (eikä kyllä kamalasti ehdikkään mihinkään kun matkoihin menee aina oma aikansa). Lääkäriin (sairaalaan jossa joudun käymään) on meiltä matkaa 60 kilometriä ja bussilla tai junalla pääsee suht näppärästi mutta minimissään pitää varata aikaa 2 tuntia/suunta (kun piitää mennä kahdella eri busseilla tai junalla ja bussilla & ratikalla) joten pitää aina ottaa vapaapäivä lääkärissä käyntiä varten. Työkaverit kun pystyvät ottamaan aamu tai iltapäivä ajan ja ehtivät olla osan päivää töissä. Tällä viikollakin kolme reissua sairaalaan ja alkaa kypsyttää junassa ja bussissa istuminen vaikka koitan esim. lukea tai tehdä käsitöitä istuessa.

Myös harrastukset ovat melkolailla jääneet kun tuntuu, että matkoihin menee aikaa niin rutkasti. Ei myöskään ollut järin mukavaa pyöräillä viimetalven paukkupakkasissa. Myö sitten kun lapsilla on ajankohtaista alkaa harrastamaan niin ei tarvitsisi rajata mitään pois matkojen takia. En sitten tiedä onko minusta tulossa vain mukavuuden haluinen mutta olisihan se näppärää kuljettaa ruokaostoksetkin autolla eikä aina pohtia miten saan kaiken kuljetettua pyörällä (eikä tarvitsisi tehdä useampaa reissua jos on enemmän ostettvaa). Eikä aina tarvitsisi olla nolona pohtimassa keneltä kehtaan kysyä kyytiä esim. johonkin juhliin jos paikalle ei pääse julkisilla kulkuneuvvoilla.

Tulihan avauduttua syistä miksi auto olisi haaveissa :D Saa myös kommentoida onko ihan typerä/turha idea. Mutta minua siis kiinnostaisi tietää mitä kuluja auton pidosta koituu (noin suurinpiirtein). En nyt kuitenkaan rahassa kylve mutta epäilisin, että minulla saattaisi olla varaa hankkia auto ja käyttää sitä. Myös saa kertoa mistä hintaluokasta autoa kannattaisi katsella? Ei tarvitse olla mitenkään ulkonäöllisesti hieno mutta kunhan olisi suht toimiva.

no joitain kuluja...

Ajokortin ajaminen N. 2000e ainakin

Pakollinen liikennevakuutus n. 500-600e/vuosi
Autovero n. 130e/vuosi

Bensakulut n. 1-1.5e/10km

Katsastus n. 70e/vuosi

Plus tietty sitten auton huollon kulut, öljyt ja rempat yms

Tuossa jotain suuntaa-antavaa.

Kannattaa ostaa mahdollisimman hyväkuntoinen (huollot tehty!) ja vähän ajettu auto ja jossa ei ole katsastus vastassa heti parin kk kuluttua, ettei tule ylläreitä..

Mulla on pikkuauto ja vakuutus on jonkun lisäjuttujen kanssa (eli ei pelkästään sepakollinen) 450 euroa vuodessa, autovero on alle 100 euroa ja bensaa ei kulu nimeksikään :)

Toisaalta rahaa menee bussi ja juna lippuihinkin aika paljon joten niillä kuluilla voisi varmaan kuvitella kattavansa ainakin osan bensakuluista. Esim. viime viikonloppuna kävimme tampereella meni junalippuihin yhteensä (minä, mies ja 1 maksava lapsi) noin 70 e. Plus tulimme asemalta kotiin taxilla (18 e) kun bussia olisi pitänyt odottaa reilu tunti ja lapset väsyneitä reissusta. Luulisi tuolla hinnalla jo kattavan ainakin osan bensakuluista jos oletetaan että olisimme siis menneet junan sijasta omalla autolla.

Kysytääns nyt vielä onkohan ihan "turhaa" luksusta auton omistaminen vai olisiko OIKEASTI järkevää hankkia. Ainakin tällä hetkellä tuntuisi helpottavan arkea paljon. Vaikka olen kyllä tähänkin asti ilman autoa toimeentullut.

[QUOTE="aloittaja";24175742]Kysytääns nyt vielä onkohan ihan "turhaa" luksusta auton omistaminen vai olisiko OIKEASTI järkevää hankkia. Ainakin tällä hetkellä tuntuisi helpottavan arkea paljon. Vaikka olen kyllä tähänkin asti ilman autoa toimeentullut.[/QUOTE]

Luksusta? Omistaa auto? Meillä on kolme, enkä kyllä luksusta koe omistavani.

[QUOTE="sasa";24176042]No käyttikset ovat n. kymppitonnin ja harrasteauto n. 20 tonnin. En niitä ainakaan luksukseksi koe.[/QUOTE]

Ehkä voisit vaihtaa autoon joka tuntuisi hieman luksukselta :)

Tarkennusta siis kysymykseen: Oli auto millainen kottero tahansa niin onkohan lähinnä sellainen "turhake" kuten esim. popcorni tai leipäkone? Kyllähän sitä siis julkisilla ja pyörälläkin pääsee joka paikkaan (vaikka aikaa menee enemmän kuin omalla autolla). Helpottaakohan siis oikeasti arkea vai kuvittelenko vain?

[QUOTE="aloittaja";24176090]Tarkennusta siis kysymykseen: Oli auto millainen kottero tahansa niin onkohan lähinnä sellainen "turhake" kuten esim. popcorni tai leipäkone? Kyllähän sitä siis julkisilla ja pyörälläkin pääsee joka paikkaan (vaikka aikaa menee enemmän kuin omalla autolla). Helpottaakohan siis oikeasti arkea vai kuvittelenko vain?[/QUOTE]

No niin no täällä ei ainakaan julkisilla/pyörällä pääse mihinkään. Tai no pyörällä tohon lähi"kauppaan", mistä mä saan yhden maidon ja ehkä leivän siihen hintaan, mitä muualta saan viikon ruuat... Eli riippuu mitkälti missä asut. Aikoinaan kun opiskelin isommassa kaupungissa niin ei siellä autoa tarvinnut. täällä ei voi elää ilman.

Vierass: Meiltä ei ole kuin noin 6 km isompaan ja halvempaan kauppaan, mutta kyllä tuokin matka joskus talvella ärsyttää jos on enemmän ostettvaa. Hyvin pieni k-market löytyy 2 km päästä mutta siitä ei tosiaan viitsi hakea kuin hätä täydennystä koska on tosiaan niin turkasen kallis ja huono valikoima. Eli ruoka ostoksia varten auto ei nyt niin välttämättömyys olisi.

[QUOTE="aloittaja";24175742]Kysytääns nyt vielä onkohan ihan "turhaa" luksusta auton omistaminen vai olisiko OIKEASTI järkevää hankkia. Ainakin tällä hetkellä tuntuisi helpottavan arkea paljon. Vaikka olen kyllä tähänkin asti ilman autoa toimeentullut.[/QUOTE]

Minusta se olisi järkevä hankinta. Voithan tehdä niinkin, että ensin keskityt autokouluun ja sitten ostat auton.

Yhteistyössä