Isovanhemmat kaukana - kuinka usein matkustatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa matkustaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24591829]Mitä tulee varsinaiseen kysymykseen niin harkitse ihan tosissaan auton hankintaa! Et todella olisi ainoa, joka tossa tilanteessa niin tekee. Meillä yhdet sukulaiset, joilla on melko ekologinen elämäntapa ja maailmankatsomus, pitkään olivat autotta pääkaupunkiseudulla. Kulkiva julkisilla vielä kun lapset olivat ehkä parivuotiaita. Lopulta hankkivat auton, ihan vain näitä mummolan ja muita sukulaisreissuja varten, eivätkä ole katuneet. Päin vastoin.
[/QUOTE]

Musta on ihan älytöntä ehdottaa muutenkin niukassa rahatilanteessa olevaa ihmistä hankkimaan auto, josta tulee väkisin vuodessa tuhansien eurojen kulut vaikka ostais miten halvan romun, pelkkiä sukulointeja varten. Etenkin, jos näistä sukuloinneista tulee vaan paha mieli ja stressiä.

Jos se oikeasti helpottaisi matkustamista niin paljon, niin kumma ettei ne autolliset sukulaiset voi sitten enimmäkseen vierailla näiden autottomien luona?

Meilläkin on sellainen tilanne että äitini asuu meistä kaukana... Meillä on vain yksi lapsi, jonka kanssa matkat on olleet helppoja... en vain jaksaisi aina matkustaa.(en ymmärrä miten olet itse jaksanut tähän asti noin suuren joukkueen kera) :). Olenkin ottanut sellaisen asenteen että käymme äidilläni 2krt vuodessa lomilla ja olemme 4-5pv. Äitini on autollinen, tietysti jo lapseton ihminen ja voisi tulla meillekin päin mikäli haluaisi lapsenlastaan nähdä... eipä ole näkynyt kuin kerran.. Miksi sinun tai minun pitäisi joustaa, pakata, suunnitella ja matkustaa jos ei toinenkaan. Pidä vain pääsi...niin minäkin tein, vaikka se pahalta tuntuukin...

Välimatkaa on 600km. Vauva on nyt 9kk ikäinen ja tänä aikana ollaan käyty isovanhemmilla muistaakseni 6 kertaa ja parin viikon päästä taas. Ollaan siellä kerralla parisen viikkoa aina. Enkä näe välimatkassa/matkustamisessa mitään ongelmaa, kahdestaan vauvan kanssa junalla ja jos mies mukana niin sitten autolla. Enkä raahaa tavaraa mukana juuri ollenkaan lähinnä junaan evästä/vaippoja/vaihtovaatteita, muuten sitten vaippoja saa kaupasta, isovanhemmilla on lastentarvikkeita ja vaatteita yms.

[QUOTE="vieras";24591922]Musta on ihan älytöntä ehdottaa muutenkin niukassa rahatilanteessa olevaa ihmistä hankkimaan auto, josta tulee väkisin vuodessa tuhansien eurojen kulut vaikka ostais miten halvan romun, pelkkiä sukulointeja varten. Etenkin, jos näistä sukuloinneista tulee vaan paha mieli ja stressiä.

Jos se oikeasti helpottaisi matkustamista niin paljon, niin kumma ettei ne autolliset sukulaiset voi sitten enimmäkseen vierailla näiden autottomien luona?[/QUOTE]

Sanoiko ap heidän olevan niukassa rahatilanteessa? Jos ei ole varaa hankkia omaa asuntoa pk-saudulta 6 hengelle ja 2 koiralle, ei kai se tarkoita automaattisesti vähävaraisuutta? Eipä ole bussin tai junan hinnatkaan ilmaisia. Kun noinkin usein reissaa tolla revohkalla julkisilla, auto ei tosiaan ole loppujen lopuksi kallis hankinta. Mutta ap:n harkinnassahan se on, hankkiiko vai ei, reissaako edelleen kerran kuussa vai ei. Neuvoja hän kysyi ja neuvoja on saanut.

Kuulostaa todella tutulta. Meilläkään isovanhemmat ei jaksa raahautua kylään.

Vanhempien omat sisaruket menee aina ja kaikessa edelle, niitä pitäisi meidänkin sitten joka välissä ja tilanteessa huomioida, etteivät nyt vaan pahoita taas mieltään jostain. Tajusin vasta reilu parikymppisenä että on korkea aika alkaa elää omaa elämää ja olen alkanut yhä enemmän tehdä niin kuin itse haluan. Kokonaan en näkemistä ole lopettanut, mutta kohtuullistin asioita niin että meidänkin perheellä on mukavaa.

Neuvoja ja ohjeita sataa täälläkin joka kerta kun viimein nähdään. Ja auta armias jos sen jälkeen pidät oman pääsi ja teet omat päätöksesi!

Meilläkin syötiin lapsena valmisruokia, tukistettiin (usein), joskus harvoin läpsäytettiin ja kumpikin vanhempi vaikutti aina olevan väsynyt, stressaantunut ja tyytyväinen kun pääsi viettämään omaa aikaa, jota heille heidän omien vanhempiensa jatkuvan hoito-avun ansiosta kyllä siunaantui.

Mummoni itseasiassa vieläkin auttelee omaa lastaan niin rahallisesti kuin ottamalla säännöllisesti joksikin aikaa luokseen, kokkaamalla ruoat ja pesemällä mukaan tuodut pyykitkin. Myös toisen vanhempani äiti ja isä auttoivat rahallisesti omaa lastaan aivan vanhuuspäiviensä loppuvaiheille saakka. Samaa ei missään tapauksessa ole tapahtunut omien vanhempien toimesta minulle, eikä ole jatkossakaan odotettavissa, hyvä kun itse selviytyvät nyt kun vanhempien apu on toisella loppunut ja toisella vähentynyt.

Mekin käytiin mummoilla ja vaarilla paljon hoidossa pieninä. Ja täällä sama juttu että juuri minkäänlaista hoitoapua ei omilta vanhemmilta liikene. Nuorempi lapsi ei ole vielä kertaakaan ollut kenelläkään hoidossa. Vanhemmillamme on se oma elämä joka on paljon tärkeämpi, niin kuin oli silloin meidän ollessa lapsia.

Mielestäni on kohtuullista ainakin kysyä että joka toinen kerta äitisi tulisi teille, onhan autolla ja yksin paljon helmpompi liikkua. Jos ei halua jäädä yöksi niin tulee vaikka aamulla ja lähtee myöhään iltapäivällä?

Luulen että meidän vanhemmat on sitä sukupolvea joka on oppinut omilta vanhemmilta vaatimaan ja osaavat vaatia myös meiltä lapsilta. Eivät vaan ota huomioon että oikeuksia ja tarpeita olisi myös toiseen suuntaan. Itse olen tilanteen muuttumisen suhteen luovuttanut. Nyt yritän keksiä muita ratkaisuja, jotta saadaan enemmän läheisiä ihmisiä lasten elämään ja jotta kahdenkeskistä aikaa minulle ja miehelleni saisi edes joskus. Yritän siis vain hyväksyä tilanteen ja tällaisen isovanhemmuuden ja lakata käyttämästä energiaa asian suremiseen, vaikeaa, mutta muutakaan ei voi.

ilmeisesti et halua mennä äitisi luo, mutta ratkaisu ongelmiinne voisi olla vuokra-auto! niitä saa jopa 50 eur vuorokausi vuokralle, teillä menee varmasti saman verran matkalippuihin puhumattakaan vaivasta!

Välimatkaa on 600km. Vauva on nyt 9kk ikäinen ja tänä aikana ollaan käyty isovanhemmilla muistaakseni 6 kertaa ja parin viikon päästä taas. Ollaan siellä kerralla parisen viikkoa aina. Enkä näe välimatkassa/matkustamisessa mitään ongelmaa, kahdestaan vauvan kanssa junalla ja jos mies mukana niin sitten autolla. Enkä raahaa tavaraa mukana juuri ollenkaan lähinnä junaan evästä/vaippoja/vaihtovaatteita, muuten sitten vaippoja saa kaupasta, isovanhemmilla on lastentarvikkeita ja vaatteita yms.

Olen kuullut myös noista isovanhemmista, jotka ovat hankkineet kaikenlaisia lastentarvikkeita, niin lapsen vanhemmille kuin itselleenkin omaan kotiinsa, jotta kyläily helpottuu ja vanhemmilla olisi helpompaa kun rahatilanne tuppaa äitiysloma-aikana olemaan muutenkin tiukempi. Minusta tuo kuulostaa aivan uskomattoman ihanalta! :) Kun lasten lukumäärä kasvaa, matkustaminen kyllä hankaloituu, olen huomannut. En sitten tiedä eikö isovanhemmilla ole enää tämä asia muistissa, vai eivätkö ole joutuneet sitä itse kokemaan jos omat vanhemmat ovat kyläilleet aktiivisesti.

Kiitos mielipiteistä.

Pääsemme junaan ja bussiin opiskelijalipuilla joten se on edullisempaa kuin auton vuoraaminen viikonlopuksi. Lentokoneessa on se ongelma etten halua lennättää koiria ruumassa noin usein, se on kuitenkin stressaavaa ja tarvii olla isot lentoboksit ja muut. Tavaraa ja säilyteltävää on jo ihan tarpeeksi. Koirahoitolat maksaa paljon, eikä ole oikein ketään ihmistä jota voisi pyytää hoitamaan koiriamme useita päiviä. Kun ei sinne mummolaan kannata todellakaan päiväseltään lähteä.

Matkasänky on siellä, mutta vaippoja ja koiranruokia ei, äitini on hienovaraisesti antanut ymmärtää ettei halua nurkkiinsa em. paketteja pyörimään.

Junassa alle 6-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi ja jos itsekin pääset opiskelijalipulla, niin halpaa on. Tuota halvemmalla ei voi matkustaa, ellei käytä jotakuta hyväkseen.

Ootko varma että äitis ylipäätään haluaa sinua kylään, vai tykkääkö vain huvikseen kiukutella jostain?

Ehkä voi olla jotain mikä hänen mieltään painaa ja hän haluaa sen purkaa teihin?

Jos nyt ei yksi vaippapaketti ja koiranruokapussi mahdu autotalliin, perunakellariin tai vaikka vessan nurkkaan niin aika joustamatonta touhua minusta.

Ei nyt ehkä muuten jos kyseessä olisi joku puolituttu tai jos kävisitte vaan kerran vuodessa, mutta teiltä ollut tosi kivasti että noin usein olette lähteneet koko porukalla hänelle kylään vaikka operaatio on tolla kokoonpanolla ja julkisilla varsinkin melkomoinen homma!

Ja sitä en itse katsois ja antais perheeni seurata vierestä että minua haukutaan. Miten lapset sitten osaisi sua arvostaa, luulevat ettet ole arvokas, hyvä tai pystyvä äitinä ja ihmisenä, joka tietenkin olet! Jokainen äiti kasvattaa lapset tavallaan, ja isovanhemmilla on oikeus osallistua lastensa ja lastenlastensa elämään jos haluavat, mutta jos se hankalaksi menee, mikään laki ei heille tätä oikeutta takaa. Siis jos äitisi haluaa sinua ja lapsenlapisaan nähdä, on hänen mielestäni muutettava käytöstään ja toimintatapojaan. Miksi ihmeessä hän ei haluaisi nähdä vähän vaivaa lastenlastensa näkemiseksi ja tule väliin teille kylään? Ja ilman mitään saarnoja, tästäkin sanoisin tiukasti että nyt riittää, ehkä hän ei itse huomaa kuinka törkeää hänen käytöksensä on, ei sinun tarvitse sellaista sietää.

Kannattaisi varmaan vielä uudestaan käydä hänen kanssaan asia läpi, ja jos ei tajua niin anna olla tajuamatta ja äänestä jaloilla. Siis käykää sitten lomilla kun helpommin on jaksamista ja aikaa.

Hän on itsekin ollut äiti, ihme jos ei ymmärrä. ;)

Me ostimme auton lapsen syntymän jälkeen nimenomaan sukulaisvierailuja varten. Toiseen mummolaan on yli 300 km, ja olemme käyneet siellä pari kertaa kuussa. Siellä tosin on mummolan lisäksi lapsen serkut ja iso joukko miehen (ja nykyään minunkin) ystäviä.

Toiseen mummolaan (voiko sanoa mummola, kun mummo ei ole elossa?) on vähän alle 200 kilometriä. Siellä käymme muutaman kerran vuodessa, päiväseltään, koska siellä ei oikein ole tiloja olla yötä, pestä pyllyä tms.

Talvella sitten varmaankin harvemmin. Mutta meille se ajomatka on yhdenlainen siirtymäriitti, siitä alkaa viikonloppu.

Harvennatte vaan käyntejä ja sitten kun tekee mieli matkustaa, kysytte äidiltäsi, sopiiko tulla? Jos äitisi sitä ennen kysyy, ette vaan ole vielä suunnitelleet.