Mies on perheen pää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sakari6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ~:o(:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona:

Mitä tyhmempi ihminen sitä vaikeampi häntä on suututtaa. Yksinkertaiset ihmiset eivät tajua suuttua. "Ah. Onnellisia ovat tyhmät, sillä he eivät edes ymmärrä olevansa tyhmiä":D

Jos noin on, niin eikö silloin kannattaisi panostaa tyhmyyteen eikä viisauteen?

Olen miettinyt asiaa, ja tullut siihen tulokseen, että tasa-arvo ja nykyaikainen perheenpää malli ovat hyvin lähellä toisiaan. Kummatkin ovat varmasti yhtä hyviä. Parit jotka kokevat olevansa tasa-arvoisia keskenään, on ihan ok. Samoin, kun nykyaikaisessa perheenpää mallissakin. Silloinkin puolisot tuntevat olonsa tasa-arvoiseksi. Vanhoilta ajoilta on jäänyt se aavistuksenomainen tunne, että vaimo haluaa miehen johtavan häntä kaikenlaiseen hyvään. Mielestäni nämä mallit eivät kilpaile keskenään. Nyt kannattaisi varmaan kääntää keskustelua siihen suuntaa, mistä mahdollisesti jokin riitaisa parisuhde voisi löytää ahaa elämyksiä.

Olen miettinyt asiaa, ja tullut siihen tulokseen, että tasa-arvo ja nykyaikainen perheenpää malli ovat hyvin lähellä toisiaan. Kummatkin ovat varmasti yhtä hyviä. Parit jotka kokevat olevansa tasa-arvoisia keskenään, on ihan ok. Samoin, kun nykyaikaisessa perheenpää mallissakin. Silloinkin puolisot tuntevat olonsa tasa-arvoiseksi. Vanhoilta ajoilta on jäänyt se aavistuksenomainen tunne, että vaimo haluaa miehen johtavan häntä kaikenlaiseen hyvään. Mielestäni nämä mallit eivät kilpaile keskenään. Nyt kannattaisi varmaan kääntää keskustelua siihen suuntaa, mistä mahdollisesti jokin riitaisa parisuhde voisi löytää ahaa elämyksiä.

Olet siinä mielessä oikeassa, että aika raskasta on puolison toimia kaiken tekijänä, on helpottavaa, jos voisi antaa vastuun toiselle ja levätä itse.

miehet haluavat usein olla se pää lähinnä siksi että haluavat pitää huolta perheestä, olla se leijonauros joka puolustaa perhettään.
Meillä mies on sanonut että hän on se joka huolehtii perheestä ja että asiat pitää ja voi jättää hänen harteilleen...kuitenkaan niin että minä en hoitaisi ja sanoisi mielipidettä asioihin, yleensä neuvottelemme ja sovimme lähes kaikesta. Miehelleni on kuitenkin tärkeää olla se mies, perheen pää, ja minusta se on hienoa!! Mitään nössöä tohvelisankaria en haluaisi, vaan itse haluan että mies on mies ja tarvittaessa sanoo miten asiat hoidetaan :)

Minun mieheni taas on sanonut, että yksi asia mihin hän minussa rakastui, oli se miten olen ns. pärjäävä vahva nainen :)
Yllätys yllätys, tämä ei tarkoita että mieheni olisi nössö tohvelisankari, joka kaataa kaiken minun niskoilleni - ei, hän on myös kykenevä asioiden hoitamiseen, vastuunkantoon ja muihin aikuisuuden merkkeihin.
Joskus toki ollaan heikkoja, tulee vaikeuksia jne. mutta siinä on sitten toinen tukemassa heti kun tarvitaan, molemmat toisiamme. Ja kun hommat hoidetaan yhteisvoimin, se lähentää mukavasti :)

Mutta jos joku - nainen tai mies - kokee haluavansa olla avuttomampi osapuoli, jota suojellaan ja hoivataan, niin ei ole multa pois. Itselläni vain nousee karvat pystyyn kun tällaisia "isä-miehiä" olen joskus tavannut, koska väkisinkin tulee mieleen menneisyys ja eräät nykypäivän kulttuuritkin, joissa naisia alistetaan ja heidän elämäänsä rajoitetaan "heidän omaksi parhaakseen", ja koska heitä pitää "suojella". Eipä siitä ole kovin pitkä aika, kun Suomessakaan nainen ei ollut täysivaltainen ihminen tai edes perheenjäsen, vaan miehensä holhottava, eikä siihen ollut edes vaihtoehtoja. Ei kiitos minulle!

Jos jää hoivattavaksi, niin siinä voi mukavuudenhalusta passivoitua liikaa. Mutta kukin tyylillään. Valinta on oma. Minusta aikuisen vastuun ottaminen tuntuu hyvältä. Tuntuu turvalliselta tietää, että mitä tahansa tapahtuu, niin selviän siitä tavalla tai toisella. Ja jopa ilman kenenkään muun apua. En uskaltaisi antaa vastuuta elämästäni kenellekään muulle.

Jos jossain parisuhteessa nainen tuntee itsensä enemmän naiseksi ja mies mieheksi kun mies on perheenpää (mitä se sitten juuri tässä suhteessa merkitseekin) niin se on heidän asiansa. Mutta en pidä siitä, että tyrkytetään samaa mallia kaikille muillekin vain siksi, että se toimii omassa parisuhteessa. Tai että tyrkytetään mielikuvaa siitä, että nainen on enemmän (tai oikea) nainen ja mies mies, jos näin toimitaan. Siinä vihjaillaan, että toisin toimiva nainen tai mies ei ole oikea nainen tai mies, mutta sitä ollaan itse. Ihan kuin itsellä olisi monopoli naisena tai miehenä olemiseen. Muuten mitä ne kaikki muut aikuiset ovat, joita ei pidetä oikeina miehinä ja naisina? Jokainen aikuinen ihminen on joko mies tai nainen, olkoon millainen tahansa ja toimikoon miten tahansa!

Tasa-arvokin käsitetään monella eri tavalla. Tunnen naisia, jotka elävät alistettuina parisuhteessa, mutta kutsuvat suhdetta tasa-arvoiseksi. Ihmiset sisäistää sanan eri tavoin. Ollaan ehkä opittu, että sana tasa-arvo kuulostaa hyvältä, vaikka ei ymmärretä mitä se tarkoittaa. Siis jos aviopuolisot itse pitävät suhdettaan tasa-arvoisena, niin onko se todella sitä? Olen kerran kuullut erään naisen sanovan, että kyllä se mies rakastaa minua, koska tänään ei ole antanut turpiin. Rakkaudestakin voi olla monta erilaista mielikuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja herranjeesu:
Ihan kuin itsellä olisi monopoli naisena tai miehenä olemiseen. Muuten mitä ne kaikki muut aikuiset ovat, joita ei pidetä oikeina miehinä ja naisina? Jokainen aikuinen ihminen on joko mies tai nainen, olkoon millainen tahansa ja toimikoon miten tahansa!

Eiköhän se kuitenkin ole niin, että miehillä on ihan oikeasti monopoli miehenä olemiseen, samoin kuin naisilla naisena. Ja mitäkö ne muut ovat? Voi hyvä tavaton, nehän ovat homoja ja lesboja!

Huom. lue tarkemmin. Kirjoitin ITSELLÄ olisi monopoli miehenä tai naisena olemiseen.
Homot ovat myös miehiä ja lesbot naisia. Ei sukupuoli heiltäkään minnekkään häviä.

Onhan niitäkin naisia, jotka haluavat, että heille annetaan piiskaa, kun he ovat olleet tuhmia ja sitten taas perheenpää haluaa pukeutua sukkahousuihin, eli kyllä variaatioita löytyy. Taivastelijoita riittää, oikeastaan paras ominaisuus olisi sellainen , joka hoitaisi vain oman tonttinsa....

En tunne Imatran kirkkoherraa enkä tiedä hänestä mitään, joten en voi sanoa yhtään mitään.

Sukupuolenvaihdoksesta sen verran, että nykyisen lainsäädännön mukaan sukupuolen määrää sukupuolielimet. Yksinkertaistettuna: Eli niin kauan kun on pippeli, niin olet mies. Jos operoit sen pimpiksi, niin sinut lasketaan naiseksi. Ennen operaatiota olet mies, joka tuntee itsensä enemmän naiseksi kuin mieheksi ja haluaa naiseksi. Jos naiseksi itsensä tunteminen (vaikka on mies) tarkoittaisi sitä, että olisi nainen koska on niin päättänyt ja koska siltä itsestä tuntuu, niin miksi tarvitsisi operoida naiseksi? Sukupuoli ei siis lainsäädännön mukaan ole jotain, jonka voi vain itse päättää.

En tunne Imatran kirkkoherraa enkä tiedä hänestä mitään, joten en voi sanoa yhtään mitään.

Et sitten juurikaan seuraa lehtiä, radiota, etkä tv:tä, paitsi tietenkin kauniita ja rohkeita. No, ei se mitään.
Muuten on kyllä lipsahdettu alkuperäisestä aiheesta jokseenkin kauas.

Alkuperäinen kirjoittaja Sakari6:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias unelma:
vai meneekö sakarilla nyt sekaisin transsukupuolisuus ja seksuaalinen suuntautuminen?

Voi olla, että menee. En ole niin syvällisesti perehtynyt aiheeseen. Anteeksi.

taitaa olla sakarilla tiedollisia vajavuuksia myös muiden täällä puhumiensa asioiden suhteen...

Alkuperäinen kirjoittaja Sakari6:
Ihan kuin itsellä olisi monopoli naisena tai miehenä olemiseen. Muuten mitä ne kaikki muut aikuiset ovat, joita ei pidetä oikeina miehinä ja naisina? Jokainen aikuinen ihminen on joko mies tai nainen, olkoon millainen tahansa ja toimikoon miten tahansa!

Eiköhän se kuitenkin ole niin, että miehillä on ihan oikeasti monopoli miehenä olemiseen, samoin kuin naisilla naisena. Ja mitäkö ne muut ovat? Voi hyvä tavaton, nehän ovat homoja ja lesboja!

Arvasinkin, että kärsit homofobiasta sovinismisi lisäksi.

Luen kyllä lehtiä, nettiuutisia, katson Tv:tä, kuuntelen radiota jne. Mutta en seuraa Suomen uutisia. Suurin osa maailman ihmisistä ei seuraa Suomen tapahtumia.
Mikä on tämä kauniit ja rohkeat?

On minullakin ollut mies päänä.

Ensiksi olin äidin kiltti apulainen, mutta se homma oli raskas, koska vaikka kuinka paljon osasin ja tein töitä, niin kunniaa tai kiitosta ei kuulunut. Tullakseni näkyväksi rupesin sitten hankalaksi suhteessani äitiin, kuten jo aikaisemmin kerroin.

Sitten minusta tuli isän tyttö ja se rooli tuntui paljon kiitollisemmalta. Koska isä oli mielellään se, joka osasi ja tiesi kaiken, niin minun ei oikeastaan tarvinnut tehdä mitään, mitä en halunnut. Isälle kun vihjasi jostain, niin se mielellään näytti miten tehdään ja teki myös koko homman. Riitti kun oli ihailevan arvostava ja joskus ei sitäkään. Joskus näytti riittävän, että isä itse uskoi olevansa taitava. Kyllä se joissain hommissa oli myös ihan oikeasti taitava. Minulla oli kissanpäivät ja vielä mukavampaa oli, kun äitiä harmitti se, ettei minun enää tarvinnut tehdä mitään. Isä kellisteli tyytyväisenä "päänä" ja minun ei tarvinnut ottaa vastuuta mistään. Tytöt on hyviä välivouhkia vanhempien välillä tietyssä iässä ja jotkut jatkaa vielä pitempäänkin.

Tällaisessa mukavuudenhalussa (ja halussa ärsyttä äitiä) oli kuitenkin huonotkin puolensa. Jos et tee mitään niin et myös opi mitään. Olisin tietenkin voinut jäädä ikuiseksi isintytöksi ja hankkia mieheksi isän kopion, mutta minulle tuli muita tarpeita, joka on jo toinen juttu.

Kotimaisissa saippuasarjoissa perheenpää on vihainen nainen.Mies korvat luimussa peloissaan tekee kuten vaimo komentaa.Aika ristiriitaista kirjoittajien kertomusten kanssa.Miksi tehdä tuollasia sarjoja missä naisesta tehdään tyranni? Herkemmät naiset voivat ottaa mallia ja luulla että noin pitää tehdä.

No jos on niin heikko tai epävakaa identiteetti, että jopa teeveesarjat riittävät persoonallisuuden muuttumiseen, niin saattaahan niinkin tapahtua.
Vai pitäisikö kaikki pistää persoonallisuus/ luonnetesteihin ennenkuin annetaan TV lupa? Vaikka katsotaanhan sitä ilman lupaakin.....

Alkuperäinen kirjoittaja minni77*:
miehet haluavat usein olla se pää lähinnä siksi että haluavat pitää huolta perheestä, olla se leijonauros joka puolustaa perhettään.
Meillä mies on sanonut että hän on se joka huolehtii perheestä ja että asiat pitää ja voi jättää hänen harteilleen...kuitenkaan niin että minä en hoitaisi ja sanoisi mielipidettä asioihin, yleensä neuvottelemme ja sovimme lähes kaikesta. Miehelleni on kuitenkin tärkeää olla se mies, perheen pää, ja minusta se on hienoa!! Mitään nössöä tohvelisankaria en haluaisi, vaan itse haluan että mies on mies ja tarvittaessa sanoo miten asiat hoidetaan :)

Juuri tuollalailla. Teillä on juuri se toimintamuoto jota olen yrittänyt kertoa.
Se puolustaminen ja suojeleminen on se tärkein asia. Päälimmäisenä tulee mieleen. Koska Leijonakin puolustaa naarasta toisten urosten hyökkäyksiltä, niin kai se on vähän sama asia ihmisilläkin. Samalla kun vähän pitää silmällä ettei naaras karkaa vieraiden matkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja minni77*:
Juuri tuollalailla. Teillä on juuri se toimintamuoto jota olen yrittänyt kertoa.

Tätähän minäkin olen tarkoittanut, mutta yksinkertaisena putkiaivona en ole osannut. Kiitos teille.

Yhteistyössä