Mies löi minua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jolloin mä toistin varoituksen ja nipistin häntä selästä lapselta salaa. (Olen nipistänyt häntä ennenkin ja tiedän, että se ärsyttää sitä.
Pääpointti oli, että en halua lapsemme näkevän sanallista enkä fyysistä riitelyä, siis tällaista "hallitsematonta". Toivoisin, ettei lapsemme opi tällaista riitelymallia.

Öh....toivot että lapses oppii riitelymallin jossa toista "varotellaan" ja mulkoillaan ja annetaan "koodisanoja" ja sähistään kuinka tästä vielä puhutaan? Ja jos äiti haluaa isän toivovan käskyjä niin sille voi antaa vähän komentosanaa ja sitten kurinpidollinen nipistys tai luunappi? Salaa toki, ettei lapsi vaan nää. Lapsethan on tunnetusti niin tyhmiä ja vajaita että ne ei aisti kireetä tunnelmaa eikä tajua vihasia äänensävyjä. Veikkaan että teiän lapsi oppii teiän "koodisanan" ennen kun täyttää kolme. Sen jälkeen iskä ja äiskä menee makkariin huutamaan ja nipistelemään.

Mutta sulle ois varmaan ollu ihan jees jos miehes ois läimänny sua vaan "salaa" reiteen, sanottuaan maagisen taikasanan? Nyt kun piru vie anto palautetta ihan väärällä tavalla eikä lapsen selän takana salaa.

Oikeastiko joku kuvittelee saavansa kumppanin lopettamaan riidan tekemällä jotain minkä oikein tietää ärsyttävän?

oman kertomasi mukaan sinun kielenkäyttösi oli luokatonta (enkä ymmärrä minäkään, miksi et ruokaa ollut tehnyt). Oikeastaan en yllättäyisi jos olisi istunut koneella koko se ajan kun mies oli lapsen kanssa.. Mutta asiaan.
Sinä puhuit kammottavia, mies halveerasi, sinä nipistit, mies löi jalkaan. Oikeasti, miettikäähän nyt oikeasti miten te toisianne kohtelette, vihanhallintaongelmia molemmilla.

Riita oli ihan tyhmä. Tilanne alkoi, kun mies tuli lapsen kanssa kotiin. Hän oli ollut lapsen kanssa (reilu 1 v) vanhempiensa luona pesemässä autoa. Lapsen hän otti mukaan sen vuoksi, että saisin kotona siivottua ja pestyä ikkunoita heidän poissaollessaan. Lapsi oli mamman hoidossa sen aikaan, kun mies pesi autoa. Tulivat sitten takaisin puolenpäivän paikkeilla, kun on lapsen ruoka-aika. Mies rupesi heti valittamaan, miksi en ollut tehnyt ruokaa valmiiksi, et hän kuvitteli et mä oisin edes ruuat tehny. (En tehnyt ruokaa, kun lapselle oli ruokaa ja ajattelin, että me vanhemmat syömme sitten mitä syömme) Käytin tosiaan koko ajan siivoamiseen. Pesin edelleen ikkunoita, kun he tulivat.

Hän jatkoi sitä valitusta vaan ja sitten aloin valittamaan sille takaisin, että pää kiinni, että kuvitteleeko hän, että tekisin hälle ruuan valmiiksi ja oisin jättänyt siivoomisen kesken. Miten hänen auton pesunsa? Oliko se tärkeämpää kuin mun siivoominen? Miksei hän sitten jäänyt kotiin laittamaan ruokaa, jos se niin v.tun tärkeetä oli. Hän rupesi tekemään itselleen (ja periaatteessa mulle) ruokaa, eikä antanut lapselle ruokaa. Muutenkin lapsi oli mun jaloissa pyörimässä, kun jatkoin ikkunan pesua loppuun. Hän jatkoi vaan sitä ruuan tekemistä ja omaa valitustaan ja mun töiden aliarvostamista eikä tehnyt elettäkään lapsen ruuan eteen (joka olis ollu lämmitystä vaille valmiina), jolloin mulla tuli todella kiukku. Sanoin, että pää kiinni ja jätin lasin pesun ja lähdin valmistelemaan lasta syömään. Mies vaan valitti. Sanoin uudestaan, että nyt turpa kiinni, että mä varoitan. (Ollaan sovittu "koodisana" riitatilanteessa, jolloin toisen oikeasti tulisi lopettaa ja asiaa puidaan myöhemmin, koska lapsi on koko ajan siinä tilanteessa läsnä.)Mies vaan jatkoi valitusta, jolloin mä toistin varoituksen ja nipistin häntä selästä lapselta salaa. (Olen nipistänyt häntä ennenkin ja tiedän, että se ärsyttää sitä. Sillä'kin uhalla sen tein, jotta saisin hänet lopettamaan.) Mulla oli lapsi sylissä, mies ei välittänyt tästä vaan löi mua voimalla reiteen. Lapsi oli tietysti pelästyneen näköinen ja yritin itse pidätellä siinä itkuun repeämistäni.

Mulla oli hetken olo, että oisin voinut tappaa miehen siihen paikkaan. En sen tähden, että hän löi, vaan sen tähden että hän ei välittänyt mitä lapsi näkee ja kokee. Pelkään niin miten se vaikuttaa lapseen. Tällainen samanlainen tilanne on tapahtunut kerran ennen ja silloin sanoin, että hän saa lähteä meidän elämästä, jos tää toistuu. En tiedä mitä tekisin? Mua satuttaa niin lapsen puolesta, että tulee fyysisesti niin paha olo, että oksettaa. Tapahtuman jälkeen yritin olla normaali ja vähän ajan pyysin "näennäisesti" anteeksi mieheltä, yritin esittää lapselle, että kaikki olisi hyvin. Tuskin oli kovinkaan uskottavaa. Yritin selostaa, että lapsi on kiltti eikä riita johdu hänestä, mutta eihän reilu yks vee sitä voi käsittää selostettuna. Hän näkee mitä näkee.

En sano ettei minussa ole mitään vikaa, kummassakin meissä on. En vaan voi hyväksyä tapaa enkä antaa anteeksi miehen tapaan toimia tällaisessa tilanteessa. En jaksa uskoa, että kahden kerran jälkeen se jäisi siihen. Lupasihan hän ensimmäisenkin kerran olla sitä enää tekemättä.

Anteeksi pitkä selostus, oli vain pakko purkaa mieltä.

Onneksi ei ole mun elämää! Kyllä itsekin olisin ajan käyttänyt siivoamiseen enkä ruoanlaittoon jos lapselle kerran jo ruoka. Voihan aikuiset vaikka kahvit keittää ja syödä myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Laura-vm86:
No sen verran voin lohduttaa, että itse olen semmoisesta kodissa missä on väkivaltaa ollut, että vasta n. 3-4 vuotiaasta on muistoja mitä kaikkea on tapahtunut. Että 1v ei vielä luultavasti muista myöhemmin tuosta mitään.
Mutta jos on kerta tuollasta et saattaa vaikka nyrkistä tulla, niin en suosittele suhdetta jatkamaan, koska ei se mies sitä lyömistä luultavasti myöhemminkään lopeta vaikka niin lupailisikin, että ei enää koskaan.. Senkin näin kotona tämän ei enää koskaan..

1-vuotiaalla voi muistot jäädä alitajuntaan ja ne tulevat pintään esim lasta odottaessa tai saadessaan.

Mä ymmärrän ap:ta hyvin! Itsekin elän kireässä ilmapiirissä miehen takia. On lyönytkin kun ei osaa puhua mistään. Ja lapsista oon tosi huolissani myös. Toivon että osaisin auttaa, voimia!!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Taas kerran ovat Nuija ja Tosinuija löytäneet toisensa & perustaneet perheen...onnea vaan :flower: :headwall:

Niinpä, kuinka ihmiset ovat niin tyhmiä ja keskenkasvuisia vielä aikuisenakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
sitten aloin valittamaan sille takaisin, että pää kiinni, että kuvitteleeko hän, että tekisin hälle ruuan valmiiksi ja oisin jättänyt siivoomisen kesken. Miten hänen auton pesunsa? Oliko se tärkeämpää kuin mun siivoominen? Miksei hän sitten jäänyt kotiin laittamaan ruokaa, jos se niin v.tun tärkeetä oli. Hän rupesi tekemään itselleen (ja periaatteessa mulle) ruokaa, eikä antanut lapselle ruokaa. Muutenkin lapsi oli mun jaloissa pyörimässä, kun jatkoin ikkunan pesua loppuun. Hän jatkoi vaan sitä ruuan tekemistä ja omaa valitustaan ja mun töiden aliarvostamista eikä tehnyt elettäkään lapsen ruuan eteen (joka olis ollu lämmitystä vaille valmiina), jolloin mulla tuli todella kiukku. Sanoin, että pää kiinni ja jätin lasin pesun ja lähdin valmistelemaan lasta syömään. Mies vaan valitti. Sanoin uudestaan, että nyt turpa kiinni, että mä varoitan. (Ollaan sovittu "koodisana" riitatilanteessa, jolloin toisen oikeasti tulisi lopettaa ja asiaa puidaan myöhemmin, koska lapsi on koko ajan siinä tilanteessa läsnä.)Mies vaan jatkoi valitusta, jolloin mä toistin varoituksen ja nipistin häntä selästä lapselta salaa. (Olen nipistänyt häntä ennenkin ja tiedän, että se ärsyttää sitä. Sillä'kin uhalla sen tein, jotta saisin hänet lopettamaan.)

Mulla oli hetken olo, että oisin voinut tappaa miehen siihen paikkaan.

AP VOISI LOPETTAA VALITTAMISEN
, sillä itse hän sai provosoinnilla miehen tunteet kiehahtamaan.

Ap yritti lopettaa riitelyn lapsen edessä käyttämällä koodisanaa ennalta sovitun mukaisesti, mutta mies ei noudattanut sääntöä vaan halusi jatkaa riitelyä.

Ehkä ap:n olisi hyvä kehittää joku muu toimintamalli, ellei mies kykene hillitsemään itseään. Ellei muu auta, voi poistua paikalta joko lapsen kanssa tai ilman. Jos mies on väkivaltainen, kannattaa mennä aluksi esim. turvakotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja anniwanni:
Ehkä ap:n olisi hyvä kehittää joku muu toimintamalli, ellei mies kykene hillitsemään itseään. Ellei muu auta, voi poistua paikalta joko lapsen kanssa tai ilman. Jos mies on väkivaltainen, kannattaa mennä aluksi esim. turvakotiin.
Mutta kun ap:kin on väkivaltainen eikä kykene hillitsemään itseään.

Mun mielestä nyt viimeistään olisi vakavan itsetutkiskelun paikka sekä ap:llä että miehellä.

Outoa kyllä - monet pitävät näköjään nipistämistä yhtä pahana kuin lyömistä.

Kuvitellaanpa, että mies olisi lyönyt ap:tä kirveellä ja muuta sen jälkeen kun ap oli nipistänyt. - Mies oikeudessa: "niin - vaimo aloitti väkivaltateot nipistämällä ja löin häntä puolustukseksi kirveellä ja ammuin vielä haulikolla kun pelkäsin vaimon nipistävän uudestaan - tämä tapahtunut oli kokonaan vaimon syytä".

Kuvitellaanpa, että mies olisi lyönyt ap:tä kirveellä ja muuta sen jälkeen kun ap oli nipistänyt. - Mies oikeudessa: "niin - vaimo aloitti väkivaltateot nipistämällä ja löin häntä puolustukseksi kirveellä ja ammuin vielä haulikolla kun pelkäsin vaimon nipistävän uudestaan - tämä tapahtunut oli kokonaan vaimon syytä".

Jos nyt ei kuitenkaan kuviteltaisi mitään noin typerää, vaan pysyttäisiin ihan tosiasioissa :D

Fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen on fyysisen koskemattomuuden loukkaamista, oli se sitten "salaa" tehty nipistys jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan satuttaa+ärsyttää toista, tai lyönti reiteen.

Minä en millään pysty näkemään asiaa siten, että ap olisi viaton uhri ja mies julma pahoinpitelijä. Molemmissa vikaa. En myöskään voi ymmärtää ap:n pointtia siitä, että lapsi ei nähnyt kun hän satutti iskää, mutta lapsi näki kun iskä satutti äitiä - ikäänkuin se oikeuttaisi hänen tekonsa!

Miten reiteen lyöminen eroaa nipistämisestä? Molemmat sattuu, mutta ei ole vaarallisia terveydelle.
Kirveellä lyöminen tai nenään tinttaaminen olisi jo kohtuuton vastaveto nipistämiselle. Lyöminen kuulostaa pahemmalla, kuin usein onkaan. Nipistäminen kuulostaa kiltiltä, mutta voi siitäkin iho mennä rikki tai tulla mustelma. Jos mies olis täysillä lähkinyt niin kai ape olisi kaatunut.

Nyt tää keskustelu lähtee väärille urille... Tää lyöminen/nipistäminen ei ollut tässä nyt pääpointti. Pääpointti oli, että en halua lapsemme näkevän sanallista enkä fyysistä riitelyä, siis tällaista "hallitsematonta". Toivoisin, ettei lapsemme opi tällaista riitelymallia.

Haluaisin löytää keinot, millä estää vastaavanlaiset tilanteet, kun meillä tää koodisana ei nytä toimivan. Eli jos käyttää koodi sanaa, tilanne pitää jäädyttää ja jatkaa puimista myöhemmin. Mitä muuta voisimme tehdä? Tietysti pitäisi oppia hallitsemaan itseään ja antamaan periksi jne. Mutta ennenkuin tällaiseen pääsee, niin pitäisi olla pari toimintamallia taskussa varalle riitatilanteisiin...

Monta hemmetin kertaa se pitää sanoa:
MENKÄÄ TERAPIAAN.

Jos nyt ei kuitenkaan kuviteltaisi mitään noin typerää, vaan pysyttäisiin ihan tosiasioissa :D

Fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen on fyysisen koskemattomuuden loukkaamista, oli se sitten "salaa" tehty nipistys jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan satuttaa+ärsyttää toista, tai lyönti reiteen.

Minä en millään pysty näkemään asiaa siten, että ap olisi viaton uhri ja mies julma pahoinpitelijä. Molemmissa vikaa. En myöskään voi ymmärtää ap:n pointtia siitä, että lapsi ei nähnyt kun hän satutti iskää, mutta lapsi näki kun iskä satutti äitiä - ikäänkuin se oikeuttaisi hänen tekonsa!

Just näin. Jos ap ei todellakaan haluasi lapsensa näkevän mitään fyysistä väkivaltaa, niin hän olisi todellakin hillinnyt itsensä ja poistunut paikalta. Mutta kuten tekstistä tulee julki, niin ap ei pystynyt käyttäytymään riittävän aikuismaisesti LAPSENSA NÄHDEN. Ja jos touhu jatkuu samaa rataa, niin taas yksi lapsi tässä maassa oppii, että on toiseen saa koskea fyysisesti.

Ap, olet äiti, aiotko todellakin opettaa lapsellesi, että on oikeutettua koskea toiseen fyysisesti. VAikka kyseessä olikin lapselta salaa tehty nipistys. Mutta mielestäni tämä on todella tyhmästi tehty, kun tiesit vielä, että miehesi hermostuu siitä vain lisää. Ja en todellakaan hyväksy myöskään miehen vastausta nipistelyyn.

Äitini oli vuosia perhepäivähoitaja ja siinä sivussa olen itsekin nähnyt miten paljon lapsiin vaikuttaa vanhempien tekemiset! Sen takia en missään tilanteessa hyväksy sitä, että LASTEN NÄHDEN rikotaan toisen fyysistä koskemattomuutta. En vaikka lapsi olisi vain yksi vee. Kyllä ne alle 3-vuotiaatkin reagoivat vanhempien huonoihin väleihin ja saavat hyvät opit jo kotoa, että väkivalta on hyväksyttävä keino.

Ryhtykää molemmat käyttäytymään aikuismaisesti. KÄsittämättömän lapsellista käytöstä molemmilta.

Mies ei lopettanut riitelyä, vaan jatkoi ap:n ärsyttämistä vaikka nimen omaan olivat sopineet, että silloin loppuu kun on menty liian pitkälle ja toinen sanoo koodisanan.

Kyllä tässä on minun mielestä teillä molemmilla aihetta katsoa peiliin ja miettiä miten te jatkossa aiotte selvitellä parisuhteen eri mielisyydet. Vaikka mies teki pahemmin kuin sinä, lyömällä sinua, niin ei se sunkaan nipistely ole oikea tapa hoitaa asia.

Korostat että teit sen "lapsen huomaamatta". Onko sinusta väkivalta, vähäinenkin, sallittua jos sen tekee salaa? Eli miehesi lyöntikin olisi oikeutettu, jos olisi tehnyt sen lapsen näkemättä?

Mutta kun ap:kin on väkivaltainen eikä kykene hillitsemään itseään.

Mun mielestä nyt viimeistään olisi vakavan itsetutkiskelun paikka sekä ap:llä että miehellä.

Peesi tälle!

Tässä jotain rakentavasta riitelystä: http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2009/09/parisuhde_paikataan_puhumalla_1040555.html;jsessionid=A87D6DF8132E03C21D217CE274E604EA?value=normal&path=%2Falueet%2F&name=useFontSize&redirectUrl=%2Falueet%2Fetela-karjala%2F2009%2F09%2Fparisuhde_paikataan_puhumalla_1040555.html&refresh=null

Alkuperäinen kirjoittaja n:

Miten reiteen lyöminen eroaa nipistämisestä? Molemmat sattuu, mutta ei ole vaarallisia terveydelle.
Kirveellä lyöminen tai nenään tinttaaminen olisi jo kohtuuton vastaveto nipistämiselle. Lyöminen kuulostaa pahemmalla, kuin usein onkaan. Nipistäminen kuulostaa kiltiltä, mutta voi siitäkin iho mennä rikki tai tulla mustelma. Jos mies olis täysillä lähkinyt niin kai ape olisi kaatunut.

Aivan!

Tässä oli takana joku outo ajatus, että kaikki lyöminen on yhtä pahasta, litsari poskelle tai kirveellä päähän kun taas nipistäminen on vain pikkujuttu.

Yhtälailla se nipistäminenkin sattuu.

Jos omalla miehelläni olisi tapana nipistellä minua riidan yhteydessä niin voipi olla, että joku päivä minä vastavedoksi läpäyttäisin häntä avokämmenellä reiteen...

Ap, katso netistä väestöliiton perheverkko palvelu. Sieltä saa keskusteluapua sekä puhelimitse, netistä että paikanpäältä. Ymmärrän hyvin sinua, itselläni on myös suuria vaikeuksia joskus keskeyttää riitaan johtava tilanne. On hyvä, että tiedotat tilanteen ja pyrit muuttamaan toimintamallejasi.

On hienoa, että pyritte olemaan riitelemättä lapsen edessä, sillä lapsi muistaa kyllä. Ei tietoisesti, mutta tiedostamattaan. Kuinka teidän lapsuudenperheissänne on riidelty? Riitelytapa usein periytyy ja silloin tilannetta on vaikeaa muuttaa ilman ulkopuolisten apua.

Jos haluat nopeaa apua, niin lukaise Raisa Cacciatoren Kiukkukirja. Se keskittyy lasten agressioon ja sen kohtaamiseen, mutta sisältää mielenkiintoista tietoa myös aikuisten agressioista ja niiden käsittelystä.

Tsemppiä :hug:

Voi herrantähden mitä valopäitä taas liikkeellä (ei tosin kaikki, asiallisiakin joukossa). LYÖMISTÄ EI OIKEUTA MIKÄÄN. Ok, ap nipisti. Onpa paha. Entä jos ap olisi tullut tänne valittamaan että mies nipisti, edelleenkinkön jaksaisitte sen tuomita? Vai olisitteko vaan nauraneet räkäsesti että mitä sitten? Veikkaanpa jälkimmäistä...

En nyt sano että se nipistäminen olisi hyvä juttu tai mitätön, mutta se oli vaan suutuksissa tehty ylilyönti, ei vaarallista tai pelottavaa. Lyöminen on ihan toista.

Ap tuli taas palstalle saatuaan lapsen nukahtamaan. Tää aihe on näköjään herättynyt tosi paljon keskustelua.

Kiitos kommenteista ja etenkin linkeistä riitelytapa -linkkeihin.

Me ei olla vieläkään puhuttu asiasta, ei oikeastaan ole ollut vielä tilaisuuttakaan, mutta tuskinpa miestä saan aiheesta keskustelemaankaan.

En ole missään vaiheessa väittänytkään, että nipistelyni olisi ollut oikeutetumpaa kuin lyöminen, kummatkin ovat väärin. Molemmat olemme syyllisiä tilanteeseen, niin kuin alunperinkin sanoin.

Samaa mieltä olen kyllä muutamien kanssa siitä, että mun nipistäminen ei ole fyysisesti niin paha kuin lyöminen. Se, että mun nipistys ei taatusti sattunut mieheeni, se vain ärsytti sitä. Lyöminen nhyrkillä reiteen taas tuntui ja kyllä se merkin jätti, alue on turvonnut ja musta. Kovuudella ei kuitenkaan ole merkitystä. Ja korostan vielä, että molemmat yhtä lailla väärin, nipistely ja lyöminen, joskin fýysisesti eri asteista.

Kiitos Tiinuliinille vielä kirjavinkistä, varmasti hankin käsiini ton kirjan. Ja toivottavasti saan oppia kiukun hallintaan. Siinä varmasti vierehtää tovi, että oppii hallitsemaan kiukkua, mutta toivottavasti se vielä onnistuu.

Parisuhdeterapia on poissuljettu apukeinona, olen sen ottanut muutamaan kertaan esille miehen kanssa ja hän ei suostu sellaiseen lähtemään mistään hinnasta.

Ap tuli taas palstalle saatuaan lapsen nukahtamaan. Tää aihe on näköjään herättynyt tosi paljon keskustelua.

Kiitos kommenteista ja etenkin linkeistä riitelytapa -linkkeihin.

Me ei olla vieläkään puhuttu asiasta, ei oikeastaan ole ollut vielä tilaisuuttakaan, mutta tuskinpa miestä saan aiheesta keskustelemaankaan.

En ole missään vaiheessa väittänytkään, että nipistelyni olisi ollut oikeutetumpaa kuin lyöminen, kummatkin ovat väärin. Molemmat olemme syyllisiä tilanteeseen, niin kuin alunperinkin sanoin.

Samaa mieltä olen kyllä muutamien kanssa siitä, että mun nipistäminen ei ole fyysisesti niin paha kuin lyöminen. Se, että mun nipistys ei taatusti sattunut mieheeni, se vain ärsytti sitä. Lyöminen nhyrkillä reiteen taas tuntui ja kyllä se merkin jätti, alue on turvonnut ja musta. Kovuudella ei kuitenkaan ole merkitystä. Ja korostan vielä, että molemmat yhtä lailla väärin, nipistely ja lyöminen, joskin fýysisesti eri asteista.

Kiitos Tiinuliinille vielä kirjavinkistä, varmasti hankin käsiini ton kirjan. Ja toivottavasti saan oppia kiukun hallintaan. Siinä varmasti vierehtää tovi, että oppii hallitsemaan kiukkua, mutta toivottavasti se vielä onnistuu.

Parisuhdeterapia on poissuljettu apukeinona, olen sen ottanut muutamaan kertaan esille miehen kanssa ja hän ei suostu sellaiseen lähtemään mistään hinnasta.

Nyt kun muksunne nukkuu nii ottakaa nyrkkeilyhanskat esiin ja selvittäkää välinne.