Mielestäni alkuperäinen on alkuperäisessä viestissään oikeilla jäljillä ja herännyt todellisuuteen, järkevä tyttö!
Te, jotka mollaatte - on ihan hyvä että ap otti asian puheeksi anonyyminä netissä, hän varmasti fiksuna tyttönä osaa eliminoida vastauksista ne, jotka ovat asiattomia.
Kokemuksen syvä rintaääni puhuu nyt:
Sitä usein nuorena ja sinisilmäisenä luottaa siihen, että rakkaus on ikuista, ja avioehto on kirosana kun mennään naimisiin. Mutta, nykyään aika moni avioliitto päätyy eroon, ja jos toinen on jo ennen naimisiin menoa sitä mieltä, että ehtoja ei tehdä, niin silloin neuvon harkitsemaan tarkasti, tyytyykö mieluummin avoliittoon ja yhteisiin lapsiin, kuin jatkuvaan riitelyyn (?) rahasta.
Itselläni on samanlainen tausta kuin alkuperäisellä. Olen suhteellisen varakkaan perheen ainoa lapsi, ex-mieheni oli täysin persaukista syntyperää. Kun menimme naimisiin, ei avioehtoa tehty. Olimme onnellisia ja rakkaus kukoisti. Avioliton alkuaikoina ostimme ensimmäisen yhteisen asuntomme, puolet YHTEISTÄ pankkilainaa, puolet oli rahaa, jonka olin saanut aikojen kuluessa lahjakirjoilla yms vanhemmiltani. Saimme lapsia, tarvitsimme isomman asunnon, ja nyt isomman asunnon väliraha rahoitettiin lainalla minun vanhemmiltani, lainalla joka oli meidän kummankin nimissä, ja taas parilla lahjakirjalla. Muutama vuosi sen jälkeen tuli ero.
Ai mitenkö kävi?
Viikkoa ennen eroilmoitustaan exäni halusi jollakin verukkeella tehdä avioehdon, oli saanut ylennyksen, ja ilmoitti että pitää tehdä avioehto jotta jos hän munii, niin ei omaisuus mene. Ja vanhempieni lainat pitää maksaa pois. Höpön löpön, todellinen syy oli oma sihteerikkö.
No, meillä oli avioehto. Ja fiksut vanhempani olivat laittaneet lahjakirjoihin vuosien varrella ruksin kohtaan "lahjansaajan puolisolla ei ole avio-oikeutta annettuun lahjaan tai sen tuottoon".
Oikeus katsoi avioehdon olevan pyrkimys rahastaa, siis miehen yritys oli kyniä a)minut b)vanhempani.
ONNEKSI JOKU MUU ajatteli puolestani siinä vaiheessa, kun olin ollut rakkaudesta sokea. Tosin, sen verran olin itsekin fiksu, että pyysin vanhempiani tekemään testamentin, jossa puolison avio-oikeus suljetaan pois. Se ehto on siellä edelleen, ja saa pysyäkin! Exäni ei asiasta tiennyt, kyllästyi vissiin odottamaan että isäni kuolisi (on muuten edelleen hyvissä voimissa). Mutta kun kuuli ositusistunnossa tuosta ehdosta, sai hepulin ja haukkui minut kieroksi ihmiseksi, jne jne
Eli, ap, jos ukkos ei halua avioehtoa, ja sinä olet se rikkaampi, pidä varasi,
äläkä missään tapauksessa anna sahata itseäsi silmään. Jos nyt jo mies elää noin huikentelevaista elämää, pidä puolesi.
Itse olen mahdollisesti menossa jossakin vaiheessa uuden miehen kanssa saman katon alle; en ole vielä varma, josko ihan naimisiin asti kumminkaan. Mies on hiukan rikkaampi kuín minä, mutta silti haluan meille avioehdon, ja mahdollinen uusi asunto tulee ostettua millintarkasti puoliksi. Testamentilla voimme sitten kumpikin määrätä siitä mitä kummallekin jäljelle jää.
Yksi kerta vedätetyksi tulemista riitti.