Mielipiteesi eutanasiasta?

Kissaketjusta tuli mieleen että miksi eläimille sallitaan eutanasia mutta ei ihmisille, jotka kärsivät kovasti, ilman toivoa parantumisesta ja hitaasti kuolevat pois?

Mitäs mieltä olet, pitäisikö eutanasia sallia Suomessa?

Mun mielestä kyllä.

[QUOTE="vieras";25367750]Miksi eläimet viedään piikille, kun ei jakseta enää hoitaa niitä? Pitäiskö sama sallia ihmisille?[/QUOTE]

Miksei? Ihan ihmiset niitä lapsia omasta halustaan tekevätkin. Ei ne lapset pyydä tänne tulla. Miksei sitten sama toimisi toisessa päässä?

[QUOTE="vieras";25367750]Miksi eläimet viedään piikille, kun ei jakseta enää hoitaa niitä? Pitäiskö sama sallia ihmisille?[/QUOTE]

Ei kaikkea kipua voi hoitaa inhimillisesti, ei ainkaan ilman lääketokkuraa ja sivuoireita. Joskus lääkkeetkään ei auta. Onneksi edes eläinten viimesiä kärsimyksiä voi vähentää eutanasialla.

vanheneva ja sairas
Nyt kun olen jo aika vanha, 40+ ja sairaskin, niin toivon eutanasian tulevan hyväksyttäväksi ja olen hoitotahdossani toivonut tilanteen niin edetessä ja kommunikointikykyni ja elintoimintojeni laantuessa eutanasiaa.

Ja onhan meidänkin hoitokulttuurissa olemassa ns. passiivinen eutanasia.

"hmm"
en ymmärrä miksi eutanasia ei ole vielä laillistettu, sillä ehdottomasti suurin osa suomalaisistakin sitä kannattaa ja toivoo sen olevan mahdollisuus myös läheisilleen ja itselleen.

Eutanasiaan liitetään myös käsite; avustettu itsemurha. Pysyykö se vaan sairaiden kohdalla, vai leviääkö armokuolema myös muihin itsaria haluaviin?
Itsemurha ei kuitenkaan ole mikään rikos ja täysvaltainen ihminen saa mun mielestä päättää omasta kohtalostaan. Siinä vaiheessa kun et enää itse ole fyysisesti kykenevä tähän, pitäisi yhteiskunnan auttaa.

Hitaassa kuolemassa parantumattomaan sairauteen ei ole mitään hohdokasta ja ylevää, se on rumaa ja kivuliasta. Ja jos sen haluaa välttää, pitäisi se ihmiselle sallia.

"vieras"
Mihin vedetään raja? Kuka sen määrittelee, milloin on oikea aika lähteä? Kuka ottaa vastuun?
Miten olisi henkilö, joka haluaa eutanasian? Hyväksyn ehdottomasti eutanasian sellaisissa tapauksissa, joissa henkilö on vakavasti sairas ja elämän laatu tulisi olemaan yhtä kärsimystä. Esim. joku syöpää sairastava, jonka viimeiset kuukaudet tulisivat olemaan jatkuvaa ja repivää tuskaa. Eikö olisi inhimillisempää antaa hänelle mahdollisuus nukkua rauhassa pois jos hän niin haluaisi?

Mutta siis itseäni alati vaivaava kysymys tähän liittyen; miten perustelette sen että voitte päättää siinä määrin toisten elämästä että pakotatte ne tulemaan tänne kärsimään??? Toisin sanoen hankitte lapsia.

Itse en koe olevani oikeutettu tekemään toisen puolesta sitä päätöstä.

Käytännössähän sitä tehdään ihmislle loppuvaiheen kivunlievytksen avulla.

Läheltä seuranneena sanoisin että olisi hyvä jos tämä vaihe olisi selkeämmin säädeltyä ja prosessia voisi nopeuttaa edes potilaan toiveesta.

vanheneva ja sairas
Lisäksi entäpä jos potilas ei ole järjissään, ja tietoinen omasta tilastaan. Silloiuuntuntoisluotettavana
Sen takia jokaisen vastuuntuntoisen ihmisen pitäisi miettiä etukäteen nämä asiat ja laatia se hoitotahto ja tehdä se lähipiirilleen tiettäväksi.

Se olisi kaikille helpompaa. Ja joku aivovauriotila on pahimmillaan itsekullakin yhden kaatumatapauksen päässä.

noup
[QUOTE="vieras";25367867]Miten olisi henkilö, joka haluaa eutanasian? Hyväksyn ehdottomasti eutanasian sellaisissa tapauksissa, joissa henkilö on vakavasti sairas ja elämän laatu tulisi olemaan yhtä kärsimystä. Esim. joku syöpää sairastava, jonka viimeiset kuukaudet tulisivat olemaan jatkuvaa ja repivää tuskaa. Eikö olisi inhimillisempää antaa hänelle mahdollisuus nukkua rauhassa pois jos hän niin haluaisi?[/QUOTE]

Entäpä jos ihminen ei ymmärrä asiaa? Kuka tekee päätöksen hänen puolestaan?

minmin
Eutanasia tulisi sallia niissä tilanteissa, joissa toivoa parantumisesta ei ole ja ihminen itse sitä haluaa, eli aktiivinen eutanasia. Se edellyttää kuitenkin toimivaa saattohoitoa! Passiivinen eutanasia on sitten vähän kinkkisempi juttu... mutta kyllä tietyissä tilanteissa sallisin senkin.

Mutta siis itseäni alati vaivaava kysymys tähän liittyen; miten perustelette sen että voitte päättää siinä määrin toisten elämästä että pakotatte ne tulemaan tänne kärsimään??? Toisin sanoen hankitte lapsia.

Itse en koe olevani oikeutettu tekemään toisen puolesta sitä päätöstä.
Pystyykö kukaan täällä tämän tason abstraktiin ajatteluun?

Itse tuotatte ihmisiä, jotka jossain vaiheessa toivoisivat mieluummin olevansa kuolleita, mutta te olette pakottaneet heidät elämään omasta itsekkäästä halustanne. Lapsenne tulevat joskus olemaan vanhoja/ sairaita/ masentuneina itsemurha-alttiita.

noup
Onhan sutkin joku "tuottanut" ( outo sana )
Monesti olen toivonut ettei näin olisi. Silloin kaipasin helppoa tapaa päättää asiasta toisin.

Siis jos minulta olisi "kysytty" en olisi koskaan halunnut lähteä leikkiin mukaan. Mutta ei täältä helpolla poiskaan pääse.

Itse en halua samaa kenellekään tehdä. Varsinkaan omalle viattomalle lapselleni.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Entäpä jos ihminen ei ymmärrä asiaa? Kuka tekee päätöksen hänen puolestaan?
Siksipä eutanasiaa koskevat toiveet pitäisi esittää kun ajatus vielä kulkee. Voihan sitä tehdä muunkinlaisia hoitotestamentteja. Ihan yhtä hyvin voisi lisätä "ja muuten, jos en ole myöhemmin tolkuissani, haluan nyt tehdä tiettäväksi, että mikäli kärsin vakavan aivovaurion/olen järjetön kroonisesta sairaudesta johtuvan kivun vuoksi/jne. ja toiveita parantumisesta ei ole, toiveeni on eutanasia".

• Tykkää
Reactions: FreeFall
vanheneva ja sairas
Pystyykö kukaan täällä tämän tason abstraktiin ajatteluun?

Itse tuotatte ihmisiä, jotka jossain vaiheessa toivoisivat mieluummin olevansa kuolleita, mutta te olette pakottaneet heidät elämään omasta itsekkäästä halustanne. Lapsenne tulevat joskus olemaan vanhoja/ sairaita/ masentuneina itsemurha-alttiita.
Ei pysty eikä ole innokas noin isoon ajatteluun.

Haluan uskoa lapsieni (huomaa monikkomuoto!) olevan onnellisia, toiveikkaita, nauravia ja elämänuskoisia, elämälle ahneita ihmisiä.

Elämää rakastetaan ymmärtääkseni eläen, mutta sen loppuvaiheessa kipujen ja muiden vaikeuksien keskellä, elämästään kylliksi saaneena siitä on myös valmis luopumaan arvokkaasti. Se hoitotahto voi olla askel siihen arvokkaaseen luopumiseen ja arvokkaisiin viimeisiin vuosiin.

Yhteistyössä