Mielipiteesi eutanasiasta?

"vieras"
[QUOTE="nuppi";25368434]Kysymys on asetettu väärin ja turhaan. Asiassa on niin monta muttaa. Ei siihen voi sanoa kyllä tai ei tietämättä ensin miten järjestelmä toimisi. Toisaalta on väärin, että joku kituu pedissä vuosia pystymättä mihinkään tai edes ajattelemaan, mutta kuka voisi tehdä päätöksen eutanasiasta? Kuka päättää kuka saa elää ja kuka joutaa pois? Kuka haluaa toimia jumalana ja kuka pyövelinä?[/QUOTE]

Jokainen päättää itse. Pyövelinä toimii ihminen, joka on valinnut sen ammatikseen. Se, kuka toimii jumalana, riippunee jokaisen henkilökohtaisesta uskosta (tai sen puutteesta) tuonpuoleiseen.

"nuppi"
[QUOTE="vieras";25368525]Jokainen päättää itse. Pyövelinä toimii ihminen, joka on valinnut sen ammatikseen. Se, kuka toimii jumalana, riippunee jokaisen henkilökohtaisesta uskosta (tai sen puutteesta) tuonpuoleiseen.[/QUOTE]

Usein tilanne on sellainen, ettei henkilö kykene itse päättämään. Ei ole enää henkisesti sellaisissa voimissa, että olisi kykenevä harkittuun päätökseen asista. On myös mahdotonta päättää asiasta etukäteen - esim: "Jos joudun onnettomuuteen ja olen yli kolme kuukautta tiedottomana, tappakaa minut!" "Jos en enää vanhana ymmärrä kaikkia asoita, antakaa myrkkynipilleri".

Jos toivoa ei paremmasta ole ja ihminen kykenee selkeästi esittämään toiveen eutanasiasta, niin kyllä varmaankin. Mutta ainakin mulle tuottaisi suunnattomasti tuskaa tehdä päätös jonkun läheisen puolesta, vaikka mitään toivoa ei olisi...

"vieras"
[QUOTE="nuppi";25368712]Usein tilanne on sellainen, ettei henkilö kykene itse päättämään. Ei ole enää henkisesti sellaisissa voimissa, että olisi kykenevä harkittuun päätökseen asista. On myös mahdotonta päättää asiasta etukäteen - esim: "Jos joudun onnettomuuteen ja olen yli kolme kuukautta tiedottomana, tappakaa minut!" "Jos en enää vanhana ymmärrä kaikkia asoita, antakaa myrkkynipilleri".[/QUOTE]

Mikä tuossa on mahdotonta? Paitsi tietenkin se, että laki ei salli sitä.

dfdf
Tietysti pitäisi olla oikeus eutanasiaan. Kyllä jokaiselle pitäisi sallia ihmisarvoinen kuolema. Hidas ja tuskallinen kituminen vääjäämättä kohti kuolemaa jossakin hoitolaitoksen nurkassa ei ole sitä.

"jaahas"
Ei, täysin päin vastoin. Eutanasian täydellistä sallimista ja helppoutta. En toivo kenenkään jäävän vammautuneena kitumaan epäonnistuneen itsemurhayrityksen takia.

Mielestäni eutanasia tulisi olla kaikille vapaa päätös riippumatta siitä onko vaikeasti sairas.

Ylipäänsä kyseenalaistan ihmiselämän arvokkuutta sinänsä. Se on mielestäni hassua että sitä pidetään jotenkin ylivertaisena arvona, josta ei voi luopua edes omasta tahdostaan.
Meillä on edellisen vuosisadan peruina aivan järkevä huoli yhteiskuntina siitä, että jos ihmiselämän arvokkuus on vähemmän ylivertainen arvo, niin se tulee silloin olemaan sitä etenkin muille ihmisille ja muille kansoille.

Marttyyriuteen taipuvilla ihmisillä on nytkin ajatuksia, että pitäisipä tappaa itsensä niin ei olisi rasitukseksi kenellekään. Häpeässä elämistä taas pidettäisiin sairautena ja kuolemaa lääkkeenä siihenkin. Takaseinää ei löydy. Mitä itsemurhamyönteisempi yhteiskunta, sitä enemmän itsemurhia varsinaisen eutanasian lisäksi. Itsemurhaajien jälkeenjääneistä voidaan miettiä, olisiko se hyvä asia.

Ihminen voisi myös myydä itsensä orjaksi, pitäisikö se hyväksyä sitten myös? On asioita, joita voidaan pitää täydellisen vapauden ilmentyminä tai sitten paradokseina, mutta joita meidän ei ole välttämättä syytä hyväksyä. Entäs addiktit sitten? Täydellinen vapaus on ehkä vähemmän ylivertainen arvona kuin ihmiselämän arvokkuus.

Toki voidaan siirtyä yhteiskuntaan, jossa viinaa ja huumeita ja itsemurha-apua saa rajattomasti, ja orjaksi voi itsensä myydä jos sen aiheelliseksi näkee. Varmaankin sitten ne jotka jäljelle jäävät tekevät elävät jotenkin autenttisemmin ja ovat jotenkin yleviä otuksia, mutta olisikohan tuo sitten kuitenkaan se paras mahdollinen maailma?

"nuppi"
[QUOTE="vieras";25368788]Mikä tuossa on mahdotonta? Paitsi tietenkin se, että laki ei salli sitä.[/QUOTE]

No entä jos henkilön annettaisiin parantua vaikka 5 kk. ja hän toipuisikin täysin? - Turha eutanasia. Entä mihin vedetään raja vanhuksilla kun muisti ja ajattelukyky heikkenee? Vaikkapa siihenkö kun ei enää muista aina missä asuu tai kuka on kyläilemään tullut vieras?

??
eutanasia pitäisi sallia tilanteissa jossa ihmisellä ei useamman lääkärin lausuntona ole mahdollisuutta selvitä eikä elinaikaa ole jäljellä kuin vkkoja varsinkin silloinkuin tiedetään että lähtö tulee olemaan kivulias.Tähän kaikkeen tietysti myös tarvittaisiin ihmisen oma lupa ajalta jolloin hän on järjissään ollut.

"vieras"
[QUOTE="nuppi";25368995]No entä jos henkilön annettaisiin parantua vaikka 5 kk. ja hän toipuisikin täysin? - Turha eutanasia. Entä mihin vedetään raja vanhuksilla kun muisti ja ajattelukyky heikkenee? Vaikkapa siihenkö kun ei enää muista aina missä asuu tai kuka on kyläilemään tullut vieras?[/QUOTE]

Annettaisiin jo kuolleen henkilön parantua viisi kuukautta? Vai mitä ihmettä yrität selittää? Suurin osa eutanasian puolesta puhujista on tässäkin ketjussa puhunut nimenomaan terminaalivaiheen potilaista. Niistä, joilla toivoa paremmasta ei ole. Jokainen henkilö voisi vetää rajan ihan itse hoitotestamenttiinsa. Jos haluat kuulan kalloosi kun et aina muista missä asut, ok. Joku toinen voi haluta odottaa siihen asti, että todellisuudentaju on mennyt ihan kokonaan.

[QUOTE="hmm";25367905]samat ihmiset jotka nykyään päättävät esimerkiksi vaarallisesta leikkauksesta silloin kun potilas ei ole itse kykenevä asiasta päättämään?[/QUOTE]
Hyväksyn eutanasian kyllä mutta aika tiukoin ehdoin. Tämä tilanne ei mielestäni yksiselitteisesti ole hyväksyttävä tapa sillä tämä voi pahimmillaan johtaa jopa siihen että pyritään jouduttamaan perintörahojen kolahtamista pankkitilille.

Mielestäni päätös eutanasiasta tulisi olla henkilön itsensä päätettävissä ja päätös pitää tehdä psyykkisesti terveessä mielentilassa. Ehkä jollain etukäteen (järjissään) laaditulla asiakirjalla päätösvalta voidaan siirtää tietyin ehdoin uskotulle miehelle.

Vaikea juttu kaiken kaikkiaan sillä sellaista asiaa ei ole jossa ei tulisi väärinkäytöksiä.

??
eutanasia pitäisi sallia tilanteissa jossa ihmisellä ei useamman lääkärin lausuntona ole mahdollisuutta selvitä eikä elinaikaa ole jäljellä kuin vkkoja varsinkin silloinkuin tiedetään että lähtö tulee olemaan kivulias.Tähän kaikkeen tietysti myös tarvittaisiin ihmisen oma lupa ajalta jolloin hän on järjissään ollut.
Miten lapselta voi saada rehellisen luvan?

"nuppi"
[QUOTE="vieras";25369072]Annettaisiin jo kuolleen henkilön parantua viisi kuukautta? Vai mitä ihmettä yrität selittää? Suurin osa eutanasian puolesta puhujista on tässäkin ketjussa puhunut nimenomaan terminaalivaiheen potilaista. Niistä, joilla toivoa paremmasta ei ole. Jokainen henkilö voisi vetää rajan ihan itse hoitotestamenttiinsa. Jos haluat kuulan kalloosi kun et aina muista missä asut, ok. Joku toinen voi haluta odottaa siihen asti, että todellisuudentaju on mennyt ihan kokonaan.[/QUOTE]

Kommenttini perustui aiemmin antamaani esimerkkiin kun joku kysyi miksi ei voisi etukäteen päättää, että haluaa onnettomuuden tapahtuessa tai vanhana eutanasian. Esimerkkini oli, että voisiko etukäteen antaa vaikka seuraavanlaisen luvan eutanasiaan: "Jos joudun onnettomuuteen ja olen yli kolme kuukautta tiedottomana, tehkää minulle eutanasia". Tuollainen lupa on mieletön, koska jotkut ovat heränneet koomastakin kymmenen vuoden kuluttua ja vakavista aivoavammoista paraneminen voi kestää vuosia. Lääkäritkään eivät suostuisi avustamaan eutanasiassa jos on toivoa paranemisesta.

"vieras"
Siltä väliltä. Pitäisi sallia se, että halutessaan saa vain kipulääkitystä ja rauhoittavia. Voisi mennä hoitoon saamaan vain helpotusta oloonsa, ei olisi pakko samalla hoidattaa sairauttaan, kuten nyt tuntuu olevan asian laita. Ei olisi varsinainen eutanasia, mutta ei väkisin pitkitettäisikään mitään mitä ei haluta pitkittää.

Kyllä pitäisi sallia eutanasia. Siis ketkä on vakavasti sairaita eikä ole muutakuin kivulias loppu tiedossa eikä voi parantua.

Seurannut sivusta kun täti joutui kärsimään loppuunasti (oli kyllä elvytyskielto).
Oli kuitenkin niin loppuunpalanut ja kivulias syövän takia ja paranemista ei ollut tiedossa (toinen keuhko ei toiminut ja toisestakin ehkä 1/3).
Olisi varmasti mieluummin halunnut lähteä nopeasti tästä maailmasta eikä kitua loppuunsaakka.

Yhteistyössä