Miksi? Perustelisitko vähän?En hyväksy!
Mihin vedetään raja? Kuka sen määrittelee, milloin on oikea aika lähteä? Kuka ottaa vastuun?Miksi? Perustelisitko vähän?
Itsemurha ei kuitenkaan ole mikään rikos ja täysvaltainen ihminen saa mun mielestä päättää omasta kohtalostaan. Siinä vaiheessa kun et enää itse ole fyysisesti kykenevä tähän, pitäisi yhteiskunnan auttaa.Eutanasiaan liitetään myös käsite; avustettu itsemurha. Pysyykö se vaan sairaiden kohdalla, vai leviääkö armokuolema myös muihin itsaria haluaviin?
Miten olisi henkilö, joka haluaa eutanasian? Hyväksyn ehdottomasti eutanasian sellaisissa tapauksissa, joissa henkilö on vakavasti sairas ja elämän laatu tulisi olemaan yhtä kärsimystä. Esim. joku syöpää sairastava, jonka viimeiset kuukaudet tulisivat olemaan jatkuvaa ja repivää tuskaa. Eikö olisi inhimillisempää antaa hänelle mahdollisuus nukkua rauhassa pois jos hän niin haluaisi?Mihin vedetään raja? Kuka sen määrittelee, milloin on oikea aika lähteä? Kuka ottaa vastuun?
Sen takia jokaisen vastuuntuntoisen ihmisen pitäisi miettiä etukäteen nämä asiat ja laatia se hoitotahto ja tehdä se lähipiirilleen tiettäväksi.Lisäksi entäpä jos potilas ei ole järjissään, ja tietoinen omasta tilastaan. Silloiuuntuntoisluotettavana
samat ihmiset jotka nykyään päättävät esimerkiksi vaarallisesta leikkauksesta silloin kun potilas ei ole itse kykenevä asiasta päättämään?Entäpä jos ihminen ei ymmärrä asiaa? Kuka tekee päätöksen hänen puolestaan?
Pystyykö kukaan täällä tämän tason abstraktiin ajatteluun?Mutta siis itseäni alati vaivaava kysymys tähän liittyen; miten perustelette sen että voitte päättää siinä määrin toisten elämästä että pakotatte ne tulemaan tänne kärsimään??? Toisin sanoen hankitte lapsia.
Itse en koe olevani oikeutettu tekemään toisen puolesta sitä päätöstä.
Onhan sutkin joku "tuottanut" ( outo sana )Pystyykö kukaan täällä tämän tason abstraktiin ajatteluun?
Itse tuotatte ihmisiä, jotka jossain vaiheessa toivoisivat mieluummin olevansa kuolleita, mutta te olette pakottaneet heidät elämään omasta itsekkäästä halustanne. Lapsenne tulevat joskus olemaan vanhoja/ sairaita/ masentuneina itsemurha-alttiita.
Monesti olen toivonut ettei näin olisi. Silloin kaipasin helppoa tapaa päättää asiasta toisin.Onhan sutkin joku "tuottanut" ( outo sana )
Siksipä eutanasiaa koskevat toiveet pitäisi esittää kun ajatus vielä kulkee. Voihan sitä tehdä muunkinlaisia hoitotestamentteja. Ihan yhtä hyvin voisi lisätä "ja muuten, jos en ole myöhemmin tolkuissani, haluan nyt tehdä tiettäväksi, että mikäli kärsin vakavan aivovaurion/olen järjetön kroonisesta sairaudesta johtuvan kivun vuoksi/jne. ja toiveita parantumisesta ei ole, toiveeni on eutanasia".Entäpä jos ihminen ei ymmärrä asiaa? Kuka tekee päätöksen hänen puolestaan?
Ei pysty eikä ole innokas noin isoon ajatteluun.Pystyykö kukaan täällä tämän tason abstraktiin ajatteluun?
Itse tuotatte ihmisiä, jotka jossain vaiheessa toivoisivat mieluummin olevansa kuolleita, mutta te olette pakottaneet heidät elämään omasta itsekkäästä halustanne. Lapsenne tulevat joskus olemaan vanhoja/ sairaita/ masentuneina itsemurha-alttiita.