Mielipiteeni elatusmaksuista! (valmistuu kivitykseen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli kun äiti ryhtyy uuteen suhteeseen niin elatusmaksu pois biologiselta isältä? Ja sen mukana tapaamiset ja muu yhteydenpito lapsen kanssa? Eli kokonaan pois elämästä?
Joo no kaippa tuo jollekkin passaisi, mutta saatat yllättyä ettei kaikki miehet koe lapsia riesaksi. Jotkut jopa rakastavat lapsiaan ja haluavat omalta osaltaaan huolehtia heistä.
Ei kaikki etäisät ole selkärangattomia luusereita jotka miettivät miten pääsisivät luistamaan elareista.

Niin että vois sit joku tehtailla noita lapsosia kenen kanssa tahansa eikä tarttis vastuuta kantaa pätkääkään, kunhan lasten toinen vanhempi vaan löytää itselleen kumppanin.

En mä nyt kyl oo sitä mieltä et rahallinen vastuu omista lapsista tulis poistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Eli kun äiti ryhtyy uuteen suhteeseen niin elatusmaksu pois biologiselta isältä? Ja sen mukana tapaamiset ja muu yhteydenpito lapsen kanssa? Eli kokonaan pois elämästä?
Joo no kaippa tuo jollekkin passaisi, mutta saatat yllättyä ettei kaikki miehet koe lapsia riesaksi. Jotkut jopa rakastavat lapsiaan ja haluavat omalta osaltaaan huolehtia heistä.
Ei kaikki etäisät ole selkärangattomia luusereita jotka miettivät miten pääsisivät luistamaan elareista.
Totta,on olemassa myös isiä jotka huolehtivat omista lapistaan mukisematta eron jälkeenkin.Maksavat tappelematta sen elatusmaksun mikä hweille kohtuudella kuuluu,osallistuvat silti isompiin menoihin mitä lapsista tulee,esim. polkypyörä,leirikoulut,harrastusmenot.Tapaavat omia lapsiaan laskematta montako kertaa kuussa mä niitä otan.Asettavat lapsensa sen uuden naisen edelle.Mulla on nimittäin nyt sellainen mies ja mä arvostan häntä tosi paljon siitä tavasta miten hän kohtelee exäänsä,edellisen liiton lapsiaan.Voi kun mun lasteni isä huolehtis omistaan yhtä hyvin.

mä oisin oikeestaan samaa mieltä. itse ihan piruuttani vaadin exää maksamaan elatusmaksua,vaikkei taloutemme sitä todellakaan tarvitse. mitäs oli niin kusipää ja hankaloitti elääni,mun ja tytön. oonkin aatellut antaa rahat tytölle käyttöön kunhan kasvaa sen ikiäiseksi.

toisaalta,bioisällä on elatusvelvolisuus. jos ei suoraan rahallisesti niin ostaa sitten vaikka tavaraa ja vaatetta mitä lapsi tarvitsee.

Mun mielestä se elatusmaksu (ainakin se minimi) et jos ei olisi erottu todennäköisesti osallistuisi lapsen / lasten kustannuksiin huomattavasti paljon suuremmalla summalla.

Itellä ei oo kokemusta, mutta vierestä seurannut kun kummipojan vanhemmat on eronneet, isä maksaa jonkun 120e/kk ja alkuun oli sitä mieltä että hän saa siitä summasta vähentää ne ruokakulut kun poika on hänellä ja jos hän ostaa jotain tai käyttää vaikka parturissa niin ne kulut vähennetään elarista :o

eihän se tapaamista estäkuitenkaan. moni haluaa kuitenkin säännöllisesti tavata lapsian eronkin jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja tok tok:
Se avopuoliso ei ole millään lailla elatusvelvollinen, koska ei ole naimisissa lasten vanhempien kanssa. Tähänhän ei siis voi luottaa, että kaikki avot hoitaisivat oman osuutensa lasten elättämisestä.

Vaikka olisi uusissa naimissakin,ei uusi puoliso ole kuitenkaan elatusvelvollinen edellisen liiton lapsesta.

Ap ei taida tietää mistä puhuu tai on katkera, kun hänen miehensä pitää maksaa "entisen" elämänsä lapsien menoja. Mutta ei tullut mieleen, että siitä puolisosta erotaan ei lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:

eihän se tapaamista estäkuitenkaan. moni haluaa kuitenkin säännöllisesti tavata lapsian eronkin jälkeen.
Jos ei ole velvollisuuksia niin ei ole oikeuksiakaan,niin se on.

Toisaalta joo, toisaalta ei.

Onhan se erikoista että uusioperheillä on enemmän rahaa käyettävissä kuin ns. ydinperheillä mutta toki biologisella vanhemmalla täytyy olla elatusvelvollisuus ero jälkeenkin.

Olen joskus kaverin kanssa tätä puinut. Hän on eronnut kahden lapsen äiti, ex ei kuvioissa ja nykyinen mies on lapsille ihan isä. Eli ihan tavallinen nelihenkinen perhe kuin mekin mutta saavat sen reilu parisataa käteen elareita joka kuu. En ole mitenkään kateellinen tai katkera mutta onhan se kieltämättä erikoista. Mutta liian hankala olisi ruveta jaottelemaan kuka eronnut on oikeutettu elareihin ja kuka ei.

eli mitään velvollisuuksia ei kuitenkaan olis omaa lasta kohtaan.. tavata saa jos haluaa. miettikää nyt ihan oikeasti.. aika paljon tulis yksinäisiä ihmisiä lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
:headwall: :headwall: no kaikkee sitä kuulee, kai nyt jokaisen pitää oman lapsensa elatuksesta maksaa.

Ei mielestäni silloin, jos puolisolla on jo uusi avo/ aviomies. Perheessä on kaksi elättäjää silloin, niinkuinperheessä kuulukijn. vainjos puolisojää yh:ksi,pitää elatusmaksut maksaa ja summat pitäisi korottaa.

Ja jos tuolla uudella puolisolla olisi ennestään jo lapsia, jotka asuisivat entisen puolison luona(joka asuu yksin) niin silloin hän maksaisi sekä omista lapsistaan, että nykyisen puolisonsa lapsista? Mitä järkeä?

Tottakai etävanhemmalla tulee olla elatusvastuu omasta lapsestaan, ja uudella puolisolla sitä ei todentotta ole! Esim. meillä minä hankin kaikkien kolmen lapsen vaatteet ja harrastusvälineet sekä lomat. Mies työssä ollessaan osallistuu kyllä puoleen muista menoista.

Mutta muistakaapa myös se, että se uusperheen toinen elättäjä voi olla myös työtön. Tällä hetkellä minä maksan 80 prosenttia perheen kaikista menoista (tähän sisältyy myös elari). Lapsen isältä tuleva elatusmaksu yhdestä lapsesta on n. 5 prosenttia perheen kuukausittaisista menoista, ja reilusti alle puolet lapsen kuukausittaisista kuluista.

Kyllä biologisten vanhempien pitäisi huolehtia omien lapsiensa kuluista ja sen pitäisi olla kunnia-asia. Jos pehrheen tulot ovat taas paremmat, sillä rahalla saa kaikenlaista ylimääräistä lapselle. Esim. on varaa ulkomaan matkoihin, laadukkaampiin vaatteisiin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja silmukka80:
Toisaalta joo, toisaalta ei.

Onhan se erikoista että uusioperheillä on enemmän rahaa käyettävissä kuin ns. ydinperheillä mutta toki biologisella vanhemmalla täytyy olla elatusvelvollisuus ero jälkeenkin.

Olen joskus kaverin kanssa tätä puinut. Hän on eronnut kahden lapsen äiti, ex ei kuvioissa ja nykyinen mies on lapsille ihan isä. Eli ihan tavallinen nelihenkinen perhe kuin mekin mutta saavat sen reilu parisataa käteen elareita joka kuu. En ole mitenkään kateellinen tai katkera mutta onhan se kieltämättä erikoista. Mutta liian hankala olisi ruveta jaottelemaan kuka eronnut on oikeutettu elareihin ja kuka ei.

Uusioperheellä voi olla kuukausittaiset tulot suuremmat kuin ydinperheellä tai sitten ei, sehän riippuu täysin perheestä.

Usein kuitenkin, kuten minunkin tapauksessani tilanne olisi se, että jos en olisi eronnut ( ja mies meillä halusi erota), asuisin tällä hetkellä täysin velattomassa omakotitalossa. Sen sijaan minulla ja nykyisellä miehelläni asuntona on paritaloneliö, josta velkaa reilusti yli 200 tuhatta.

Eli minä väitän, että minun ikäiset nelikymppiset voisivat ihan hyvin jo asua velattomissa asunnoissa, toisin kuin me. Sillä tavalla tilanteemme on huonompi, kuin tavallisten ydinperheiden. Varsinkin nyt, kun puoliso on vielä työtön.

Eli usein kuulkaas omaisuus palaa erossa. Usein tilanne on vielä se, esim. kuten minulla, että alkuun, ei hyvistä tuloistaan huolimatta saanut asuntolainaan. Riitainen ero vie osansa, samoin asianajajat.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Onhan se erikoista että uusioperheillä on enemmän rahaa käyettävissä kuin ns. ydinperheillä

.

Uusioperheellä voi olla kuukausittaiset tulot suuremmat kuin ydinperheellä tai sitten ei, sehän riippuu täysin perheestä.
.
Joo, täytyy tarkentaa että tarkoitin siis perheitä joilla samat tulot. Uusioperheillä on ne elarit aina lisänä. Mutta ei se ole meiltä mitään pois =)

Onhan se erikoista että uusioperheillä on enemmän rahaa käyettävissä kuin ns. ydinperheillä

.

.
Joo, täytyy tarkentaa että tarkoitin siis perheitä joilla samat tulot. Uusioperheillä on ne elarit aina lisänä. Mutta ei se ole meiltä mitään pois =)

No meillä ei noin uusperheenä ole että lisänä oisivat kun mie saan elareita exältä 120? ja mies maksaa 500 ? elatusmaksuja exälleen.....Tai ei ainakaan mun laskuopilla tuossa plussan puolelle jää?

Eli siis, otetaan esim meidän perhe. Meillä on uusperhe, ollaan menossa naimisiin kk:n kuluttua. Meneekö se sitten niin, että poikien isän ei tarvitse maksaa enää elareita, mutta kaikki oikeudet poikiin jää, kun taas mun miehellä ei ole mitään oikeuksia, mut pitäis olla elatusvelvollinen mun lapsista? Ei ihan yksiin nyt mee toi juttu..

Alkuperäinen kirjoittaja Lipastonlaatikko:

.

.

No meillä ei noin uusperheenä ole että lisänä oisivat kun mie saan elareita exältä 120? ja mies maksaa 500 ? elatusmaksuja exälleen.....Tai ei ainakaan mun laskuopilla tuossa plussan puolelle jää?

Niin tuo mun esimerkkihän oli perheestä jossa kaksi lasta ja aikuista eli ihan kuten me, miehellä ei muista suhteista lapsia.
Yritin siis puhua tismalleen samanlaisista perheistä. Hankala verrata eri tilanteissa olevia.

Mutta eiköhän teilläkin menisi enemmän kuin tuo 500? jos miehen lapset asuisivat teillä.

Mutta hei, en mä kenenkään elareita halua viedä :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja elämä on.:
Kallista se on lapsia nähdä. kuten monessa perheessä lapset vierailee etällä joka toinen viikonloppu. ja siitä saa maksaa 500euroa esim.
Vaikea uskoa että menee 500 euroa viikonlopussa.

eihän se etävanhemmas velvollisuus mihinkään häviä, vaikka toinen solmii uuden suhteen??? eihän lapset sen takia jää edes etän tapaamisistakaan, jos tulee uusi ihminen kuvioihin??? aika mauttomasti ajateltu APlta!!

mun EX on kyl sitä mieltä, ettei ole enää hänen velvollisuus maksaa elareita, kun mulla on uus mies... pakkohan hänen omista lapsistaan on maksaa, sehän on HÄNEN velvollisuus kantaa omista lapsista huoli!!!

Alkuperäinen kirjoittaja mistä noin iso summa kertyy?:
Alkuperäinen kirjoittaja elämä on.:
Kallista se on lapsia nähdä. kuten monessa perheessä lapset vierailee etällä joka toinen viikonloppu. ja siitä saa maksaa 500euroa esim.
Vaikea uskoa että menee 500 euroa viikonlopussa.

kirjoittaja varmaan tarkoitti tuota summaa elatusmaksuina jotka maksaa kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Mielestäni etävanhemman ei pitäisi maksaa elatusmaksuja jos lähivanhempi on uudessa suhteessa, ja asuvat yhdessä. Koska, kun he ovat solmineet tämän uuden suhteen silloin tämä isä/äitipuoli on hyväksynyt puolison lapset ja näin ollen on valmis myös elättämään heitä kuin omiaan. Koska tässä tapauksessahan nyt lapsia elättää kolma aikuista.
Siihen saakka kun lähivanhempi on yksinhuoltaja niin elatuksia pitäisi maksaa.

Juu, just näin! Ja sitten tietysti lähivanhemman uusi puoliso adoptoi lapsen/lapset omikseen ( tapaamisia ei lasten kanssa entisellä etävanhemmalla sitten tietystikään ole,eikä hän enää osallistu lasten elämään muutoinkaan ) Hyvä ap!!

kukaan ei ole viel vastannut siihen että mitäs sitten kun niitä lapsia on kummallakin osapuolella. eli jos mä menisin yhteen miehen kaa jolla on myös lapsia. niin hänen pitäisi maksaa omien lastensa lisäksi minun lasteni elatus.. sekös se on sit reilu peli??

Yhteistyössä