Mielipiteeni elatusmaksuista! (valmistuu kivitykseen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipide

Vieras
Mielestäni etävanhemman ei pitäisi maksaa elatusmaksuja jos lähivanhempi on uudessa suhteessa, ja asuvat yhdessä. Koska, kun he ovat solmineet tämän uuden suhteen silloin tämä isä/äitipuoli on hyväksynyt puolison lapset ja näin ollen on valmis myös elättämään heitä kuin omiaan. Koska tässä tapauksessahan nyt lapsia elättää kolma aikuista.
Siihen saakka kun lähivanhempi on yksinhuoltaja niin elatuksia pitäisi maksaa.

Tottahan tuo kyllä on. Ainakin jos uusioperhe on ns. hyvätuloinen ja etävanhempi vähemmän tienaava on hölmöä jos joutuu vielä maksamaan elatusmaksuja. Ei kun teet vaan lakialoitteen asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottahan tuo kyllä on. Ainakin jos uusioperhe on ns. hyvätuloinen ja etävanhempi vähemmän tienaava on hölmöä jos joutuu vielä maksamaan elatusmaksuja. Ei kun teet vaan lakialoitteen asiasta.
Joo toi on hyvä idea,mäkin haluan tollasen systeemin että jos etävanhempi tienaa paljon enempi kuin minä niin hän myös sitten maksaa enempi niitä elatusmaksujakin eikä ketkuile alle sen summan mitä kaupunki maksaa niinkuin nyt.Eli kumpikin osallistuu sen mukaan mitä tienaa.

Minä olen se mieheni lasten ns.uusi vanhempi ja eikö se riitä että osallistun jo lasten asumis-yms.kuluihin.Ruokin,pesen pyykit ja vaatetan.Joten omalta osaltani osallistun lasten kustannuksiin ainakin ihan kohtuullisesti.Etävanhemmalta saatu elatusmaksu kun ei taida riittää mihinkään...menee lähinnä harrastuksiin ja muuhun extraan

Se avopuoliso ei ole millään lailla elatusvelvollinen, koska ei ole naimisissa lasten vanhempien kanssa. Tähänhän ei siis voi luottaa, että kaikki avot hoitaisivat oman osuutensa lasten elättämisestä.

Entäs jos uudella puolisollakin on lapsia edellisestä liitosta ja jotuuu maksamaan niistä elatusmaksua eksälleen, joka ei vielä ole uudessa suhteessa.

Silloin olisi velvollinen huolehtimaan rahallisesti sekä omista että toisen. Epäreilua?

Minusta jokaisen tulisi huolehtia pääasiassa omasta jälkikasvustaan, jota on itse ollut hankkimassa. Joo, äitini meni uusiin naimisiin ja isäpuoleni huolehti myös minusta ja kustansi mulle mm. vaihtarivuoden. Ei se mun oma biologinen isä kuitenkaan kaikonnut minnekään. Nytkin, itse jo aikuinen, olen edelleen isäni tytär. Eikä tämä missään mielessä tarkoita vain rahaa! Tapaamme usein, isä tykkää olla lastenlastensa kanssa, soitan iskälle jos jokin asia painaa mieltä... Ei se kasvatus- tai muukaan vastuu katkea sillä, että lapsen elämässä on joku äiti- tai isäpuoli!

Ei sen uuden suhteen tarkoitus ole kaikilta osin korvata lapsen biologista vanhempaa! Ihan kamalaa ajatellakin, että näin jotkut tekisivät!

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
Entäs jos uudella puolisollakin on lapsia edellisestä liitosta ja jotuuu maksamaan niistä elatusmaksua eksälleen, joka ei vielä ole uudessa suhteessa.

Silloin olisi velvollinen huolehtimaan rahallisesti sekä omista että toisen. Epäreilua?

Mutta onhan silloinhan kumminkin myös tämän uuden avokkaan tulot kaverina. Eli ei ole yksin vastuussa, vaan kahden aikuisen tulot on kysymyksessä.

Mutta onhan silloinhan kumminkin myös tämän uuden avokkaan tulot kaverina. Eli ei ole yksin vastuussa, vaan kahden aikuisen tulot on kysymyksessä.

mutta siis sillä uuden puolison puolisolla ei ole uutta puolisoa, eli elatusvalvollisuus olisi.

Entäs jos uusi avokas on myös lapsellinen ja elatusvelvollinen omista lapsosistaan (nainenkin voi olla) koska eksänsä ei ole uudessa suhteessa.

:whistle:

Ehkä se nyt kuitenkin on reiluinta niin, että jokainen on rahallisesti omistaan vastuussa.

Mihin tämä johtaa? Että kerran eronnut ihminen ei voi saada uutta alkua. Ei kai kukaan edes seurustele yh:n kanssa, jos on tällainen tieto, että biologinen vanhempi pääsee elatusvelvollisuudesta kuin koira veräjästä, jos entinen puoliso saa uuden puolison pokattua.

Ihan absurdia, eikä tulisi toimimaan. Jospa jokainen huolehtisi niistä omista lapsistaan.

perhe A ja B eroaa. A jää yksinhuoltajaksi ja B solmii liiton yksinhuoltajana olleen C:n kanssa. B elättää nyt siis myös C:n lapset, selä omansa A:n kanssa, koska A ei ole uudessa suhteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
:headwall: :headwall: no kaikkee sitä kuulee, kai nyt jokaisen pitää oman lapsensa elatuksesta maksaa.

Ei mielestäni silloin, jos puolisolla on jo uusi avo/ aviomies. Perheessä on kaksi elättäjää silloin, niinkuinperheessä kuulukijn. vainjos puolisojää yh:ksi,pitää elatusmaksut maksaa ja summat pitäisi korottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
:headwall: :headwall: no kaikkee sitä kuulee, kai nyt jokaisen pitää oman lapsensa elatuksesta maksaa.

Ei mielestäni silloin, jos puolisolla on jo uusi avo/ aviomies. Perheessä on kaksi elättäjää silloin, niinkuinperheessä kuulukijn. vainjos puolisojää yh:ksi,pitää elatusmaksut maksaa ja summat pitäisi korottaa.

Peesaan tätä.

Yhteistyössä