Elatusmaksuista kun lapsi sairastaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko täällä ketään pitkäaikaissairaan lapsen eronnutta lähivanhempaan? Miten teillä on laskettu elatusmaksuja, jos et pysty itse käymään töissä tai käyt vain osa-aikaisesti?

Meillä yhdellä lapsista todettiin neurologinen kehityshäiriö ja siihen liittyen on paljon tutkimuksia, kuntoutusta ja lapsi pärjää heikohkosti koulun jälkeen yksinään. Olen tehnyt lääkärin kannustamana päätöksen tehdä lyhennettyä työviikkoa, jolloin tietysti palkkakin on huomattavasti pienempi. Elatusmaksuista on etävanhemman kanssa riidelty alusta asti, koska hän hyvätuloisena ei tietenkään halua niitä maksaa ja ei suostu lapsen diagnoosia oikein ymmärtämään eikä hyväksymään, että lapsi ei pärjää itsekseen.

Nyt ollaan taas menossa lastenvalvojalle ja mietin, että mitä tässä kannattaisi tehdä. Viimeksi suostuin siihen, että laskelmiin laitettiin ns. minun olevan kokopäivätöissä, mutta kun oikeasti se ei mene niin. Isä ei tietenkään halua osallistua mihinkään harrastuskustannuksiin eikä muihinkaan, joten oikeasti meillä eletään tällä hetkellä tosi köyhässä taloudessa.

Miten teillä on ratkottu ja jos on menty oikeuteen, millainen päätös on tullut?

Oletko ollut missään yhteyksissä hoitavan tahon sosiaalityöntekijään? Häneltä saat tietoja eri tuista yms asioista.

Alle 16 v:n vammaistuki, omaishoidon tuki ja erityishoitoraha, lapsen iästä riippuen mahdollisesti joku hoitotuki.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Oletko ollut missään yhteyksissä hoitavan tahon sosiaalityöntekijään? Häneltä saat tietoja eri tuista yms asioista.

Alle 16 v:n vammaistuki, omaishoidon tuki ja erityishoitoraha, lapsen iästä riippuen mahdollisesti joku hoitotuki.
<

Olen hakenut vammaistukea ja saanutkin sen korotettuna. Muita tukia ei tähän tilanteeseen nyt ole tulossa ja vammaistukipäätöskin on vuodeksi kerrallaan. Exän näkökulmasta nyt minun tuloni ovat kohtalaisen hyvät, 100% palkka plus siihen vammaistuki ja lapsilisät päälle. Lastenvalvojalle ollaan menossa, mutta ajattelin että tuskin olen ainoa tässä tilanteessa oleva äiti, yleensä kun meidän erityislasten vanhempien liitot päättyvät ennemmin tai myöhemmin.

<

Olen hakenut vammaistukea ja saanutkin sen korotettuna. Muita tukia ei tähän tilanteeseen nyt ole tulossa ja vammaistukipäätöskin on vuodeksi kerrallaan. Exän näkökulmasta nyt minun tuloni ovat kohtalaisen hyvät, 100% palkka plus siihen vammaistuki ja lapsilisät päälle. Lastenvalvojalle ollaan menossa, mutta ajattelin että tuskin olen ainoa tässä tilanteessa oleva äiti, yleensä kun meidän erityislasten vanhempien liitot päättyvät ennemmin tai myöhemmin.
Miten ne elatusmaksut ylipäänsä määräytyvät? Menevätkö lähivanhemman tulojen vain lapsen tarpeen mukaan.

Järjellä ajateltuna lapsen menot pitäisi laittaa puoliksi, ja elatusmaksu olisi suoraan sen suuruinen.

Miten ne elatusmaksut ylipäänsä määräytyvät? Menevätkö lähivanhemman tulojen vain lapsen tarpeen mukaan.

Järjellä ajateltuna lapsen menot pitäisi laittaa puoliksi, ja elatusmaksu olisi suoraan sen suuruinen.

Elatusmaksut jakautuvat lapsen menojen mukaan molemmille vanhemmille ja siinä suhteessa mitä molempien vanhempien tulot ovat. Mikäli meillä tilanne olisi normaali, minä maksaisin 2/5 ja exä 3/5. Mutta koska tuloni oikeasti ovat huomattavasti pienemmät juurikin lapsen sairastumisen vuoksi, niin olisi hyvä kuulla kokemuksia, että miten te muut olette näissä tilanteissa toimineet.

Tuo sinun väheksyvä asenteellisuutesi miehiä kohtaan on helvetin yleistä tänä päivänä.

Ja ah, silti totuudenmukaistakin vielä. Oma mieskin on sanonut, ettei pärjäisi (eli jaksaisi) yksin lapsien kanssa, ja eron tullessa luovuttaisi lähivanhemmuuden minulle. Ja näinhän eroperheissä suurimmassa osassa nimenomaan käy, lapset jää äidille.

Yritetään nyt miehen kanssa kuitenkin elää ihan onnillisena yhdessä vielä toistaiseksi

Yhteistyössä