Mulla perintönä mutsin tourettesta ilmentynyttä ahdistuneisuutta...Näin ainakin itse ajateltuna. Lääkärit eivät sitä vahvistaneet, vaikka sitä kysellyt kun mutsilla pakkoliikkeitä eli touretten syndrooma...Hänellä ei ole minkäänmoisia mielialahäiriöitä, muuten...Juu mutta omat ongelmat alkoivat noin 4v sitten "Pitkän" 3v suhteen vaikean lopun jälkeen. (Ihminen oli minulle TODELLA tärkeä)
Olen siis miespuoleinen reilu 20. Nyt.
Ongelmista kärsin ensin noin 2-2,5v kun en oikeen itsekkään tiennyt mikä vaivaa..Oireita oli reippaasti. (Sosiaalisentilojen pelko, alakuloisuus, huimaus, hikoilu jne jne jne)
Sittenmin otin niskasta itseäni kiinne ja menin puhumaan asioista.
Ensiksi hoitaja määräsi paketin Xanoria 5mg?/1vrk. (Nyt kun tiedän mitä se on, niin siinä oli hoitovirhe ja hoitajan ammattitaidottomuus kyllä huipullaan, mitään kysymättä ja ihmettelemättä rauhottavien resepti käteen: Palaa takaisin, jos ei mene oireet ohi...
)
En edes ottanut kuin muutaman sen jälkeen mulle määrättiin ammattitaitoisemman lääkärinkautta Cipralex olikohan 5mg/vrk...Otin sen 2vk mitä puhuttiin että sivuoireet menee ohi ja #&%?$!*, nukutti väsytti, ihan tukka jumissa. Vaihdettiin Efexor depot 75mg ja sillä mentiin vuosi. JA avot kaikki hävisi suurinpiirtein...todella hyvin vaikutti ja tehosi minuun. Lopetin, olin 1v ilman mitään ja ihan hyvin meni... Mutta sitten tuli elämään paljon TODELLA paljon muutoksia, joissa oli mukana oman asunnonhankintaa jne jne jne iloisia asioita, mutta stressaavia ja suuria mulle siis. Niiden seurauksena päätin IHAN itseni takia aloittaa uuden kuurin näin "Syksyyn" kun nämä mun mielialaani aina niin vaikuttavat, suomen pimeät vuodenajat! :$ VÄSYMYS ON TODELLA SUURI ja päässä sellanen sekoamisen pelko mikä mulle aina sit tulee ja sellasta kyynelien tulon tuntua, vaikka tunnenki onnea ilman lääkkeitäkin ihan samanlailla. JA TODELLA saamaton olo oli, kokoajan saa/Sai haukotella ja sitten itkuntunne silmissä?? Itelle jäänyt matkanvarrella 2 pkt efexoria 75mg siis depottia. Imoitin lääkärille uudelleen aloituksen. Sitä pari kertaa yritinkin tolla annoksella suoraan ja tuntu aivan kauhealta. Ihan ku ois ollu viikonkraapeli päällä silmissä pyöri, tasapaino haki jne. Plaa Plaa ja nyt tilanne että oon jonku 2kk 75mg saanut alas ongelmitta ne oireet hävisivät noin 2vk sisään kyllä...Nyt e ole muuta kuin "kylmä"hikoilu joskus iltaisin ja kädet joskus hikoilee...Muuten hyvin olen sietänyt.
Ajattelinkin nostaa annosta alkuvuodesta 150mg/vrk vaikka en ole niin suurena sitä ottanut kun jotenki tuntuu tehottomalta...?? Ilmankin pärjäisin, mutta elämäni on niin valoisaa ja upeaa että en halua pilata sitä ainaisella taistelulla itseni kanssa, ja itseni tarkkailulla. Se pilaa paljon hyvää nuoruudestani ja luonteeltani kun olen vilkas ja sellanen hilluja, tuntuu lähteminen josku stodella vaikelta. Ja kaikkea pitää harkitan niin paljon useimmiten...Ei siis uskalla tarttua oikeen...
Eli kerrataan Rakastan elämää, olen onnellinen kaikesta mitä minulla on. Nainen, eläimet, sukulaiset, kaverit, harrastukse, työ.
silti tuntuu välillä vaikealta, todella vaikealtakin vaikka diagnoosini on ollu tässä nyt. Ahdistuneisuushäiriö, sekä lievä masennus, siis nyt viimeksi...
Töissö normaalisti ja elämää normaalisti kaikin puolin, mutta vielä kun nämä "oudot" tunteet SAA hoidettua pois niin ei voi kun
Täällä kun lueskelee näitä juttuja, niin tulee niin hyvä fiilis että ihmiset haluavat auttaa itseään ja saada elämiänsä kuntoon eikä aina vaan jää kotiin potemaan itseään tai sitten poistu omankäden kautta, kun niitäkin riittää. En tajua. Tunteita kuolemasta varmasti kaikilla masentuneilla kuten mullakin. Kauhea pelko välillä asiasta, mutta kuolemaa haluan karttaa siihen asti kunnes, joku minua vahvempi tahto päättää, että se on mun aika :saint: Ja se on toivottavasti vasta vaaaaaaanhana vanhana =)
Mutta todellakin tiedän mitä on ahdistuneisuus ja pienikin masennus, joten jatkoa kaikille teille oli sitten diagnoosinne mikä vain. ELÄMÄ ON ELÄMISEN ARVOINEN KAIKINPUOLIN, NAUTTIKAA SIITÄ, jos se ei onnistu niin pyrkikää siihen että saatte sen ONNISTUMAAN!!!
Hyvää joulua immeiset :xmas: :flower:
Ps. Te muutamat lääkkeitä/masennusta arvostelleet, Masennuslääkkeet ja rauhottavat ovat 2 aivan eriasiaa, ottakaa selvää enne ku puhutte. Tekis niin mieli livauttaa tollasia asioista tietämättömiä apinoita :headwall:
/&!!#"#"%¤"!!!