MIELIALALÄÄKEPINO

  • Viestiketjun aloittaja depressioäiti
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2005 klo 00:20 Kirsi kirjoitti:
Eilen vihdoin tein raskaustestin, kun menkkoja ei ole alkanut kuulumaan...Positiivista näytti, kuten uusittu testi tänään.
Tämän hetkinen elämäntilanne ei ole kehuttava, olen päihteistä toipumassa, ollut kyllä jo raittiina muutaman vuoden, mutta mielenterveyshäiriöitä on. Käyn terapiassa, syön lääkityksenä efexor depot 225mg/vrk ja tarvittaessa stilnoc 10mg/unettomuuteen.
Lapsen hankkiminen on kyllä ollut mielessä, eikä tilanne ole niin mahdoton, etteikö lapsi sopisi kuvioihin, jopa toisi tarkoitusta, mieheni kanssa olemme olleet yhdessä jo vuosia ja ikää on kuitenkin jo kohta 30. Minulla ja miehellä hiukan enemmän. Nyt onkijn suurimpana kysymyksenä, vielä...ennen kuin tapaan lääkärin, lääkitykseni. Eli mielelläni kuulisin onko jollakin ollut sama lääkitys ja onko raskaus kaikesta huolimatta jatkunut ja lääkitys silti ollut sama, nimittäin minun tilanteessa, ainoita vaihtoehtoja on juuri efexor, ainut mikä on auttanut, joten se olisi minun mieleni kannalta lähes pakollinen, unettomuus on erittäin krooninen ja siihen on vain stilnoc, koska päihderiippuvuus estää, muiden unilääkkeiden käytön, bentsot ym...
Kokemuksia olisi kiinnostava kuulla ja tietoakin, olen paljon lukenut efexorista ja tiedän, että se ei ole suositeltava...mutta onko kuitenkin jollakin kokemusta?

Asia selviää lääkärin kanssa neuvotellessa kyllä varmasti lopullisesti ja puntaroidessa, mitä teen...sitä ennen olisi hyvä saada kuulla teiltä muilta. Kiitos jo etukäteen.
Kysy ihmeessa apteekista käyttämiesi lääkkeiden vaikutus sikiöön. Muistaakseni stilnoct on vaarallinen sikiölle.
 
ÄitiMamma
Surullista lukea tätä pinoa...Suomessa on tosiaan paljon psyykkisesti sairaita ihmisiä,mutta onneksi on hyviä lääkkeitä...
(Itse olen joskus käyttänyt unilääkkeitä ja oli täysi työ päästä niistä lopulta eroon. Psyykkinen riippuvuus oli kaikista vaikein,vain ihmeen kautta pääsin eroon niistä.)
Voimia ja jaksamista arjen kanssa kaikille mielialalääkkeitä käyttäville ja masennuksen kanssa painiskeleville! :flower: :flower:
 

Huomenta

"Kysy ihmeessa apteekista käyttämiesi lääkkeiden vaikutus sikiöön. Muistaakseni stilnoct on vaarallinen sikiölle."

Jep, olen ottanut selvää efexorin ja stilnocin vaikutuksista. Efexoria voin käyttää, mutta stilnoct lopetettiin ja tilalle tuli oxepam. Soitin tiedusteluni teratologiseen palveluun, ja 3 lääkäriä on kommentoinut asiaa. Joten koska lääkitykseni on todellisen tärkeä, on sitä jatkettava. Luultavasti vierroituksen läpikäyneenä, bentsoista, voisin hyvinkin saada vierrotettua efenkin pois, oxepamin, mutta...efen pois jättö voisi olla katastrofi, en pääsisi sängystä ylös, huonovointisuuteni takia, kaikki olisi jälleen liian vaikeaa ja mahdotonta, oxepamia käytän nukkumiseen, vaikkakin, enpä minä silläkään kovin paljoa nuku :\| Kuitenkin enemmän kuin ilman lääkettä.

Raskaus etenee, ultraa odotellessa,, voin vain toivoa, että kaikki olisi hyvin. Masussa.

Hyviä Vointeja ja Aurinkoa :flower:
 
Kirsi tsemppiä. Hyvä että olet ollut aktiivinen tiedon suhteen. Toivon sinulle kaikkea hyvää. Tiedän useita ihmisiä jotka ovat "vierottaneet" itsensä sopivampiin lääkkeisiin. Bentson kanssa kannattaa siivuttaa, ota yhteys lääkäriin joka tuntee katkaisu hoidoista esim. tsekkaa katkaisuklinikoiden lääkärit ja katso olisiko heillä esim. yksityisellä puolella vastaanotto aikoja.
 
Lueskelin pitkästä aikaa tätä ketjua ja huomasin jonkun kyselleen miksi efexon ei mulle käynyt. Sain siitä kauhean ihottuman ja lääke lopetettiin. Nykyisillä ei mitään sivuvaikutuksia.
On tosiaan surullista kun niin moni toutuu syömään mielialalääkkeitä mutta en usko kenenkään niitä huvikseen popsivan. Aika kalliitakin useimmat ovat. Minä ainakaan en olisi tässä jos ei noita lääkkeitä olisi ollut. Sen verran pahasti ja paljon on elämä potkinut.
Tsemppiä kaikille masennuksen tai muiden psyykkisten sairauksien kanssa kammppaileville!!
 
deppis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2005 klo 15:14 Nyytti kirjoitti:
Efexor ja unilääkkeenä Imovane. Vauvakuume vaivaa.
Olen ihan samassa tilanteessa eli kova vauvakuume, mutta lääkkeinä Efexor ja ahdistukseen Alprox. Ei voi edes harkita siis raskautta :'( .
 
deppis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2005 klo 00:20 Kirsi kirjoitti:
Eilen vihdoin tein raskaustestin, kun menkkoja ei ole alkanut kuulumaan...Positiivista näytti, kuten uusittu testi tänään.
Tämän hetkinen elämäntilanne ei ole kehuttava, olen päihteistä toipumassa, ollut kyllä jo raittiina muutaman vuoden, mutta mielenterveyshäiriöitä on. Käyn terapiassa, syön lääkityksenä efexor depot 225mg/vrk ja tarvittaessa stilnoc 10mg/unettomuuteen.
Lapsen hankkiminen on kyllä ollut mielessä, eikä tilanne ole niin mahdoton, etteikö lapsi sopisi kuvioihin, jopa toisi tarkoitusta, mieheni kanssa olemme olleet yhdessä jo vuosia ja ikää on kuitenkin jo kohta 30. Minulla ja miehellä hiukan enemmän. Nyt onkijn suurimpana kysymyksenä, vielä...ennen kuin tapaan lääkärin, lääkitykseni. Eli mielelläni kuulisin onko jollakin ollut sama lääkitys ja onko raskaus kaikesta huolimatta jatkunut ja lääkitys silti ollut sama, nimittäin minun tilanteessa, ainoita vaihtoehtoja on juuri efexor, ainut mikä on auttanut, joten se olisi minun mieleni kannalta lähes pakollinen, unettomuus on erittäin krooninen ja siihen on vain stilnoc, koska päihderiippuvuus estää, muiden unilääkkeiden käytön, bentsot ym...
Kokemuksia olisi kiinnostava kuulla ja tietoakin, olen paljon lukenut efexorista ja tiedän, että se ei ole suositeltava...mutta onko kuitenkin jollakin kokemusta?

Asia selviää lääkärin kanssa neuvotellessa kyllä varmasti lopullisesti ja puntaroidessa, mitä teen...sitä ennen olisi hyvä saada kuulla teiltä muilta. Kiitos jo etukäteen.
Itse syön Efexoria 150 mg/vrk ja poden kovaa vauvakuumetta. Lisäksi minulla on Alprox 3 x 1 mg/vrk. Näillä lääkkeillä en uskalla raskautta harkita ja psykiatrinikin sanoi, ettei tuon Efexorin vaikutusta sikiöön ole tutkittu riittävästi.

Saako udella mikä päihderiippuvuus sinulla on ollut?

 
deppis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2005 klo 05:44 Kirsi kirjoitti:
Huomenta

"Kysy ihmeessa apteekista käyttämiesi lääkkeiden vaikutus sikiöön. Muistaakseni stilnoct on vaarallinen sikiölle."

Jep, olen ottanut selvää efexorin ja stilnocin vaikutuksista. Efexoria voin käyttää, mutta stilnoct lopetettiin ja tilalle tuli oxepam. Soitin tiedusteluni teratologiseen palveluun, ja 3 lääkäriä on kommentoinut asiaa. Joten koska lääkitykseni on todellisen tärkeä, on sitä jatkettava. Luultavasti vierroituksen läpikäyneenä, bentsoista, voisin hyvinkin saada vierrotettua efenkin pois, oxepamin, mutta...efen pois jättö voisi olla katastrofi, en pääsisi sängystä ylös, huonovointisuuteni takia, kaikki olisi jälleen liian vaikeaa ja mahdotonta, oxepamia käytän nukkumiseen, vaikkakin, enpä minä silläkään kovin paljoa nuku :\| Kuitenkin enemmän kuin ilman lääkettä.

Raskaus etenee, ultraa odotellessa,, voin vain toivoa, että kaikki olisi hyvin. Masussa.

Hyviä Vointeja ja Aurinkoa :flower:
Paljonko käytit Bentsoja ja miten vieroitit itsesi? Haluaisin itsekin päästä niistä eroon :headwall: . Varsinkin jos Efexoria siis saa käyttää raskausaikana. Kuulun niihin, joille lääkitys ainakin tällä hetkellä taitaa olla elinehto :/ .

Olisi kiva kuulla onnistumistarina joltain, joka on ollut fysisesti riippuvainen bentsoista. Minäkin haluan niistä todella eroon :ashamed: .
 
Minäpä olen tainnut olla aika reippaastikin riippuvainen noista bentsoista aikoinaan.. =) Eli meni diapam10mg, xanoria (depot yms.) dormicum, tenox ja hätätapauksissa muutakin =) Useimmiten riittivät suun kautta, mutta esim. dormicumin saatoin pistää iv... eli tosi terveellistä. Sitten pikkuhiljaa kypsyin vaan ja lopetin unilääkkeet, xanorille tehtiin érittäin hidas puoli vuotta kestänyt tiputusohjelma ja kun ne kokonaan loppuivat Meni vielä diapam vaihtelevin määrin :ashamed: ) olin lievästi sanottuna ihan tajuttoman hermostunut ja äkkipikainen, no se meni sitten muistaakseni parissa viikossa ohi, lisäksi silloin tuli vaivaksi ns. levottomat jalat tai oikeastaan koko kroppa...
Pameja jatkoin siitä vielä noin puoli vuotta, enkä ajatellutkaan niitä lopettaa, ennen kuin joku ihme naksahti ja alkoi tuntumaan, et nyt vaan riittää... Itekseni sit vähensin niin, et lopulta sinnittelin yhellä 10mg tabletilla päivän, sit lopetin. Tämän jälkeen tuli noin kuukauden kestävä aika hirvittävä ajanjakso, eli tuntui että kaikki ahdistus palasi, leuat ym. kroppa kramppaili, välillä en ollut varma olenko vielä tässä maailmassa vai ihan psykoottinen, en tiennyt mikä on totta ja mikä omaa kuvitelmaani. Kuulostaa varmasti tosi kannustavalta :whistle: Muutaman kerran otin leukojen kramppeihin, tai siis kun purin hampaita niin lujaa yhteen, etten meinannut saada suuta auki, niin rivatrilia. Mutta kun tuo reipas kuukausi oli mennyt OLIN AIVAN SUUNNATTOMAN YLPEÄ ITSESTÄNI!! Ja nyt olen ollut yli vuoden ilman Bentsoja ja todella, todella tyytyväinen siitä. Lääkityksenä mulla on tällä hetkellä zoloft 100mg mielialaa tasapainottamaan ja se riittää. Mutta jos aiot lopettaa bentsot, muista, että ahdistavat oireet tuntuvat palaavan moninkertaisina, ja siitä saattakin pelästyä, et enhän mä voikaan lopettaa lääkitystä. Mut ne menee ohi eli ovatkin ihan vierotukseen liittyvää ahdistusta ja menee varmasti ohi noin kuukaudessa, kunhan sen vain kestää... onnea matkaan kaikille :hug: :flower:
 
Heippa!

Deppis,


"Itse syön Efexoria 150 mg/vrk ja poden kovaa vauvakuumetta. Lisäksi minulla on Alprox 3 x 1 mg/vrk. Näillä lääkkeillä en uskalla raskautta harkita ja psykiatrinikin sanoi, ettei tuon Efexorin vaikutusta sikiöön ole tutkittu riittävästi.

Saako udella mikä päihderiippuvuus sinulla on ollut?"


Niin, minulla efexor 225mg/vrk ja olen raskaana. Tällä viikolla aika äitipolille ja selviää varmasti enemmän, sikiön tilanteesta ja muusta epäselvästä.
Olen itse kuitenkin saanut 3 lääkärin sanomana vakuutettu itseni, että voisin syödä lääkettä...ja soitin lisäksi sinne teratologiseen.
Toki riski on, aina, kun on lääkitys. Efestä ei todellakaan ole ilmeisesti tutkimustuloksia riittävästi, mutta kokemuspohjaista on, ainakin minun lääkärilläni.
En tiedä, toki minua ihan kauheasti pelottaa ja en tiedä vieläkään mitä uskoa koska epävarmuus piilee koko ajan, taustalla.
Äitipolilla kuitenkin uskon asian vielä varmemmin vahvistuvan, joten odotan nyt sitten sinne menoa, ultraa.

Saat udella, minulla on alkoholi ja bentsoriippuvuus, alkoholia en käytä ollenkaan, bentsoista on nyt käytössä oxepam 15mg/vrk. Toivottavasti pysyy siinä määrässä.


"Paljonko käytit Bentsoja ja miten vieroitit itsesi? Haluaisin itsekin päästä niistä eroon . Varsinkin jos Efexoria siis saa käyttää raskausaikana. Kuulun niihin, joille lääkitys ainakin tällä hetkellä taitaa olla elinehto .

Olisi kiva kuulla onnistumistarina joltain, joka on ollut fysisesti riippuvainen bentsoista. Minäkin haluan niistä todella eroon."


Minulla bentsoja meni alussa 15mg/vrk pamia, tenoxia 20mg/vrk, kunnes...lopulta kaikki mikä oli päihdettä meni ja omista lääkkeistä...pamia miten milloinkin...5mgx6-7/vrk ja tenoxi liuku käsistä kokonaan...20mg oli yhtäkkiä...4-6x 20mg...eli ihan reilusti on mennyt bentsoja, kunnes hakeuduin vierrotukseen, joka oli helvetin rankka.
Mutta niin oli riippuvuuskin, joten oli oltava kova hoitokin...tiputeltiin bentsot, aika vauhdilla, tenox jäi heti pois, kerralla, vain pami ja seroquel oli käytössä ja lopulta pamikin pois. En ole bentsoihin koskenut, ehkä kova vierroitus ja se riippuvuus helvetti on jotakin opettanut. Nyt kuitenkin raskaus aikana, stilnoct vaihdettiin oxepamiin. Tällä hetkellä ihan ok:sti menee sen kanssa.

Joten, rohkene vain, vierrotus ei ole helppo, mutta se on kannattava, se on aivan uusi maailma, mikä avautu ainakin mulle sen jälkeen kun tokkura ja päihtymys jäi...tosin, tämäkin on rankkaa, mutta ehkä kannattavcampaa kuin sekavuus päihteistä.

Ota selvää lääkäriltä enemmän efestä ja alproxista...ja toivottavasti saat sellaista tietoa, joka antaa rohkeutta ja toivoa.
Bentsovieroitus on kuitenkin sen verran rankka etten minä ainakaan olisi itse kotona siihen kyennyt...kuten alkoriippuvuuskin, olen hoitoni kumpaakin saanut ja olen kiitollinen siitä. En olisi tässä, jos olisin jatkanut...

Tsemppiä!! Ihan kaikille.


:hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 15:46 Johanna kirjoitti:
Seroquel, remeron, Lito. En imetä tai ole raskaana. Diagnioosi on masennus.
kokeiltu on- debrakine, zoloft, efexor, cipralex, rivatril, rispendal, tolvon, diapam, oxepam, lamictal...
Vai psykoottistasoinen masennus tms.. kun on lito ja seroquel?
 
terve pää
pillereiden syönti ei ole ku heikon itsetunnon pönkittämistä.jos alkoholiriippuvuus ni hommaa itsesi eroon viinasta ilman Pillereitä siitä saat uuden HYVÄN kaverin.SANAA masennusta en tunne
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2005 klo 00:20 Kirsi kirjoitti:
Eilen vihdoin tein raskaustestin, kun menkkoja ei ole alkanut kuulumaan...Positiivista näytti, kuten uusittu testi tänään.
Tämän hetkinen elämäntilanne ei ole kehuttava, olen päihteistä toipumassa, ollut kyllä jo raittiina muutaman vuoden, mutta mielenterveyshäiriöitä on. Käyn terapiassa, syön lääkityksenä efexor depot 225mg/vrk ja tarvittaessa stilnoc 10mg/unettomuuteen.
Lapsen hankkiminen on kyllä ollut mielessä, eikä tilanne ole niin mahdoton, etteikö lapsi sopisi kuvioihin, jopa toisi tarkoitusta, mieheni kanssa olemme olleet yhdessä jo vuosia ja ikää on kuitenkin jo kohta 30. Minulla ja miehellä hiukan enemmän. Nyt onkijn suurimpana kysymyksenä, vielä...ennen kuin tapaan lääkärin, lääkitykseni. Eli mielelläni kuulisin onko jollakin ollut sama lääkitys ja onko raskaus kaikesta huolimatta jatkunut ja lääkitys silti ollut sama, nimittäin minun tilanteessa, ainoita vaihtoehtoja on juuri efexor, ainut mikä on auttanut, joten se olisi minun mieleni kannalta lähes pakollinen, unettomuus on erittäin krooninen ja siihen on vain stilnoc, koska päihderiippuvuus estää, muiden unilääkkeiden käytön, bentsot ym...
Kokemuksia olisi kiinnostava kuulla ja tietoakin, olen paljon lukenut efexorista ja tiedän, että se ei ole suositeltava...mutta onko kuitenkin jollakin kokemusta?

Asia selviää lääkärin kanssa neuvotellessa kyllä varmasti lopullisesti ja puntaroidessa, mitä teen...sitä ennen olisi hyvä saada kuulla teiltä muilta. Kiitos jo etukäteen.
Tuossa tapauksessa on varmaan tärkein äidin terveys. Efexor ei kuitenkaan ole niin "vaarallinen" lapsellekkaan.
 

Sepram 40 mg paniikkihäiriöön. Kolme raskautta viety läpi tällä lääkityksellä, kaikki ok.

Itse en tarvi sääliä enkä yliempaattista myötätuntoa. Elän täysin normaalia elämää, ja haluan normaalia vuorovaikutusta. En minä Sepramia minään rasitteena koe.
 

Yhteistyössä