Miehen mielestä mun pitäisi mennä töihin mammaloman jälkeen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fldldmfm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fldldmfm

Vieras
Haluaisin olla kotona lapsen kanssa sen kolme vuotta, mutta miehen mielestä mun pitää mennä töihin heti mammaloman jälkeen vaikka on vuorotyö. Hänkin on töissä yli 10 tuntia päivässä.. En haluaisi laittaa pientä lasta hoitoon illaksi niin että hakisin hänet vasta illalla kymmenen aikaan kotiin ja heti nukkumaan.. Muutenkin haluan olla lapsen kanssa nyt kun vielä voi.. Mitä tässä pitäisi tehdä? Taloudesta ei ole kiinni koska pärjäisimme kyllä vaikka en olisi töissä. Tuntuu että mies ajattele vaan rahaa ja että sitä pitää saada mahd. Paljon..

Mietin samaa kuin kakkonen. Eikö tälläiset kuviot ole tapana selvittää ennen kuin lapsia aletaan tekee?

No mut asiaan, ymmärrän kyllä et aika kurjaa olisi niin pientä vuoropäiväkotiin laittaa. Onko miehelläsi päivätyö?
Mitä jos lapsi olisi tavallisessa päiväkodissa? Oletan, että sulla kaksi vuorotyö. Aamuviikkoina viet ja haet lapsen, iltaviikkoina sitten viet lapsen hoitoon ja mies hakee töidensä jälkeen. Mikäli mies haluaa ehdottomasti, että menet töihin, niin kai hän kantaa myös kortensa kekoon? Niin ja vaikka sulla olisi kolmivuorotyö, niin onnistuu tuo järjestely silti. Mies on yöt lapsen kanssa ja tarhaan aamulla, sinä käyt sitten vaikka hakemassa kun heräät.

Miten miehesi suhtautuu siihen, että hänen pitää ottaa sinun töihin menosi myötä huomattavan paljon enemmän vastuuta kotitöistä ja lapsen hoidosta? Mukaanlukien valvomiset, jos niitä vielä on. (Ja jos ei ole, todennäköisesti lapsen mentyä päiväkotiin niitä tulee lapsen sairastuessa ja siten valvottaessä yöllä.)

Jos mies on päivätöissä ja sinä vuorotöissä, tuskin edes onnistuu hoitopäivät, joissa lapsi olisi hoidossa vain sinun työvuorojesi mukaan. Jos sinä olet illan töissä, mies siis hakisi lapsen hoidosta töistä päästyään, hoitaisi kaupassa käynnit ja ruoanlaitot, siivoukset, lapsen hoidon iltatoimet ja lapsen nukkumaanlaiton. Tajuaako mies kuinka paljon hänen kotitöiden määränsä kasvaisi?

Lisäksi monissa TESseissä, jos toinen on kotona, toinen ei voi olla lapsen kanssa kotona tämän sairastaessa. Tämä koskee myös tilannetta, jossa toinen on esim. yön töissä. Eli jos sinä olet yön töissä ja mies päivällä, kumpikaan teistä ei saa sairaan lapsen hoidon vuoksi sairaslomaa. Eli lapsi saattaa valvoa yön, ja mies joutuu hoitamaan hänet, ja aamulla pitää lähteä silti töihin. Ja sama juttu seuraavana iltana ja yönä hänen tultuaan kotiin. Tätä saattaa jatkua monta vuorokautta putkeen. Onko hän valmis tähän?

Kannattaa tarkkaan miettiä koko perheen jaksaminen varsinkin teidän kaltaisessanne tilanteessa, jossa toinen tekee pitkää päivää ja toisella vuorotyö. Suosittelen vaikka kokeilemaan tuota järjestelelyä viikon pari ennen päätöksen tekoa, eli sinä voi ottaa esim. illat vapaiksi viikon parin ajan ja jättää kotijutut ja lapsen miehelle.

Meillä mies oli lopulta se, joka aikanaan toivoi minun jäävän pidemmäksi ajaksi kotiin, kun meillä oli huonosti nukkuva lapsi ja miehestä kuulosti liian rankalta hänelle hoitaa puolet öistä useampine yöherätyksineen.

Koita taivutella miestä kompromissiin, jos olisit vaikka siihen asti kun lapsi on 2 v., sekin olisi parempi kuin 11 kk. Meillä loppui säästöt kun lapsi oli 1,5 v. ja minusta tuntuu että lapsi kehittyi viimeisenä kahtena kuukautena paljon sen suhteen, että ero äidistä oli helpompi kun piti jättää pieni pph:lle.

Minun vuorotyöni ja miehen liukuva työaika olivat meillä hyviä juuri siksi, että lapsella oli monesti lyhyitä hoitopäiviä ja kotipäiviä. Eikö sinun miehesi voi hoitaa lasta, jos sinä teet esim. viikonlopputöitä?

Minkä ikäinen lapsi on nyt?

Aika monen miehen ja naisen suunnitelmat tässä asiassa ovat muuttuneet, kun on tullut tosipaikka eteen ja nähnyt, minkä kokoinen ja taitoinen se vauva on vanhempainloman päättyessä. Saattaa olla, että miehesi jopa haluaa itse jäädä kotiin hoitamaan vauvaa.

Sehän tässä on kun mies menee töihin aamulla ennen kahdeksaa ja tulee vasta kymmenen jälkeen illalla kotiin. Jos mä olen silloin töissä iltavuorossa niin lapsi joutuisi olemaan hoidossa jo 12.30 lähtien ja pääsisi pois vasta illalla enpuoli kymmenen aikoihin.. Mun vuorot saattaa mennä ilta,aamu,ilta,aamu.. Hankalaa ja kurja lapselle.. Ja mies ei tunnu ymmärtävän ollenkaan..

Miehen mielestä siis lapsen päiväkotihoito kulkee ainoastaan sinun aikataulujesi mukaan? Ei aio osallistua milläänlailla? Täytyy sanoa että melkoinen moukka.
Melko kohtuutonta jos hän ajattelee, että sen lisäksi että hoidat lapsen, kodin puhtaanapidon ja ruuan, niin että vielä töissä kävisit. Mitä hän tekee? Siis muuta kuin töitä?
Mistä olet tuollaisen luolamiehen löytänyt?

Miehen täytyy siirtyä normaaliin 8h työaikaan vaikka olisi oma firma. Kotityöt kaikkineen puoliksi sekä lastenhoito niin että lapsen ei tavitse olla kuin max 6h päivässä hoidossa. Nämä ainakin olisi omalla kohdallani faktoja joiden pitäisi onnistua jollain tavalla.

Sehän tässä on kun mies menee töihin aamulla ennen kahdeksaa ja tulee vasta kymmenen jälkeen illalla kotiin. Jos mä olen silloin töissä iltavuorossa niin lapsi joutuisi olemaan hoidossa jo 12.30 lähtien ja pääsisi pois vasta illalla enpuoli kymmenen aikoihin.. Mun vuorot saattaa mennä ilta,aamu,ilta,aamu.. Hankalaa ja kurja lapselle.. Ja mies ei tunnu ymmärtävän ollenkaan..

14 tuntia poissa kotoa, ette ainakaan ehdi pahemmin riitelemään.

Jäähän tuossa tietty 10 tuntia siivoukseen, pyykkämiseen, ruuanlaittoon, kaupassakäyntiin, vauva kanssa leikkimiseen ja ehtii ehkä vielä nukkuakin vai meinaako tulla kotiin kuin täyshoitoon hotelliin?

Vuorotyöläisen luulis voivan tehdä lyhennettyä työaikaa painottuen iltaan tai esim. pelkästään viikonloppuihin, kh-tuen lisäksihän saa hieman tienata. Vai tekeekö mies myös viikonloppuisin iltakymmeneen asti töitä? Miksi ihmeessä sitten halusit lapselle tuollaisen isän ja itsellesi tuollaisen miehen, jos et koskaan miestä näe ap?

Tosi outoa :(

Meillä mies olisi halunnut minun jäävän kotiin, mutta minä halusin töihin :) Osa-aikatyössä olin viikonloppuöisin, ja mies hoiti silloin. Hienosti meni kaikki.

Aika harvalla taloudella oikeasti menee taloudellisesti hyvin, jos toinen puoliso saa vain muutaman sadan euron tuen tililleen. Tietty moni tulee toimeen ja pärjää juu, mutta kyllä siinä melkein vaaditaan juristin tai lääkärin tulot, jotta voi sanoa että menisi hyvin vaikka toinen on kotona.

Sekin on mahdollista että pariskunnalla on säästöjä/sijoituksia, joita voi realisoida käyttörahaksi kun toinen on kotona. Se ei mielestäni ole kuitenkaan järkevää, sillä kyseisen verran säästöjä voi olla aika tuskallisen vaikea kerätä takaisin sitten parin vuoden päästä.

Eli kyllä minä ymmärrän hyvin miestäsi. Hän haluaa pitää yllä sen hyvän elintason, eikä vain tulla toimeen. Taloudellinen hyvinvointi on hyvinvointia lapselle. Työnantajalta saa usein joustoja kun on pieni lapsi. Jos ei saa, niin mikä estää hakemasta toista työtä. Sen toki ymmärrän että sinä haluaisit olla lapsesi kanssa. Mutta kun työ ei sitä sulje kuitenkaan pois. Sinuna ajattelisin nyt sitä paljon toitotettua "isoa kuvaa" ja näkisin tilanteessa muunkin kuin se mikä äkkiseltään tuntuu sinusta vain kivalta.

Oisko tähän olemassa jokin kompromissi?

3 vuotta kotona on pitkä aika, ja mielestäni (levitän sateenvarjon) normaali lapsi on varsin "päivähoitokypsä" parivuotiaana. Mitäs, jos miehesi olisi kotona hetken lapsen kanssa ja sen jälkeen itse jäisit osittaiselle hoitovapaalle tms. kunnes lapsi on sen n. pari vuotta? Työaikojankin varmaan voi pienen lapsen äiti toivoa, kun etukäteen ajoissa pyytää.

Tuossa joku puhui säästöjen menetyksestä ja elintason laskusta. Mikä olisi parempi syy käyttää säästöjä ja nipistää menoista kuin pienen lapsen kotihoito, jos itsestä tuntuu että lapsen on paras olla kotona ja haluaa hoitaa lapsen kotona? Tietenkään TOISEN säästöjä ei voi noin vain käyttää, mutta en keksi mitään arvokkaampaa mihin niitä rahoja pihtaisin kuin nämä vuodet lasten kanssa. Toki aina jonkinlaista liikkumavaraa on hyvä jäädä tilille.

Ja mitä noihin lääkärin palkkoihin tulee, olen ollut nyt äitiyslomalla/hoitovapaalla 3v (2 lasta), puolison kuukausibruttotulot vähän yli 3000e, asuntolainaa lyhennetään tauotta ja tilin saldo on n. 3000e vähemmän kuin kotiin jäädessä, eli keskimäärin tonni säästöistä menee per vuosi. Eikä elintasosta ole tingitty, on rempattu vessaa yms. tänä aikana, joten ilman säästöjäkin olisi pärjätty ongelmitta. Mihin ihmiset rahansa laittaa jos se on NIIN harvinaista selvitä yhden palkalla...?

Ihan ensimmäisenä selvittäisin, että onko edes mahdollista saada vuoropäivähoitopaikkaa, jos kuitenkin toinen vanhemmista tekee normia päiväduunia? Pitkät työpäivät tuskin riittää selitykseksi vuoropäivähoidolle.

Yhteistyössä