Miehelle näpäytys, kun muu ei tehoa..

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt Äippä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mun mielestä reilu järjestely olis niin että jos toinen käy töissä ja toinen on kotona, niin kotona oleva hoitaa kotia ja lapsia sen aikaa kun työssäkäyvä on töissä. Eli tätä aikaa ei laskettaisi kotona olevan ajaksi vaan periaatteessa työajaksi. Työajan ulkopuolinen aika jaettaisiin sitten tasan. Eli joinain iltoina toinen harrastaa ja joinain toinen. Jonain iltana toinen siivoa/täyttää tiskikoneen jos tarvetta ja toisena toinen. Mun mielestä on itsestään selvää että kotona oleva tekee kaikenkaikkiaan enemmän kotitöitä kuin se työssäkäyvä, mutta kohtuuton väite että kotona olevalla olisi päivisin omaa aikaa.

Meillä muutenkin työnjako vähän sellainen että mies tekee enemmän ns. miesten hommia joita itse en osaa. Ja itse hoidan meillä esim. pyykinpesun ja pölyjenpyyhkimisen. Eli taitojen mukaan meillä jaetaan kotitöitä.
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ.
hmm..
[QUOTE="vieras";27868552]Mun mielestä reilu järjestely olis niin että jos toinen käy töissä ja toinen on kotona, niin kotona oleva hoitaa kotia ja lapsia sen aikaa kun työssäkäyvä on töissä. Eli tätä aikaa ei laskettaisi kotona olevan ajaksi vaan periaatteessa työajaksi. Työajan ulkopuolinen aika jaettaisiin sitten tasan. Eli joinain iltoina toinen harrastaa ja joinain toinen. Jonain iltana toinen siivoa/täyttää tiskikoneen jos tarvetta ja toisena toinen. Mun mielestä on itsestään selvää että kotona oleva tekee kaikenkaikkiaan enemmän kotitöitä kuin se työssäkäyvä, mutta kohtuuton väite että kotona olevalla olisi päivisin omaa aikaa.

Meillä muutenkin työnjako vähän sellainen että mies tekee enemmän ns. miesten hommia joita itse en osaa. Ja itse hoidan meillä esim. pyykinpesun ja pölyjenpyyhkimisen. Eli taitojen mukaan meillä jaetaan kotitöitä.[/QUOTE]



Eikös tässäkin olisi sitten hyvä että tää kotona oleva herää samaan aikaan kun töissäolija?
Mun mielestä ainakin on aika kohtuutonta vetää 50/50 jos kotona olija saa nukkua aamulla 3h pidempään ja päivällä vielä 2h päikyt?
 
Ncndkcndkcld
[QUOTE="vieras";27867395]kello 9.00 syötetyt ja puetetut lapset äidin kera ovat aloittamassa avointa perhekerhoa
kello 11.30 perhe syö äidin laittamaa ruokaa kotipöydän ääressä
kello 12-13.30 pyykkien silitystä ja viikkausta kun lapset nukkuvat, pyykkikoneen päälle laittoa, tiskit, siivoukset, välipalan laittoa...
14.00 välipala ja isompien lasten vastaanotto koulusta, läksyjen tekoa, lapsille aikaa äidiltä, tulevan päivällisen esivalmisteluita, huolehtimista lapsista jne...
17.00 ruoka, tiskit, pöydän putsaus jne.
18.00 isompien lasten harrastuskuljetus/ huolehtiminen
19.30 iltapalan laittoa ja syöntiä
20.00 lapset nukkumaan ja viimestään tässävaiheessa pyykit koneesta.

Juu kovasti on kotiäidillä aikaa itselleen :)[/QUOTE]
No entäs kun on äiti ja 8h töissä? Ei silloinkaan ole kovasti vapaa-aikaa. Ehkä jopa vähemmän kuin kotiäidillä. Mun päivä:
Klo 5 herätys, omat toimet
Klo 6 lasten herättämiseen, pukemiset ja hoitoon lähtö
Klo7 lapset vien hoitoon
Klo 7.45 alkaa työpäivä, loppuu 15.45
Klo 16-1630 haen lapset
Klo 17 ruoanlaitto, kaupassa käynti, siivous yms Kotityöt lasten kanssa olo joka jatkuu
Klo 20 lasten nukkumaanmeno
Klo 21 ite nukkuu
 
vierassss
Eikös tässäkin olisi sitten hyvä että tää kotona oleva herää samaan aikaan kun töissäolija?
Mun mielestä ainakin on aika kohtuutonta vetää 50/50 jos kotona olija saa nukkua aamulla 3h pidempään ja päivällä vielä 2h päikyt?
Minunkin mielestä olisi kohtuullista jos kotona oleva saisi nukkua yhtä pitkän ajan kuin se töissä kävijä. Eikä niin, että pääsee nukkumaan vasta pari tuntia sen JÄLKEEN kun toinen on töihin mennyt.. Mutta sanopas se tuolle meidän 1,5kk vauvalle, ettei valvo öisin. Useampi viikko mennyt nyt 3-5 tunnin unilla ja onneksi ei ole tuollaista miestä, joka ei arvostaisi myös kotona oloa. Valitteli kyllä tänään kun sai viime yönä vaan tunnin nukuttua, kun vauvaa hoiti. Omasta halustaan kyllä ja nyt sitten on päikkäreillä. Ja onneksi mies myös ymmärtää ettei täällä kaikki kotityöt ole tehtynä jos rytmi on tämä. Koska pakkohan se on joskus nukkua, ja jos se keskellä päivää onnistuu niin silloin nukutaan. Päikkärien ottaminen tosin ei onnistu, yliväsymyksen takia kun en edes välttämättä saa unta, vaan valvon tunnin parikin ennenkuin sitten nukahdan.

Tokihan kun tuo vauva tuosta oppii säännöllisemmän rytmin, teen enemmän kotona, mutta onneksi tosiaan mieskin osaa kotihommat tehdä, ei niihin muutenkaan aikaa mene kun on vaan tuo yksi lapsi vasta. Nyt kun ei onnistu välttämättä ruuan laittokaan valmiiksi kun mies töistä tulee. Jos vauva on tissillä siihen aikaan niin silloin se on ja saa mies ruuan tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
haha2
No entäs kun on äiti ja 8h töissä? Ei silloinkaan ole kovasti vapaa-aikaa. Ehkä jopa vähemmän kuin kotiäidillä. Mun päivä:
Klo 5 herätys, omat toimet
Klo 6 lasten herättämiseen, pukemiset ja hoitoon lähtö
Klo7 lapset vien hoitoon
Klo 7.45 alkaa työpäivä, loppuu 15.45
Klo 16-1630 haen lapset
Klo 17 ruoanlaitto, kaupassa käynti, siivous yms Kotityöt lasten kanssa olo joka jatkuu
Klo 20 lasten nukkumaanmeno
Klo 21 ite nukkuu
Varo vaan kohta palstan mammat hyökkää sun kimppuun sulla on kato monta tuntia oma aikaa tossa
alkaa 07.45 loppuu 15.45.. sit lopputulema on että sun miehes on sika jätä se
 
ghjyt
Eikös tässäkin olisi sitten hyvä että tää kotona oleva herää samaan aikaan kun töissäolija?
Mun mielestä ainakin on aika kohtuutonta vetää 50/50 jos kotona olija saa nukkua aamulla 3h pidempään ja päivällä vielä 2h päikyt?
Tässäkin pitää ottaa huomioon kuinka paljon kotona oleva joutuu yöheräilemään. Esim. pienen vauvan kanssa yöt voivat olla hyvin rikkonaisia ja olisi naurettavaa vaatia äitiä silloin heräämää periaatteesta klo 6.30.
 
pakko sanoa vielä
Siltikään en ole sitä mieltä että kotihommat tulisi jotenkin ennättää tehdä ennenkuin mies kotiutuu. Eikä miehellä ole sen isompaa oikeutta heittäytyä totaalivapaalle kun työaika loppuu. Koti on koti ja siellä on kodin hommat.

Se on vain raaka tosiasia että kotona sattuu ja tapahtuu, ja jos jonnekkin harrastukseen illasta haluaa mennä, vaatii se vähän järjestelyä päivän aikana. Ei ole kiva lähteäkkään jos koti on täynnä tekemistä muutoinkin.
Ja äkkiäkös lapsiperheen aikataulut sotkeentuu.

Ennakointi on kyllä hyvä opetella. Pakkaseen ruokaa varalle ja joskus voi turvautua vaikka noutoruokaan.
Myös lasten harratukset on monesti siihen aikaan että päivän työt pitää melkein olla kotona tehntynä ennen sitä koska sen jälkeen alkaa jo iltapuhteet lasten kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"..."
Eikös tässäkin olisi sitten hyvä että tää kotona oleva herää samaan aikaan kun töissäolija?
Mun mielestä ainakin on aika kohtuutonta vetää 50/50 jos kotona olija saa nukkua aamulla 3h pidempään ja päivällä vielä 2h päikyt?
Täh? Jos oletetaan, että aloittajan mies herää esim. 7:00, niin kenen lapset, ja ennen kaikkea miten, saa lapset nukkumaan kymmeneen saakka???
Meillä kyllä lapset herättävät huudollaan tasapuolisesti niin kotiin jäävän kuin töihinkin lähtevän, ei siinä paljon kysellä, kuka vielä haluaisi nukkua.
 
minun arki
[QUOTE="vieras";27867395]kello 9.00 syötetyt ja puetetut lapset äidin kera ovat aloittamassa avointa perhekerhoa
kello 11.30 perhe syö äidin laittamaa ruokaa kotipöydän ääressä
kello 12-13.30 pyykkien silitystä ja viikkausta kun lapset nukkuvat, pyykkikoneen päälle laittoa, tiskit, siivoukset, välipalan laittoa...
14.00 välipala ja isompien lasten vastaanotto koulusta, läksyjen tekoa, lapsille aikaa äidiltä, tulevan päivällisen esivalmisteluita, huolehtimista lapsista jne...
17.00 ruoka, tiskit, pöydän putsaus jne.
18.00 isompien lasten harrastuskuljetus/ huolehtiminen
19.30 iltapalan laittoa ja syöntiä
20.00 lapset nukkumaan ja viimestään tässävaiheessa pyykit koneesta.

Juu kovasti on kotiäidillä aikaa itselleen :)[/QUOTE]

klo 5.15 herätys laitan itseni kuntoon. meikit yms.
klo 5.45 lapsen heräty. pestään hampaat. puetaan usein kiukun kanssa. sit kiireellä ulos lävellään 400m päiväkotiin. satoi tai paistoi.
klo 6.45 kävelen vähänmatkan päähän linkkii.
klo: 7.20 olen töissä.
töissä sitten teen ruuat asikkaille, pesen niitten pyykit. yms mitä palvelukodin palveluihin kuuluu.
klo:12.00 syön 15min
klo: 15.05 seison linkkipysäkillä kotiä lähtemään. (aika nuutuneena)
klo 15 30 haen lapsen hoidosta. kävellään kotiin.
klo noin 16.00- 16.30 laitan ruokaa. kun lapsi jo tosi nälissään.
klo:16.30- 18. laittelen sitä ruokaa ja samalla pyykkiä koneeseen. jos likaantuneet päiväkodissa. (yleensä rikki ja likaiset)
Mies tulee siinä klo 16.00-17 myös riippuu vuorosta (tekee 3 vuoroa) väsyneenä ja nälkäisenä hänkin.
jos siivous päivä ruuanjälkeen vien matot ulos joko yksin tai miehen avustamana. luuttuan pyyhin pölyt. lapsi katsoo piirrettyjä tai on ulkona.
(jos ei siivous päivä) Niin imuroin yleensä. ruuanjälkeen koska meillä kissoja karvaa kertyy. siivoan niitten laatikot ruokin ne. (sen teen kyllä siivous päivänäkin) :)
klo: 19. riippuen päivästä voi hengähtää yleensä itse syön paremmin vasta sitten.
katson telkkaria, sähköpostit tietokoneelta, merkkaan työtunnit yms.. leikin lapsen kanssa.
klo: 20.00 itapesut, hampaat, vaatteet.
klo: 21.00 lapsi unille.
klo: 21-22 "omaa aikaa"... unille. ja taas sama jatkuu... Tässä työläisen arki. eli ne samat hommat tehdään silti mutta lyhyemmässä ajassa.

viikonloput menee talvisn pulkkamäessä, kaupoilla, asioita hoidellessa. joskus jopa nukkuesa. yritän ajoittaa niin että isommat siivoukset ei satu viikonlopulle.

Ei sitä omaa aikaa ole minullakaan liikaa. kavereitakaan nähnyt kun puhelimen ja facebookin välityksellä 2kk :( kotona ollessa kävin joka viikko jonkun luona kylässä.
 
Nmcnc,f
Tässäkin pitää ottaa huomioon kuinka paljon kotona oleva joutuu yöheräilemään. Esim. pienen vauvan kanssa yöt voivat olla hyvin rikkonaisia ja olisi naurettavaa vaatia äitiä silloin heräämää periaatteesta klo 6.30.
Aikaa, ja täisäkäyvä äitiä ei joudu yöheräilee?? Mä herään 1-4 kertaa yössä, valvon pätkiä ja aamulla herätys klo 5. Pomo ei tykkäsi jos nukkuisin työaikana.
 
"vino"
Otetaan vielä yksi variaatio, minun arkeni.

klo 6:45 herätys, suihku.
klo 7:00 lasten herätys. Lapsen lääkitys, aamupalat.
7:40 kävellen päiväkodille, samalla koululaisten saatto, itse kävelen bussipysäkille
8:15 olen koulussa
11:30 syön jos ruokalassa ei ole liian pitkä jono, muussa tapauksessa en ehdi syödä
klo 16:00 varmistan, että koululaiset on kotona ip-kerhosta ja että mummi hakee lapsen hoidosta kun en taaskaan ehdi ajoissa
klo 17:00 pääsen koulusta.
klo 17:15 käyn ruokakaupassa
17:45 ruokailu kotona (minä, mummi syöttänyt lapset)
18:00 lasten läksyt. siivoaminen, pyykit, tiskit. Lapsen hoitotoimenpiteet.
19:30 iltapala, iltalääkkeet, iltapesut. Iltasatu, lapset nukkumaan.
20:30 kotitehtävät, tenttiin luvut, pari tuntia päivässä
22:30 omaa aikaa, eli iltapala, nukkumaan
Yöllä heräilyt 2-5 kertaa, kasteluhälytin, lapsen lääkkeet jne. Seuraavana aamuna alusta.


Ihan perseestä se, kuinka vähän jää aikaa olla lasten kanssa :(
 
Miten te saitte tästä kilpailun aikaiseksi? Taas? Ap kaipaa arvostusta mieheltään. Eikö arvostamisen pitäisi olla itsestäänselvyys aikuisten ihmisten keskinäisessä suhteessa? Mitä, jos ap ei arvostaisi työtä tekevää miestään, siis sitä työtä? Ihan ok?

Aika on jännä juttu, että miten sen kukakin käyttää. Usein tuntuu olevan niin, että kotona oleva kanssa sitten on kotona ilman mitään omaa, ja se töissä oleva puoliso on töiden lisäksi omissa menoissaan. Yleensä mies siis. Ja tämä on naisille ok? Kaikkea ei lapsiperheessä vanhemmat voi saada, joten asioista pitää sopia ja sumplia, mutta minusta molemmille kuuluu oma aika. Myös kotiäidille.
 
"Linnea"
Okei no toi että joutuu tekeen useampa ruokaa muuttaa tilannetta, sillon tietty menee aikaa
enemmän.. Mutta esim meillä on ollut tapana tehdä isoja satseja ruokaa jolloin tulee päiviä jolloin ruuanvalmistukseen ei mene kuin 3min :)
Ja jos tosiaan menee joka pv pesukone päällä niin silloin et pese pyykkejä viisaasti vaan kulutat luonnonvaroja turhaan.
Pyykin pesuun mä todellakin tuhraan aikaani ja paljon. Kerrottakoon että meillä kuivuu hitaasti pyykit kotona(rumpua emme voi laittaa tähän asuntoon) ja sen takia pyykit tuntu uaina olevan vaiheessa :) ja se että pesen joka värin,siis oikeasti joka värin erikseen :)

Minäkin teen yleensä isoja annoksia ruokaa mutta siltikin sitä tehdään kahdesti päivässä. Ja tämä tarkoittaa normi-ruokaa,siihen muut ruoka askareet on vielä asia erikseen :)
 
"..."
[QUOTE="Linnea";27868947]Pyykin pesuun mä todellakin tuhraan aikaani ja paljon. Kerrottakoon että meillä kuivuu hitaasti pyykit kotona(rumpua emme voi laittaa tähän asuntoon) ja sen takia pyykit tuntu uaina olevan vaiheessa :) ja se että pesen joka värin,siis oikeasti joka värin erikseen :)

Minäkin teen yleensä isoja annoksia ruokaa mutta siltikin sitä tehdään kahdesti päivässä. Ja tämä tarkoittaa normi-ruokaa,siihen muut ruoka askareet on vielä asia erikseen :)[/QUOTE]

Anteeksi, mutta eikö tuo ole aika typerää? Monin tavoin. Hukkaa energiaa ja etenkin omaa aikaa.
 
"joo"
kuulosta linnea olevan aika hukassa pyykkien kanssa samoin kun toi ruoka juttu, Tekee isoja annoksia ja varman sitten heittää loput roskiin kun joutuu joka pv 2 kertaan tekemään
 
"Linnea"
[QUOTE="...";27868956]Anteeksi, mutta eikö tuo ole aika typerää? Monin tavoin. Hukkaa energiaa ja etenkin omaa aikaa.[/QUOTE]

Olen tottunut pesemään pyykit värien ja pesuohjeiden mukaan? säästän vaatteita ja saan ne eteenpäinkin.Liekk ösit typerää mut ei mulla oo varaa pilata vaatteita
 
"Anne"
No entäs kun on äiti ja 8h töissä? Ei silloinkaan ole kovasti vapaa-aikaa. Ehkä jopa vähemmän kuin kotiäidillä. Mun päivä:
Klo 5 herätys, omat toimet
Klo 6 lasten herättämiseen, pukemiset ja hoitoon lähtö
Klo7 lapset vien hoitoon
Klo 7.45 alkaa työpäivä, loppuu 15.45
Klo 16-1630 haen lapset
Klo 17 ruoanlaitto, kaupassa käynti, siivous yms Kotityöt lasten kanssa olo joka jatkuu
Klo 20 lasten nukkumaanmeno
Klo 21 ite nukkuu
Tässäkin on juuri sitä mitä monelta ihmettelen, mihin menee aamulla 2h45min? Onko teillä tunnin matka hoitopaikalle vai töihin vai miten?
 
"sasa"
[QUOTE="Linnea";27868947]Pyykin pesuun mä todellakin tuhraan aikaani ja paljon. Kerrottakoon että meillä kuivuu hitaasti pyykit kotona(rumpua emme voi laittaa tähän asuntoon) ja sen takia pyykit tuntu uaina olevan vaiheessa :) ja se että pesen joka värin,siis oikeasti joka värin erikseen :)

Minäkin teen yleensä isoja annoksia ruokaa mutta siltikin sitä tehdään kahdesti päivässä. Ja tämä tarkoittaa normi-ruokaa,siihen muut ruoka askareet on vielä asia erikseen :)[/QUOTE]

Olet kyllä tehnyt kurjuuden maksimoinnista taiteen. Miten yhdistät työelämän ja kotityöt?
 
"Linnea"
[QUOTE="joo";27869007]kuulosta linnea olevan aika hukassa pyykkien kanssa samoin kun toi ruoka juttu, Tekee isoja annoksia ja varman sitten heittää loput roskiin kun joutuu joka pv 2 kertaan tekemään[/QUOTE]

Voi olla sinun mielipide.Mulla on tärkeätä säilyttää vaatteet hyvän näköisinä ja värit kirkkaana,noudattaen kullekin suositeltuja lämpötiloja. En kertaakaan ole syömäkelpoista ruokaa laittanut roskiin vaan se mitä jää pakastetaan sairas yms päiville joten emme turvaudu noutoruokaan/eineksiin,jotkut osaavat syödä samaa ruokaa sekä aamulla että illalla,me emme. Minä teen allergikolle ruuat,muulle perheelle,tarpeen vaatiessa vauvalle ja lisättäköön että minulla on itselläni vielä eri ruuat monesti (korvaaan vihanneksilla ja salaateilla monia ruoka-aineita)
 
"joo"
[QUOTE="Linnea";27869111]Voi olla sinun mielipide.Mulla on tärkeätä säilyttää vaatteet hyvän näköisinä ja värit kirkkaana,noudattaen kullekin suositeltuja lämpötiloja. En kertaakaan ole syömäkelpoista ruokaa laittanut roskiin vaan se mitä jää pakastetaan sairas yms päiville joten emme turvaudu noutoruokaan/eineksiin,jotkut osaavat syödä samaa ruokaa sekä aamulla että illalla,me emme. Minä teen allergikolle ruuat,muulle perheelle,tarpeen vaatiessa vauvalle ja lisättäköön että minulla on itselläni vielä eri ruuat monesti (korvaaan vihanneksilla ja salaateilla monia ruoka-aineita)[/QUOTE]



Eli voisi sanoa että tuhraat omasta päätöksestäsi aikaa en 3h ylimääräistä verrattuna normaaleihin kotiäitihin.
 

Yhteistyössä