Miehelle näpäytys, kun muu ei tehoa..

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt Äippä
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt Äippä
Mutta meninkö liian pitkälle?

Eli oon kotiäitinä, äitiyslomalla vauvan ja vilkkaan uhmaikäisen kanssa.
Mies tekee n.6 tunnin työpäiviä toimistolla.Siivoan,kokkaan,pykkään KAIKEN yksin. Mies toisinaan voi laittaa tiskit, n.kerran viikossa. Meillä on aina tosi siistiä, siis ihan muidenkin mielestä, siivoan koko ajan päivisin niin koti pysyykin siistinä, mutta..

Pari viikkoa sitten sanoin miehelle, että aion etsiä itselle jonkin harrastuksen, jossa kävisin kerran viikossa, kun omaa aikaa ei oikeastaan koskaan ole. Mies totesi, ettei mulla muuta olekaan, kun omaa aikaa kun kotona vain makoilen lasten kanssa tekemättä mitään.
No suutuin todella pahasti miehelle, ja riideltiin asiasta moneen otteeseen..

No nyt sit oon tän viikon oikeasti tekemättä lähes tulkoon mitään. Lapsille oon vaatteet pyykännyt, tehnyt ruuat, jne..mutta täällä on muuten IHAN järkyttävä kaaos. Ahdistaa, mut tein sen silti. Sanoin äsken miehelle et nyt en ihan oikeesti oo tehnyt mitään, et miltäs näyttää? Vieläkö oot sitä mieltä et makaan vaan kotona päivisin? Mies ei kannastaan luovu. Lupasin palata normaali kodinkoneeksi heti kun saan anteeksipyynnön ja edes vähän arvostusta...

Pakko mun on huomenna siivota, en kestä enää.. Mut jos nyt sen verran edes mies tajusi, et kuinka paljon oikeasti joudun kotitöitä tekemään. Puhtaat pinnat,lattiat,vaatteet..ne ei tule itsestään!
 
"eee"
Älä siivoa huomennakaan. Toi sun siivoaminen vaikuttaa ihan neuroottiselta. Odota nyt niin kauan, että mieskin tajuaa jutun jujun, muutenhan koko siivoamattomuus on mennyt ihan hukkaan ja jatkatte ihan samaa rataa kuin ennenkin.
 
"vieras"
Mene sinne harrastukseesi ja jätä se mies vahtimaan niitä lapsia vaikka viikonlopuksi ja mene itse vähän rentoutumaan vaikkapa kylpylään. Meillä on alettu ymmärtää kun lähdin opiskelemaan, mies on lasten kanssa enemmän pakosta, kerran kuukaudessa.
 
Kuulostaa..
Ihan perusääliöltö mieheltä, joka luulee, että päivisin kotiäidit makoilevat sohvalla ja surffailevat netissä. Mullakin kaverin mies sano että "ei noista lapsista voi päivisin niin paljon vaivaa olla"...Ei sulla oo vissiin muuta vaihtoehtoo kun ottaa parin päivän hermoloma niin mieskin saa maistaa sitä "helppoo elämää", hän ilmeisesti joutuu raatamaan konttorilla vähintään niska limassa päivisin.

Voi luoja mitä urpoja!!!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Millenia
Väsynyt äippä
Siis en kysynyt lupaa, vaan ilmoitin että aloitan harrastuksen.
Ja munkin mielestä kotona olija tekee kotityöt, mutta se mistä vedin palkokasvin nenään on se, että mies ei arvosta eikä tajua yhtään kuinka paljon niitä kotitöitä teen! Ja se, että miehen mielestä mä en tarvi omaa aikaa kun saan sitä päivisin niin paljon kotona, kun en "tee paljon mitään". Musta se, että siivoo,kokkaa, pykkää,silittää ja hoitaa lapsia päivät ei ole omaa aikaa tai rentouttaa! Mun pointti tässä miehelle on, että se tajuis millaisia päivät kotona on.. Se on vähän muutakin ku satukirjojen lukua..
 
tuli vaan mieleen
Vähän niinkun tässä :) :

Eräänä iltana, kun mies tuli töistä kotiin, kotipihalla vallitsi täysi kaaos. Lapset leikkivät mudassa päällään vain pyjamat, roskia lojui pitkin poikin pihamaata. Vaimon auton ovi oli auki, kuten oli myös kodin ovi. Mies eteni sisälle taloon, jossa häntä oli vastassa vielä suurempi sekasotku. Jalkalappu oli kaatunut ja matot sykkyrällä seinää vasten.
Olohuoneessa televisiosta vyöryivät piirretyt, leluja ja vaatteita oli pitkin lattioita. Keittiössä tiskiallas pursusi likaisia astioita, lautasilta läikkynyt aamiainen oli levinnyt pitkin pöytää ja koiranruokakupin sisältö pitkin lattiaa. Pöydän alta löytyi lasinsirpaleita ja takaoven edestä kasa hiekkaa.
Mies kiirehti yläkertaan etsimään vaimoaan lelu- ja vaatekasojen yli loikkien. Hän oli huolissaan: ehkä vaimo oli sairas tai ehkä jotain muuta vakavaa oli tapahtunut.
Vaimo löytyi makuuhuoneesta. Päällään yöpaita hän lepäili sängyssä ja luki kirjaa. Vaimo nosti katseensa kirjasta, hymyili miehelleen ja kysyi, kuinka tämän päivä oli sujunut. Mies katsoi vaimoaan hämmentyneenä ja kysyi puolestaan: ”Mitä täällä on tapahtunut?”
Vaimo hymyili taas ja vastasi: ”Sinähän ihmettelet aika usein, mitä oikein oikein teen päivät pitkät?”
”Niin?”
”No, tänään en tehnyt sitä.”

Joo, mum mielestä miehenkin kuuluu tehdä osansa kotitöistä. Tietysti, onhan se miehenkin koti. Sun työtä on pääasiallisesti lasten hoito siinä missä miehelle sen työ. Anna olla siivoamatta niin kauan että tajuaa asian.
 
"huoh"
Kotiäitiys ei ole täyspäiväistä työtä. Jos joku väittää että keskiverto perheen kotiäiti tekee kotona "täyttä työpäivää" niin puhuu suut ja silmät täyteen paskaa. Ei se toki mitään makoilua pelkästään ole mutta ei todellakaan mitään jatkuvaa työntekoa niinkuin täällä marttyyrit aina antavat ymmärtää ja itselleen uskottelevat.
 
  • Tykkää
Reactions: Irski ja Katylina
tuli vaan mieleen
Alkuperäinen kirjoittaja taas näitä;27867331:
Kuka elättää perheen? Mitä jos mies lopettaisi töissäkäynnin ja "näpäyttäisi" kotiäitiä hieman?
Just. No maksaa se kuule lasten hoitoon vieminenkin. Mies varmaan "maksaa" mieluummin sen rahan vaimolleen kun vieraalle hoitajalle siitä edestä että lapset saavat olla kotona. Tai mistä mä tiedän ihmisten ajatuksia, mut sitä mieltä mun mies ainakin oli aikoinaan. Se muuten kävi normaalipitkää päivää töissä ja hoisi illat lapsia ja siinä sivussa imuroi ja kokkaili. :)
 
"eee"
Ap, sanoit itse, että "Meillä on aina tosi siistiä, siis ihan muidenkin mielestä, siivoan koko ajan päivisin". MIKSI siivoat koko ajan päivisin? Selvästikään miehen mielestä koko ajan ei tarvitsisi olla niin sataprosenttisen siistiä. Itsehän sä olet itsellesi tuollaisen typerän riman asettanut. Siivouspäivä kerran viikossa ja muina päivinä vain pientä järjestelyä, siinä sulle uutta mallia.
 
  • Tykkää
Reactions: petite
Huik
Älä siivoa vielä vaan anna kerrankin kaaoksen syntyä. Mies kuulostaa sen verran tyhmältä, että ei pelkästä puheesta ikinä tajua.
Parasta olisi tosin, että lähtisit esim parina viikonloppuna yksin johonkin, jolloin mies saisi itse kokea sen tyhjän tekemisen.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Väsynyt äippä
En väitä, että kotona olo lapsia ja kotia hoitaen olis rankkaa työtä, mutta ei se nyt mitään makoiluakaan ole! Ja mun äitiyspäivärahat on sen verran hyvät, ettei paljon miehen palkasta jää taakse, joten toi raha kommentti oli ihan turha.
Edelleenkään en odota, että mies tekee yhtään kotitöitä, mutta kotiäitikin tarvitsee joskus omaa aikaa ihan itselle,eikä se ole sitä kun pesee lattioita lasten päiväuniaikaan!!
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja petite
tuli vaan mieleen
[QUOTE="huoh";27867344]Kotiäitiys ei ole täyspäiväistä työtä. Jos joku väittää että keskiverto perheen kotiäiti tekee kotona "täyttä työpäivää" niin puhuu suut ja silmät täyteen paskaa. Ei se toki mitään makoilua pelkästään ole mutta ei todellakaan mitään jatkuvaa työntekoa niinkuin täällä marttyyrit aina antavat ymmärtää ja itselleen uskottelevat.[/QUOTE]

Ja sä perustat väitteesi mihin? Melko suppea ajattelutapa, jo pelkästään siksi että perheitä ja lapsia sattuu olemaan erilaisia. Huoh vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ.
täh
Just. No maksaa se kuule lasten hoitoon vieminenkin. Mies varmaan "maksaa" mieluummin sen rahan vaimolleen kun vieraalle hoitajalle siitä edestä että lapset saavat olla kotona. Tai mistä mä tiedän ihmisten ajatuksia, mut sitä mieltä mun mies ainakin oli aikoinaan. Se muuten kävi normaalipitkää päivää töissä ja hoisi illat lapsia ja siinä sivussa imuroi ja kokkaili. :)
Aika helvetin paljon vähemmän se hoitoon vieminen maksaa kuin se että toinen talouden aikuisista luopuu palkkatyöstä ja oleskelee kotona sen sijaan että osallistuisi perheen talouden pyörittämiseen työnteolla eikä vain nostamalla jotain pieniä yhteiskunnan tukia.

Kotiäitiys on kallis ja arvokas etuoikeus eikä mikään alistettu ja orjuutettu asema niinkuin nämä jotkut antavat ymmärtää.
 
"huoh"
[QUOTE="huoh";27867344]Kotiäitiys ei ole täyspäiväistä työtä. Jos joku väittää että keskiverto perheen kotiäiti tekee kotona "täyttä työpäivää" niin puhuu suut ja silmät täyteen paskaa. Ei se toki mitään makoilua pelkästään ole mutta ei todellakaan mitään jatkuvaa työntekoa niinkuin täällä marttyyrit aina antavat ymmärtää ja itselleen uskottelevat.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä. Itse olin 2 lapsen kanssa kotona ja en kyllä ymmärrä näitä kommentteja jossa verrataan sitä töissä oloon.
 
"vieras"
[QUOTE="huoh";27867344]Kotiäitiys ei ole täyspäiväistä työtä. Jos joku väittää että keskiverto perheen kotiäiti tekee kotona "täyttä työpäivää" niin puhuu suut ja silmät täyteen paskaa. Ei se toki mitään makoilua pelkästään ole mutta ei todellakaan mitään jatkuvaa työntekoa niinkuin täällä marttyyrit aina antavat ymmärtää ja itselleen uskottelevat.[/QUOTE]

kello 9.00 syötetyt ja puetetut lapset äidin kera ovat aloittamassa avointa perhekerhoa
kello 11.30 perhe syö äidin laittamaa ruokaa kotipöydän ääressä
kello 12-13.30 pyykkien silitystä ja viikkausta kun lapset nukkuvat, pyykkikoneen päälle laittoa, tiskit, siivoukset, välipalan laittoa...
14.00 välipala ja isompien lasten vastaanotto koulusta, läksyjen tekoa, lapsille aikaa äidiltä, tulevan päivällisen esivalmisteluita, huolehtimista lapsista jne...
17.00 ruoka, tiskit, pöydän putsaus jne.
18.00 isompien lasten harrastuskuljetus/ huolehtiminen
19.30 iltapalan laittoa ja syöntiä
20.00 lapset nukkumaan ja viimestään tässävaiheessa pyykit koneesta.

Juu kovasti on kotiäidillä aikaa itselleen :)
 
Konttorirotta
[QUOTE="huoh";27867344]Kotiäitiys ei ole täyspäiväistä työtä. Jos joku väittää että keskiverto perheen kotiäiti tekee kotona "täyttä työpäivää" niin puhuu suut ja silmät täyteen paskaa. Ei se toki mitään makoilua pelkästään ole mutta ei todellakaan mitään jatkuvaa työntekoa niinkuin täällä marttyyrit aina antavat ymmärtää ja itselleen uskottelevat.[/QUOTE]

Näin juuri. Mutta jos otetaan löysät pois myös keskiverto toimistotyöstä, niin moni varmaan hämmästyisi kuinka pienellä tuntimäärällä viikon työt tulisivat tehdyksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"eee"
[QUOTE="vieras";27867395]kello 9.00 syötetyt ja puetetut lapset äidin kera ovat aloittamassa avointa perhekerhoa
kello 11.30 perhe syö äidin laittamaa ruokaa kotipöydän ääressä
kello 12-13.30 pyykkien silitystä ja viikkausta kun lapset nukkuvat, pyykkikoneen päälle laittoa, tiskit, siivoukset, välipalan laittoa...
14.00 välipala ja isompien lasten vastaanotto koulusta, läksyjen tekoa, lapsille aikaa äidiltä, tulevan päivällisen esivalmisteluita, huolehtimista lapsista jne...
17.00 ruoka, tiskit, pöydän putsaus jne.
18.00 isompien lasten harrastuskuljetus/ huolehtiminen
19.30 iltapalan laittoa ja syöntiä
20.00 lapset nukkumaan ja viimestään tässävaiheessa pyykit koneesta.

Juu kovasti on kotiäidillä aikaa itselleen :)[/QUOTE]

Ja jos isä on töissä 8-16 ja sitten 17-20 osallistuu samoihin kotihommiin kuin äitikin, niin missä välissä se isän oma aika sitten on?
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
Mä ymmärrän kyllä, toki minäkin arkena teen ruuan ja järjestelen minkä kerkeän, kun kerta kotona olen, mutta kyllä se lämmittää mieltä kun mies kotiin tullessaan välillä tietää että olet siivonnut voi kun kiva tai kiittelee ruokaa hyväksi yms.Ja toisaalta ymmärtää jos on ollut päivä jolloin kaikki ei ole mennyt ihan putkeen. Jatka vaan, teet ruokaa itsellesi ja lapsille ja peset teidän pyykit yms, lähdet vaikka pois kotoa jos muuten et kestä, anteeksipyyntöä odottaisin mikäkin tuollaisen lausunnon jälkeen.
 
[QUOTE="vieras";27867395]kello 9.00 syötetyt ja puetetut lapset äidin kera ovat aloittamassa avointa perhekerhoa
kello 11.30 perhe syö äidin laittamaa ruokaa kotipöydän ääressä
kello 12-13.30 pyykkien silitystä ja viikkausta kun lapset nukkuvat, pyykkikoneen päälle laittoa, tiskit, siivoukset, välipalan laittoa...
14.00 välipala ja isompien lasten vastaanotto koulusta, läksyjen tekoa, lapsille aikaa äidiltä, tulevan päivällisen esivalmisteluita, huolehtimista lapsista jne...
17.00 ruoka, tiskit, pöydän putsaus jne.
18.00 isompien lasten harrastuskuljetus/ huolehtiminen
19.30 iltapalan laittoa ja syöntiä
20.00 lapset nukkumaan ja viimestään tässävaiheessa pyykit koneesta.

Juu kovasti on kotiäidillä aikaa itselleen :)[/QUOTE]

Tai se että aamu alkaa klo 6 ja päättyy klo 22 kun lapsi viimein nukahtaa. Ei päikkäreitä eikä rauhaa itelle. Todella rentouttavaa ja omaa aikaa tosi paljon...Töihin lähtö oli helpotus verrrattuna kotivuosiin. Vaikka onkin nyt se elämä että mennään tarhaan ja töihin ja silleen.
 
"vieras"
[QUOTE="huoh";27867344]Kotiäitiys ei ole täyspäiväistä työtä. Jos joku väittää että keskiverto perheen kotiäiti tekee kotona "täyttä työpäivää" niin puhuu suut ja silmät täyteen paskaa. Ei se toki mitään makoilua pelkästään ole mutta ei todellakaan mitään jatkuvaa työntekoa niinkuin täällä marttyyrit aina antavat ymmärtää ja itselleen uskottelevat.[/QUOTE]
Mä olin 5 v vuotta kotona ja nyt ollut saman verran töissä. Vaikka näitä ei tavallaan voi verrata niin kyllä se kotona olo on "työtä" kun sitä päivästä toiseen tekeen ja lapset on vielä ihan vahdittavia. Lisäksi siinä on taakkana aikuisen seuran puute.

Ap.lle. Aloita harrastus ja koita löytää muutakin aikaa itsellesi. Mies tuskin pointtiasi tajuaa ja ainoa kuka kärsii olet sinä joka näet kaaoksen.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä