Olen monessa liemessä keitetty miesten suhteen. Nyt olen avioliitossa ja elämäni on kunnossa. Mutta aina näin ei siis ole ollut.
Antaisin, Tinja, yhden rautaisen neuvon: ala vahvasti elää omaa elämääsi. Voit elää miehesi kanssa kuten ennenkin, mutta ota keskipisteeksi Lissun tai miehen asemesta oma elämäsi. Ala mennä, harrastaa, kehittää itseäsi. Ota omiin käsiisi niitä konkreettisia kotoisia hommia, jotka ennen ovat olleet miehen vastuulla. Esimerkiksi tilaa itse huolto autoosi, mikäli sellaisen omistat. Aja nurmikko omatoimisesti. Toimimalla näin vahvistat käsitystä itsenäisestä selviytymisestä. Kiinnitä mieheen huomiota vähemmän. Tällä tavoin selvisin itse aikoinani pitkistä ja vaikeista kausista. Sillä edessäsi on pitkä tie epäilysten ja epävarmuuden suhteen. Tällä hetkellä miehesi ei kykene antamaan sinulle niitä vastauksia, joita haluaisit kuulla. Tai hän voi luvata vaikka mitä, mutta ei luonnollisestikaan kykene nyt ajattelemaan selkeästi.
Lissu voi ensijärkytyksestään toivuttua "antaa anteeksi" miehellesi ja ottaa häneen yhteyttä. Samoin miehesi voi paljastumisesta toivuttuaan nähdä yhteydenpidon katkaisemisen Lissuun mahdottomaksi. Eli sinulla pitää olla vahva pohja elämälläsi koko ajan. Mieti jo nyt tässä vaiheessa mitä tekisit asunnon ym. suhteen, mikäli ero tulee. Suunnitelmat antavat sinulle turvaa.
Olen muuten aikoinani hieman vastaavassa tilanteessa hivuttautunut ex-mieheni naisystävän puheille salaten todellisen vihani. Halusin saada selville selkäni takana tapahtuneita asioita. Ja kyllähän sieltä paljastuikin kaikenlaista. Minua silloin helpotti sekin, että sain tietoa naisen persoonasta ja ajattelumalleista. Luokittelin hänet hieman bimboksi, jolle oli tärkeää kulkea merkkivaatteissa ja ostella kaikkea hienoa talousvaikeuksista huolimatta. Jotenkin tuo helpotti minua.