[QUOTE="...";23730643]Minua "vaivaa" se, että toisaalla sanot, että synnytys on täysin luonnollinen ruumiintoiminto, johon ei tule puuttua lääketieteellisesti. Sitten sanot, että joskus kaikki ei mene putkeen, jolloin synnytys ei olekaan enää luonnollinen ruumiintoiminto, vaan siihen nimenomaan tulee puuttua lääketieteellisesti.
Tässä "vaivaa" se, että milloin tuo synnytys voidaan määritellä ylittäneen sen rajan, että se ei enää ole luonnollisen ruumiintoiminnon rajoissa. Sinulla on ehkä mennyt synnytykset suht helposti, mutta mistä tiedät, että jollakulla toisella kipu on ollut kymmenkertaista omaan kipuusi nähden, jolloin lääketieteellinen puuttuminen on itseasiassa ollut järkevämpää.
Eli lähinnä tässä vaivaa se, että ihmiset joilla itsellä on mennyt kaikki helposti määrittelevät oman synnytyskokemuksensa pohjalta sen, miten kaikilla muillakin pitäisi mennä. Et sinä voi toisten kivun määrää ja sen luonnollisuutta tietää, käsittääkseni synnytykset nyt kuitenkin ovat aika yksilöllisiä tapahtumia.[/QUOTE]
Mä en ole sanonut että synnytykseen ei tulisi puuttua lääketieteellisesti koska se on luonnollinen toiminto. Nyt sekotat jonkun toisen sanomiset minun sanomisieni kanssa. Tai olet lukenut rivien välistä jotain mitä en ole kirjoittanut.
Lähtökohtana tulisi kuitenkin olla että synnytys on luonnollinen toiminto johon saa tarvittaessa lääketieteellistä apua. Silti monelle tuntuu synnytyksessä lähtökohtana olla se kivuttomuus.
Synnytin kuopuksen luomuna ( kahden muun kohdalla valitettavasti turvauduin puudutteisiin) ja mulle on jäänyt kätilön sanat mieleeni " On kovin virkeä lapsi. Puudutuksen avulla syntyneet lapset ovat paljon uneliaampia" Ja ainakin omieni vauvojen osalta voin saman todeta.