Meneekö synnytys ilman puudutusta?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Minäkin oon ajatellut olevani tosi kipuherkkä mutta niin tuo synnytys meni ilman puudutuksia ja toivon, että seuraavassakaan ei tarttis ottaa.
Ekassa siis oli tarkotus ottaa puudute mutta se avautuminen tapahtuikin niin nopeeta (tai sit kätilöt oli hitaita) että ei sit ehitty antamaan. Koko synnytys kesti melki 9h ja ponnistusvaihe semmosen tunnin verran.
En koe ekan synnytykseni edes olleen mitenkään "paha". Jotain sellasta olin kuvitellutkin ja kyllä siinä henkiin jää :D Nyt en malta oottaa että pääsis taas synnyttämään, vaikken edes vielä odota lasta :D
täysin samaa mieltä :) ja ajatkin melkein täsmää meillä koko homma kesti 8.5h ja pinnostus 45min :)

"ViVa"
ekassa oli epiduraali, ja se oli kamalin synnytyksistäni, vauva iso (reilu 4,5kg) revittiin imukupilla ja repesin niin pahoin että leikkurissa oli korjailtava ja teholla olin ekan yön.

Toisessa sain spinaalin ja karmeat kivut ei kestäneet koko aikana kun alle tunnin, ponnistusvaihe oli ihana ja kivuton kun oli puudutus ja ei tullut kuin pari tikkiä.

Kolmas eteni kalvojen puhkaisun jälkeen niin nopeasti että kun anestesialääkäri vihdoin ehti paikalle olin 10cm auki ja ei voitu laittaa enää mitään. ponnistusvaihe oli aivan kamala ilman puudutusta,tuntui että maha ja alapää repeää aivan täysin, en uskaltanut ponnistaa kunnolla kun se sattui niin paljon, mikä pitkitti ponnistusvaihetta.

Eli jos saa valita niin todellakin puudutukset mulle!!

"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";23730616]Otitko säkin epiduraalin kun vähän nipisti? Kuule, et ole yhtään sen ainutlaatuisempi kuin kukaan muukaan, kyllä meitä on miljoonia maailmassa, jotka ovat odotelleet epiduraalia tai muita vaihtoehtoja pitkäänkin.

Itsekin otin epiduraalin kun olin 10 tuntia synnyttänyt, kaikki meni hyvin ja mulle jäi hyvä mieli siitä synnytyksestä. En pysty vastustamaan kivunlievityksiä. Ja meitä on paljon keillä se on toiminut ja synnytys ei ole mennyt siitä pilalle. Ilmeisesti hyvä kokemus saa suosittelemaan ja ikävä kokemus saa vastustamaan.

Se, että sun kohdalla tuli ikäviä haittavaikutuksia, ei päde kaikkiin, ehkäpä siksi kivunlievityksiä toiset osaavat suositella hyvillä mielin. Väkisinkin taas sinun kirjoituksista paistaa se oma ikävä kokemus. koska sinä sait epiduraalista haittavaiklutuksia, ilmeisesti päättelet niiden olevan yleisiäkin ja kuvittelet, että jokainen suosittelija ottaa niitä ensimmäiseen nipistykseen. Mikä ei suinkaan ole totta, ja käsität asian varmasti pian itsekin kun vähän pidemmälle viitsisit ajatella.[/QUOTE]

Epiduraalista saa moni haittavaikutuksia, niitä vaan ei aina kerrota etukäteen.
Mä en vastusta kivunlievitystä synnytyksessä jos nainen tuntee että ei hallitse enään kipuaan.
Vastustan ainoastaan asennetta että synnytykseen kuuluu tietenkin kivunlievitys. Kivunlievityksen tulisi olla se vihonviimeinen vaihtoehto. Valitettavasti joillain kätilöillä on vieläkin asenteena että pistetään epiduraali niin jaksat paremmin, vaikka kuinka synnyttäjä ois toivonut toisenlaista synnytystä. Tottahan se on että monissa sairaaloissa sitä synnytystä nopeutetaan kaikin mahdollisin keinoin. Mikä taas ei ole hyvä asia.
Synnyttäjille tulisi reilusti kertoa jo ennen synnytystä mitä sivuvaikutuksia niissä puudutteissa on. Itse kuulin ne hurjimmat jutut vasta synnytyksen jälkeen useammilta terveydenhoidon ammattilaiselta. Sen jälkeen olen todellakin alkanut vastustaa epiduraalia. Googlaamalla kyllä löytää tietoa epiduraalin haitoista.

"vieras"
Lisään tähän vielä sen verran että minulle riitti jo se kun ekan synnytyksen jälkeen nähdä se kun vierustoverilla oli laitettu epiduraali päin persettä, koko selkä oli aivan musta ja naisella kovat kivut. Oli tullut ennen minua ja jäi vielä minun jälkeen sairaalaan, vain pieleen menneen epiduraalin takia. Mutta edelleen minulle on aivan se ja sama mitä muut omalle kropalleen tekevät.
minä taas sanon, että mua säälitti naapurihuoneessa synnyttänyt rouva, joka ei saanut mitään kivunlievitystä ja huuti kuin häntä olisi kivitetty 3 viimeistä tuntia salissa . Hän sanoikin, että jäi niin kovat traumat, että voi olla ettei enää lisäännny. Itse koin mukavan onnistuneen synnytyksen epiduraalin kanssa, avauduin aluksi 10 tuntia ihan rauhassa ja sitten päätin ottaa loppuun epiduraalin. Ponnistusvaihe kesti pari minuuttia ilman kipua, ei repeämiä ei mitään. Synnytyksen jälkeen kävelin ja istuin ihan normaalisti ja mulle ei jäänyt eikä vauvalle mitään jälkiseuraamuksia. Eikä edes traumoja ;)

"..."
[QUOTE="vieras";23730645]En jaksanut lukea kaikkia löpinöitäsi. Eikö järki sano sen vertaa että puudutteet ovat keskushermostoon vaikuttavia aineita? Jo PELKÄSTÄÄN äidin minimaalinen halvaantumisriski on minulle tarpeeksi hyvä syy olla ottamatta epiduraalia. Googleta epiduraalin haittavaikutukset ja katso esimerkiksi eka linkki. Varmaan sen verran osaat? Siinä sinulle aluksi rautalangasta väännettynä.[/QUOTE]
Luotan kyllä tällaisissa asioissa mielummin virallisiin lähteisiin, enkä jonkun keskustelusivuston "lähteisiin", joissa riskeistä kerrotaan. Ja kaikki vähänkään virallisemmat lähteet joihin törmäsin kertovat, että puudutuksesta ei ole haittaa lapselle, sen sijaan siitä mm. voi olla etua synnytyksessä, koska kivunlievityksen myötä niin äidin kuin sitä kautta lapsen hapensaanti paranee.

Minua harmittaa se, etten kestänyt ilman epiduraalia. Ihan tyhmä harmitus, tiedän, kun kaikki meni hyvin ja nopeasti. Ehkä se johtui synnytyksen nopeudesta ja rajuudesta, en päässyt siihen mukaan ja rentoutumaan vaan kipu vei mennessään.

Nyt tiedän olla toivomatta etukäteen mitään vaan menen tilanteen mukaan, ja taas yritän parhaani.

"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";23730699]Epiduraalista saa moni haittavaikutuksia, niitä vaan ei aina kerrota etukäteen.
Mä en vastusta kivunlievitystä synnytyksessä jos nainen tuntee että ei hallitse enään kipuaan.
Vastustan ainoastaan asennetta että synnytykseen kuuluu tietenkin kivunlievitys. Kivunlievityksen tulisi olla se vihonviimeinen vaihtoehto. Valitettavasti joillain kätilöillä on vieläkin asenteena että pistetään epiduraali niin jaksat paremmin, vaikka kuinka synnyttäjä ois toivonut toisenlaista synnytystä. Tottahan se on että monissa sairaaloissa sitä synnytystä nopeutetaan kaikin mahdollisin keinoin. Mikä taas ei ole hyvä asia.
Synnyttäjille tulisi reilusti kertoa jo ennen synnytystä mitä sivuvaikutuksia niissä puudutteissa on. Itse kuulin ne hurjimmat jutut vasta synnytyksen jälkeen useammilta terveydenhoidon ammattilaiselta. Sen jälkeen olen todellakin alkanut vastustaa epiduraalia. Googlaamalla kyllä löytää tietoa epiduraalin haitoista.[/QUOTE]

Mä en tunne henkilökohtaisesti ketään joka olisi saanut haittavaikutuksia. Uskon kyllä, että niitä voi olla, mutta vaikea niitä on pelätä jos kaikilla tuntemillani on mennyt hyvin :) Mä en todellakaan googleta sen vuoksi epiduraalinhaittavaikutuksista kuvia, että saisin itselleni jonkun kammon kyseistä menetelmää kohtaan turhaan, koska todennäköisesti kaikki menee kuitenkin hyvin ja on mennytkin. Jos ei mene, niin se on tilanne sitten toinen, jota ei voi ennakkoon surra. Mun puolesta jokainen saa hommata itselleen neurooseja ennakkoon googlettamalla jo valmiiksi kaikki haitat, itse elän päiväkerrallaan ja menen avoimin mielin terveellä maalaisjärjellä asiassa kuin asiassa ilman hysteriaa.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730643]Minua "vaivaa" se, että toisaalla sanot, että synnytys on täysin luonnollinen ruumiintoiminto, johon ei tule puuttua lääketieteellisesti. Sitten sanot, että joskus kaikki ei mene putkeen, jolloin synnytys ei olekaan enää luonnollinen ruumiintoiminto, vaan siihen nimenomaan tulee puuttua lääketieteellisesti.
Tässä "vaivaa" se, että milloin tuo synnytys voidaan määritellä ylittäneen sen rajan, että se ei enää ole luonnollisen ruumiintoiminnon rajoissa. Sinulla on ehkä mennyt synnytykset suht helposti, mutta mistä tiedät, että jollakulla toisella kipu on ollut kymmenkertaista omaan kipuusi nähden, jolloin lääketieteellinen puuttuminen on itseasiassa ollut järkevämpää.

Eli lähinnä tässä vaivaa se, että ihmiset joilla itsellä on mennyt kaikki helposti määrittelevät oman synnytyskokemuksensa pohjalta sen, miten kaikilla muillakin pitäisi mennä. Et sinä voi toisten kivun määrää ja sen luonnollisuutta tietää, käsittääkseni synnytykset nyt kuitenkin ovat aika yksilöllisiä tapahtumia.[/QUOTE]

Mä en ole sanonut että synnytykseen ei tulisi puuttua lääketieteellisesti koska se on luonnollinen toiminto. Nyt sekotat jonkun toisen sanomiset minun sanomisieni kanssa. Tai olet lukenut rivien välistä jotain mitä en ole kirjoittanut.
Lähtökohtana tulisi kuitenkin olla että synnytys on luonnollinen toiminto johon saa tarvittaessa lääketieteellistä apua. Silti monelle tuntuu synnytyksessä lähtökohtana olla se kivuttomuus.
Synnytin kuopuksen luomuna ( kahden muun kohdalla valitettavasti turvauduin puudutteisiin) ja mulle on jäänyt kätilön sanat mieleeni " On kovin virkeä lapsi. Puudutuksen avulla syntyneet lapset ovat paljon uneliaampia" Ja ainakin omieni vauvojen osalta voin saman todeta.

"mamma"
Viis tenavaa olen synnyttänyt ja kolme heistä ilman epiduraalia/spinaalia. Viimesimmät oli kaksoset ja siihen päätin jo kotona, että haluan spinaalin. Tämä siksi, että olin menossa synnyttämään kahta perätilavauvaa ja halusin varmistaa, että jaksan ponnistaa molemmat. Eli kyllä synnytys onnistuu ilman puudutuksia, mutta onhan se lastenleikkiä puudutuksen kera verrattuna luomuun.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730706]Luotan kyllä tällaisissa asioissa mielummin virallisiin lähteisiin, enkä jonkun keskustelusivuston "lähteisiin", joissa riskeistä kerrotaan. Ja kaikki vähänkään virallisemmat lähteet joihin törmäsin kertovat, että puudutuksesta ei ole haittaa lapselle, sen sijaan siitä mm. voi olla etua synnytyksessä, koska kivunlievityksen myötä niin äidin kuin sitä kautta lapsen hapensaanti paranee.[/QUOTE]

Mä pidän ihan luotettavana lähteenä kätilöitä sekä lääkäriä jotka ovat todenneet mulle henkilökohtaisesti että epiduraalin haittoina on mm kova paleleminen/tärinä, liian matala verenpaiene, supistusten katoaminen joka saattaa johtaa imukuppisynnytykseen varsinkin ensisynnyttäjillä on kuulemma kohonnyt riski tähän. Lisäksi vauva saattaa olla unelias ja tarvita lisähappea synnyttyään. Pieleen laitettu epiduraali aiheuttaa äidille synnytyksen jälkeen todella kovaa päänsärkyä jota paikkaillaan anatamalla veripaikkaa selkään. Nämä haitat olen itse kokenut tai/ja kaveripiirissä koettuja. Muitakin haittoja on.

"vieras"
[QUOTE="...";23730706]Luotan kyllä tällaisissa asioissa mielummin virallisiin lähteisiin, enkä jonkun keskustelusivuston "lähteisiin", joissa riskeistä kerrotaan. Ja kaikki vähänkään virallisemmat lähteet joihin törmäsin kertovat, että puudutuksesta ei ole haittaa lapselle, sen sijaan siitä mm. voi olla etua synnytyksessä, koska kivunlievityksen myötä niin äidin kuin sitä kautta lapsen hapensaanti paranee.[/QUOTE]

Pakko kysyä että oletko sinä edes synnyttänyt? Koska kukaan raskaana ollut joka on lukenut neuvolan esitteet ja ottanut asioista selvää EI VOI olla niin tietämätön ettei tiedä mitään puudutteiden haittavaikutuksia. TOTTA KAI niistä puudutteista on hyötyä, jos vaikka synnytys ei etene, synnyttäjä on hirveiden kramppien takia niin "jäykkänä" ettei synnytys etene jne mutta on silkkaa typeryyttä väittää että puudutteet ovat 100 % turvallisia. Ja se oli esiimerkki sivu. Kuten jo sanoin, uskoisin että sinäkin pystyt mm. googlea käyttämään ja etsimään itse tietoa. Edelleen en ymmärrä että MIKSI jälleen kerran minä joudun puolustuskannalle kun olen luomuna synnyttänyt :O

"..."
[QUOTE="vieras";23730795]Pakko kysyä että oletko sinä edes synnyttänyt? Koska kukaan raskaana ollut joka on lukenut neuvolan esitteet ja ottanut asioista selvää EI VOI olla niin tietämätön ettei tiedä mitään puudutteiden haittavaikutuksia. TOTTA KAI niistä puudutteista on hyötyä, jos vaikka synnytys ei etene, synnyttäjä on hirveiden kramppien takia niin "jäykkänä" ettei synnytys etene jne mutta on silkkaa typeryyttä väittää että puudutteet ovat 100 % turvallisia. Ja se oli esiimerkki sivu. Kuten jo sanoin, uskoisin että sinäkin pystyt mm. googlea käyttämään ja etsimään itse tietoa. Edelleen en ymmärrä että MIKSI jälleen kerran minä joudun puolustuskannalle kun olen luomuna synnyttänyt :O[/QUOTE]

Laita minulle yksikin linkki johonkin viralliselle sivustolle, jossa kerrotaan näistä hattavaikutuksista vauvalle.

Kuten sanoin, en luota tällaisissa asioissa yksittäisten hörhöjen mielipiteisiin, löytyivät ne sitten keskustelupalstalta tai neuvolan tädin suusta. Eli jos kerran nuo haittavaikutukset vauvalle ovat niin tunnettuja, niin löydät kaiketi helposti jonkin virallisen lähteen, jossa haittavaikutuksista kerrotaan. Itse en sellaista löytänyt.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23730700]minä taas sanon, että mua säälitti naapurihuoneessa synnyttänyt rouva, joka ei saanut mitään kivunlievitystä ja huuti kuin häntä olisi kivitetty 3 viimeistä tuntia salissa . Hän sanoikin, että jäi niin kovat traumat, että voi olla ettei enää lisäännny. Itse koin mukavan onnistuneen synnytyksen epiduraalin kanssa, avauduin aluksi 10 tuntia ihan rauhassa ja sitten päätin ottaa loppuun epiduraalin. Ponnistusvaihe kesti pari minuuttia ilman kipua, ei repeämiä ei mitään. Synnytyksen jälkeen kävelin ja istuin ihan normaalisti ja mulle ei jäänyt eikä vauvalle mitään jälkiseuraamuksia. Eikä edes traumoja ;)[/QUOTE]

Harmi hänelle. Minä olen mennyt synnyttämään OMIIN tuntemuksiin paneutuen, en niin että otan nyt varulta kaikki mahdolliset puudutteet koska sille ja tälle oli tullut niin kovat traumat. Tunnen hyvin oman kroppani. En ymmärrä miten tuo kertomasi liittyy tähän keskusteluun, mutta minulla on 2 synnytystä, ei tikin tikkiä ja olo mainio heti synnytyksen jälkeen.

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730788]Mä pidän ihan luotettavana lähteenä kätilöitä sekä lääkäriä jotka ovat todenneet mulle henkilökohtaisesti että epiduraalin haittoina on mm kova paleleminen/tärinä, liian matala verenpaiene, supistusten katoaminen joka saattaa johtaa imukuppisynnytykseen varsinkin ensisynnyttäjillä on kuulemma kohonnyt riski tähän. Lisäksi vauva saattaa olla unelias ja tarvita lisähappea synnyttyään. Pieleen laitettu epiduraali aiheuttaa äidille synnytyksen jälkeen todella kovaa päänsärkyä jota paikkaillaan anatamalla veripaikkaa selkään. Nämä haitat olen itse kokenut tai/ja kaveripiirissä koettuja. Muitakin haittoja on.[/QUOTE]

Ymmärrtäkö että nuo ovat vain yksittäisen ihmisten mielipiteitä. Ihan samoin meille kätilö sanoin tutustumiskäynnillä synnytyssairaalaan, että puudutuksesta ei ole mitään haittaa, kertoi kyllä sen eduista. Kumpi kätilö noista nyt sitten on oikeassa?

Eli edelleen uskoisin kyllä mielummin virallisia tutkimustuloksia/raportteja aiheesta, en yksittäisten ihmisten varsin vaihtelevia mielipiteitä. Tiedätkös kun ne lääkäritkin ovat ihan vain ihmisiä, ja niitä on varsin moneen lähtöön.

"vieras"
[QUOTE="...";23730808]Laita minulle yksikin linkki johonkin viralliselle sivustolle, jossa kerrotaan näistä hattavaikutuksista vauvalle.

Kuten sanoin, en luota tällaisissa asioissa yksittäisten hörhöjen mielipiteisiin, löytyivät ne sitten keskustelupalstalta tai neuvolan tädin suusta. Eli jos kerran nuo haittavaikutukset vauvalle ovat niin tunnettuja, niin löydät kaiketi helposti jonkin virallisen lähteen, jossa haittavaikutuksista kerrotaan. Itse en sellaista löytänyt.[/QUOTE]

Hörhön? Joudut häviölle, alat haukkumaan minua ja sitten minun pitäisi etsiä sinulle valmiiksi linkkejä jotka eivät kuitenkaan kelpaa. Hohhoijaa, pikkasen kunnioitusta kanssakeskustelijoita kohtaan. Ensinnäkin ne linkit eivät tule tällä palstalla läpi ja toisekseen kun et meihin hörhöihin luota etkä edes neuvolantätiin niin mikäpä sulle sitten kelpaisi? Lue aluksi niistä neuvolan esitteistä jos kerran synnyttänyt olet.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730829]Ymmärrtäkö että nuo ovat vain yksittäisen ihmisten mielipiteitä. Ihan samoin meille kätilö sanoin tutustumiskäynnillä synnytyssairaalaan, että puudutuksesta ei ole mitään haittaa, kertoi kyllä sen eduista. Kumpi kätilö noista nyt sitten on oikeassa?

Eli edelleen uskoisin kyllä mielummin virallisia tutkimustuloksia/raportteja aiheesta, en yksittäisten ihmisten varsin vaihtelevia mielipiteitä. Tiedätkös kun ne lääkäritkin ovat ihan vain ihmisiä, ja niitä on varsin moneen lähtöön.[/QUOTE]

Synnytyskipu – anestesialääkärin opas potilaalle :: Terveyskirjasto
Tosta voit lukasta niistä haittavaikutuksista.
Mulle myös synnytysvalmennuksessa kätilö kuittas epiduraalin haittavaikutukset pelkällä pelottelulla. Mutta valitettavasti ne ei ole pelkkää pelottelua.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730808]Laita minulle yksikin linkki johonkin viralliselle sivustolle, jossa kerrotaan näistä hattavaikutuksista vauvalle.

Kuten sanoin, en luota tällaisissa asioissa yksittäisten hörhöjen mielipiteisiin, löytyivät ne sitten keskustelupalstalta tai neuvolan tädin suusta. Eli jos kerran nuo haittavaikutukset vauvalle ovat niin tunnettuja, niin löydät kaiketi helposti jonkin virallisen lähteen, jossa haittavaikutuksista kerrotaan. Itse en sellaista löytänyt.[/QUOTE]

Tämä menee nyt jo niin ala-arvoiseksi koko keskustelu joten omalta osaltani päätän tähän. Onnea synnytykseesi.

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730845]Synnytyskipu – anestesialääkärin opas potilaalle :: Terveyskirjasto
Tosta voit lukasta niistä haittavaikutuksista.
Mulle myös synnytysvalmennuksessa kätilö kuittas epiduraalin haittavaikutukset pelkällä pelottelulla. Mutta valitettavasti ne ei ole pelkkää pelottelua.[/QUOTE]

Eli siis pientä päänsärkyä, kutinaa ja kuumetta tai mahdollisuus puutteelliseen kivunliveitykseen,(mikä sekin parempi, kuin ei kivunlievitystä ollenkaan)! No jos nuo ovat haittavaikutukset, ja nekin kohdistuvat äitiin, niin käsittääkseni tuossa jäädään aika selkeästi plussan puolelle. Ja jos puudutksesta selkeästi on hyötyä synnytyksen kannalta niin äidille kuin lapselle, niin itse olisin kyllä sen perusteella valmis kärsimään vähän kutinaa tai päänsärkyä.

ap.
En ymmärrä miksi pitäis verrata kivunlievitystä sairaalasynnytykseen, mutta itse meen sen takia sairaalaan, että siellä on apu lähellä JOS jotain ongelmia tulee. Tietysti ihanne olisi synnyttää kotona, mutta kotoa ei (meiltä ainakaan) löydy kaikkea mitä voi mahdollisesti tarvita.

Se on ihan totta että moni ottaa lääkkeen pienimpäänkin särkyyn, itse en kovin herkästi lääkkeitä syö ihan siitä syystä että niille tulee immuuniksi ja ne aiheuttaa riippuvuutta. Oon muuten kuullut että ilokaasukin voi aiheuttaa riippuvuutta.

Tosiaan kipu viisaudenhampaan poiston jälkeen ei loppunut siihen operaatioon vaan jatkui vielä pitkään. Oon joskus kaatunut niin pahasti, että pakaralihakset revähti ja nahka repesi, jatkuvaa kipua kesti 2kk, lääkkeitä en ottanut vaan ajattelin koko ajan aikaa kun kipu on ohi (vaikka tuntui ettei se aika koskaan tule). Liikuin aina kun mahdollista, ettei lihakset jumiudu ja lääkäri totesikin että liikunta nopeutti paranemista ja lievitti kipua.

En yritä olla marttyyri, enkä arvostele kenenkään valintoja, vaan kysyin voiko synnytyksen kestää ilman kivunlievitystä ja sainkin siihen vastauksen. En ymmärrä miten jotkut tostakin onnistuu vetämään herneet perseeseen!

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730865]Tämä menee nyt jo niin ala-arvoiseksi koko keskustelu joten omalta osaltani päätän tähän. Onnea synnytykseesi.[/QUOTE]

Eli toisin sanoen: et löytänyt lähteitä, joissa kerrotaan haittavaikutuksista vauvalle :D
Olipa yllätys.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730877]Eli siis pientä päänsärkyä, kutinaa ja kuumetta tai mahdollisuus puutteelliseen kivunliveitykseen,(mikä sekin parempi, kuin ei kivunlievitystä ollenkaan)! No jos nuo ovat haittavaikutukset, ja nekin kohdistuvat äitiin, niin käsittääkseni tuossa jäädään aika selkeästi plussan puolelle. Ja jos puudutksesta selkeästi on hyötyä synnytyksen kannalta niin äidille kuin lapselle, niin itse olisin kyllä sen perusteella valmis kärsimään vähän kutinaa tai päänsärkyä.[/QUOTE]

Tiedän, mun ei pitänyt enään tähän keskusteluun osallistua ;) Mutta menehän nyt ensin synnyttämään se vauvasi ennen kun tulet vähättelemään niitä haittoja.
Mun epiduraali vauvani syntyi 1,15 minuutin ponnitusvaiheen jälkeen imukuppiavustuksella. Oli sininen, sai lisähappea ja huonot pisteet. Itse repesin kohtalaisen runsaasti. Joten kyse ei todellakaan kohdallani ollut pienestä kutinasta ( sitäkin tosin esiintyi) .

"..."
[QUOTE="vieras";23730834]Hörhön? Joudut häviölle, alat haukkumaan minua ja sitten minun pitäisi etsiä sinulle valmiiksi linkkejä jotka eivät kuitenkaan kelpaa. Hohhoijaa, pikkasen kunnioitusta kanssakeskustelijoita kohtaan. Ensinnäkin ne linkit eivät tule tällä palstalla läpi ja toisekseen kun et meihin hörhöihin luota etkä edes neuvolantätiin niin mikäpä sulle sitten kelpaisi? Lue aluksi niistä neuvolan esitteistä jos kerran synnyttänyt olet.[/QUOTE]

Puhuin hörhöistä yleisesti, en tarkoittanut että sinä nimenomaisesti olet hörhö. Mielestäni hörhö on sellainen, joka vain vaahtoaa omaa mielipidettään ainoana totuutena, mutta jolla ei ole esittää mitään lähdettä sanojensa tueksi. Ja tässä keskustelussa useampikin on kovaan ääneen huudellut, kuinka puudutuksesta on haittaa vauvalle, mutta kukaan ei ole esittänyt mitään pätevämpää lähdettä kuin ihan vain oman luulonsa asian olevan näin.

Ja kuten sanoin, meillä esim. kätilö kertoi kyllä vuolaasti puudutuksen eduista, eikä sanonut siitä olevan mitään haittaa, mutta en kyllä usko sokeasti häntäkään, vaan otan mielummin itse tarkemmin asioista selvää ja punnitsen molempia vaihtoehtoja, ennen kun teen itse päätöksen.

"vieras"
Erään synnytyssairaalan ( ei varmaan tarpeeksi luotettava lähde sekään) sivuilla oli että minimaalinen riski mutta VOI laskea vauvan sydänääniä voimakkaasti. Osoiterivi ei minulla toimi joten nyt joudut näkemään itse vaivaa ja etsimään sivun itse ;) Tosin sekään tuskin kelpaa sinulle, en tiedä kenen ylijumalan lähde sinulle kelpaisi. Minusta päänsärkykin on aivan turha kokea jos ilmankin voi olla. Vastaa sinä nyt että oletko synnyttänyt ja lukenut ne neuvolan laput? Minä vastaan molempiin kyllä ja siksi onkin hiukka vaikeaa niitä luotettavia (?) papereita etsiä. Tosin nekin voi olla jonkun neuvolahörhön kirjoittamia...
Ja vastaa vielä siihen että MIKSI joudun sinullekin puolustelemaan luomusynnytystäni vaikka en ole sanallakaan muiden synnytyksiö arvostellut?

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730903]Tiedän, mun ei pitänyt enään tähän keskusteluun osallistua ;) Mutta menehän nyt ensin synnyttämään se vauvasi ennen kun tulet vähättelemään niitä haittoja.
Mun epiduraali vauvani syntyi 1,15 minuutin ponnitusvaiheen jälkeen imukuppiavustuksella. Oli sininen, sai lisähappea ja huonot pisteet. Itse repesin kohtalaisen runsaasti. Joten kyse ei todellakaan kohdallani ollut pienestä kutinasta ( sitäkin tosin esiintyi) .[/QUOTE]

Mistä tiedät, miten pahasti olisi käynyt, jos puudutusta ei olisi ollut. Siis miten tuo puudut aiheutti nuo ongelmat? Tiedän monia synnytyksiä, joissa on tullut ongelmia, vaikka ei ole käytetty puudutusta. En silti lähtisi väittämään, että puudutuksella nuo synnytykset olisivat olleet ongelmattomia.

ap.
[QUOTE="...";23730887]Eli toisin sanoen: et löytänyt lähteitä, joissa kerrotaan haittavaikutuksista vauvalle :D
Olipa yllätys.[/QUOTE]

Nopealla selailulla mä löysin tällaisen
Epiduraali
Ihan vaan googlasin "epiduraalin haittavaikutukset". Varmaan googlella löytyy lisää.

Yhteistyössä