Meneekö synnytys ilman puudutusta?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
haaveile vaan
[QUOTE="Horuksen silmä";23730253]Itse olen päässyt synnytyssaliin ollessani auki 3,5cm, 7cm ja 8cm. Kahdessa synnytyksessä puudutuksia on tarjottu useampaan otteeseen.[/QUOTE]

Täällä Helsingissä tilanne on tällä hetkellä vähän fiftyfifty. Jos osut synnyttämään rauhallisena päivänä, saat kaiken mahdollisen avun ja pääset synnytyssaliin heti. Jos osut synnyttämään ns. sulkupäivänä (osa sairaaloista sulkee ovensa synnyttäjiltä, kun on niin täyttä), voit unohtaa puudutteet ja synnytyssaliin pääset viime hetkillä.

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730237]Toi on vähän ontuvaa vertailua... Synnytys on luonnollinen asia. Kautta aikojen naiset ovat synnyttäneet. Kivunlievitys on melko uusi vaihtoehto synnytyksessä käytettäväksi. Varsinkin länsimaissa naiset pelkäävät kipua, mielestäni vähän liikaakin. Elämme kulttuurissa jossa on itsestäänselvyys ottaa droppia pienimpäänkin kipuun. Moni unohtaa että kivunhallitsemisessa kuitenkin oma mieli on avainasemassa.
Toki on hyvä kun kipuun saa lievitystä jos se menee hallitsemattomaksi. Mutta mielestäni on väärä asenne turvautua heti pienimmässäkin nipistyksessä lääkkeisiin.[/QUOTE]

Meinaatko että pyykin peseminen, syöminen, siivoaminen, ruuan itse kasvattaminen tai vaikkapa metsästäminen ei ole luonnollista? Silti jos sinun pitäisi nyt lähteä yhtäkkiä metsästä hakemaan ruokasi, niin varmasti kerkeäisi nälkä tulemaan.
Ja se on kyllä hauska, että minkään muun terveydenhoitoon liittyvän asian tiimoilta ei koskaan vedota tähän "se on ihan luonnollinen tapahtuma"- korttiin, kuin synnytyksessä. KUkaan ei esim. vastusta puudutusta jalkaleikkauksessa tai hammaslääkärissä ihan vain siksi, että kipu on ihan luonnollista niissä tilanteissa :D
Jostain syystä synnytykseen vain halutaan väkisin liittää näitä marttyyriasenteita suoraan raamatusta tyyliin "kivulla sinun tulee lapsesi synnyttää".

"eowyn"
Menee. Kaikki mömmöt vaan estävät sitä homman todellista etenemistä.
Peesi.

Viisaudenhampaan poisto on lääketieteellinen toimenpide, synnytys ihmisen keholle normaali ruumiintoiminto. Itse en uskaltaisi riskeeraata terveyttäni tai syntyvän lapseni terveyttä kovin heppoisin perustein. Lääkkeetön synnytys tuntui minusta turvallisimmalta ja turvallisuudentunne taas teki touhusta jopa mielekästä.

"tuittu"
Joo, olen käynyt vyöhyketerapiassa, jossa käsiteltiin korvia ja jalkapohjia. Oysissa esikoisen synnytyksessä sain korvahoitoa ja kuopuksen synnytyksessä Leena-kätilö, joka oli käynyt kursseja, tuli katsomaan ja ilmeisesti tiesi muuallakin kehossa sijaitsevia pisteitä, joita kannatti painaa kivunlievitykseen. Enpä niin tarkkaan sitten kysynyt, oliko tämä nyt vyöhyketerapiaa vai mitä, pääasia, että auttoi :). Shiatsussa lienee sekä akupainannassa myös samankaltaisuuksia...

"..."
Nimenomaan! Rentoutus ym. kehon ja mielen hallinta on parhaita kivunlievityskeinoja. Mulla auttaa myös kun ajattelen ettei se kipu ikuisuuksia kestä.

Nyt kun luen näitä vastauksia ja huomaan että moni muukin on kestänyt, niin uskon että itsekin kestän. Synnytys sentään palkitsee hieman paremmin kuin viisurin poisto. :D
Jos sinulla olisi esim. syöpä jalassa ja se pitäisi amputoida, niin haluaisitko nukutuksen vai menisitkö ihan vain kehon ja mielen itsehallinnalla ja rentoutumisella? Kyllähän se melko palkitsevaa on sekin, että saa jäädä henkiin, mutta jotenkin veikkaan, että ei tulisi sinulle mieleenkään ilman kivunlievitystä lähteä tuohon leikkiin, joten miksi sitten synnytykseen?

"..."
[QUOTE="eowyn";23730286]Peesi.

Viisaudenhampaan poisto on lääketieteellinen toimenpide, synnytys ihmisen keholle normaali ruumiintoiminto. Itse en uskaltaisi riskeeraata terveyttäni tai syntyvän lapseni terveyttä kovin heppoisin perustein. Lääkkeetön synnytys tuntui minusta turvallisimmalta ja turvallisuudentunne taas teki touhusta jopa mielekästä.[/QUOTE]

Oletteko te kaikki todella synnyttäneet kotona?
Jos synnytys kerran on niin luonnollinen ruumiintoiminto, niin miksi ihmeessä menette sairaalaan synnyttämään???

"eowyn"
[QUOTE="...";23730272]Meinaatko että pyykin peseminen, syöminen, siivoaminen, ruuan itse kasvattaminen tai vaikkapa metsästäminen ei ole luonnollista? Silti jos sinun pitäisi nyt lähteä yhtäkkiä metsästä hakemaan ruokasi, niin varmasti kerkeäisi nälkä tulemaan.
Ja se on kyllä hauska, että minkään muun terveydenhoitoon liittyvän asian tiimoilta ei koskaan vedota tähän "se on ihan luonnollinen tapahtuma"- korttiin, kuin synnytyksessä. KUkaan ei esim. vastusta puudutusta jalkaleikkauksessa tai hammaslääkärissä ihan vain siksi, että kipu on ihan luonnollista niissä tilanteissa :D
Jostain syystä synnytykseen vain halutaan väkisin liittää näitä marttyyriasenteita suoraan raamatusta tyyliin "kivulla sinun tulee lapsesi synnyttää".[/QUOTE]

Jalkaleikkaus ei ole normaali ruumiintoiminto. Synnytys ei välttämättä ole kaikille kovinkaan kivulias. Jotkut eivät tunne lainkaan kipua. Itse uskon, että suuri osa nykynaisten kipuilusta johtuu peloista, väärästä tiedosta ja vääristä synnytyskäytännöistä.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730272]Ja se on kyllä hauska, että minkään muun terveydenhoitoon liittyvän asian tiimoilta ei koskaan vedota tähän "se on ihan luonnollinen tapahtuma"- korttiin, kuin synnytyksessä. KUkaan ei esim. vastusta puudutusta jalkaleikkauksessa tai hammaslääkärissä ihan vain siksi, että kipu on ihan luonnollista niissä tilanteissa :D
Jostain syystä synnytykseen vain halutaan väkisin liittää näitä marttyyriasenteita suoraan raamatusta tyyliin "kivulla sinun tulee lapsesi synnyttää".[/QUOTE]

Mietihän onko jalkaleikkaus ihan luonnollinen juttu? Tai hammaslääkärissä käynti? Ja hammaslääkärin poraamisen moni varmasti kestäisi ilman puudutusta.
Sulla on nyt vähän hyökkäävä asenne asian suhteen. Missään en ole puhunut marttyyriäideistä. Kivunlievitys on ok, jos ei kestä sitä kipua. Mutta monella näyttää olevan valmiiksi asenne että kaikki lääkkeet mulle ja heti.

"eowyn"
[QUOTE="...";23730302]Oletteko te kaikki todella synnyttäneet kotona?
Jos synnytys kerran on niin luonnollinen ruumiintoiminto, niin miksi ihmeessä menette sairaalaan synnyttämään???[/QUOTE]

No minä kyllä olen synnyttänyt kotona, toki tiedän, ettei valintani ole tällä hetkellä kovinkaan yleinen. En ymmärrä miksi Suomessa pyritään tekemään synnytyksestä lääketieteellinen tapahtuma, miksi ihmeessä synnytykset pyritään keskittämään suuriin yliopistollisiin sairaaloihin. Sairaaloissa diagnosoidaan ja hoidetaan sairauksia. Onko normaali synnytys sairaus tai kehon vikatila? Omasta mielestäni se kuuluu ihan normaaliin elämään eikä synnytystä tarvitse hoitaa millään tapaa.

"juu"
kysyi että miksi ilman puudutteita, kun niitä voisi saada, mun vastaus perustuen omiin kokemuksiin on että á) synnytys meni nopeammin b) pystyin ponnistamaan oikeaan suuntaan, eli ei tullut repeämiä, nirhaumia tms c) toipuminen oli nopeinta, olin suihkussa heti kun vauvaa oli ihailtu, syötetty ja punnittu, oli kuin ei olisi synnyttänyt ollenkaan.

Kahdessa ekassa sain epiduraalin ja molemmissa ponnistin vähän väärään suuntaan, ja muutaman tikin sain ekassa ja tokassa tulki jotain nirhaumia, kolmennessa kipu sanoi että ei sinnepäin. Avautumisvaihe oli nopea 1,5h supistuksista, kahdessa aikaisemmassa synnytys hidastui paljon, kun sain puudutuksen. Korostan, että nämä olivat minun omia henkilökohtaisia kokemuksia, ei totuutksia eikä káikilla mene näin, ihan yhtä hyvä fiilis jäi jokaisesta synnytksestä ja mun mielestä on kiva että olen sannut kokea sekä puudutuksen että luomun. Ei se miten synnyttää parempaa äitiä kenestäkään tee, en usko " kärsi, saat kirkkaimman kruunun" hokemaan. Kolmannessa ehdottelin kyllä kätilölle, että josko saisin spinaalin, mutta kätilö vaan hymyili ja totesi, ei nyt ponnistetaan

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730302]Oletteko te kaikki todella synnyttäneet kotona?
Jos synnytys kerran on niin luonnollinen ruumiintoiminto, niin miksi ihmeessä menette sairaalaan synnyttämään???[/QUOTE]

Synnytksissä on komplikaatioriskit, joten jos on mahdollista synnyttää sairaalassa tai vaihtoehtoisesti kotisynnytys sairaalan välittömässä läheisyydessä , niin varmasti enimmistö valitsee ns turvallisen tavan synnyttää.

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730316]Mietihän onko jalkaleikkaus ihan luonnollinen juttu? Tai hammaslääkärissä käynti? Ja hammaslääkärin poraamisen moni varmasti kestäisi ilman puudutusta.
Sulla on nyt vähän hyökkäävä asenne asian suhteen. Missään en ole puhunut marttyyriäideistä. Kivunlievitys on ok, jos ei kestä sitä kipua. Mutta monella näyttää olevan valmiiksi asenne että kaikki lääkkeet mulle ja heti.[/QUOTE]

En vain voi tajuta tuota mantraa siitä, että kyseessä on niin luonnollinen tapahtuma, ja että vuosituhansia ihmiset ovat synnyttäneet ilman mitään lääkkeittä. Tottakai varmasti jokainen pystyy synnyttämään ilman lääkkeitä, mutta mitä järkeä ihan vain sen tähden, että vuosisatoja ihmiset ovat siihen pystyneet. Kuten sanoin, vuosisatoja ihmiset ovat metästäneet itse oman ruokansa, silti nykyisin valtaosa käy Prismasta hakemassa ravintonsa. Miksi sitten yhdellä elämänalueella pitäisi pitäytyä menneisyydessä, sitä en tajua.

Mitä tulee tuohon luonnollisuuteen, niin ihan samalla tavoin kaikki ihmisten sairaudet ovat luonnollisia. On esim. ihan luonnollista, että kun elää tarpeeksi vanhaksi, niin näkökyky heikkenee. Miksi ihmiset eivät tässä vain sopeudu siihen luonnollisuuteen, vaan hankkivat silmälasit helpottamaan elämää? Eli lähinnä naurattaa tuo luonnollisuuteen vetoaminen, koska raskaus ja synnytys ovat ainoita elämänalueita, joilla tuohon vielä vedotaan, ja kannattaa jokaisen vähän miettiä, että miksi.

epiduraalia ei tarvittu
[QUOTE="vieras";23727877]Mulla ei menny. Ekaa synnytin 28 tuntia ja toista "vain" 14. Ekan ponnistusaika liki 2 tuntia, kun jäi jumiin ja vedettiin imukupilla. Luojan kiitos, että olin vaatinut itselleni epiduraalin. Kakkosen kohdalla ei tarvinnu enää vaatia, olivat varmaan lukeneet mun ekan synnytyksen paperit...[/QUOTE]

Täälläkin pitkä synnytys joka päättyi imukuppisynnytykseen, mutta ihan hyvin pärjäsin ilman epiduraalia.
Kolme synnytystä mulla kaikkiaan muttei ole epiduraalia tarvittu. Millaistahan se synnyttäminen olisi ollut epiduraalilla?? No, sitä en tule koskaan tietämään.

Synnytykseen kannattaa lähteä avoimin mielin. Itse kerroin kätilölle, että haluan ensin rauhassa yrittää ilman lääkkeitä. Kun kipu yltyi sain ensiksi ilokaasua ja sillä pärjäili hyvän tovin. 8 cm kohdalla kivut olivat aivan valtavat ja valvottu yö uuvutti aikalailla. Tässä vaiheessa minulle annettiin kohdunkaulapuudute, jonka avulla sain hetken levättyä ennen ponnistusvaihetta. Tosin myös synnytys hidastui, eli piti myös laittaa oksitosiinitippa käteen lopulta. Kun olin saanut levättyä, niin jaksoin myös kunnolla ponnistaa ja ponnistusvaiheen kesto olikin vain reilu 5 min.

Eli kannattaa pitää mieliavoinna kaikille vaihtoehdoille ja olla liikaa suunnitelematta synnytystä. Jos odotukset liian korkealla synnytyksen suhteen, niin sitten myös helposti tipahtaa ja korkeelta.

Muokkaan vielä, että jos vielä joskus menen synnyttämään niin otan ehdottomasti epiduraalin. Synnytys meni kyllä aika sumussa kun ne kivut olivat niin kokonaisvaltaisia.

Viimeksi muokattu:
"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730346]En vain voi tajuta tuota mantraa siitä, että kyseessä on niin luonnollinen tapahtuma, ja että vuosituhansia ihmiset ovat synnyttäneet ilman mitään lääkkeittä. Tottakai varmasti jokainen pystyy synnyttämään ilman lääkkeitä, mutta mitä järkeä ihan vain sen tähden, että vuosisatoja ihmiset ovat siihen pystyneet. Kuten sanoin, vuosisatoja ihmiset ovat metästäneet itse oman ruokansa, silti nykyisin valtaosa käy Prismasta hakemassa ravintonsa. Miksi sitten yhdellä elämänalueella pitäisi pitäytyä menneisyydessä, sitä en tajua.

Mitä tulee tuohon luonnollisuuteen, niin ihan samalla tavoin kaikki ihmisten sairaudet ovat luonnollisia. On esim. ihan luonnollista, että kun elää tarpeeksi vanhaksi, niin näkökyky heikkenee. Miksi ihmiset eivät tässä vain sopeudu siihen luonnollisuuteen, vaan hankkivat silmälasit helpottamaan elämää? Eli lähinnä naurattaa tuo luonnollisuuteen vetoaminen, koska raskaus ja synnytys ovat ainoita elämänalueita, joilla tuohon vielä vedotaan, ja kannattaa jokaisen vähän miettiä, että miksi.[/QUOTE]

No mietihän miksi?
Lääkkeethän on ns "myrkkyä". Miksi ihmisen täytyy joka kivun tullen pumppauttaa kehoonsa näitä kemiallisia yhdisteitä? Onko se todellakin niin tarpeellista? Länsimaisten ihmisten suhtautuminen lääkkeisiin on melko kieroutunutta. Unohdetaan mitä ne lääkkeet on. Tiesit varmaan kuinka puudutteet vaikuttavat myös siihen vauvaan? Epiduraalit ja spinaalit ovat melkoisia tainnuttajia. Omat kokemukseni epiduraalista on aika huonoja. Harmittaa että sellaista myrkkyä suostuin ottamaan kehooni. Nykyihmiset käyttävät liikaa lääkkeitä. Kuinkahan moni tänäänkin istuu autonrattiin kolmiolääkkeettä veressään? Mä en ymmärrä tätä lääkemyönteistä yhteiskuntaa. Kun nipistää otetaan lääkettä. Tiesitkö että moni kärsii päänsärystä jonka aiheuttaa jatkuva kipulääkkeiden nappileminen? ja miten ihmiset lääkitsevät tätä kipua? ottamalla lisää kipulääkettä. Hienoa eikö.
En nyt lähtisi sotkemaan tähän keskusteluun noita ihminen on luonnostaan metsästänyt yms aiheita. Koska nyt keskustelemme lääkkeistä ja niiden tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta synnytyksessä.

"eowyn"
[QUOTE="...";23730346]En vain voi tajuta tuota mantraa siitä, että kyseessä on niin luonnollinen tapahtuma, ja että vuosituhansia ihmiset ovat synnyttäneet ilman mitään lääkkeittä. Tottakai varmasti jokainen pystyy synnyttämään ilman lääkkeitä, mutta mitä järkeä ihan vain sen tähden, että vuosisatoja ihmiset ovat siihen pystyneet. Kuten sanoin, vuosisatoja ihmiset ovat metästäneet itse oman ruokansa, silti nykyisin valtaosa käy Prismasta hakemassa ravintonsa. Miksi sitten yhdellä elämänalueella pitäisi pitäytyä menneisyydessä, sitä en tajua.

Mitä tulee tuohon luonnollisuuteen, niin ihan samalla tavoin kaikki ihmisten sairaudet ovat luonnollisia. On esim. ihan luonnollista, että kun elää tarpeeksi vanhaksi, niin näkökyky heikkenee. Miksi ihmiset eivät tässä vain sopeudu siihen luonnollisuuteen, vaan hankkivat silmälasit helpottamaan elämää? Eli lähinnä naurattaa tuo luonnollisuuteen vetoaminen, koska raskaus ja synnytys ovat ainoita elämänalueita, joilla tuohon vielä vedotaan, ja kannattaa jokaisen vähän miettiä, että miksi.[/QUOTE]

Synnytykseen puuttuminen lisää kuoleman ja vammautumisen riskejä. Silmälasien käyttö vähentää niitä. Luonnollisuus-argumentilla tarkoitetaan lähinnä sitä, että synnytys sujuu parhaiten ja turvallisiten niin kauan kun siihen ei puututa turhaan. Tarkoitetaan, että synnytystä ei tarvitse "hoitaa" sillä se ei ole mikään sairaus tai elimistön rappeuma tahi vikatila, vaan täysin normaali tapahtuma.

Eihän kukaan lähde silmäleikkaukseen jos näkö on normaali tai leikauta jalkaansa jos siinä ei ole mitään vikaa. Don't fix it if it ain't broken.

"vieras"
En saanut puudutetta koska kätilö oli sitä mieltä, että puudutteita ilman kuuluu synnyttää. Yritin kysellä synnytyksen etenemisestä tietoja, ja hän joko murisi takaisin jotain , mitä en kuullut tai oli hiljaa eikä vastannut mihinkään. Ymmärtäisin jos olisin puhutellut häntä rumasti, mutta olin viimeiseen asti ystävällinen ja yritin vain kysyä missä mennään. Hän ei noteerannut kivunlievityspyyöntöäni mitenkään ja hänen käytöksensä sai mut ihan hysteeriseksi sitten loppujenlopuksi. Mielestäni synnyttäjän toiveita tulee kuunnella ja kunnioittaa, eikä synnytystä hoideta kätilön periaatteiden mukaan. Synnytyksen edistymistä pitäisi myös tiedottaa synnyttäjälle itselleen, eikä jättää arvailujenvaraan paljon on auennut. Se hänen asenteensa teki siitä synnytyksestä helvetin, pelkäsin sitä naista enkä uskaltanut muuta enää kuin itkeä itsekseni ja toivoa, että se loppuu.

hermo
Ilokaasulla pärjäsin ihan hyvin. Tuskaisinta vain oli kun kahdessa viimeisessä synnytyksessä vauva painoi hermoa eikä sille kivulle tullu taukoja supistusten välissä. Se vei voimia.

"vieras"

Sinun kannattaisi tutustua aiheeseen hieman paremmin. Nimen omaan lääketieteellisistä syistä synnytyksiä viedään sairaaloissakin takaisin "luonnollisempaan" suuntaan, eli toisin kuin 80-90- luvulla puudutusten ja toimenpiteiden määrää koitetaan vähentää ihan siksi, että niiden on havaittu vain lisäävän komplikaatioita ja turvallisuusriskejä. Se että äiti makaa passiivisena ja puudutettuna selällään hidastaa synnytystä, edesauttaa repeämien syntymistä ja lisäksi lisää riskiä että että vauva tulee väärässä asennossa ja voi siksi vahingoittua tai jopa vammautua tai kuolla synnytyksessä. Kun äiti hakee asennon itse eikä synnytykseen muutenkaan puututa liikaa, vauva pääsee syntymään nopeammin ja turvallisemmin. Toki kipulääkkeitä saa käyttää ja niiden käyttö on monissa tilanteissa järkevääkin, mutta sillä synnytyskivulla on oma tehtävänsä, eikä synnytystä voi verrata jalkaleikkaukseen. Sitä paitsi jalkaleikkauksessa olet potilas, synnytyksessä asiakas.

"..."
[QUOTE="eowyn";23730415]Synnytykseen puuttuminen lisää kuoleman ja vammautumisen riskejä. Silmälasien käyttö vähentää niitä. Luonnollisuus-argumentilla tarkoitetaan lähinnä sitä, että synnytys sujuu parhaiten ja turvallisiten niin kauan kun siihen ei puututa turhaan. Tarkoitetaan, että synnytystä ei tarvitse "hoitaa" sillä se ei ole mikään sairaus tai elimistön rappeuma tahi vikatila, vaan täysin normaali tapahtuma.

Eihän kukaan lähde silmäleikkaukseen jos näkö on normaali tai leikauta jalkaansa jos siinä ei ole mitään vikaa. Don't fix it if it ain't broken.[/QUOTE]

Jos kerran synnytykseen puuttuminen lisää kuoleman ja vammautumisen riskiä, niin edelleen, miksi niin moni menee sairaalaan synnyttämään. Jos se kerran automaattisesti jokaisen kohdalla on parempi hoitaa ilman mitään puuttumista, niin miksi mennä sairaalaan? Vai olisiko sittenkin niin, että joidenkin kohdalla se synnytykseen puuttuminen voisikin olla ihan hyväksi ja vähentää vammautumisen riskiä. Jos synnytys esim. pitkittyy liiallisen kivun ja sitä seuraavan lihasjännityksen tähden, niin eikös se nyt olisi järkevämpää hoitaa sitä kipua?

"..."
[QUOTE="vieras";23730428]Sinun kannattaisi tutustua aiheeseen hieman paremmin. Nimen omaan lääketieteellisistä syistä synnytyksiä viedään sairaaloissakin takaisin "luonnollisempaan" suuntaan, eli toisin kuin 80-90- luvulla puudutusten ja toimenpiteiden määrää koitetaan vähentää ihan siksi, että niiden on havaittu vain lisäävän komplikaatioita ja turvallisuusriskejä. Se että äiti makaa passiivisena ja puudutettuna selällään hidastaa synnytystä, edesauttaa repeämien syntymistä ja lisäksi lisää riskiä että että vauva tulee väärässä asennossa ja voi siksi vahingoittua tai jopa vammautua tai kuolla synnytyksessä. Kun äiti hakee asennon itse eikä synnytykseen muutenkaan puututa liikaa, vauva pääsee syntymään nopeammin ja turvallisemmin. Toki kipulääkkeitä saa käyttää ja niiden käyttö on monissa tilanteissa järkevääkin, mutta sillä synnytyskivulla on oma tehtävänsä, eikä synnytystä voi verrata jalkaleikkaukseen. Sitä paitsi jalkaleikkauksessa olet potilas, synnytyksessä asiakas.[/QUOTE]

Tilastotieteiden ystävänä uskon ehkä kuitenkin enemmän lukuihin siitä, miten paljon niin lasten kuin synnyttävien naisten kuolemat ovat vähentyneet tässä vuosien saatossa :D

Mä en tiedä missä se raja virallisesti menee, mutta kun synnytys on edennyt pisteeseen X, ja olet tietyn verran auki, niin puudutusta ei enää anneta.
mutta ei ne joka välissä tarkista missä mennään. MUlta kattovat et seittemän senttii auki ja outtelivat että tulee anestesialääkäri, muttei ehtinyt kun tyttö syntykin tunnin päästä, ei ne sen seittemän sentin jälkeen enää tarkistaneet ja outtivat kyl lääkärii ihan kokoajan, eli oisin saanut puudutteen vaikka olinkin auki kokonaan ;)

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730411]No mietihän miksi?
Lääkkeethän on ns "myrkkyä". Miksi ihmisen täytyy joka kivun tullen pumppauttaa kehoonsa näitä kemiallisia yhdisteitä? Onko se todellakin niin tarpeellista? Länsimaisten ihmisten suhtautuminen lääkkeisiin on melko kieroutunutta. Unohdetaan mitä ne lääkkeet on. Tiesit varmaan kuinka puudutteet vaikuttavat myös siihen vauvaan? Epiduraalit ja spinaalit ovat melkoisia tainnuttajia. Omat kokemukseni epiduraalista on aika huonoja. Harmittaa että sellaista myrkkyä suostuin ottamaan kehooni. Nykyihmiset käyttävät liikaa lääkkeitä. Kuinkahan moni tänäänkin istuu autonrattiin kolmiolääkkeettä veressään? Mä en ymmärrä tätä lääkemyönteistä yhteiskuntaa. Kun nipistää otetaan lääkettä. Tiesitkö että moni kärsii päänsärystä jonka aiheuttaa jatkuva kipulääkkeiden nappileminen? ja miten ihmiset lääkitsevät tätä kipua? ottamalla lisää kipulääkettä. Hienoa eikö.
En nyt lähtisi sotkemaan tähän keskusteluun noita ihminen on luonnostaan metsästänyt yms aiheita. Koska nyt keskustelemme lääkkeistä ja niiden tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta synnytyksessä.[/QUOTE]

En itseasiassa tiedä tuota, mitä vahinkoa puudutus aiheuttaa vauvalle, joten voisitko kertoa.

Ja itse en lähtisi nyt sotkemaan lääkkeiden väärin- ja ylikäyttöä luonnolliseen ja tarpeelliseen kivunlievitykseen.

"eowyn"
[QUOTE="...";23730442]Jos kerran synnytykseen puuttuminen lisää kuoleman ja vammautumisen riskiä, niin edelleen, miksi niin moni menee sairaalaan synnyttämään. Jos se kerran automaattisesti jokaisen kohdalla on parempi hoitaa ilman mitään puuttumista, niin miksi mennä sairaalaan? Vai olisiko sittenkin niin, että joidenkin kohdalla se synnytykseen puuttuminen voisikin olla ihan hyväksi ja vähentää vammautumisen riskiä. Jos synnytys esim. pitkittyy liiallisen kivun ja sitä seuraavan lihasjännityksen tähden, niin eikös se nyt olisi järkevämpää hoitaa sitä kipua?[/QUOTE]

Ihmiset tekevät nykyään paljon typeriä asioita. Suuri osa väestöstä on ylipainoisia, onko ylipaino mielestäsi tavoiteltava tila kun se on niin muotia? Ihmiset ostavat eineksiä ja roskaruokaa, tarkoittaako se, että einekset ja roskaruoka ovat hyvä valinta ja tuoreet kasvikset huono?

Sairaalassa toki tulee hoitaa ne synnytykset, joissa ilmenee komplikaatioita tai jotka ovat jo valmiiksi korkean riskin synnytyksiä. Mitään todellista syytä sille, että normaalit synnytykset "hoidetaan" sairaalassa ei ole, kyse on vain ennakkoluuloihin ja pelkoihin perustuva tapa. Esimerkiksi Hollannissa moni nainen synnyttää kotona.

Yhteistyössä