Kaverini luomusynnytys ainakin kuulostaa kauhealta. Hän oli niin kipeä ja voimaton, että ponnistusvaihe pitkittyi kun hän ei jaksanut ponnistaa kivuiltaan kuulemma kunnolla. Siinävaiheessa oli puudutukset myöhäistä ja enää ei muuta vaihtoehtoa annettu kuin imukuppi esiin ja kiskomaan. Sektio olisi ollut seuraava keino. Mutta monen luomusynnytys on mennyt tietysti ihan hyvin, moni on sanonut heistä, että ei tehnyt edes kunnolla kipeää. Ehkä se sitten on ollutkin se syy, miksi ei ole tarvittu lievitystä, jos kipuraja ei ylity.
Ainakin jos vertaan tähän kaverin synnytykseen omaani niin kyllähän mun synnytykset paljon helpommin on mennyt. Olen lähtenyt sillä asenteella,että ilman kivunlievitystä jos suinkin voin, mutten ehdottomana. Ja niinpä olen kaksi kertaa kuitenkin sen puudutteen ottanut. Ensiksi epiduraalin ja toiseksi spinaalin ja näistä voin suositella spinaalia, epiduraali ei ehkä niin hyvin toiminut. Tai sitten sen kanssa meni ajoitus väärin, mutta jälkimmäisessä synnytyksessä spinaali toimi loppuun asti hyvin. Se ei vienyt ponnistuksen tunnetta, vaan kova "paskahätä" valtasi minut ja lapsivettä ryöpsähti viimeisetkin pois alta. Sitä painon tunnetta vastaan aloin lasta työntämään ulos ja kahdella työnnöllä oli maailmassa. Ilman kipuja. Muutenkin sitä synnytystä odoteltiin rauhallisissa merkeissä hämärässä salissa yöllä, mioehen kanssa käsikädessä
Että tosi hyvä muisto jäi.
Epiduraalin kanssa meni esikoista vääntäessä ajoitus ehkä väärin sillä synnytyksen loppu oli kipeä kun vaikutusaika lakkasi, mutta ehkä se epiduraali auttoi siihenkin, koska olin saanut voimia levon ansiosta. Ne kovimmat supistukset lakkasi tuntumasta(supistukset eivät tietenkään tauonneet, vaan ihan yhtä terävinä ne piirtyivät monitoriin, en vaan tuntenut niitä hetkeen)
Sellaisia kokemuksia, ja mä en suinkaan kokenut pettymystä kun päädyin puudutteisiin, en tosin ollutkaan mikään ehdoton. Ei minua ärsytä, jos joku sanoo, että haluaa kokeilla ilman puudutusta.. mutta suoraansanoen sellainen ehdottomuus että "en varmasti ota " jotenkin joka asiassa yleensäkin särähtää korvaan. Never say never
Koska ei olla ennustajia kuitenkaan, niin eipä ruveta vannomaan. Ei täällä tosin montaa sellaista olekaan, ap:kin vaikuttaa ihan tervejärkiseltä ihmiseltä. Mutta on mielestäni toisilta ihan tarpeetonta pelotella etukäteen kaikilla haitoilla ja uhota, kuinka ei ole hyväksi ja kuinka kaikki kestää synnytyksen ilmankin ja kenenkään ei pitäisi ottaa. Sellainen on vaan jo fanaattisuuden piikkiin menevää, eikä ollenkaan mukava mieli varmaan monellekaan lukea sellaista paasaamista täällä.