Meneekö synnytys ilman puudutusta?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730922]Mistä tiedät, miten pahasti olisi käynyt, jos puudutusta ei olisi ollut. Siis miten tuo puudut aiheutti nuo ongelmat? Tiedän monia synnytyksiä, joissa on tullut ongelmia, vaikka ei ole käytetty puudutusta. En silti lähtisi väittämään, että puudutuksella nuo synnytykset olisivat olleet ongelmattomia.[/QUOTE]

Puudutus selkeästi pidensi ponnistusvaihetta, koska en tuntenut supistuksia kunnolla. ja pitkittynyt ponnistusvaihe vaikutti myös vauvan tilaan.
Mutta usko mitä uskot.

"..."
[QUOTE="vieras";23730914] Erään synnytyssairaalan ( ei varmaan tarpeeksi luotettava lähde sekään) sivuilla oli että minimaalinen riski mutta VOI laskea vauvan sydänääniä voimakkaasti. Osoiterivi ei minulla toimi joten nyt joudut näkemään itse vaivaa ja etsimään sivun itse ;) Tosin sekään tuskin kelpaa sinulle, en tiedä kenen ylijumalan lähde sinulle kelpaisi. Minusta päänsärkykin on aivan turha kokea jos ilmankin voi olla. Vastaa sinä nyt että oletko synnyttänyt ja lukenut ne neuvolan laput? Minä vastaan molempiin kyllä ja siksi onkin hiukka vaikeaa niitä luotettavia (?) papereita etsiä. Tosin nekin voi olla jonkun neuvolahörhön kirjoittamia...
Ja vastaa vielä siihen että MIKSI joudun sinullekin puolustelemaan luomusynnytystäni vaikka en ole sanallakaan muiden synnytyksiö arvostellut?[/QUOTE]
Olen jo vastannut tuohon, eli lue tarkemmin. En ole neuvolasta saanut yhtäkään esitettä, jossa puhuttaisiin puudutuksesta, sen eduista tai haitoista, joten en tiedä mistä neuvolan lapuista puhut.

Mitä tulee tuohon puolusteluun, niin en minä voi tietää, miksi sinä koet tarvetta erityisesti puolustella omaa synnytystäsi. Minulle on ihan sama, miten joku toinen synnyttää, vaikka sitten päällään seisten. Itse kuitenkin haluan asiasta luotetettavaa tietoa, mahdollisimman monelta eri taholta, ennen kun teen mitään ratkaisuja suuntaan tai toiseen. Mielestäni nyt vain on typerää tehdä päätöksiä ihan vain siksi, että yksittäinen ihminen jotain suosittelee tai koska satoja vuosia on asia tehty jollain tavalla.

"vieras"
[QUOTE="...";23730907]Puhuin hörhöistä yleisesti, en tarkoittanut että sinä nimenomaisesti olet hörhö. Mielestäni hörhö on sellainen, joka vain vaahtoaa omaa mielipidettään ainoana totuutena, mutta jolla ei ole esittää mitään lähdettä sanojensa tueksi. Ja tässä keskustelussa useampikin on kovaan ääneen huudellut, kuinka puudutuksesta on haittaa vauvalle, mutta kukaan ei ole esittänyt mitään pätevämpää lähdettä kuin ihan vain oman luulonsa asian olevan näin.

Ja kuten sanoin, meillä esim. kätilö kertoi kyllä vuolaasti puudutuksen eduista, eikä sanonut siitä olevan mitään haittaa, mutta en kyllä usko sokeasti häntäkään, vaan otan mielummin itse tarkemmin asioista selvää ja punnitsen molempia vaihtoehtoja, ennen kun teen itse päätöksen.[/QUOTE]

Tämä oli varmaan vitsi? Jos tässä keskustelussa joku on hörhö niin sinä. Sinulle on sanottu haitoista, kerrottu TOSItapahtumia, annettu linkkejä, olen sanonut että lue edes ne neuvolan paperit ja mikään ei kelpaa. Koko ajan jankkaat että en luota hörhöihin, ette osaa sanoa jne :D

haaveile vaan
Se on ihan totta että moni ottaa lääkkeen pienimpäänkin särkyyn, itse en kovin herkästi lääkkeitä syö ihan siitä syystä että niille tulee immuuniksi ja ne aiheuttaa riippuvuutta. Oon muuten kuullut että ilokaasukin voi aiheuttaa riippuvuutta.

Tosiaan kipu viisaudenhampaan poiston jälkeen ei loppunut siihen operaatioon vaan jatkui vielä pitkään. Oon joskus kaatunut niin pahasti, että pakaralihakset revähti ja nahka repesi, jatkuvaa kipua kesti 2kk, lääkkeitä en ottanut vaan ajattelin koko ajan aikaa kun kipu on ohi (vaikka tuntui ettei se aika koskaan tule). Liikuin aina kun mahdollista, ettei lihakset jumiudu ja lääkäri totesikin että liikunta nopeutti paranemista ja lievitti kipua.

En yritä olla marttyyri, enkä arvostele kenenkään valintoja, vaan kysyin voiko synnytyksen kestää ilman kivunlievitystä ja sainkin siihen vastauksen. En ymmärrä miten jotkut tostakin onnistuu vetämään herneet perseeseen!
Itse en tosiaan käytä koskaan mitään särkylääkkeitä, mutta synnytyksessä otin epiduraalin, vaikka siitä sovittaessa viereiseen saliin haettiin omasta synnytyssalistani juosten adrenaliinipiikki, kun viereisen salin synnyttäjällä verenpaineet laski epiduraalin jälkeen olemattomiin.

Tajusin siis hyvin, ettei kyseinen puudutus ole riskitön, mutta kivut olivat niin kovat, että olin riskin valmis ottamaan.

Kivut eivät synnytyksessä suinkaan aina pääty lapsen syntymään. Mulla oli parin tunnin tauko ja sen jälkeen repeymät alkoivat aiheuttamaan voimakasta kipua. Koska olen buranalle allerginen en voinut ottaa tavanomaista burana + panadol lääkitystä tähän ja totesin pelkän panadolin olevan tehotonta niihin kipuihin. Kivut olivat pahoja pari ekaa vuorokautta (saivat kiemurtelemaan), mutta mitään kunnon lääkitystä niihin ei sairaalasta saanut. En usko tämän kivun jalostaneen minua mitenkään vaan se vain haittasi tutustumista uuteen tulokkaaseen.

"Horuksen silmä"
Nimimerkin "..." olisi parasta synnyttää se lapsi enen kun alkaa täällä nimitellä SYNNYTTÄNEITÄ äitejä hörhöiksi ja kuittaamaan heidän todelliset kokemukset synnytyksestä epäluotettavina.

"vieras"
[QUOTE="...";23730957]Olen jo vastannut tuohon, eli lue tarkemmin. En ole neuvolasta saanut yhtäkään esitettä, jossa puhuttaisiin puudutuksesta, sen eduista tai haitoista, joten en tiedä mistä neuvolan lapuista puhut.

Mitä tulee tuohon puolusteluun, niin en minä voi tietää, miksi sinä koet tarvetta erityisesti puolustella omaa synnytystäsi. Minulle on ihan sama, miten joku toinen synnyttää, vaikka sitten päällään seisten. Itse kuitenkin haluan asiasta luotetettavaa tietoa, mahdollisimman monelta eri taholta, ennen kun teen mitään ratkaisuja suuntaan tai toiseen. Mielestäni nyt vain on typerää tehdä päätöksiä ihan vain siksi, että yksittäinen ihminen jotain suosittelee tai koska satoja vuosia on asia tehty jollain tavalla.[/QUOTE]

Alan peesata horuksen silmää että ei tässä keskustelussa tunnu olevan mitään järkeä. Sama kuin päätä hakkaisi seinään...No pyydäppä ensi kerralta siltä neuvolan tädiltä faktoja pöytään. Ai niin mutta se on yksittäinen hörhö, ei kelpaa. No soita suoraan anestesialääkärille ja kysy, mutta muista että hänkin voi olla jossain salaliitossa sinua vastaan...Sinulle on ihan sama miten muut synnyttää mutta olet seitsemän sivua vauhkonnut nimenomaan muiden synnytyksistä :D Kuule, jospa odottaisit sinne synnytykseen asti ennen kuin teet päätöksiä :D

"..."
[QUOTE="vieras";23730962]Tämä oli varmaan vitsi? Jos tässä keskustelussa joku on hörhö niin sinä. Sinulle on sanottu haitoista, kerrottu TOSItapahtumia, annettu linkkejä, olen sanonut että lue edes ne neuvolan paperit ja mikään ei kelpaa. Koko ajan jankkaat että en luota hörhöihin, ette osaa sanoa jne :D[/QUOTE]

Niin ja aivan samoin tässä keskustelussa moni muu on kertonut puudutuksen eduista, hyvin menneistä puudutuksista ja aivan vastakkaisista TOSItapahtumista, joissa puudutus on edesauttanut vauvan ja äidin hyvinvointia ja kerrottu virallisista lähteistä, joissa kerrotaan että puudutuksesta ei ole haittaa. Eikö? Ja koko ajan vain jankkaat, ette luota niihin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23730988]Alan peesata horuksen silmää että ei tässä keskustelussa tunnu olevan mitään järkeä. Sama kuin päätä hakkaisi seinään...No pyydäppä ensi kerralta siltä neuvolan tädiltä faktoja pöytään. Ai niin mutta se on yksittäinen hörhö, ei kelpaa. No soita suoraan anestesialääkärille ja kysy, mutta muista että hänkin voi olla jossain salaliitossa sinua vastaan...Sinulle on ihan sama miten muut synnyttää mutta olet seitsemän sivua vauhkonnut nimenomaan muiden synnytyksistä :D Kuule, jospa odottaisit sinne synnytykseen asti ennen kuin teet päätöksiä :D[/QUOTE]

Meillä ainakin neuvolan täti kehotti lämpimästi omien synnytystensä pohjalta ottamaan kaikki mahdolliset kivunlievitykset eli kai tuo riippuu ihan neuvon tädistäkin.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730992]Niin ja aivan samoin tässä keskustelussa moni muu on kertonut puudutuksen eduista, hyvin menneistä puudutuksista ja aivan vastakkaisista TOSItapahtumista, joissa puudutus on edesauttanut vauvan ja äidin hyvinvointia ja kerrottu virallisista lähteistä, joissa kerrotaan että puudutuksesta ei ole haittaa. Eikö? Ja koko ajan vain jankkaat, ette luota niihin.[/QUOTE]

Se epiduraali tai muu puudutusaine on LÄÄKETTÄ, eikä todellakaan edesauta kenenkään hyvinvointia. Toki se saattaa viedä kivut pois ja laittaa synnyttäjän hieman "pilveen". Itse naureskelin epiduraalipöhnässä kovasti. Mutta koska kyseessä on voimakas lääke, se vaikuttaa myös sikiöön, mutta ei todellakaan hyvinvointiin. Saattaa tehdä kyllä synnytyksestä kivuttomamman, mutta että vaikuttaisi hyvinvointiin. Jessus sentään!

ap.
[QUOTE="...";23730975]Jep jep, ymmärrän ajatusmaailmaasi nyt paljon paremmin, kun kerrot että sinulle se virallinen lähde merkitsee jonkun yksittäisen verkkokaupan pitäjän mielipidettä :D[/QUOTE]

Luepa uudelleen viestini!
Ja ihan pienenä vinkkinä, kun osallistut keskusteluun, kunnioita myös muiden, eriäviäkin, mielipiteitä, äläkä hyökkää heti jos joku ei ole samoilla linjoilla kanssasi. Keskusteluissa osapuolilla voi olla eri mielipiteitä, eikä se silti tarkoita sitä että joku on ehdottoman väärässä ja SINÄ olet ehdottoman oikeassa! Ja lue huolella viestit. Sulla on nyt jostain syystä hyvin hyökkäävä ja alentava asenne.

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730980]Nimimerkin "..." olisi parasta synnyttää se lapsi enen kun alkaa täällä nimitellä SYNNYTTÄNEITÄ äitejä hörhöiksi ja kuittaamaan heidän todelliset kokemukset synnytyksestä epäluotettavina.[/QUOTE]
Ai niin, sori unohdin että tällä palstalla pätee totuutena vain tuo oma kokemus :D "Kun meidän nikopetteri lopetti vaippojen käytön 1 vuoden iässä, niin tottakai kaikki maailman lapset lopettavat vaippojen käytön 1 vuoden iässä. "

Olen tottunut toimimaan ympäristössä, jossa asioista otetaan selvää myös niiden omien kokemusten ulkopuolelta, eikä vain sokeasti luoteta siihen, mitä joku yksittäinen taho omien kokemusten pohjalta kertoo, mutta unohdin että tosiaan, että tällä palstalla jokainen mamma luottaa vain siihen omaan pieneen mielipiteeseensä.

"vieras"
[QUOTE="...";23730992]Niin ja aivan samoin tässä keskustelussa moni muu on kertonut puudutuksen eduista, hyvin menneistä puudutuksista ja aivan vastakkaisista TOSItapahtumista, joissa puudutus on edesauttanut vauvan ja äidin hyvinvointia ja kerrottu virallisista lähteistä, joissa kerrotaan että puudutuksesta ei ole haittaa. Eikö? Ja koko ajan vain jankkaat, ette luota niihin.[/QUOTE]

Taisi tulla paniikkinappi päälle kun aloit suoltaa mitä sattuu :D Laita ihmeessä linkkiä tai faktaa pöytään siitä että puudutteista ei ole koskaan mitään haittaa. Se onkin aika kinkkinen juttu :D Väitätkö ihan tosiaan että minimaalinen halvaantumisriski ei ole totta? Että ei ole totta että puudutteet vaikuttaa keskushermostoon? Että ei ole totta että epiduraali lisää riskiä repeytymiseen, siihen että synnytys keskeytyy ja äidille voi tulla esimerkiksi päänsärkyä? Väität että epiduraalin käyttö ei lisää riskiä käynnistystippaan? Näiden kumoamiseksi saatkin tehdä todella työtä! MIKSI se epiduraali pitäisi ottaa jos ei koe tarvetta?

"..."
Luepa uudelleen viestini!
Ja ihan pienenä vinkkinä, kun osallistut keskusteluun, kunnioita myös muiden, eriäviäkin, mielipiteitä, äläkä hyökkää heti jos joku ei ole samoilla linjoilla kanssasi. Keskusteluissa osapuolilla voi olla eri mielipiteitä, eikä se silti tarkoita sitä että joku on ehdottoman väärässä ja SINÄ olet ehdottoman oikeassa! Ja lue huolella viestit. Sulla on nyt jostain syystä hyvin hyökkäävä ja alentava asenne.

Mielestäni tässä keskustelussa monella muulla on ollut itseäni kohtaan huomattavasti hyökkäävämpi asenne.
Ja mitä tulee tuohon eri mielipiteiden kunnioittamiseen, niin siihen lähinnä tässä pyrinkin. Kuten kirjoitin, itse en ole vielä tehnyt ratkaisua suuntaan tai toiseen: saatan käyttää puudutusta tai olla käyttämättä. KUitenkin haluan päätökseni pohjalle jotain vähän perusteellisempaa tietoa, kuin jonkun yksittäisen kokemuksen tai perustelun sillä, että satoja vuosia naiset ovat synnyttäneet ilman puudutusta.

"vieras"
[QUOTE="...";23731039]Ai niin, sori unohdin että tällä palstalla pätee totuutena vain tuo oma kokemus :D "Kun meidän nikopetteri lopetti vaippojen käytön 1 vuoden iässä, niin tottakai kaikki maailman lapset lopettavat vaippojen käytön 1 vuoden iässä. "

Olen tottunut toimimaan ympäristössä, jossa asioista otetaan selvää myös niiden omien kokemusten ulkopuolelta, eikä vain sokeasti luoteta siihen, mitä joku yksittäinen taho omien kokemusten pohjalta kertoo, mutta unohdin että tosiaan, että tällä palstalla jokainen mamma luottaa vain siihen omaan pieneen mielipiteeseensä.[/QUOTE]

Alkaa tosiaan menemään nämä sun jutut niin kummallisiksi että ei tosiaankaan. Suurin osa ottaa epiduraalin, yleensä sitä suositellaan ja sen käyttö on runsasta. Eikö nimenomaan nämä epiduraalin yms käyttäjät ole niitä jotka luottavat sokeasti siihen mitä sanotaan ja ottavat sitten kipulääkkeet "kun niin kuuluu tehdä"? Väitän että nimenomaan "me" luomusynnyttäjät perehdymme asioihin etukäteen ja kyseenalaistamme.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23731039]Ai niin, sori unohdin että tällä palstalla pätee totuutena vain tuo oma kokemus :D "Kun meidän nikopetteri lopetti vaippojen käytön 1 vuoden iässä, niin tottakai kaikki maailman lapset lopettavat vaippojen käytön 1 vuoden iässä. "

Olen tottunut toimimaan ympäristössä, jossa asioista otetaan selvää myös niiden omien kokemusten ulkopuolelta, eikä vain sokeasti luoteta siihen, mitä joku yksittäinen taho omien kokemusten pohjalta kertoo, mutta unohdin että tosiaan, että tällä palstalla jokainen mamma luottaa vain siihen omaan pieneen mielipiteeseensä.[/QUOTE]

Kuules pikkuinen, synnytys on kuitenkin kokemus jota ei voi verrata lapsen kuivaksioppimisen ikään. Toi sun fanaattinen vauhkopaminen asiasta jota et ole kokenut, antaa susta aika negatiivisen kuvan. Olet nimitellyt synnyttäneitä hörhöiksi ja jaksat vaahdota kivunlievityksen puolesta väittäen sivuvaikutuksia valheelliseksi tiedoksi.
Jokaisen aikuisen ihmisen tulisi kuitenkin ymmärtää että LÄÄKKEISSÄ on aina haittavaikutuksia. Ei ole 100% turvallista lääkeainetta. Ei vaikka kuinka joku kätilö olisi näin sinulle sanonut. Siltä pohjalta mielipiteesi on aika ontuvia. Me jotka olemme tuoneet julki puudutteiden kuten epiduraalin haitat ja kertoneet kokemuksistamme, emme ole kumonneet sitä etteikö kyseinen lääke olisi useimmiten tehokas poistamaan kipuja. Nämä tiedot on luettavissa myös laittamissamme linkeissä.

"vieras"
[QUOTE="...";23731068]Mielestäni tässä keskustelussa monella muulla on ollut itseäni kohtaan huomattavasti hyökkäävämpi asenne.
Ja mitä tulee tuohon eri mielipiteiden kunnioittamiseen, niin siihen lähinnä tässä pyrinkin. Kuten kirjoitin, itse en ole vielä tehnyt ratkaisua suuntaan tai toiseen: saatan käyttää puudutusta tai olla käyttämättä. KUitenkin haluan päätökseni pohjalle jotain vähän perusteellisempaa tietoa, kuin jonkun yksittäisen kokemuksen tai perustelun sillä, että satoja vuosia naiset ovat synnyttäneet ilman puudutusta.[/QUOTE]

Sulle ei kelpaa nettilinkit, ei sairaalan sivut, ei neuvolatädin sanomat, ei muiden kätilöiden sanomat, ei muiden kokemukset. MIKÄ sulle kelpaa lähteeksi? Todella kunnioittavaa keskustelua haukkua muita mm. hörhöiksi!

"..."
[QUOTE="vieras";23731054]Taisi tulla paniikkinappi päälle kun aloit suoltaa mitä sattuu :D Laita ihmeessä linkkiä tai faktaa pöytään siitä että puudutteista ei ole koskaan mitään haittaa. Se onkin aika kinkkinen juttu :D Väitätkö ihan tosiaan että minimaalinen halvaantumisriski ei ole totta? Että ei ole totta että puudutteet vaikuttaa keskushermostoon? Että ei ole totta että epiduraali lisää riskiä repeytymiseen, siihen että synnytys keskeytyy ja äidille voi tulla esimerkiksi päänsärkyä? Väität että epiduraalin käyttö ei lisää riskiä käynnistystippaan? Näiden kumoamiseksi saatkin tehdä todella työtä! MIKSI se epiduraali pitäisi ottaa jos ei koe tarvetta?[/QUOTE]

Nyt alat jo kirjoittaa ihan omiasi. Missä ihmeessä olen kirjoittanut, että puudutus ei lisää riskiä käynnistystippaan tai että ei lisäisi riskiä päänsärkyyn?

Olen useaan otteeseen kysynyt, onko puudutuksesta todettu olevan jotain haittaa vauvalle. Itse en tätä todellakaan tiennyt ja pyysin, jos jollakulla on jotain pätevää lähdettä, jossa on todettu puudutuksesta olevan haittaa lapselle. Yksikään ei ole tällaista lähdettä vielä minulle laittanut.
Ja en myöskään ole missään kirjoittanut, että se puudutus pitäisi ehdottomasti ottaa. Sen sijaan olen useaan otteeseen kirjotitanut, että en vielä tiedä itsekään, otanko sen. Eli yritä hiukan rauhoittua ja lue tarkemmin, mitä oikeasti olen kirjoittanut.

dfdf
[QUOTE="Horuksen silmä";23730941]Puudutus selkeästi pidensi ponnistusvaihetta, koska en tuntenut supistuksia kunnolla. ja pitkittynyt ponnistusvaihe vaikutti myös vauvan tilaan.
Mutta usko mitä uskot.[/QUOTE]

Minulla ei ollut puudutusta, mutta ponnistusvaihe pitkittyi, koska supistusten teho heikkeni, eikä yksinkertaisesti riittänyt vauvan ulosponnistamiseen. Sydänäänet alkoivat heitellä, joten oli pakko antaa oksitosiinia, jotta supistuksiin saatiin taas jytyä.

Väitän myös, että koska en saanut puudutusta, olin sellaisessa kipushokissa ponnistusvaiheessa, että myös se hidasti ponnistusvaihetta. En yksinkertaisesti kyennyt ponnistamaan kipua kohti, kun sattui niin jumalattomasti.

Ap:lle sanon, että toki pärjää ilman puudutusta, mutta täyttä kidutusta minulle olivat ponnistusvaiheet molemmissa synnytyksissäni.

"..."
[QUOTE="vieras";23731111]Sulle ei kelpaa nettilinkit, ei sairaalan sivut, ei neuvolatädin sanomat, ei muiden kätilöiden sanomat, ei muiden kokemukset. MIKÄ sulle kelpaa lähteeksi? Todella kunnioittavaa keskustelua haukkua muita mm. hörhöiksi![/QUOTE]

Minulle kelpaa kyllä viralliset nettilinkit, mutta ei yksittäisten ihmitsen mielipiteet.
Ja meillä kyllä sairaalan sivuilla samoin puhutaan vain puudutuksen eduista, samoin kätilö kertoi tutustumiskäynnillä vain eduista, ja sanoi, ettei puudutuksesta ole mitään haittaa ja nimenomaan vielä sanoi kysyttäessä, että puudutus ei edes mitenkään hidasta synnytystä, vaan että jos synnytys on käynnistynyt, niin ei se puudutus sitä enää mihinkään muuta. Moni ystäväni on kehoittanut puudutuksen ottamaan, samoin tässäkin keskustelussa moni on kertonut saaneensa paljon apua puudutuksesta.
Eli kaiketi tuo puudutus sitten kannattaa ottaa.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23731143]Minulle kelpaa kyllä viralliset nettilinkit, mutta ei yksittäisten ihmitsen mielipiteet.
Ja meillä kyllä sairaalan sivuilla samoin puhutaan vain puudutuksen eduista, samoin kätilö kertoi tutustumiskäynnillä vain eduista, ja sanoi, ettei puudutuksesta ole mitään haittaa ja nimenomaan vielä sanoi kysyttäessä, että puudutus ei edes mitenkään hidasta synnytystä, vaan että jos synnytys on käynnistynyt, niin ei se puudutus sitä enää mihinkään muuta. Moni ystäväni on kehoittanut puudutuksen ottamaan, samoin tässäkin keskustelussa moni on kertonut saaneensa paljon apua puudutuksesta.
Eli kaiketi tuo puudutus sitten kannattaa ottaa.[/QUOTE]

No eikö laittamani linkki kelpaa?

"vieras"
[QUOTE="...";23731114]Nyt alat jo kirjoittaa ihan omiasi. Missä ihmeessä olen kirjoittanut, että puudutus ei lisää riskiä käynnistystippaan tai että ei lisäisi riskiä päänsärkyyn?

Olen useaan otteeseen kysynyt, onko puudutuksesta todettu olevan jotain haittaa vauvalle. Itse en tätä todellakaan tiennyt ja pyysin, jos jollakulla on jotain pätevää lähdettä, jossa on todettu puudutuksesta olevan haittaa lapselle. Yksikään ei ole tällaista lähdettä vielä minulle laittanut.
Ja en myöskään ole missään kirjoittanut, että se puudutus pitäisi ehdottomasti ottaa. Sen sijaan olen useaan otteeseen kirjotitanut, että en vielä tiedä itsekään, otanko sen. Eli yritä hiukan rauhoittua ja lue tarkemmin, mitä oikeasti olen kirjoittanut.[/QUOTE]

Ei minulla ole tarvetta rauhoittua, korkeintaan olen huvittunut.Ja tuskin olen ainoa. Kyllä, sinä juuri äsken laitoit viestin että puudutteista ei ole mitään haittaa. Miksi uskot siihen että puudutteista voi ollakin haittaa? Kiinnostaa kovasti mikä on tämä taho johon tässä asiassa luotat, kerro ihmeessä!
Ja minä olen ainakin kerran sanonut että sairaalan sivuilta löytyy viesti jossa kerrotaan että pahimmillaan puudute voi laskea vauvan sydänääniä mutta sen joudut ihan itse googlesta etsimään koska minulla ei toimi osoiterivi eikä täällä edes osoitteet mene läpi. Luulisi että noinkin kyseenalaistava ihminen osaisi edes googlea käyttää. Probleemahan tässä se on että sinulle ei mikään sivu kelpaa!

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23731104]Kuules pikkuinen, synnytys on kuitenkin kokemus jota ei voi verrata lapsen kuivaksioppimisen ikään. Toi sun fanaattinen vauhkopaminen asiasta jota et ole kokenut, antaa susta aika negatiivisen kuvan. Olet nimitellyt synnyttäneitä hörhöiksi ja jaksat vaahdota kivunlievityksen puolesta väittäen sivuvaikutuksia valheelliseksi tiedoksi.
Jokaisen aikuisen ihmisen tulisi kuitenkin ymmärtää että LÄÄKKEISSÄ on aina haittavaikutuksia. Ei ole 100% turvallista lääkeainetta. Ei vaikka kuinka joku kätilö olisi näin sinulle sanonut. Siltä pohjalta mielipiteesi on aika ontuvia. Me jotka olemme tuoneet julki puudutteiden kuten epiduraalin haitat ja kertoneet kokemuksistamme, emme ole kumonneet sitä etteikö kyseinen lääke olisi useimmiten tehokas poistamaan kipuja. Nämä tiedot on luettavissa myös laittamissamme linkeissä.[/QUOTE]

Voitko tarkentaa, mitkä mielipiteeni ovat ontuvia. Ainoa selkä mielipide, jota olen tässä esittänyt on se, että mielestäni asioista kannattaa ottaa usealta viralliselta taholta selvää, eikä uskoa yksittäisiin mielipiteisiin. Jos tämä mielestäsi on ontuva mielipide, niin olet kyllä oikeassa siinä, että meidän ei kyllä kannata enää edes jatkaa tätä keskustelua.

Siksi toisekseen, en ole nimittänyt synnyttäneitä hörhöiksi, tuo on ihan vain omaa valehteluasi. Olen nimittänyt hörhöiksi henkilöitä, jotka vain pauhaavat yhtä totuutta, ilman kunnollisia lähteitä, ihan sama ovatko synnyttäneet vai eivät.

"Horuksen silmä"
Minulla ei ollut puudutusta, mutta ponnistusvaihe pitkittyi, koska supistusten teho heikkeni, eikä yksinkertaisesti riittänyt vauvan ulosponnistamiseen. Sydänäänet alkoivat heitellä, joten oli pakko antaa oksitosiinia, jotta supistuksiin saatiin taas jytyä.
Sun tilanne oli toinen. Mulla oli kunnon supistukset, en vaan tuntenut niitä koska epiduraali vei sen tunnon. Oksitosiinitippa taas aiheutti mulle sen että avauduin liian nopeasti, eikä kudokset joustanneet tarpeeksi. Koko synnytys oli lääkkeiden sotkema sekametelisoppa. Kaukana luonnollisesti etenevästä synnytyksestä josta valehteleva kätilö synnytysvalmennuksessa kertoi.

Yhteistyössä