Meneekö synnytys ilman puudutusta?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"..."
[QUOTE="eowyn";23730495]Ihmiset tekevät nykyään paljon typeriä asioita. Suuri osa väestöstä on ylipainoisia, onko ylipaino mielestäsi tavoiteltava tila kun se on niin muotia? Ihmiset ostavat eineksiä ja roskaruokaa, tarkoittaako se, että einekset ja roskaruoka ovat hyvä valinta ja tuoreet kasvikset huono?

Sairaalassa toki tulee hoitaa ne synnytykset, joissa ilmenee komplikaatioita tai jotka ovat jo valmiiksi korkean riskin synnytyksiä. Mitään todellista syytä sille, että normaalit synnytykset "hoidetaan" sairaalassa ei ole, kyse on vain ennakkoluuloihin ja pelkoihin perustuva tapa. Esimerkiksi Hollannissa moni nainen synnyttää kotona.[/QUOTE]
En nyt oikein ymmärtänyt pointtiasi. Siis turvautuvatko naiset synnytyksessä puudutukseen mielestäsi siksi, että se on muotia?
Ja ihmettelenkin sitä, että miksi niin moni nainen, joka vaahtoaa suuna päänä synnytyksen olevan täysin luonnollinen ruumiintoiminto sitten menee sairaalaan synnyttämään Suomessa. Mielestäni siinä on jotain melko ristiriitaista.

"Jeba"
No mulla kävi niin, että sain epiduraalin kyllä, mutta ikävä kyllä se ei mulla auttanut ollenkaan ja siis ilman puudutksia mentiin, 40 minsaa kesti ponnistusvaihe ja se tuntui 5 tunnilta :D Mutta kyllä sen kestää ja äkkiä ne kivut unohtui kun sai pienen käärön syliin :)

"eowyn"
[QUOTE="...";23730486]En itseasiassa tiedä tuota, mitä vahinkoa puudutus aiheuttaa vauvalle, joten voisitko kertoa.

Ja itse en lähtisi nyt sotkemaan lääkkeiden väärin- ja ylikäyttöä luonnolliseen ja tarpeelliseen kivunlievitykseen.[/QUOTE]

Luonnolliseen kivunlievitykseen :LOL: Piikki selkäytimeen narkoottisella aineella on luonnollista kivunlievitystä? :D Fentanyl-laastarit ovat kovasti haluttuja narkkareiden keskuudessa, syntymätön lapsikin diggaa kun saa vähän päätä sekaisin äidin aineilla ;)

Et varmaan katsoisi hyvällä naista joka raskausaikana käyttää huumeita. Miksi niitä synnytyksen aikana saisi sitten käyttää?

"vieras"
[QUOTE="...";23730464]Tilastotieteiden ystävänä uskon ehkä kuitenkin enemmän lukuihin siitä, miten paljon niin lasten kuin synnyttävien naisten kuolemat ovat vähentyneet tässä vuosien saatossa :D[/QUOTE]

No niitä samoja tilastoja lukiessasi voit miettiä miksi kuolleisuus pienenee yhä, vaikka tosiaan radikaaleimmista toimista on jo luovuttu. Esim. 80- luvulla joka ikiselle äidille annettiin puudutus ja leikattiin väliliha eikä edes kyselty ja silti kuolleisuus on nyt pienempää kuin silloin.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730486]Ja itse en lähtisi nyt sotkemaan lääkkeiden väärin- ja ylikäyttöä luonnolliseen ja tarpeelliseen kivunlievitykseen.[/QUOTE]

Mä olen huomannut näiden kahden asian kulkevan käsikädessä. Ihmiset jotka neuvovat aina "ota lääkettä" jos vähänkin nipistää ovat niitä jotka menevät synnyttämään asenteella kaikki puudutus tänne ja heti. Yleistäen.
Itse olen ottanut ensisynnytyksessä epiduraalin, ja saanut siitä ikäviä haittavaikutuksia. Eikä vauvakaan syntyessään ollut parhaassa hapessa.

"eowyn"
[QUOTE="...";23730506]En nyt oikein ymmärtänyt pointtiasi. Siis turvautuvatko naiset synnytyksessä puudutukseen mielestäsi siksi, että se on muotia?
Ja ihmettelenkin sitä, että miksi niin moni nainen, joka vaahtoaa suuna päänä synnytyksen olevan täysin luonnollinen ruumiintoiminto sitten menee sairaalaan synnyttämään Suomessa. Mielestäni siinä on jotain melko ristiriitaista.[/QUOTE]

Suomessa kotisynnytyksiä paheksutaan. Sairaalasynnytyksiä subventoidaan vahvasti, siihen saa yhteiskunnalta tuhansia euroja tukea, kun taas kotisynnytys pitäisi kustantaa täysin omasta pussista. Synnytyksessähän on kautta aikojen ollut jonkinlainen kätilö avustajana ja jos sellaisen nykyaikana tahtoo, niin pitää maksaa omasta pussista. Sairaalassa saa käytännössä ilmaiseksi.

Toisaalta jos tahtoisi synnyttää täysin ilman ulkopuolista apua niin tulee ympäristön tuomitsemaksi ja hyljeksimäksi. Kaikki eivät sitä kestä. Itsekin olen joskus väittänyt, että kotisynnytykseen päädyttiin vahingossa, jos en ole jaksanut kuunnella jonkun puolitutun tuomitsevaa hysteeristä soopaa. Neuvolassa en sijaiselle kertonut totuutta, vakiterkkarini tietää, että kotisynnytys oli suunniteltu.

Ärrimiau
Kohdunkaula puudutettiin. Vesirakkulat selän puolen hermotuksessa tepsi. Ilokaasu oli kammottavaa. Mutta muuta en tarvinnut.
Takana 1,5 tunnin viisaudenhampaan poisto, jossa puudutusaineen vaikutus ehti loppua kesken. Synnytys helpompi, sillä kivut loppui heti synnytyksen päätyttyä.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730506]Ja ihmettelenkin sitä, että miksi niin moni nainen, joka vaahtoaa suuna päänä synnytyksen olevan täysin luonnollinen ruumiintoiminto sitten menee sairaalaan synnyttämään Suomessa. Mielestäni siinä on jotain melko ristiriitaista.[/QUOTE]

Suomessa kotisynnytys ei ole kovinkaan helppoa järjestää. Siinä on lisäksi ehtoja kuka voi edes saada kotisynnytyksen. Synnytys on luonnollinen tapahtuma, johon sisältyy komplikaatuioiden tullen äidin tai lapsen riski kuolla. Tätä riskiä minimoidaan keskittämällä synnytykset sairaaloihin.
Itse olin kiinnostunut kotisynnytyksestä esikoista odottaessani ja kyselin asiasta neuvolassa.

"vieras"
[QUOTE="...";23730506]En nyt oikein ymmärtänyt pointtiasi. Siis turvautuvatko naiset synnytyksessä puudutukseen mielestäsi siksi, että se on muotia?
Ja ihmettelenkin sitä, että miksi niin moni nainen, joka vaahtoaa suuna päänä synnytyksen olevan täysin luonnollinen ruumiintoiminto sitten menee sairaalaan synnyttämään Suomessa. Mielestäni siinä on jotain melko ristiriitaista.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä se on ristiriitaista? Oli varsin itsestään selvää ja luonnollista olla ilman puudutteita MUTTA lapsen tai omaa henkeä en missään tapauksessa riskeeraisi. Siksi tämä vertailusi ontuu ja pahasti. Menin sairaalaan koska ekassa raskaudessa aloin vuotaa verta > istukassa repeämä ja toisen kerran siksi että lapsivesi oli vihreää mönjää.

ei niitä
Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimiau;23730544:
Kohdunkaula puudutettiin. Vesirakkulat selän puolen hermotuksessa tepsi. Ilokaasu oli kammottavaa. Mutta muuta en tarvinnut.
Takana 1,5 tunnin viisaudenhampaan poisto, jossa puudutusaineen vaikutus ehti loppua kesken. Synnytys helpompi, sillä kivut loppui heti synnytyksen päätyttyä.
Ne vesirakkulat oli ihan hirrrrveitä!! Olin jo ihan unohtanut ne. Kiitos kun muistutit. :D

syöksy
Itse en ehtinyt saada kipuihini mitään. Aukesin 10 senttiin alta puolentoista tunnin ja kätilö ei ollut tilannetta uskoa eikä siksi tarkistanut tilannetta sairaalaan saapumisen (1cm) jälkeen kuin vasta 4cm kohdalla jolloin aukenin hänen käsiensä kosketuksesta jo 7cm. Kun kävelin käytävän yli saliin olin auki 9cm ja sitten yhtäkkiä täydet 10cm. Ja koko ajan päiviteltiin, että eihän ensisynnytykset mene näin. No, meni.

Itse suhtaudun synnytykseen urheilusuorituksena. Jos osaa säästää voimiaan oikeissa kohdissa ja muistaa hengittää, ei täydellisessä tarjonnassa olevan lapsen synnyttäminen pitäisi olla kenellekään mahdotonta. Uskon synnyttäväni kuopuksen noin kuukauden päästä myös ilman mitään kivunlievitystä, mutta tämä on helppoa sanoa, koska en ole joutunut kärvistelemään tuntikausia esikoisen kanssa vaan 17.30 alkaneesta ensimmäisestä supistuksesta asti supistukset olivat heti voimakkaita ja säännöllisiä ja vauva minulla sylissä jo 00.20. Jos joutuisin kärsimään kymmeniä tunteja avautumista, en välttämättä kestäisi. Toivon, etten joudu, sillä selkäleikkauksesta peräisin oleva arpeni on juuri siinä kohdin mihin epiduraali pitäisi pistää ja kätilö ainakin viime näkemällä epäili, ettei anestesialääkäri siihen suostu piikittämään. Lisäksi pelkään ajatusta neulasta selässäni.

Sen voin kuitenkin todeta, että omat synnytystuskani eivät olleet mitään verrattuna selkäleikkausta edeltäneeseen hermokipuun.

"..."
[QUOTE="vieras";23730555]Miksi ihmeessä se on ristiriitaista? Oli varsin itsestään selvää ja luonnollista olla ilman puudutteita MUTTA lapsen tai omaa henkeä en missään tapauksessa riskeeraisi. Siksi tämä vertailusi ontuu ja pahasti. Menin sairaalaan koska ekassa raskaudessa aloin vuotaa verta > istukassa repeämä ja toisen kerran siksi että lapsivesi oli vihreää mönjää.[/QUOTE]

Eli haluatko nyt sanoa, että ihan kaikissa tapauksissa se synnytys ei olekaan ihan mikään rutiini luonnollinen ruumiintapahtuma?
Jos näin on, niin kuka se sitten on pätevä määrittelemään, milloin tuo synnytys ei enää ole mikään pelkkä luonnollinen ruumiintoiminto, johon ei tule lääketieteellisesti puuttua, vaan sitä voidaan auttaa lääketieteen keinoin? Sinäkö?

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730570]Eli haluatko nyt sanoa, että ihan kaikissa tapauksissa se synnytys ei olekaan ihan mikään rutiini luonnollinen ruumiintapahtuma?
Jos näin on, niin kuka se sitten on pätevä määrittelemään, milloin tuo synnytys ei enää ole mikään pelkkä luonnollinen ruumiintoiminto, johon ei tule lääketieteellisesti puuttua, vaan sitä voidaan auttaa lääketieteen keinoin? Sinäkö?[/QUOTE]

Mikä sua vaivaa?
Synnytys KOMPLIKAATIOINEEN on normaalia, mutta sitten tulee eteen jo eeettiset kysymykset haluaako pelastaa vauvansa hengen vai ei.

"eowyn"
[QUOTE="Horuksen silmä";23730554]Suomessa kotisynnytys ei ole kovinkaan helppoa järjestää. Siinä on lisäksi ehtoja kuka voi edes saada kotisynnytyksen. Synnytys on luonnollinen tapahtuma, johon sisältyy komplikaatuioiden tullen äidin tai lapsen riski kuolla. Tätä riskiä minimoidaan keskittämällä synnytykset sairaaloihin.
Itse olin kiinnostunut kotisynnytyksestä esikoista odottaessani ja kyselin asiasta neuvolassa.[/QUOTE]

Itseasiassa kotona saa synnyttää ken tahtoo. Sen sijaan taloudellista tukea siihen ei saa, eikä kotilot kaikkia tapauksia suostu avustamaan. Mutta äidillä on siis laillinen oikeus päättää itse missä synnyttää, eikä tarjottua apua ole pakko ottaa vastaan ennen kuin lapsi on syntynyt. Sen jälkeen voidaan katsoa äidin syyllistyneen heitteillejättöön jos ei tarvittaessa hae lapselle hoitoa. Jos lapsi on terve niin ei tarvitse hakea mitään hoitoa.

"vieras"
[QUOTE="...";23730570]Eli haluatko nyt sanoa, että ihan kaikissa tapauksissa se synnytys ei olekaan ihan mikään rutiini luonnollinen ruumiintapahtuma?
Jos näin on, niin kuka se sitten on pätevä määrittelemään, milloin tuo synnytys ei enää ole mikään pelkkä luonnollinen ruumiintoiminto, johon ei tule lääketieteellisesti puuttua, vaan sitä voidaan auttaa lääketieteen keinoin? Sinäkö?[/QUOTE]

Olen törmännyt tähän samaan asiaan jo ties kuinka monta kertaa ja aina minua jaksaa se kummastuttaa että MIKSI joudun perustelemaan luomusynnytystäni ja puolustelemaan sitä joka on käsittämätöntä(!!) Minulle on aivan sama miten sinä tai muut lääkitsevät itseään ja ennen kaikkea sitä vauvaa mutta MINUN rajani menee siinä mikä on turvallista. Oikeastaan tällä keskustelulla ei edes ole mitään pohjaa ennen kuin olet ottanut selvää mitä riskejä noissa puudutteissa sun muissa on. Sinäkö se olit joka myönsit ettet edes tiedä riskejä :D

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730530]Mä olen huomannut näiden kahden asian kulkevan käsikädessä. Ihmiset jotka neuvovat aina "ota lääkettä" jos vähänkin nipistää ovat niitä jotka menevät synnyttämään asenteella kaikki puudutus tänne ja heti. Yleistäen.
Itse olen ottanut ensisynnytyksessä epiduraalin, ja saanut siitä ikäviä haittavaikutuksia. Eikä vauvakaan syntyessään ollut parhaassa hapessa.[/QUOTE]

Tuo nyt on vain sinun oman pääsi tuottamaa asennetta, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Itse käytän lääkkeitä (edes tavallisia särkylääkkeitä) todella harvoin, enkä ole varma, otanko tulevassa synnytyksessäni mitään puudutuksia, aion katsoa sitten tilanteen mukaan, mutta mielestäni on typerä olla niitä ottamatta, jos tuntuu että synnytys sujuisi paremmin niiden avulla. Kaikkein vähiten lähtisin niitä nyt joltain toiselta kieltämään, sillä tiedän juuri useammankin tapauksen, jossa synnytys on venynyt kohtuuttoman pitkäksi, ja yhtenä osasyynä on ollut kovat kivut, jotka estävät rentoutumisen ja sitä kautta synnytyksen etenemisen.

Kukaan ei myöskään ole missään kertonut, että mitä haittaa näistä puudutuksista on lapselle. Jos niistä oikeasti on jotain haittaa vauvalle, niin totta kai se puhuisi sen puolesta, että puudutusta ei kannattaisi kovin helpolla ottaa. Mutta onko niistä siis osoitettu olevan jotain haittaa?

"..."
[QUOTE="vieras";23730595]Olen törmännyt tähän samaan asiaan jo ties kuinka monta kertaa ja aina minua jaksaa se kummastuttaa että MIKSI joudun perustelemaan luomusynnytystäni ja puolustelemaan sitä joka on käsittämätöntä(!!) Minulle on aivan sama miten sinä tai muut lääkitsevät itseään ja ennen kaikkea sitä vauvaa mutta MINUN rajani menee siinä mikä on turvallista. Oikeastaan tällä keskustelulla ei edes ole mitään pohjaa ennen kuin olet ottanut selvää mitä riskejä noissa puudutteissa sun muissa on. Sinäkö se olit joka myönsit ettet edes tiedä riskejä :D[/QUOTE]

Myönsin jo useampaan kertaan, että en tiedä mitä haittaa puudutuksesta on vauvalle. Etkä ilmeisesti sinäkään tiedä, onko niistä muka jotain haittaa, kun et osaa niitä kertoa :D

"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";23730530]Mä olen huomannut näiden kahden asian kulkevan käsikädessä. Ihmiset jotka neuvovat aina "ota lääkettä" jos vähänkin nipistää ovat niitä jotka menevät synnyttämään asenteella kaikki puudutus tänne ja heti. Yleistäen.
Itse olen ottanut ensisynnytyksessä epiduraalin, ja saanut siitä ikäviä haittavaikutuksia. Eikä vauvakaan syntyessään ollut parhaassa hapessa.[/QUOTE]

Otitko säkin epiduraalin kun vähän nipisti? Kuule, et ole yhtään sen ainutlaatuisempi kuin kukaan muukaan, kyllä meitä on miljoonia maailmassa, jotka ovat odotelleet epiduraalia tai muita vaihtoehtoja pitkäänkin.

Itsekin otin epiduraalin kun olin 10 tuntia synnyttänyt, kaikki meni hyvin ja mulle jäi hyvä mieli siitä synnytyksestä. En pysty vastustamaan kivunlievityksiä. Ja meitä on paljon keillä se on toiminut ja synnytys ei ole mennyt siitä pilalle. Ilmeisesti hyvä kokemus saa suosittelemaan ja ikävä kokemus saa vastustamaan.

Se, että sun kohdalla tuli ikäviä haittavaikutuksia, ei päde kaikkiin, ehkäpä siksi kivunlievityksiä toiset osaavat suositella hyvillä mielin. Väkisinkin taas sinun kirjoituksista paistaa se oma ikävä kokemus. koska sinä sait epiduraalista haittavaiklutuksia, ilmeisesti päättelet niiden olevan yleisiäkin ja kuvittelet, että jokainen suosittelija ottaa niitä ensimmäiseen nipistykseen. Mikä ei suinkaan ole totta, ja käsität asian varmasti pian itsekin kun vähän pidemmälle viitsisit ajatella.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="eowyn";23730586]Itseasiassa kotona saa synnyttää ken tahtoo. Sen sijaan taloudellista tukea siihen ei saa, eikä kotilot kaikkia tapauksia suostu avustamaan. Mutta äidillä on siis laillinen oikeus päättää itse missä synnyttää, eikä tarjottua apua ole pakko ottaa vastaan ennen kuin lapsi on syntynyt. Sen jälkeen voidaan katsoa äidin syyllistyneen heitteillejättöön jos ei tarvittaessa hae lapselle hoitoa. Jos lapsi on terve niin ei tarvitse hakea mitään hoitoa.[/QUOTE]

Mulle sanottiin että kotisynnytyksen saa jos ei ole ongelmia raskaudessa tai takana synnytystä jossa olisi tullut komplikaatioita. Myös kätilön saaminen kotisynnytykseen olisi ollut kuulemma hankalaa.

"..."
[QUOTE="Horuksen silmä";23730583]Mikä sua vaivaa?
Synnytys KOMPLIKAATIOINEEN on normaalia, mutta sitten tulee eteen jo eeettiset kysymykset haluaako pelastaa vauvansa hengen vai ei.[/QUOTE]

Minua "vaivaa" se, että toisaalla sanot, että synnytys on täysin luonnollinen ruumiintoiminto, johon ei tule puuttua lääketieteellisesti. Sitten sanot, että joskus kaikki ei mene putkeen, jolloin synnytys ei olekaan enää luonnollinen ruumiintoiminto, vaan siihen nimenomaan tulee puuttua lääketieteellisesti.
Tässä "vaivaa" se, että milloin tuo synnytys voidaan määritellä ylittäneen sen rajan, että se ei enää ole luonnollisen ruumiintoiminnon rajoissa. Sinulla on ehkä mennyt synnytykset suht helposti, mutta mistä tiedät, että jollakulla toisella kipu on ollut kymmenkertaista omaan kipuusi nähden, jolloin lääketieteellinen puuttuminen on itseasiassa ollut järkevämpää.

Eli lähinnä tässä vaivaa se, että ihmiset joilla itsellä on mennyt kaikki helposti määrittelevät oman synnytyskokemuksensa pohjalta sen, miten kaikilla muillakin pitäisi mennä. Et sinä voi toisten kivun määrää ja sen luonnollisuutta tietää, käsittääkseni synnytykset nyt kuitenkin ovat aika yksilöllisiä tapahtumia.

"vieras"
[QUOTE="...";23730611]Myönsin jo useampaan kertaan, että en tiedä mitä haittaa puudutuksesta on vauvalle. Etkä ilmeisesti sinäkään tiedä, onko niistä muka jotain haittaa, kun et osaa niitä kertoa :D[/QUOTE]

En jaksanut lukea kaikkia löpinöitäsi. Eikö järki sano sen vertaa että puudutteet ovat keskushermostoon vaikuttavia aineita? Jo PELKÄSTÄÄN äidin minimaalinen halvaantumisriski on minulle tarpeeksi hyvä syy olla ottamatta epiduraalia. Googleta epiduraalin haittavaikutukset ja katso esimerkiksi eka linkki. Varmaan sen verran osaat? Siinä sinulle aluksi rautalangasta väännettynä.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="...";23730605]Tuo nyt on vain sinun oman pääsi tuottamaa asennetta, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Itse käytän lääkkeitä (edes tavallisia särkylääkkeitä) todella harvoin, enkä ole varma, otanko tulevassa synnytyksessäni mitään puudutuksia, aion katsoa sitten tilanteen mukaan, mutta mielestäni on typerä olla niitä ottamatta, jos tuntuu että synnytys sujuisi paremmin niiden avulla. Kaikkein vähiten lähtisin niitä nyt joltain toiselta kieltämään, sillä tiedän juuri useammankin tapauksen, jossa synnytys on venynyt kohtuuttoman pitkäksi, ja yhtenä osasyynä on ollut kovat kivut, jotka estävät rentoutumisen ja sitä kautta synnytyksen etenemisen.

Kukaan ei myöskään ole missään kertonut, että mitä haittaa näistä puudutuksista on lapselle. Jos niistä oikeasti on jotain haittaa vauvalle, niin totta kai se puhuisi sen puolesta, että puudutusta ei kannattaisi kovin helpolla ottaa. Mutta onko niistä siis osoitettu olevan jotain haittaa?[/QUOTE]

Kirjoitinkin että YLEISTÄEN.
Mä kritisoinkin tässä sitä liian hepposin perustein lääkitsemistä. Ymmärrän jos synnyttäessä ne kivut alkavat tuntua hallitsemattomilta niin lievityksestä voi olla apua.
Mm epiiduraalin haitoista ei kerrota tarpeeksi. Itse aikanaan kysyin niistä synnytysvalmennuksessa ja kätilö kuittasi olankohautuksella haitat pelotteluksi. Tossa kuitenkin linkkiä mistä selviää niitä haittoja
Epiduraali

"Meikkis"
Itselläni oli tarkoitus kyllä ottaa epiduraali, mutta esikoisen ollessa kyseessä, en osannut tarpeeksi selvästi vaatia kivunlievitystä. Loppujen lopuksi kävi niin, etten saanut kuin aqua-rakkulat alaselkään. Kyllähän se synnytys sattui, mutta sanoisin, että vielä epämiellyttävämpää oli synnytyksen jälkeen laitetut pari tikkiä alapäähän... Nyt kun toinen lapsi on tulossa aion kyllä tehdä selväksi, että täysin ilman kivunlievitystä en halua olla. En näe syytä, miksi pitäisi, vaikka kätilöt kuinka ylistivät että "saat olla todella ylpeä kun pärjäsit vielä ensimmäisen lapsen synnytyksessä ilman kivunlievitystä".

vieras!
[QUOTE="vieras";23730645]En jaksanut lukea kaikkia löpinöitäsi. Eikö järki sano sen vertaa että puudutteet ovat keskushermostoon vaikuttavia aineita? Jo PELKÄSTÄÄN äidin minimaalinen halvaantumisriski on minulle tarpeeksi hyvä syy olla ottamatta epiduraalia. Googleta epiduraalin haittavaikutukset ja katso esimerkiksi eka linkki. Varmaan sen verran osaat? Siinä sinulle aluksi rautalangasta väännettynä.[/QUOTE]

Lisään tähän vielä sen verran että minulle riitti jo se kun ekan synnytyksen jälkeen nähdä se kun vierustoverilla oli laitettu epiduraali päin persettä, koko selkä oli aivan musta ja naisella kovat kivut. Oli tullut ennen minua ja jäi vielä minun jälkeen sairaalaan, vain pieleen menneen epiduraalin takia. Mutta edelleen minulle on aivan se ja sama mitä muut omalle kropalleen tekevät.

Yhteistyössä