Masupallerot syksy/talvi -09 - talvi/kevät -10

Neuvola-lääkäri kuulumisia.. :)

paino -156g/viikko ( :eek: ) mulla siis oli ennen raskautta ylipainoa hiukan.. :/ niin lääkäri oli vähän ihmeissään tuosta painon pudotuksesta.. mut eikös paino mene vähän ylös alas näin alussa?
136/78
Hb 124
pissa proteiinit ja sokerit -, mut sit kai joku tulehdus olis johon sain lääkkeet..
(pissattiin siis purkkiin siellä neuvolassa, ku neuvolan täti katto sen sitte heti.. :) eli selvis sekin käytäntö.. )
Niin ja sairaslomaa myös sain flunssan takia..

:heart: -äänet kuuneltiin, ihanaa kuulla ekaa kertaa.. :) 137-148 väliä.. ultrattiin myös vatsan päältä ja siellä se pieni istuskeli, liikkuvainen on.. :)

Mutta miten voi kohdunsuu olla kiinteä, pehmeä ja kiinni samaan aikaan? :eek: siis kyl mä sen ymmärrän et kiinni on ku näin alussa ollaan, mutta sekä kiinteä että pehmeä??? selventäkäähän kokeneemmat? :ashamed:

TB 14+1

jenninho Lmpimästi tervetuloa :flower: =) :flower: ! Nimimerkkisi on ehkä vauvakuume-palstalta tuttu / kuulostaa tutulta?

teddybear82 Valitettavasti en osaa vastata tuohon kohdunsuu asiaan muuta kuin, että mulla lukee kohdunsuusta neuvolakortissa seuraavaa: kiinteä, kiinni ja pituus 3cm...ja lääkäri sanoi, että kaikki kuten pitääkin...

~Hugis ja papu 17+5~

Hugoliina niin.. tässä hiukan pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen ettei lääkäri oikee ollu varma kumpi oli, niin siks laitto molemmat.. :/ en muuta keksiny.. ja pituus tais olla 2,5cm.. mut tosiaan virolainen lääkäri miulla ja muutenki on vähän epäselvä puheistaan.. :/

jenninho tervetuloa.. :) mukavaa että tuleepi lisää porukkaa.. :)

TB 14+2

moiks!
On ollu taas niin väsy et ei oikein ole jaksanu kirjotella..

Sain eilen soitettua sen neuvola-ajankin..28.5. :) ihan jännitti kun soitti sinne..mut kivalta täti kuulosti et toivottavasti se myös on.. :)

jenninho minä muistan sinut kuumeilu puolelta..tervetuloa vaan joukkoon :wave:

teddybear82 miten sulla ei vielä ole kuunneltu :heart: -ääniä kun olet jo kuitenkin noin pitkällä?? :eek: mulla ainakin ekassa raskaudessa kuunnelti joka kerta neuvolassa kun kävin..

joo mut nyt täytyy taas lähtee syömään jotain pientä kun alkaa taas heikottaa..

heips :wave:

teddy:
Jos siellä on paikat olleet hiukan periksi antavia, mutta kuitenkin kovahkoa sormelle, voisi olla "diagnoosi" pehmeä/kiinteä...itsellä muistaakseni oli pojan neuvolan aikaan tuollainen samanlainen merkintä, mutta vasta loppupäässä.
Ei tietenkään ole automaattisesti paha asia, joillain vain on höllemmässä paikat.
Itsekkin uskoisin, että paikat on suht kiinteät, mutta kuitenkin pehmeät ja aukikin saattaa olla, sillä edellisestä synnytyksetä ei ole kauaa aikaa, joten palautuminen ei ehtinyt aivan loppuun saakka =)

jenninho:
Ellen väärin muista, olit kai kuumeilupuolella kanssani samaan aikaan :D Tervetuloa ja onnea =)

Hiukset on nyt uudet...onpas simpsakka olo :D
Värin laitan huomenna päähän, se onkin varmaan sitten tokavika kerta, ennen kuin sitten lähempänä La:ta käyn taas leikkuuttamassa ja värjään. Sillä tämän uuden synnyttyä, ei moiseen jää enään yhtään aikaa, joten hoidan tämän hiusasian plakkariin hyvissä ajoin :D

Kävin antamassa pissinäytteen labraan...saa nähdä mitä tulee tuomioksi...tietenkin saan jonkun hevoskuurin pissatulehdukseen.
Ärsyttävää, kun samat oireet tämän pöpön kanssa ei päde kun on raskaana, eli ei siis mitään havaintoa, johtuuko kumma tunne alavatsalla kasvukivuista vai pissitulehduksesta :/

Huomenna sitten auttamaan äitiä ja siskoa ristiäis menun ostoksissa...huuh, siitä tulee kova urakka ja selkä varmaan huutaa hoosiannaa taas illalla :LOL:

Nyt on palattava kotiaskareiden pariin :wave:

paapelo+poju+Tiuhti 19+4

Hentsu ekassa neuvolassa ku kävin niin oli viikkoja 8 ja täti sano ettei kuunnella ku ei kuulu.. nytkin ku oli neuvolalääkäri, niin lääkäri oli sitä mieltä ettei kuulu (rv 14+1 sillo) mut kuulu kuitenni.. :) näin miulle siis sanottiin.. mut toki np-ultrassa ku olin näin sydämen sykkivän.. :)
Kiva että sait soitettua sinne neuvolaan.. eikä sinne ole niin pitkä aika.. :)

paapelo juu, sitä minäkin mietin kaiken muun ohella.. ku merkkas kyl ensin kiinteä ja kiinni, mut sit kuitenni lisäs siihen pehmeä kohtaan plussan.. :/ nojaa.. kyllä kai kaik kunnossa silti on.. jokaisella omanlaisensa paikat.. :D
Kiva että sait hiusasiat kuntoon.. :) varmaan täysin 'uusi' olo.. :D

täällä ollaan kotona flunssan kourissa ja antibiootti kuurilla.. huoks.. harmittaa olla sisällä ku on niin kaunis ilma.. muuten ei kummempia tuntemuksia..

TB 14+3 :heart:

Moikka kaikille!

Omaan napaan ei mitään uutta, turvotus jatkuu ja vaatteet ei mahu päälle. Tänään sai taas itkeä aamulla vaatehuoneessa, ku olin niin ruma omasta mielestäni.

Ainii perheemme kissaluku kasvoi tiistaina neljästä yhdeksään :eek:
Meidän pikku tyttö kissa joka on alta vuoden vanha synnytti viis pentua navetan ylisille, eilen se sitten kanteli ne sisälle meidän tekemään pesään.
Oisin kyllä kuvitellu et se ois tehny korkeintaa kaks pentua.
Mut on ne kyl ihanii, tuli 3 pikimustaa poikaa, yks pikimusta tyttö ja yks ihan vaaleen keltanen poika :heart: :heart:

jenninho:
Voiih :heart:
En tiedä mitään söpömpää kuin kissojen ja koirien pennut :D Onnea tuoreelle äidille ;)

Täällä maha on tursahtanut ihan parissa päivässä ulos ja siis todella tarkoitan sitä :LOL: Laitan kuvan loppuun.

Labroista soittelin päivällä neuvolaan ja kaikki täysin puhdasta, joten ei tulehduksia. Päädyimme sitten yhteisymärryksessä, että kolotukset ovat alkavia liitoskipuja ja kohdun kasvukipuja, sillä mitään supistelua tai vuotoja ei ole.
Mieluummin nämä kestää, kun tiedän, että tätä kiristelyä ei kestä kuin vauvan syntymään saakka :D

Ylihuomenna tulee 20 viikkoa täyteen, niin se aika vaan menee...mutta hyvä että meneekin :D

Tässä vielä kuva tästä mahdottomasta mahasta rv19+5

paapelo+poju+Tiuhti 19+5

TB onpa jännä et ei o kuunneltu..just katoin tos mun vanhaa neuvolakorttia ja mä kävin ensimmäisen kerran neuvolassa rv 6+3 ja silloin kyllä kuunneltiin ja kuulu hyvin jo sillon.no kai se on niin neuvolasta kiinni et kuinka noita sydänääniä kuuntelee..voihan se olla et nyt meilläkään ei kuunnella kun eri neuvola.
Juu ja ei tosiaan sinne neuvolaan pitkä aika ole..kaks viikkoo..iik.. :) tänään tuli ne laput mitkä pitää täyttää ennen ku sinne menee ja voi huhhuh niitä kysymyksiä..mitä ihmettä ne tekee sillä tiedolla mitä juustomerkkiä mä syön.. :kieh: :LOL:

jenninho onnea perheenlisäyksestä.. :D mulla kans turvottaa varsinkin iltasin ihan älyttömästi,mut vielä ei o tullu sitä et mitä laittas päälle aamulla ku töihin lähtee..kyllä sekin aika vielä tulee.. :|

paapelo kyllä sulla tosiaan masu on kasvanu todella paljon siitä viime kuvasta.. :)

).( täällä väsymys on ihan hirveetä..nykyään pakko nukkua päikkärit ei muuten jaksa millään iltaan saakka valvoa..äsken nukuin tunnin unet ja tytön ruoka-aika vähän venähti.. :ashamed: no sit ku sain ittestäni sen verran irti et sain ruokaa tehtyä ni neiti vetäs kaks lautasellista ruokaa..tais olla vähän nälkä.. :LOL:

Huomenta kaikille.. :)

Hentsu sitä mäkin mietin, mut kaipa se on eri käytännöt joka neuvolassa.. :) mä täyttelin ne laput siel neuvolassa.. tai oikeestaa neuvolantäti kyseli ja kirjas vastaukset.. :D mullakin on seuraavaan neuvolaan 3 viikkoa.. :) sitä odotellessa.. ja liikkeitä.. :)
Väsymystä oli mullakin alkuraskaudessa.. tuntu et voisin nukkuu 24/7 ja silti väsyttää.. :D onneks nyt on vähän helpottanu.. :)

paapelo kyl siun masu on kasvanu sitten viime näkemän.. *odottaa milloin oma masu alkaa näkymään :D*

jenninho onnea perheenlisäyksestä.. :) meiltäkin löytyy kaks kissaa ja koira.. :) kissanpennut ja koiranpennut on suloisia.. :)

TB 14+4

Kääk- tipahtanut taas toiselle sivulle *nostaaaaaa* :D

Uusille tervetuloa :flower: =) :flower: !!!

Meillepä ei mitään ihmempiä: kasvava kohtu aiheuttaa melkoista jatkuvaa vessahätää, mutta rakon "koulutus" on tuottanut tulosta ja nyt vessassa juokseminen on vähentynyt alle puoleen siitä mitä viime viikolla -jee :LOL:

Mulle on kehkeytynyt oikeein megaluokan ongelma kun kesällä olisi kahdet häät ja en voi varmaankaan vielä ostaa vaatetta niihin kun kokoa ei tiedä tarkasti...pelottaa, että sitten viimehetkellä mitään ei löydy...niin ja se, etät häiden välillä on 2kk aikaa eli näinköhän edes mahdun samoihin vaatteisiin molemmissa juhlissa...heh! Muutenkin tuo kaupoissa juokseminen ei yhtään houkuttele kun heikko olo iskee ostoksillä nykyään yhä nopeammin ja muuteenkin ärsyttää sovitella vaatteita kun mikään ei mene päälle :headwall:

Meillä on viikon kuluttua matka lämpimään tiedossa...ei maltaisi enää yhtään odottaa :D - loma todella tulee tarpeeseen B) . Lomasäätä tuossa katselin ja näyttäisi olevan 31c ja aurinkoa ainakin loman alkupäivinä B)

Mutta nyt työntouhuun. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille =)

~ Hugis ja Papu 18+3 ~

Uusille tervetuloa mukaan, aina mahtuu uusia :wave:

2 viikkoa ja sitten on neuvola...alkaa sf-mitan mittaaminen. Ja samalla alan omaksi huvikseni mittaamaan taas vatsan ympärystä.
Tämän teen siis ihan huvin ja urheilun vuoksi...saa taas sitten kauhistella synnytyksen jälkeen, miten ISO se maha oikein olikaan silloin ja silloin, kun todisteena sellaisesta on enään ilmansa menettänyt rantapallon röllykkä, joka sekin häviää sitten muutamissa viikoissa :LOL:

Tosiaan siskon poika oli meillä yökylässä launtai sunnuntai välisen yön ja nukkui kyllä kuin unelma, verrattuna poikaan sen ikäisenä :D
Ja kun oli silloin iltasella hereillä ja alkoi tulla jo nälkä ja väsy, niin tahtoi olla vain mieheni sylissä paijattavana ja mies sitten lauleskeli möreällä äänellä vaaville siinä ja syötti sitten pullosta maidot ja siihen se sitten simahti...TODELLA hellyyttävä näky oli :D

Mutta nyt se minun köriläs saapui kotiin...pitää mennä :wave:

paapelo+poju+Tiuhti 20+2

:wave: juhuu, uskaltaisinkohan mie jo kurkistella tälle puolelle, täällä näyttää olevan paljon tuttuja nimiä kuumeilupuolelta, muistaako kukaan enää mua.. ;) Vihdoinkin minäkin, neljänä päivänä oon nyt testaillu, ja joka päivä näyttäny melko vahvaa plussaa, et ehkäpä uskon jo nyt sit vihdoin. :D Jotenkin niin vaikeeta tajuta.. viikkoja olis nyt 5+1. Osaako joku sanoa onko ihan normaalia että melkeen koko ajan jomottaa ja pistelee alamahaa ja kylkiä, ja välillä repäsee kovempaakin, varsinkin yskiessä ja venytellessä. jotenkin kuitenkin pelottaa.. :/

Niiz:
Tervetuloa ja hurjasti onnea :flower: :flower: :flower: :flower:

Alkuraskaudessa, noin hedelmöittymisen jälkeisestä viikosta aina rv10 paikkeille suunilleen on hyvin tavanomaista, että tuntee vatsan ja varsinkin kohdun seutuvilla kivistystä, nipistelyä, polttelua, kiristystä, jomotusta, repäisykipuja, vihlontaa ja supistuksen omaista kuukautiskipuilua sekä paineen tuntua...tämä kaikki johtuu kiinnittymisestä sekä kohdunkasvusta ja hormonien aiheuttumasta kohdun kiinnikkeiden löystymisestä, joka yksilöllisesti voi alkaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
Eli nämä kaikki kivut ja kolotukset ovat normaaleja.
Vasta jos kipu on jatkuvaa, viiltävää ja ankaraa tai sen yhteydessä esiintyy runsasta veristä vuotoa on syytä huolestua ja hakeduttava viipymättä lääkärin vastaanotolle :D '

Heh, kuulosti ihan jostain opuksesta lainatulta, mutta tuossa oli otteita eri lähteistä haalitusta tiedosta, joka on apinunut musitiin :D

Ja tosiaan raskauden edetessä, kipuilujen määrä ja itse kipuilu tuntemukset joko katoavat tai muuttuvat.

Alussa n.viikko oviksesta, itsellä alkoi tuntumaan kipua, joka musitutti lähinnä siltä, että joku tai jokin pistäisi minua kohdun sisällä hehkuvalla neulalla. Plussan aikoihin kipu oli muuttunut muistuttamaan lähinnä kuukautiskipuja ja repäisykipuja oli tuontuosta.

Näitä viimeksi mainittuja jatkui sitten rv9 asti ja sitten alkoi helpottaa. Mutta sitten rv14 kun aloin tuntemaan ekoja liikkeitä mahassani, tulivat mukaan kohdun kiinnikkeiden löystymisestä kielivät kolotukset...sitä tunnetta on hankala selittää...liika liikkuminen aiheutti kiristävää tunnetta kohdun ympärillä, joka tuntui siis siltä kuin siellä revähtäisi pieniä lihassäikeitä joka askeleen jälkeen.
Sitten näitä kesti pari viikkoa.
Taas oli tyyni kausi.
Suunilleen rv16-17 alkoi sitten selkäkipuilut...lähinnä rasituksesta johtuvia. Tuntui kuin olisi supistuksia, eli tunne oli hieman voimakkaampi kuin menkkakivuissa. Mutta kaikki silti hyvin ja ne olivat kohdun kasvukipuja ja olivat muistutus että rauhassa on jo hiljalleen otettava :D
Nyt sitten kun olen menossa puolessa välissä rv20+2 on alkanut tulla liitsokipuja lantioon. Nämä ovat minulle tyypillisiä raskauden vaivoja, esikosta kärsin pahoista liitoskivuista, pahin kipu kohdistui häpyliitokseen ja sitä odotan nytkin, joskaan en innolla. :ashamed:

Kun en kärsinyt pahoinvoinnistta/oksentelusta, väsymyksestä tai räikeistä tunteenpurkauksista, niin kärsin kivuista...mutta sen otan minkä saan...tiedänpähän tämän "ilon" päättyvän lokakuussa viimeistään :D

Toivottavasti näistä lauseista oli hieman apua huolestuneisuuteesi :hug: :D

paapelo+poju+Tiuhti 20+2

No sieltähän napsahtikin oikeen yksityiskohtanen lista siitä mitä suunnillee on odotettavissa ! :LOL: Kiitoksia vaan kovasti, helpotti todella! Ehkäpä mie nyt uskallan ruvetan iloitsemaan täydellä sydämellä näistä kaikista ihanista kivuista ja muista. On tätä odotettukin niiiin kauan. :heart: Ja kiitos onnitteluista, ja onnittelut puolen välin ylittämisestä ! :flower:

:LOL:
Romaanin kirjoittajan sieluni pääsi valloilleen...en voi sille mitään kun se iskee :D
Mukava että oli apua miettivään mieleen ja todella nauti jokaisesta pikku kivistyksestä, ne kun on oma merkkinsä että asiat etenee =)

Ja kiitos vain kovasti onnitteluista täältäkin =)

Moikka kaikille :wave:

Ihana olo! :heart:
Eilen eka neuvola jossa kaikki meni tosi hyvin, paino vähän noussut jo, mutta varmaan johtuu pelkästää rintojen kasvusta ja turvotuksesta. Neuvolan "täti" oli tosi mukava, tosin ens kerralla on sitten jo eri nainen ku tää jää ite äippälomalle.

Tänään kävin varhaisultrassa ja oikeesti odotushuoneessa tuntu siltä et saan ihan just sydärin, sitte siinä tutkimuksessa ku se katteli niin hartaasti ni suurinpiirtein pidätinhengitystä siihen asti et kuulin pikku sydämmen sykkivän :heart: :heart:
Eli siis kaikki on hyvin ja masukki vastaa viikkoja 8+2
Nyt voi taas vähän rauhallisemmin nukkua!

Tänään aamulla neuvola. 20+6 paino oli noussut 450 g per vko, järkytyin. En mielestäni ole edes syönyt mitenkään enemmän! Eilen mies tunti korva vatsaa vasten potkuja selkeästi! Outo tunne :D Esikoinen siis kyseessä. Miehellä kyllä pari lasta entisestä liitosta, mutta meillä vain osa-aikaisesti.

jenninho:
Onnea ultrasta, kuulosti todella ihanalle =)

yonnazzz:
Tuo painon nousu on ihan normaali, sitä saa tulla normaalin rajoissa mentäessä yli 500g per viikkokin ja silti ihan normaalia =)
Kohtu kasvaa, lapsiveden määrä lisääntyy sen myötä, istukka levenee, vauva kasvaa, tissisi kasvavat ja tarvittavia lisävarastoja kertyy =)
Ja tuo miehen saaminen mukaan odotukseen potkuja tunnustelemalla on niin ihanaa. Silloin tuntee, ettei ole odottamassa yksin, kuten monta viikkoa ennen tuota hetkeä :D

paapelo+poju+Tiuhti 20+3

Sanoinko jo uusille tervetuloa? No jos en, niin TERVETULOA :flower: =) :flower: !

Niiz: Sun nimimerkki on tosi tuttu: en kuitenkaan muista ollaanko oltu samoissa pinoissa kuumeilemassa vai olenko vaan käynyt lukemassa niitä juttuja ja siitä muistan. No kuitenkin: pääasia, että olet nyt täällä =) ! Onnea plussasta :heart: ! Ja kuten Paapelo kirjoittikin: normaaleita nuo kivut. Aluksi mulla oli ihan sama fiilis niistä: ollako normaalia vaiko eikö :LOL: ! Ja Paapelo: kiitos kun selvensit syyn noille lantiokivuille: olin jo eilen ihan varma, että jotakin pahaa on tekeillä kun jomotti niin pirusti :/ !

yonnazzz Perästä tullaan...tänään neuvola ja paino siirtynyt jo nyt uusille kymmenluvuille :whistle: . Viikottaista nousua en tiedä: viimeksi oli 300g/vko ja siitä se terkkari ei nyt vielä mitään motkottanut, mutta tänään voi olla eri ääni kellossa :ashamed:. Ja tyhmää kun tämä punnitus on nyt keskellä päivää: aina ennen ollut heti aamusta (ja minä tietty mennyt syömättä, ettei näyttäis ihan niin pahalta, tiedän, että on tyhmää, mutten tahdo, että alkavat valittaa painosta :ashamed: :ashamed: :ashamed: )!

Ei mutta jatkan myöhemmin ja tulen kertomaan neuvola kuulumiset...nyt on mentävä kiirellä laittautumaan valmiiksi ja asioille...

~ Hugis ja Papu 18+4 ~

Kiits Hugis onnitteluista, aivan, vihdoinkin tällä, taidettiin me olla noissa syksyisissä haaveilijoissa yhtaikaa, mä en ihan syssyyn kerenny mut parempi myöhään.. :D

Jenninho: Kiva et meni ultra hyvin !

Soitin sit tänään neuvola-ajanki, sain jo ens viikon tiistaille. kivaa! vaik ei malttais oottaa sinnekää asti.. ;) Oli tosi huojentavaa kun se neuvolatäti oli tosi mukavan kuulonen, on vaan kaikista lekureista ja hotajista jotenki niin huonoja kokemuksia mulla, ni pelkäsin ihan törkeenä et jos sattuu joku töykee tyypi, mut ihanaa ei ollukaa.. :) ensin meinas neuvola-aikaa vast viikolle 8 tai 9 , mut sit toteskin et ku onki eka raskaus ni haluanko aikasempaa, ja halusin tietenki. :)

Miten toi varhaisultra sit menee , siis onks se jokapaikassa neuvolan kautta jotain noilla viikoilla kun mitä Jenninholla oli vai.. ? Oon ihan pihalla..toivottavast en enää ens viikolla sit oo.. :D

Niiz:
Monissa neuvoloissa ei ole ultra laitetta...ainakaan en tiedä helsingissä olevan kai missään, joten varhaisultra pitää varata yksityiseltä ja joka paikassa on omat taksat, riippuen myös siitä, suorittaako ultran lääkäri vai kätilö.
Varhaisultra suositellaan tehtäväksi viikoille 7-9 muistaakseni.
Kunnan puolesta useimmiten, ainakin pääkaupunkiseudulla, tarjotaan np-ultra ja rakenne ultra.
Np-ulta tehdään viikoilla 11-14 suunilleen ja rakenne ultra sitten viikoilla 18-22.

Nämä kunnan tarjoamat ultrat ovat muuten maksuttomia, mutta niistä lähetetään kotiin poliklinikka maksu, joka on 25,60e per kerta =)

Ja mukavaa, että neukkatätsysi vaikutti mukavalta, niin pitääkin :D

Yhteistyössä