Marrasvauvat 2007 TAMMIKUU '08

merikukka d-tipoista. meillä syödään jekovitteja ja silloin kun siirryttiin kokonaan korvikkeeseen niin terkka kysyi kuinka paljon korviketta menee. sanoin että 5prk eli 1l ja tippojen määrä laskettiin silloin 5stä 3een tippaan. mut ei kyllä sanonut mitään että kokonaan pitäs lopettaa jos määrä kasvaa. meidän poika kun on varmaan jostain 4vko iästä lähtien vetänyt tuon yli litran korviketta vrk:ssa :whistle:
 
Sanle Toi määrä yleensä on niin, et rintamaidolla meneville annetaan 5 tippaa (Deetippoja 20). Sit korviketta saaville annetaan just toi 3 (12). Ja jos saa molempia niin 4 dl korviketta on rajana et toi pienempi tippamäärä. Mut sit on tosiaan ohjeita, et jos litra menee niin ei ollenkaan tai sit sellanenkin ohje et jos menee reilusti yli litra niin ei ollenkaan. Mut ei siitä tietääkseni haittaa ole, jos yli litran saa korviketta ja sit tippoja,turvalliset ylärajat kuiteskin kuulemma sen verran korkeet. Jos vaan masu kestää...
Äh, pitäis kai kaivaa esiin jostain noi ihan viraliset minimi- ja maksimiannokset, kun jaksais vaan. Äkkiäkös ton laskis, kun tuttelipurkin kyljes kerran lukee paljonko d-vitamiinia se sisältää. On vaan niin laiska :snotty:
 
D-vitamiini on meillä ollut vaihtelevasti käytössä johtuen vatsavaivoista ja oksentelusta. Korviketta meillä ei käytetä, joten en osaa sanoa tuohon merikukan kysymykseen mitään. Kysyimme neuvolasta apua kun edes Deetippojen kanssa ei hommasta tule mitään(oksentaa välittömästi antamisen jälkeen :( )... Ohjeena annettiin, että jos edes yhden tipan pystyisi antamaan päivässä Devitolia, olisi sekin tietysti parempi kun ei mitään. Devitolia yleensä vauvat "sietävät" siihen 3 tippaan asti. Kun aloitetaan kiinteiden antaminen täytyy tippojen määrä nostaa viiteen ja silloin oletettavasti ne eivät niin helposti aiheutakaan mahavaivoja. En ole jaksanut syyllistää itseäni. Minkäs minä sille voin ettei Ainon maha niitä tippoja kestä täyttä määrää. Siitä yhdestä onnettomasta tipastakin tulee poru...

Käytiin eilen lääkärissä kun tuo Ainon köhä ja nuha on jatkunut nyt kuukauden. Saatiin lääkekuuri ja kehotettiin jatkamaan keittosuolatippojen antamista. Räkää lääkärin mielestä on aivan turha yrittää imeä pois, sillä keittosuolatippojen pitäisi tehdä räkä juoksevaksi, jolloin se valuu nieluun ja sitä kautta pois häiritsemästä. Toivottavasti lääke auttaa ja tämä tauti loppuu pian. Lääkäri uskoi oksentelun johtuvan tuosta tukkoisuudesta. Taidan tarjota tuttipulloa seuraavan kerran kun tauti on historiaa, jos sitten vaikka onnistuisi paremmin.

Rintaraivarit on tuttu juttu täälläkin. Aiemmin olivat raivarit pahempia, nyt tilanne on rauhoittunut. Kamalaltahan se tuntuu kun toinen huutaa nälkää eikä ota tissiä suuhun. Käsillä huidotaan rintaa pois ja karjutaan kita ammolla. Pahimmillaan tilanne olikin sellainen, että Aino aloitti hillittömän huutamisen jo kun otin syliin syömään. Toinen rinta oli enemmän huutoa "aiheuttava". Väsyneenä raivari tulee helpommin, yöllä ei ole tullut kun pari kertaa.
 
Meillä ollaan tänään todella onnellisia, koska saatiin vihdoin ja viimein lonkkalasta pois! :D 6 viikkoa sitä pidettiin ja nyt koitti vapaus!

Meillä menee Jekoviteja 5 tippaa päivässä. Vatsaa on tytöllä vääntäny, mutta on vaikea sanoa että johtuuko tipoista vai siitä, ettei lonkkalastan takia päässyt liikuttamaan jalkoja kunnolla. Pianhan sekin tosin selviää :whistle:

Meillä kakataan päivittäin. Alkuun oli kakka joka vaipassa ja sitä tuherrettiin jo melkein heti kun uuden oli saanut päälle :whistle: nyt on tahti rauhottunut eikä meillä kakata enää öisin ollenkaan vaan keskitytään siihen touhuun päiväsaikaan ;)

Varsinaisia rintaraivareita ei meillä harrasteta, mutta jos ruoka ei ole suussa sillon kun se nälkä iskee, niin sillon huudetaan ja kovaa!

Perfektalle :hug: paljon voimia teille!

Mulla on muuten nyt onni puolella, koska voitin joulukuun alussa simpsonien playstation pelin (olin ilmeisesti ottanu johonkin kilpailuun osaa, en enää edes ite muista) ja nyt voitin 2 lippua matkamessuille. minkä takia lotossa ei kuitenkaan koskaan nappaa? :whistle:
 
Tyhmä kysymys: Minkä ikäisenä vauva hymyilee tarkoituksellisesti?
Mietin vaan tossa aamulla 6.30 asiaa kun meidän poika kyllä hymyili ja monta kertaa. Oltiin just siivottu kakkat pois vaipasta ja otin pojun viereeni. Oli niin autuaallisen ja tyytyväisen näköinen siinä mun vieressä. Sitten hymyä väläytti monta kertaa. Sitten tissi suuhun ja taas nukuttiin :heart:

Mutta voiko siis kuukauden ikäinen jo hymyillä??

LilliM+Kaapo tasan 1kk
 
Meillä ainakin poika 6 viikoa hymyilee tarkoituksellisesti. Tai niin ainakin uskon, koska hymyilee yleensä kun menen viereen hymyilemään, tai kun isänsä hymyilee. Hymyilee myös paljon jos makoillaan vierekkäin ja itse hymyilen pojalle :)

Oltiin tänään ostamassa kestovaippoja. Pojalla on nyt muutamat makeat vaipat, eikä meille enää kertakäyttövaippoja ostetakaan. Hurahdin niin, että naputtelen nettiin tilaukseen parit vaipat samasta paikasta samantien.

Deetippoja täällä syödään tästä päivästä alkaen. Tosin tein typerästi ja lorottelin niitä suuhun vähän reippaamman määrän kuin olisi kannattanut aloittaa. Eli meillä varmaan huudetaan mahaa ensi yö :ashamed: Hitto! Harmittaa oma typeryys. Ostin lisäksi Rela- tipat tänään, toi kakan tekeminen kun on pojalla sen verran työn ja tuskan takana. Viime yönä ensimmäistä kertaa itki kunnolla, ennenkuin sai väännettyä kakan. Harmikseni oli vain body + vaippa päällä, ja puolet kakasta tuli yli vaipasta äidin syliin sekä sänkyyn...
 
Huomenta pitkästä aikaa! taas tuntuu ettei koneelle ehdi ollenkaan ja sitten kun on hetki aikaa niin meidän netti tökkii :kieh:
Täällä poika voi hyvin. Lopetin rela-tipat ihan kokeilun vuoksi. Ei mitään suurempaa muutosta, hieman kitisee heti syönnin jälkeen muttei muuta. kakkakin tulee kerran päivässä vähintään eikä se aiheuta hirveää pungerrusta.
D-tippoja menee se 5 päivässä (jekovit). Poika kyllä pulauttelee vähän mutta ei kai se noista tipoista johdu. Äiti kai syöttää liikaa =)
Tissimaidolla ja korvikkeella mennään edelleen. Annan korviketta joka syönnin jälkeen. Yöllä pärjätään tissillä pelkästään. Se on ihan hyvä niin ei tarvi hiipata alas maitoa lämmittelemään.
Ristiäiset meillä on 20 pvä. Onneksi ei tarvi niiden takia stressata, Anoppi on hoitanut kakut ja tilaisuus pidetään seurakuntatalossa niin ei tarvitse itse täällä siivoilla yms.
Meillä on ens tiistaina lääkärineuvola ja mulla jälkitarkastus. Näyttää olevan aika erilaisia käytäntöjä milloin on eka lääkäri. Meillä poika on 7 viikkoa silloin! Miettinyt olen tuota ehkäisy asiaa minäkin.... Meillä esikoinen IVF lapsi ja tämä toinen ihan yllättäen luomuna. Eli nyt en tiedä että tarviiko sitä ehkäisyä välttämättä. Mutta kierto on päin honkia ilman mitään lääkitystä että kai se on jotain keksittävä! Enkä nyt ihan heti kolmatta lasta haluaisi että saa tämä vauvakin olla rauhassa pieni! Täytyy keskustella lääkärin kanssa asiasta!
Nyt täytyy mennä taas... Lumista päivää kaikille!

Peikko-Enkeli ja poika (20.11)
 
Heips!

Perfekta :hug: Voimia sulle ja läheisillesi!

Kiitos noista d-vitskuvastauksista..tuntui vaan toisaalta pahalta, kun en antanutkaan niitä vitamiinejä, vaikka ois pitänyt..mut toisaalta säästyi vauva masukivuilta. No, pitää nyt yrittää muistaa antaa jos vaan ei ala huutamaan, ehkä mitään peruuttamatonta vahinkoa ei oo ehtinyt käymään.

Hymyistä..Miustakin tuntuu että Mintulla on hymyt jo ihan tarkoituksellisia, ainakin ne tulee silleen "sopiviin kohtiin", eli silloin kun hälle höpöttelee ja hymyilee. Alkaa kans "jutella" takasin.

HE82; Onnittelut lastan poissaannista!

Tais olla nuhaisiakin muruja joillain, pikaisia parantumisia kaikille!

Nyt pitää kiitää, alkaa kuuluu heräilyn ääniä:)
M ja Minttu s. 12.11
 
Oijjoi, Deetipat loistavia tai sitten meidän vauvalla teräsmaha. Ollaan annettu Jekoviteja yhteensä 2 tippaa tän kuuden viikon aikana :ashamed: ja eilen ostin noi Deetipat, mitä lirauttelin 15 tippaa suuhun suoraan. En siis ajatellut yhtään. Yöllä heräsi vain kerran (syömään), että ei ne ainakaan pahoja mahan kipristelyitä ainakaan aiheuttanut.

Poika heiluu ja riehuu sitterissä, yritän naputella ja lipitellä aamukahvia samalla. Ollaan menossa vähän suurempaan kaupunkiin, käydään Helsingin keskustassa kaverilla kyläilemässä. Meidän vauva vaan tykkää hälinästä, niin epäilen että päiväunet on oikein makeat ruuhkassa ja ihmisvilinässä :)
 
Olipas mulla ihana herätys.
Poika nukkui vieressä ja herätteli mut niin hyväntuulisiin väy ja au lausahduksiin, että väsymys hävisi heti.
Meillä poika alkoi hymyilemään 1kk ikäisenä ja jo silloin hymyili äidin ja isän naamoille. Nyt on 6vko ja aivan varman on tarkoituksellista hymyilyä ja tuota alkeellista jokelteluakin on ollut jo pari viikkoa ja nyt lisääntynyt taas selvästi.
Aamulla aloitettiin taas deetipat ja annoin 3, että siitä sitten taas nostelemaan määrää. Mutta tuosta tippojen vaihtamisesta mulle sanottiin, että kannattaa sen massun antaa rauhottua pari päivää ennen ku aloittaa uuden merkin tai alusta pienellä määrällä.

Kysymys?
Säpsähteleekö teidän vauvat nukahdettuaan. Meillä kun saattaa eka tunti mennä niin että säpsähtelee vähän väliä välillä siihen itsekin heräten. saa kyllä unta sen jälkeen öisin, mutta ei päivällä, paitsi jos on vaunuissa ja niitä hytkyttelee.

Eilen tuli sitten 7 kakkaketaa, kun oikein aloin laskemaan. =)
Muuten mietin, kun annan noita relatippoja myös, että onko jollekin tullut niistä vatsanväänteitä, että voiko se ollakin ne eikä deetipat mitkä ärsyttää vatsaa??? vai oliko tyhmä ajatus.

Miten usein muuten pitäisi olla neuvola? kun meillä oli eka 2vko ikäisenä ja nyt on sitten 2kk lääkärineuvole seuraavaksi.

Enni ja Jarkko
 
ahkeraan käyn tekstejänne lukemassa,mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoiteltua... :/

vaipoista:meillä on tällä hetkellä daylyt (5-9kg) käytössä ja ovat meijän neitille passeleita. tuo 70kpl paketti saatiin pko:lta vauvalahjaksi,muuten ei varmaan ois tullut ostettua ja varmaan tullaankin noita käyttämään. myös liberot hyväksi havaittu.

inka puklailee harvinaisen vähän :) verrattuna kahteen vanhimpaan. silloin kun puklaa sitä lentääkin sitten kaaressa :x

kyllä säpsähtelee nukahdettuaan! yleensä huitoo käsillä ja joskus herää siihen :/

inka on niitä "kakan panttaajia"!! kakka tulee keskimäärin kerran viikkoon ja sitähän sitten riittää :whistle: esikko oli meillä samanlainen,että sillä oli oikein virallinen kakka-päivä kerran viikossa ;)
kova on inka piereskelemään,mutta eipä se mitään,kun ei pientä vaivaa!

devitol on meillä ollut kaikilla lapsilla käytössä. ei ole tullut edes mieleen merkkiä vaihtaa,kun ollaan aina neuvolasta se eka pullo saatu...

kivoja nimiä on vauvat saaneet! oninitteluja kaikille :flower:

inkalla on tässä viikon verran ollut ihan hyvä rytmi! äitikin saa huomattavasti paremmin nukuttua =)
ennen puoltayötä nukkumaan,tissille 3-5h:n päästä. sitten nukkuu vielä jonkun tunnin omassa sängyssään ja jonnekkin klo 6-8 nukutaan vierekkäin välillä tissutellen.

imetystä ois tarkoitus jatkaa n. puolivuotiaaksi niinkuin edellistenkin kanssa. toivotaan,että maito riittää...tällä hetkellä ei ainakaan loppua näy ;)

välipalaa tuntuvat isommat olevan vailla...

lumi*+ inka reilut 2kk
 
Nyt pikkasen väsyttää |O Herätys oli oikeestaan klo5 aamutuimaan |O Juuri kun eilen taisin kehua kuinka meidän pojalla kakka kulkee ja niin on tehnyt tähän saakka kyllä. Mutta viime yönä ei kakkaa kuulunut eikä oikein mitään ilmaa tullut ulos niin klo 5 alkoi sitten ähellys ja nukkumiselle sai sanoa goodbye :headwall: Jotenkin tuossa päivälläkin tuntui tuota vatsavaivaa olevan. Lopulta alkoi ilmaa tulemaan ulos ja hoitopöydällä se kakka sitten tuli :whistle: Mietin kovasti,että mistä voisi johtua nuo väänteet,mutta sitten muistin,että oon syönyt tosi paljon näkkileipää. Voisko se sitten aiheuttaa kipuja toiselle? Onhan siinä ruista kuitenkin... Tänään en sitten ole koskenut näkkäri-pakettiin vaikka mieli on tehnyt :p Vaikka onhan noita masuvaivoja vauvoilla yleensäkin vaikka ei olisi mitään ihmeempää syönytkään :|

Mutta en mä valita,koska poika on kuitenkin nukkunut suht hyvin koko ajan. Huonomminkin voisi asiat olla =)

Mutta mua rasittaa kun poika ei nuku ulkona kunnolla :| Vaunujen ollessa liikkeellä nukkuu tietenkin,mutta niiden pysähtyessä alkaa huuto piakkoin :| Toisaalta on päiviä jolloin nukkuu vaunuissa ihan hyvin vaikka ne ei liikkuisi mihinkään... Ottaa tuosta sitten selvän! Mä oon vain nuoden vanhempien poikien kanssa tottunut siihen,että ulkona nukutaan...varsinkin keskimmäinen nukkui muutaman viikon ikäisestä tosi pitkiä unia ulkona kaikessa rauhassa. Mutta se ei nukkunut yöllä :whistle: No joo,enköhän mä saa tuon poitsun vielä oppimaan talon tavoille :LOL:

Mun epäilys on vain vahvistunut,että kyllä tuo poika hymyilee tarkoituksella =) On tehnyt sen niin monta kertaa jo!

Nyt kahvia :p

LilliM+Kaapo 9.12
 
Tänään oli 2kk neuvola, johon sisältyi eka lääkärikäyntikin. Seuraava käynti on 3kk neuvola terveydenhoitajalla ja siihen sisältyy eka rokotus.
Poika oli kasvanut mallikkaasti omalla käyrällään ja nyt painoa on 6275g ja pituutta 62,7cm (Syntyessä 4360g ja 56cm). Yläkäyrillä siis edelleen ja täytyy sanoa, että kantamisessa alkaa olemaan jo melkoinen työ. Nyt tuo poika on vielä alkanut oikein kunnon sylivauvaksi, makuuasenossa ei viihdy ollenkaan. Syliin on pakko päästä.

Kakan panttaamista meillä on nyt harrastettu lauantaista asti, normaalia rintamaidolla olevilla lapsilla. Tuttujen kertomusten ja varotusten vuoksi aina kotoa lähtiessä otan varavaatteet vauvalle ja itselle vaihtopaidan varuiksi mukaan. Kuulemma sitä tavaraa voi tulla sitten oikein reilustikin, kun alkaa tulemaan :whistle:

Panttaus aiheuttaa tietysti ilmavaivoja ja niitä on yritetty helpottaa masua hieromalla tai jalkoja 'pumppaamalla'. Pumpatessa olen laulanut pojalle pumppauslaulua (sanat ei aina men oikein ja sävel vielä harvemmin) ja hauskaa tuntuu pojalla olevan. Hymyilee iloisesti ja huutaa 'ieee' sopivassa kohdassa ("se uppoaa" ) :LOL: Sanat löytyy: http://lirama.net/song/215874

Hipkukka ja poika 7.11
 
Hei vaan hei!

Ulkona olen jutuistanne kuin lumiukko,mutta ajattelin tässä muutaman sanasen kuitenkin tulla kirjoittamaan samalla kun odottelen ukkoa apteekista. Olen sitten flunssassa ja aivan kaamea yskä sekä 39,5 kuumetta eikä siinäkää kaikki kun mies just huomenna jatkaa taas töitä ja jään sopivasti tämän kolmikon kanssa ensi kertaa koko päiväksi itsekseni....sairasta siinä sitten!
Peukutelkaa,että kaikki menee mukavasti!!

HE82 suuresti onnitteluja sinne lastattomuudesta!

Perfekta osanottoni :hug:

Hymyistä meillä kanssa Jaska hymyilee jo ihan tarkoituksellisesti sekä vastaa hymyllä hymyyn. Ei tietty ihan joka kerta,mutta toisinaan kuitenkin. Juttuakin tulee...tai siis niitä "höö" yms juttuja mutta aivan ihanaa niitä on kuunnella :)

Kovasti neuvolassa on jänteväksi pojaksi Jaskaa kehuttu ja sanoi,että ihan noin aikaiseen ei juttelemaan olis tarvinnut alkaa,mutta ei ihmettele sitä kuitenkaan kun tää tää vanhempi kaksikko on pienen kimpussa ihan jatkuvasti jotain juttelemassa ja paijaamassa.

Mutta nyt pakko mennä, yskänlääke saapui :LOL:

Minny sekä Jaska 1kk 8pvää +kaksikko :)
 
Minnylle pikaista paranemista! :hug:

Mulla on myös ollut pari päivää flunssanen olo ja toivon nyt ettei pahenis...Sunnuntaina kun on ristiäiset...


Miten usein kylvetätte vauvojanne? mä ajattelin ottaa sen joka iltaseksi tavaksi nyt kun saadaan taas kylpeä. jospa tyttö oppis siitä illan ja aamun eron :whistle:

Meillä tyttö alko hymyilemään 1 kk:n iässä ja jokeltelu alko viikon myöhemmin. Nykyisin höpötetään jo vaikka kuinka paljon ja selkeesti lisääntyy päivittäin...

Meillä ei enää ole tota säpsähtelyä. Ihan pienenä tyttö säpsi aika paljonkin, mutta nyt on sekin loppunut.

Mitäs luulette, missä vaiheessa pitäis alkaa epäilemään, että tyttö olis allerginen koiralle? Hän nimittäin aivastelee tosi paljon. Flunssaa ei mitenkään varsinaisesti ole, nenä ei ole tukossa vaikka sieltä olen nyt päivittäin imenyt räkäklimppejä aamuisin. Ja eilen huomasin että tyttö myöskin yskii välistä. yskä on sellasta kuivaa ettei mitenkään räkästä... :/ kun ei muuten ole mitenkään kipeän oloinen ja un tosta meidän hauvasta lähtee aika kivasti karvaakin... :/

mutta nyt täytyy mennä taas, tyttö hermostuu :wave:

H82&neiti 14.11
 
Hipkukka meijän vauvat taitaa olla tällä hetkellä suurinpiirtein samankokoisia. Varmat mitat tiedän ens viikolla kun on neuvola. Mut yli 6kg on ja samoin yli 60cm. Ainoa ero vaan on että meidän poika oli syntyessään kilon kevyempi ja 6cm lyhyempi kuin teidän vauva. Niin ja ikää on viikko vähemmän... Jos te meette yläkäyrillä, niin missäköhän me sitten mennään :eek:
 
HE82: Meidän tyttö aivastelee kans tosi paljon. Ja saattaa tulla monta perätysten. Välillä on myös selvää yskää... Mutta. Meillä ei ole lemmikkejä, joten voi olla normaalia :) Vauvathan "niistävät" sillä aivastelulla kun eivät muuta vielä raukat osaa.

Ja vauvaa kylvetetään noin 3 päivän välein. Vois varmaan vaikka joka päivä kun iho on hyvä eikä kylvettäessä kuivu, mutta ei jaksa joka ilta lantrata :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:
Hyvää Uutta Vuotta 2008!
Täällä odottelen että sinkkuelämää alkaisi...nyt kun tyttö voisi sitten kukkua kun tulis ohjelmaakin mitä äiti vois samalla katsoa niin eiköhän tuota nukutu niin autuaasti sitterissä :whistle: tyypillistä...
jos vaikka kokeilis tyttöä ihan pinnikseen saamaan nukkumaan, meille vähän ongelmaa teettää yöt pinniksessä...sitteri tuntuu olevan paras, kuten aikasemmin sanoinkin niin tuntuu kuin tyttö pelkäisi pimeää tai sitten herää siihen kun onkin niin hiirenhiljaista...
tiiä sitten, mutta mulla on jälkitarkastus 7.1 niin otan kyllä puheeksi et miten sais tuota tytön rytmiä hellästä kohilleen, hereillä en saa pidettyä päivällä, vaikka kuinka yrittäisi, sen takia sitten tullut taas univelkaa jota ei ole kerennyt tässä joulun-ja uuden vuoden tohinoissa edes korjaamaan, ja ny menen miltei ylikierroksilla kun yöunet olleen noin 4-6h luokkaa :kieh:
ja ens la ois sitten ristiäisetkin, vitsi nehän on ihan kohta ja tarjottavat ja kaikki on vielä vasta pääkopassa muhimassa,
pitäis miettiä kun to mennään kuopioon kaupoille et mitä sitä nyt laittaa sun muuta et sais alkaa tekemäänkin niitä...
kukat sain onneksi tänään käytyä tilaamassa, edes jotain poissa päiväjärkästä :saint:

nukkuuko sinulla sun vauva 4-6 putkeen yöllä?? saat kumminkin aika hyvin nukkua minun mielestä. Minulla on nyt 2kk poika ja se valvoo koko yön ja menee aamulla nukkuun ta joskus hyvällä säkällä saan yöllä nukkua 2-4 tuntia. päivällä en ollenkaa vaavi rupeaa huutamaan ku aistii varmaan että minäkin rupean nukkumaan. Enkä minä ainakaan väkisin halua kääntää sitä rytmiä koska vaara on jos e aivot kehity. Kannattaa nukkua kun vauvakin nukkuu. ja yöllä se itkee koko ajan hysteerisesti eikä siihen mikään auta. voi olla koliikki vaivaakin. Mutta eiköhän se helpota sitten 3 kk jälkeen ainakin toivottavasti. auttaako sinua kukaan sen vaavin kans?
voimia sinulle :flower:
 
Heissan hei vaan!

Kylvyssä käydään n. 3 pvän välein, riippuu vähän kuin paljon puklataan. Välillä huuhtelen neitiä sitte hanan allaki jos on kova puklupvä.

Ella aivastelee aika paljon ja meillä ei ole mitään kotieläimiä. Eli ei ole mistään allergiasta meilläkään kyse.

Ja kans sitä et kesken unien herätään omaan sätkimiseen. Sitte tulee huuto ja sit ku laittaa tutin suuhun niin yleensä rauhoittuu ja jatkaa unia.

Perfektalle iso :hug:

Meil on nyt parina yönä taas herätty syömään klo4 aikaan, mut onki ollu sellasii päiviä et päivällä ei ole niin paljon vedetty maitoo että se nälkä sitte tulee yöllä, mut eipä se haittaa ku Ella on nukkunu klo 1-4 ja sit n. 4.30-8/9/10 et ihan hyvin on saanu iteki nukkuu kyl ja sit vedetään päikkärit jos siltä tuntuu.

Jaaha, Ella heräs eli maitoa lämmittään..
 
Tais sit talvi tulla ja mennä. Olihan tuota lunta 2 pvä ja nyt sit vettä satanut jo pari päivää ja kaikki lumet hävinnyt. Olikohan se talvi nyt tässä... :eek:

Meillä kylvetään 2x/vko. Eli Emmillä on samat "saunapäivät" kuin meillä muillakin. Kylvettäminen välipäivinä ei sit oo niin kivaa, kun kylpyhuone on muuten aikaste kylmä.

Meillä kans aivastellaan ja yskitään, mut mun mielestä se ei oo flunssaa tai allergiaa vaan ihan tollasta tavallista..

Säpsähtelyä on kans unissaan ja välillä Emmikin säikähtää omaa säpsähtelyään.

Tänään herättiinkin ajoissa. Mulla oli herätyskello soimassa kuudelta, kun ajattelin, et mies ei varmaan omaan kelloonsa herää, kun nukahti alakertaan illalla jo viideltä. Kuuden aikaan herätin sen tostä sit töihin. Ihan kivat unet sai nukuttua :D Emmi tuolla nyt juttelee meijän kattolampulle. Se on kyl ihan hillittömän kiva lamppu :LOL: Sille kyl juttua ja naurua piisaa.

Meillä on nyt yöt nukuttu vaihdellen. On ollut yö, millon ei ole lainkaan syönyt ja välillä syö kolmekin kertaa. Nyt ei ole pariin päivään tarvinnut korvikettakaan antaa, kun omaa maitoa alkanut tulla taas enemmän.

D-vitamiineista.. Meillä neuvolassa kyseltiin, et olenko niitä antanut. Kerroin et aloitin antamisen myöhemmin ja annoin samaa tippamäärää jopa viikon ja nyt ollaan devitoleissa menossa vasta kolmessa tipassa. Sanoi vaan, et ihan hyvä, ei mitään kiirettä. :whistle: Eli mitään paineita en ota niistä tippojen annoista.

Vellejen antamisesta Meillä esikoiselle annettiin n. 2kk iästä eteenpäin perunaa ja sen jälkeen porkkanaa ja sit aloitettiin peruna-porkkanavelli ja muita vellejä. Tyttö litki ihan hirveitä määriä velliä, mut unet ei tullut lainkaan pidemmiksi.
Kakkoselle annettiin kans 2-3kk iästä eteenpäin perunaa, mut vellejä ei saanut lainkaan, vaan perunalla ja puuroilla sit mentiin eteenpäin.
Emmin kohdallakin ajattelin nyt nämä vellit jättää välistä.. Tissimaidolla nyt mennään varmaan 3kk asti (jos vaan riittää) ja sen jälkeen sit varmaan jo perunaa annan maistella.

Rintaraivarit meillä on onneksi jo loppunut. Ensimmäisenä kuukautena niitä oli. Sit nostin tytön vaan aina raivarin tullessa olkapäälle ja siitä tuli isot röyhtäysyt ja pierut ja sit jatkettiin syömistä normaalisti.

Mä olen nyt pari päivää järjestellyt tätä meijän kevään touhua. Eskarilaiselle sain anottua taksikyytiä eskariin, niin voitaisiin jättää toinen auto pois käytöstä. Meillä on eskariin matkaa 2,5km, mutta taksikyydin voisi kuulemma saada, kun on 2 pienempää lasta kotona ja vajaa taksi ajaa päivittäin meijäntalon ohi eskarille. Nyt tässä vaan päätöstä odotellaan. Kakkosen ilmotin sit seurakunnan kerhoon, niin kävelemällä päästäis sinne. Toista autoa en millään haluais taas alkaa pitämään ja linja-autot kulkee niin huonosti täältä "korvesta" kaupunkiin...

Onko täällä kellään 2-vuotiasta poikaa? Pitäis miehen veljen pojalle synttärilahja käydä ostamassa, mut ei noista pojista oikeen ole kokemusta, niin mikä olis tosi kiva lahja? Samalla synttärireissulla pääsen sit Turkuun hm:lle soppaileen, jee! :D

Olis sit siivouspäivä luvassa..

Ellu ja Emmi (12.11)
 
Täällä kans sataa vettä. Kiva talvi joo. No, eipä tartte pelätä että päikkäreiden pakkasraja ylittyis.

Täällä eilen poju simahti n. klo 20. Heräsi syömään vähän yli 22. Yöllä 01 alkoi uni katketa, vähn kitisi, tutti auttoi. Syömään heräs 04. Heti tuon syötön jälkeen teki tosi isot kakat vielä sylissä ollessaan. Pesun jälkeen hiukan ennen viittä uudelleen pinnikseen, jossa ei suinkaan nukkunut vaan aloitti hirveän höpinän. En tiedä kuinka pitkään höpisi mut ei ainakaan itkenyt. Itse nukahdin kuitenkin aikas pian. Aamulla heräsi 8 aikaan. Kun alkoi heräillä, annoin tutin suuhun siinä toivossa että jos vielä edes puoli tuntia nukkuis. Menin käymään vessassa ja sillä aikaa mies oli nostanut pojan syliinsä ja höpötteli pojalle. Juu. ei taatusti enää nukkunut sitä puolta tuntia :)
Miehen kommentti aamulla oli, etä kylläpäs onkin vauva nukkunut nyt tosi pitkään. Ei ollut herännyt tohon klo 04-05 kitinään, syömiseen, vaipanvaihtoon ja vauvan höpötykseen. Syötän vauvan olohuoneen puolella mut vaipanvaihto tapahtui hoitopöydällä, joka on meidän sängyn vieressä. Kakkapyllyn ja miehen kasvojen välillä oli siis n. metrin matka. Kadehdittavat unenlahjat miehellä :whistle:
Siis poju tekee kakat edellen 2-3 kertaa vuorokaudessa, myös yöaikaan kakitaan, ei tosin joka yö. Mitään säännönmukaisuutta tuossa kakkaamisessa en oo huomannut. Sit lisäksi tulee tommosia pikkukakkoja, ennemminkin vähän väriä pierussa :LOL: Pääasia et vatsa toimii. Ei nuo yökakkaamisetkaan haittaa muutoin paitsi jos niitä edeltää hirvee ähellys ja kitinä ja hommaan tuhraantuu tunti. Tosin pyllyn pesu sit viimeistään herättää kunnolla ja nukahtaminen ei aina oo ihan yksinkertaista :|

Rintaraivareita täälläkin saadaan, tosin pullolle :D Välillä huutaa kauheesti eikä ymmärrä että pullon tutti on suussa, kun vaan laittais suunsa kiinni ja alkais imemään :LOL: Ja sit käsillä huitoo vimmatusti pulloa pois Pullon onneksi voi tunkea tuonne suukkuun melkein mistä suunnasta vaan. Varmaan tosi ikävää tuollainen imettäessä. Kun vielä imetin (tai yritin ainakin) niin sai myös noita raivareita, ehkä siks ettei saanut tissistä tarpeeksi imettyä.

Jos menis pistään pyykkiä kuivumaan, taas on puklailtu oikeen urakalla. :wave:
 
Jatketanpas, kun tuo dementia iski ja unohtui niin moni asia kommentoimatta.

Meillä kans aivastellaan paljon. Kotieläimiä ei ole, pölyä kyllä riitää. Poika aivasteli paljon jo sairaalassa. Mm. kirkkaat valot saavat aivastamaan.
Ja säpsähtelee nukahdettuaan, toisinaan herää siihen itsekin. Sitten myöhemmässä unen vaiheessa sätkii, potkii, ynisee, kitisee, itkee, kikattaa, ähisee, läähättää... Välillä aikas rauhatonta menoa. Aika usein herää tähän itsekin jos ei ajoissa mene laittaan tuttia suuhun ja vähän rauhoitteleen.
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa!

Ajattelin pitkästä aikaa kirjoitella myös meidän kuulumisia. Ahkerasti käyn kyllä lukemassa muiden kuulumisia mutta en vaan ole ehtinyt kirjoitella. Täällä kun pyöritetään yh:na kaksosarkea, niin on aika hieman kortilla =)

Tytöt ovat kovasti kasvaneet. Yli viiden kilon ovat molemmat. Nimeksi tulivat Seita Katriina ja Selina Katariina. Mukavasti meillä on mennyt. Tytöt ovat aivan erityisen kilttejä ja sopeutuvaisia.Ehkä minua joku kuunteli, kun odotusaikana tunteet olivat hieman pelonsekaisia. Jaksavat hienosti odottaa vuoroaan, kun toinen on syömässä. Meillä on vellit jo aloitettu tässä noin reilu viikko sitten. Sitä ennen imetin täysin noin 1½ kuukautta ja sen jälkeen korvikkeet jatkona. Rupesi maitomäärät olemaan niin mahtavia ettei tissit pysyneet perässä kahta ruokkimaan ja kun korvikettakin alkoi kulua purkkitolkulla niin aloitettiin vellit. ja meillä vellien aloitus toi avun kakanpanttaamiseen. Nyt molemmilla masut toimivat huomattavasti paremmin =)
Kyllä tämä kaikki on ollut huomattavasti helpompaa, kun pelkäsin. Ihana seurata kahden ipanan touhuja. Ainoa ikävä puoli tässä on se, että tuntee itsensä välillä todella riittämättömäksi, kun ei kerkiä keskittymään kunnolla yhteen kun toinen on aina odottamassa vuoroaan ja kun vielä yksin olen. Mutta onneksi tytöillä on aivan ihana 6-vuotias isosisko, joka hoitaa tyttöjä kuin "pieni äiti" =)

Hyvää alkanutta vuotta kaikille :hug:

Toivottavat Miki, Seita ja Selina
 
Merikukka Meilläkin on mies joskus kommentoinut, kuinka hyvin poika onkaan nukkunut yöllä. Mie olen tyhmänä katsonut takaisin, että miten niin. Kuitenkin syöttänyt pojan 2-3 tunnin välein yöllä, saattanut vaihtaa vaipan yms. Ja mie imetän sängyssä miehen vieressä. Meillä mies ilmeisesti jo niin hyvin sisäistänyt, että mie herään kun vauva kitisee, ettei unissaan noteeraa mitä ympärillä tapahtuu.
Yks ilta sanoi, että onpa poika tänään oikea sylivauva ja kaipaapa paljon viihdytystä tänä iltana. Ja kysyi aikansa viihdytettyään, että haluaisinko minäkin touhuta pojan kanssa. Mie olin: :eek: , että johan tässä on koko päivä poikaa viihdytetty ja kanneskeltu. Olis miehen vuoro hiukan olla pojan kanssa. Mies ressukka luuli ihan oikeasti, että kun poika oli kerta niin virkeä, olisi nukkunut koko päivän. Ja ajatteli kohteliaasti, että minäkin haluisin pojan kanssa seurustella.

Hyvä mies tuo on. Hoitaa ja seurustelee pojan kanssa ilman erillistä kehoitustakin :) Ei vain ole tainnut vielä sisäistää miten meillä täällä päivät oikeasti menee (ei todellakaan nukkuessa).

Aivastelusta mie kysyin neuvolassa ja siellä sanottiin, että normaalia. Voi johtua ihan siitäkin, että syödessä on mennyt maitoa nenäkanavaan ja kuivuttuaan kutittaa. Ja sellainen virkayskäkin on ihan OK. Meillä on molempia esiintynyt jo laitoksella, joten allergiasta ei ole kyse. Mulla on sellainen käsityskin, että vauvat oireilee allergioista herkemmin ihomuutoksina kuin astmana. Ja että alle vuoden ikäisillä eläinallergia on harvinaista.
Minullakin on suuri pelko siitä, että poika kehittäisi itselleen eläinallergian. Olisi kova paikka luopua koirasta. Mutta turha sitä on murehtia etukäteen.

Hipkukka
 
Vaihteeksi virkeä olo :whistle: Eilinen oli kyllä niin väsy-päivä,että ei mitään rajaa. Ukkokin tuli vasta illalla klo 20 kotiin :whistle:

Nyt pieni galluppi: Minkälaisia teidän muiden illat on? Meidän eilinen ilta oli sellainen,että mä istuin oikeestaan koko illan tossa sohvalla ja poika oli tissillä about tunnin välein. Kun ei ollut tissillä,saattoi nukkua tosi lyhyen pätkän ja taas narisi/itki ja taas sama rumba alusta :whistle: Ihan selvästi nälkäänsä söi ja mä sitten illalla myöhään tajusin,että mun maito ei nyt vaan riitä tollasen imetyssession jälkeen :| Nannia sitten kehiin ja sitä menikin mukavasti jonka jälkeen se kakka vihdoin tuli ja kunnon paineella :whistle: Yöunille päästiin vihdoin puolen yön maissa kunhan vielä tissiä piti saada lutkuttaa hetken :whistle: Olin aika poikki kun sänkyyn romahdin...poika väläytti ja nukkui ekaa kertaa 4h pätkän =) Loppuyökin meni hyvin eli siksi olen taas virkeä =)

Meillä ei edelleenkään nukuta päivisin mitään pitkiä pätkiä! Harvinaista jos tunninkin sattuu nukkuun |O Eli mun päivät on aika hektisiä välillä kun koko aika saan olla viihdyttämässä vauvaa tai sitten tissittämässä. Eli olkaa te onnellisia kenen vauva nukkuu muutamankin tunnin päikkäreitä putkeen =)

Kiva Miki kun kävit kuulumisia ilmoittelemassa =) Oon aivan kade sulle kun jaksat olla aina positiivinen vaikka sulla siellä kaksi vauvaa hoidettavana. Musta ainakin tuntuu välillä etten kerkee mitään tuolta yhdeltä vauvalta :eek: Mutta sulla on ollut "tuuria" kun olet saanut kaksi tyytyväistä vauvelia. Ihanat nimet muuten,aika harvinaiset vieläpä =)

Aivastellaan meilläkin ja välistä aika useinkin! Joskus on käynyt mielessä,että onko nuha tulossa,mutta ei kuitenkaan. Ja joskus maito kurlaa nenussa jos on oikein holmunnut niin että sitä on mennyt nenäänkin :p Niin ja sellastakin on ollut,että maitoa pärskähtää nenästä ulos! Että kaikenlaista on :LOL:

:wave:

LilliM+Kaapo 9.12
 

Yhteistyössä