*Marrastähdet '07* Lokakuussa

Lakosta Voi V**TU VIEKÖÖN!! Mä pelkään muutenkin jo niin kamalasti, että synnytys menee huonosti, oon tähän asti ajatellut, että siellä on osaava henk.kunta lähellä, mutta hemmetti, lakko tulee niin mites sitten jos jokin hätä tulee synnytyksessä ja henk.kunta ei riitä? |O
Ja 16päivä kun on mun l.a niin jos parikin päivää menee yli niin sillonhan se lakko alkaa. Meen huomenna pelkopolille niin sanon siellä, että haluan, että tää synnytys käynnistetään viikkoa aiemmin jos vauva ei ole tullut ja jos ei suostu niin oon siellä niin kauan, että suostuu, köytän itteni sinne :LOL: .Eiku oikeesti pelkään niin hirveesti ja stressaan kaikesta ja nyt viel tämäkin :'(
Saa nähä mitä ne huomenna sanoo, mutta aion vaatia tuota todellakin :ashamed:

Sori tää äkänen viesti, mielestäni vaan niin väärin kun tässä jo alkaa vaarantumaan ihmishengetkin :ashamed:
 
Mitä enemmän asiaa mietin, sitä pelokkaammiksi munkin fiilikset tuon lakon suhteen ovat! :eek: Täälläkin kun noita irtisanoutujia on niin paljon, vaikuttaa ne varmasti ihan kaikien osastojen toimintaan, koko PK-seudulla. Oma laskettu aika on just siinä irtisanoutumisien alkamisen jälkeen (23.11.). Nyt alan yhä enemmän toivoa, että pienokainen syntyisi jo aiemmin ja ehtisin sairaalasta ulos ennen koko rysäystä. Eihän mun ihan noin pitäisi ajatella! :ashamed: Jotenkin uskoisin, että eihän koko maan terveydenhuoltoa voida noin lamaannuttaa, että sopuun päästään ennen tuota 19.11. Mutta niin kovat nuo vaatimukset Tehyllä yhdelle kertaa on, että tiedä sitten...

Huomenna on synnäriin tutustuminen. Voin kuvitella, että esittelevä hoitaja joutuu melkoisen kysymystulvan kohteeksi siellä... Ei se ole helppo tilanne hoitajillekaan... Huaaah, mulla on vaan tosi väsynyt olo koko asiasta. :ashamed:

Jatkelen heräilyjä aamukahvien merkeissä. :wave:

mussu & pulla 34+4
 
huomenta!

Kyllä muakin toi lakko pikkasen ottaa päähän,varsinkin kun tuntuu että täällä helsingin suunnalla sit seisahtuu kaikki.
Kyllä se kätilö viime viikolla sai pikkasen kyselyjä kun jonkun naisen mies kysyi että kuulutkos tehyyn ja kuin moni täältä jää lakkoon?!
No kätilö sano että ei kuulu tosiaan kun 2 mut se labra yms henkilönkunta on sit taas erikseen :whistle:
joten DJ MUSSUKKA: toivotaan että naistenklinikakin toimii edes jotenkin, v***ttaa kyllä kun ihmis hengillä leikitään :kieh:

joku oli imetystyynystä kysynyt; Mä oon miettiny et onks sellanen käytännöllinen (?) mut en oo ainakaan vielä hankkinu.
Mistäköhän sellasii ees saa.. ja minkähintasii on? :whistle:

mut nyt pitää lähtee neuvolaan , mulla on menny koko aika taas päin persettä! en oo saanu oikeen nukutuks ja kauhee päänsärky.. pelottaa raskausmyrkytys :ashamed:
no kohtahan se selvii.. palailen
 
Juu kyllähän nuo irtisanoutumiset hiljaiseksi vetää varmaankin niillä paikkakunnilla missä se toteutuu. Kyse kun ei ole lakosta vaan irtisanoutumisesta niin eivät ole velvoitettuja edes suojelutyötä tekemään. Itse voin ainakin toistaiseksi olla hyvin mielin koska Kainuun keskussairaalaa ei ainakaan toistaiseksi irtisanoutumiset koske. Mut pitää muistaa se että kaikki kätilöt ei kuulu Tehyyn, mutta ovat varmasti sitten ylityöllistettyjä joten alkaako vaikuttaa työtehoon ja -tasoon. Jossakin lehdessä tais olla että esim. Kättärin kätilöistä vain 2 kuuluu Tehyyn, joten siellä ainakin toiminta jatkuu. Mut varmaan sitten esim. naistenklinikan potilaat ohjataan sinne, niin että ruuhkaa pukkaa.

Vaikka en itse tuosta tehyläisten ulosmarssista olekaan huolissani niin silti sais tämä lapsi parinviikon sisällä jo ulostautua.. Oon niin kypsä jo tähän mahaan ja olotilaan. Kävellessä nivusia ja lonkkia vihloo ja rakkoa puristaa. Vaikka Veikka onki njo laskeutunut niin nyt on tullut semmosia hengenahdistus "kohtauksia"... tuntuu että happi loppuu ja saa ihan urakalla huokailla syvään ja hakeutua raittiimpaan ilmaan. Vaikka täällä pikkupakkanen onkin niin ikkunat rehottaa auki. Muuten tukehtuu ja saa alusvaatteisillaan keikistellä.. Lääh ja puuh!!!

Sanle ja Veikka 36+0 (viikkojen puolesta tervetuloa maailmaan)
 
Sanna Miula on esikoinen syntynyt lokakuussa ja ihonsa oli kuiva jotenka ainakin joka toisessa kylpyöjlyä ja helpotti kyllä pojan oloa. Rasvaamaankin toista joutui tosin suht tiheään,mutta kylläpä se sitten palkittiinkin kun nykyään ei juurikaan rasvaa tarvita.

Kyllä minuakin nuo irtisanoutumiset mietityttää...la on 26pvä jotenka siiheksi irtisanoutumiset toteutuneet jos toteutuu.
Sitä olen miettinyt kaikista eniten,että millaisen henkilökunnan sitten saa synnytykseen mukaan...onko se ihan täysin pätevää porukkaa kun jossainhan oli,että nämä jotka ovat irtisanoutuneet eivät saisi tehdä hätätyötäkään vaan siihen pitää sitten ostaa yksityisiä taikka käyttää vaan sellaisia ihmisiä joilla alalle koulutus.... :$
Tarkoittaneeko sitten sitä,että jos loet lukenut kätilöksi/sairaanhoitajaksi ja olet töissä vaikka bussikuskina etkä hoitotyötä ole ikinä tehnyt niin sitten sinut saan synnytykseeni.... :eek: :eek:
Eipä siinä sitten kait minkään voi...... :(
Jotenkin vaan suoraan sanottuna perseestä tälläinen!!
Onneksi ei sentään tarvitse olla näiden ajatusten kanssa itsekseen vaan saa jakaa ne muiden samassa tilanteessa olevien kanssa!!!!!!!!!!!!!!

Jeps jeps...nyt on täällä keittiö siivottu ja puunattu, koko kämppä imuroitu ja ruokakin jo tulossa....
Pyykkien viikkaukseen siis tieni käy ja sitten lasten kanssa syömään ja sitten kenties itsekin lasten myötä päikkäreille.

Minny ja Jaska 34+2 taikka 36+1
 
Tekstit katos taas... :kieh:

Koko irtisanoutumiskuvio on sieltä mihin aurinko ei paista ja kaiken lisäksi vielä SYVÄLTÄ! Niille ihmisille jotka on jatkuvan hoidon tarpeessa ja vakavasti sairaita tämä tehyn pelottelu tekee varmaan "tosi hyvää". Eikä tämä odottajien tilannekaan mukavalta tunnu. Minulta ei kyllä lohkea yhtään sympatiaa tai ymmärrystä irtisanoutujia kohtaan. Vaikka palkassa on tarkistamisen varaa, keinot ovat nyt kyllä aivan väärät!

Donu 36+2
 
Neuvolalääkärillä tuli käytyä,oli vaan taas uusi lääkäri, nuori mieshenkilö jolla oli selvästi homma vähän hakusessa, näytti jotenkin hermostuneelta.
Kauheesti ei tullut sitten kyseltyä mitään vaikka moni asia askarruttikin.

Kohdunsuulla oli taas vähän edistymistä mutta ei mitään radikaalia.
Pari senttiä on auki ja kohdunsuu pehmeä ja kanavaa n. 1cm jäljellä.

RR 115/60
Painonmuutos +100g per viikko
Pissa OK
Hemppa 108
SF-mitta 31
Syke 150-170
Liikkeet +++

Irtisanoutumisista sen verran että oma LA on 13.11 joten aika todennäköisesti kerkeää syntymästä ennen sitä, mutta kyllä sitä kerkesi itsekin olemaan huolestunut kun ei vielä tiennyt milloin tuo tulisi tapahtumaan. Toivotaan että saavat asiat vielä sovittua eikä kenenkään tarvitse tilanteesta kärsiä.

katjuza ja ilmarijalmari 36+0 (taas alkoi uusi viikko =) )
 
Tuli sitte oiken kunnolla verta nenästä, ei kivaa.

Mulla ei sitte ole mitään synnäriin tutustumista. Kukaan ei ole neuvolassa puhunu asiasta mitään ja nyt sit jo liian myöhäistä, jos ja kun ens vkolla tehdään se sektio. No, melko sama.

Neuvolatätien kysymyksistä Niin kysyykö teillä terkka varmaan joka hemmetin kerta, et millanen suhde on itellä ja miehellä ja onko jotai jolle puhua? Mua oikeesti vituttaa toi asia tossa mun tädissä, et se kysyy tota joka kerta, et tukeeks mies ja voiks sille puhuu ja plaa plaa plaa. Ja sitte et onks mulla jotai apua nyt synnytyksen jälkeen ku sanoin et mies ei voi pitää isyyslomaa nyt. Sanoin taas kerran, et mun äiti tulee varmaan mielellään ja taas, et ai onko sulla läheiset välit äitis kanssa?! No hemmetti on. Kuin monta kertaa se pitää sanoa ja mitä ihmeellistä siinä on.. Ja eilen se alko, et tarvisinko mä jotai ammatti-ihmistä kelle puhua, ku olen niin kovia joutunu kokee tän raskauden aikana. No en tarvii. Ihan riittävästi olen näistä asioista puhunu miehen ja kavereiden kanssa ja se on riittänyt vallan mainiosti ja nyt on TYKSissäki ollu asiallista hlökuntaa niin on kaikki asiat suht selviä..

Äsken soitti sitte lastenneuvolasta joku täti, et he pitää jonku lastenhoitoon liittyvän tapaamisen ensisynnyttäjille siis et siel on vaan yks pariskunta/äiti kerrallaan. Sovittiin sit maanantaille aika ku alkaa aika käymään vähiin.

Äitiltä tuli tänään postissa minivaatteita :) Muutamat puol potkarit jne. Tarttee ne viel pestä ja sit onki kaikki pestynä.

Ja tosta neuvolatoiminnasta vielä, niin 2 kertaa otettu sitte hemoglobiini, ei ottanu eilen vaikka sanoin, et se oli TYKSissä ollessa laskenu. Totes vaan, et kyl ne siel TYKSissä sen sit ottaa. Joopa joo ja mulla sit oli koko raskauden aikana YKSI lääkärineuvola, ei tietoa synnärille tutustumisesta jne. Että en kyllä kauheen tyytyväinen ole tohon, kun kerran ensisynnyttäjä olen kuitenkin.

Irtisanomisista Niin Turussa lamaantuu synnäri, keskola, leikkaukset. Ainaki niiin sanottu, mut sanottii myös, et nyt alko hlökunnnan uudelleen koulutus, et kaikista pahimmilta haitoilta vältyttäs jos tohon irtisanomisiin asti mennään. Turkuunki keskolaan tulee niin paljon muualta vauvoja et ihan syvältä jos pistetään pienet vauvat alttiiks vaaralle.. Siinä mielessä olen "onnellinen" et se mun sektio on luultavimmin ens vkolla niin saa vielä kunnon hoitoa.

Mulla alko tänään äippäloma =)

Sain jopa suht kunnolla nukuttuu viime yönä, pari kertaa kävin vaan vessassa, mut tais olla harvinaislaatuinen yö, ens yö menee kuitenki taas vessassa rampatessa. Eilenki kyllä join tosi paljon, et ihme kun ei ton useemmin tarvinnu vessaan lähtee..

Jospa menis laittaa kahvin tippuu ja potkii ton yhden sängystä ylös. Lupas tiskata ennen ku lähtee töihin. Niin vissiin juu, sen ku näkis..

Sanna ja Nipsu 34+6
 
Jeps.. sain lääkäriajan klo 14 tän pitkittyneen flunssan takia. Aamulla oon jo 2 kertaa oksentanut yskiessä ja pää ihan täynnä räkää. Harmittaa vaan perk...sti, kun oma lääkäri on sama, kun neuvolalääkäri ja viikko sitten se tuumas, et ei oo lääkettä, kestä! nyt en kyl kestä enää yhtään pitempään, saa kyl järjestää mulle jotain oloa helpottavaa. En tiiä mahtaako raskausaikana pystyä syömään antibiootteja, kai nyt jotain täytyis olla?

Mut mä meen muualle kiukkuamaan..
 
Ellu flunssaan ja tukkoiseen oloon raskaanaolevillekin sopii ja hyvin toimii lämmitetty cola (esim. Coca Cola) johon raastettu tuoretta inkivääriä, niin paljon kuin oma maku antaa myöten, mitä enemmän, sitä tehokkaampi. Minä teen niin että lämmitän kupissa mikrossa cola-juoman ja sit sekaan raastan n. 1tl inkivääriä ja ennen juomista sekoittelen kunnes kuohunta rauhoittuu.
 
Ellu: Jos nenä tukossa, niin kuori valkosipulis ja pilko lautaselle ja se nenän viereen ainakin yöksi niin henki kulkee. Kyllä antibioottiakin voi syödä, jos se on parempi kun olla syömättä. Siis mulla oli alkuraskaudessa joku tulehus hengitysteissä, niin lääkäri just sano, että enemmän siitä tulehuksesta on vaaraa kun lääkekuurista. Näin selkeästi sanottuna...
Mä olen kohta saanut pyykättyä noi vaatteet... Pesettekö muut sen makuupussin ja toppapuvun? mietin vaan että heikentäkö se peseminen tota lämpökykyä???? :/
Sanna: Multa ei oo neuvolassa keraakaan kyselty miehestä mitään, vaikka ei ole mukana koskaan ollutkaan.
Eilen oltiin tosiaan valmennuksessa ja oli ihan ok. Kukaan ei tullut kyllä kysneeksi tosta lakon vaikutuksesta, kun täällä jyväskylässäkin noita irtisanoutujia on... Ja kätilöllä joka piti valmennusta olis "tahdon asia" pinssi rinnassa. NO pitää ensikerralla kysellä. Mä vaan toivon, että ne sais kohtuullisen palkankorotuksensa ja sillä hyvä. Ymmärrän kyllä että eivät voi nyt perääntyä, kun asia on kerran oiekin vaaleissakin otettu esille. Ei varmaan kukaan halua vaarantaa kenenkään turvallisuutta, eli sopisivat nyt palkkansa ja tulisivat sitten iloisena auttamaan mua synnyttämään!!!! no joo...
Jos lähtis kaupungille ostelemaan tulokkaalle jotain todella tarpeelista...
 

Hei..

Itteenikin vähän tuo irtisanoutumishomma mietityttää, vaikka en sen paremmin ookaan tuohon perehtynyt..täälläpäin tuo irtisanoutujien määrä tais olla jotai 450 henkee, en tiiä miten paljon se vaikuttaa.
La on kylläkin jo 10.päivä, et hyvässä lykyssä ei koske minua. Paitsi jos tääkin on yhtä kiireetön kuin esikko..sit ne varmaan jättää sen masuun.

Nuhasta; Mulle lääkäri sanoi et Nasolinia saa käyttää, vaikka niissä lukeekin että ei..mut siis ohjeiden mukaan. Ite oon yrittänyt käyttää sitä mahd. vähän kuitenkin, vasta silloin laitan kun erit. huonosti kulkee ilma. Esim. yöllä saattaa olla vaikeempaa kun pitkällään oon.

Meillä kohta neuvola, tuun varmaan kertoilee vielä tänään uutisia sieltä.

 
joo, mä olen kokeillut monia "poppaskonsteja" mut ne ei oo auttanut (ollut tässä jo reilut 4 vko:a aikaa kokeilla) :snotty: Mulla on vaan ongelmana noi poskiontelot. Ei helpota ilman antibioottia ja pään jomotus on valtava.

Mulle neuvolalääkäri sanoi alkuraskaudessa, että kaikkia nenään ja silmiin käytettäviä lääkkeitä saa käyttää. Itte en kyl ihan tuohon uskonut, just sattui kotona olemaan nenäsumutetta, jossa luki ettei raskaanaoleville.

Mulla ei oo tässä raskaudessa kysytty miehestä mitään, mutta aikaisemmin kyseltiin koko ajan tekeekö kotitöitä ym.

Mä pesin äitiyspakkauksesta kaiken muun paitsi just sen makuupussin ja toppapuvun. Ajattelin, et kaikki muut on todennäköisesti vauvan ihoa vasten paitsi nämä.

Mä olen kans paljon miettinyt noita irtisanoutumisia.. Pakko sen palkankorotuksen on tulla. Tehy ei anna periksi eli päättäjien on taivuttava. Ei kai tässä muuta vaihtoehtoa ole.

Mut jos sinne lääkäriin lähtis..
 
Enni Mä pesin sen makuupussin, ku musta se haisi sellaselta...hmmm...no vähän niinku lakanat ennen ekaa pesua tms. Mut sitä toppapukua en pessy.. Ja sit sain siskolta kans makuupussin ja sen pesen sit taas siks ku se haisee varastossa olleelta =)
 
Heissan!

Mie oon tullu siihen tulokseen,et tuskin toi lakko mua hirveesti koskettaa,ainakaan oireitten perusteella.Kiva yrittää pysyä pojan perässä,ku joka hemmetin askeleella vihlasee nivusiin niin hyvin,et jalat tuntuu alta lähtevän!Kestäs ees tonne perjantaille...vaihtus noi viikot sinne maagiseen 36.Vielä parempi ois,et menis maanantaille.Oli tarkotus lähtee maanantaina käymään kaverin kans kaupungilla,sais ostettua tuttipullon tutit ym sälän.Kiva asua tälleen pienemmällä paikkakunnalla,ku aventin pulloihin ei ees tuteja saa!

Isomummo tornado tuli just meille pihahommiin,haravoimaan ja aiko imuroidakki ennen poislähtöö.Vähäkö on huono omatunto ku ei voi mennä kaveriks,kävin hallilta ettimäs sille haravaa,ni ei toi kävely oikein tahtonu onnistua...Mut aika aikaansa kutakin.

Vimpula ja hormoonihiiri 35+4
 
Iltalehdessä tänään:

Vanhanen: Lisärahaa hoitajille ei tipu
16.10.2007 13:27

Lisärahaa ei anneta vakuuttivat sekä pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) että valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) tiedotustilaisuudessaan Helsingissä.

Vanhasen mukaan kaikki neuvotteluihin osallistuneet järjestöt ovat tienneet rahavarat eikä muuta rahaa ole. Pääministeri painotti, että tästä on pidettävä kiinni kaikkien osapuolten kanssa.


Ja samassa lehdessä:


Nämä hoidetaan:

Synnytykset.

Sairaat lapset (jos mahdollista).

Dialyysit.

Umpisuolileikkaukset.

Tapaturmakirurgia.

Päivystyspsykiatria.

Syöpäpotilaiden lääkehoito.

Migreeni, korvakipu ym kivut.

Näitä ei hoideta:

Lasten ja aikuisten kontrollikäynnit.

Syöpäpotilaiden sädehoidot.

Tekonivel-, kaihi-, sappi-, kitarisa-, vaivaisenluu-, tyrä-, suonikohju- ym ei-kiireelliset leikkaukset.

Tapaturmien jälkikorjaukset, selän asentovirheleikkaukset, korvien putkitukset ym.

Syöpä- ja muiden sairauksien diagnosointi viivästyy.


Ja sitte viel tämä täällä meillä:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710166721203_uu.shtml
 
nonnih neuvola takana (.) Verenpaine oli taas vähän koholla, 2 kertaan sen otti ja tokalla oli pikkasen parempi. Sanoin sit lääkärille siitä päänsärystä mikä täs on ollu ja kun viime yönä tuli huono olo niin siitäkin..ja sit alko mahaankin yöllä sattuu :/
Niin sano et ei laita mua nyt mihkään eteenpäin et seurataan jos alkaa paineet vielä kohota jne niin sitten. Ja jos tulee noita raskausmyrkytyksen oireita paljon et alkaa särkee päätä ja näkee näköhäiriöitä yms niin pitäis heti mennä päivystykseen.
Kuulemma ottaa sisälle jos jotain häikkää testeissä on.
Pissa mulla kuitenkin oli nyt puhdas :eek:
Hitto et häiritsee vaan.. ja pelottaa :ashamed: mä en tosiaan haluis mihkään osastolla :|
no pitää vaan seuraa.. mut yks syy päänsärkyy voi olla ihan et ei saa nukutuks ja se sit kostautuu..

SANLE: joo no meille kättärillä sanottiin tutustumisella että sieltä ois 2 kätilöö vaan tehyssä mut naistenklinikalla on enemmän, Luulen kyl vaan et jos naistenklinikalla jotain tulee niin potilaita ohjataan kättärille. Tai ehkä jopa Jorviin,
Mut pääasia ois et kaikki saatais hoidettua!!

Lääkäri sano että vois syntyy jo että alapäässä kaikki on siihen ns. valmista.
Mulla ei oo nyt sitä neuvolakorttia tässä mutta verenpaineesta sen verta että alapaine oli jotain 90 :eek:
kuulemma korkea ja mitä kattelin edellisiä mittauksia niin on kyllä hypänny aika hyvin.. joten pelottaa vaan lisää :ashamed:
Vauvan syke oli jossain 160 ja sekin korkea mut ei kuulemma huolestuttava kun kuitenkin syke aina välillä vaihtele..jos oli jokin vaihe vain :p
SF-mitta oli sama kuin viimeks eli jotain 32 muistaakseni . Hitto kun ei oo sitä korttia nyt tässä !
:whistle:
käyrillä mennään..

Lääkäri totes että painoarvioks sanois sen 3,5kg.. olipas mukava kun noin kertoi kun viimeks jo sano samaa.. eli ei paljoo perehtyny. Kuhan jotain heitti. "Normaali kokoinen" :whistle:
No tulee sitten mikä tulee. pakkohan se pusertaa pihalle vaikka oiskin ollu kiva tietää suht minkäkokonen on.
Se sano että kuulemma pk-seudulla ei oo missään (tai etelä-suomessa) vikaa ultraa ja ei kuulemma oo mitenkään luotettava. No miten sen nyt sit ottaa :/

Neuvolatätien kysymyksistä; Ei meillä oo vissiin ekojen kertojen jälkeen miehestä kyselty mitään :O eikä kyllä oo koskaan mukana ollukkaan.
Aika outoa SANNA että tollasia kyselee AINA :eek:

Multa otettiin tänään vika verinäyte, kun mullahan on se rh d- negatiivinen veriryhmä vai mikä lie. Hemppaa ei kai enään ees oteta, 3 krt se on otettu koko raskausaikana.
Viimeks se oli noussu tosi hyvin varmaankin ton raudan ansiosta vaikk ei se missään vaiheessa tosi alhanen oookkaan ollut. Viimeks tais olla jopa jotain 130 luokkaa. Sano et voin sillon tällön vielä rautaa syyä mut ei välttämättä aina mut ei kannata jättää keskenkään.
no mulla loppuu ihan tällä viikolla noi niin en oo aatellu enään hommaa lisää..

Mä haluisin tän mahan jo pois !!
|O
kun tuntuu että ei saa koskaan nukutuks ja siks oon varmaan vähän väliä perkeleen kiukkunen :kieh:
ja sit se raskausmyrkytys.. :ashamed:

no jos mä täst meen nyt ....
 
Kävin ostamassa imetysliivit ja onpas hehkeät! :whistle: No, pakkohan ne oli hankkia ja nyt on sitten valmiina. :D

Tosta lakosta...Itse hoitajana en pistä vastaan palkankorotukselle, mutta toi joukkoirtisanoutuminen menee mun mielestä jo liian pitkälle. Siinä ei oo mitään järkeä, koska sitä rahaa ei ole eikä tule. Ja sitten vaarannetaan toisten ihmisten henkiä sillä. Toivottavasti pääsevät nyt jonkinlaiseen sopuun tossa asiassa. Ite en olis suostunu irtisanoutumaan. Mulla kun on la 20.11 eli vaikuttaa meihin ihan varmasti :kieh: oon niin kiukkunen tän asian takia :kieh:

Sanna:meidän neuvolatäti kyselee aina välillä että mitä miehelle kuuluu ja joko sitä jännittää. :D mies kun on ollu pari kertaa neuvolassa mukana ja sitten noissa valmennuksissa, niin se muistaa hänet siitä. Mutta ei meilläkään mitään erityisempää utelua ton asian tiimoilta ole ollut.

nita:toivottavasti sulla ei paineet nouse ja saisit nukutuksi :hug:

(.) Naistenklinikalta soitettiin äsken aikaa siihen käännytykseen ja se olis sitten tasan viikon päästä! :eek: Mä niin toivon, että tää vauva kääntyis ennen sitä. Pieni toivon kipinä on tällä hetkellä olemassa, koska nyt ei ole pariin päivään tullu iskuja rakkoon ja eilen tuli monta iskua vasempaan kylkeen. Toivon siis todella hartaasti, että siellä olis kääntymiset menossa :whistle: ;)

H82 35+0 :heart:
 
Tänään käytiin synnytystapa arvioinnissa. Kaikki oli ihan niinku pitääkin ja voin ihan alateitse synnyttää. Kaveri liikku kovasti kun ultrattiin.

Painoa tullu 200g/vk
Turvotus +/-
RR 123/80
Pissa puhdas
Lapsiveden määrä Normaali
Painoarvio 2800g
Tarjonta RT
Syke +
Liikkeet ++

Kohdunsuu on pehmeä ja kiinni ja pituutta 3cm.

Ai kauheeta kun se lääkäri ronkki alapäätä, koski niin maan kauhiasti.
Sanoi että voipi tämäkin syntyä ennen laskettua aikaa, koska esikoisenkin synnytys lähti spontaanisti käyntiin supistuksilla ennenaikojaan.
No eipähän ollu sellanen synnytystapa arviointi niinkun siinä unessa näin :D

Miun vanhemmat oli tyttöä hoitamassa sen aikaan kun oltiin miehen kanssa siellä sairaalalla. Sit lähettiin koko porukka kaupungille shoppailee, miehet meni Motonetiin ja myö naiset Anttilaan. Kyllä oli rankka reissu, ala mahaan ja selkään sattu niin kovin. No sitten otin kunnon päikkärit kun kotiin pääsin. Tyttö nukkuu vielkin, pitäs mennä herättelee ettei ilta mee liian pitkäks.

Hemski ja Santruska 36+3
 
Pikasesti tulin onnittelemaan myös Emmammaa! Tekstiä on tullut ihan hurjasti lähipäivinä, muillekin tsemppiä kaikkeen täältä!
Itse kävin eilen kontrollissa äitipolilla, verenpaineet ja sokeri oli kurissa mutta uusi huoli löytyi kun maksa-arvot oli koholla. Perjantaina uudet verikokeet ja sydänkäyrät ja muut. Painoarvio oli 2635 gr. Kuulemma päälle 3 kg jos syntyy laskettuna aikana, itseasiassa lääkäri sanoi että n. 3300gr. Kohdunsuun tilanne sama kuin kaksi viikkoa sitten, kaula ehkä hieman lisää lyhentynyt.
Mutta kaveri tulee kohta, joten ei tämän kummempaa tällä kertaa. Hänkin raskaana, noin puolessa välissä.

Pömppöli rv 36+6 (hui, huomenna jo rv 37 täynnä)
 
Iltoja
Täällä taas kuopiossa käyneenä ja innostuin vielä siskonkin luona käymään iltakahveella, ja nyt taas tuntuukin että liikkeessä taas tullut oltua...

Hattivatti ei enää pahemmin tykkää kun ajan autoa, alkaa kamala möyrintä ja sitten kun ois kiva et jalat pysyis polkimillakin kun välillä niin imakasti potkasee tai muljuaa masussa... siitä en tiiä mitä tykkäää jos vain istuisin kyydissä, kun se olen minä aina joka on ratissa...

Tänään sitten prismassa kun oltiin niin siis ihan kohdunsuuta alkoi sattumaan , ihan kuin joku olisi sormia siellä pyöritellyt ja kokeillut kalvoja irrotella (lääkäri irroitteli esikoisen aikaan kalvoja, sattui niin maan p'rkeleesti), ihan piti pysähtyä...olikohan noi sitten supistuksia vai mitä? :wave: itellä ei mitään hajua mitä kipuja ne oli...Huomenna ois ne 37 viikkoa sitten täynnä, aattelin et jos alkais itteesä rasittelemaan kunnolla, jos vaikka synnytys lähtisi käyntiin, tai sitten saan vain itseni kipeäksi...:whistle:

löysin taas vauvalle pari bodya, 56cm...oli prismassa 2 kpl/5?...oli ihan pakko ostaa... :ashamed: sais kyllä jo tuon vaatteen osto riittää, vaikka en olekaan hirveesti loppujen lopuksi ostanut, mutta ennestäänkin kun on niin kohta mie hukun noihina :whistle: :LOL:

eikait tässä muuta, bb:tä pitää keretä kattomaa :wave:

Perfekta ja hattivatti 36+6
 
On nää sivut nähtävästi taas jumittanu kunnolla puol seiskan jälkeen ku sen jälk. ei ole kukaan mitään kirjoittanu koko Odotusaika-puolelle..

Nipsu oli eilen vähän vaisumpi, toki liikku mut tänään on sit taas ollu vilkkaampi päivä.

Katoin tossa valmiiks jo vaatteet vauvalle sairaalasta pääsyä varten ja ajattelin nyt sit ottaa mielummin liikaa sitä vaatetta ku liian vähän. Ei oo kaikkee pakko sit pukee jos on lämmin pvä.. Ja itelle pakkasin kans jo jotai kassiin...

Niin tosta mun neuvolatädistä vielä, niin se alko myös kyselee et onks mulla taipumusta masennukseen ja onks joskus ollu ja ku sanoin että ei, niin kysy et olenki nyt ihan varma :eek: Ja tämä kaikki sen takia alusta asti, ku mun vauva saanu alkuna IVF:llä ja on sit ollu näitä ongelmia tän raskauden kanssa. Ei hemmetti.. Ja ku en koskaan kysy siltä mitään enkä kauheesti puhu muusta ku raskauteen liittyvistä asioista. En mä tietääkseni siellä ole käyny ihan vaan jutustelemassa muuten vaan, vaan et seurataan tätä raskautta ja puhutaan siihen liittyvistä asioista.. Onneks on Nipsulle vakuutus niin pääsee lääkäriin jonneki yksityiselle eikä tarvi missään neuvolassa sen enempiä puhua asioista.. Alkuun musta toi mun täti oli ihan mukava jne mut nyt eilen meni kyl kokonaan maku siihen.. Niin ja siitäkin ku en ollu synnytysvalmennuksessa niin suurinpiirtein siihen tyyliin puhu et ai mies ei halunnu niin en mäkään sitte menny. No just niin. Sanoin sille et ei paljon kiinnostanu ku olin 3 pvää eka maannu TYKSissä ja ku en normisti synnytä niin ei paljon kiinnosta.. Tuntuu muutenki et se pitää mua sellasena etten osaa ajatella omilla aivoillani. Ja teen asiat just niinku mies sanoo.. Hoh hoijaa. Mua ei ole kukaan määräilly eikä määräile ja niin on ollu aina..

Ja sori nyt et valitan, mut pistää vihaks tollanen..

Sanna ja Nipsu 34+6
 
Sanna Ei ihmekään jos pistää vihaks, pistäs miullakin. Täällä ei oo ekan kerran jälkeen varmaan kysytty suhteesta mtn paitsi siinä vaiheessa kun nlatäti vaihtui. Meillä ei mies oo nenäänsä näyttäny täällä neuvolassa, rakenneultrassa ja synnäritutustumisella jopa oli mukana :)

Makuupussin ja toppapuvun pesusta
Mie en pessy noita, muut kaikki kyllä. Noita roikottelin silloin pakkasten aikaan pihalla tuulettumassa ja aikas hyvin ne hajut lähti mitä ne "säilytysaineet" oli jättäny.

Saiskohan tänään petattua pikkuselle petin valmiiks..sitä äippäpakkauksen laatikkoa miekin suunnittelin pinnikseen aluks.

Neuvolakuulumisia eiliseltä

painonnousu 382 g - yhteensä 7,3 kg
verenpaine 118/70 - alkaa normalisoitua kun ollu vähän alakantissa
pissa puhdas
HB 125 - taas vähän laskenu
Sf-mitta 34,5 cm
Sikiön syke + (150)
Liikkeet ++
Turvotus -

Siellä viimesessä ultrassahan oli painoarvio 3 kg sillä hetkellä ja syntymäpainoarvio 3,6-3,7 kg. Istukka osoitti kypsymisen merkkejä kuten noilla viikoilla kuuluikin ja Kohdun suu kiinni ja pehmennyt, pituutta 2,5 cm.

HT ja veturi 37+5
 
HUOMENIA!
onneksi olkooon emmamma!!!! Aiotteko pitää Alma nimen? Täällä olisi vuoden ikäinen kaima.
eilen pyllerö sitten antoi merkkiä tulostaan. Maha valahti aivan alas. On niin mahtavaa, kun saa kunnolla hengitettyä! Mä vaan pelkään ettei mun apujoukot ehdi tulla hätiin. Perjantaina olisi lapsenvahti tulossa, mutta saa nähdä. Mitenhän sinne synnytyssaliin saa viedä lapsukaisia??? Haluaisin niin kovaa miehen synnytykseen turvaks ja muutenkin, kun isä on innoissaan kaikessa mukana. Toivottavasti jaksaa vielä muutaman päivän olla mahan suojissa.
sasu ja pyllerö 37+ 5
 

Yhteistyössä