*Marrastähdet '07* Lokakuussa

Oih, ihanaa :heart: emmammalle ja prinsessalle ja koko muulle perheelle paljon onnea :heart:

Hyvä vaan, et joku muu oli eka, kun mulla nyt kuitenkaan ei ole edes 35 vkoa täynnä ja ei toi vauvakaan nyt niin kauheen iso ole.

Lakosta niin sanoivat ainaki kolmosen uutisissa, et huomenna kerrotaan mitä sairaaloita koskee jne.

Täällä on nyt sit pinnasänky, hoitopöytä, sitteri, kaukalo, lakanoita ja kiva kasa leluja valmiina. Osas siskon pojat jopa käyttäytyä suurimmaks osaks aikaa, ku kattoivat Disney Channelilta piirrettyjä :D

Täälläki supistellu ja tuntuu reisissä välillä tosi paljon, ei kivaa.. Ja maha taas iltaa kohden kipeenä :(

Huomenna olis neuvola aamulla..

Sanna ja Nipsu 34+4

Jälleen taitaa tulla uneton yö.Prkl...En minä tälleen joutunu valvomaan esikoisen aikaan!Toinen mitä ei ollu ni on tää jatkuva kakkoshädällä käynti.Yleensä käyn n.pari kertaa viikkoon,ni nyt oon jo illan aikaan neljästi!Ei tuu muuten mulle kolmatta!Sanoin kaverille,et hakkaa vaikka halolla järkee päähän...Pakko kai ois lähtee tonne sänkyyn pyörimään.

Vimpula ja hormoonihiiri 35+3,voi ku pääsis ees noille Emmamman viikoille,ei tarviis sairaalassa viipyä ihan tajuttoman pitkään!

onnea emmamalle.sie sit sait nyytin jo syliin :) itse kateellisena tässä mietín kun taas kesken unien herännyt et voikun ei olisi tämä vatsa aina edessä. isellä ei taida olla vielä mitään mahiksia kun ei oo nasu kiinnittynyt eikä laskeutunut ollenkaan neuvolassa jo vähän peloittelivat et mahtaako mahtua edes tulemaan. no viim. lääkärineuvola keskiviikkona niin tilane tutkitaan. toivottavasti nyt kuitenkin tulisi luonnollisesti.haluisin kitenkin ultraan ettei turhaa tarttisi änkätä jos kamu ei sovikaan tulemaan alakautta. täällä ei ole loppuraskauden ultraa ollenkaan. :ashamed:
voimia kaikille marrasmammoille loppu häämöttää kaikila ennen pitkää...
petriina ja nasu 37+3

Voihan venäjä mikä yö takana.. Taitaa tuo veturi etsiä paikkaansa tuolla alhaalla kun järkyttävä paine ja sellanen inhottava kipu oli alamasussa. Potkii kyllä kovin, mutta tosiaan aina kun käänsi kylkeä niin heräsi siihen kipuun ja isommalla hädällä sai taas juosta pariin otteeseen. Sit tuohon masukipuun lisäks vielä issiaskipu niin yö oli oikein "mielenkiintoinen" :headwall:

HT ja veturi 37+3

Mä just eilen ajattelin että oletkohan jo vauvan saanut, kun sua ei ole palstalla näkynyt, hyvänkokoinen tyttö teille tuli, meidän poika oli samoilla viikoilla 2740kg ja 47cm.

Täällä kauhea yö taas takana, huomenna onneksi lääkärineuvola niin pääsee kuulemaan ton kohdunsuun tilanteen, koko yön vihloi alapäästä niin perkuleesti aina kun supisti joten ihme jos ei ole taas muutosta tullut.

Nyt aamiaiselle.

katjuza ja ilmarijalmari 35+6

Huomenia, täällä ollaan herättynä jo ja käytynä taas verta antamassa tutkimuksiin :wave:
Poika kipeenä on, ääni ihan painoksissa ja yö meni kieriessä kun ei omaan sänkyyn alkanu nukkumaan, meni sinne aamuyöstä... ja itsekin huonosti nukkuneena kun puoliunessa miltei kun kuuntelin poikaa ku kamala yskä on... mut eiköhän se tästä jos päikkäreillä käyn tuossa ennen tämänpäiväistä neuvolaa...on klo 13 miulla...saas nähä miten on taas paino noussu viikossa, ihan hirvittää mennä sinne vaa'alle :ashamed:

Perfekta ja hattivatti 36+5

Paljon onnea emmammalle ja koko perheelle!!

:heart: :flower: :heart: :flower: :heart:

Hei meillekin on vihdoin saatu pinnasänky hommattua :D nyt puuttuis vielä vanna, oon just lähdössä kauppaan, niin ajattelin sen nyt ostaa..

Vaikka koko ajan ajattelee että tässä on vielä aikaa, niin eilen aloin tajuta että ei tää raskausaika loputtomiin kestäkkään; heräsin aamulla puol kuuden aikaan ja rupesin ompelemaan ja silittämään, siis touhusin koko aamun ja päivän (en oo ikinä ennen ollut tälläinen ad/hd, yleensä makailen sohvalla, nyt pari viikkoa olen hulluna ommellu ja kutonu ja silittäny, ja pyykänny...), sitten iltapäivällä lähettiin ulos syömään, oli eka kerta kun "rauhotuin" siinä päivän aikana, silloin alko hirveet supistelut ja tuntu ettei pysty istumaan ollenkaan, sitä kesti jonku puolisen tuntia, kävely mulla ainaki auttaa aina, joten kävin siinä vessassa, ja vähä kiertelin ravintolaa :ashamed:
Nyt yritän ottaa loppuajan rauhallisesti :whistle: alkaa virallinen äitiyslomakin torstaina :D
Nyt tuli vaan taas omia juttuja höpistyä, mutta kaikille jaksamisia
:hug:

punkkari 34+3

Taisit tosiaan olla eka synnyttänyt tällä puolen, vauva lehden sivuilla ainakin yksi marrasvauva syntynyt jo.

Mie luulen ettei täälläkään pitkään mene (tai sitten olen täällä norkoilemassa vielä joulukuun alussakin.... :/ )
Mutta supparit tulee heti kunhan jotakin vaan teen ja eilen tuntui,että lonkka lähtee irti kun niin kovasti sattui.
No,parisen viikkoa kun Jaska vielä matkassa kestää eikä tippuisi pois niinkuin ihan koko ajan tuntuu.
Mahakin valahtanut alas koko ajan tuntuu valuvan.

Mutta nyt kuitenkin mentävä lasten kanssa puuhailemaan ennen kuin alan ruuanlaittoon.

Minny ja Jaska *34* (taikka sitten *36*)

Olipa jo hyvän kokoinen tyttö, vaikka näinkin aikasin syntyi!

Voih, nytkö se sit alkaa..kylläpä jännitttää, keltä saadaan seuraavat uutiset :)
Täällä tuntuu moni olevan jo melkein lähdöllään.

Itse tosin kuulun siihen joukkoon, kellä ei paljookaan tapahdu..välillä saattaa tulla jotian pieniä kipuja sinne tänne, mut pitää olla tarkkana et ne edes huomaa.

Kumpa nyt edes jossain vaiheessa jotain taphtuis, ettei ihan turhautuis odotteluun..
M ja Onni-Ilona rv 36+2

Tähän tuli nyt tähän palstailuun oma jännitysmomenttinsa,ikinä ei tiiä mitä on tapahtunu,ku poistut koneelta! Vähä jännittää toi Miiku etenki ku on nettipimennossa ja sit todella hyvien oireiden perusteella Tulikellukka. Tuus ny vähä moikkaamaan...Vai onko sulla vielä syöttö kesken? :wave: En oo malttamaton,en millään muotoo!

Vähä paremmin nukuttu yö,ei hyvin,mut paremmin!

Mun mielestäki toi Emmamman rinsessa on tosi hyvän kokonen,meijän jätkähän oli 49cm ja paino 3040g ja synty 40+3.Sen takia ei hirveesti inspistäs viel toi synnytys,sais toi asukki nyt kerätä painoo reilusti yli sen 2,5kg.Ei jäis sit sairaalaan nakeliin sen takia,et painoo ei oo tarpeeks!

Vimpula ja hormoonihiiri 35+3

Onnea emmamma! :flower:
Nyt se sitten alkoi... Kunpa täälläkin alkaisi tapahtua. Hiukan pelottaa tuon tulokkaan koko jos täysiaikaiseksi asti tuolla masussa oleilee. Arvio oli kyllä ihan normikoko eli siinä hiukan reilun 3,5kg:n paikkeilla, jos la syntyy mutta mutta... Viime viikolla lekuri arvioi painon olevan hiukan alle 2,9kg eli papereihin merkittiin 2,8kg.

Vaipat on kyllä minulle vielä arvoitus. En ole kovin innoissani kestovaippailusta, vaikka sitä nuo vanhemmat ja viisaammat ovat kovasti kehuneet. Ihan alkuun kyllä käytetään kertiksiä. Vaipattomuus on minusta "houkutteleva" ajatus. Siinä on paljon hyviä puolia (kaikessa toki myös miinuspuolensa) ja ajattelin ainakin kokeilla, josko se onnistuisi. Sillähän se sitten selviää onko vaipattomuus niin toimiva ja helppo juttu kun annetaan ymmärtää.

Donu 36+1

Olipa helpotus lukea iltalehden sivuilta että ainakaan KAKS ei kuulu sairaanhoitajien irtisanoutumis sairaaloihin. Taitaa täällä Kainuussa olla tuo työllisyystilanne vielä niin heikko ettei monet uskalla irtisanoutua ja kuitenkin niin pieni sairaala ettei suurta merkitystä mahda kansallisella tasolla olla. Tai sit peruskainuulainen mentaliteetti ei vaan anna "lupaa" irtisanoutua, vaan työt tehdään nöyrästi vaikka nälkäpalkalla...

No huh huh,ne irtisanomiset alkaa 19.11. eli ei hätää,jos vähä ennen laskettua ponkaseeki maailmaan...Kysiltä näytti olevan kuiteski ihan runsas osanotto.

Kyllä meillä ihan kertakäyttösillä vaipoilla mennään...ei musta oo kestoilijaks.

Donu oliko sulla niitä hepoja? Vai muistinko väärin?

Vimpula taas

Paljon onnea emmammalle ja koko perheelle pikku neidistä! :heart: :flower:

Täällä tuntuu maha tippuneen ihan silmissä. Ja vaavin liikkeetkin on vähentyneet, alkaa varmaan käyvä tila ahtaaksi.
Huomenna olis synnytystapa arviointi ja ultrassa näkis vielä pikkuisen. Mie näin tosta synnytystapa arvioinnista jotai ihan höpsöö unta. "Lääkäri leikkas miun mahaan luukun, mistä nosti uunivuoan missä meiän vauva lepäili ja sillä vauvalla oli vaaleenpunainen adidas college-puku päällä. Sit lääkäri sano että ihan hyvän kokoinen tää on ja mites haluut tän synnyttää. Mie sanoin että alakautta. Sit se lääkäri sano että tässä tää nyt ois , mut jos välttämättä haluut synnyttää alakautta ni pistetään takaisin. Mie vaan että olkoon, jätetään se alatie synnytys. Sit mie rupesin imettää sitä vauvaa." Kaikenlaista sitä näkeekin :D
Joo, nyt oon saanu nukuttuu muutaman yön tosi hyvin, ei oo kun yhen kerran aamuyöstä tarvinnu mennä vessaan.
Sairaalakassinkin sain jo pakattua ja vauvallekin kotiin tulo vaatteet.
Vaipoista on ollu puhetta, kerttiksiä luultavammin tullaan käyttämään, niinku esikoisellakin. Kyl mie noita harsovaippojakin oon jonkin verran varannu, että jos kokeilis niitäkin sitten miten toimii.

Hemski ja Santruska rv36+2

hemski Kiva uni sulla :D Nauroin täällä yksinäni tota sun unta =)

Aamulla oli neuvola, sf-mitta oli 35cm ja veti yli yläkäyrän, mut oli maha niiiiiiiiiiiiin pinkeenä ja vauva jossai ihme asennossa ja kuitenki meen taas pe TYKSiin niin eipä toi terkka siittä mitän sanonu, muuta ku just et maha tosi pinkee ja vauva ihmeellisessä asennossa. Ei osannu oikeen sanoa edes onko perätilassa mut et luultavimmin tai nyt tuntus et on jotenki sivuttain tms. Noh, ihan sama, kun joka tapauksessa leikataan.. Muuten oli kaikki ihan ok.

Toi oli ehkä mun vika neuvolakäynti nyt sitte. Pyysi pe soittaa ku olen käyny TYKSissä et tarvinko viel aikaa vai onks se mun leikkaus sitte ens vkolla.

Eipä ollu mikään yllätys, et TYKS kuuluu tohon irtisanomisten piiriin, mutta onneks se tosiaan alkaa vasta 19.11 jos alkaa, niin ei vaikuta muhun ja Nipsuun millään tavalla, ONNEKS! Ei tarvi sitäki sit alkaa stressaa.

Mua tuntuu tänään nyt vaan itkettävän kaikki. Johtuu ehkä siittä, et tuol neuvolassa alko tajuu sen, että se mun leikkaus on ihan just ja kyllähän sitä tulee mieleen kaikki kauhutarinat sektiosta ja ku jo valmiiks TYKSissä varoittelivat suurista verenvuodoista jne ja mun tuurilla menee kaikki kuitenki vaikeimman kautta, mutta ihan sama mulle mun verenvuodot kunhan Nipsu syntyy elävänä ja terveenä.

Pitäs mennä laittaa pesukone päälle ja pakkaa sairaalakassi ja laittaa sänky vauvalle valmiiks et on sit kaikki suurinpiirtein kunnossa.. Nyt on vaan taas tullu suppareita ja kipeitä sellasia ja rusehtavaa vuotoo, että pelottaa, et alkaa taas tuleen verta. Ei tarvis, mut pakko siihenkin on varautua.

Jumittaaks muilla nää Kaksplussan sivut välillä ja pahasti? Mulla ainakin ja ihan sama mitä selainta käyttää..

Hoh hoijaa, jospa sitä koittas taas ajatella jotai muuta ja menis vaikka keittää aamukahvit ku en ole sellasia viel tänään juonu..

Sanna ja Nipsu 34+5

Maanantaita! :wave:

Hemski: No on sulla unet olleet. :D Noin helppoa se synnyttäminen on. ;) :LOL:

Tänään oli neuvola-päivä. Kaikki kunnossa:

Painon muutos: +700 Henk.koht. ennätys. :whistle: Yhteensä tullut painonnousua vähän päälle 11 kg. On kuulemma ihan ok, mun lähtömittoihin nähden voi vielä huoletta antaa tulla isomminkin nousua.
Turvotus: -
RR: 114/68
B-Hb: 129, Raudan napsimista voin vähennellä. Enpä sitä kyllä muutenkaan ihan joka päivä ole muistanut ottaa.
Kohdunpohjan korkeus: 31
Lapsiveden määrä: N
Tarjonta: RT, oli tosin vähän vinksallaan kaveri siellä, selkä jotenkin tuossa melko keskellä edessä ja jalat vasemmalla laidalla. =) Ihan eri asennossa siis kuin aiemmin (viikkokaudet viihtynyt jo suunnilleen samassa asennossa).
Sydämen syke: 150
Liikkeet: ++

Meidän neuvolassa ei kuulemma kukaan kuulu Tehyyn, joten irtisanoutumisia ei siellä pitäisi olla luvassa. Ja kovin taas vakuuteltiin, että kaiken pitäisi Naistenklinikalla myöskin pelata. Pahimpaan hätään ostetaan apua vaikka yksityiseltä puolelta, mutta synnyttäjät ja vastasyntyneet pitäisi olla hyvässä hoidossa. Ei siinä auta muu kuin siihen uskoa.

Sanna: Juu, jumittaa todella kovin tämä sivusto välillä. Yritän iltasella vältellä täällä olemista, kun silloin taitaa jumittaa isojen käyttäjämäärien takia. Mutta täällä on nyt tänäaamunakin jumitellut... Ärrsyttävää... :/ Ja joskus hävittää koko kirjoitetun tekstin, kun yrität sen tuosta Vastaa-painikkeesta saada eteenpäin...

Nyt vauvanvaatteita silittelemään. :heart: Ja illalla taas perhevalmennukseen. Pelkään vaan mitäköhän siitä tulee, olo on taas ollut koko aamun aika etova. :ashamed: Noh, pääsee sieltä pois, jos liian tukalaksi alkaa käydä...

mussu & pulla 34+3

Hemski; Miullekin kelpais tuollainen synnytys :LOL: Kumpa se oiskin noin helppoa..

Sanna ; Kyllä jumittaa, välillä jättää ihan valkeelle sivulle ja lukee et valmis..pitää vaan yritää myöhemmin uudelleen.

Taidan viel täälläkin kysästä, mitä mieltä te ootte..
Tyttö meinattiin viedä anopille kun lähtö koittaa. Kuitenkin viime yöksi oli miehen vielä kotona asuvan siskon tulla meille yöks, ku ei ollut saanut nukuttua muutamaan yöhön, johtuen anopista ja sen miesystävästä..eivät kuulemma osanneet olla hiljaa, et olis saanut nukuttua.
En tiiä ylireagoinko, vai, mutta eipä enää paljon kiinnosta tuommoiseen paikkaan viedä pientäni yöks, etenkin kun paikan ainut nukkumapaikka ois anopin vieressä. Siis ymmärrän että anoppi ja tuo mies on aikuisia, mut sitä suuremmalla syyllä heidän pitäiskin osata ehkä pitää näppinsä erossa toisistaan jos se häiritsee muiden uniakin! Vai mitä mieltä olette?

PikkuM No jotai rajaa kyl pitäis touhuissa olla, jos ei muut saa nukuttua ja varsinki jos pieni lapsi sinne pitää viedä ja viel anopin viereen nukkumaan..

Aiotteko käyttää äippälaatikkoa vauvan nukkumapaikkana alkuun vai laittaa vauvan suoraan pinnasänkyyn? Mä meinaan äsken petasin pinnasänkyyn pedin kun tuskin sellanen pikkanen vauveli kauheesti mitään pyörii siellä sängyssä?! Vai olenko ihan väärässä? Ajattelin, et voisin vaikka päikkäreille vauvan laittaa sinne laatikkoon tms.. Mutta kertokaa te viisaammat ja kokeneemmat miten olette toiminu..

Mä en edelleenkään ole saanu niitä aamukahveja keitettyy :LOL:

Nyt on eka koneellinen Jalmarin vaatetta pesukoneessa. ei niitä kyllä olis ollutkaan kun 1 koneellinen jos kaiken olisin samaan laittanut, mutta näin osissa tulee ehkä 3 vajaata. Onpahan kauemmin tekemistä. :whistle:
Miten paljon teillä muislla on vaatetta varattuna? Mä en ole ostanut ku muutaman bodyn äitiyspakkauksen lisäksi... No onhan siinä pakkauksessa ja ei se mua haittaa vaikka olis suuriakin, kuhan puhasta päälle löytyy, mutta ajattelin, että pitäsköhän käydä vielä jotakin ostamassa vai käydäkö sitten vasta kun huomaa mitä tarttee käytännössä.
tänään olisi sitten eka synnytysvalmennut sairaalalla. Vähän jännittää nädä ne paikat ja kätilö yms...Kyllä se on vaan alkanut iskemään tajuntaan tääläkin, että synnytettävä se on.
Te muut jotka ootte pinna kireellä. Olen alkanut miettiä, että mistä aina tiedän johtuuko pinnan kiristys hormooneista, vai olenko ihan oikeassa kun hermostun jostain... Siis kun tässä on nyt riidellyt, niin mietin vaan, että oliko mulla oikeasti aihetta loukkaantua, vai olenko vaan nyt niin herkkä.... siis joo,,, kukaan ei varmaan tajunnut. mutta ei se mitään.
viikon päästä alkaakin sitten meitsin äitiysloma vaikka tämä viikko jo onkin syyslomaa. Ihanaa... pitäisi vaan kehitellä tekemistä ja saada ittensä myös ulkoilemaan, mutta laiska mikä laista...

Jospa sitä vaikka tyhjentäisi astianpesukoneen.
Osaatteko muut muuten jo tajuta että olette raskaana ja kaikkea ei voi tehä. Itelle se asia tulee tajuntaan usein vasta liian myöhään, eli silloin vasta kun on jo rehkinyt ja vatsa alkaa muistuttelemaan olemassaolostaan.

Enni ja Jalmari 33+6

Sanna: Mä en ole viisaampi ja kokeneempi, mutta ajattelin laittaa sen äippälaatikon sinne pinnasänkyyn ja lapsi saa nukkua siellä. Mun ajatuksena on, että vauva tuntis ehkä olonsa turvallisemmaksi pienemmässä sängyssä.... heh.... tää on siis mun logiikkaa.... niin ja toinen juttu on, että ajattelin käyttää pinniksen toista päätyä vaippojenvarastona... :whistle: tilanpuute nääs vaivaa täällä...

PikkuM: Kuulostaa erikoiselta, mutta riippuu varmasti anopista. Siis jo epäilet että ei osaa olla "kunnolla" sillon ku vauva on siellä niin mieti muuta ratkasua. Mutta vaikea sanoa, kun ei tunne tapausta. Toisaalta saahan anopillakin olla yksityiselämää, mutta itse varmasti tiedät parhaiten miten toimia! Luota omaan vaistoosi!

Sanna: Minäkään en kokenut ja myöskään kovin viisas ole :D, mutta mulla on siis vähän samanlainen ajatus, kuin Ennilläkin. Eli äitiyslaatikko on pinniksessä näin alkuun. Sitähän voi sitten siirrellä sieltä myös muualle. Näin on siis alkuun, petailen pelkän pinniksen pediksi sitten, kun alkaa tuntua se sopivalta. Mäkin jotenkin ajattelen, että se äitiyslaatikko on sellanen pieni turvallinen pesä pienokaiselle. :)

PikkuM: Luulisi, että appivanhemmat osaisivat rajoittaa, kun on pieniä ihmisiä paikalla. Mutta mä en tunne heitä henk.koht., sen kummemmin en uskalla kommentoida...

Jos mä nyt vihdoinkin aloittaisin sen vaatteiden silityksen. :D

Mä täällä taas...Antakaa mulle porttikielto tai jotain!

Mä en vielä ees kasaa tota pinnistä,vaan vauva nukkuu alkuun meillä kehdossa.Se pinnis ku voi tosiaan olla pienelle pikkisen liian avara paikka.Esikoiselle ainaki oli.Huito käsillään eikä osannu rauhottua.

Jos tässä nyt lähtis siivoomaan ton esikoisen vaatekaapin,ottas samalla pienet kamppeet sieltä pois.Yllättäen,jos pyydän ukkoo tuomaan sieltä housut,ni ei se niitä sieltä löydä ilman tarkkaa karttaa!Pakko vähä kattoo kaappia siihen kuntoon,et se löytää sieltä sopivia vaatteita ilman räjäytystä ku ite on sairaalassa!

Yhteistyössä